كۆزىمىزنى تارىخ ئاچىدۇ،ئەقلىمىزنى ئىلمي تەپەككۇر!
  • 2010-10-19

    ئۇيغۇر تارىخشۇناسلىقىنىڭ تېماتىك قاتلاملىرى - [ئۇيغۇر تارىخى]

    ﻛﯜﺭﻩﺵ ﺗﺎﯩﺮ
    ( ﺷﯩﻨﺠﺎﯓ ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ﭘﻪﻧﻠﻪﺭ ئاﻛﺎﺩﯦﻤﯩﻴﯩﺴﻰ ﺗﯩﻞ ﺗﻪﺗﻘﯩﻘﺎﺕ ئوﺭﻧﯩﺪﯨﻦ )
    ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺕ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻨﯩﯔ ﺑﯩﺮ ﻗﯩﺴﻤﻰ ، ئۇﻳﻐﯘﺭﺷﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻖﺋﯩﻠﻤﯩﻨﯩﯔ ﻣﯘ
    ﯩﻢﺗﻪﺭﻛﯩﺒﯩﻲ ﻗﯩﺴﻤﻰ . ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﻪﻟﻘﻰ ئۇﺯﺍﻕ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻴﺎﺕ ﺟﻪﺭﻳﺎﻧﯩﺪﺍ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﯞﻩﻗﻪﻟﻪﺭ ، ﺷﻪﺧﺴﻠﻪﺭ ، ﺎﺩﯨﺴﯩﻠﻪﺭ ﻪﻗﻘﯩﺪﯨﻜﻰﺧﺎﺗﯩﺮﯨﻠﻪﺭ ، ﺭﯨﺴﺎﻟﯩﻠﻪﺭ ﯞﻩ ﻛﯩﺘﺎﺑﻼﺭﻧﻰ ﻳﯧﺰﯨﭗ ، ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﯨﭽﯩﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ﺷﻪﻛﯩﻠﻠﻪﻧﺪﯛﺭﺩﻯ ، ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ﺭﺍﯞﺍﺟﻼﻧﺪﯗﺭﺩﻯ . ﻟﯧﻜﯩﻦ ﺗﻪﺑﯩﺌﯩﻲ ﺎﺩﯨﺴﯩﻠﻪﺭ ، ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ، ﺳﯩﻴﺎﺳﯩﻲ ﯞﻩﻗﻪﻟﻪﺭ ﺗﯜﭘﻪﻳﻠﯩﺪﯨﻦﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﻣﯩﺮﺍﺳﻠﯩﺮﯨﻤﯩﺰﻧﯩﯔ ﻣﯘﺗﻠﻪﻕ ﻛﯚﭖ ﻗﯩﺴﻤﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﻤﯩﺰﮔﻪ ﻳﯧﺘﯩﭗ ﻛﯧﻠﻪﻟﻤﯩﮕﻪﻥ ﺑﻮﻟﺴﯩﻤﯘ ، ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﻰ ﻪﺭ ﻗﺎﻳﺴﻰ ﺩﻩﯞﺭﻟﻪﺭﺩﻩ ﯲﺯ ئاﺭﺍ ﯞﺍﺭﯨﺴﻠﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﺶ ﯞﻩ ﻳﯧﯖﯩﻼﺵ ﺑﻮﻳﯩﭽﻪﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻲ ﻗﯩﻠﯩﭗ ﻛﻪﻟﺪﻯ .
    ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﯩﺸﻘﺎ ئاﺳﺎﻥ ﺑﻮﻟﺴﯘﻥ ﯴﭼﯜﻥ ، ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﺪﯨﻜﻰ ﺩﻩﯞﺭ ﺑﯚﻟﮕﯜﭺ ئە
    ﻤﯩﻴﻪﺗﻜﻪ ﺋﯩﮕﻪ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 840 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻜﻰ ﭼﻮﯓ ﻛﯚﭼﯜﺵ ﭼﯧﮕﺮﺍ ﻗﯩﻠﯩﻨﯩﭗ ، 840 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻦ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﯨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ﯞﻩ 840 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺋﯩﻜﻜﻰ ﺑﺎﺳﻘﯘﭼﻘﺎ ﺑﯚﻟﯜﻧﯜﭖ ، ﺗﺎﻛﻰ ﺷﯩﻨﺨﻪﻱ ﺋﯩﻨﻘﯩﻼﺑﯩﻨﯩﯔ ﺗﻪﺳﯩﺮﻯ ﺷﯩﻨﺠﺎﯕﻐﺎ ﻳﯧﺘﯩﭗ ﻛﻪﻟﮕﻪﻧﮕﻪ ﻗﻪﺩﻩﺭ ، ﻳﻪﻧﻰ 1912 - ﻳﯩﻠﯩﻐﯩﭽﻪ ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﯩﻨﺪﻯ .

    ﺑﯩﺮﯨﻨﭽﻰ ، 840 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻦ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﯨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ
    ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ئەﺟﺪﺍﺩﻟﯩﺮﻯ ﺷﻪﺭﻗﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ( ئوﺭﺧﯘﻥ - ﻳﯧﻨﺴﻪﻱ ئۇﻳﻐﯘﺭﻟﯩﺮﻯ ) ﺑﯩﻠﻪﻥ ﻏﻪﺭﺑﯩﻲئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ( ﺗﺎﺭﯨﻢ ئۇﻳﻐﯘﺭﻟﯩﺮﻯ )ﻧﻰ ﯲﺯ ﺋﯩﭽﯩﮕﻪ ئاﻟﯩﺪﯗ . ﺷﻪﺭﻗﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ﻏﻪﺭﺑﯩﻲ ﻳﯘﺭﺗﻘﺎﻛﯚﭼﯜﭖ ﻛﻪﻟﮕﻪﻧﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻦ ، ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭ ﯞﻩ ﺋﯩﺮﻗﻼﺭ ﻗﻮﺷﯘﻟﯘﭖ ، ﻏﻪﻳﺮﯨﻲ ﺗﯜﺭﻛﯩﻲ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺷﺘﻰ ، ﺗﯜﺭﻛﯩﻲ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﻪﺭ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺷﺘﻰ . ﺷﯘﯕﺎ 840 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻦ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﯨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ﺷﻪﺭﻗﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﻏﻪﺭﺑﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﺪﯨﻦ ﺗﻪﺷﻜﯩﻞ ﺗﺎﭘﯩﺪﯗ .
    1 . ﻏﻪﺭﺑﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ( ﺗﺎﺭﯨﻢ ئۇﻳﻐﯘﺭﻟﯩﺮﻯ ) ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ
    ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﺗﺎﺭﯨﻢ ئوﻳﻤﺎﻧﻠﯩﻘﯩﺪﯨﻜﻰ ﺋﯧﺘﻨﯩﻚ ﺗﻪﺭﻛﯩﺒﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺑﯩﺮ ﻗﯩﺴﻤﻰ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ ﺳﻮﻏﺪﯨﻼﺭ ، ﺧﻮﺗﻪﻥ ﺳﺎﻛﻠﯩﺮﻯ ﯞﻩ ﺗﻮﺧﺮﯨﻼﺭ ﺗﺎﺭﯨﻢ ئوﻳﻤﺎﻧﻠﯩﻘﯩﺪﯨﻜﻰ
    ﻪﺭ ﻗﺎﻳﺴﻰ ﺑﻮﺳﺘﺎﻧﻠﯩﻘﻼﺭﺩﺍ ﻳﺎﺷﺎﭖ ﻛﻪﻟﮕﻪﻥ ﯞﻩ ﺷﻪﻪﺭﺩﯙﻟﻪﺗﻠﯩﺮﯨﻨﻰ ﻗﯘﺭﯗﭖ ﭘﺎﺭﻻﻕ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺕ ﻳﺎﺭﺍﺗﻘﺎﻥ ، ﯲﺯ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﺍ ﻧﺎﺎﻳﯩﺘﻰ ﻣﻮﻝﻳﺎﺯﻣﺎ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻧﻰ ﻗﺎﻟﺪﯗﺭﻏﺎﻥ . << ﺎﺯﯨﺮ ﺳﺎﻗﻠﯩﻨﯩﯟﺍﺗﻘﺎﻥ ﺳﻮﻏﺪﻯ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﯨﻜﻰ ﻳﺎﺯﻣﺎ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭئاﺳﺎﺳﻠﯩﻘﻰ ﺩﯨﻨﯩﻲ ﯞﻩﺳﯩﻘﯩﻠﻪﺭ ، ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩﯨﻲ ﯞﻩﺳﯩﻘﯩﻠﻪﺭ ، ﭘﯘﻝ ، ﺗﺎﻣﻐﺎ ، ﺗﺎﺵئوﻳﻤﺎ ، ﺗﺎﻡ ﺭﻩﺳﯩﻢ ﺧﺎﺗﯩﺮﯨﻠﯩﺮﻯ ، ﺗﺎﺭﺷﺎ ﭘﯜﺗﯜﻙ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻧﻰ ﯲﺯ ﺋﯩﭽﯩﮕﻪ ئاﻟﯩﺪﯗ >> ( << ﺟﯘﯕﮕﻮﺩﯨﻜﻰ ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﻳﯧﺰﯨﻘﻰ >> : 1982 - ﻳﯩﻠﻰ ﺑﯧﻴﺠﯩﯔﻧﻪﺷﺮﻯ ، 177 - ﺑﻪﺕ ) . ﺑﯘﻻﺭ ﺑﯘﺩﺩﺍ ﺩﯨﻨﻰ ، ﻣﺎﻧﻰ ﺩﯨﻨﻰ ، ﻧﯩﺴﺘﻮﺭﯨﻴﺎﻥ ﺩﯨﻨﯩﻨﯩﯔ ﺷﯩﻨﺠﺎﯕﻐﺎﺗﺎﺭﻗﯩﻠﯩﺸﻰ ، ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭ ﻣﯘﻧﺎﺳﯩﯟﯨﺘﻰ ، ﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩﯨﻲ ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ئەﯟﺍﻟﻰﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻧﻰ ﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﺸﺘﯩﻜﻰ ﻣﯘﯩﻢ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﻣﻪﻧﺒﻪﻟﻪﺭﺩﯗﺭ .
    ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺧﻮﺗﻪﻥ ، ﭘﯩﺸﺎﻣﺸﺎﻥ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖ ﺟﺎﻳﻼﺭﺩﯨﻜﻰ ﺳﺎﻛﻼﺭ ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﯩﺪﯨﻦ ﺑﯘﺭﯗﻧﻘﻰ 3 - ئەﺳﯩﺮﺩﯨﻦ ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 4 - ، 5 - ئەﺳﯩﺮﻟﻪﺭﮔﯩﭽﻪ ﻗﺎﺭﯗﺷﺘﻰ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﻨﻰ ﻗﻮﻟﻼﻧﻐﺎﻥ . ﻗﺎﺭﯗﺷﺘﻰﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﯨﻜﻰ ﻣﺎﺗﯧﺮﯨﻴﺎﻟﻼﺭ ﺷﯘ ﺩﯙﻟﻪﺗﻠﻪﺭﻧﯩﯔ
    ﻪﺭ ﻗﺎﻳﺴﻰ ﺟﻪﻪﺗﻠﯩﺮﯨﮕﻪ ئاﺋﯩﺖ ﺩﯨﻨﺪﯨﻦ ﺧﺎﻟﯩﻲ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ ﻣﺎﺗﯧﺮﯨﻴﺎﻟﻼﺭﺩﯗﺭ . ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 6 - ئەﺳﯩﺮﺩﻩ ﺧﻮﺗﻪﻥ ﺳﺎﻛﻠﯩﺮﻯ ئۇﺩﯗﻥ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﻨﻰ ﺋﯩﺸﻠﻪﺗﺘﻰ . ئۇﺩﯗﻥ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﺍﻳﯧﺰﯨﻠﻐﺎﻥ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻧﯩﯔ ﻛﯚﭘﯩﻨﭽﯩﺴﻰ << ﺳﯘﯞﺍﺭﺍ ﻧﺎﺑﺎﺳﺎ ﺳﯘﺗﺮﺍ >> ، << ﺳﺎﻣﮕﺎﺗﺎ ﺳﯘﺗﺮﺍ >> ، << ﭼﺎﺗﺎﻛﺎ ﺳﯘﺗﺮﺍ >> ، << ﯞﺍﺟﺮﺍ ﭼﯧﺪﯦﻜﺎ ﺳﯘﺗﺮﺍ >>ﻻﺭﻏﺎ ئوﺧﺸﺎﺵ ﺑﯘﺩﺩﺍ ﻧﻮﻣﻠﯩﺮﻯ ، ﺷﯘﻧﺪﺍﻗﻼ ﺩﯨﻨﺪﯨﻦ ﺧﺎﻟﯩﻲﺑﻮﻟﻐﺎﻥ ﻳﺎﺯﻣﺎ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﺩﯨﻦ << ﺷﺎﺟﯘﻧﻰ ﺳﺎﻳﺎﻪﺕ ﻗﯩﻠﯩﺶ ﺧﺎﺗﯩﺮﯨﺴﻰ >> ، << ﮔﻪﻧﺠﯘﺩﯨﻜﻰ ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺭ ﻪﻗﻘﯩﺪﻩﺧﺎﺗﯩﺮﯨﻠﻪﺭ >> ﺩﯦﮕﻪﻧﮕﻪ ئوﺧﺸﺎﺵ ﻳﺎﺯﻣﺎ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭ ﺑﺎﺭ . ﺑﯘﻻﺭ ﻏﻪﺭﺑﯩﻲ ﻳﯘﺭﺗﻨﯩﯔﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻨﻰ ﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﺸﺘﺎ ﻣﯘﯩﻢ ئەﻤﯩﻴﻪﺗﻜﻪ ﺋﯩﮕﻪ .
    ﻛﯘﭼﺎ ، ﻗﺎﺭﺍ ﺷﻪ
    ﻪﺭ ، ﻗﯘﭼﯘﻻﺭﺩﺍ ﻳﺎﺷﺎﻳﺪﯨﻐﺎﻥ ﺗﻮﺧﺮﯨﻼﺭﻧﯩﯔ ﺗﻮﺧﺮﻯ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﺍ ﻳﯧﺰﯨﭗ ﻗﺎﻟﺪﯗﺭﻏﺎﻥ ﻳﺎﺯﻣﺎﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻠﯩﺮﻯ 5 _ 8 - ئەﺳﯩﺮﻟﻪﺭﮔﻪ ﻣﻪﻧﺴﯘﭖ ﺑﻮﻟﯘﭖ ، ئەﺩﻩﺑﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﺩﯨﻦ << ﻣﺎﺋﯩﺘﺮﻯ ﺳﯩﻤﯩﺖ >> ﺩﺭﺍﻣﯩﺴﻰ ، << ﺭﻩﺳﺴﺎﻡ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﻳﺎﻏﺎﭼﭽﯩﻨﯩﯔ ﯧﻜﺎﻳﯩﺴﻰ >> ، ﺩﯨﻨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﺩﯨﻦ << ﻣﺎﻧﻰ ﻗﻪﺳﯩﺪﯨﺴﻰ >> ، << ئۇﺩﺍﻧﺎﺭﺍﺭﮔﺎ >> ، << ﭘﺮﺍﺗﯧﻤﻮﻛﺴﺎ >> ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭ ﺑﺎﺭ . ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩﯨﻲ ﯞﻩﺳﯩﻘﯩﻠﻪﺭ ، ﻟﯘﻏﻪﺕ ( << ﺗﻮﻏﺮﯨﭽﻪ - ئۇﻳﻐﯘﺭﭼﻪ ﻟﯘﻏﻪﺕ >> ، << ﺳﺎﻧﺴﻜﯩﺮﺗﭽﻪ - ﺗﻮﺧﺮﯨﭽﻪ ﻟﯘﻏﻪﺕ >> ) ، ﺧﻪﺕ - ﭼﻪﻙ ، ﺗﯩﺒﺎﺑﻪﺗﻜﻪ ئاﺋﯩﺖئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭ ﺑﺎﺭ . ﺑﯘ ﻳﺎﺯﻣﺎ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺗﻮﺧﺮﯨﻼﺭﻧﯩﯔ ئەﺩﻩﺑﯩﻴﺎﺕ - ﺳﻪﻧﺌﯩﺘﻰ ، ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﯩﺘﻰ ، ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ، ﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩﯨﻲ ﺗﯘﺭﻣﯘﺷﻰ ، ﺩﯨﻨﯩﻲ ﺋﯧﺘﯩﻘﺎﺩﻯ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻧﻰﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﺸﺘﺎ ﻧﺎﺎﻳﯩﺘﻰ ﻗﯩﻤﻤﻪﺗﻠﯩﻚ .
    2 . ﺷﻪﺭﻗﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ
    ﺷﻪﺭﻗﯩﻲ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ﻣﻮﯕﻐﯘﻝ ﺋﯧﮕﯩﺰﻟﯩﻜﯩﺪﻩ ﭘﺎﺭﻻﻕ ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺗﻜﻪ ﺋﯩﮕﻪ ئوﺭﺧﯘﻥ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰﻗﯘﺭﺩﻯ . ﺑﯘﻧﯩﯖﺪﯨﻦ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﻯ ﺑﯘ ﺟﺎﻳﺪﺍ ﻳﺎﺷﯩﻐﺎﻥ ﻛﯚﻙ ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺭ ﻛﯚﻙ ﺗﯜﺭﻙ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰﻗﯘﺭﻏﺎﻧﯩﺪﻯ . ﺑﯘ ﺋﯩﻜﻜﻰ ﻗﻮﯞﻡ ئوﺭﺧﯘﻥ - ﻳﯧﻨﺴﻪﻱ ﯞﻩ ﺗﯘﻏﻼ ﺩﻩﺭﻳﺎﻟﯩﺮﻯ
    ﯞﺍﺩﯨﻠﯩﺮﯨﺪﺍﻧﯘﺭﻏﯘﻧﻠﯩﻐﺎﻥ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﺎﺵ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻠﯩﺮﯨﻨﻰ ﻗﺎﻟﺪﯗﺭﯗﭖ ﻛﻪﺗﺘﻰ . ﺑﯘ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﺎﺷﻼﺭﻧﯩﯔﻛﯚﭘﯩﻨﭽﯩﺴﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ ، ﺗﻪﺯﻛﯩﺮﻩ ﺧﺎﺭﺍﻛﺘﯧﺮﻟﯩﻚ ﺑﻮﻟﯘﭖ ، ﻛﯚﻙ ﺗﯜﺭﻙ ﯞﻩ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﺩﺍ ﺗﺎﺭﯨﺦﺗﻪﺗﻘﯩﻘﺎﺗﻰ ﺷﻪﻛﯩﻠﻠﻪﻧﮕﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﯩﯔ ﺑﻪﻟﮕﯩﺴﯩﺪﯗﺭ .
    ( 1 ) ﻛﯚﻙ ﺗﯜﺭﻙ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 552 - ﻳﯩﻠﻰ ئاﺷﯩﻨﺎ ﺗﯜﻣﻪﻥ ﺟﻮﺭﺟﺎﻧﻼﺭﻧﻰ ﻳﻮﻗﯩﺘﯩﭗ ﻛﯚﻙ ﺗﯜﺭﻙ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ﻗﯘﺭﺩﻯ . ﺗﺎﺷﭙﺎﺭ ﻗﺎﻏﺎﻥ ﻣﻪﺯﮔﯩﻠﯩﺪﻩ ﺑﯘﺩﺩﺍ ﺩﯨﻨﻰ ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺭ ئاﺭﯨﺴﯩﻐﺎ ﺗﺎﺭﻗﯩﻠﯩﭗ ﻛﯩﺮﺩﻯ . ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 6 - ئەﺳﯩﺮﺩﯨﻦ ﺑﺎﺷﻼﭖ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺗﯜﺭﻙ ﻳﯧﺰﯨﻘﻰ ﺋﯩﺸﻠﯩﺘﯩﻠﺪﻯ . ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺗﯜﺭﻙ ﻳﯧﺰﯨﻘﻰ ﺑﯩﻠﻪﻥﻳﯧﺰﯨﻠﻐﺎﻥ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﺎﺷﻼﺭﺩﯨﻦ << ﭼﯚﺭﯨﻦ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﯧﺸﻰ >> ، << ﺗﯘﻧﻴﯘﻗﯘﻕﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﯧﺸﻰ >> ، << ﻛﯚﻟﺘﯧﻜﯩﻦ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﯧﺸﻰ >> ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭ ﺑﺎﺭ . ﻳﺎﺯﻣﺎ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﺩﯨﻦ ﺋﯧﻜﺴﭙﯧﺪﯨﺘﺴﯩﻴﯩﭽﻰ ﺳﯩﺘﻪﻳﯩﻦ ﺩﯛﻧﺨﯘﺍﯕﺪﯨﻦ ﺗﺎﭘﻘﺎﻥ << ﺋﯩﺮﻕﺑﯩﺘﯩﻚ >> ، ﻣﯩﺮﻩﻧﺪﯨﻦ ﺗﺎﭘﻘﺎﻥ
    ﻪﺭﺑﯩﻲ ﺋﯩﺸﻼﺭﻏﺎ ﺩﺍﺋﯩﺮ ﯚﺟﺠﻪﺗﻠﻪﺭ ﺑﺎﺭ . ﺑﯘ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﺩﺍ ﺗﯜﺭﻙ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔﺷﻪﻛﯩﻠﻠﯩﻨﯩﺸﻰ ، ﺗﯜﺭﻙ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﻗﯘﺭﯗﻟﯘﺷﻰ ، ﻛﯜﭼﯩﻴﯩﺸﻰ ، ئاﺟﯩﺰﻟﯩﺸﯩﺸﻰ ، ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺭﻧﯩﯔﺗﺎﯓ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﯞﻩ ﺑﺎﺷﻘﺎ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻼﺭ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ ﻣﯘﻧﺎﺳﯩﯟﯨﺘﻰ ، ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻨﯩﯔ ﺳﯩﻴﺎﺳﯩﻲﺗﯜﺯﯛﻟﻤﯩﺴﻰ ، ﯲﺭﭖ - ئاﺩﻩﺕ ، ﺩﯨﻨﯩﻲ ﺋﯧﺘﯩﻘﺎﺩ ﯞﻩ ﺑﺎﺷﻘﺎ ﺟﻪﻪﺗﻠﻪﺭﺩﯨﻜﻰ ئەﯟﺍﻟﻼﺭ ئەﻛﺲ ئەﺗﺘﯜﺭﯛﻟﮕﻪﻥ .
    ( 2 ) ئوﺭﺧﯘﻥ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ئوﺭﺧﯘﻥ ئۇﻳﻐﯘﺭﻟﯩﺮﻯ ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 744 - ﻳﯩﻠﻰ ئوﺭﺧﯘﻥ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ﻗﯘﺭﺩﻯ ، ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 762 - ﻳﯩﻠﻰ ﻣﺎﻧﻰ ﺩﯨﻨﯩﻨﻰ ﺩﯙﻟﻪﺕ ﺩﯨﻨﻰ ﻗﯩﻠﯩﭗ ﺑﻪﻟﮕﯩﻠﯩﺪﻯ . ﺑﯘ ﺩﻩﯞﺭﺩﻩ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺗﯜﺭﻙﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﺍ << ﻣﻮﻳﯘﻧﭽﯘﺭ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﯧﺸﻰ >> ، << ﺑﯩﻠﮕﻪ ﻗﺎﻏﺎﻥ ﻣﻪﯕﮕﯜﺗﯧﺸﻰ >> ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖ ئاﺑﯩﺪﯨﻠﻪﺭﻧﻰ ﻗﺎﻟﺪﯗﺭﯗﭖ ﻛﻪﺗﺘﻰ . << ﺑﯘﻻﺭ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﺗﯩﻠﻰ ، ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ، ﺋﯧﺘﻨﻮﮔﺮﺍﻓﯩﻴﯩﺴﻰ ، ﺳﯩﻴﺎﺳﯩﻲ ،
    ﻪﺭﺑﯩﻲﺋﯩﺸﻠﯩﺮﻯ ، ﺩﯨﻨﯩﻲ ﺋﯧﺘﯩﻘﺎﺩﻯ ، ﯲﺭﭖ - ئاﺩﻩﺗﻠﯩﺮﻯ ﯞﻩﺗﺎﺭﯨﺨﻰ ﺟﯘﻏﺮﺍﭘﯩﻴﯩﺴﻰ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖ ﻣﻪﺳﯩﻠﯩﻠﻪﺭﻧﻰ ﺗﻪﺗﻘﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﺸﺘﺎ ﺋﯩﻨﺘﺎﻳﯩﻦ ﻣﯘﯩﻢ ئەﻤﯩﻴﻪﺗﻜﻪ ﺋﯩﮕﻪ >> ( ئەﻧﯟﻩﺭ ﺑﺎﻳﺘﯘﺭ ، ﺧﻪﻳﺮﯨﻨﺴﺎﺳﯩﺪﯨﻖ : << ﺷﯩﻨﺠﺎﯕﺪﯨﻜﻰ ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﻗﯩﺴﻘﯩﭽﻪ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ >> ، ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭﻧﻪﺷﺮﯨﻴﺎﺗﻰ 1991 - ﻳﯩﻠﻰ ﻧﻪﺷﺮﻯ ، 705 - ﺑﻪﺕ ) .
    ﺋﯩﻜﻜﯩﻨﭽﻰ ، 840 - ﻳﯩﻠﯩﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻨﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﻰ
    ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 840 - ﻳﯩﻠﻰ ئوﺭﺧﯘﻥ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﻳﯩﻤﯩﺮﯨﻠﮕﻪﻧﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻦ ، ئۇﻳﻐﯘﺭ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﻯﺗﯘﺭﭘﺎﻥ ﯞﻩ ﻗﻪﺷﻘﻪﺭ ﺭﺍﻳﻮﻧﯩﻐﺎ ﻛﯚﭼﯜﭖ ﻛﯧﻠﯩﭗ ، ﺋﯩﺪﯨﻘﯘﺕ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ( 866 - 1393 ) ﺑﯩﻠﻪﻥ ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ( 870 - 1212 )ﻧﻰ ﻗﯘﺭﯗﭖ ، ﻛﯚﭼﻤﻪﻥ ﭼﺎﺭﯞﯨﭽﯩﻠﯩﻘﻨﻰ ﻗﻮﺷﯘﻣﭽﻪﻗﯩﻠﻐﺎﻥ ﺩﯦ
    ﻘﺎﻧﭽﯩﻠﯩﻖ ﺗﯘﺭﻣﯘﺷﯩﻐﺎ ﻛﯚﭼﺘﻰ . ﺋﯩﮕﯩﻠﯩﻜﻨﯩﯔ ﯞﻩﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺗﻨﯩﯔ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻴﺎﺗﯩﻐﺎ ئەﮔﯩﺸﯩﭗ ﻧﯘﺭﻏﯘﻧﻠﯩﻐﺎﻥ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭ ﯞﻩ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻼﺭﻣﻪﻳﺪﺍﻧﻐﺎ ﻛﻪﻟﺪﻯ .
    1 . ﺋﯩﺪﯨﻘﯘﺕ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﺗﯘﺭﭘﺎﻥ ﺗﻪﯞﻩﺳﯩﮕﻪ ﻛﯚﭼﯜﭖ ﻛﻪﻟﮕﻪﻥ ئۇﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 866 - ﻳﯩﻠﻰ ﺷﯘ ﻳﻪﺭﮔﻪ
    ﯚﻛﯜﻣﺮﺍﻧﻠﯩﻖ ﻗﯩﻠﯩﯟﺍﺗﻘﺎﻥ ﺗﯜﺑﯜﺗﻠﻪﺭﻧﻰ ﻳﻮﻗﯩﺘﯩﭗ ، ﺋﯩﺪﯨﻘﯘﺕ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ﻗﯘﺭﺩﻯ ، ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺗﯜﺭﻙ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﻨﯩﯔ ئوﺭﻧﯩﻐﺎ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﻨﻰ ﻗﻮﻟﻼﻧﺪﻯ ، ﻣﺎﻧﻰ ﺩﯨﻨﻰﺳﯘﺳﻠﯩﺸﯩﭗ ، ﻧﯩﺴﺘﻮﺭﯨﻴﺎﻥ ﺩﯨﻨﻰ ﯞﻩ ﺑﯘﺩﺩﺍ ﺩﯨﻨﯩﻐﺎ ﺋﯧﺘﯩﻘﺎﺩ ﻗﯩﻠﺪﻯ . ﻪﺭ ﺧﯩﻞ ﺩﯨﻨﻼﺭ ﺑﯩﺮﻟﯩﻜﺘﻪ ﻣﻪﯞﺟﯘﺕ ﺑﻮﻟﯘﭖ ﺗﯘﺭﯗﺵ ﻧﻪﺗﯩﺠﯩﺴﯩﺪﻩ ﺩﯨﻨﻼﺭ ئاﺭﯨﺴﯩﺪﺍﺳﯩﯖﯩﺸﯩﺶ ﻳﯜﺯ ﺑﻪﺭﺩﻯ .
    ﺋﯩﺪﯨﻘﯘﺕ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﺧﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ئۇﻳﻐﯘﺭ ﻳﯧﺰﯨﻘﯩﺪﺍ ﻳﯧﺰﯨﻠﻐﺎﻥ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭ ئاﺳﺎﺳﻪﻥﻣﺎﻧﻰ ، ﺑﯘﺩﺩﺍ ، ﻧﯩﺴﺘﻮﺭﯨﻴﺎﻥ ﺩﯨﻨﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ئەﻗﯩﺪﯨﻠﯩﺮﯨﮕﻪ ئاﻻﻗﯩﺪﺍﺭ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ
    ﻪﺭ ﺧﯩﻞ ﺷﻪﻛﯩﻠﺪﯨﻜﻰ ئەﺩﻩﺑﯩﻲ ئەﺳﻪﺭ ﯞﻩ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﻪ ئەﺳﻪﺭﻟﯩﺮﯨﻨﻰ ﯲﺯ ﺋﯩﭽﯩﮕﻪ ئاﻟﯩﺪﯗ . ﺑﯘﻧﯩﯖﺪﯨﻦ ﺑﺎﺷﻘﺎ ﻳﻪﻧﻪ ﺋﯩﺠﺘﯩﻤﺎﺋﯩﻲ ﺋﯩﻘﺘﯩﺴﺎﺩﯨﻲ ﯞﻩﺳﯩﻘﯩﻠﻪﺭ ،ﺳﯩﻴﺎﺳﯩﻲ ، ﺗﯩﻞ - ﻳﯧﺰﯨﻖ ، ﻛﺎﻟﯩﻨﺪﺍﺭﭼﯩﻠﯩﻖ ، ﺗﯩﺒﺎﺑﻪﺕ ، ﻣﯩﻠﻠﻪﺕ ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻏﺎ ئاﺋﯩﺖ ﻳﺎﺩﯨﻜﺎﺭﻟﯩﻘﻼﺭﻣﯘ ﺑﺎﺭ . << ﻣﺎﺋﯩﺘﺮﻯ ﺳﯩﻤﯩﺖ >> ﺩﺭﺍﻣﯩﺴﻰ ، ﺑﯘﺩﺩﺍ ﺩﯨﻨﯩﻨﯩﯔ ئەﯓ ﺩﻩﺳﻠﻪﭘﻜﻰ ئەﻗﯩﺪﯨﻠﯩﺮﯨﻨﻰﻣﻪﺯﻣﯘﻥ ﻗﯩﻠﻐﺎﻥ << ئاﻏﺎﻣﺎ ﺳﯘﺗﺮﺍ >> ، << ﺗﺴﺎﺳﺘﻮﻛﺎ >> ، << ﺋﯩﻜﻜﻰ ﺗﯧﻜﯩﻨﻨﯩﯔ ﯧﻜﺎﻳﯩﺴﻰ >> ، << ﺳﻪﻛﻜﯩﺰ ﻳﯜﻛﻤﻪﻙ >> ، << ﺳﺎﻣﯩﺘﺴﯘ ئاﭼﺎﺭﻧﯩﯔ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﯩﺎﻟﻰ >> ، ﻣﺎﻧﻰ ﺩﯨﻨﯩﻨﯩﯔ ئەﻗﯩﺪﯨﻠﯩﺮﻯ ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﯩﻨﻐﺎﻥ << ﺋﯩﻜﻜﻰﻳﯩﻠﺘﯩﺰ ﻧﻮﻡ >> ، ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ئەﺳﻪﺭﻟﻪﺭﺩﯨﻦ << ﻗﯘﭼﯘ ﺋﯩﺪﯨﻘﯘﺕ ﺧﺎﻧﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺗﯚﭙﻪ ﻣﻪﯕﮕﯜ ﺗﯧﺸﻰ >> ﯞﻩ << ئوﻏﯘﺯﻧﺎﻣﻪ >>ﻟﻪﺭ ﺑﯘﻧﯩﯔ ﺩﻩﻟﯩﻠﯩﺪﯗﺭ .
    2 . ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻜﻰ ﺗﺎﺭﯨﺦ
    ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰ ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 932 - ﻳﯩﻠﻰ ﺋﯩﺴﻼﻡ ﺩﯨﻨﯩﻨﻰ ﺩﯙﻟﻪﺕ ﺩﯨﻨﻰ ﻗﯩﻠﯩﭗ ﺑﻪﻟﮕﯩﻠﯩﺪﻯ . ئۇﻳﻐﯘﺭ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺗﯩﻠﻰ ئاﺳﺎﺱ ﻗﯩﻠﯩﻨﻐﺎﻥ << ﺧﺎﻗﺎﻧﯩﻴﻪ ﺗﯩﻠﻰ >> ( << ﻛﺎﺷﯩﻐﻪﺭ ﺗﯩﻠﻰ >> ﻳﺎﻛﻰ << ﺧﺎﻗﺎﻧﯩﻴﻪ ﺗﯜﺭﻛﭽﯩﺴﻰ >> ) ﺷﻪﻛﯩﻠﻠﻪﻧﺪﻯ . ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﻯ ﻗﻮﻟﻼﻧﻐﺎﻥ ﻳﯧﺰﯨﻘﻼﺭﻧﯩﯔ ئوﺭﻧﯩﻐﺎ ئەﺭﻩﺏ ﻳﯧﺰﯨﻘﻰ ئاﺳﺎﺳﯩﺪﯨﻜﻰ ﺧﺎﻗﺎﻧﯩﻴﻪﻳﯧﺰﯨﻘﻰ ﻗﻮﻟﻠﯩﻨﯩﻠﺪﻯ . ﻣﯩﻼﺩﯨﻴﻪ 10 - ئەﺳﯩﺮﻧﯩﯔ ئاﺧﯩﺮﯨﺪﯨﻦ ﺑﺎﺷﻼﭖ ﻗﺎﺭﺍﺧﺎﻧﯩﻼﺭ ﺳﯘﻻﻟﯩﺴﻰﺋﯩﺴﻼﻣﯩﻴﻪﺕ ﺩﯗﻧﻴﺎﺳﯩﺪﯨﻜﻰ ئەﺩﻩﺑﯩﻴﺎﺕ - ﺳﻪﻧﯭﺕ ، ﭘﻪﻥ - ﻣﻪﺩﻩﻧﯩﻴﻪﺗﻨﯩﯔ ﻣﻪﺭﻛﻪﺯﻟﯩﺮﯨﺪﯨﻦﺑﯩﺮﯨﮕﻪ ئاﻳﻼﻧﺪﻯ ، ﺟﯜﻣﻠﯩﺪﯨﻦ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺳﻠﯩﻘﻤﯘ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻲ ﻗﯩﻠﯩﭗ ﺭﻩﺳﻤﯩﻲ ﺋﯩﻠﻤﯩﻲ ﺗﻪﺗﻘﯩﻘﺎﺕﺳﺎ
    ﻪﺳﯩﮕﻪ ﻛﯩﺮﺩﻯ .

    (داۋامى بار)


    收藏到:Del.icio.us




كۆرىۋاتقانلار: نەپەر