كىتاب ۋە ئوقۇش

ۋاقتى 2014-02-04 06:28 | كىلىش مەنبەسى: | ئوقۇلۇشى 481 قېتىم

كىتاب ۋە ئوقۇش

ئارتۇر شوپېنخائۇر①

 

بىلىمسىزلىك مال-دۇنيا بىلەن بىرىكىپ بىللە كەلگەندىلا ئاندىن كىشىنى نومۇس قىلدۇرىدۇ . چۈنكى نامرات كىشىلەر ئۆزىنىڭ كەمبەغەللىكى ۋە ھەر خىل ئېھتىياجى تۈپەيلىدىن چەكلىمىگە ئۇچرايدۇ : جىسمانىي ئەمگەك ئۇلارنىڭ بارلىق ئوي-خىيال ، تەپەككۇرىنى ئىگىلىۋالغان ، شۇنداقلا بىلىمنىڭ ئورنىنى ئالغان . بىراق بىلىمسىز پۇلدارلار پەقەت ئۆزىنىڭ بالاخور نەپسى ئۈچۈنلا ياشايدۇ ، شۇڭا ئۇلار باياۋاندىكى ھايۋانلارغىلا ئوخشايدۇ ، بۇنداقلارنى كۆپ كۆردۇق . بۇنىڭدىن باشقا ، ئۇلار ئۆزىنىڭ پۇل-مال-دۇنياسى ۋە بىكار ۋاقتىنى جايىدا ئىشلەتمەي، بۇلار يارىتالايدىغان ئەڭ ياخشى قىممەتنى يارىتالمىغانلىقى ئۈچۈن سوراققا تارتىلىشى كېرەك .
بىز كىتاب ئوقۇۋاتقىنىمىزدا ، باشقا بىر كىشى بىز ئۈچۈن تەپەككۇر قىلىۋاتىدۇ : بىز پەقەتلا ئۇنىڭ روھىي پائالىيەت جەريانىنى تەكرارلىدۇق . ساۋادىنى چىقىرار چاغدا ، باشلانغۇچ مەكتەپ ئوقۇغۇچىسى ئوقۇتقۇچىسى يېزىپ بەرگەن ھەرپلەرنىڭ ئۈستىدىن بىر قاتار بوياپ چىقىدۇ ، كىتاب ئوقۇشمۇ مۇشۇنىڭغا ئوخشايدۇ ، تەپەككۇرنىڭ ئەڭ بۈيۈك قىسمى بىز ئۈچۈن ئاللىبۇرۇن تاماملانغان . دەپ مۇشۇ سەۋەپتىن ، بىز ئۆزىمىزنىڭ تەپەككۇرىمىزدىن ئۆزىمىزنى تارتىپ چىقىرىپ ، كىتاب ئوقۇشقا كىرىشكىنىمىزدە ، بىر خىل ئاسانلىق ۋە يەڭگىللىك ھېس قىلىمىز . بىزنىڭ كىتاب ئوقۇشىمىز ئەمەلىيەتتە بولسا كىتاب ئاپتورىنىڭ تەپەككۇرىنىڭ مەشىق مەيدانى . شۇنىڭ ئۈچۈن دەيمەنكى ، ئەگەر بىرەرسى پۈتۈن كۈنلەپ كىتاب ئوقۇسا ، ھەمدە ئوتتۇرىلىقتىكى ئارام ۋاقتىنى تەپەككۇرسىز ئۆتكۈزسە ، ئۇنداقتا ئۇ بارا-بارا ئۆزىنىڭ مۇستەقىل تەپەككۇر قىلىش ئىقتىدارىنى يوقىتىپ قويىدۇ ، بۇ خۇددى توختىماي ئات مېنىدىغان كىشى ئاخىرىغا كىلىپ يول مېڭىشنى ئۇنتۇپ قالغاندەكلا بىر ئىش . نۇرغۇنلىغان ئۇقۇمۇشلۇق زاتلارمۇ مۇشۇنداق بولىدۇ . ئۇلار كىتاب ئوقۇۋىرىپ دۆتلىشىپ كەتتى . بىكار قالسىلا كىتاب ئوقۇش ، كىتاب ئوقۇشتىن باشقا ھېچ ئىش قىلماسلىق ، توختىماي جىسمانىي ئەمگەك قىلغاندىنمۇ بەكرەك ئىنسان روھىيىتىنى پالەچ قىلىدۇ . جىسمانىي ئەمگەك جەريانىدا ھېچبولمىسا كاللىمىز بىكار ، تەپەككۇرغا كىرىشەلەيمىز . سىرتقى جىسىمنىڭ بىسىمىدىن ئەزەلدىن ئازاد بولۇپ باقمىغان پورژىنا ئاخىرى بولماي ئۆزىنىڭ ئېلاستىكىلىقىنى يوقىتىدۇ ، ھەر ۋاقىت باشقا بىراۋنىڭ تەپەككۇرى تەرىپىدىن بېسىلىپ تۇرغان روھمۇ شۇنداق بولىدۇ . تاماقنى ھەددىدىن زىيادە جىق يەۋېلىپ ئاشقازېنىڭىزنى بۇزىۋالغانغا ئوخشاش ، روھىي ئوزۇقنى ھەددىدىن زىيادە جىق قوبۇل قىلىۋالسىڭىز ، ئۇمۇ گېلىڭىزغا تۈرۈپ قالىدۇ . سىز قانچە كۆپ ئوقۇغانسىرى ، ئوقۇغىنىڭىزدىن شۇنچە ئاز ئىز قالىدۇ : روھىي مەنىۋىيىتىڭىز ئۈستى ئۈستىلەپ ئۇيان بۇيان خەت يېزىلغان دوسكىغا ئوخشاپ قالىدۇ ، ئوقۇغىنىڭىزنى قايتا ئويلىنىپ تەپەككۇر قىلىدىغانغا ۋاقىت بولمايدۇ . ھالبۇكى ، ئۇلارنى ھەزىم قىلىپ ئۆزلەشتۈرىشىڭىز ئۈچۈن سىزنىڭ ئۇلارنى تەپەككۇر قىلىشتىن باشقا يولىڭىز يوق ئىدى . ئەگەر سىز ئۆزىڭىزنىڭ تەپەككۇرىنى ئىشقا سالماسلەتىن ئوقۇۋەرسىڭىز ، ئوقۇۋەرسىڭىز ، ئوقۇۋەرسىڭىز ، ئوقۇغانلىرىڭىز سىزدە يىلتىز تارتالمايدۇ ، ۋاقتى كەلگەندە ھەممىسى يوق بولىدۇ . ئەمەلىيەتتە ، روھىي ئوزۇق بىلەن جىسمانىي ئوزۇق ئوخشىشىپ كىتىدۇ : يۇقىرقىدەك ئەھۋالدا ، سۈمۈرگەن ئوزۇقلۇقنىڭ بەشتىن بىر قىسمىمۇ ھەزىم بولمايدۇ ، قالغانلىرى بولسا پارغا ئايلىنىپ ، نەپەس دېگەنلەر بىلەن بىللىلا غايىپ بولىدۇ . بۇنىڭ نەتىجىسى شۇ بولىدۇكى ، قەغەز يۈزىدە يۈرگۈزگەن تەپەككۇر قۇملۇقتىكى ئاياغ ئىزىدىن باشقا نەرسە ئەمەس : سىز ئۇنىڭ نەلەردىن ماڭغانلىقىنى كۆردىڭىز ، بىراق ئۇنىڭ زادى نېمىلەرنى كۆرگەنلىكىنى بىلىشىڭىز ئۈچۈن ، سىزگە يەنە ئۇنىڭ كۆزىمۇ لازىم .
باشقا يازغۇچىلارنىڭ ئۇسلۇبقا ماھىر ئەسەرلىرىنى ئوقۇش ئارقىلىق ئۆگىنىۋالغان ئۇسلۇبنىڭ سۈپىتىنىڭ تايىنى يوق ، مەيلى ئۇ قايىل قىلىش كۈچى ، تەسەۋۇر قىلىش ئىقتىدارى ، سىلىشتۇرۇش ، دادىللىق ، ئاچچىق مەسخىرە قىلىش ، ئىخچاملىق ، نەپىسلىك ، ئىپادىلەشتىكى ئۇستىلىق ، مەزمۇندىكى چوڭقۇرلۇق ، كۈتۈلمىگەن زىددىيەت ، ئاددى-ساددا قائىدە-يوسۇن ۋە ياكى باشقىلار بولسۇن . ۋاھالەنكى ، ئەگەر بىز مۇشۇ سۈپەتلەرنى ئاللىقاچان ئۆزىمىزدە ھازىرلىغان بولساق ، بۇلار يوشۇرۇن ئىقتىدارىمىز شەكىلىدە ئىچىمىزدە ساقلانغان بولسا ، ئۇنداقتا بىز ئۇلارنى ئاڭلىق تۇيغۇمىزغا چاقىرىپ چىقالايمىز ، ئۇلارنى ئىشلىتىشنىڭ مەقسەت-مۇددىئاسىنى ئۆگىنەلەيمىز ، ئۇلارنى ئىشلىتىدىغان جۈرئەتكە ئىگە بولىمىز ؛ شۇنداقلا بىز يەنە ھەر خىل مىساللار ئارقىلىق ئۇلارنى ئىشلىتىشتىن ھاسىل بولغان ئۈنۈمنى كۆرۈپ يېتىپ ، ئۇلارنى توغرا ئىشلىتىشنى ئۆگىنىمىز ؛ بىز ئالدىدا ئېيتىپ ئۆتكەن سۈپەتلەرنى ئۆزىمىزدە ئاشكارە ھالدا ھازىرلىغانغا قەدەر شۇنداق قىلىمىز . كىتاب ئوقۇشنىڭ ئۇسلۇب شەكىللەندۈرۈشتىكى بىردىنبىر پايدىسى شۇكى ، بىز ئۆزىمىزدە بار بولغان تالانت -ئۇسلۇبنى قانداق يەرلەردە ئىشلىتىشنى ئۆگىنىۋالالايمىز ، ئۇنىڭ ئالدىنقى شەرتى مۇشۇ تالانتلار ئالدى بىلەن ئۆزىمىزدە ھازىرلىنىشى زۆرۈر . ئەگەر ئۇنداق بولمايدىكەن ، كىتاب ئوقۇش بىزگە سوغۇق ، ئۆلۈك ياسالمىلىقتىن باشقا ھېچنېمە ئۆگىتەلمەيدۇ ، تىخى بىزنى يۈزەكى دورامچىلارغا ئايلاندۇرىدۇ .
يەر قاتلىمى ئىلگىركى ھەر قايسى زامانلاردا ياشاپ ئۆتكەن جانلىقلارنى تەرتىپ بويىچە ئۆزىدە ساقلايدۇ ؛ ئوخشاشلا ، كىتاب جازىسىغا رەت-رېتى بويىچە تىزىپ قويۇلغان كىتابلار ئۆتمۈشتىكى خاتالىقلار ۋە ئۇلارنىڭ قانداق بايقالغانلىقىنى كۈتۈپخانىدا ساقلاپ قويىدۇ . ئاشۇ جانلىقلارغا ئوخشاش ، بۇ كىتابلارمۇ ئۆز ۋاقتىدا ھاياتىي كۈچكە تولغان ، شۇنداقلا شاۋقۇن-سۈرەنلەرنى قىلغان ، بىراق ئۇلار ھازىر تاشقا ئايلانغان پېتى قېتىشىپ تۇرىشىدۇ ، كىتاب ئارخېئولوگلىرىلا ئۇلارغا قىزىقىدۇ .
مەشھۇر يۇنان تارىخچىسى ھېرودوتۇسنىڭ بايانىدا ئېيتىلىشىچە ، پارس شاھى زېركسىس ئۆزىنىڭ كۆز يەتكۈسىز ئۇزاققا سوزۇلغان ھەيۋەتلىك قوشۇنىنىڭ سىپىدە تۇرغان شىر يۈرەك جەڭچىلىرىگە قاراپ تۇرۇپ ، ئۇلارنىڭ يۈز يىلغا يەتمىگەن ۋاقىت ئىچىدە ھەممىسىنىڭ ھايات تۇرالمايدىغانلىقى يادىدىن كېچىپ كۆز يېشى قىلغانىكەن . بىراۋ يېڭىدىن چىقىۋاتقان كىتابلارنىڭ غايەت زور تىزىملىكىگە قاراۋېتىپ ، ئون يىلدىن كېيىن ئۇلارنىڭ ھەممىسىنىڭ ئىز-دىرەكسىز كۆزدىن غايىپ بولىدىغانلىقىنى ئويلىغىنىدا ، ئۇمۇ كۆز يېشى قىلىشى مۇمكىن .
كىتاب يېزىشمۇ كىشىلىك ھاياتقا ئوخشايدۇ : نەگىلا قارىما ، بىر چاغلاردا قۇتقازغىلى بولمىغۇدەك دەرىجىدە تۈگىشىپ كەتكەن بىر توپ قاغا-قۇزغۇنلاردەك شۇنداقلا ئۇيان-بۇيان گىژىلدىشىپ ھەممىنى بولغايدىغان چىۋىن-كۇمىتېلاردەك ئادەملەر ساڭا پۇتلېشىپلا يۈرۈيدۇ ؛ كىشىلەر ساناپمۇ تۈگىتەلمەيدىغان ناچار كىتابلار ــــــــ يازمىچىلىقنىڭ ئاشۇ پۈچەك ئۇرۇقلىرى ، ھەقىقىي زىرائەتتىن ئۇنىڭ ئوزۇقىنى سۈمۈرىۋالدى ، ئاندىن كېيىن ئۇنى ئۆچۈردى . بۈيۈك ئەسەرلەر ۋە ئۇلارنىڭ ئۇلۇغۋار نېشانىغا تەۋە بولغان ۋاقىت ، پۇل ، دىققەت-ئېتىبار دېگەنلەرنىڭ ھەممىسىنى ئاشۇ ناچار كىتابلار ئۆزىنىڭ قىلىۋالدى ؛ ئۇ ناچار كىتابلارنىڭ يېزىلىشىنىڭ مەقسىتى پەقەتلا پۇل تېپىش ياكى يەر-زىمىن ئىگىلەش ئىدى ، شۇڭا ئۇلار ھېچنېمىگە كارغا يارىمىغاندىن تاشقىرى ، يەنە تىخى ئاكتىپ ھالدا بەزى زىيانلارنىمۇ سالدى . ھازىرقى كىتابلارنىڭ ئوندىن توققۇزىنىڭ مەقسىتى كشىلەرنىڭ يانچۇقىدىن بىر نەچچە كويچەننى سۇغۇرىۋىلىشتىن باشقا نەرسە ئەمەس ، مۇشۇ مەقسەتنى ئىشقا ئاشۇرۇش ئۈچۈن ، يازغۇچىلار ، نەشىرىياتلار ۋە ئوبزورچىلار دېگەنلەرنىڭ ھەممىسىنىڭ تىلى بىر بولۇپ ئۇيۇشتى .
كىتابچىلار ، قورساق غىمى بىلەن يازىدىغانلار ، كۆپ مەھسۇلاتلىق ئاپتورلار تەرىپىدىن ئىشقا سېلىنغان ، رەزىل ھەم ھېيلىگەر بولسىمۇ ئەمما پايدىسى جىق بىر ھۈنەرنى مەن سىلەرگە سۆزلەپ بىرەي . ئۇلار ئەدەبىيات-سەنئەتكە بولغان ھەقىقىي ھوزۇر ، شۇ دەۋرنىڭ ھەقىقىي مەدەنىيىتى دېگەنلەرنى بىر ياققا قايرىپ قويغان ھالدا ، ئوقۇرمەنلىرىنى دۇنيانىڭ مودا ئېقىمىنى يېتەكلىگۈچى يىپقا باغلاپ قويۇپ مۇۋەپپىقىيەت قازاندى . بۇ ئارقىلىق كىشىلەر ئەڭ يېڭى كىتابلارنى ۋاقىتنى قولدىن بەرمەي ئۆز ۋاقتىدا ئوقۇيدىغان قىلىپ مەشىقلەندۈرۈلدى ، بۇنداق بولغاندا كىشىلەر ھېچبولمىغاندا ئۆزىنىڭ ئالاقە چەمبىرىكىدىكى كىشىلەر بىلەن پاراڭلاشقاندا ساتىدىغانغا قۇرۇق گەپ چىقتى ، دەل مۇشۇنىڭ ئۆزى بىر چاغلاردا قاتتىق ئالقىشلانغان ئاپتورلار تەرىپىدىن ئىجاد قىلىنغان ناچار رومانلارنىڭ ئاخىرقى مەقسىتى . ئوقۇرمەن جامائەتنىڭ ھەر دائىم مۇشۇنداق ساماندەك تولا ھەم ئاجايىپ ئادەتتىكى ئادەملەر پۇل تېپىش ئۈچۈنلا يازغان ئەڭ يېڭى كىتابلارغا بىر-بىرىدىن قىزغىنىپ تۇرۇپ ئۆزىنى ئېتىشىدىنمۇ ئارتۇق ئېچىنىشلىق ئىش بارمۇ بۇ جاھاندا ؟! مۇشۇ سەۋەپتىن ، ئوقۇرمەنلەر ھەر قايسى دەۋرلەردە ئۆتكەن مۇنەۋەر يازغۇچىلارنىڭ نادىر ئەسەرلىرىنىڭ پەقەت بىر قانچىسىنىڭ ئىسمىنىلا بىلىدۇ ، خالاس . ئەدەبىيات-سەنئەت گېزىتلىرىمۇ شۇ ، ئۇلارمۇ شۇنداق ھېيلىگەركى ، مەدەنىيەتنى ساقلاپ قېلىش يولىدا ھەقىقىي مۇنەۋەر كىتابلارغا سەرپ قىلىنىشى كېرەك بولغان ، ئادەتتىكى قوپال كىشىلەر ئىگىلىۋالسا بولمايدىغان كىتابخانلارنىڭ قىممەتلىك ۋاقتىنى ئەنە شۇلار ــــــــ گېزىتلەر ئوغرىلايدۇ .
شۇڭلاشقا ، كىتاب ئوقۇغاندا ئۆزىگە چەك قويۇش بەكمۇ مۇھىم . خالىغان بىر كىتابنى كۆپچىلىكنىڭ ھەممىسى تالشىپ ئوقۇۋاتقانلىقى ئۈچۈنلا ئۇنى قولىغا ئىلىپ ئوقۇپ كەتمەسلىك ئۆزىمۇ مۇشۇنىڭ جۈملىسىدىندۇر . مەسىلەن ، بۇنداق كىتابلار بىر مەزگىل شاۋقۇن-سۈرەن پەيدا قىلغان ، ھەتتا نەشىردىن چىققان شۇ تۇنجى ھەم ئاخىرقى يىلى بولغان شۇ بىر يىلدىمۇ بىر قانچە نەشىرىنى باشتىن ئۆتكۈزۈشى مۇمكىن بولغان سىياسىي ، دىنىي كىتابچە ، ھېكايە ، شېئىر دېگەندەكلەرنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ . ھاماقەتلەر ئۈچۈن يېزىلغان كىتابنىڭ ھامان بىر توپ ئوقۇرمىنى بولىدۇ . ئۆزۈڭنىڭ كىتاب ئوقۇشتىكى ۋاقىت چىكىڭگە ئېھتىيات قىلغىن ، شۇ ۋاقتىڭنى مەخسۇس ھەر قايسى زامان ، ھەر قايسى ماكاندىكى ئۇلۇغ زاتلارنىڭ كىتابىنى ئوقۇشقا سەرپ قىلغىن . ئۇلارنىڭ ياخشى نام-شەرىپىنىڭ زامان ، ماكان ھالقىپ بىزگىچە يېتىپ كىلەلىگەنلىكى ئۇلارنىڭ ئاللىقاچان باشقا ئىنسانلاردىن ھالقىپ كەتكەنلىكىنى چۈشەندۈرىدۇ . مانا مۇشۇ كىتابلارلا بىزنى تەربىيلەپ تەلىم بېرىدۇ . ناچار كىتابنى ھەر قانچە ئاز ئوقۇغان بولساڭمۇ ئۇنى ئوقۇشتىن توختا ، ياخشى كىتابنى بولسا ھەر قانچە كۆپ ئوقۇغان بولساڭمۇ توختاپ قالماي داۋاملىق ئوقۇۋەر . ناچار كىتابلار روھىي زەھەر ، ئۇلار روھنى نابۇت قىلىدۇ . كىشىلەر زامانلاردىن ئۆزىگە يېتىپ كەلگەن ئەڭ نادىر كىتابلارنى ئوقۇشنىڭ ئورنىغا ، ھەر ۋاقىت يېڭى چىققان كىتابلارنىلا ئوقۇيدۇ . شۇڭا يازغۇچىلار ئۆز دەۋرىدە مودا بولۇپ يۈرۈشىۋاتقان ئىدىيەنىڭ تار چەمبىرىكى ئىچىدىلا تۇرىدۇ ، شۇنداق قىلىپ شۇ دەۋر ئۆزىنىڭ پاتقىقىغا بارغانسىرى چوڭقۇرلاپ چۆكۈپ كىتىدۇ .
ھەر ۋاقىت ئىككى خىل كىتاب يازمىچىلىقى تەڭ قەدەمدە ئىلگىرلەيدۇ ، بىراق بىر-بىرىنى تازا بىلىشىپ كەتمەيدۇ . ئۇلارنىڭ بىرسى ھەقىقىي ، يەنە بىرسى بولسا پەقەتلا سىرتقى كۆرۈنۈش . ھەقىقىسى مەڭگۈلۈك كىتاب بولۇپ شەكىللىنىدۇ ، ئىلىم-پەن ۋە شېئىرىيەت ئۈچۈن ياشايدىغانلار ئۇلارغا ئىنتىلىدۇ ، ئۇنىڭ ئىشى سەگەك ھەم تىنچ ، بىراق تولىمۇ ئاستا . بۇ تۈردىكى كىتابلار پۈتكۈل ياۋروپادا بىر ئەسىردە پەقەت ئون نەچچىسىلا بارلىققا كىلىدۇ ، بىراق بۇلار مەڭگۈ ساقلىنىدۇ . ۋاھالەنكى ، پەقەت سىرتقى كۆرۈنۈشتىلا بار بولغان ئىككىنچى خىلدىكى كىتابلارنى پەقەت ئىلىم-پەن ۋە شېئىرىيەتكە تايىنىپ جان باقىدىغانلارلا قوغلىشىدۇ ، توپ-توپ گوروھلار ئۇياندىن بۇيانغا ئۇچقاندەك چىپىپ ، ۋارقىراپ-جارقىراپ شاۋقۇن-سۈرەن قىلىشىدۇ ، بۇنداق كىتابلاردىن ھەر يىلى مىڭلاپ-مىڭلاپ بازارغا سېلىنىدۇ . بىراق بىر نەچچە يىلدىن كېيىنلا ، كىشىلەر « ئۇلار نەگە كەتتى ؟ شۇنداق تىز كەلگەن ۋە داغدۇغا قوزغىۋەتكەن شان-شەرەپلەر قېنى ؟ » دەپ ئەجەبلىنىپ سورىشىدۇ . بۇنداق كىتابلار ھەقىقەتەنمۇ ۋاقىتلىق ، يەنە بىر خىلدىكى كىتابلارنى بولسا بىز « مەڭگۈلۈك » دەيمىز .
سىياسەتنىڭ تارىخىدا ، يىرىم ئەسىر خىلى ئۇزاق ۋاقىت دەپ ھېسابلىنىدۇ ، سىياسەتنى شەكىللەندۈرىدىغان نەرسىلەر بولسا ھەر ۋاقىت ھەرىكەتتە : ئىشلار يۈز بىرىپلا تۇرىدۇ . بىراق كىتاب يازمىچىلىق تارىخىدا ، بۇنچىلىك ۋاقىت ھېچنېمە ئەمەس ، بۇنچىلىك ۋاقىتتا ھېچ ئىش يۈز بەرمەيدۇ ، كالامپايلارچە ئۇرۇنۇش ھېساب ئەمەس ، سىز ئەللىك يىلنىڭ ئالدىدا نەدە بولسىڭىز ، ھازىرمۇ شۇيەردە . مەسىلەن ، گېرمانىيە پەلسەپىسىنى ئىلىپ ئېيتساق ، كانتتىن كېيىنكى يىرىم ئەسىر مابەينىدە ، پەلسەپىدىكى ئومۇميۈزلۈك قابىلىيەتسىزلىك ئىنتايىن روشەن كۆرۈنۈپ تۇرۇپتۇ ، بىراق گېرمانلار تا ھازىرغىچە ، ئۆزلىرىنى چەتئەللىكلەرگە قارىغاندا پەلسەپىدە بەكرەك تالانتى بار ، دەپ پو ئېتىشىپ يۈرۈيدۇ ، بولۇپمۇ بىر ئەنگىلىيەلىك يازغۇچى ئىنتايىن زەھەرلىك كىنايە بىلەن گېرمانىيەنى « مۇتەپەككۇرلار دۆلىتى » دەپ قويغاندىن بىرى تىخىمۇ شۇنداق بولۇۋاتىدۇ .
يازمىچىلىق تارىخى كۆپ ھاللاردا غەلىتە ھەم كۆرۈمسىزلەرنى ساقلايدىغان موزىينىڭ تىزىملىكىگە ئوخشايدۇ ، تۇغۇلۇشىدىنلا ساغلام ھەم مۇكەممەل تۇغۇلغانلار بولسا ئۇنداق جايدىن تېپىلمايدۇ . ئۇلار ھازىرمۇ ھايات ، جاھاننىڭ بۇلۇڭ-پۇچقاقلىرىدا ناگان-ناگاندا ئۇچراپ تۇرىدۇ ، ئۇلار مەڭگۈ ياشايدۇ ، ياشىغانسىرى كۆكلەيدۇ . ئۇلار ئۆزىلا مەن « ھەقىقىي كىتاب » دەپ ئاتىغان نەرسىنى شەكىللەندۈرىدۇ ، گەرچە كېيىنكىلەر ئۇلارنى راۋۇرۇس بىلىپ كەتمىسىمۇ ، شۇ كىتابلار تەھرىردىن ئۆتۈپ كالتا-چولتا ھالەتتە بىزگە يېتىپ كىلىشتىن ئاۋال ، بىز ئەڭ ياخشىسى ئۇلارنى كىچىكمىزدىلا تەربىيە كۆرگەن كىشىلەرنىڭ ئېغىزىدىن پۈتۈنى بىلەن ئاڭلايلى .
ھازىر كىشىلەر ئارىسىدا تازا يۈرۈشىۋاتقان ، يازمىچىلىق تارىخىنى ئوقۇشتىكى « ھېچنېمىنى بىلمىگەن تۇرۇقلۇق توختىماي ۋالاقتەككۈرلۈك قىلىدىغان » جاھىللىق تەلۋىلىكىگە قارىتا زەھەر قايتۇرغۇچ سۈپىتىدە ، بىز لىچتېنبېرگنىڭ ئەسىرىدىكى بىر قانچە ئابزاسقا قاراب باقايلى ، بۇلار بىزنىڭ ئىجتېھات بىلەن ئوقۇپ بېقىشمىزغا ئەرزىيدۇ :
« مەن شۇنىڭغا ئىشىنىمەنكى ، ئىلىم-پەن ۋە بىلىمنىڭ تارىخىنى ھەددىدىن ئارتۇق چۈشىنىشنى تەلەپ قىلىدىغان بۇ دەۋر بىلىمنىڭ تەرەققىياتىغا تولىمۇ زىيانلىق . تارىخنى بويلاپ ئۆتمۈشكە قاراپ مېڭىش دەرۋەقە كىشىنى خۇشاللاندۇرىدىغان بىر ئىش ، بىراق بۇنداق قىلىش روھنى ئۆزىنىڭ كۈچىدىن مەھرۇم بولغان بىر خىل ھالەتتە قالدۇرىدۇ ، چۈنكى ئۇ روھنى ئۆتمۈش بىلەن تولدۇرىۋىتىدۇ . ئۆزىنىڭ روھىنى تولدۇرۇشنى ئەمەس ، بەلكى روھىنى قۇدرەت تاپقۇزۇپ ، ئۆزىنىڭ قابىلىيىتى ۋە تالانتىنى جارى قىلدۇرۇپ ، شۇ ئارقىلىق ئۆزىنى كۈچەيتىشنى ئىستەيدىغان ھەر بىر كىشى شۇنى بايقايدۇكى ، ئۆزى ئويلاپ خىيالىغىمۇ كىرىپ چىقمىغان ئۇچۇرلارغا تولۇپ كەتكەن پۇچەك يازمىلار بىلەن تولا ئۇچرىشىشتىنمۇ ئۆتەر ئۆزىنى ئاجىزلاشتۇرىدىغان نەرسە يوق . بۇنداق قىلىش خۇددى قورسىقى ئاچقاندا ئاشپەزلىككە ئالاقىدار كىتابنى ئوقۇغانغا ئوخشايدۇ . مەن ئويلايمەن ، پۇچەك يازمىلارنىڭ تارىخى ئويچان كىشىلەر ئارىسىدا ھەرگىزمۇ بازار تاپالمايدۇ ، ئۇلار ئۆزلىرى شۇنداقلا ھەقىقىي بىلىمنىڭ قەدىر-قىممىتىنى ئوبدان بىلىدىغانلاردۇر ، بۇنداق كىشىلەر ئۆزىنىڭ تەپەككۇرىنى كۆپرەك ئىشلەتكىنى ياخشى ، باشقىلارنىڭ ئۆز تەپەككۇرىنى قانداق ئىشلەتكەنلىكىنى بىلىشكە ئۆزىنى ئاۋارە قىلمىسىمۇ بولىدۇ . ئەڭ چاتاق يېرى ، بىلىم كىتاب-ماتېرىيالغا قانچىكى تايانسا ، ئۇنىڭ ئىشلىتىلىش قىممىتىمۇ شۇنچە تۆۋەنلەيدۇ ، بۇ يەردە تۆۋەنلىمەي ئاشقان بىردىنبىر نەرسە بولسا مۇشۇ خىلدىكى بىلىمنى ئىگىلىۋالغانلارنىڭ ئۆز-ئۆزىدىن پەخىرلىنىڭ ھېسياتى . بۇنداقلار ئۆز بىلىمىنىڭ بىلىمنى ھەقىقىي ئىگىلىگەنلەرنىڭكىگە قارىغاندا تىخىمۇ چوڭقۇرراق ئىكەنلىكىگە ئۆزىچە ئىشىنىپ قالغان . بىلىمنى ھەقىقىي ئىگىلىگەنلەر بولسا ئەزەلدىن ئۆز-ئۆزىدىن پەخىرلىنىپ كەتمەيدۇ ، دەل مانا مۇشۇ ھەقىقىي بىلىم ئىگىلىگەنلەرنىڭ بەلگىسى . ئۆزىنىڭ بىلىمىنى كىڭەيتىشكە قۇربى يەتمەي ، تارىخنىڭ قارا داغلىرىنى يۇيۇش بىلەن مەشغۇل بولۇشقان ، ياكى باشقىلارنىڭ قىلىپ بولغان ئىشىنى قايتا بايان قىلىشنىلا بىلىدىغان ئاشۇ كىشىلەر دەل ئۆز-ئۆزىدىن پەخىرلىنىپ يۈرۈپ ئۆزلىرىنى ھاردۇرۇپ قويۇشقان كىشىلەردۇر . ئۇلار تولىمۇ پەخىرلىنىدۇ ، چۈنكى ئۇلار ئۆزلىرى قىلىۋاتقان مېخانىكىلىق ئىشلارنى بىلىم يولىدىكى ئەمەلىيلەشتۈرۈش دەپ ئويلىشىدۇ . مەن بۇلارنى مىسال ئىلىپ چۈشەندۈرەلەيمەن ، بىراق بۇ بىر يىرگىنچلىك ۋەزىپە . »
ئاخىرىغا كىلىپ ، مەن يەنىلا بىرەرسى يازمىچىلىقنىڭ تىراگېدىيە تارىخىنى يېزىپ چىقسىكەن دەپ ئۈمىد قىلىمەن . بۇ تارىختا ، ئۇلۇغ يازغۇچىلار ۋە سەنئەتكارلارنىڭ نۇرغۇنلىغان دۆلەتلەرگە غايەت زور ئىپتىخارلىق بايلىقلارنى ۋە يېڭى ھاياتنى قانداق ئېلىپ كەلگەنلىكى ، ئۇ دۆلەتلەرنىڭ بولسا ئاشۇ يازغۇچىلارغا قانداق رەزىل مۇئامىلىدە بولغانلىقلىرى يېزىلىدۇ ؛ بۇ تارىختا ، زامان ۋە ماكان ئايرىمايدىغان ياخشىلىق-چىنلىق بىلەن رەزىللىك-يولسىزلىق ئوتتۇرىسىدىكى ئۈزۈلمەس جەڭ بايان قىلىنىدۇ ؛ بۇ تارىخ ئىنسانىيەتنىڭ ھەقىقىي يورۇتقۇچىلىرىنىڭ ۋە بارلىق سەنئەت ئۇستازلىرنىڭ قانداق بولۇپ ھەققانىيەت يولىدا قەستكە ئۇچراپ ئۆلگەنلىكىنى بايان قىلىدۇ ؛ بۇ تارىخ بىزگە ئۇلارنىڭ بىر قانچىسىدىن سىرت ، قالغانلىرىنىڭ تونۇلمىغان ، ھېسداشلىقتىن مەھرۇم ، ئەگەشكۈچىلىرىمۇ يوق ئەھۋالدا قانداقلارچە قىيناپ ئۆلتۈرۈلگەنلىكىنى ؛ ئۇلارنىڭ نەقەدەر نامراتلىقتا ئېچىنىشلىق ھايات كەچۈرگەنلىكىنى ، نام-ئاتاق ، شان-شەرەپ ، مال-دۇنيا دېگەنلەرگە بولسا چۈپرەندىلەرنىڭ قانداقلارچە ئېرىشىۋالغانلىقىنى ؛ ئۇلارنىڭ تەقدىرى ئاتىسى ئۈچۈن ياۋا بۇغا ئوۋلاۋاتقىنىدا ، ئىنىسى ياقوب ئۆزىنىڭ سىياقىدا ياسېنىۋىلىپ ئاتىسىنىڭ رەھمەت دۇئاسىنى ئالداپ ئېلىۋالغانلىقتىن ئۆزى دۇئادىن قۇرۇق قالغان ئېسونىڭ تەقدىرىگە قانداقلارچە ئوخشاپ قالغانلىقىنى ؛ يۇقىرىدا ئېيتىلغان ھەممە ئىشقا دۇچار بولغان تۇرۇقلۇق ، يەنىلا ئۆزىنىڭ ئۇلۇغ خىزمىتىگە بولغان سۆيگۈسى سەۋەبىدىن ، تاكى ئىنسانىيەتنىڭ ئۇستازلىرىنىڭ ئەڭ دەھشەتلىك جىڭى ئاياغلاشقانغا قەدەر ، تاكى ئۆلمەسلىكنىڭ ئالتۇن تاجى بېشىغا كەيدۈرۈلگەن ۋە سائەت جاڭ ئۇرۇپ ،
« ئېغىر ساۋۇت قاناتنىڭ يەڭگىل پىيىغا ئايلاندى ،
ئازاب-ئوقۇبەت ۋاقىتلىق ، بەخت-سائادەت مەڭگۈلۈك .»

دېيەلىگەنگە قەدەر ئۆز خىزمىتىنى قانداقلارچە چىدامچانلىق بىلەن داۋاملاشتۇرغانلىقىنى بىزگە كۆرسىتىپ بىرىدۇ .

مەمتىمىن تەرجىمىسى
2014-يىل 2-ئاي ، كۈنمىڭ

ئىزاھات :
①ئارتۇر شوپېنخائۇر گېرمانىيىنىڭ 19-ئەسىردە ئۆتكەن پەيلاسوپى .

يازما ئاپتورى:

ھالقىلىق سۆز:
بىلنۇر ستۇدېنتلار كۇلۇبى نىڭ يازمىلىرىنى ياقتۇردىڭىزمۇ؟قىنى ئۇنداقتا RSS Feed ئۇنىڭ يازمىلىرىغا مۇشتەرى بولۇڭ!

مەنمۇ ئىنكاس يازىمەن

*ئىسمىڭىز

*ئىلخەت ئاشكارلانمايدۇ

تور ئادرىسىڭىز


مەن بىلەن ئالاقىلىشىڭ

ئۈستىگە قايتىش | بىز ھەققىدە | ئالاقىلىشىڭ | ئىلان ھەمكارلىق | بلوگ خەرىتىسى | دوستانە ئۇلىنىش | يازما ھوقوقى | ئۇسلۇب لاھىيلىگۈچى
ئۈستىگە قايتىش
база данных номеров московского мегафона мобильный поиск абонента телефонная база велком онлайн поиск найти телефонная база билайна москвы база данных петербурга телефонов на сайте муром поиск оператора мобильной связи по номеру телефона справочник телефонов в северодвинске здесь казань справочник сотовых телефонов сша справочник телефонов база данных поиск людей в ташкенте по номеру телефона программа определяющая по номеру телефона местоположение найти телефон по адресу петербург телефонная база москвы частные лиц найти месторасположение телефона по номеру телефона база данных телефонная справочник домашних телефонов ташкента справочник домашних телефонов уральска поиск телефонного абонента телефон по адресу реутов ссылка справочник телефонов г кузнецк справочник домашних телефонов в ташкенте тут таганрог база данных мегафона северо-запад вологда как удалить смс перехватчик здесь дайте программу перехвата смс воронеж билайн база данных справочник телефонов в г ташкенте ссылка на сайте справочник номера домашних телефонов справочник адрес по номеру телефона в перми база телефонная 2012 мтс GTA 5 на сайте sitemap