-
2014-04-24
ئەردەم بەيازىت: ئۆلۈم رىسالىسى - [تۈركىيلەر ئەدەبىياتى]
ئۆلۈم رىسالىسى
ئەردەم بەيازىت (تۈركىيە)
تۈركچىدىن ئايپالتا ئۇيغۇرچىلاشتۇرغان.
تامچە - تامچە قۇرۇلار ھايات
ئۆلۈم بولسا قىمىر-قىمىر
ئاڭلىماق قولاي
ئاڭلاتماق مۈشكۈل
ھەر دەقىق
بىلىپ تۇرى... -
2014-01-23
سەن كەچۈرگىن،مەن كەچۈرمەيمەن - [تۈركىيلەر ئەدەبىياتى]
سەن كەچۈرگىن،مەن كەچۈرمەيمەن
gulbedenتۈركچىدىن تەرجىمە قىلغان
قارا كۆڭۈل قۇللىرىڭنى
جانغا زامىن تۇللىرىڭنى
ئادەم سىياق پۇللىرىڭنى
سەن كەچۈرسەڭ مەن كەچۈرمەيمەن
-
تارىخىي رومانلاردىكى تارىخىيلىق ۋە بەدىئىيلىك(3)
ئاپتورى: ئەكبەر ئەمەت
مەنبە: تارىم 2011-يىل 12-سان
تارىخچىلىقنىڭ مېتودىدىن قارىغاندا، تارىخچىلىق بەدىئىي توقۇلما ۋە پاكىتسىز تەسەۋۋۇرغا بەرداشلىق بېرەلمەيدۇ، چۈنكى بۇ ئامىللار تارىخچىلىقنىڭ رېئاللىققا سادىق بولۇش ئاساسىنى تەۋرىتىۋېتىدۇ. تارىخچى ۋە تارىخ تەتقىقاتچىسى ئۆز مەقسىتىگە يېتىش ئۈچۈن بەدىئىي تەسەۋۋۇر ۋە توقۇلمىدىن ساقلىنىدۇ. خۇددى موللا مۇسا سايرامىنىڭ تارىخچىلىق تەجرىبىسىدىن كۆرۈۋالغىنىمىزدەك، ئۇنىڭ تارىخىي ئەسەرلىرىدىكى تارىخىي پاكىتلار ئەدەبىي ئەسەرنىڭ ئىزچىللىقى ئەمەس، بەلكى تارىخچىلىقنىڭ ئىمكانىيىتى ئىچىدە قانات يايغان.
-
تارىخىي رومانلاردىكى تارىخىيلىق ۋە بەدىئىيلىك(2)
ئاپتورى: ئەكبەر ئەمەت
مەنبە: تارىم 2011-يىل 12-سان
باشقا خەلقلەر، بولۇپمۇ رۇسلارنىڭ تارىخىي رومان تەجرىبىسىدىن شۇنى بىلىشكە بولىدۇكى، تارىخىي رومانلارنىڭ ۋەقەلىك ئامبىرىغا ئىگە بولۇشتەك ئەۋزەللىكى بەزىدە تارىخىي روماننىڭ يېتەرسىزلىكىگە ئايلىنىپ قالغان.
-
تارىخىي رومانلاردىكى تارىخىيلىق ۋە بەدىئىيلىك(1)
ئاپتورى: ئەكبەر ئەمەت
مەنبە: تارىم 2011-يىل 12-سان
تارىخىي رومان بىر دۇنياۋى ئەدەبىيات ھادىسىسى بولۇپ، باشقا ئەللەردە تارىخىي رومان ھەققىدىكى نەزەرىيەۋى ئىزدىنىش ئالدىنقى ئەسىرنىڭ باشلىرىدا رەسمىي ئوتتۇرىغا چىقىشقا باشلىدى.
-
2014-01-02
بۇغدا ئابدۇللانىڭ ئۆزلىكى(2) - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
بۇغدا ئابدۇللانىڭ ئۆزلىكى(2)
-
2014-01-02
بۇغدا ئابدۇللانىڭ ئۆزلىكى(1) - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
بۇغدا ئابدۇللانىڭ ئۆزلىكى(1)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(8) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(8)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(7) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(7)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(6) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(6)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(5) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(5)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(4) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(4)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(3) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(3)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(2) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(2)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
2014-01-02
تاغ بار يەردە چوققا بار(1) - [كلاسسىك ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
تاغ بار يەردە چوققا بار(1)
(ئۆزبېكىستاندىكى نەۋايى تۇغۇلغانلىقىنىڭ 566يىللىقتويى خاتىرىسى)
-
نەۋايى غەزەل-داستانلىرىدىكى ئېستېتىك ئالاھىدىلىكلەر(3)
-
نەۋايى غەزەل-داستانلىرىدىكى ئېستېتىك ئالاھىدىلىكلەر(2)
-
نەۋايى غەزەل-داستانلىرىدىكى ئېستېتىك ئالاھىدىلىكلەر(1)
-
2014-01-02
قىزىل مىڭئۆيلىرىنىڭ قۇرۇلما شەكلى - [سەنئەت تەتقىقاتى]
قىزىل مىڭئۆيلىرىنىڭ قۇرۇلما شەكلى
مۇھەممەت نىياز
قىزىل مىڭئۆي باي ناھىيە بازىرىنىڭ شەرقىي جەنۇبىغا 67 كىلومېتىر كېلىدىغان جايغا جايلاشقان . تارىخىي ماتېرىياللاردىن قارىغاندا ، مىلادىدىن ئىلگىرىكى 120 – يىللارنىڭ ئالدىداكۈسەن دۆلىتىدە بۇددا دىنىنىڭ «سەرۋاستى» (سانسىكىرتچە ھەممىدە مەۋجۇت دېگۈچىلەر) تەلىماتى ئەۋىج ئالغانىكەن . بۇددا دىنىغا ئېتىقاد قىلىدىغان كۈسەن ئاھالىلىرى شۇ چاغلاردا بۇددىزمغا خاس ئىستىقامەت قىلىدىغان سورۇن - قىزىل مىڭئۆينى ياساشقا باشلىغانىكەن .
ھازىر قىزىل مىڭئۆيىدە 240تىن كۆپرەك ھوجرا بولۇپ ، بۇلار بىناكارلىق قۇرۇلما شەكلى جەھەتتىن ئىككى خىلغا ئايرىلىدۇ . بۇنىڭ بىر خىلى ، قەدىمكى زاماندا «چايتا» دەپ ئاتالغان بولۇپ ، بۇنداق ھوجرىلارنىڭ تۈۋرۈك ( قازغاندا قالدۇرۇپ قويۇلغان تەبىئىي تۈۋرۈك ) لىرى ، تۈۋرۈك ئەتراپىدا چىرايلىق ئايۋانلار بار . بۇ ئىبادەت قىلغۇچىلار ئۈچۈن مەخسۇس تەييارلانغان . يەنە بىر خىلى ، «ۋىخارا» دەپ ئاتىلىدىغان ھوجرىلار بولۇپ ، بۇلارنىڭ ئوتتۇرسىدا تۈۋرۈك يوق ، بەزىلىرى سوزۇنچاق ، بەزىلىرى تۆت چاسا ياسالغان . بۇنداق ھوجرىلار ئاساسەن ، ئېتىكاپخانا قىلىپ ئىشلىتىش ئۈچۈن ئالاھىدە لاھىيلىنىپ ياسالغان ۋە راھىبلارنىڭ يېتىپ - قوپۇشى ئۈچۈن مەخسۇس تەييارلانغان . چۆكمە جىنىسلاردىن ھاسىل بولغان ياداڭدا كېمىر ، گۈمبەز ياكى قەپەز شەكلىدە قېزىپ ياسالغان قىزىل مىڭئۆيلىرىنى ئەينى زاماندىكى ئىشلەپچىقىرىش كۈچلىرىنىڭ سەۋىيىسىگە نىسبەتەن قىيىنلىق دەرىجىسى يۇقىرى بىناكارلىق سەنئىتىنىڭ نەمۇنىسى دىېيىشكە بولىدۇ . -
2014-01-02
«باھادىرنامە» رومانىدىكى ئۆلۈمگە ئائىىت بايانلار توغرىسىدا - [چاغداش ئەدەبىيات تەتقىقاتى]
«باھادىرنامە» رومانىدىكى ئۆلۈمگە ئائىىت بايانلار توغرىسىدا
رۇقىيە قادىر
ئاپتور : قەشقەر پېداگوكىكا ئىنستىتۇتى فىلولوگىيە فاكۇلتىنىڭ ئۇيغۇر بۈگۈنكى، ھازىرقى زامان ئەدەبىياتى يۆنىلىشى بويىچە 2010-يىللىق ماگىستىر ئاسپىرانتى
«باھادىرنامە» رومانى يېڭى ئەسىر ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدىكى ئەڭ يىرىك نامايەندە بولۇش سۈپىتى بىلەن ئۆزىنىڭ زور ھەجىمگە سىغدۇرۇپ كەلگەن مول مەزمۇن، ئۆزگىچە تىل، يۈكسەك بەدىئىي تىل، بەلگىلىك دۇنيا قاراش، تۇرمۇش، ھاياتلىق ۋە ئۆلۈم توغرىسىدىكى پەلسەپىۋى قاراشلار ھەققىدە بىزنى چوڭقۇر پىكىر يۈرگۈزۈشكە يېتەكلىدى. مەزمۇن جەھەتتىن ئېيتقاندا، «تۇغلۇق تۆمۈر ئەۋلادلىرى بىلەن ئەمىر تۆمۈر ئەۋلادلىرىنىڭ تەخىت-سەلتەنەتكە ۋارىسلىق قىلىش، گۈللىنىش، زاۋاللىقا يۈزلىنىش ۋە قايتا باش كۆتۈرۈشتەك تارىخىي جەريانى بۇ روماندا داستان (ئىپوس) خاراكتېرلىك يۇرۇتۇپ بېرىلگەن.» ①