كۆزىمىزنى تارىخ ئاچىدۇ،ئەقلىمىزنى ئىلمي تەپەككۇر!
  • 2010-10-19

    ئۇيغۇر تارىخشۇناسلىقىنىڭ تېماتىك قاتلاملىرى داۋامى - [ئۇيغۇر تارىخى]

    ﺑﯘ ﺟﻪﺭﻳﺎﻧﺪﺍﻧﯘﺭﻏﯘﻧﻠﯩﻐﺎﻥ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻼﺭ ﯞﻩ ﺗﺎﺭﯨﺨﻘﺎ ئاﺋﯩﺖ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭ ﺑﺎﺭﻟﯩﻘﻘﺎ ﻛﻪﻟﺪﻯ . ﻣﻪﺳﯩﻠﻪﻥ ، ﻳﯜﺳﯜﭖ ﺧﺎﺱ ﺎﺟﯩﭙﻨﯩﯔ << ﻗﯘﺗﺎﺩﻏﯘﺑﯩﻠﯩﻚ >> ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﻰ ، ﻣﻪﻤﯘﺕ ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﯨﻨﯩﯔ << ﺗﯜﺭﻛﯩﻲ ﺗﯩﻠﻼﺭ ﺩﯨﯟﺍﻧﻰ >> ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭ . ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﻩ ﻳﻪﻧﻪ ئاﺑﺪﯗﻏﺎﭘﭙﺎ ﺑﯩﻨﻨﯩﻲ ﯜﺳﻪﻳﯩﻦ ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﻯ ( 1083 - ؟ ) ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﯩﻨﯩﯔ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﺪﯨﻦئەﻳﻨﻪﻥ ﻣﻪﻟﯘﻣﺎﺕ ﺑﻪﺭﮔﯜﭼﻰ ﺑﯩﺮﺩﯨﻨﺒﯩﺮ ئاﺳﺎﺳﯩﻲ ﻣﻪﻧﺒﻪ ﺳﺎﻧﯩﻠﯩﺪﯨﻐﺎﻥ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲﻛﺎﺷﯩﻐﻪﺭ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ئەﻟﻜﺎﺗﯩﺐ

    ﺳﻪﻣﻪﺭﻗﻪﻧﺪﻯ << ﺩﯙﻟﻪﺕ ﺳﯩﻴﺎﺳﯩﺘﯩﻨﯩﯔ ئاﺳﺎﺳﻠﯩﻖ ﯲﻟﭽﻪﻣﻠﯩﺮﻯ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﻣﻪﻤﯘﺩﯨﻦ ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺋﯩﺒﻨﻰئەﺩﻧﺎﻧﻰ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺗﯜﺭﻛﯩﺴﺘﺎﻥ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ ( ﯞﯦﻲ ﻟﻴﺎﯕﺘﺎﯞ : << ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﯩﻐﺎ ئاﺋﯩﺖ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﻣﺎﺗﯧﺮﯨﻴﺎﻟﻼﺭ ، ﯚﺟﺠﻪﺗﻠﻪﺭ ﯞﻩئۇﻻﺭﻧﯩﯔ ﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﻨﯩﺶ ئەﯟﺍﻟﻰ >> ، << ﺷﯩﻨﺠﺎﯓ ئۇﻧﯩﯟﯦﺮﺳﯩﺘﯧﺘﻰ ﺋﯩﻠﻤﯩﻲﮊﯗﺭﻧﯩﻠﻰ >> < ﺧﻪﻧﺰﯗﭼﻪ > 1982 - ﻳﯩﻞ 1 - ﺳﺎﻥ ، 44 - ﺑﻪﺕ ) .
    3 . ﻳﯜﻩﻥ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ
    ﻗﯘﺑﻼﻳﺨﺎﻥ ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 1279 - ﻳﯩﻠﻰ ﻳﯜﻩﻥ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﯩﻨﻰ ﻗﯘﺭﺩﻯ . ﻟﯧﻜﯩﻦ ئۇ ، ﻣﻮﯕﻐﯘﻝ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻐﺎئوﺧﺸﺎﺷﻼ ، ئوﺭﺗﺎﻕ ﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩ ﯞﻩ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺕ ئاﺳﺎﺳﯩﻐﺎ ﺋﯩﮕﻪ ﺑﻮﻟﻤﯩﻐﺎﻥ ﺩﯙﻟﻪﺕ ﺋﯩﺪﻯ . ﻣﻮﯕﻐﯘﻟﻼﺭ ﯲﺯﯨﻨﯩﯔ ﻛﯧﯖﻪﻳﻤﯩﭽﯩﻠﯩﻚ ﻧﯩﻴﯩﺘﯩﻨﻰ ئەﻣﻪﻟﮕﻪ ئاﺷﯘﺭﯗﺵ ﯴﭼﯜﻥ ﺋﯩﻠﻐﺎﺭ ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭﻧﯩﯔﭘﻪﻥ - ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﯩﺘﯩﻨﻰ ﻗﻮﺑﯘﻝ ﻗﯩﻠﯩﺸﻘﺎ ﻣﻪﺟﺒﯘﺭ ﺑﻮﻟﯘﭖ ، ﯲﺯ
    ﯚﻛﯜﻣﺮﺍﻧﻠﯩﻘﯩﺪﯨﻜﻰ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺋﯩﻠﻐﺎﺭ ﭘﻪﻥ - ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﯩﺘﯩﻨﻰﻗﻮﺑﯘﻝ ﻗﯩﻠﺪﻯ ( ئاﺑﻠﯩﺰ ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺳﺎﻳﺮﺍﻣﻰ : << ﻳﯜﻩﻥ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﻩ ﯲﺗﻜﻪﻥ ﻣﻪﺷﯘﺭ ئۇﻳﻐﯘﺭﺷﻪﺧﺴﻠﯩﺮﻯ >> ، ﺷﯩﻨﺠﺎﯓ ﺧﻪﻟﻖ ﻧﻪﺷﺮﯨﻴﺎﺗﻰ 1991 - ﻳﯩﻠﻰ ﻧﻪﺷﺮﻯ ، 6 - ﺑﻪﺕ ) ، ﺑﻮﻟﯘﭘﻤﯘ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺯﯨﻴﺎﻟﯩﻴﻠﯩﺮﯨﺪﯨﻦ ﻛﻪﯓ ﻛﯚﻟﻪﻣﺪﻩ ﭘﺎﻳﺪﯨﻼﻧﺪﻯ . ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﯨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭﺯﯨﻴﺎﻟﯩﻴﻠﯩﺮﻯ ﻳﯜﻩﻥ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﯩﻨﯩﯔ ﺎﻛﯩﻤﯩﻴﻪﺕ ئوﺭﮔﺎﻧﻠﯩﺮﻯ ﯞﻩ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺕ ئاﭘﭙﺎﺭﺍﺗﻠﯩﺮﯨﺪﺍ ﻳﯘﻗﯩﺮﻯﻣﻪﻧﺴﻪﭖ ﯞﻩ ئاﻟﯩﻲ ﻣﻪﺭﺗﯩﯟﻩ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺋﯩﺸﻠﻪﭖ ، ﻳﯜﻩﻥ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﯩﺘﯩﮕﻪ ﺯﻭﺭ ﺗﯚﭙﯩﻠﻪﺭﻧﻰ ﻗﻮﺷﺘﻰ . ﺷﻪﻣﺴﯩﺪﯨﻦ ( 1277 - 1351 ) ئەﻳﻨﻰ ﺯﺍﻣﺎﻧﺪﯨﻜﻰ ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﯟﺍﻟﻼﺭﻧﻰﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﭗ << ﭼﯧﻦ ئەﻳﺰﯗﯓ ﺗﻮﻏﺮﯨﺴﯩﺪﺍ ﺧﺎﺗﯩﺮﻩ >> ، << ﺟﯧﯖﺪﺍﻳﯩﻠﻠﯩﺮﯨﺪﯨﻜﻰ ﯞﻩﺯﯨﺮﻟﻪﺭﻧﯩﯔ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﯩﺎﻟﻰ >> ، << ﻏﻪﺭﺑﯩﻲ ﻳﯘﺭﺗﻠﯘﻕ ﻳﺎﺕ ﺗﺎﺋﯩﭙﯩﻠﻪﺭﻧﯩﯔﺗﻪﺭﺟﯩﻤﯩﺎﻟﻰ >> ، << ﻏﻪﺭﺑﺘﯩﻜﻰ ئەﻟﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺧﻪﺭﯨﺘﯩﻠﯩﻚ ﺗﻪﭘﺴﯩﺮﺍﺗﻰ >> ، <<ﺟﯩﻨﻴﺎﯕﻨﯩﯔ ﺗﻪﺑﯩﺌﯩﻲ ﺷﺎﺭﺍﺋﯩﺘﻰ ﻪﻗﻘﯩﺪﻩ >> ، << ﺩﯗﯕﻴﺎﯓ ﺗﻪﭘﺴﯩﺮﺍﺗﯩﻨﯩﯔ ﺩﺍﯞﺍﻣﻰ >> ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ . ﻗﺎﯕﻠﻰ ﺗﻮﻗﺪﯗ ئوﺭﺩﯨﻨﯩﯔ ﭘﻪﺭﻣﺎﻧﻰ ﺑﯩﻠﻪﻥﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 1343 _ 1345 - ﻳﯩﻠﻠﯩﺮﻯ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺱ ﺳﺎﺭﺍﺑﺎﻧﻰ ﯞﻩ ﺳﺎﻛﻴﺎ ﻗﺎﻳﺎ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺑﯩﺮﻟﯩﻜﺘﻪ << ﻟﻴﺎﯞ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ >> ، << ﺟﯩﻦ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ >> ، << ﺳﯘﯓ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ >>ﻧﻰ ﻳﯧﺰﯨﺸﻘﺎ ﻣﻪﺳﯱﻝ ﺑﻮﻟﺪﻯ ، ئۇ ﻣﺎﺗﯧﺮﯨﻴﺎﻝﻣﻪﻧﺒﻪﺳﻰ ﺗﯧﭙﯩﺶ ، ﺗﯜﺭﮔﻪ ئاﻳﺮﯨﺶ ، ﺳﯧﻠﯩﺸﺘﯘﺭﯗﺵ ، ﻳﯧﺰﯨﺶ ، ﺗﻪ
    ﺮﯨﺮﻟﻪﺵ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖ ﺑﯩﺮ ﻗﺎﺗﺎﺭ ﻣﯘﺭﻩﻛﻜﻪﭖ ﺋﯩﺸﻼﺭﻧﻰ ﺑﯩﯟﺍﺳﯩﺘﻪﺋﯩﺸﻠﯩﺪﻯ . ﺟﺎﻣﺎﻟﯩﺪﺩﯨﻦ 1288 - ﻳﯩﻠﻰ ﻗﯘﺑﻼﻳﺨﺎﻧﻨﯩﯔ ﻗﻮﻟﻠﯩﺸﻰ ﺑﯩﻠﻪﻥ << ﻳﯜﻩﻥﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺑﯜﻳﯜﻙ ﺑﯩﺮﻟﯩﻚ ﺗﻪﭘﺴﯩﺮﺍﺗﻰ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺟﯘﻏﺮﺍﭘﯩﻴﯩﻠﯩﻚﺗﻪﭘﺴﯩﺮﺍﺗﻼﺭ ئاﺳﺎﺱ ﻗﯩﻠﯩﻨﻐﺎﻥ ﻗﯩﺴﺘﯘﺭﻣﺎ ﺭﻩﺳﯩﻤﻠﯩﻚ ﻛﯩﺘﺎﺏ ﻳﯧﺰﯨﺸﻘﺎ ﻛﯩﺮﯨﺸﯩﭗ ، ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 1303 - ﻳﯩﻠﻰ 600 ﻗﯩﺴﯩﻢ ، 1300 ﺟﯩﻠﺪﻟﯩﻖ ﻛﯩﺘﺎﺑﻨﻰ ﯞﯗﺟﯘﺩﻗﺎ ﻛﻪﻟﺘﯜﺭﺩﻯ .
    4 . ﭼﺎﻏﺎﺗﺎﻱ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﭼﺎﻏﺎﺗﺎﻱ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﻩ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻼﺭ ﺗﻪﯞﻩﺳﯩﺪﻩ ﻳﺎﺷﺎﻳﺪﯨﻐﺎﻥ ئەﺭﻩﺏ ، ﭘﺎﺭﺱ ، ﻣﻮﯕﻐﯘﻝ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖﻣﯩﻠﻠﻪﺕ ﯞﻩ ﻗﻮﯞﻣﻼﺭ ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺷﺘﻰ . ﻳﻪﺭﻟﯩﻚ ﺗﯜﺭﻛﯩﻲ ﺗﯩﻞ ( ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﯩﻠﻰ ) ئاﺳﺎﺱ ﻗﯩﻠﯩﻨﯩﭗ ، ئەﺭﻩﺏ ، ﭘﺎﺭﺱ ، ﻣﻮﯕﻐﯘﻝ ﺗﯩﻠﻠﯩﺮﯨﺪﯨﻦ ﻧﯘﺭﻏﯘﻥ ﺋﯧﻠﯧﻤﯧﻨﺘﻼﺭ ﻗﻮﺑﯘﻝ ﻗﯩﻠﯩﻨﺶ ﻧﻪﺗﯩﺠﯩﺴﯩﺪﻩ << ﭼﺎﻏﺎﺗﺎﻱ ﺗﯩﻠﻰ >> ﺩﻩﻳﺪﯨﻐﺎﻥ ﺑﯩﺮ ﺧﯩﻞ ئەﺩﻩﺑﯩﻲ ﺗﯩﻞ ﺷﻪﻛﯩﻠﻠﻪﻧﺪﻯ . ئۇﻳﻐﯘﺭﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﻰ ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﯩﺪﻩ ﺷﻪﻛﯩﻠﻠﻪﻧﮕﻪﻥ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﻘﺎ ﺋﯩﺠﺎﺩﯨﻲﯞﺍﺭﯨﺴﻠﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﭗ ، ﺟﯘﺵ ئۇﺭﯗﭖ ﺭﺍﯞﺍﺟﻼﻧﺪﻯ .
    ﺟﺎﻣﺎﻝ ﻗﺎﺭﺷﻰ ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﯞﻩ ﭼﺎﻏﺎﺗﺎﻱ ﺩﻩﯞﺭﯨﻨﻰ ﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﺸﺘﺎ ﻣﯘ
    ﯩﻢ ئەﻤﯩﻴﻪﺗﻜﻪ ﺋﯩﮕﻪئەﺳﻪﺭ _ << ﺳﯘﺭﺍ ﻟﯘﻏﯩﺘﻰ >>ﻧﻰ ﺭﻭﻳﺎﭘﻘﺎ ﭼﯩﻘﺎﺭﺩﻯ . ﺳﯜﺭﯨﻴﯩﻨﯩﯔ ﺩﻩﻣﻪﺷﯩﻖ ﺷﻪﯩﺮﯨﺪﻩ ﺗﯘﻏﯘﻟﯘﭖ ، ﺳﻪﻛﻜﯩﺰ ﻳﯧﺸﯩﺪﯨﻦ ﺑﺎﺷﻼﭖ ﺳﻪﻣﻪﺭﻗﻪﻧﺪﺗﻪ ﻳﺎﺷﯩﻐﺎﻥ

    ﺋﯩﺒﻨﻰ ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ئەﺭﻩﺑﺸﺎ ( 1392 - 1450 ) << ئاﺟﺎﻳﯩﺒﯘﻝ ﻣﻪﻓﺘﯘﺭﺧﻰ ﻧﺎﯞﺍﺋﯩﺒﯘﻝ ﺗﯧﻤﯘﺭ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﻣﺎﯞﺍﺭﺍئۇﻧﻨﻪﯩﺮﺩﻩﻳﺎﺷﯩﻐﺎﻥ ﺳﯜﺭﯨﻴﯩﻠﯩﻚ ﻧﯩﺰﺍﻣﯩﺪﯨﻦ ﺷﺎﻣﻰ 1404 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺳﻪﻓﻪﺭﻧﺎﻣﻪﺋﯩﻲ ﺗﯧﻤﯘﺭ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﺷﻪﺭﯨﻔﯩﺪﯨﻦ ئەﻟﻰ ﻳﻪﺯﺩﻯ 1425 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺯﻩﻓﻪﺭﻧﺎﻣﻪ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﺎﭘﯩﺰ ئەﺑﺮﯗ << ﺯﯗﺑﺪﻩﺗﯘﻝ ﺗﻪﯞﺍﺭﯨﺦ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﺳﻪﻣﻪﺭﻗﻪﻧﺪﻟﯩﻚ ئاﺑﺪﯗﺭﺍﺯﺯﺍﻕ << ﻣﻪﺗﻠﻪئۇﺳﺴﻪ ﺋﯩﺪﻩﻳﯩﻦ ﯞﻩ ﻣﻪﺟﻤﯘئەﻝ ﺑﻪﺮﻩﻳﯩﻦ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺑﺎﺧﺸﻰ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺧﺎﻧﯩﻴﻪ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖئەﺳﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ .
    5 . ﺳﻪﺋﯩﺪﯨﻴﻪ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﻩ ﻧﯘﺭﻏﯘﻧﻠﯩﻐﺎﻥ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻼﺭ ﯞﻩ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭ ﺑﺎﺭﻟﯩﻘﻘﺎ ﻛﯧﻠﯩﭗ ، ﺳﻪﺋﯩﺪﯨﻴﻪﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﯩﯔ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻨﻰ ئەﻛﺲ ئەﺗﺘﯜﺭﺩﻯ . ﻣﯩﺮﺯﺍ
    ﻪﻳﺪﻩﺭ ﻛﻮﺭﺍﮔﺎﻧﻰ ( 1499 - 1551 ) 1547 - ﻳﯩﻠﻰ ﭘﺎﺭﺱ ﺗﯩﻠﯩﺪﺍﺋﯩﻜﻜﻰ ﺗﻮﻣﻠﯘﻕ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭ ﻳﯧﺰﯨﭗ ، 200 ﻳﯩﻠﻐﺎ ﻳﯧﻘﯩﻦ ﺗﺎﺭﯨﺨﻨﻰ ﻳﻮﺭﯗﺗﯘﭖ ﺑﻪﺭﺩﻯ . ﻧﺎﻣﻪﻟﯘﻡ ئاﭘﺘﻮﺭ 1545 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺗﺎﺭﯨﺨﻨﺎﻣﻪﺋﯩﻲ ئاﺑﺪﯗﺭﻩﺷﯩﺪﺧﺎﻥ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺋﯩﯟﻩﺯ 1603 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﻣﻪﺧﺪﯗﻡ ئەﺯﻩﻡ ﯞﻩ ﺧﻮﺟﺎ ﺋﯩﺴﺎﻕ ﯞﻩﻟﻰ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﻧﺎﻣﻪﻟﯘﻡ ئاﭘﺘﻮﺭ 1627 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲئاﺑﺪﯗﺭﻩﺷﯩﺪﺧﺎﻥ >>ﻧﻰ ، ﺷﺎ ﻣﻪﻤﯘﺩ ﺟﻮﺭﺍﺱ ( 1627 - 1696 ) 1672 _ 167 - ﻳﯩﻠﻠﯩﺮﻯ ﭘﺎﺭﺱﺗﯩﻠﯩﺪﺍ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺷﺎ ﻣﻪﻤﯘﺩ ﺟﻮﺭﺍﺱ >>ﻧﻰ ، 1686 - ﻳﯩﻠﻰ ﭘﺎﺭﺱ ﺗﯩﻠﯩﺪﺍ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺭﻩﺷﯩﺪﻯ ﺯﻩﻳﻠﻰ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، 1696 - ﻳﯩﻠﻰ ﭘﺎﺭﺱ ﺗﯩﻠﯩﺪﺍ << ﺗﻪﻟﻪﭘﻜﺎﺭﻻﺭ ﻧﻪﺳﻪﺑﻨﺎﻣﯩﺴﻰ >> ﺩﯦﮕﻪﻥ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ . ﻧﺎﻣﻪﻟﯘﻡ ﺑﯩﺮ ئاﭘﺘﻮﺭئاﺑﺪﯗﺭﻩﺷﯩﺪﺧﺎﻥ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﻩ ﻳﻪﻛﻪﻧﮕﻪ ﻛﻪﻟﮕﻪﻥ ﺧﻮﺟﺎ ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺷﯧﺮﯨﭗ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻧﯩﯔ ئەﯟﺍﻟﻰ ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﯩﻨﻐﺎﻥ << ئەﯞﻟﯩﻴﺎﻻﺭﻧﯩﯔ ﻛﺎﺗﺘﯩﻠﯩﺮﻯ ﯞﻩ ﺭﻩﺒﻪﺭﻟﯩﺮﻯ >> ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﯨﻨﻰ ﻳﯧﺰﯨﭗ ﭼﯩﻘﺘﻰ .

    6 . ﺧﻮﺟﯩﻼﺭﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 1678 - ﻳﯩﻠﻰ ﺧﻮﺟﺎ
    ﯩﺪﺍﻳﯩﺘﯘﻟﻼ ﺟﯘﯕﻐﺎﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﯩﯔ ﻪﺭﺑﯩﻲ ﻳﺎﺭﺩﯨﻤﯩﮕﻪ ﺗﺎﻳﯩﻨﯩﭗ ﺳﻪﺋﯩﺪﯨﻴﻪ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ئاﻏﺪﯗﺭﯗﭖ ﺗﺎﺷﻼﭖ ، ﺩﯨﻦ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺎﻛﯩﻤﯩﻴﻪﺕﺑﯩﺮﻟﻪﺷﺘﯜﺭﯛﻟﮕﻪﻥ ﺧﻮﺟﯩﻼﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ( 1678 - 1759 )ﻧﻰ ﻗﯘﺭﺩﻯ ، ﺋﯩﺸﻘﯩﻴﻪ ﯞﻩ ﺋﯩﺴﺎﻗﯩﻴﻪ ﺩﻩﭖﺑﯚﻟﯜﻧﮕﻪﻥ ﺗﻪﺳﻪﯞﯞﯗﭘﭽﯩﻼﺭ ﯲﺯ ئاﺭﺍ ئاﻟﻤﯩﺸﯩﭗ ﺎﻛﯩﻤﯩﻴﻪﺕ ﻳﯜﺭﮔﯜﺯﺩﻯ . ﺗﻪﺳﻪﯞﯞﯗﭘﭽﯩﻼﺭﻧﯩﯔ ﻮﻗﯘﻕ ﺗﺎﻟﯩﺸﯩﺶﻛﯜﺭﻩﺷﻠﯩﺮﻯ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺟﻪﻣﺌﯩﻴﯩﺘﯩﻨﯩﯔ ﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩﯨﻨﻰ ﺋﯧﻐﯩﺮ ﺩﻩﺭﯨﺠﯩﺪﻩ ﯞﻩﻳﺮﺍﻥ ﻗﯩﻠﺪﻯ . ئۇﻳﻐﯘﺭﺟﻪﻣﺌﯩﻴﯩﺘﻰ ﭼﺎﻙ - ﭼﯧﻜﯩﺪﯨﻦ ﺑﯚﻟﯜﻧﺪﻯ ، ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ﻗﯘﺭﯗﻟﻤﺎ ﯞﻩ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺕ ﻧﺎﺑﯘﺕ ﺑﻮﻟﺪﻯ ، ﺧﻪﻟﻖ ﺗﯘﺭﻣﯘﺷﻰ ﻧﺎﭼﺎﺭﻻﺷﺘﻰ . ﺧﻪﻟﻘﺘﻪ ﻧﺎﺭﺍﺯﯨﻠﯩﻖ ، ﻗﺎﺭﺷﯩﻠﯩﻖ ﻛﯜﭼﯩﻴﯩﭗ ، ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲﻣﯘﻗﯩﻤﻠﯩﻖ ، ﺋﯩﻨﺎﻗﻠﯩﻖ ﯞﻩ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻴﺎﺕ ﺋﯩﺴﺘﯩﻜﻰ ﺗﯘﻏﯘﻟﺪﻯ . ﺑﯘﻧﯩﯔ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺑﯩﺮ ﻗﯩﺴﯩﻢﺋﯩﻠﻐﺎﺭ ﭘﯩﻜﯩﺮﻟﯩﻚ ﻛﯩﺸﯩﻠﻪﺭ ﺑﺎﺵ ﻛﯚﺗﯜﺭﯛﭖ ﭼﯩﻘﯩﭗ ، ﺑﯘ ﺗﺎﺭﯨﺨﻨﻰ ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩ ﺷﻪﻛﻠﯩﺪﻩ ئەﻛﺲئەﺗﺘﯜﺭﺩﻯ . ﻣﻪﺳﯩﻠﻪﻥ : ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺳﯩﺪﯨﻖ ﺯﻩﻟﯩﻠﻰ ( 1676 - 1746 ) ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 1720 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺳﻪﭘﻪﺭﻧﺎﻣﻪ >> ، 1742 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﺧﻮﺟﺎ ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺷﯧﺮﯨﭗﺑﯘﺯﺭﯗﻛﯟﺍﺭ >> ، << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﭼﯩﻠﺘﻪﻥ >> ﺩﯦﮕﻪﻧﺪﻩﻙ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﻧﻰ ، ﻣﯩﺮﺧﺎﻟﯩﺪﯨﻦ ﻛﺎﺗﯩﭗ ﻣﻮﻟﻼ ﻛﯩﭽﯩﻚ ﻳﻪﺭﻛﻪﻧﺪﻯ 1730 - ﻳﯩﻠﻰ << ﯩﺪﺍﻳﻪﺗﻨﺎﻣﻪ >> ( << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ
    ﯩﺪﺍﻳﻪﺕ >> ﻳﺎﻛﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﺧﻮﺟﺎ ئاﭘﯫﻕ >> ) ﺩﯦﮕﻪﻥ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ، ﻧﺎﻣﻪﻟﯘﻡ ئاﭘﺘﻮﺭ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﻣﻪﯞﻻﻧﻪ ئەﺭﺷﯩﺪﯨﻦ ﯞﻩﻟﻰ >> ﺩﯦﮕﻪﻥ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ .
    7 . ﻣﺎﻧﺠﯘﻻﺭ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭ ﭼﯩﯔ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﭼﻮﯓ - ﻛﯩﭽﯩﻚ ﺧﻮﺟﯩﻼﺭﻧﻰ ﻣﻪﻏﻠﯘﭖ ﻗﯩﻠﯩﭗ ، ﺷﯩﻨﺠﺎﯕﻨﻰ ﺑﯩﺮﻟﯩﻜﻜﻪﻛﻪﻟﺘﯜﺭﮔﻪﻧﺪﯨﻦ ﺗﺎﺭﺗﯩﭗ ، ﺷﯩﻨﺨﻪﻱ ﺋﯩﻨﻘﯩﻼﺑﯩﻨﯩﯔ ﺗﻪﺳﯩﺮﻯ ﺷﯩﻨﺠﺎﯕﻐﺎ ﻳﯧﺘﯩﭗ ﻛﻪﻟﮕﻪﻧﮕﻪ ﻗﻪﺩﻩﺭﺑﻮﻟﻐﺎﻥ 153 ﻳﯩﻠﻠﯩﻖ ﺗﺎﺭﯨﺨﻨﻰ ﯲﺯ ﺋﯩﭽﯩﮕﻪ ئاﻟﯩﺪﯗ .

    ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﻩئۇﻳﻐﯘﺭ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﯩﺘﻰ ئەﻧﯭﻧﯩﯟﻯ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺕ ئاﺳﺎﺳﯩﺪﺍ ﯞﻩ ﻳﻪﺭﻟﯩﻚ ﻗﻮﺭﭼﺎﻕ ﯚﻛﯜﻣﺮﺍﻧﻼﺭﺗﻪﺑﯩﻘﯩﺴﯩﺪﯨﻜﻰ ﺑﯩﺮ ﻗﯩﺴﯩﻢ ئۇﻗﯘﻣﯘﺷﻠﯘﻕ ﺯﺍﺗﻼﺭ ﯞﻩ ئەﻣﻪﻟﺪﺍﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ئەﻳﻨﻰ ﺩﻩﯞﺭﺩﯨﻜﻰ ﻳﺎﺯﻏﯘﭼﻰ ، ﺷﺎﺋﯩﺮ ، ﺳﻪﻧﯭﺗﻜﺎﺭ ، ئاﻟﯩﻢ ﯞﻩ ﻣﯘﺗﻪﭘﻪﻛﻜﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﺋﯩﺠﺎﺩﯨﻲ ﺧﯩﺰﻣﯩﺘﯩﻨﻰ ﻗﻮﻟﻠﯩﺸﻰ ئاﺭﻗﯩﺴﯩﺪﺍﺭﺍﯞﺍﺟﻼﻧﺪﻯ . ﺗﺎﺭﯨﺨﭽﯩﻼﺭ ﯲﺯ ﺩﻩﯞﺭﯨﻨﻰ ﯞﻩ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﯨﻜﻰ ﺩﻩﯞﺭﻧﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﯞﻩ ﺑﻪﺩﯨﺌﯩﻲ ﻳﻮﻝﺑﯩﻠﻪﻥ ئەﻛﺲ ئەﺗﺘﯜﺭﺩﻯ . ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﻩ ﻣﻮﻟﻼ ﻧﯩﻴﺎﺯ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﺯﻩﺑﯩﺒﯘﻟﻼ >> ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﻨﻰ ، ﻗﺎﺳﯩﻤﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ئاﺭﺳﻼﻧﺨﺎﻥ >>ﻧﻰ ، ﻣﻮﻟﻼﺎﺟﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺗﯘﻝ ﺑﯘﻏﺮﺍﺧﺎﻥ >>ﻧﻰ ، ﻣﻮﻟﻼ ﻣﯩﺮﺳﺎﻟﯩ ﻛﺎﺷﯩﻐﻪﺭﻯ << ﭼﯩﯖﮕﯩﺰﻧﺎﻣﻪ >>ﻧﻰ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ئاﺑﺪﯗﻝئەﻟﻰ ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﻯ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﻪﺯﺭﻩﺕ ﻣﻮﻟﻼﻡ >>ﻧﻰ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﻧﯩﻴﺎﺯ ئاﺑﺪﯗﻏﻮﭘﯘﺭﺑﻪﮒ << ﻗﯩﺴﺴﻪﺳﯘﻝ ﻏﻪﺭﺍﻳﯩﺐ >>ﻧﻰ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺗﯚﻣﯜﺭ ﻗﺎﺭﺍﻗﺎﺷﻰ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺗﯘﻝ ﺭﯨﺸﺎﺩ >>ﻧﻰ ، ﻣﻮﻟﻼ ﻳﺎﻗﯘﭖﺑﯩﻨﻨﻰ ﯲﻣﻪﺭ ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﻯ << ﺷﻪﺟﻪﺭﻩﺋﯩﻲ ﺑﯘﺯﺭﯗﻛﯟﺍﺭ >>ﻧﻰ ، ﺗﻪﻟﻪﺑﻰ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﯞﺍﻗﯩﯭﺋﯩﻲ ﻛﺎﺷﯩﻐﻪﺭ >>ﻧﻰ ، ئاﺭﺯﯗ ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ 1767 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺋﯩﺴﻼﻣﻨﺎﻣﻪ >> ﺩﯦﮕﻪﻥﺩﺍﺳﺘﺎﻧﻨﻰ ، ئەﻳﻤﻪﻥ << ﺩﯦﻘﺎﻧﻼﺭ ﺗﻮﻏﺮﯨﺴﯩﺪﺍ >>ﻧﻰ ، ﻣﻪﻤﯘﺩ ئاﺑﺪﯗﻝ ئاﻟﯩﻢ ﻣﻮﻟﻼ << ﺋﯩﺴﻼﻡ ﻛﯩﺘﺎﺑﻰ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﯩﺮﯨﻨﻰ ، ﻧﺎﻣﻪﻟﯘﻡ ﺑﯩﺮ ئاﭘﺘﻮﺭ 18 - ئەﺳﯩﺮﮔﻪ ﺗﻪئەﻟﻠﯘﻕ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ << ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﺗﺎﺭﯨﺨﻰ >> ﺩﯦﮕﻪﻥ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ .
    1864 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻦ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﯩﺪﺍ ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﯨﭽﯩﻠﯩﻚ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﻘﺎ ﻗﺎﺭﺍﭖﺭﺍﯞﺍﺟﻼﻧﺪﻯ . ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﻟﯩﻚ ﺗﺎﺭﯨﺨﭽﻰ ﻣﻮﻟﻼ
    ﺎﺟﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﭽﻰ ، ئاﻟﯩﻢ ﺷﻪﻳﺦ ﻪﺭﯨﺮﻯ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺑﯩﺮﻟﯩﻜﺘﻪ << ﺟﻪﯕﻨﺎﻣﻪ >> ، << ﻪﺯﺭﯨﺘﻰﺭﯗﺳﯘﻝ ئەﻟﻪﻳﯩﺴﺴﺎﻻﻡ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ﭼﻮﯓ ﺗﯩﭙﺘﯩﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ . ﺧﻮﺗﻪﻧﻠﯩﻚ ﺗﺎﺭﯨﺨﭽﻰ ﻣﻪﻤﯘﺩ ئەﻟﻪﻡ 1897 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺧﻮﺗﻪﻥ ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﯨﺴﻰ >>ﻧﻰ ، ﺎﺟﻰ ﻳﯜﺳﯜﭖ ( 1836 - 1914 ) 1907 - ﻳﯩﻠﻰ << ﺟﻪﻣﯩﯱﻝ ﺗﻪﯞﺍﺭﯨﺦ >>ﻧﻰ ، ﯴﻣﯩﺪﻯ << ﺟﻪﯕﻨﺎﻣﻪ >>ﻧﻰ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ئەﻟﻪﻡ << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﻛﺎﺷﯩﻐﻪﺭ >>ﻧﻰ ، ﻗﺎﺳﯩﻢﺑﻪﮒ << ﻏﯘﻟﺠﺎ ﯞﺍﻗﯩﯫﺗﻠﯩﺮﻯ ﺑﺎﻳﺎﻧﻰ >>ﻧﻰ ، ﻣﯘ
    ﻪﻣﻤﻪﺩ ﺳﯩﺪﯨﻖ ﻳﻪﺭﻛﻪﻧﺪﻯ << ﻏﺎﺯﺍﺕ ئەﻝ ﻣﯘﺳﻠﯩﻤﯩﻦ >>ﻧﻰ ﻳﺎﺯﺩﻯ .
    ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﯨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﺮﻯ ﯞﻩ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﺩﯨﻦ ئاﻻ
    ﯩﺪﻩ ﺗﯩﻠﻐﺎﺋﯧﻠﯩﭗ ﯲﺗﯜﺷﻜﻪ ئەﺭﺯﯨﻴﺪﯨﻐﺎﻧﻠﯩﺮﻯ ﻣﻮﻟﻼ ﻧﯩﻴﺎﺯ ﺧﻮﺗﻪﻧﻰ ﯞﻩ ئۇﻧﯩﯔ << ﺗﯚﺕ ﺋﯩﻤﺎﻡﺗﻪﺯﻛﯩﺮﯨﺴﻰ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﯩﺮﻯ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺳﺎﺩﯨﻖ ﻛﺎﺷﯩﻐﻪﺭﻯ ﯞﻩ ئۇﻧﯩﯔ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ئەﺯﯨﺰﺍﻥ >> ، << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ﺧﻮﺟﯩﮕﺎﻥ >> ، << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ئەﺳﺎﺑﯘﻝ ﻛﻪﺋﯩﺐ >> ﺩﯦﮕﻪﻥ ئەﺳﻪﺭﻟﯩﺮﻯ ، ﻣﯘﻪﻣﻤﻪﺩ ﺋﯩﯟﻩﺯ ﻗﺎﺭﺍﻗﺎﺷﻰ ﯞﻩ ئۇﻧﯩﯔ << ﻣﻪﺧﺪﯗﻣﻰ ئەﺯﻩﻡ >> ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ئەﺳﯩﺮﻯ ، ﻣﻮﻟﻼ ﻣﯘﺳﺎ ﺳﺎﻳﺮﺍﻣﻰ ( 1836 - 1917 ) ﯞﻩ ئۇﻧﯩﯔ << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺗﯘﻝ ئەﯞﻟﯩﻴﺎ >> ( 1885 - ﻳﯩﻞ ) ، << ﺩﻩﺭﺑﺎﻳﺎﻥ ئەﺴﺎﺑﯘﻝ ﻛﻪﺋﯩﺐ >> ( 1898 - ﻳﯩﻞ ) ، << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﻣﯩﻨﯩﻴﻪ >> ( 1903 - ﻳﯩﻞ ) ، << ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ
    ﻪﻣﯩﺪﻯ >> ( 1908 - ﻳﯩﻞ ) ، << ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩﺋﯩﻲ ئاﭘﯫﻕ ﺧﻮﺟﺎ >> ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭ ﺑﺎﺭ .
    ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻨﻰ ﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﻐﺎﻧﺪﺍ ، ﺧﻪﻧﺰﯗ ، ئەﺭﻩﺏ ، ﭘﺎﺭﺱ ﯞﻩ ﻏﻪﺭﺏ ﻣﻪﻧﺒﻪﻟﯩﺮﯨﻨﻰ ئاﺳﺎﺱﻗﯩﻠﯩﺶ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺑﯩﻠﻠﻪ ، ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﯲﺯﯨﺪﻩ ﺑﺎﺭﻟﯩﻘﻘﺎ ﻛﻪﻟﮕﻪﻥ ﺗﺎﺭﯨﺨﻘﺎ ئاﺋﯩﺖ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﮔﯩﻤﯘﻧﻪﺯﻩﺭ ئاﻏﺪﯗﺭﯗﺷﯩﻤﯩﺰ ﺯﯙﺭﯛﺭ . ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﯩﻨﯩﯔ ﺗﯧﻤﺎﺗﯩﻚ ﻗﺎﺗﻼﻣﻠﯩﺮﻯ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ
    ﻪﺭ ﻗﺎﻳﺴﻰﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺩﻩﯞﺭﻟﻪﺭﺩﯨﻜﻰ ئەﯟﺍﻟﻰ ، ﻗﯩﺴﻤﯩﺘﻰ ، ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻴﺎﺗﻰ ﯞﻩ ﻣﯘﯞﻩﭘﭙﻪﻗﯩﻴﻪﺗﻠﯩﺮﯨﻨﻰﺗﻮﻧﯘﺷﺘﯘﺭﯨﺪﯗ ، ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﻗﻪﺩﯨﻤﺪﯨﻦ ﺗﺎﺭﺗﯩﭙﻼ ﺗﺎﺭﯨﺨﻘﺎ ئە
    ﻤﯩﻴﻪﺕ ﺑﻪﺭﮔﻪﻧﻠﯩﻜﻰ ﯞﻩ ﺗﺎﺭﯨﺦ ﻗﺎﺭﯨﺸﯩﻐﺎ ﺋﯩﮕﻪ ﺋﯩﻜﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﻰﺋﯩﺴﭙﺎﺗﻼﻳﺪﯗ .

    ( ئاﻻ
    ﯩﺪﻩئەﺳﻜﻪﺭﺗﯩﺶ : ﻣﻪﺯﻛﯘﺭ ﻣﺎﻗﺎﻟﻪ << ﻛﯩﺘﺎﺏ ﻣﯘﻧﺒﯩﺮﻯ >> 1999 - ﻳﯩﻠﻠﯩﻖ 1 - ، 2 - ﺳﺎﻧﯩﺪﯨﻦ ﺋﯧﻠﯩﻨﺪﻯ )

     

     


    收藏到:Del.icio.us




كۆرىۋاتقانلار: نەپەر