ئەخلاق نەدىن كېلىدۇ ؟

ۋاقتى 2014-02-04 07:05 | كىلىش مەنبەسى: | ئوقۇلۇشى 1,146 قېتىم

 مېنىڭ  بۇ ماقالىدا دىمەكچى بولغانلىرىم ھەرگىزمۇ ئەخلاقىي پەند-نەسىھەتلەر ئەمەس ، بەلكى ئاشۇ پەند-نەسىھەتلەرنىڭ كېلىش مەنبەسى ــــــــــ مېنىڭ دەۋاتقىنىم ئەخلاق پەلسەپىسى ، يەنى ئېتىكا . 
    ئېتىكا  بولسا زادى نېمىنىڭ ئەخلاق ئىكەنلىكىگە قانداق ھۆكۈم قىلىشقا ئالاقىدار بىر ئىلىم . ئەخلاقىي ھۆكۈم چىقىرىشقا كەلگەندە ، بىز دائىم ئۆزىمىزنىڭ يىتەرلىك ئۆلچىمى باردەك ھېس قىلىمىز : كېچىكىمىزدىن تارتىپ بىز ئەدەپ-ئەخلاق توغرىسىدا پەند-نەسىھەت ئاڭلاپ چوڭ بولغان . ئاق كۆڭۈللۈك ، ۋاپادارلىق ، باتۇرلۇق ، راستچىللىق ، ياخشىلىق ، كەمتەرلىك ، ساداقەتمەنلىك ، كەڭ قورساقلىق ، مەردانىلىك… دىگەنلەرنىڭ ھەممىسى بىز بىلىدىغان ئەخلاق پرىنسىپلىرىنىڭ ھەممىسى بولمىغان تەقدىردىمۇ ، زور كۆپ ساندىكىسى . كىيىنچە ، بەزىلىرىمىز ( ئېھتىمال ھەممىمىز ) مۇقەددەس كىتابلاردىكى دىنىي ئەھكاملارنى ئۆلچەم قىلىپ تۇرۇپ مەلۇم بىر ئىش-ھەرىكەتنىڭ ئەخلاقىي قىممىتىگە ھۆكۈم قىلىدىغان بولدۇق . 
    دەرۋەقە ، بۇلار ھەقىقەتەنمۇ ياخشى ، بىراق يېتەرلىك ئەمەس . ئەگەر بىز يۇقىرىدا ئېيتىپ ئۆتۈلگەن ئۆلچەم-پرىنسىپلارنى دەستەك قىلىپ تۇرۇپ ، « مېنىڭ ئەخلاق ئۆلچىمىم يېتەرلىك » دەپ قاراپ ، شۇنىڭلىق بىلەن تېخىمۇ چوڭقۇر بولغان ئىزدىنىشتىن ۋاز كەچسەك ، خاتالاشقان بولىمىز .چۈنكى يۇقىرىدا ئېيتىپ ئۆتۈلگەن ئەخلاقىي ئۆلچەملەرنىڭ دائىرسى ھەددىدىن زىيادە كەڭرى ، مەنىسى غۇۋا بولۇپ ، كونكرېت ئەھۋالدا بىزنىڭ ئىش ھەرىكىتىمىزنى يىتەكلىيەلىشى بىر قەدەر قىيىن . مەسىلەن ، بىز يامانلىقنى بولۇشىچە قىلغان كىشىلەرگىمۇ ئاق كۆڭۈل بولىشىمىز كىرەكمۇ ؟ زالىم ھۆكۈمدارغىمۇ ۋاپادارلىق كۆرسەتسەك ئەخلاقلىق بولغان بولىمىزمۇ ؟ بىر توپ لۈكچەكلەر سىزنىڭ ئەڭ يېقىن دوستىڭىزنى قوغلاپ يۈرۈپ ، ئۇنى ئىزدەپ سىزنىڭ ئۆيىڭىزنىڭ ئىشىك ئالدىغا كىلىپ قالدى ھەم دوستىڭىزنى سورىدى . سىز دەرۋەقە ئۇنى ئۆيىڭىزگە يوشۇرۇپ قويغان ئېدىڭىز . ئەمدى سىز ئۇ لۈكچەكلەرگە نېمە دەيسىز ؟ راستچىل بولامسىز ؟ ئەگەر سىز راستچىل بولۇپ ، دوستىڭىزنى ئۇلارغا تاپشۇرۇپ بەرسىڭىز ، سىز ئۆزىڭىزنىڭ بۇ راستچىللىقىڭىز سەۋەبلىك ئەخلاقلىق ھېسابلىنامسىز ؟ يەنە مەسىلەن ، بىر دوستىڭىز ئۆزىنىڭ يىڭى سىتىۋالغان قىممەت باھالىق يىڭى كۆينىكىنى كىيىپ ، خۇشال ھالدا سىزدىن « قانداقراقكەن ؟ » دەپ سوراپ قالدى . ئەلۋەتتە ، دوستىڭىز سىزنىڭ « ۋاي بەك يارىشىپتۇ ئاداش » دەپ ماختاپ كېتىشىڭىزنى تۆت كۆزى بىلەن كۈتىۋاتىدۇ ، بىراق ئەمەلىيەتتە ئۇنىڭ كۆينىكى قەتئىيلا ياراشمىغان ئىدى ، ياراشمىغاننىڭ ئۈستىگە ئالامەت كۆرۈمسىز ئىدى . سىز بۇلارنى كۆرۈپ يەتتىڭىز . ئەمدى سىز دوستىڭىزغا نېمە دەيسىز ؟  ياخشى كۆڭلىڭىز بىلەن « ۋاي بەك يارىشىپتۇ ئاداش » دەمسىز ياكى ئۇنىڭغا ھەقىقىي ئەھۋالنى دەپ ، ئۇنىڭ شۇ سەت كۆينىكىنى يەنە داۋاملىق كىشىلەرگە كۆز-كۆز قىلىپ كۈلكىگە قىلىشىنىڭ ئالدىنى ئالامسىز ؟ مەسىلە شۇكى ، ئاق كۆڭۈل بولۇش ۋە راستچىل بولۇش ــــــــ ئىككىلىسى ئەخلاق ئۆلچىمىدۇر ( بىز كېچىكىمىزدىنلا مۇشۇنداق تەربىيەلەنگەن ) . لىكىن يۇقىرقى ئەھۋالدا ، ئەگەر سىز ئاق كۆڭۈل بولىمەن دىسىڭىز يالغانچى بولمىسىڭىز بولمايدۇ ؛ راستچىل بولىمەن دىسىڭىز دوستىڭىزنىڭ كۆڭلىنى ئاغرېتىپ قويىسىز ، ئاق كۆڭۈل بولالمايسىز . يەنە مەسىلەن ، كەڭ قورساقلىقنى ئېيتايلى . ئەگەر دۈشمەن ئارمىيىسىدىكى بىر قانچە ئەسكەر ، مىلتىق-پىلتىقلىرى بىلەن ئۆيىڭىزگە باستۇرۇپ كىرىپ ، كۆز ئالدىڭىزدا سىزنى قارىتىپ تۇرۇپ نۆۋەت بويىچە ئايالىڭىز ، قىزىڭىز ، ئاچېڭىز ۋە ۋە سىڭلىڭىزغا باسقۇنچىلىق قىلىپ بولغاندىن ، ئۇلارنى قېيناپ ئۆلتۈرېۋەتسە ، بۇ چاغدا سىز كەڭ قورساقلىق بىلەن « بولدىلا » دىيەلەمسىز ؟  مۇشۇنداق چاغدىكى كەڭ قورساقلىقمۇ گۈزەل ئەخلاق ھېسابلىنامدۇ ؟ 
    يەنە بىر مىسالغا قاراپ باقايلى . سىزنى پويىز شوپۇرى دەپ تۇرايلى .ھازىر سىز پويىز ھەيدەپ كېتىۋاتىسىز ، پويىز ئۇچقاندەك ئالغا قاراپ كېتىۋاتماقتا، تۇيۇقسىز پويىزنىڭ تورمۇزى ئىشلىمەس بولۇپ قالىدۇ . دەل شۇ چاغدا پويىز بىر ئاچالغا دۇچ كەلدى ، ئۇدۇلدىكى رېلىستا بەش نەپەر تۆمۈر يول ئىشچىسى ئىشلەۋاتاتتى ، ئوڭ يانغا قايرىلىدىغان يەنە بىر رېلىستا بولسا پەقەت بىرلا تۆمۈر يول ئىشچىسى ئىشلەۋاتاتتى . پويىزنىڭ سۈرئېتى شۇ قەدەر تىز ئېدىكى ، پويىز مەيلى قايسى يولغا ماڭمىسۇن ، شۇ يولدىكى ئىشچى قېچىشقا ئۈلگۈرمەيتتى ، ھامېنى ئادەم ئۆلەتتى ، مەسىلە پەقەت قانچە ئادەمنىڭ ئۆلۈشى ئىدى ، خالاس . پويىزنى بۇرايدىغان رولنى ساق دەپ تۇرايلى . ھازىر سىز تاللاشقا دۇچ كەلدىڭىز : ئۆز قولىڭىز بىلەن رولنى بۇراپ  پويىزنى ئوڭ ياندىكى ئاچا يولغا باشلاپ ، بىر ئىشچىنى ئۆلتۈرۈپ ئۇدۇلدىكى يولدىكى بەش ئىشچىنى قۇتۇلدۇرۇپ قالامسىز ياكى پويىز رولىنى بۇرىماي ، ھېچ ئىش قىلماي ، قولمۇ تىقماي پويىزنى ئۇدۇلدىكى بەش ئىشچىنى ئۆلتۈرۈشكە قويۇپ بىرەمسىز ؟ بۇ يەردىكى ئەخلاقىي قىيىن ئەھۋال شۇكى ، ئەگەر سىز « بەش ئادەم ئۆلگۈچە بىر ئادەم ئۆلسۈن » دەپ پويىز رولىنى ئوڭغا بۇرېسىڭىز ،  دەرۋەقە  بەش ئىشچىنىڭ ھاياتىنى قۇتقۇزۇپ قالدىڭىز ، لىكىن سىز پويىزنىڭ رولىنى ئۆز قولىڭىز بىلەن ئوڭغا بۇرىغانلىقتىن ، ئوڭ ياندىكى رېلىستىكى ئىشچى ئۆلۈپ قالدى ، شۇنداق قىلىپ ، بۇ ئىشچىنىڭ ئۆلۈشىدە سىزنىڭمۇ بىر نېسىۋېڭىز بار بولدى: سىز ئاكتىپ ھالدا ئۆز ئىرادىڭىز بويىچە قارار چىقىرىپ ، قولىڭىزنى ئىشلىتىپ پويىزنى ئوڭغا بۇرىغان ؛ ۋاھالەنكى ، ئەگەر سىز « بەش ئادەم ئۆلسە ئۆلسۇن ، ئەمما مەن قولۇمنى بۇلغىماي » دەپ ، قولىڭىزنى ئىشتاننىڭ يانچۇقىغا چىڭ تىقىۋىلىپ ، پويىزنى ئۆزىنىڭ مېڭىشىغا قويۇپ بەرسىڭىز ، ئۇدۇلدىكى بەش ئادەم ئۆلۈپ قالىدۇ .بۇ چاغدا سىز « بىر ئادەمنىڭ ھاياتىنى بەش ئادەمنىڭ ھاياتىدىن ئەۋزەل كۆرگەن » ھېسابلىنىسىز .
    قانداق قىلىسىز ؟
    يۇقىرىدىكى مىساللاردىن ، شۇنداقلا باشقا نۇرغۇن مىساللاردىن شۇنى كۆرۈۋېلىشقا بولىدۇكى ، ئەخلاقىي پەند-نەسىھەتلەرنى توختىماستىن يادىلاش بىزنى ئەخلاقلىق قىلمايدۇ ، بىز ئەخلاقىي پرىنسىپلارنىڭ كىلىش مەنبەسى ۋە ئۇلارنىڭ ھەقىقىي ماھىيەتلىك مەنىسىنى چوڭقۇرلاپ چۈشەنمىسەك بولمايدۇ . دەل مۇشۇ چاغدا ، بىز ئەخلاق پەلسەپىسى ( ئېتىكا ) گە مۇراجىئەت قىلىمىز .
    ئەخلاق پەلسەپىسى بىزگە ياخشىلىق بىلەن رەزىللىك ئوتتۇرىسىدا ھۆكۈم چىقىرىشىمىزغا ، نېمىنىڭ قەدىرلىك ، نېمىنىڭ قەدىرسىز ئىكەنلىكىنى بىلىۋېلىشىمىزغا ياردەم بىرىدۇ . دەرھەقىقەت ، ئۇ ئەڭ ئاخىرقى جاۋاب بىلەن تەمىنلىمەيدۇ ، بەلكى بىزنى جاۋابلار ئۈستىدە ئىزدىنىشكە ئۈندەيدۇ .
    ئوخشىمىغان قاتلامدىكى شەيئىلەرنىڭ قىممىتى توغرىسىدا ھۆكۈم چىقىرىشتا ، ئېتىكىنىڭ رولى ئىنتايىن چوڭ . بۇ « ئوخشىمىغان قاتلام » ، ئومۇمەن قىلىپ ئېيتقاندا ، شەخسنىڭ ئەخلاق ئۆلچىمى ، سىياسىيدىكى قىممەت ئۆلچىمى ۋە سەنئەتتىكى قىممەت ئۆلچىمى قاتارلىق بۇ ئۈچ ساھەدىكى مەزمۇننى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ . ئېنىقكى ، بىزنىڭ ھازىر سۆزلىمەكچى بولغىنىمىز ، بىرىنچى قاتلامنى ، يەنى شەخسنىڭ ئەخلاقىي قىممەت ئۆلچىمىگە قارىتىلغان . بۇ يەردە شەخسنىڭ  ئەخلاقىي قىممەت ئۆلچىمى دىگېنىمىز ، مەلۇم بىر ئادەمنىڭ نېمىنىڭ ئەخلاقلىق ،نېمىنىڭ ئەخلاقسىزلىق توغرىسىدا ھۆكۈم چىقىرىش جەريانىدا قوللانغان ئۆلچەم ، پرىنسىپلارنى كۆرسىتىدۇ . 
    ئەخلاقىي ئۆلچەم ۋە پرىنسىپتىن سۆز ئېچىشتىن ئاۋال ، بىز بۇ ئۆلچەم ۋە پرىنسىپلارنىڭ ئوبىيكتىنى ئايدىڭلاشتۇرېۋىلىشىمىز كىرەك ، يەنى بۇ ئۆلچەم ۋە پرىنسىپلار  زادى نىمېگە ،  قايسى ئىش ھەرىكەتلەرگە ئىشلەيدۇ ؟ ئەگەر بىر ئېشەك نۇرغۇن ئادەم بار يەردە ئوسۇرېۋەتسە ، بىز ئۇنى « ئەخلاقسىز » دېمەيمىز ، ئەخلاقىي ئۆلچەم ۋە پرىنسىپلار بۇ يەردە قوللىنىلمايدۇ . ھالبۇكى ، ئەگەر بىر كىشى  نۇرغۇن ئادەم بار يەردە ئوسۇرېۋەتسە ،  بىزنىڭ ئۇنى « ئەخلاقسىز » دېيىشىمىز تۇرغانلا گەپ ،ئەخلاقىي ئۆلچەم ۋە پرىنسىپلار بۇ يەردە قوللىنىلىدۇ . نېمىشقا بۇنداق پەرق بار ؟ پەرق شۇكى ، ئېشەك دىگەن ھايۋان ، ئۇ ئۆز تېنىدە يۈز بېرىۋاتقان ھەر خىل فىزىئولوگىيىلىك ھادىسە ۋە ھەۋەس-نەپسىنى كونتروك قىلىش ئىمكانىيىتىگە ئىگە ئەمەس ، ئۇ ھەرگىزمۇ  « ئۆزى خالاپ قەستەن ئوسۇرغان » ئەمەس ؛ بىراق ئادەم ئوخشىمايدۇ ، ئۇ بىرەر ئىش قىلغاندا ئۆزى خالاپ ، ئەركىن ھالدا قارار چىقىرىدۇ ، دەل مۇشۇ ئەركىن ھالدا چىقارغان قارار شۇ كىشىنى ئەخلاقىي مەسئۇلىيەت ۋە مەجبۇرىيەتكە تارتىدۇ . بىرەر قارار چىقىرىلغاندا ، ئەگەردە  ئۇ قارار شۇ كىشىنىڭ ئەركىن ئىرادىسى تەرىپىدىن ئەمەس ، بەلكى ئۆز كونتروللىقىدا بولمىغان مەلۇم بېسىم ياكى تەبىئىي قانۇنىيەت تەرىپىدىن كونترول قىلىنىپ ، ئۆزىمۇ بىلمىگەن ھالدا چىقىرىلغان بولسا ، ئۇنداقتا بۇ خىل قارارنىڭ ئاقىۋېتى مەيلى قانداق بولۇشىدىن قەتئىينەزەر ، ئۇ كىشىنىڭ ئەخلاقىي ئەيىبلەشكە ئۇچرىشى ئەقىلگە ئۇيغۇن ئەمەس ، چۈنكى گۇناھ ئۇنىڭدا ئەمەس ، ئۇ شۇ قارارنى چىقارغاندا ئەركىن ئەمەس . نېرۋىسىدىن ئاداشقان بىر كىشى ئۆزىچىلا بىراۋنى تىللاپ تاشلىسا ، ھېچكىم ئۇنى ئەخلاقسىز دىمەيدۇ ، چۈنكى ئۇ « ئۆزى بىلىپ تۇرۇپ قەستەن تىللىغان » ئەمەس .
    شۇنىڭ ئۈچۈن ، پەقەت ۋە پەقەت ئەركىن ھالدا كاللېنى ئىشلىتىپ چىقىرىلغان قارار بار يەردىلا ، « ئەخلاقلىق» ياكى «ئەخلاقسىز» دىگەنلەرنىڭ  ئاندىن ئەھمېيىتى بار بولىدۇ .
    ئۇنداقتا ، ھازىرقى مەسىلە شۇكى ،  « ئەركىن ھالدا ئۆزىمىز بىلىپ تۇرۇپ » مەلۇم قارار چىقارغاندا ، بىز نېمە سەۋەپتىن شۇ قارارنى چىقىرىمىز ؟
    زور كۆپ ساندىكى كىشىلەرنىڭ جاۋابى : « شەخسىيەتچىلىك » . ئۇلار شۇنداق دەپ قارايدۇكى ، ئىنسان تۇغما شەخسىيەتچى كېلىدۇ ، ھەر قانداق قارارنى ئۆزىنىڭ بەخىت-سائادىتىنى چىقىش قىلىپ تۇرۇپ چىقىرىدۇ . بۇ يەردە ئېيتىلىۋاتقان شەخسىيەتچىلىك ، ھەرگىزمۇ بىز بىراۋنى « سەن بەك شەخسىيەتچىكەنسەن » دەپ ئەيىپلىگەن چاغدىكى سەلبى مەنىنى ئىپادىلىمەيدۇ ، بەلكى ، ئۇلارنىڭ قارىشىچە ، شەخسىيەتچىلىك بولسا بارلىق جانلىقلارنىڭ تەبىئىيىتى ، ھەممىسى ئۆزىنىڭ ھايات-ماماتى ، پايدا-زىيېنىنى كۆزلەيدۇ ، ئىنسانلارمۇ شۇنداق ، ئۇنىڭغا ئامال يوق ، كۆنۈپ قالساڭلا بولغىنى . « پەقەت بىز ‹ شەخسىيەتچىلىك › قېلىۋاتقان چاغدا ، باشقىلارنىڭمۇ ‹ شەخسىيەتچىلىك › قىلىشىغا توسقۇنلۇق قىلمىساقلا بولدى . » ئۇلار شۇنداق دەيدۇ .
    ئومۇمەن قىلىپ ئېيتقاندا ، بۇ خىل شەخسىيەتچىلىك بەخت ۋە خۇشاللىققا بولغان ئارزۇ-ھەۋەس شۇنداقلا ئازاپ-ئوقۇبەتتىن يىراق تۇرۇپ جاھاندا جان ساقلاشقا بولغان ئېنتىلىش قاتارلىق بۇ ئىككى تەرەپتىن تەركىپ تاپىدۇ . ئۇلارنىڭ نەزىرىدە ، شەخسىيەتچىلىك ھېچقانداق نومۇس قىلىدىغان ئىش ئەمەس . ھەقىقەت شۇنداق تۇرسا ، نېمىدەپ نومۇس قىلىدۇ ؟ ئۇلار شۇنداق دەيدۇ . ھەممەيلەن چوڭ تەرەت قىلمىساق ياشىيالمايمىز ، بۇ بىر ھەقىقەت ، شۇڭلاشقا چوڭ تەرەت قىلىش نومۇس قىلىدىغان ئىش ئەمەس ، پەقەت ئۇنى قىلىدىغان يەرگە قىلماسلىقلا ئاندىن نومۇسلۇق ئىش . 
    بۇ خىل كۆز قاراشنىڭ ۋەكىللىرىدىن بىرى بولغان قەدىمكى گېرك پەيلاسوپى ئېپىكيۇرېس « خۇشاللق پرىنسىپى » ( گېدونىزم ) دا چىڭ تۇردى . ئۇنىڭ قارىشىچە ، ياخشىلىق ۋە يامانلىق ، ھەققانىيەت ۋە رەزىللىكنىڭ ئۆلچىمى پەقەت ۋە پەقەت شۇ شەخسنىڭ خۇشاللىقىدىن ئىبارەت ئىدى . ئەگەر بىرەر ئىش سىزنىڭ ئارزى-ھەۋەس ، نەپسىڭىزنى قاندۇرۇپ سىزنى خۇش قىلسا ، سىزگە نىسبەتەن ئېلىپ ئېيتقاندا بۇ ئىش گەپ يوق ئەخلاق پرىنسىپىغا ئۇيغۇن ئىش ھېسابلىندۇ . بىراق ئېپىكيۇرېس بۇنىڭلىق بىلەن ئىشنى تۈگەتمىدى ، ئۇ ھەر خىل ئارزۇ ھەۋەسلەرنى دەرىجىگە ئايرىدى ، ئۇنىڭ قارىشىچە ھەممە ئارزۇ -ھەۋەسلەر باپ-باراۋەر ئەمەس ئىدى ، بىز بەزى ئارزۇ -ھەۋەس ، نەپستىن ۋاز كەچكېنىمىزدىلا ئاندىن ھەقىقىي بەختكە مۇيەسسەر بولىشىمىز مۇمكىن ئىدى . ئەگەر بىزنىڭ ئارزۇ-ھەۋەسلىرىمىز بىزنى بىرەر قارار چىقىرىپ ھەرىكەتلىنىشكە ئۈندىسە ، ئۇنداقتا ، ئارزۇ-ھەۋەسلىرىمىز قانچىكى ئاز بولسا ، ئارزۇ-ھەۋەسنى قاندۇرۇش ئۈچۈن ئىلىپ بارىدىغان ھەرىكەتمۇ شۇنچە ئاز بولىدۇ ، شۇنداق قىلىپ ، ئارزۇ-ھەۋەسنى قاندۇرالماسلىق سەۋەبىدىن كىلىپ چىقىدىغان بەختسىزلىك ۋە خاپېچىلىقمۇ ئازراق بولىدۇ . شۇڭلاشقا ، بەختسىزلىكتىن يىراق تۇرىمەن ، دەيدىكەنمىز ، بىز چوقۇم بەزىبىر ئارزۇ-ھەۋەستىن ، نەپس-خاھىشتىن ۋاز كېچىشىمىز كىرەك ئىدى . شۇنداق قىلىپ ،  ئېپىكيۇرېس زادى قايسى خىلدىكى ئارزۇ-ھەۋەستىن ، نەپس-خاھىشتىن ۋاز كېچىش  توغرىسىدا بىزگە تەپسىلىي مەلۇمات بەردى .
ئۇنىڭ قارىشىچە ، بەزى ئارزۇ-ھەۋەس ، نەپس-خاھىش تەبئىي ۋە زۆرۈر بولۇپ ، ئۇلاردىن ۋاز كەچكىلى بولمايتتى ، ئۇلار بىزنىڭ ھايات تۇرۇشىمىزنىڭ كاپالىتى ئىدى ، مەسىلەن يېمەك-ئىچمەك ۋە ھاۋا قاتارلىقلار . يەنە بەزى ئارزۇ-ھەۋەس ، نەپس-خاھىش گەرچە تەبئىي بولسىمۇ ، بىراق ئۇلار زۆرۈر ئەمەس ئىدى ، مەسىلەن ، قاتناش قورالى بولغان پىكاپ ياكى جىنسىي ھەۋەس . قاتناش قورالى بىزنىڭ تەبئىي ئېھتىياجىمىز ، ئەگەر ئۇ بولمىسا بىزنىڭ كۈندىلىك تۇرمۇشىمىز نورمال داۋاملىشىشقا ئامالسىز قالىدۇ ، بىراق ، پىكاپ زۆرۈر ئەمەس ، پىكاپ بولمىغانغا بىز ئۆلۈپ قالمايمىز ، پىكاپ بولمىسا ۋېلىسپىت بولسىمۇ بولىدۇ ، ئۇمۇ بولمىسا ئىككى پۇتىمىز بار . جىنسىي ھەۋەس دەرۋەقە ئىنسانلارنىڭ تەبىئىي فىزىئولوگىيىلىك ئېھتىياجى ، بىراق جىنسىي ھەۋەس قانمىغانغا ئادەم ئۆلۈپ قالمايدۇ ، دىمەك ، بۇخىلدىكى ئارزۇ-ھەۋەس ، نەپس-خاھىش گەرچە تەبىئىي بولسىمۇ ، بىراق ئۇلار زۆرۈر ئەمەس . ئېپىكيۇرېس دەيدۇكى ، ئىنسانلار ئۆزىنىڭ ئازاپ-ئوقۇبەت ، بەختسىزلىكىنى يەڭگىللىتىمەن ، دەيدىكەن ، مۇشۇ تۈردىكى ، يەنى تەبىئىي  بىراق  زۆرۈر بولمىغان  ئارزۇ-ھەۋەس ، نەپس-خاھىشتىن ۋاز كېچىشى كىرەك ئىدى .  چۈنكى ، سىزدە بار بولغان ، سىز ئىگىدارلىق قىلىدىغان نەرسە قانچە كۆپ بولسا ، ئۇ ھالدا سىزنىڭ يوقىتىش ئېھتىماللىقىڭىزمۇ شۇنچە چوڭ ، بەختسىزلىككىمۇ شۇنچە يىقىن بولىسىز . مۇنداقچە قىلىپ ئېيتقاندا ، سىزنىڭ ھېچنېمىڭىز بولمىسا ، ئۇ ھالدا سىزنىڭ يوقىتىدىغانغىمۇ ھېچنېمىڭىز بولمايدۇ ، شۇنداق قىلىپ ھېچنېمە سىزنى خاپا قىلالمايدۇ . ئەلۋەتتە ، ئېپىكيۇرېس يەنە تەبئىيمۇ ئەمەس ، زۆرۈرمۇ ئەمەس ئارزۇ-ھەۋەس ، نەپس-خاھىشلارنى كۆرسىتىپ ئۆتتى . مەسىلەن ، قىممەت باھالىق ئالتۇن زىبۇ-زىننەت ئۇنچە-مەرۋايىت  ، ئون مىڭ يۈەنلىك يانفۇن ، ئەللك مىڭ يۈەنلىك كاستيۇم-بۇرۇلكا دىگەندەك . ئۇنىڭ قارىشىچە ، ھەر قانداق كىشى مەيلى قانچىلىك پۇلدار بولۇشىدىن قەتئىينەزەر ، ئەگەر ئۇ كۆڭۈلنىڭ ئارامخۇدا ئاسايىشلىقى ۋە خۇشاللىقىغا ئېرىشىمەن ،دەيدىكەن ، بۇ تۈردىكى ، يەنى  تەبئىيمۇ ئەمەس، زۆرۈرمۇ ئەمەس ئارزۇ-ھەۋەس ، نەپس-خاھىشلاردىن جەزمەن ۋاز كېچىشى كىرەك ئىدى . 
    مەن ئويلايمەن ، ئېپىكيۇرېسنىڭ نەزىرىدە ، ئېھتىمال ئىپتىدائىي ئىنسانلارلا ھەقىقىي بەختلىك ۋە خۇشال بولۇشى مۇمكىن ؛ شۇنىڭ ئۈچۈن، ئىپتىدائىي ئىنسانلارلا ھەقىقىي ئەخلاقلىق بولۇشى مۇمكىن .
    يۇقىرىدا سۆزلەپ ئۆتكېنىمىز پەقەت ئەڭ ئاساسلىق بولغان ، كىشىلەر ئەڭ ئاسان ئويلاپ يېتەلەيدىغان ئەخلاق ئۆلچىمى ، يەنى « خۇشاللىق پرىنسىپى » دىن ئىبارەت .
ئەمەلىيەتتە ، پەيلاسوپلار بۇنىڭلىق بىلەن قانائەتلىنىپ توختاپ قالمىدى . تۆۋەندە ئېتىكىدا كۆپ ئۇچرايدىغان بىر قانچە خىل ئەخلاق پرىنسىپىنى مىسالغا ئىلىش مۇمكىن . 
    بۇنىڭ  بىرىنچىسى بولسا  « مۇقەددەس پەرمان » غا ئاساسلانغان ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت . بۇ يەردە ئاساسلىقى دىنىي جەھەتتىكى ئەخلاق ئۆلچىمى كۆزدە تۇتۇلىدۇ . سىزنىڭ مەلۇم بىر قارارنى چىقېرىشىڭىز  ۋە شۇ بويىچە ئىش كۆرېشىڭىز تەڭرىنىڭ ئىرادىسى  ، ئۇ سىزنىڭ مۇشۇنداق قىلىشىڭىزنى خالىغاچقىلا سىز مۇشۇنداق  قېلىۋاتىسىز ، بىز « ئاللاھ خالىسا » دىگەننى تولا ئاڭلايمىز . بىزدىكى مەلۇم بىر ئىشقا قارىتا « يامان بولىدۇ » ، « نامەھرەم بولىدۇ » ، « ھارام بولىدۇ » دەپ ھۆكۈم  چىقىرىشىمىزنىڭ ھەممىسى مۇتلەق مەۋجۇتلۇقنىڭ « مۇقەددەس پەرمان » ىغا ئاساسلانغان ئەخلاق ئۆلچىمىدىن ئىبارەت ، بىز بۇ خىلدىكى « مۇقەددەس پەرمان » لارنى كۆپىنچە «قۇرئان كەرىم » ، « ئىنجىل » قاتارلىق مۇقەددەس كىتابلاردا ئۇچرېتىمىز . دىنىي ئەھكاملاردىن باشقا ، بۇ خىلدىكى « مۇقەددەس پەرمان »غا بويسۇنۇش ئارقىلىق ئۆز ئىش-ھەرىكىتىگە ئەخلاق ئاساسى بىلەن تەمىنلاش بولسا مەلۇم بىر ئەڭ يۇقىرى ھاكىممۇتلەق ھۆكۈمدارغا بويسۇنۇش سەۋەبلىك كىلىپ چىققان ئەخلاق قىممەت ئۆلچىمىگىمۇ ماس كېلىدۇ ، ھۆكۈمدار  «توغرا » دىسە توغرا بولىدۇ ،  ھۆكۈمدار  «خاتا » دىسە خاتا بولىدۇ .
    دىمەك  ، سىزنىڭ  ھەر قانداق ئىش-ھەرىكىتىڭىز مەلۇم بىر نوپۇز تەرىپىدىن بەلگىلەنسە ، سىز شۇ بويىچە ئىش كۆرسىڭىز ، ئۇنداقتا بۇ خىل ئەخلاق پرىنسىپى « مۇقەددەس پەرمان » ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت . بىراق بۇ يەردە بىر مەسىلە بار . ئەگەر سىزنىڭ ھەر قانداق مۇددىئايىڭىز ۋە ئىش-ھەرىكىتىڭىزنىڭ ھەممىسى تەڭرىنىڭ ئىردىسى تەرىپىدىن بەلگىلەنگەن بولسا ، ئۇ چاغدا مەيلى سىز نېمە ئىش قىلماڭ ، ھېچكىم سىزنى « ئەخلاقسىز » دەپ ئەيىپلىيەلمەيدۇ ، چۈنكى سىز تەڭرىنىڭ ئىردىسى ۋە بۇيرۇقى بويىچە ئىش كۆرگەن ، گۇناھ سىزدە ئەمەس ، ئەيىپلەشكە توغرا كەلسە تەڭرىنى ئەيىپلىگۈلۈك . بۇ چاغدا ، پۈتكۈل ئىنسانىيەت دۇنياسىدىكى بارلىق ئەخلاقىي مەسئۇلىيەتنى  تەڭرى ئۆز ئۈستىگە ئالىدۇ ، ئىنسانلار بولسا ھەر نېمىلەرنى قىلىپ يۈرىۋىرىدۇ ، « تەڭرىنىڭ ئىرادىسى » دەيدۇ ئۇلار ، « قىلماي دىسەم ئامال يوق » .
    ئىككىنچى  خىلدىكى ئەخلاق پرىنسىپى بولسا ، « مەنپەئەتچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت . بۇ خىل ئەخلاق پرىنسىپىغا ئاساسەن ، مەلۇم بىر ئىش ھەرىكەتنىڭ ئەخلاقلىق ياكى ئەمەسلىكىگە ھۆكۈم قىلىشتا ، شۇ ئىش-ھەرىكەت پەيدا قىلغان نەتىجە ۋە ئاقىۋەتكە قاراش كىرەك . مەيلى ئۇ ئىش ھەرىكەتنىڭ ئەڭ دەسلەپكى مۇددىئاسى ياكى شۇ مۇددىئانى ئىشقا ئاشۇرۇشتا قوللانغان ۋاستە ، قورالى قانچىلىك رەزىل بولسۇن ، پەقەت شۇ ئىش – ھەرىكەت ئەڭ ئاخىرىدا ئەڭ كۆپ سانلىق كىشىلەرنىڭ ئەڭ زور بەخت-سائادەت ۋە خۇشاللىقىنى ئىشقا ئاشۇرسىلا ، بۇ ئىش ھەرىكەت ئەخلاقلىق ھېسابلىنىدۇ . بىر مىسال ئالايلى . بىر كىچىك قولۋاق بىپايان دېڭىزدا نىشاندىن ئادىشىپ قالدى ، ئۇلار دېڭىزدا نەچچە كۈنلەپ لەيلەپ يۈردى ، يېمەكلىكى تۈگەي دىگەن بولسىمۇ ، قۇرۇقلۇقنىڭ قارىسىمۇ كۆرۈنمەيتتى . قولۋاقتا جەمئىي تۆت كىشى بار ئىدى ، يېمەكلىكىنىڭ كۈندىن-كۈنگە ئازىيىشىغا ئەگىشىپ ، ئۈمندسىزلىك ئۇلارنى ئۆز ئىسكەنجىسىگە ئالدى ، كۆزلىرىگە بولسا ئۆلۈم شولېسى كۆرۈنۈشكە باشلىدى .شۇنداق قىلىپ ، ئۇلار ھايات قىلىش ئۈچۈن ، تۆتەيلەننىڭ ئېچىدىكى مەلۇم بىرەيلەننى قۇربان قىلىپ ، ئۇنىڭ گۆشېنى يەپ قېنىنى ئىچىش ئارقىلىق ھاياتىنى ساقلاپ قېلىشى كىرەك ئىدى . ئۇلار دەرۋەقە شۇنداق قىلدى ، ئۈچى مەسلېھەتلىشىپ ، ئارىسىدىكى ئەڭ يۇۋاش بىرەيلەننى  «قۇربان قىلىپ» ئۆز ھاياتىنى ساقلاپ قالدى . ئەگەر مەنپەئەتچىلىك پرىنسىپى بويىچە بۇ ئىشقا ئەخلاقىي جەھەتتىن باھا بەرگېنىمىزدە ، ھېلىقى ئۈچىنىڭ قىلغىنى توغرا ھېسابلىنىدۇ . بەلكىم بىز غەزەپ بىلەن « ھەر قانداق ئەھۋالدا ئادەم ئادەمنى يېسە خاتا بولىدۇ » دەپ سەكرەپ چىقىشىمىز مۇمكىن ، بىراق ئۇلارنىڭ ناھايىتىمۇ كۈچلۈك پۇت تېرەپ تۇرىدىغان جاۋابى بار ، ئۇلار سالماقلىق بىلەن شۇنداق دەيدۇ: « ئەگەر ھىلىقى بىر بەختسىز بىچارىنى قۇربان قىلمىغاندا ، تۆتىلىسى ھاياتىنى ساقلاپ قالالمايتتى ، بىراق ھازىر ھېچبولمىغاندا ئۈچىنىڭ ھاياتى ساقلاپ قىلىندى ، مانا بۇنىڭ ئۆزى نەتىجە .» مەنپەئەتپەرەسلىك ئەخلاق پرىنسىپى ! ئۇ پەقەت نېمىنىڭ پايدىسى بارلىقىغىلا قارايدۇ ، پايدىسى بار ئىشنىڭ ھەممىسى ئەخلاقلىق دەپ قارىلىدۇ . قارىغاندا  «مەنپەئەتپەرەسلىك » ئەخلاق پرىنسىپىدا چىڭ تۇرىدىغان كىشىلەر « ئاپىسىنىڭ تور رومىلىنى پايدىسىغا سېتىۋىتىدىغان قاراڭغۇ بازارچى » بولسا تازا ماس كەلگۈدەك ، بىراق ئۇلار ئۆزىنىڭ ئادەملىكىنى ئىسىدە تۇتالارمۇ ؟
    ئۈچىنچى خىل ئەخلاق پرىنسىپى بولسا « پەزىلەت » ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت .بۇ خىل ئەخلاق پرىنسىپىنى قەدىمكى گرېتسىيە بۈيۈك  پەيلاسوپى ئارىستوتېل ئوتتۇرىغا قويغان . ئارىستوتېلنىڭ پۈتكۈل پەلسەپە سىستىمىسى مەقسەتچىلىك ئىددىيىسىنى ئاساس قىلغان بولۇپ ، ئۇنىڭ قارىشىچە ، جاھاندىكى بارلىق مەۋجۇداتلار مەۋجۇت بولغانىكەن ، ئۇنداقتا بارلىق مەۋجۇدات بىكاردىن-بىكارغىلا مەۋجۇت بولۇپ تۇرمايدۇ ، ئۇلارنىڭ مەۋجۇت بولۇپ تۇرۇشىدا چوقۇم مەلۇم بىر مەقسەت بولىدۇ ، شۇ مەقسەتنى ئىشقا ئاشۇرغاندىلا ئاندىن شۇ نەرسىنىڭ مۇكەممەل بولغان مەۋجۇتلۇق شەكلىگە ئىگە بولىدۇ . مەسىلەن ، قەلەمنىڭ مەقسىتى خەت يىزىشتىن ئىبارەت ، يەنى قەلەم خەت يىزىش ئۈچۈن يارىتلىغان ؛ ئۇنداق بولسا قانداق قەلەم ئەڭ ياخشى قەلەم ھېسابلىنىدۇ ؟ ئەلۋەتتە خەت يازغاندا ئەڭ ئوبدان چىقىدىغان قەلەم ، بۇنداق قەلەمنى بىز « ياخشى قەلەم » دەيمىز . ئىنسانمۇ ئوخشاش ، ئىنسان بۇ دۇنياغا يارىتىلغانىكەن ، چوقۇم بىر مەقسىتى بولىدۇ ، ئۇنىڭ مەقسىتى بولسا توختىماي تىرىشىش ئارقىلىق ، ئىنسانىيەتنىڭ مۇمكىنلىكى دائىرسىدىكى ئەڭ ئاخىرقى مۇكەممەللىككە يېتىشتىن ئىبارەت . ئۇنداقتا بۇ مۇكەممەللىك زادى نېمىنى كۆرسىتىدۇ ؟ بۇنى تېخى تەتقىق قىلغۇدەك بولمىدىم .
    تۆتىنچى خىلدىكى ئەخلاق پرىنسىپى بولسا « مەسئۇلىيەتچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت . بۇ خىلدىكى ئەخلاق پرىنسىپىغا ئاساسەن ، مەيلى « مۇقەددەس پەرمان » تەمىنلىگەن ئەخلاق پرىنسىپى بولسۇن ، مەيلى « مەنپەئەتپەرەسلىك » ئەخلاق پرىنسىپى بولسۇن ، ياكى بولمىسا « پەزىلەت » ئەخلاق پرىنسىپى بولسۇن ، ئۆزىمىز ھېس قىلغان ، ئادىمىيلىك نۇقتىسىدا تۇرۇپ ئەقلىمىزنى ئىشلىتىپ تونۇپ يەتكەن مەسئۇلىيەت ياكى مەجبۇرىيەتكە قارشىلا بولىدىكەن ، بىز ئۇ ئىشنى ئەخلاقلىق دەپ قارىماسلىقىمىز كىرەك. « مەسئۇلىيەتچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىغا ئاساسەن ، بىز ئاچلىقتىن ئۆلۈشكە رازىمىزكى ، ھەرگىزمۇ ئادەم يېمەيمىز . ئۇنداقتا ، « مەسئۇلىيەتچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىدىكى  « مەسئۇلىيەت » زادى قايسى مەنىدىكى مەسئۇلىيەتنى كۆرسىتىدۇ ؟ 
    « مەسئۇلىيەتچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىنى گېرمانىيە بۈيۈك پەيلاسوپى ئىممەنىيۇئېل كانت ئوتتۇرىغا قويغان . كانتنىڭ قارىشىچە، بۇ يەردىكى « مەسئۇلىيەت » ھەرگىزمۇ بىزنىڭ مەلۇم بىر مىللەت تۈركۈمىگە ئورتاق تەۋە بولۇشىمىزدىن كىلىپ چىققان مەسئۇلىيەت ئەمەس ؛ بىرەر دىنغا ئورتاق ئېتقاد قىلغانلىق سەۋەپتىن كىلىپ چىققان مەسئۇلىيەتمۇ ئەمەس ؛ بىرەر دۆلەت پۇقراسى بولۇشتىن ھاسىل بولغان مەسئۇلىيەتمۇ ئەمەس : كانت ئېيتقان مەسئۇلىيەت بولسا بىزنىڭ ئورتاق ھالدا ئىنسان بولۇش سۈپىتىمىز بىلەن ئۈستىمىزگە ئېلىشىمىز كىرەك بولغان ، بارلىق ئىنسانلارغا ئورتاق ھەم باراۋەر بولغان مەسئۇلىيەت ۋە مەجبۇرىيەتتىن ئىبارەت . ئىنسان بولۇش سۈپىتىمىز بىلەن ، بىز باشقا ھايۋانلاردىن پەرقلىنىمىز ،بىراق پەرق قەيەردە ؟ كانتنىڭ قارىشىچە ، ئىنسان بولۇش سۈپىتىمىز بىلەن بىز ئەركىن ئىرادىگە ئىگە . بىز ئۆزىمىزنىڭ ئەركىن ئىرادىسىگە تايىنىپ قارار چىقارغاندا  ، ئۆزىمىزنىڭ شەخسىيەتچىلىك تەبئىيتىمىزنى يىڭىپ ، باشقىلارنىمۇ ئويلىيالايمىز . ئەگەر بىرەرسىمىز بىراۋنىڭ يانچۇقىدىن بىر تالاي پۇلنىڭ چۈشۈپ قالغانلىقىنى كۆرۈپ قالساق ، ھەمدە بۇنى بىزدىن باشقا ھېچكىم كۆرمىگەن تەقدىردىمۇ ، بىز بۇ پۇلنڭ ئېگىسىگە قايتۇرۇپ بىرەلەيمىز ، بىزنىڭ بۇنداق قىلىشىمىز ھەرگىزمۇ « بايقىلىپ قالغاندىن كىيىن جازالىنارمەنمۇ » دەپ قورقۇپ ئەمەس ، پۇل چۈشۈرۈپ قويغۇچىنىڭ ئۆز يۇرتداشلىقىمىز بولغانلىقى سەۋەبىدىنمۇ ئەمەس ، بەلكى پەقەت ۋە پەقەت بىزنىڭ ئىنسانلىق سالاھىيىتىمىز تۈپەيلىدىنلا، خالاس . دەل مۇشۇ نۇقتا بىزنى ھايۋانلاردىن ئايرىپ تۇرىدۇ . بەلكىم ، ھېلىقى كېمىدىكى ئۈچ كىشى ئۆزىنىڭ شەخسىيەتچى ھايۋانىي تەبئىيىتىنىڭ تەسىرىدىن ، ھايات قىلىش ئۈچۈن تۆتىنچى بىرەيلەننى يەۋەتتى . بىراق ، بىز ئىنسانلار نېمىلا دىمىگەن بىلەن ھايۋان ئەمەس ، بىز ئۆلسەك ئۆلىمىزكى ، ئۆزىمىزنىڭ ئىنسانىيلقىنى دەپسەندە قىلىدىغان ئىشلارنى قىلىش ئارقىلىق ھاياتىمىزنى ساقلاشنى راۋا كۆرمەيمىز . ئەلۋەتتە ، بەزەنلىرىمىز ئۆزىمىزنىڭ ئىنسانىيلقىنى دەپسەندە قىلىدىغان ئىشلارنى قىلىش ئارقىلىق ھاياتىمىزنى ساقلاشنى راۋا كۆرىدىغاندىمىز ، بۇ پەقەتلا شۇبەزەنلىرىمىزنىڭ تولۇق ئىنسانىيلىققا ئىگە ئەمەسلىكىنى كۆرسىتىدۇ ، خالاس .
    ئۇنداق  بولسا ، « مەسئۇلىيەتچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىدىكى بۇ مەسئۇلىيەت نەدىن كىلىدۇ ؟ ئۇ سىرتقى دۇنيادىكى ئاللىقانداق تەڭرى-ئىلاھلارنىڭ شاپائېتىدىن كەلمەيدۇ ؛ ھۆكۈمدارلارنىڭ بۇيرۇقىدىنغۇ ئەسلا كەلمەيدۇ . كانت ئېيتىدۇكى ، بۇ خىل مەسئۇلىيەت بولسا بىز ئىنسانلارغىلا خاس بولغان ، ھېچقانداق تەجرىبە ماتىريالى ئارىلاشمىغان ، سىرتقى دۇنيادىن مۇستەسنا بولغان ساپ ئىدراكىمىزدىن كەلگەن . بۇ خىل ساپ ئىدراك بىزنى ئىنسانىيلىق سالاھىيەتكە ئىگە قىلىدىغان ئالاھىدە خۇسۇسىيەت  بولۇپ ، بۇ خىل ساپ ئىدراكسىز بىر مەۋجۇداتنى ئىنسان دىيىشكىمۇ بولمايدۇ . گەرچە ئادەتتىكى بىلىش پائالىيىتىدە  ، بىز بۇ خىل ساپ ئىدراكنى ھەقىقىي تۈردە بىشىمىزدىن ئۆتكۈزەلمىسەكمۇ ، ئۇ توغرىسىدا تەجرىبە بىلىمىگە ئېرىشەلمىسەكمۇ ، بىراق بىز ئۇنىڭ مەۋجۇتلۇقىنى بىلەلەيمىز ، چۈنكى ، « ئىنسانىيەتتە ئەخلاقىي ئىشلار مەۋجۇت » دىگەن بۇ ئەمەلىيەتتىن شۇنى كۆرۈۋىلىشقا بولىدۇكى ، ئىنسانلاردا ئەركىن ئىرادە مەۋجۇت . ھالبۇكى ، بۇ ئەركىن ئىرادىنى پەقەت ۋە پەقەت ساپ ئىدراك ئارقىلىقلا ئىزدەپ تىپىش مۇمكىن . ئەگەر ئىدراك ساپ بولماي ، ئۇنىڭغا تاشقى سزگۈ دۇنيادىكى تەجرىبە ماتىريالى ئارىلىشىپ قالسا ، ئۇ ھالدا بىز پەقەت پايدا-زىيان ، خۇشاللىق-خاپىلىق توغرىسىدىلا پىكىر يۈرگۈزىمىز ، بىزنى ئىنسان قىلغان ساپ ئىدراكتىن كەلگەن ئىنسانىي ئەسئۇلىيەت ۋە مەجبۇرىيەت دىگەنلەرنى ئۇنتۇيمىز . ئۇ چاغدا بىز قىلغان ھەر قانداق ئىش-ھەرىكەتتە ئەخلاق دىگەندىن ئەسەرمۇ قالمايدۇ .
شۇڭا ، كانت كىشىلەرنى ئۆز ئادىمىيلىك مەجبۇرىيتىدىن كەلگەن ، ساپ ئىدراك ئارقىلىق بۇ ئەخلاق پرىنسىپىغا شەرتسىز بويسۇنۇشقا چاقىردى . بۇ خىل پرىنسىپ مۇتلەق ، ئۆزگەرمەس بولۇپ ، كانتنىڭ قارىشىچە ، بۇ پرىنسىپ ھەر قانداق زامان ، ھەرقانداق ماكان ، ھەر قانداق ئادەمگە ئوخشاشلا ماس كېلەتتى .     
      يەنە بىر خىل ئەخلاق پرىنسىپى بولسا « ھېسداشلىق » ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت . ئەنگىلىيە پەيلاسوپى ھېيۇم ۋە گېرمانىيە پەيلاسوپى شوپېنخائۇر قاتارلىق كىشىلەر بۇ خىل ئەخلاق قارىشىنى ئىلگىرى سۈرىدۇ . ئۇلارنىڭ قارىشىچە ،ئەقىل -ئىدراك ھەر قانچە قىلغان بىلەنمۇ ئېنىق بىر ئەخلاقىي ئۆلچەم بىلەن تەمىنلەپ بىرەلمەيدۇ، ئەخلاق يەنىلا كىشىلەرنىڭ ئىختىيارى ئىرادىسى ۋە تەبئىي ھېى-تۇيغۇسىغا تايىنىدۇ . ئۇلار ئېيتىدۇكى ، بارلىق ئەخلاقنىڭ ئاساسى ھېسداشلىق ۋە ئىچ ئاغرىتىشتىن كېلىدۇ . بىز ئۆزىمىزنى باشقىلارنىڭ ئورنىغا قويۇپ ئويلاپ  ، باشقىلارنىڭ بەخىت-سائادىتى ۋە ئازاپ ئوقۇبېتنى ئۆزىمىزنىڭكى دەپ ھېسابلىغاندىلا ، ئاندىن ئەخلاقلىق ھەرىكەت شەكىللىنىدۇ ، بۇ پۈتۈنلەي بىزنىڭ ھېسياتمىزغا باغلىق ئىش . 
    ئەڭ ئاخىرقى ئەخلاق پرىنسىپى بولسا « نىسپىيچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىدىن ئىبارەت . « نىسپىيچىلىك » ئەخلاق پرىنسىپىنى بىرلا ۋاقىتتا ئەخلاقسىزلىق پرىنسىپى دەپ ئاتاشقىمۇ بولىدۇ ، چۈنكى بۇ خىل كۆز قاراشنىڭ دىيىشىچە ، ئەخلاقىي ھۆكۈم ئوخشاشمىغان ۋاقىت ، ئوخشاشمىغان ئورۇن ، ئوخشاشمىغان ئوبىيكت قاتارلىقلارغا قاراپ ئوخشىمايدۇ ، كونكرېت ئەھۋالنى كونكرېت تەھلىل قىلماق كىرەك . ئۇلار ئېيتىدۇكى ، بۇ جاھاندا مۇتلەق ۋە ئۆزگەرمەس بولغان ئەخلاق پرىنسىپى مەۋجۇت ئەمەس . ئەمەلىيەتتە ،بۇ خىل قاراشتىكىلەر ھەر قانداق مۇتلەق ، ئۆزگەرمەس بولغان ھەقىقەتنىڭ بارلىقنىمۇ ئېنكار قىلىدۇ . بۇ خىل كۆز قاراش قاراش قۇلاققا ياقمىغاندەك كۆرۈنىدۇ ، ئەمەلىيەتتە ئۇلارنىڭمۇ كۈچلۈك ئااساسى بار ، ئۇ بولسىمۇ ، ۋاقىت ھەر ۋاقىت ئۆزگىرىپ تۇرىدۇ ، ھازىرقى دەقىقىدىكى نەرسە ئېھتىمال مۇشۇ دەقىقىنىڭ ئالدىدىكى دەقىقىدىكى نەرسىنىڭ ئۆزى شۇ بولماسلىقى مۇمكىن . قەدىمكى گرېتسىيە پەيلاسوپى ھېراكېلت « ھەر قانداق كىشى ئوخشاش بىر دەريادىن ئىككى قېتىم كېچىپ ئۆتەلمەيدۇ » دىگەنىدى ، چۈنكى دەريادا ئېقىۋاتقان سۇ ھەر دەقىقىدە ئالمىشىپ تۇراتتى ، ھازىرقى دەريا باياتىنقى دەريانىڭ ئۆزى ئەمەس ئىدى .
يۇقىرىدا ئېيتىلغىنى ئېتىكېدىكى ئاساسلىق ئەخلاق پرىنسىپلىرىدىن ئىبارەت ، تەكىتلەش ھاجەتكى ، بۇ تەلىماتلارنىڭ ھەممىسى دىگۈدەك غەربنىڭ ، شەرقنىڭ ئېتىكا ئىلىمىنى تېخى تەتقىق قىلغۇچە بولمىدىم . قانداقلا بولمىسۇن ، شۇنى كۆرۈۋېلىشقا بولىدۇكى ، بۇ پرىنسىپلارنىڭ ھېچقايسىسى ئەڭ ئاخىرقى ، مۇتلەق بولغان ، كىشىنى ھەقىقىي قايىل قىلغۇدەك جاۋب بىلەن تەمىنلىگىنى يوق ، بىراق بۇ ھەرگىزمۇ بىزنىڭ ئىزدىنىشىمىزنىڭ ھېچنېمىگە ئەرزىمەيدىغانلىقىغا پاكىت ئەمەس . بۇ خىل ئىزدىنىش ئارقىلىق ، بىز ھېچبولمىغاندا ئەخلاق مەسىلىلىرىنىڭ ئۇنچىۋالا ئاسان ھەل بولمايدىغانلىقىنى كۆرۈۋالدۇق . شۇڭلاشقا ، ئەخلاق توغرىسىدا ھۆكۈم چىقارغاندا ئالاھىدە ئېھتىياتچان بولۇش ، بەك مۇتلەقلەشتۈرېۋەتمەسلىكنى ئۆزىمىزگە ئادەت قىلىشىمىز تولىمۇ زۆرۈر . چۈنكى پرىنسىپنىڭ مۇتلەقلەشتۈرېۋىتىلىشى جاھېللىققا ئېلىپ بارىدۇ ، جاھېللىق ئەسەبىيلىكنى كەلتۈرۈپ چىقىرىدۇ ، ئەسەبىيلىك ئاخىرىدا نادانلىققا يول بىرىدۇ . ھالبۇكى ، نادانلىق بىلەن قۇللۇق بىر تۇغقاندۇر .
    بىزنى ئۆزىمىزدىن باشقا ھېچكىم قۇل قىلالمايدۇ .
                                                              
                                                               ئاپتورى : مەمتىمىن 
                                                               2014-يىل 1-ئاي    كۈنمىڭ             

                                

يازما ئاپتورى:

ھالقىلىق سۆز:
بىلنۇر ستۇدېنتلار كۇلۇبى نىڭ يازمىلىرىنى ياقتۇردىڭىزمۇ؟قىنى ئۇنداقتا RSS Feed ئۇنىڭ يازمىلىرىغا مۇشتەرى بولۇڭ!

مەنمۇ ئىنكاس يازىمەن

*ئىسمىڭىز

*ئىلخەت ئاشكارلانمايدۇ

تور ئادرىسىڭىز


مەن بىلەن ئالاقىلىشىڭ

ئۈستىگە قايتىش | بىز ھەققىدە | ئالاقىلىشىڭ | ئىلان ھەمكارلىق | بلوگ خەرىتىسى | دوستانە ئۇلىنىش | يازما ھوقوقى | ئۇسلۇب لاھىيلىگۈچى
ئۈستىگە قايتىش
база данных номеров московского мегафона мобильный поиск абонента телефонная база велком онлайн поиск найти телефонная база билайна москвы база данных петербурга телефонов на сайте муром поиск оператора мобильной связи по номеру телефона справочник телефонов в северодвинске здесь казань справочник сотовых телефонов сша справочник телефонов база данных поиск людей в ташкенте по номеру телефона программа определяющая по номеру телефона местоположение найти телефон по адресу петербург телефонная база москвы частные лиц найти месторасположение телефона по номеру телефона база данных телефонная справочник домашних телефонов ташкента справочник домашних телефонов уральска поиск телефонного абонента телефон по адресу реутов ссылка справочник телефонов г кузнецк справочник домашних телефонов в ташкенте тут таганрог база данных мегафона северо-запад вологда как удалить смс перехватчик здесь дайте программу перехвата смс воронеж билайн база данных справочник телефонов в г ташкенте ссылка на сайте справочник номера домашних телефонов справочник адрес по номеру телефона в перми база телефонная 2012 мтс GTA 5 на сайте sitemap