-
2010-10-20
يىنىك شىۋىرلاشلار (نەسىر) - [رەشىد ئەدەبىي ئەسەرلىرى]
"يۈرىكىمنىڭ ئىچكى ئاۋازلىرىنىڭ قەلبىڭنىڭ ئىچكى قۇلاقلىرىغا يىتىپ بىرىشىنى تىلەيمەن ئەزىزىم."
... -
2010-10-20
كىمدىن كېلىۋاتىسەن؟ (نەسىر) - [رەشىد ئەدەبىي ئەسەرلىرى]
- كىمدىن كېلىۋاتىسەن يۈرىكىم ؟
- ...
- كىمدىن كېلىۋاتىسەن قەلبىم؟
- ...
- قوللىىرڭدا مەھكەم تۇتىۋالغىنىڭ نېمە ئۇ؟
- بولدى سوراۋەرمە ئەمدى. بۇنداق ئىككىلىنىشلىك سۇئاللارنى كۆپ سوراپ كەتتىڭ. ئەجىبا ئۆزۈڭنىڭ كۆزلىرىگە، ئۆزۈڭنىڭ يۈرىكىگە ... -
2010-10-20
ۋىسالدىن تۇغۇلغان ئويلار - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
ئايسىمە ئىدىرىس
تولۇق ئوتتۇرا مەكتەپتە ئوقۇۋاتقان ۋاختىمدا ‹‹ ئىلى دولقۇنلىرى››،‹‹ئاخىرەتتىن كەلگەنلەر›› رومانلىرىنى ئوقۇپ ‹‹ئۈچ ۋىلايەت ئىنقىلاۋى&rsaq... -
2010-10-20
ئۇيغۇرلاردا ئىجتىمائىيەت ، ئادىمىيەت پەنلىرى مەسىلىلىرى (10) - [پوبلىستىك ماقالىلەر(سەر)]
ھەربىر مۇھەررىر تارىخ ئالدىدا ، ئەۋلادلارنىڭ ئەقىل نېسىۋىسى ئالدىدا جاۋابكار . ئىلىم ھايانكەشلىكى ۋە ئىلىم چاكىنىلىقىغا يول قويۇۋاتقان بىر مۇھەررىر ئۆز ۋىجدانىنى سېتىۋاتقان نەشرىيات بىدىكىدۇر . ماغزاپ بىلىمنى ، ۋاقتى ئۆتكەن بىلىمنى ۋە كۆچۈرۈ... -
3 . بۇ ساھەدە توختاپ قالغان تالانت ئىگىلىرى قولىغا قايتا قەلەم ئېلىش .
ھازىر ئادىمىيەت ، ئىجتىمائىيەت ساھەسىدە تالانتلىق بىر زىيالىينىڭ يېتىلىپ چىقمىقى ئىنتايىن تەس . خىلمۇخىل ئوبيېكتىپ چەكلىمە ، قاتتىق مېھنەت قىل... -
نۇرغۇن سىياسىيون ۋە ھۆكۈمەت ئەمەلدارلىرى ۋە ئۇستاتلىققا ئامراق ئادەملەر ئۆزلىرىنى جەمئيەت مۇتەخەسىسلىرىدەك ھېس قىلىدۇ . ئەمەلىيەتتە ئۇلارغا قالتىس تۇيۇلۇپ كېتىۋاتقان قاراشلىرى ئادەتلەنگەن تونۇشىنىڭ مەھسۇلى . جەمئىيەتشۇناسلىق ئىلىمىنىڭ پېشىۋا...
-
يازمىمىزنىڭ 2 - بۆلىكىدە ئىلىم ھايانكەشلىكى ، ماغزاپ بىلىم ۋە ساختا تەتقىقات ھادىسىسىنىڭ ئىپادىلىرى تونۇشتۇرۇلدى . نېمە ئۈچۈن ئىلىم چىرىكلىكى ، ئىلىم ھايانكەشلىكى ھەيران قالغۇچىلىكى يوق بىر ئىشقا ئايلىنىدۇ ؟ بۇ ھادىسىنى كەڭ ماكرو سىستېمىلارغا باغل...
-
ئىلىم تەتقىقاتى ، ئىلمىي بىلىش ساھەيىمىزدىكى يەنە بىر چوڭ ، ئېغىر مەسىلە شۇكى ، ئۇيغۇرلاردا ھازىرغىچە ئادىمىيەت پەنلىرى باشلانغۇچ شەكىلدە بىخلانغان بولسىمۇ ، جەمئىيەتشۇناسلىق ، ئىنسانشۇناسلىق ، پىسخولوگىيە ، ئىقتىسادشۇناسلىق پەنلىرى ھەقىقىي ...
-
ئەمدى تېرمىن - ئاتالغۇلارنى ئۆلچەملەشتۈرۈشكە كەلسەك ، بۇ ئەسلىدە ش ئۇ ئا ر مىللەتلەر تىل - يېزىق خىزمىتى كومىتېتى ئاتالغۇلارنى قېلىپلاشتۇرۇش ئىشخانىىسنىڭ ئىشى ئىدى . ئەمما بۇ ئورۇننىڭ ئىشلەۋاتقان خىزمەتلىرى ئىزچىل تۈردە دەۋرنىڭ كەينىدە قېلىۋاتىدۇ ...
-
پاكىت تەھلىلى (3)
بىر قۇتۇپقا ئېغىش كېسىلى : «ئۇيغۇرلارغا پەلسەپە كېرەكمۇ؟»
2007 - يىلى «ئىزدىنىش» تورىدا «ئۇيغۇرلارغا پەلسەپە كېرەكمۇ؟» دېگەن تېمىدا ناھايىتى كەسكىن داۋاملاشقان ، ئەمم... -
مەن بۇ يەردە دوكتورلىرىمىز ، تەتقىقاتچىلىرىمىزنىڭ ئەسەرلىرىدىن مىسال ئېلىش ئارقىلىق ئۇلارنى چۆكۈرمەكچى ياكى تەنقىد قىلماقچى ئەمەسمەن . ئەكسىچە ، «ئۇيغۇرلارنىڭ ئادىمىيەت پەنلىرى ساھەسىدىكى بىر مەسىلە ، دەل تەتقىقاتچىلىرىمىزدىكى ئۆز مەدە...
-
2 . مەسىلىنىڭ ئىپادىلىرى
بۈگۈنكى ئۇيغۇرلاردا ئىجتىمائىيەت ، ئادىمىيەت پەنلىرىنىڭ ئىپتىداسى ئۇيغۇر ئالىمى ئابدۇشۈكۈر مۇھەممەتئىمىندىن باشلانغان . گەپ بۇنداق ئېيتىلغاندا ، تەبىئىي يوسۇندا ھەرخىل سوئال ، گۇمان ۋە ھەت... -
زۇلپىقار بارات ئۆزباش
- بىر مىللەتنىڭ ئىستېمالىدىكى ئۇقۇملار ئەگەر شۇ مىللەتنىڭ جەمئىيەتشۇناسلىق ، پەلسەپە ، تارىخ ، مەدەنىيەتشۇناسلىق ساھەلىرى تەرىپىدىن خاس مەۋقەدە يورۇتۇلمىغان ئىكەن ، ئۇ مىللەتنىڭ ئۆزىگە خاس ئىجتىمائىي پېنى بولمىغان بولىدۇ . ئ... -
2010-10-20
«تارىم» ۋە زوردۇن سابىر - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
ئەكبەر قادىر
ئەدەبىي ژورناللار بىلەن يازغۇچىلارنىڭ مۇناسىۋىتى ئادەتتىكى مۇناسىۋەت ئەمەس. بىر ژورنال ئۈچۈن ئۇنىڭ ئەتراپىدا سۈپەتلىك ئەسەرلەر بىلەن تەمىنلەپ تۇرىدىغان ئەدىپلەر بولمىسا بولمايدۇ. يازغۇچىلار ئۈچۈن،... -
(4)يېزا پىروزىچىلىقىدا يېزىغا بولغان سۆيۈنۈش، سېغىنىش، ھېرىسمەنلىك تۇيغۇلىرى ئىپادىلىنىدۇ.ئەسەردە تەسۋىرلەنگەن يېزا يازغۇچىنىڭ يۇرتى، تۇغۇلۇپ ئۆسكەن مەھەللىسى بولىشى، ئۇرۇق تۇققان، ئاتا-ئانالىرى تۇرىۋاتقان بولىشى سۈپەتتە كۆپرەك تەسۋىرلىنىدۇ. يېزا پىروزىچىلىقىنىڭ ئەھمىيتى: دۇنيادىكى كۆپ خىل مەدەنىيەتنى تېخىمۇ گەۋدىلەندۈرۈپ خاس مەدەنىيەتلەرنىڭ ئۆز ئالدىغا ئوينايدىغان قىممىتى ھەم رولىنى نامايەن قىلىشتا، كىشىلەرنى ئايرىم خاس مەدەنىيەت مۇھىتىدىن زوقلاندۇرۇشتا مۇھىم ئەھمىيتى بار
-
1.يېزا پىروزىچىلىقىنىڭ ئىلىمىزدىكى بارلىققا كېلىشى
ئىلىمىزدە 1911-يىلدىكى 4-ماي ھەركىتى جۇڭگونى 20-ئەسىر مەدەنىيتى بىلەن ئۇچراشتۇردى. ئۇزاق داۋاملاشقان فىئۇداللىق مەدەنىيەتكە نىسبەتەن زامانىۋى تاللاشنى يولغا قويدى. زاماننىڭ مانا شۇنداق بىر بۇرلۇش نۇقتىسىدا ئەينى ۋاقىتتىكى مۇتەپەككۇرلار، يازغۇچىلار نەزىرىنى يېزا-مەھەللىلەرگە قاراتتى. چۇنكى يېزا-مەھەللىلەر، فىئۇداللىق مەدەنىيەتنىڭ كىچىكلىتىلگەن كۆرنىشى ئىدى.
-
2010-10-20
باھاردىكى باھاردەك شىئېرلار - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
ئايسىمە ئىدىرىس
يۈرىكىمىز تۇرمۇشقا قانمىغاندەك ھەر ۋاقىت شىئېرغىمۇ قانماي ياشايمىز. بىر يېڭى شىئېر چىقسا ئۇنىڭ لەززىتى ئۇزۇنغىچە قەلبىمىزدىن كەتمەيدۇ. بولۇپمۇ شىئېرلاردا ئىپادىلەنگەن لىرىك مەزمۇنلار ھەر ۋاقىت قەلبىمىزنى غ... -
2010-10-20
يازغۇچىنى چۈشۈنۈش (2) - [ئەدەبىيات نەزىرىيىسى]
ئۈچىنچى، كۆرەلمەسلىك. يازغۇچى-شائىرلار ھەققىدە گەپ تېپىش ئۆز كەسپىدە نەتىجە قازىنالمىغان بىر قسىم پىيەنچۈك زىيالىيلىرىنىڭ ئىجادىيىتى بولۇپ، ئۇنىڭ تېگىگە كۆرەلمەسلىك يۇشۇرۇنغان. مەلۇمكى ئەدەبىيات جاراستانلىق كەسىپ بولۇپ، جاپاسىغا... -
2010-10-20
يازغۇچىنى چۈشۈنۈش (1) - [ئەدەبىيات نەزىرىيىسى]
ئەنۋەر ھوشۇر
يازغۇچى-شائىرلار ئەلمىساقتىن بېرى ھاياتنىڭ ماھىيىتى ۋە ئادىمىيلىك يوسۇنلىرى ھەققىدىكى ئەقلىي ئىزدىنىشلىرىنى بەدىئىي يوسۇندا شەرھىلەپ، زامانداش كىشىلەرنىڭ ئىجتىمائىي بىلىمىنى كۆپەيتىش، ھېسياتىنى تەربىيىلەش، ھەق-ناھە... -
2010-10-19
سەلجۇقلار تەزكىرىسى (7) - [تارىخ پەلسەپە تەتقىقاتى]
بىر كۈنى سۇلتان نىزامۇل-مۈلۈككە: «سەن مېنىڭ بىلەن پادىشاھلىققا تەڭ شېرىكلىك قىلىۋاتىسەن. ھەتتا ھەر ۋىلايەتكە مەندىن رۇخسەتسىز پەرزەنىتلىرىڭنى قويۇپ، ئۇ جايلارنى ئۆز ئىختىيارىڭغا ئالماقچى بولۇۋىتىپسەن. پەرمانىمنىڭ دەستارىڭنى (سەللە) بېشىڭدىن ...