مەرىپەتچىلىك ھەرىكىتى دىگەن نېمە ؟

ۋاقتى 2014-02-04 06:56 | كىلىش مەنبەسى: | ئوقۇلۇشى 900 قېتىم

مەرىپەتچىلىك ھەرىكىتى دىگەن نېمە ؟①
ئىممەنىيۇئېل كانت②

مەرىپەتچىلىك بولسا كىشىلەرنىڭ ئۆزى ئۆزىگە ئارتىۋالغان پىشمىغان ھالىتىدىن قول ئۈزۈش دېمەكتۇر . پىشمىغان ھالەت دىگىنىمىز ، باشقىلارنىڭ يىتەكلەپ يول كۆرسىتىشى بولمىسا ئۆزىنىڭ ئەقلىي تەپەككۇرىنى ئىشلىتەلمەيدىغان قابىليەتسىزلىكنى كۆرسىتىدۇ . بۇنداق پىشماسلىق ئەقىلنىڭ كەمتۈكلۈكى سەۋەبلىك ئەمەس ، بەلكى باشقا بىراۋنىڭ يول باشلىشىسىز شۇ ئەقىلنى ئىشلىتىدىغان جۈرئەت ۋە قەتئىيلىكنىڭ كەمتۈكلۈكى سەۋەبىدىن بولغاندا ، مانا شۇ چاغدا كىشىلەر بۇ خىلدىكى پىشماسلىقنى ئۆزىگە ئارتىۋالغان بولىدۇ . « بىلىشكە جۈرئەت قىل ! » ، « ئۆزۈڭنىڭ ئەقلىنى ئىشقا سالىدىغان جاسارەت بولسۇن ! » مانا بۇلار مەرىپەتچىلىكنىڭ شۇئارلىرىدۇر .
گەرچە ئانا تەبىئەت ناھايىتى بۇرۇنلا ئىنسانلارنى ئۆزىدىن باشقا يول باشلىغۇچىدىن ئازاد قىلىۋەتكەن بولسىمۇ ، بىراق كۆپ ساندىكى كىشىلەر ئۆزىنىڭ ھۇرۇنلۇقى ۋە توخۇ يۈرەكلىكى سەۋەبىدىن ، رازىمەنلىك ئىچىدە بىر ئۆمۈر پىشمىغان ھالەتتە تۇرۇشنى خالايدۇ ، يەنە دەل شۇ سەۋەپتىن ، بەزىبىر كىشىلەرنىڭ ئۆزىنى شۇ كۆپ سانلىق خام كىشىلەرنىڭ « قوغدىغۇچى ئاتامانى » دەپ جاكارلىشى تولىمۇ ئاسانغا توختايدۇ . ھەقىقەتەنمۇ ، پىشمغان خام بولۇش بەك ئوڭاي . ئەگەر مېنىڭ ئەقىل تەپەككۇرىم ئورنىدا ماڭا خىزمەت قىلىدىغان بىر مۇقەددەس كىتابىم③ بولسا ، ۋىجدانىم ئورنىدا خىزمەت قىلىدىغان بىر باستېر ④ بولسا ، مېنىڭ يېمەك-ئىچمىكىمنى بەلگىلەپ بىرىدىغان بىر دوختۇرۇم بولسا ، ئۇنداقتا مېنىڭ ئۆزۈمنى ئۇپرىتىپ جىق تەپەككۇر قىلىشىمنىڭ ئەسلا ھاجىتى يوق ، مەن پەقەت ئۇلارغا پۇل تۆلەپ بەرسەملا بولدى : خەتەرلىك ئىشلارنى باشقىلار ماڭا « لەببەي » دەپ تۇرۇپ بەجا كەلتۈرىدۇ . « چەكسىز مېھرى-شەپقەت » بىلەن ئۇلارنى باشقۇرۇپ كىلىۋاتقان « قوغدىغۇچى ئاتامان » لار شۇنى كۆرۈپ يەتتىكى ، بارلىق ئاياللارنى ئۆز ئىچىگە ئالغان ئەڭ كۆپ سانلىق كىشىلەر پىشىپ يىتىلىشكە ئىلىنغان ھەر بىر قەدەمنى بەسىي مۈشكۈل دەپلا قارىماستىن ، بەلكى دەھشەت خەتەرلىك دەپ ھېسابلايتتى . شۇنداق قىلىپ ، ئالدى بىلەن كۆندۈرۈلگەن ئۆي ھايۋانلىرىنى گەپ قىلالماس قىلىۋېتىش ، ئاندىن بۇ ئىتائەتمەن جانىۋارلارنىڭ شۇ قوغدىغۇچى ئاتامانلار ھەيدەپ مېڭىۋاتقان قول ھارۋىسىنىڭ سىرتىغا بىرەر قەدەم ئىلىپ قىلىشىنى ناھايىتىمۇ ئېھتىياتچانلىق بىلەن توسۇش ئارقىلىق ، قوغدىغۇچىلار ئۇ جانىۋارلارغا يالغۇز مېڭىشنىڭ نەقەدەر خەتەرلىك ئىكەنلىكىنى كۆرسىتىپ ئۆتتى . ئەمەلىيەتتە ، بۇ خەتەر ئۇنچىۋالا چوڭمۇ ئەمەس ، بىر ئىككى قېتىم ھارۋىدىن چۈشۈپ كەتكەندىن كىيىن ، ئۇلار جەزمەن ئۆزى مېڭىشنى ئۆگىنىۋالىدۇ . بىراق بۇنداق چۈشۈپ كەتكەنلەرنى كۆرگەن باشقا كىشىلەر تىخىمۇ قورقۇنچاقلىشىپ كىتىدۇ ، شۇنداق قىلىپ يەنىمۇ ئىچكىلەپ سىناپ بىقىشقا جۈرئەت قىلالمايدۇ .
شۇڭلاشقا ، مەلۇم شەخسنىڭ ئۆزىگە تايىنىپ تەبئىيتىگە ئايلىنىپ كەتكەن پىشمىغان ھالەتتىن قۇتۇلۇپ چىقمىقى بەسىي مۈشكۈل . ئۇ ھەتتا ئۆزىنىڭ ھازىرقى ھالىتىدىن بەكمۇ رازى ، ۋاقىتنىڭ ئۆتۈشى بىلەن ئۇ ئۆزىنىڭ ئەقىل-ئىدراكىنى پۈتۈنلەي ئىشلىتەلمەس بولۇپ قالىدۇ ، چۈنكى ھەتتا ئەقىل-ئىدراكىنى سىناپ بىقىشقىمۇ ھېچكىم يول قويمىغان . ئۆلۈك قائىدە-نىزاملار ، ئەقلىي تەپەككۇرغا يات بولغان مېخانىكىلىق ياردەم ، قالايمىقان ئىشلىتىلگەن تۇغما تالانت قاتارلىقلارنىڭ ھەممىسى ئىنساننى مەڭگۈلۈك پىشماسلىققا ئىلىپ بارىدىغان بويۇنتۇرۇق . ئەگەردە بىرەرسى بۇ بويۇنتۇرۇقلارنى پېرقىرىتىپ چۆرۈۋەتكەن تەقدىردىمۇ ، ئۇ پەقەتلا ئەڭ كىچىك بىر ئېرىقتىن ئاتلاپ ئۆتتى ، خالاس ، چۈنكى ئۇ بۇنداق ئەركىنلىككە كۆنمىگەن . نەتىجىدە ، ئىنتايىن ئاز سانلىق كىشىلەرلا ئۆز روھىنى تاۋلاش ئارقىلىق پىشمىغان ھالەتنىڭ بويۇنتۇرۇقىدىن قۇتۇلۇپ چىقىدۇ ۋە تىخىمۇ ئېنىق كاپالەتلەندۈرۈلگەن ئىشلارغا قاراپ يۈرۈش قىلىدۇ .
ھالبۇكى ، ئاۋام خەلقنىڭ ئۆزىنى مەرىپەتلەندۈرۈپ ئاقارتىش مۇمكىنچىلىكى بەكراق چوڭ . دەرھەقىقەت ، ئەركىنلىككە يول قويۇلسىلا مەرىپەتچىلىكمۇ بىللە كىلىدۇ . چۈنكى ، ۋەسۋسسىگە چۈشكەن قوغدىغۇچى ئاتامانلارنىڭ ئىچىدىكى ئاز بىر قىسمى ھامان مۇستەقىل تەپەككۇر قىلالايدۇ ، شۇ ئاز بىر قىسمى ئۆزىنىڭ پىشمىغان بويۇنتۇرۇقىدىن قۇتۇلغاندىن كىيىن ، ئۆزىنىڭ شۇنداقلا باشقا ھەربىر كىشىنىڭ قەدر-قىممىتىنى ئىدراكىي تەپەككۇرغا تايىنىپ پەرق ئىتىدىغان مۇستەقىل تەپەككۇر قىلىش روھىنى كەڭ تارقىتىپ تەشەببۇس قىلىدۇ . بىراق بۇ يەردە شۇنىڭغا ئالاھىدە دىققەت قىلىش كىرەككى ، ئەگەر « قوغدىغۇچى ئاتامانلار » تەرىپىدىن بويۇنتۇرۇق سىلىنغان ئاۋام خەلق ھەقىقىي مەرىپەتچىلىككە يارىمايدىغان بىرەرسىنىڭ باشلامچىلىقى بىلەن قوزغىلىپ چىققان بولسا ، ئۇنداقتا ، ئاخىرىغا كىلىپ ئىلگىرىكى « قوغدىغۇچى ئاتامانلار » نىڭ ئۆزى بويۇنتۇرۇققا چۈشۈپ قالىدۇ ـــــــــــ تېرىلغان ئاداۋەت ئۇرۇقى شۇنچىلىك قەبىھكى ، بويۇنتۇرۇقتىكى « قوغدىغۇچى ئاتامانلار » شۇ ھەرىكەتنىڭ باشلىغۇچىسى ياكى ئۇنىڭ ئۇرۇق ئەۋلادلىرىنى تېپىپ قىساس ئالمىغۇچە بولدى قىلمايدۇ . شۇڭا ، ئاۋامنىڭ مەرىپەتلىنىپ ئاقارتىلىشى ئاستا-ئاستا بولمقى زۆرۈر . ئىنقىلاپ بەلكىم مۇستەبىت ھاكىمىيەتنى ، مەككار سودىگەرنىڭ ھارام پايدىسىنى شۇنداقلا مۇستەبىت ھوقۇقدارنىڭ كاللىسىنى يەر بىلەن يەكسان قىلىۋېتەر ، بىراق بۇنداق ئىنقىلاپ ھەرگىزمۇ كىشىلەرنىڭ تەپەككۇر ئۇسۇلىغا ئىنقىلاپ ئىلىپ كىلەلمەيدۇ . ئەكسىچە ، كونا بىر تەرەپلىمىلىكنىڭ ئورنىنى ئالغان يېڭى بىر تەرەپلىمىلىك ھېچنېمىنى ئويلىمايدىغان ئاۋامنى چۈشەيدىغان ئارغامچىنىڭ رولىنى داۋاملىق ئوينايدۇ .
ۋاھالەنكى ، بۇ مەرىپەتچىلىك ھەركىتىگە ئەركىنلىكتىن باشقا ھېچنېمە كېرەك ئەمەس ، شۇنداقلا بىز دەۋاتقان بۇ ئەركىنلىك ئەڭ زىيانسىز ئەركىنلىكتۇر ، ئۇ بولسىمۇ ئاممىۋى جامائەت ئىشلىرىدا ئۆزىنىڭ ئەقلىي-ئىدراكىي تەپەككۇرىنى ئوچۇق ئاشكارە ئىشلىتىدىغان ئەركىنلىك . بىراق مېنىڭ ھەممە ياقتىن ئاڭلىغىنىم بولسا : « مۇنازىرىلەشمەڭلار ! » ھەربىي قوماندان ئېيتتى : « مۇنازىرىلەشمەي مەشىقىڭنى قىل ! » باجگىر ئېيتتى : « مۇنازىرىلەشمەي باج تۆلەشنى بىل ! » باستېر ئېيتتى : « دە-تالاش قىلما ، ئىشەن ۋە ئېتقاد قىل ! » ( دۇنيادا پەقەت بىرلا پاسىبان بار ، ئۇ شۇنداق دەيدۇ : « قانچىلىك دە-تالاش قىلساڭ قىل ، نېمىنى تاشساڭ تالاش ، ئەمما بويسۇن ! »⑤ ) بۇ يەردە بىز ئەركىنلىكنىڭ ھەممە يەردە چەكلىمىگە ئۇچرايدىغانلىقىنى كۆرۈپ يەتتۇق . ئۇنداقتا ، زادى قايسى خىلدىكى چەكلىمە مەرىپەتكە توسقۇنلۇق قىلىدۇ ، قايسى خىلدىكى چەكلىمە ئۇنى ئىلگىرى سۈرىدۇ ؟ مېنڭ جاۋابىم : ئۆز ئەقىل-ئىدراكىنى ئوچۇق ئاشكارە ئىشلىتىش ھەر ۋاقىت ئەركىن بولۇشى كېرەك ، پەقەت ۋە پەقەت مۇشۇ ئەركىنلىكنىڭ ئۆزىلا ئىنسانىيەتنى مەرىپەتكە باشلايدۇ . بىراق شەخسىي ئىشلىتىلگەن ئەقىل-ئىدراك بىر قەدەر تار بولغان چەكلىمىگە ئۇچرىسا مۇۋاپىق بولىدۇ ، ئۇنداق بولمايدىكەن ، قەلەمدار ئىلىم ئەھلىنىڭ ئۆزىنىڭ يازغان-پۈتكىنى ئارقىلىق پۈتكۈل زىيالىيلار ئالدىدا ئۆز ئەقىل-ئىراكىنى ئوچۇق-ئاشكارە ئىشلىتىدىغان ئەركىنلىكىنىڭ رولىنى چۈشىنىشكە ئامال بولمايدۇ . مەن دەۋاتقان شەخسىي ئىشلىتىلگەن ئەقىل-ئىدراك بولسا مەلۇم بىر كىشى ھۆكۈمەت ، جامائەت ئورگانلىرىدا ئۆزىگە تاپشۇرۇلغان خىزمەت ۋەزىپىسىنىڭ ھۆددىسىدىن چىقىش جەريانىدا ئىشلىتدىغان ئەقىل-ئىدراكىنى كۆرسىتىدۇ . بىر جەمئىيەتنىڭ كوللىكتىپ پايدا-مەنپەئەتىگە تاقىشىدىغان نۇرغۇن ئىشلاردا ، بەزىبىر مېخانىزملار بولمىسا بولمايدۇ ، مۇشۇ مېخانىزمغا ئاساسەن ، شۇ جەمئىيەت ئەزالىرى پاسسىپ ھالدا ئۆزلىرىنى باشقۇرۇشقا بويسۇندۇرىدۇ ، شۇنداق قىلىپ ، پۇقرالار مەقسەتلىك ھالدا شەكىللەندۈرگەن بىرلىك ئاساسىدا قۇرۇلغان ھۆكۈمەت ئاۋام-پۇقرانى يىتەكلەپ ، ئۇلارنىڭ ئورتاق مەقسەت-نىشانىنى ئىشقا ئاشۇرىدۇ ۋە ياكى ھېچبولمىغاندا مۇشۇ تۈردىكى ئورتاق مەقسەت-نىشاننىڭ ۋەيران بولۇشىنىڭ ئالدىنى ئالىدۇ . شۇڭا ، بۇنداق مېخانىزمنىڭ ئاستىدا ، مۇنازىرىلىشىپ تالاش-تارتىش قىلغاندىن كۆرە ، بويسۇنۇش ئەقىلگە مۇۋاپىقراق كىلىدۇ . ھالبۇكى ، ئەگەر ئۇ ئۆزىنى مۇشۇ پۈتۈنلۈككە ئىگە بولغان مېخانىزمنىڭ ، ھەتتا پۈتكۈل ئىنسانىيەت دۇنياسىنىڭ بىر ئەزاسى دەپ ھېسابلايدىكەن ، ھەمدە شۇنىڭلىق بىلەن بىر قەلەمدار ئىلىم ئەھلىنىڭ سالاھىيىتى بىلەن پۈتكۈل ئىنسانىيەتكە سۆز ئاچىدىكەن ، ئۇنداقتا ئۇ ئەلۋەتتە ئەركىن ھالدا مۇنازىرىلىشەلەيدۇ ، ئۇ ھەم بۇنداق قىلىش ئارقىلىق ئۆزى پاسسىپ ھالدا بويسۇنۇشى كېرەك بولغان مېخانىزمغا ھەرگىز زىيان سالمايدۇ . شۇنداق قىلىپ ، ئەگەر ھۆكۈمەت ئورگىنىدىكى بىرەر مەسئۇل خادىم ئۆزىنىڭ باشلىقى تاپشۇرغان ۋەزىپە-خىزمەتلەرنىڭ مۇۋاپىق-نامۇۋاپىقلىقى ياكى پايدا-زىيىنى توغرىسىدا باشلىقى بىلەن دە-تالاش قىلىپ ، زوكۇنلىشىپ يۈرسە ، بۇ بىر ئاپەت بولىدۇ ، ئۇ بويسۇنۇشى كېرەك . بىراق ئۇنىڭ بىر ئىلىم ئەھلى سالاھىيىتىدە تۇرۇپ ، بۇ خىل ۋەزىپە-خىزمەت توغرىسىدىكى سەۋەنلىكلەرگە باھا بىرىش ياكى ئۇنى ئاۋامنىڭ ئالدىغا قويۇپ ، ئۇلارنىڭ ھۆكۈمىگە تاپشۇرۇش قاتارلىق جەھەتلەردىكى ئەركىنلىكى بوغۇلماسلىقى كېرەك . پۇقرالار ئۆزىگە ۋەزىپە قىلىنغان باجنى تاپشۇرۇشنى رەت قىلماسلىقى كېرەك ، بۇنداق رەت قىلىش باشقا پۇقرالاردىكى كەڭ كۆلەملىك بويۇنتاۋلىقنى كەلتۈرۈپ چىقىرىدىغانلىقتىن ، بىر خىل رەسۋاچىلىق ۋە شەرمەندىچىلىك ھېسابىدا جازاغا تارتىلىشى كېرەك . بىراق ، باجغا نارازى بولغان شۇ ئادەمنىڭ ئۆزى ، بىر ئۆلىما-زىيالىي سۈپىتىدە ئوچۇق ئاشكارە ھالدا ئۆزىنىڭ بۇ تۈردىكى باج-سىلىقنىڭ نامۇۋاپىقلىقى ، ھەتتا ئادالەتسىزلىكى توغرىسىدىكى پىكىرلىرىنى يىزىق ئارقىلىق مەتبۇئاتتا بايان قىلسا ، بۇ ئۆزىنىڭ پۇقرالىق مەجبۇرىيىتىگە خىلاپ ئەمەس . شۇنىڭغا ئوخشاش ، بىر باستېر ئۆزىنىڭ ئېتقادچى مۇخلىسلىرىغا تەلىم بەرگەندە ، چوقۇم ئۆزى خىزمەت قىلىۋاتقان چېركاۋنىڭ نىشانى بويىچە تەرغىبات قىلمىقى زۆرۈر ، چۈنكى ئۇ دەل ئاشۇنداق شەرتلەر ئاستىدا خىزمەتكە بەلگىلەنگەن . بىراق بىر ئۆلىما بولۇش سۈپىتى بىلەن ، شۇ چېركاۋنىڭ نىشانىدىكى خاتالاشقان تەرەپلەر شۇنداقلا دىنىي ئىشلار ۋە چېركاۋنىڭ باشقا ئىشلىرىدىكى تىخىمۇ ياخشىراق بولغان ئورۇنلاشتۇرۇش توغرىسىدا ئۆزىنىڭ ئېنچىكىلىك بىلەن ئويلاشقان ياخشى نىيىتىنى ئاۋامغا بىلدۈرۈشتە ، ئۇنىڭ ئەركىنلىكى ، ھەتتا مەجبۇرىيىتى بار . بۇ ئىشتا ھەممىدىن ئۈستۈن تۇرىدىغىنى ئۇنىڭ ۋىجدانى . شۇ چېركاۋنىڭ چاكىرى بولۇش سۈپىتى بىلەن ، خىزمەت ئورنىنىڭ بىسىمى تۈپەيلىدىن ، ئوقۇتۇش جەريانىدا ئۇ ئۆز ئىچىدىن چىقمىغان ، ئەركىن ھۆكۈم چىقىرالمايدىغان بىر تەرزدە ۋەز ئېيتىدۇ ، ئۇ « پالانى مۇنداق دىگەن » ، «پۇستانى مۇنداق دەپ قارايدۇ » دىگەن سۆزلەرنى ئىشلىتىدۇ . شۇنداق قىلىپ ، ئۇ ئۆزىنىڭ ئوقۇغۇچىلىرى بولمىش ئېتقادچى مۇخلىسلارغا شۇ چېركاۋنىڭ ئۇلارغا ئۆگەتمەكچى بولغان تەبىھ-نەسىھەتلىرىنى يەتكۈزۈپ بىرەلەيدۇ . ئۇنىڭ ئۆزى بولسا بۇ تەبىھ-نەسىھەتلەرگە پۈتۈنلەي ئېتقاد قىلمىسىمۇ بولىدۇ ، بىراق ئۇ مۇشۇ تەبىھ-نەسىھەتلەرگە يەنىلا چىداشلىق بىرەلەيدۇ ، چۈنكى مۇشۇ تەبىھ-نەسىھەتلەردە ئازراقمۇ ھەقىقەت يوق دىگىلى بولمايدۇ . يەنە كىلىپ ، ئۇ نەسىھەتلەرنىڭ ئىچىدە ھەقىقىي دىننىڭ ماھىيىتىگە زىت كىلىدىغان نەرسىلەر يوق ، ئەگەر ئۇنىڭ مۇشۇنداق نەرسىلەرنى بايقاپ قالىدىغانلىقغا كۆزى يەتسە ، ئۇنداق چېركاۋدا ئىشلەۋېرىشنى ۋىجدانى كۆتۈرمەيدۇ ، ئىستىپا بەرگىنى تۈزۈك . شۇنداق قىلىپ ، ۋەزىپىدىكى بىر ئوقۇتقۇچىنىڭ مۇقەددەس يىغىندىكى مۇخلىسلىرىغا قارىتىلغان ئەقىل-ئىدراكى پەقەتلا شەخسىي بولىدۇ ، چۈنكى مەيلى بۇ مۇقەددەس يىغىن قانچىلىك چوڭ بولمىسۇن ، ئۇنىڭدا ئىشلىتىلگەن ئەقىل-ئىدراك ھامان كۆندۈرۈلگەن بولىدۇ . مۇشۇ نۇقتىدىن ئىلىپ ئېيتقاندا ، پوپ بولۇش سۈپىتى بىلەن ، ئۇ باشقا بىراۋلارنىڭ بۇيرۇقى بويىچە ئىش كۆرىدىغانلىقى ئۈچۈن ئەركىن ئەمەس . ئەكسىچە ، ئۇ ئىلىم ئەھلى بولۇش سۈپىتى بىلەن ، ئۆز قەلىمى ئارقىلىق ئاۋام ئالدىدا ئوچۇق ئاشكارە ھالدا ئۆز ئەقىل-ئىدراكىنى ئشلىتىپ ئىددىيە-پىكىرىنى ، ئىدراكىي تەپەككۇرىنىڭ ھاسىلاتلىرىنى سۆزلىيەلىگەنلىكى ئۈچۈن چەكسىز ئەركىنلىكتىن بەھرىمان بولىدۇ . روھىيەتنى قوغدىغۇچى ئاتامانلارنىڭ ئۆزىنىڭ پىشمىغان خام بولۇشىدەك بىمەنىلىك ئۈزلۈكسىز بولۇپ تۇرىدىغان باشقا بىمەنىلىكلەرگە مەڭگۈلۈك مەنبە بولىدۇ .
بىراق ، باستېرلار ، دىنىي ھەيئەت ياكى ئاتالمىش ھۆرمەتكە سازۋەر مويسىپىت ئاقساقاللاردىن تەركىب تاپقان بىر جەمئىيەت ياكى تەشكىلات ، ئورۇنلۇق سەۋەپ يوق ئەھۋالدا قەسەم-ئەھدە ئارقىلىق بىرلىشىۋېلىپ ، جەمئىيەت ئەزالىرىغا ۋە باشقا كىشىلەرگە بولغان « ئاتىدارچىلىق » قىلىش ھوقۇقىنى مۇستەھكەملەش ئۈچۈن ئېنىق قىلىپ بەزىبىر ئۆزگەرمەس ۋە مۇتلەق بولغان نىشان ، قائىدە-نىزاملارنى بىكىتىۋىلىپ ، كىشىلەرنى مەڭگۈ كونترول قىلىش ئويىدا بولىدىكەن ، مىنىڭ ئۇلارغا دەيدىغان گىپىم : بۇ پۈتۈنلەي مۇمكىن ئەمەس . ئىنسانىيەتنىڭ مەرىپەت ئىشلىرىنى مەڭگۈلۈك چۈشەپ قويۇشنى مەقسەت قىلغان بۇنداق توختام-ئەھدنى تەستىقلىغىنى مەيلى دۇنيادىكى تەڭداشسىز ھوقۇقدار بولسۇن ، مەيلى پارلامېنت بولسۇن ۋە ياكى ئەڭ سۈرلۈك ۋە داغدۇغىلىق تىنچلىق شەرتنامىسى بولسۇن ، بۇنداق توختام-ئەھد مەڭگۈ مۇتلەق ئىناۋەتسىزدۇر . بىر دەۋر ئۆزىنى باغلاپ قويالمايدۇ ، شۇنداقلا ئۇ ئۆزىنىڭ سۈيقەستى ۋە ھىيلە-مىكىرىگە تايىنىپ ، ئەۋلادلارنىڭ ئۆز بىلىمىنى كىڭەيتىشىنى ، خاتالىقلىرىنى تۈزىتىپ ، مەرىپەت ۋە ئاقارتىشقا قاراپ داغدام يول ئىلىشىنى توسۇپمۇ قالالمايدۇ . ئۇنداق قىلىش ، پىشانىسىگە پۈتۈلگەن قىسمىتىنىڭ ئۆزى مۇشۇنداق مەرىپەت ، يۈكسىلىشتە بولىدىغان ئىنسانىيەتكە قارىتىلغان بىر تۈرلۈك جىنايەت . شۇڭلاشقا ، كىيىنكى ئەۋلادلار مۇشۇ تۈردىكى توختام ، ئەھدىنامىلەرنى جىنايەت سۈپىتىدە يىرتىپ تاشلاشقا تامامەن ھەقلىق . قانۇن دەپ قاراشقا بولىدىغان قارارنىڭ ئۆلچىمى مۇنداق بولۇشى كېرەك : قانۇن تۈزگۈچى شۇ قانۇننى ئۆزىگىمۇ تەدبىقلىيالامدۇ ؟ شۇنى پەرەز قىلىشقا بولىدۇكى ، ياخشىراق بولغان دۆلەتلەردە ، مەلۇم بىر مەزگىل ، شۇ دۆلەتتىكى بارلىق پۇقرالارغا ، بولۇپمۇ دىنىي ساھەدىكى روھانىيلەرگە ئىلىم ئەھلى سالاھىيىتىدە تۇرۇپ نۆۋەتتىكى ئاساسىي قانۇننىڭ بولمىغۇر تەرەپلىرى توغرىسىدا قەلەم ئارقىلىق بايانات ئىلان قىلىش ئەركىنلىكى بىرىدىغان قىسقا مەزگىللىك تەرتىپنى ئورنىتىش مۇمكىن . بۇنداق قىسقا مەزگىللىك تەرتىپ كىشىلەر بۇ تۈردىكى ئەركىنلىك توغرىسىدا ئومۇميۈزلۈك چۈشەنچە ھاسىل قىلغانغا قەدەر داۋاملاشسا بولىدۇ . بۇ خىل چۈشەنچە ئومومىيلىق ۋە چوڭقۇرلۇقتا شۇنداق ۋايىغا يەتكەنكى ، ئۇلار ئۆزىنىڭ بۇ يېڭى چۈشەنچىسىگە ئاساسەن مۇقەددەس دىنىي يىغىننى ئۆز قانىتى ئاستىغا ئىلىپ ، يېڭىدىن ئۆزگەرتىلگەن ئەقىدە-ئېتقاد بىلەن ئۇلارنى قايتا تەشكىللەپ چىقىدۇ ، بىراق ھەرگىزمۇ بۇنىڭلىق بىلەن ئىشلارنىڭ بۇرۇنقىغا ئوخشاش تۇرۇپ ئۆزگەرمەسلىكىنى ئۈمىد قىلىدىغان كىشىلەرنىڭ ئىشىغا پۇتلېكاشاڭ بولمايدۇ . ھالبۇكى ، ئۇلار ھەرگىزمۇ باشقىلارنىڭ گۇمان قىلىپ سوئال سورىشىغا مۇمكىن بولمايدىغان ئۆزگەرمەس ئۇيۇشما بولۇپ شەكىللىنىۋالماسلىقى كېرەك ، چۈنكى ئۇنداق قىلىش كىيىنكىلەرنىڭ داۋاملىق تەرەققىي قىلىپ ئىلگىرلىشى ئۈچۈن تولىمۇ زىيانلىق . مەلۇم بىر كىشى ئۆزىگە تىگىشلىك ساھەدە ئۆزىگە قارىتىلغان مەرىپەتچىلىكنى ۋاقىتلىق توختىتىپ قويۇشى مۇمكىن ، بىراق ئۆزى ۋە باشقىلارنىڭ مەرىپەتچىلىك ھەرىكىتىنى تۈپتىن ، ۋاقىتسىز بىكار قىلىمەن دىيىش ئىنسانىيەتنىڭ مۇقەددەس ھوقوقىنى دەپسەندە قىلىش بىلەن باراۋەر . خەلق ئۆزى ئۈچۈن راۋا كۆرمىگەن ئىشنى ئۇلارنىڭ خاقانى بولمىش ھۆكۈمرانمۇ راۋا كۆرمەيدۇ ، چۈنكى قانۇن ھۆكۈمرانغا بەرگەن ھوقۇق-مەجبۇرىيەت بولسا ئاشۇ ئاۋام-خەلق ئورتاق بىرلىك ئاساسىدا ھۆكۈمدارغا بەرگەن ھوقوقتۇر. ئەگەر ئۇ ھەقىقىي يۈكسىلىش بىلەن جامائەت تەرتىپىنىڭ بىرلىشىشى زۆرۈر دەپ قارىسا ، ئۇ ھالدا ، گەرچە ئۇنىڭ ھەر قانداق كىشىنىڭ زورلۇق زومبۇرلۇق بىلەن باشقا بىراۋنىڭ ئۆز تىرىشچانلىقى بىلەن تەرەققىي قىلىپ يۈكسىلىشىگە دەخلى قىلىشىنىڭ ئالدىنى ئىلىشى زۆرۈر بولسىمۇ ، بىراق ئۇ ھۆكۈمران ئۆز پۇقرالىرىنىڭ خالىغاننى يىزىش ئارقىلىق ئۆزىنىڭ روھىي دۇنياسىنى ياخشىلىشىغا رۇخسەت قىلىدۇ ، ئۇنىڭ كارى بولمايدۇ . ئەگەر ئۇ مۇنداق ئىشلارغا ئارىلىشىپ يۈرسە ، ئۆزىنىڭ سۈر-ھەيۋە ، ئىززەت-ئىناۋىتى كىمىيىپ كىتىدۇ . چۈنكى مەيلى ئۇ يازغۇچى ئۆزىنىڭ تەڭداشسىز چوڭقۇر چۈشەنچىسى سەۋەبلىك ئۆز-ئۆزىدىن خورلۇق ھېس قىلمىسۇن ، ۋە ياكى ئۇ ئۆزىنىڭ زالىم روھىي ھالىتىنى ھەممىدىن ئۈستۈن قويۇش ئارقىلىق ھاكىمىيەتنىڭ نوپۇزىنى يەرگە ئۇرمىسۇن ، پۇقرالارنىڭ ئۆز چۈشەنچىلىرى توغرىسىدا قەلەم ئارقىلىق يازغان-پۈتكەنلىرىدە ھۆكۈمراننىڭ ھاكىمىيەت تۇتۇشىنىڭ ھەقىقىي مەنىسى ھەر ۋاقىت ئەكىس ئىتىپ تۇرىدۇ .
ئەگەر بىرسى « بىز ھازىر مەرىپەتلەندۈرۈلگەن زاماندا ياشاۋاتىمىزمۇ ؟ » دەپ سوراپ قالسا ، ئۇنىڭ جاۋابى : « ياق ، ئەمما بىز ھازىر مەرىپەتلەندۈرۈش زامانىسىدا ياشاۋاتىمىز . » ھازىرقى ئەھۋالدىن قارىغاندا ، پۈتكۈل ئىنسانىيەت تاشقىي يىتەكلەشتىن خالىي ھالدا ئىشەنچ بىلەن ئۆزىنىڭ ئەقلىي تەپەككۇرىغا تايىنىپ دىنىي ئىشلىرىنى ھەل قىلالايدىغان بۇنداق ھالەتكە كىلىشى ئۈچۈن يەنە خىلى بار . بىراق بىشارەتلەردىن كۆرۈنۈپ تۇرۇپتىكى ، مۇشۇ نىشانغا قاراپ ئەركىن ھالدا ئىلگىرلەشكە بولىدىغان يول ئاللىقاچان ئېچىۋىتىلدى ، ئىنسانلارنىڭ ئۆزىگە سالغان بويۇنتۇرۇقلاردىن قۇتۇلۇش يولىدىكى توسۇقلارمۇ بارا-بارا يوقىلىشقا باشلىدى . مۇشۇ نۇقتىدىن ئىلىپ ئېيتقاندا ، بىز ياشاۋاتقان دەۋر بولسا مەرىپەتلەندۈرۈش ئاقارتىش دەۋرى بولغان فرېدرىكنىڭ زامانىسى .
دىنىي ئىشلاردا پۇقرالىرىنىڭ ئەركىن بولۇشىغا يول قويۇش بىلەن بىر ۋاقىتتا ئۆزىگە بىرىلگەن « كەڭ قورساق » دىگەن تەكەببۇر نامنى يوققا چىقىرىشنى ئۆزىنىڭ مەجبۇرىيىتى دەپ ھېسابلىغان بىر ھۆكۈمدارنىڭ ئۆزى مەرىپەتلىك ھۆكۈمداردۇر ، شۇنداقلا پۇقرالىرىنى ئۆزلىرىنىڭ ۋىجدانىي ئىشلىرىدا ئەقلىي-ئىدراكىي تەپەككۇرىنى ئەركىن ئىشلىتىشىگە قويۇۋەتكەن بىرىنچى ھۆكۈمدار بولۇش سۈپىتى بىلەن ، ئۇ ھازىرقى زاماندىكى مىننەتدار كىشىلەر ۋە كەلگۈسىدىكى ئەۋلادلار تەرىپىدىن مەدىھيىلىنىشكە لايىق . ئۇنىڭ ھۆكۈمرانلىقى ئاستىدا ، ئاللىقىچان بىكىتىلگەن نىشانغا ئانچە-مۇنچە ئوخشماي قالغان تەقدىردىمۇ ، باستېرلار ئۆزىنىڭ سىرتقى دۇنياغا بولغان كۆز قاراش ۋە ھۆكۈمىنى ئەركىن ئازادە ئوتتۇرىغا قويالايدۇ . ھۆكۈمەتكە ئىشلىمەيدىغانلار بولسا تىخىمۇ كەڭرى بولغان ئەركىنلىككە ئېرىشتى . ئۆزىنىڭ رولىنى تازا بىلەلمەي قىلىشقان بەزى ھاماقەت ئەمەلدارلارنىڭ بىمەھەل توسقۇنلۇقىغا ئۇچرىغانلىق سەۋەبىدىن تىركىشىشىگە توغرا كەلگەن تەقدىردىمۇ ، بۇ خىل ئەركىنلىك روھى تارقلىشتىن توختاپ قالمىدى . بۇنداق ئەركىنلىكنىڭ جەمئىيەت تەرتىپى ۋە دۆلەتنىڭ ئىناق-ئاسايىشلىقىنى ئۇنتۇپ قىلىشقا سەۋەپ ئەمەسلىكىنى كۆرۈپ يەتكەندىن كىيىن ، ئۇ ئەمەلدارلارنىڭمۇ دىلى يورىدى .ئۆزىگە ئۆزى بويۇنتۇرۇق سالىدىغان ھۈنىرىگە ھاي بىرەلىسىلا ، ئىنسانلار ھامان ياۋايىلقىنى تاشلىيالايتتى .
ئىنسانلارنىڭ ئۆز-ئۆزىگە ئارتىۋالغان پىشمىغان ھالىتىدىن قۇتۇلۇش يولىدىكى مەرىپەتچىلىك ھەرىكىتى توغرىسىدا پىكىرىمنى بايان قىلغىنىمدا ، دىققىتىم ئاساسلىقى دىنىي ئىشلارغا مەركەزلەشتى ، بۇنىڭ سەۋەبى ، بىرىنچىدىن ، بىزنىڭ ئەمەلدارلىرىمىز ئۆز پۇقرالىرىنىڭ سەنئەت ۋە ئىلىم-پەننى ئۆزىدە ساقلاپ قوغدىيالايدىغانلىقىنى تەسەۋۋۇر قىلىشقىمۇ قىزىقىشى يوق ، ئىككىنچىدىن ، شۇ خىلدىكى پىشىپ يىتىلمىگەن ھالەت ھەم رەزىل ھەم شەرمەندىچىلىك . بىراق ، بىر دۆلەتنىڭ دىنىي مەرىپەتچىلىكنى ياخشىلاش ئويىدا بولغان ھۆكۈمرانىڭ ئولايدىغىنى تىخىمۇ يىراق بولىدۇ . چۈنكى ئۇ شۇنى كۆرۈپ يەتتىكى ، پۇقرالىرىنىڭ ھەتتا ئۆز زامانىسىدىكى بەزى قانۇن-نىزاملارنى ئوچۇق-ئاشكارە تەنقىد قىلىدىغان مۇمكىنچىلىكى بولغان تەقدىردىمۇ ، بىراق ئۇلارنىڭ ئۆز ئەقلىي تەپەككۇرىنى ئاۋام ئالدىدا ئوچۇق-ئاشكارە ئىشلىتىشىگە يول قويۇش ھەرگىزمۇ ئۇ ھۆكۈمراننىڭ قانۇن-سىياسەتلىرىگە خەتەر كەلتۈرمەيدۇ . بىز ئۆز زامانىمىزدا مۇشۇنداق بىر ھۆكۈمراننىڭ ھايات ئۆرنىكنى كۆرۈپ تۇرماقتىمىز . مەرىپەتچىلىك جەھەتتە ، بىز ئۇلۇغلىغان بۇ پاسىبانغا يېتىدىغان ھېچكىم يوق .
ۋاھالەنكى ، پەقەت ۋە پەقەت ئۆزى ئاللىقاچان مەرىپەتلەنگەن ، قاراڭغۇ كۆلەڭگىدىن قورقۇپ قالمايدىغان ، شۇنىڭ بىلەن بىر ۋاقىتتا ياخشى مەشىقلەندۈرۈلگەن ، دۆلەتىڭ تىنچلىقىنى كاپالەتلەندۈرەلەيدىغان كۈچلۈك بىر ئارمىيىگە ئىگە بولغان پاسىبانلا باشقا ھېچقايسى پاسىبان ئېيتالمىغاننى ئېيتالايدۇ : « قانچىلىك دە-تالاش قىلساڭ قىل ، نېمىنى تاشساڭ تالاش ، ئەمما بويسۇن ! » باشقا يەردىكىگە ئوخشاشلا ، ئىشلار ئومومىيلىقتا تۇرۇپ مۇلاھىزە قىلىنغاندا دائىملا زىددىيەت كىلىپ چىقىدۇ : يۇقىرى سەۋىيىدىكى پۇقرالىق ئەركىنلىكى كىشىلەرنىڭ روھىي ئەركىنلىكىگە پايدىلىقتەك كۆرۈنىدۇ ، بىراق پۇقرالىق ئەركىنلىكى روھىي ئەركىنلىككە ئۆتكىلى بولمايدىغان توسۇق ھاسىل قىلىپ قويىدۇ ؛ بۇنىڭغا قارشىي ، تۆۋەنرەك سەۋىيەدىكى پۇقرالىق ئەركىنلىكى بولسا كشىلەرنىڭ روھىي ئەركىنلىكىنىڭ كىڭىيىپ جارى قىلدۇرۇلۇشى ئۈچۈن بوشلۇق ھازىرلايدۇ . شۇنداق قىلىپ ، ئانا تەبىئەت ئۆزى ئەڭ ئەتىۋارلايدىغان بۇ يادرولۇق مېغىزنىڭ قاتتىق شاكېلىنى ئېلىۋەتكەن ھامان ، كىشىلەرنى ئەركىن ھەرىكەتلەندۈرىدىغان بۇ يادرولۇق مېغىزكىشىلەرنىڭ روھىيىتىگە تەسىر كۆرسىتىشكە باشلايدۇ ، ھەمدە شۇنىڭلق بىلەن ھۆكۈمەتنىڭ قانۇن-سىياسەتلىرىگە تەسىر كۆرسىتىدۇ ، ئاخىرىغا كىلىپ ، بۇ ھۆكۈمەت ئادەملەرگە ماشىنىغا مۇئامىلە قىلغاندەك مۇئامىلە قىلىشتىن ئەمەس ، بەلكى ئۇلارغا ئادىمىيلىك ئىززەت-غورۇرى بويىچە مۇئەمىلە قىلىشتىن پايدا چىقىدىغانلىقىنى بايقايدۇ .

ئىممەنىيۇئېل كانت
1784-يىلى 9-ئاينىڭ 30-كۈنى
پرۇسسيە ، كونگىسبېرگ

مەمتىمىن تەرجىمىسى
2014-يىل 1-ئاي ، كۈنمىڭ

ئىزاھات :
①بۇ ماقالە گېرمانىيە بۈيۈك پەيلاسوپى ئىممەنىيۇئېل كانتنىڭ 1784-يىلدا يازغان سىياسىي پەلسەپىۋى ئەسىرى . ئەينى چاغدا ، فرانسىيە بۇرژۇئا ئىنقىلابىنىڭ ھارپىسىدىكى پرۇسسيە دۆلىتى يەنىلا فىئودال پرۇسسيەنىڭ مۇستەبىت پادىشاھىنىڭ ھۆكۈمدارلىقىدا تۇراتتى . تىخىمۇ يامان بولغىنى ، چېركارلار ئوتتۇرا ئەسىر جاھالىتىدىكى دىنىي ئەقىدە ئەھكاملارغا تايىنىپ كىشىلەرنىڭ روھىيىتىنى قۇل قىلماقتا ئىدى . كانتنىڭ بۇ ئەسىرى كىشىلەرنى بۇ خىل قۇللۇقتىن ئازاد بولۇشقا چاقرىق قىلىشنى ئاساسلق مەقسەت قىلغان .
②گېرمانىيە بۈيۈك پەيلاسوپى ئىممەنىيۇئېل كانت 1724-يىلى شەرقىي پرۇسسيەنىڭ كونگىسبېرگ دىگەن يىرىدە تۇغۇلۇپ ، 1804-يىلى يەنە شۇ يەردە قازا قىلغان . كانت ئۆمۈر بويى يۇرتىدىن ئايرىلىپ باقمىغان ، بىر ئۆمۈر ئۆيلەنمىگەن ، ئۇ پۈتكۈل ھاياتىنى ئىنسانىيەتنىڭ بەخت-سائادىتى توغرىسىدا ئويلىنىشقا سەرپ قىلغان . ئۇ سوقرات ، ئەپلاتون ، ئارىستوتېل ، دىكارت ، گىگىل ، نىچشې ، ماركىس قاتارلىق بۈيۈك پەيلاسوپلار بىلەن بىر قاتاردىكى ئۇلۇغ پەيلاسوپتۇر . دەسلەپكى چاغلاردا كانت تەبئىي پەن تەتقىقاتچىسى ئىدى ، بولۇپمۇ ئاسترونومىيەدىكى مۇۋاپپىقىيىتى ئالاھىدە بولۇپ ، كائىناتنىڭ شەكىللىنىشىدىكى «تۇمانلىق قىياسى » نەزەرىيىسىنى ئوتتۇرىغا قويغان .كىيىن ئۇ ھيۇمنىڭ گۇمانىزملىق پەلسەپىسىنىڭ تەسىرىدە ، ئىنسانلارنىڭ ئەقىل-ئىدراكىنىڭ ئۆزى ئويلىغاندەك ئۇنچىۋالا ئىشەنچلىك ئەمەسلىكىنى كۆرۈپ يىتىدۇ ، شۇنىڭ بىلەن ئۇ ئىنسانلارنىڭ بىلىش ئىقتىدارىنى تەتقىق قىلىشقا كىرىشىپ كىتىدۇ .كانتنىڭ « تەنقىد پەلسەپىسى » ئەنە شۇنداق باشلانغانىدى . ئۇنىڭ تۇنجى ھەم ئەڭ مۇھىم ئەسىرى بولغان « ساپ ئىدراك تەنقىدى » نەشىر قىلىنغاندا ، ئۇ ئاللىقاچان 57 ياشقا كىرىپ بولغانىدى ، بىراق بۇ پەقەتلا باشلىنىش ئىدى ،خالاس .شۇنىڭدىن كىيىن ئۇ « ھەر قانداق مېتافىزىكىغا مۇقەددىمە » ، « ئەمەلىيلەشتۈرۈش ئىدراك تەنقىدى » ، « ھۆكۈم قىلىش ئىقتىدارى تەنقىدى » ، « ئەخلاق مېتافىزىكىسىغا ئاساس » ، « ساپ ئىدراك دائىرسىدىكى دىن » ، «قوللىنىشچان ئىنسانشۇناسلىق » ، « مەڭگۈلۈك تىنچلىق » ، « ئەخلاق مېتافىزىكىسى » قاتارلىق ئۆلمەس ئەسەرلەرنى قالدۇرۇپ كەتتى . ئۇ ماركىسىزمنىڭ مۇھىم مەنبەلىرىدىن بىرى بولغان گېرمانىيە كلاسسىك پەلسەپىسىنىڭ ئاساسچىسى بولۇپ ، يېقىنقى زاماندىكى ئەڭ ئۇلۇغ پەيلاسوپ دەپ تەرىپلىنىدۇ . كانت يەنە بىر نەرسە بىلەنمۇ مەشھۇر ، ئۇ بولسىمۇ ئۇنىڭ يىزىقچىلىقتا ئىشلەتكەن تىلىنىڭ چۈشىنىكسىزلىكى . كانتنىڭ ئەسەرلىرنىڭ تىلى ئاجايىپ مۇرەككەپ بولۇپ ، ئېيتىشلارغا قارىغاندا ئۇنىڭ ئەسەرلىرنىڭ گېرمانچە ئەسلى نۇسخىسىنى ئوقۇپ چۈشىنىشمۇ ناھايىتى تەسكە توختايدىكەن ،باشقا تىلغا تەرجىمە قىلىشمۇ بەك تەسكەن ، بەلكىم بۇمۇ بىزنىڭ ئۇزۇن مۇددەت ئۇنى ئاساسەن دىگۈدەك بىلمەسلىكىمىزنىڭ سەۋەبى بولسا كىرەك .شۇڭا ، مەن بۇ تەرجىمەمدە تىلنى ئىمكانقەدەر توغرا ، چۈشىنىشلىك قىلىشقا تىرىشقان بولساممۇ ، ئەمما تەرجىمىدە پايدىلانغان ئېىگلىزچە نۇسخىسىنىڭمۇ تىلى ئەسلىدىنلا مۇرەككەپ بولغاچقا ، بەزى ئۇزۇن جۈمىلىلەردىن ساقلانغىلى بولمىدى ، بەزىدە ھەتتا گرامماتىكىلىق خاتالىقلارمۇ كۆرۈلگەن بولۇشى مۇمكىن ، دوستلارنىڭ ئەيىبكە بۇيرۇماسلىقىنى ھەمدە تەكلىپ-پىكىرلىرىنى ئايىماسلىقىنى چىن دىلىمدىن ئۈمىد قىلىمەن .
③بۇ يەردە كىنايە قوللىنىلغان بولۇپ ، ئېيتلغان مۇقەددەس كىتاب « ئىنجىل » نى كۆرسەتسە كېرەك .
④باستېر بولسا خرستىئان چېركاۋىنىڭ مەسئۇلچىسى ياكى تەرغىباتچىسىنى كۆرسىتىدۇ .
⑤بۇ يەردە ئەينى چاغدىكى پرۇسسىيە پادىشاھى فرېدرىك كۆزدە تۇتۇلىدۇ .

يازما ئاپتورى:

ھالقىلىق سۆز:
بىلنۇر ستۇدېنتلار كۇلۇبى نىڭ يازمىلىرىنى ياقتۇردىڭىزمۇ؟قىنى ئۇنداقتا RSS Feed ئۇنىڭ يازمىلىرىغا مۇشتەرى بولۇڭ!

مەنمۇ ئىنكاس يازىمەن

*ئىسمىڭىز

*ئىلخەت ئاشكارلانمايدۇ

تور ئادرىسىڭىز


مەن بىلەن ئالاقىلىشىڭ

ئۈستىگە قايتىش | بىز ھەققىدە | ئالاقىلىشىڭ | ئىلان ھەمكارلىق | بلوگ خەرىتىسى | دوستانە ئۇلىنىش | يازما ھوقوقى | ئۇسلۇب لاھىيلىگۈچى
ئۈستىگە قايتىش
база данных номеров московского мегафона мобильный поиск абонента телефонная база велком онлайн поиск найти телефонная база билайна москвы база данных петербурга телефонов на сайте муром поиск оператора мобильной связи по номеру телефона справочник телефонов в северодвинске здесь казань справочник сотовых телефонов сша справочник телефонов база данных поиск людей в ташкенте по номеру телефона программа определяющая по номеру телефона местоположение найти телефон по адресу петербург телефонная база москвы частные лиц найти месторасположение телефона по номеру телефона база данных телефонная справочник домашних телефонов ташкента справочник домашних телефонов уральска поиск телефонного абонента телефон по адресу реутов ссылка справочник телефонов г кузнецк справочник домашних телефонов в ташкенте тут таганрог база данных мегафона северо-запад вологда как удалить смс перехватчик здесь дайте программу перехвата смс воронеж билайн база данных справочник телефонов в г ташкенте ссылка на сайте справочник номера домашних телефонов справочник адрес по номеру телефона в перми база телефонная 2012 мтс GTA 5 на сайте sitemap