ئەزىزتۈرك: ئەدەبىيات مەن ئۈچۈن ئاددى بىر ھەۋەس ئەمەس بەلكى شېرىن مەسئۇلىيەت.(بىلوگدىكى تېمىلار UKIJ Tuz Tom خەت نۇسخىسىدا تەييارلانغان. نورمال كۆرۈنمىسە، خەت نۇسخىسىنى بۇ يەرنى چېكىپ چۈشۈرۈپ، font ئىچىگە قاچىلاڭ!)

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(11)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

      

      ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

      

    دائىرىگە كىرگەن بەھىرلەر ئاخىرلاشتى، يەنە بىر نەچچەۋەزىن بولۇپ، بۇلارنىڭ بەزىسىنى فارس شائىرلىرىنىڭ كېيىنكىلىرى يازغان، بەزىلىرىھازىرقى (نەۋايى ياشاۋاتقان- تەر) زامان شېئىرىيىتىدە نەزىم قىلىنىۋاتقان بولسىمۇ،ئەرۇزغا كىرگۈزۈلمىگەن. گەرچە، ئەرۇز بەھرىگە كىرگۈزۈلمىگەن بولسىمۇ، ئۇلارنىڭئەرۇز بەھرى بىلەنكى مۇناسىبىتىنى يىراق دېگىلى بولمايدۇ. شۇ جۈملىدىن، رەمەلىمەخبۇننىڭ ھەر مىسىراسى سەككىز بۆلەك، بېيىتى (بوغۇمى) ئون ئالتە بولۇپ، خوجائىسمەت بۇخارىيدا كۆپ دېيىلىدۇ. ئۇلار تۆۋەندىكى ئۇسلۇپ بىلەندۇر.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(10)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

     

        ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

        ئەجەم (فارسى) شائىرلىرىنىڭ كېيىنكىلىرىدىن بەزىلىرىمەقبۇزى ئەسلەمنىڭ قۇرۇلمىسىنى 16 بۆلەككە قويۇپ مۇنداق شېئىرلارنىيېزىپتۇ:

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(9)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

        

    ئەلىشىر نەۋايى

     

      ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

       ئۈچىنچى دائىرىنىڭ ئىككىنچى بەھرى جەدىدتۇر، ئۇ مۇستەھدەس بەھر بولۇپ، غەرب دەپمۇ ئاتىلىدۇ.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(8)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

       

     ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

       بۇ دائىرەنىڭ ئۈچىنچىسى مۇقتەزەب بەھرىدۇر.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(7)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

     

        ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

     

      مۇفتەئىلۇن فائىلاتۇ مەفئۇلۇن فە.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(6)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

     

        ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

       مۇنسەرىھى مۇسەممەنى مەتۋىيىي مەقتۇئى مەنھۇر

        كۆڭلۈم ئىستەر سەير مەيلى گۈلشەن سارى،

        مەن نېگە ئىچمەي بىراۋكى بولغەي يارى.

        مۇفتەئىلۇن فائىلاتۇ مەفئۇلۇن فە.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(5)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

     

        ئەلىشىر نەۋايى

      

     ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

    رەمەلى مۇسەممەنى مەخبۇن

      (ئۇرغۇسىز ئوقۇلىدىغان سەككىزلىك ئاۋۇن بەھىر)

        سۈبھى دەۋلەت يۈزۈڭ، ئېي، تەۋسەنى گەردۇن، سەڭەئەشھەب،

        تاجىڭ ئۈستىدەگى دۇر ئۇيلەكى، تاڭ باشىداكەۋكەب.

        فەئىلاتۇن فەئىلاتۇن فەئىلاتۇن فەئىلاتۇن.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(4)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

     

       ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

      تەۋىل بۆلەكلىرى: "فەئۇلۇن مەفائىيلۇن، فەئۇلۇنمەفائىيلۇن" دىن ئىبارەت ئىككى تەكراردۇر.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(3)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

      

      ئەلىشىر نەۋايى

     

      ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

       بۇلارنىڭ زىھافاتى (ۋەزىن بۆلەكلىرىنىڭئۆزگىرىشى) :

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(2)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

        

    ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

     

     

        ۋەتەد (ئۈچ ھەرپتىن تەشكىل تاپقان سۆز بوغۇملارگۇرۇپپىسى) دىكىسى ئىككى قىسمدۇر: بىرى، ۋەتەدى مەجمۇئ (ئىككى ھەرىكەتلىك ۋە بىرھەرىكەتسىز- ئۈچ ھەرپنىڭ يىغىندىسىدىن تەشكىل تاپقان سۆز) بولۇپ، ئاۋالقى ئىككىھەرىپى ھەرىكەتلىك، ئاخىرقى بىر ھەرىپى مۇقىم- ئاساس سۆزدۇر. يەنى، شەجەر، سەمەر،خوتەن، ئەدەن شەكلىدە.

  • ئەلىشىر نەۋايى - مىزانۇل ئەۋزان(1)

    )ۋەزنلەر ئۆلچىمى(

     

       ئەلىشىر نەۋايى

     

       ھازىرقى زامان ئۇيغۇر تىلىغا ئاغدۇرۇپ تەييارلىغۇچى: ئابدۇقادىر سادىر

     

        بارلىق رەھمەت-مەدىھىيىلەر ۋە چەكسىز شۈكۈرلەرياراتقۇچى-ئاللاھقا بولسۇنكى،ئىنسان ۋۇجۇدى ئۆيىنىڭ قۇرۇلمىسىنى تۆت ئەناسىر(ئېلمېنت) ئاساسىدا تۈزدى. ۋە بېيت (ئىككى مىسىرا شېئىر) نىڭ ئاساسىنى نەزىمئەھلىنىڭ (شائىرلارنىڭ) ساپ خارەكتىرى ۋە پاك زېھنى بىلەنئىككى مىسىرا نەزمھالىتىگە كىرگۈزدى. جەدىد (بەھرى) نىڭ سۈپەتلىرى، قەرىب (بەھرى) نىڭ مەدھىيلىرىئەشۇ تەرتىپكە سالغۇچى- شائىرغا بولسۇنكى، ئۇ، ئالەم ئەھلىنىڭ ئىنتىزامى ئۈچۈنشەرىئەت مىزانىنى ئادىل ئۆلچەملىرى بىلەن راست كەلتۈردى. بۇ راستلىق يىغىلىشلارنىڭمىزانلىرىغىمۇ مەدەت يەتكۈزدى.