ئارقا سۇپىغا كىرىش || يازما يوللاش|| يازما باشقۇرۇش || ئىنكاس باشقۇرۇش|| سەھىپە باشقۇرۇش || ھۆججەت باشقۇرۇش || ئۇلانما باشقۇرۇش || بلوگ تەڭشەش|| ئۇسلۇپ ئالماشتۇرۇش|| زىيارەت ستاتىستىكىسى

  • 2009-05-23

    ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﺳﯩﻨﯩﯔ ﻣﻪﺯﻣﯘﻥ ﺧﺎﺭﺍﻛﺘﯧﺮﻯ ﮬﻪﻗﻘﯩﺪﻩ - [ماقالا ۋە ئوبزور]

    版权声明:转载时请以超链接形式标明文章原始出处和作者信息及本声明
    logs/39791730.html



    ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﺳﻰ ﺗﺎﺭﯨﺨﺘﯩﻦ ﺑﯘﻳﺎﻥ ﺋﯩﻜﻜﻰ ﺧﯩﻞ ﻣﻪﺯﻣﯘﻧﻐﺎ ﺋﯩﮕﻪ ﺑﻮﻟﯘﭖ ﻛﻪﻟﺪﻯ . ﻑ . ﺋﯧﻨﮕﯧﻠﺲ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﺳﯩﻨﻰ ﺟﯘﻏﺮﺍﭘﯩﻴﯩﻠﯩﻚ ﻧﺎﻡ ﺳﯜﭘﯩﺘﯩﺪﻩ ، "ﺗﯘﺭﺍﻧﻠﯩﻘﻼﺭ" ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﺳﯩﻨﻰ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭ ---- ---- ﺋﯩﻨﺴﺎﻥ ﺗﯜﺭﻛﯜﻣﻰ ﻧﺎﻣﻰ ﺳﯜﭘﯩﺘﯩﺪﻩ ﺋﯩﺸﻠﻪﺗﻜﻪﻥ . "ﺑﯜﻳﯜﻙ ﻟﯘﻏﻪﺕ ﯞﻩ ﺋﯧﻨﺴﯩﻜﻠﻮﭘﯧﻴﺪﯨﻴﻪ" ﺩﻩ : "ﺗﯘﺭﺍﻥ --- ﺗﯜﺭﻛﻰ ﺗﯩﻠﻠﯩﻖ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺋﻮﺗﺘﯘﺭﺍ ﺋﺎﺳﯩﻴﺎﺩﯨﻜﻰ ﺋﻪﯓ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﺋﯩﺮﺍﻧﻠﯩﻘﻼﺭﻧﯩﯔ ﺑﻪﺭﮔﻪﻥ ﻧﺎﻣﻰ ﺩﯦﻴﯩﻠﮕﻪﻥ ﺑﻮﻟﺴﺎ ، "ﻗﯘﺗﺎﺩﻏﯘ ﺑﯩﻠﯩﻚ" ﺩﺍﺳﺘﺎﻧﯩﻨﯩﯔ ﻣﯘﻗﻪﺩﺩﯨﻤﯩﺴﯩﺪﻩ ﺑﯘ ﺋﻪﺳﻪﺭﻧﻰ ﻣﯘﺷﯘﻧﺪﺍﻕ ﻧﺎﻡ ﺑﯩﻠﻪﻥ 'ﺗﯘﺭﺍﻧﻠﯩﻘﻼﺭ" ﻧﯩﯔ ﺋﺎﺗﺎﻳﺪﯨﻐﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺋﻪﺳﻜﻪﺭﺗﯩﻠﮕﻪﻥ ، ﻳﻪﻧﻪ ﻳﯜﺳﯜﭖ ﺧﺎﺱ ﮬﺎﺟﯩﭙﻨﯩﯔ ﺑﯘ ﺋﻪﺳﯩﺮﯨﻨﻰ ﺧﻪﻧﺰﯗﭼﯩﻐﺎ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﻪ ﻗﯩﻠﻐﯘﭼﯩﻼﺭﻣﯘ "ﺗﯘﺭﺍﻥ --- ﺋﻮﺗﺘﯘﺭﺍ ﺋﺎﺳﯩﻴﺎﺩﯨﻜﻰ ﺗﯜﺭﻛﻰ ﺗﯩﻠﻠﯩﻖ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭ ﻳﺎﺷﺎﻳﺪﯨﻐﺎﻥ ﻳﯘﺭﺗﻼﺭﻧﯩﯔ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﻧﺎﻣﻰ ﺑﻮﻟﯘﭖ ﮬﯧﺴﺎﺑﻠﯩﻨﯩﺪﯗ ﻳﺎﻛﻰ ﺗﯜﺭﻛﻰ ﺗﯩﻠﻠﯩﻖ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭﻧﻰ ﻛﯚﺭﺳﯩﺘﯩﺪﯗ " ﺩﻩﭖ ﺋﯩﺰﺍﮬﺎﺕ ﺑﯧﺮﯨﺸﻜﻪﻥ .
    ﺷﺎﯕﺨﻪﻱ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﻪ ﻧﻪﺷﺮﯨﻴﺎﺗﻰ 1984 - ﻳﯩﻠﻰ "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﻧﯩﯔ " ﺭﯗﺳﺘﻪﻡ ﯞﻩ ﺳﻮﮬﺮﺍﭖ" ﺑﺎﺑﯩﻨﯩﯔ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﯩﺴﯩﻨﻰ ﻧﻪﺷﺮ ﻗﯩﻠﻐﺎﻧﺪﺍ ﻓﯩﺮﺩﻩﯞﺱ ﺗﯩﻠﻐﺎ ﺋﺎﻟﻐﺎﻥ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺳﯚﺯﯨﻨﻰ ﺗﻪﺭﺟﯩﻤﺎﻥ ﻣﯘﻧﺪﺍﻕ ﺋﯩﺰﺍﮬﻠﯩﻐﺎﻥ : "ﺗﯘﺭﺍﻥ --- ﺋﻪﺳﻠﻰ ﺋﻮﺗﺘﯘﺭﺍ ﺋﺎﺳﯩﻴﺎﺩﯨﻦ ﺋﯩﺒﺎﺭﻩﺕ ﻛﻪﯓ ﺗﯧﺮﻭﺗﯩﺮﯨﻴﻪ ﺋﯩﺪﻯ . ﺑﯘ ﻳﻪﺭﮔﻪ ﺋﯩﺮﺍﻥ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﻯ ﺟﺎﻳﻼﺷﻘﺎﻥ ، ﻛﯧﻴﯩﻨﭽﻪ ﺑﯘ ﻳﯘﺭﺗﻨﻰ ﺗﯜﺭﻛﻰ ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭ ﺋﯩﮕﯩﻠﯩﮕﻪﻥ ﯞﻩ 'ﺗﯜﺭﻛﯩﺴﺘﺎﻥ' ﻏﺎ ﺋﯚﺯﮔﻪﺭﺗﻜﻪﻥ . <ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ> ﺩﻩ ﻓﯩﺮﺩﻩﯞﺳﻰ 'ﺗﯘﺭﺍﻧﻼﺭ' ﺑﯩﻠﻪﻥ 'ﺗﯜﺭﻙ' ﻟﻪﺭ ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺋﯩﻜﻜﻰ ﺳﯚﺯﻧﻰ ﺋﻮﺧﺸﺎﺵ ﻣﻪﻧﯩﺪﻩ ﻗﻮﻟﻼﻧﻐﺎﻥ " .
    ﺋﺎﻟﯩﻢ ﻟﯩﻴﻮﯓ ﺑﯩﺮﻗﻪﺩﻩﺭ ﻛﻮﻧﻜﯩﺮﺕ ﭘﯩﻜﯩﺮ ﻳﯜﺭﮔﯜﺯﯛﭖ : "ﻳﯧﻘﯩﻨﻘﻰ ﯞﻩ ﮬﺎﺯﯨﺮﻗﻰ ﺋﯩﻠﯩﻢ ﺳﺎﮬﻪﺳﻰ 'ﺗﯘﺭﺍﻥ' ﺋﯩﺒﺎﺭﯨﺴﯩﻨﻰ ﺋﯘﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻏﺎ ﻣﻪﻧﺴﯘﭖ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ ﺗﯜﺭﻛﻰ ﺗﯩﻠﻼﺭ ﺋﺎﺋﯩﻠﯩﺴﻰ ، ﮬﻪﺗﺘﺎ ﭘﯜﺗﻜﯜﻝ ﺋﺎﻟﺘﺎﻱ ﺗﯩﻠﻠﯩﺮﻯ ﺳﯧﺴﺘﯩﻤﯩﺴﯩﺪﯨﻜﻰ ﺋﯩﻨﺴﺎﻧﻼﺭ ﺗﯜﺭﻛﯜﻣﯩﻨﯩﯔ ﺋﻮﻣﯘﻣﯩﻲ ﻧﺎﻣﻰ ﺳﯜﭘﯩﺘﯩﺪﻩ ﻗﺎﺭﺍﭖ ﻛﻪﻟﺪﻯ " ﺩﻩﭖ ﻳﯧﺰﯨﭗ ، "ﺋﯚﺯ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻨﯩﯔ ﻣﻪﻟﯘﻡ ﺑﺎﺳﻘﯘﭼﻠﯩﺮﯨﺪﺍ ﻧﻪﭼﭽﻪ ﻗﯧﺘﯩﻤﻼﭖ ﭘﯜﺗﯜﻥ ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻨﯩﯔ ﻗﻪﻟﺐ ﺳﺎﺩﺍﺳﯩﻨﻰ ﻳﺎﯕﺮﯨﺘﯩﭗ ﻗﻮﺭﺍﻟﻠﯩﻖ ، ﮬﻪﻳﯟﻩﺗﻠﯩﻚ ﯞﻩ ﺷﺎﻧﻠﯩﻖ ﻛﯜﺭﻩﺵ ﻣﯘﺳﺎﭘﯩﻠﯩﺮﯨﻨﻰ ﺑﯧﺸﯩﺪﯨﻦ ﻛﻪﭼﯜﺭﮔﻪﻥ ﺗﯘﺭﺍﻧﻠﯩﻘﻼﺭ" ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺷﻪﻛﯩﻠﺪﻩ ﺗﺎﺭﯨﺨﻘﺎ ﻳﺎﻧﺪﯨﺸﯩﭗ ، ﺋﯚﺯ ﭘﯩﻜﺮﯨﻨﻰ ﻳﻪﻧﯩﻤﯘ ﺋﯩﻠﮕﯩﺮﻟﯩﮕﻪﻥ ﮬﺎﻟﺪﺍ ﻗﺎﺭﺍﺗﻤﯩﻠﯩﻘﻘﺎ ﺋﯩﮕﻪ ﻗﯩﻠﻐﺎﻥ .
    ﭼﯩﯖﮕﯩﺰﺧﺎﻥ ﺋﯩﺴﺘﯧﻼﺳﯩﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻦ ﺋﻮﺗﺘﯘﺭﺍ ﺋﺎﺳﯩﻴﺎﺩﺍ ﺋﻪﯓ ﺗﻪﺳﯩﺮﻟﯩﻚ ﺭﻭﻝ ﺋﻮﻳﻨﺎﭖ "ﻳﯩﭙﻪﻙ ﻳﻮﻟﯩﺪﯨﻜﻰ ﺑﯩﺮﯨﻨﭽﻰ ﻗﺎﺗﺎﺭﺩﯨﻜﻰ ﻗﻪﮬﺮﯨﻤﺎﻥ" ﯞﻩ "ﻳﯩﭙﻪﻙ ﻳﻮﻟﯩﺪﺍ ﺗﯘﻏﯘﻟﻐﺎﻥ ﺑﯩﺮﯨﭽﻰ ﻗﺎﺗﺎﺭﺩﯨﻜﻰ ﺷﺎﮬ" ﺩﻩﭖ ﺷﯚﮬﺮﻩﺕ ﻗﺎﺯﺍﻧﻐﺎﻥ ﺋﻪﻣﯩﺮ ﺗﯚﻣﯜﺭ (1405 - 1333 ) ﺋﯚﺯ ﺋﯜﮔﯜﺗﻠﯩﺮﯨﺪﻩ " ﺑﯩﺰ ﻛﯩﻢ --- ﻣﯜﻟﻜﻰ ﺗﯘﺭﺍﻥ ، ﺑﯩﺰ ﻛﯩﻢ ---- ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺋﻪﯓ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﯩﺴﻰ ﯞﻩ ﺋﻪﯓ ﺋﯘﻟﯘﻏﻰ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ ﺗﯜﺭﻛﻨﯩﯔ ﺑﺎﺵ ﺑﻮﻏﯘﻧﻰ" ﺩﻩﭖ ﮬﻪﻳﯟﻩ ﻛﯚﺭﺳﯜﺗﯜﭖ ، "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﻧﻰ ﺑﯩﺮ ﺋﻪﻝ ﺳﯜﭘﯩﺘﯩﺪﻩ ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﻐﺎﻥ . ﺑﯘ ﺗﺎﺭﯨﺨﺘﯩﻜﻰ ﻛﯩﺸﯩﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺑﺎﻳﺎﻧﻠﯩﺮﻯ ﺑﻮﻟﯘﭖ ، ﺋﯘﻧﯩﯖﻐﺎ ﭘﯜﺗﯜﻧﻠﻪﻱ ﺟﻮﺭ ﺑﻮﻟﯘﺵ ﻛﯧﺮﻩﻙ ﺩﯦﮕﻪﻥ ﻣﻪﻧﺘﯩﻘﻪ ﭼﯩﻘﯩﺮﯨﻠﻤﺎﺳﻠﯩﻘﻰ ﻛﯧﺮﻩﻙ ، ﺋﻪﻟﯟﻩﺗﺘﻪ .
    ﺑﯘ ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﻧﯩﯔ ﻗﻮﻟﻠﯩﻨﯩﺸﻰ ﺩﻩﺳﻠﻪﭘﺘﻪ ﻗﻪﺩﯨﻤﻜﻰ ﭘﺎﺭﯨﺲ - ﺋﯩﺮﺍﻥ ﮬﯚﺟﺠﻪﺗﻠﯩﺮﯨﺪﻩ ﺋﯘﭼﺮﺍﻳﺪﯗ .
    ﺑﯩﺮﯨﻨﭽﻰ ، "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺩﯨﻜﻰ "ﺗﯘﺭﺍ" ، "ﺗﯘﺭ" ﻻﺭ ﺋﯩﺮﺍﻥ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺷﯩﻤﺎﻟﯩﺪﯨﻜﻰ ﺯﻭﺭ ﺑﯩﺮ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﻪﺭ ﺋﯩﺘﺘﯩﭙﺎﻗﯩﻐﺎ ﻗﺎﺭﯨﺘﯩﭗ ﻗﻮﻟﻠﯩﻨﯩﻠﻐﺎﻥ . ﺑﯘ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﻪﺭ ﺋﻪﻳﻨﻰ ﭼﺎﻏﺪﺍ ﺋﻮﺕ - ﺳﯘ ﻗﻮﻏﻠﯘﺷﯩﭗ ، ﻛﯚﭼﻤﻪﻥ ﺗﯘﺭﻣﯘﺵ ﻛﻪﭼﯜﺭﯨﺪﯨﻐﺎﻥ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﻪﺭ ﺑﻮﻟﯘﭖ ، ﺋﯘﻻﺭﻧﯩﯔ ﻣﺎﻛﺎﻥ ﺗﯧﺮﯨﺘﻮﺭﯨﻴﯩﺴﻰ ﻣﯘﻗﯩﻢ ﺷﻪﻛﯩﻠﻠﻪﻧﻤﯩﮕﻪﻥ . ﺷﯘﯕﺎ ، ﺑﯘ ﻧﺎﻡ ﺋﯚﺯ ﺯﺍﻣﺎﻧﯩﺴﯩﺪﺍ ﻣﯘﺋﻪﻳﻴﻪﻥ ﺗﯧﺮﯨﺘﻮﺭﯨﻴﯩﺴﯩﻨﻰ ﺋﯩﭙﺎﺩﯨﻠﯩﻤﻪﻱ ، ﺑﻪﻟﻜﻰ ﻗﻪﺑﯩﻠﻪ - ﻗﻮﯞﻡ ﻧﺎﻣﻰ ﺷﻪﻛﻠﯩﺪﻩ ﻗﻮﻟﻠﯩﻨﯩﻠﻐﺎﻧﻠﯩﻘﻰ ﺋﻪﺟﻪﭘﻠﯩﻨﻪﺭﻟﯩﻚ ﺋﻪﻣﻪﺱ .

    ﺋﯩﻜﻜﯩﻨﭽﻰ ، "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺩﻩﯞﺭﯨﺪﯨﻦ ﻛﯧﻴﯩﻦ ﺋﯩﺮﺍﻧﻠﯩﻘﻼﺭ ﺋﯚﺯﻟﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺋﺎﺳﺎﺳﻠﯩﻖ ﭘﺎﺋﺎﻟﯩﻴﻪﺕ ﺭﺍﻳﻮﻧﯩﻨﯩﯔ ﺷﯩﻤﺎﻟﯩﺪﯨﻜﻰ ﭼﻪﻛﺴﯩﺰ ﺗﯧﺮﯨﺘﻮﺭﯨﻴﯩﻨﻰ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺩﻩﭖ ﺋﯘ ﻳﻪﺭﺩﻩ ﻳﺎﺷﯩﻐﺎﻥ ﺧﻪﻟﻘﻠﻪﺭﻧﻰ "ﺗﯘﺭﺍﻧﻼﺭ" ﺩﻩﭖ ﺋﺎﺗﯩﻐﺎﻥ . ﺑﯘ "ﺗﯘﺭﺍ - ﺗﯘﺭ" ﺩﯨﻦ " ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﻧﯩﯔ ﻛﯧﻠﯩﭗ ﭼﯩﻘﯩﺶ ﺋﯧﮭﺘﯩﻤﺎﻟﻰ ﺑﺎﺭﻟﯩﻘﯩﻨﻰ ﻛﯚﺭﺳﯩﺘﯩﺪﯗ .

    ﺋﯜﭼﯩﻨﭽﻰ ، "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺩﺍ ﺗﯩﻠﻐﺎ ﺋﯧﻠﯩﻨﻐﺎﻥ "ﺩﯨﯟﻩ ﻛﻪﺑﻰ" ، "ﻳﺎﻟﻐﺎﻧﭽﻰ" ، "ﺭﻩﺯﯨﻠﻠﯩﻚ" ﺩﻩ ﺋﯘﭼﯩﻐﺎ ﭼﯩﻘﻘﺎﻥ "ﺋﺎﺭﺟﺎﺳﯩﺐ" ﻧﯩﯔ "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﺩﻩ "ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺷﺎﮬﻰ" ﺩﻩﭖ ﺗﻪﺳﯟﯨﺮﻟﯩﻨﯩﺶ "ﺋﺎﺭﺟﺎﺳﯩﺐ" ﻧﯩﯔ "ﺟﻪﯕﮕﯩﯟﺍﺭ ﺗﯘﺭﻻﺭ" ﺩﻩﭖ ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﺎﻥ ﻗﻮﯞﻣﻼﺭﻧﯩﯔ ﻳﯧﺘﻪﻛﭽﯩﺴﻰ ﺑﻮﻟﯘﺷﻰ ﻣﯜﻣﻜﯩﻨﭽﯩﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ، ﺑﯘﻧﯩﯔ "ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺷﺎﮬﻰ ﺋﺎﻓﺮﺍﺳﯩﻴﺎﭖ" ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺋﯘﻗﯘﻡ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﻣﻪﺯﻣﯘﻧﺪﺍﺵ ﺋﯩﻜﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ﻣﯘﻗﯩﻤﻼﺷﺘﯘﺭﯗﺷﻘﺎ ﺑﻮﻟﯩﺪﯗ .

    ﺗﯚﺗﯩﻨﭽﻰ ، "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﺩﻩ ﺋﺎﻓﺮﺍﺳﯩﻴﺎﭖ ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺷﺎﮬﻰ ﺩﯦﻴﯩﻠﯩﺶ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺑﯩﺮﮔﻪ "ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺧﺎﻧﻰ" ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺋﯘﻗﯘﻡ ﺗﻪﯓ ﻣﻪﻧﯩﺪﻩ ﻗﻮﻟﻠﯩﻨﯩﻠﻐﺎﻥ . ﺩﻩﺭﯞﻩﻗﻪ ﺗﺎﺭﯨﺨﺸﯘﻧﺎﺱ ﺳﯧﻦ ﺟﻮﻣﯩﻴﻪﻥ ﺑﻪﺯﯨﻠﻪﺭ "ﺗﯘﺭﺍ" ﺗﯜﺭﻛﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﺑﻮﯞﯨﺴﻰ ﺩﻩﭖ ﻗﺎﺭﺍﻳﺪﯗ ، ﺩﯦﮕﻪﻥ ﻣﻪﺯﻣﯘﻧﺪﺍ ﭘﯩﻜﯩﺮ ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﻐﺎﻥ ﺑﻮﻟﯘﭖ ، ﺑﯘ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺑﯩﻠﻪﻥ "ﺗﯜﺭﻙ" ﻧﯩﯔ "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﻗﺎﺗﺎﺭﻟﯩﻖ ﻛﯩﺘﺎﭘﻼﺭﺩﺍ ﭘﺎﺭﺍﻟﻠﯧﻞ ﻗﻮﻟﻠﯩﻨﯩﺸﯩﻨﯩﯔ ﺭﯦﺌﺎﻟﻠﯩﻘﺘﯩﻦ ﺋﺎﻧﭽﻪ ﭼﻪﺗﻨﻪﭖ ﻛﻪﺗﻤﯩﮕﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ، ﺋﺎﻣﻮ ﺩﻩﺭﻳﺎﺳﯩﻨﯩﯔ ﺷﯩﻤﺎﻟﯩﺪﯨﻜﻰ ﺑﯩﭙﺎﻳﺎﻥ ﺗﯜﺯﻟﻪﯕﻠﯩﻜﺘﻪ ﻳﺎﺷﯩﻐﺎﻥ ﺗﯘﺭﺍﻧﻼﺭﻧﯩﯔ ﺋﺎﺳﺎﺳﯩﻲ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﻯ ﺩﻩﯞﺭﻧﯩﯔ ﺋﺎﻟﻤﯩﺸﯩﺸﻰ ، ﺋﯩﻨﺴﺎﻧﻼﺭﻧﯩﯔ ﺗﻪﺭﻩﻗﻘﯩﻴﺎﺗﻰ ﮬﻪﻡ ﻣﯩﻠﻠﻪﺗﻠﻪﺭﻧﯩﯔ ﻛﯧﻠﯩﭗ ﭼﯩﻘﯩﺶ ﻗﺎﻧﯘﻧﯩﻴﯩﺘﯩﮕﻪ ﻣﺎﺳﻼﺷﻘﺎﻥ ﮬﺎﻟﺪﺍ ﻛﯧﻴﯩﻨﻜﻰ ﺩﻩﯞﺭﺩﯨﻜﻰ ﺗﯜﺭﻛﻰ ﺗﯩﻠﻠﯩﻖ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﻪﺭ ، ﺟﯜﻣﻠﯩﺪﯨﻦ ﺋﯘﻳﻐﯘﺭﻻﺭﻧﯩﯔ ﻛﯧﻠﯩﭗ ﭼﯩﻘﯩﺸﯩﻨﯩﯔ ﺑﯩﺮ ﺗﺎﺭﻣﺎﻕ ﻣﻪﻧﺒﻪﺳﻰ ﺑﻮﻟﯘﭖ ﻗﺎﻟﻐﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ﺋﯧﻨﯩﻘﻠﯩﻘﻘﺎ ﺋﯩﮕﻪ ﻗﯩﻠﯩﺪﯗ .

    ﺑﻪﺷﯩﻨﭽﻰ ، ﻛﯩﺸﻰ ﺋﯩﺴﯩﻤﻠﯩﺮﯨﺪﯨﻤﯘ ، ﻣﻪﺳﯩﻠﻪﻥ ، ﺋﻪﺭﻟﻪﺭ ﺋﺎﺭﯨﺴﯩﺪﺍ ﺗﯘﺭ ، ﺗﯘﺭﺍﺧﯘﻥ ، ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺋﺎﺧﯘﻥ ، ﺋﺎﻳﺎﻟﻼﺭ ﺋﺎﺭﯨﺴﯩﺪﺍ ﺗﯘﺭﺧﺎﻥ ، ﺗﯘﺧﺎﻥ ، ﺗﯘﺭﺍﺧﺎﻥ ، ﺗﯘﺭﺍﻧﻘﯩﺰ ، ﺗﯘﺭﺍﻧﺨﺎﻥ ﺩﯦﮕﻪﻧﮕﻪ ﺋﻮﺧﺸﺎﺵ ﺋﯩﺴﯩﻤﻼﺭ ﺑﺎﺭ . ﺑﯘﻧﯩﯖﺪﯨﻦ ﺗﯘﺭ ، ﺗﯘﺭﺍ ، ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﻟﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺗﻮﻣﯘﺭﻯ ﮬﻪﻡ ﻣﻪﺯﻣﯘﻧﻰ ﺋﻮﺧﺸﺎﺵ ﺋﯩﻜﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ﺑﯩﻠﮕﯩﻠﻰ ﺑﻮﻟﯩﺪﯗ . ﮬﺎﺯﯨﺮﻗﻰ ﺯﺍﻣﺎﻥ ﺋﯘﻳﻐﯘﺭ ﺗﯘﺭﻣﯘﺷﯩﺪﺍ ﺋﯧﺴﺘﯩﻤﺎﻝ ﻗﯩﻠﯩﻨﯩﯟﺍﺗﻘﺎﻥ ﺑﯘ ﺋﯩﺴﯩﻤﻼﺭﻧﯩﯔ ﻳﯩﻠﺘﯩﺰﯨﻨﻰ "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ ﺩﻩﯞﺭﻯ" ﺩﯨﻦ ﺳﯘﺭﯛﺷﺘﻪ ﻗﯩﻠﺴﺎﻕ ﻏﻪﻟﯩﺘﻪ ﺑﻮﻟﻤﺎﺱ .

    ﺋﺎﻟﺘﯩﻨﭽﻰ ، ﻣﻪﮬﻤﯘﺩ ﻗﻪﺷﻘﻪﺭﻯ "ﺗﯜﺭﻛﻰ ﺗﯩﻠﻼﺭ ﺩﯨﯟﺍﻧﻰ" ﺩﺍ "ﺋﺎﻥ - ﺋﻪﻥ" ﻗﻮﺷﯘﻣﭽﯩﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﻗﻮﺷﯘﻟﯘﭖ ﻛﯚﭘﻠﯜﻙ ﻣﻪﻧﯩﺴﯩﻨﻰ ﺑﯧﺮﯨﺪﯨﻐﺎﻧﻠﯩﻘﯩﻨﻰ ، ﺷﯘﻧﯩﯖﻐﺎ ﻣﯘﻧﺎﺳﯩﭗ "ﺋﻪﺭ" ﻧﯩﯔ ﻛﯚﭘﻠﯩﻜﻰ 'ﺋﻪﺭﻩﻥ" ، "ﺋﻮﻏﯘﻝ" ﻧﯩﯔ ﻛﯚﭘﻠﯩﻜﻰ "ﺋﻮﻏﻼﻥ" ﺋﯩﻜﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ﺋﯧﻴﺘﻘﺎﻥ . ﻣﯘﺷﯘ ﺋﻪﮬﯟﺍﻟﻐﺎ ﻗﺎﺭﺍﭖ ، "ﺗﯘﺭ - ﺗﯘﺭﺍ" ﻧﯩﯔ ﻛﯚﭘﻠﯜﻙ ﺷﻪﻛﻠﻰ " ﺗﯘﺭﺍﻥ " ﺑﻮﻟﯘﺷﻰ ﺋﯧﮭﺘﯩﻤﺎﻟﻐﺎ ﺧﯧﻠﯩﻼ ﻳﯧﻘﯩﻦ .

    ﻳﻪﺗﺘﯩﻨﭽﻰ ، ﭘﺎﺭﺳﻼﺭﻧﯩﯔ ﺋﻪﭘﺴﺎﻧﻪ - ﺭﯨﯟﺍﻳﻪﺗﻠﯩﺮﯨﺪﻩ ﺳﯚﺯﻟﻪﻧﮕﻪﻥ ﻓﯧﺮﯨﺪﻭﻥ ﯞﻩ ﺋﯘﻧﯩﯔ ﺋﻮﻏﯘﻟﻠﯩﺮﻯ ﺗﻮﻏﺮﯨﺴﯩﺪﯨﻜﻰ ﻣﻪﺯﻣﯘﻧﻼﺭﻣﯘ ﺑﻪﻟﮕﯩﻠﯩﻚ ﺗﻮﻟﯘﻗﻠﯩﻤﺎ ﻣﺎﺗﯩﺮﯨﻴﺎﻟﯩﻐﺎ ﺋﯩﮕﻪ ﻗﯩﻠﯩﺪﯗ . ﺑﯩﺮ ﺧﯩﻞ ﺋﻪﭘﺴﺎﻧﻪ ﺭﯨﯟﺍﻳﻪﺗﺘﻪ ﺋﯧﻴﺘﯩﻠﯩﺸﯩﭽﻪ ، ﻓﯧﺮﯨﺪﻭﻥ ﺋﯚﻣﺮﯨﻨﯩﯔ ﺋﺎﺧﯩﺮﯨﺪﺍ ﭘﯜﺗﯜﻥ ﺩﯙﻟﻪﺗﻨﻰ ﺋﯜﭺ ﺋﻮﻏﻠﯩﻐﺎ ﺗﻪﻗﺴﯩﻢ ﻗﯩﻠﯩﭗ ﺑﯧﺮﯨﺪﯗ . ﭼﻮﯓ ﺋﻮﻏﻠﻰ ﺳﯧﻠﯩﻤﮕﻪ ﺭﻭﻣﻨﻰ ، ﺋﻮﺗﺘﯘﺭﺍﻧﭽﻰ ﺋﻮﻏﻠﻰ ﺗﯘﺭﻏﺎ ﺗﯘﺭﺍﻥ ﯞﻩ ﭼﯩﻨﻨﻰ ، ﻛﻪﻧﺠﻰ ﺋﻮﻏﻠﻰ ﮬﯩﻼﺟﻐﺎ ﭘﯜﺗﻜﯜﻝ ﺋﯩﺮﺍﻧﻨﻰ ﺳﯘﻳﯘﺭﻏﺎﻝ ﻗﯩﻠﯩﭗ ﺑﻪﺭﮔﻪﻥ . ﺑﯘﻧﯩﯖﻐﺎ ﻗﺎﺭﯨﻐﺎﻧﺪﺍ "ﺗﯘﺭ" ﻏﺎ ﺗﻪﻛﻜﻪﻥ ﻳﻪﺭ "ﺗﯘﺭﻧﯩﯔ ﺋﻪﯞﻻﺩﻟﯩﺮﻯ ﮬﻪﻡ ﺋﯘﻧﯩﯔ ﺯﯦﻤﯩﻨﻰ" ﻣﻪﻧﯩﺴﯩﺪﻩ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺩﻩﭖ ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﺎﻥ . "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﺩﯨﻜﻰ ﺋﺎﻓﺮﺍﺳﯩﻴﺎﭘﻨﯩﯔ ﺋﺎﻏﺰﯨﺪﯨﻦ ﺑﯧﺮﯨﻠﮕﻪﻥ " .....ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺋﯩﺮﺍﻧﻨﯩﯔ ﺯﯨﺪﺩﯨﻴﯩﺘﻰ ﺳﯧﻠﯩﻢ ﺑﯩﻠﻪﻥ ﺗﯘﺭﺍﻥ ﺯﺍﻣﺎﻧﯩﺴﯩﺪﯨﻦ ﺑﺎﺷﻼﻧﻐﺎﻧﺪﯗﺭ " ﺩﯦﮕﻪﻥ ﮔﻪﭘﺘﯩﻦ ﮬﻪﻡ ﻓﯧﺮﯨﺪﻭﻧﻨﯩﯔ ﺋﯩﻜﻜﯩﻨﭽﻰ ﺋﻮﻏﻠﻰ ﺗﯘﺭﻧﯩﯔ "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﻧﯩﯔ ﻳﻪﻧﻪ ﺑﯩﺮ ﻳﯧﺮﯨﺪﻩ ﺋﺎﻓﺮﺍﺳﯩﻴﺎﭖ ﺋﺎﻏﺰﯨﺪﯨﻦ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺷﻪﻛﻠﯩﺪﻩ ﺑﯧﺮﯨﻠﮕﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻤﯘ "ﺗﯘﺭ" ﺑﯩﻠﻪﻥ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﻧﯩﯔ ﻧﺎﻣﯩﻨﻰ ﺋﯚﺯﺋﺎﺭﺍ ﺋﯘﻳﻐﯘﻧﻼﺷﺘﯘﺭﯨﺪﯗ . ﯞﺍﮬﺎﻟﻪﻧﻜﻰ ، ﺑﯘﻻﺭ ﺋﻪﭘﺴﺎﻧﻪ - ﺭﯨﯟﺍﻳﻪﺗﻠﯩﻚ ﭼﯜﺷﻪﻧﭽﻪ ﺑﻮﻟﺴﯩﻤﯘ ، ﺑﯩﺮﺍﻕ ﺋﯘﻧﯩﯔ ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﺋﯘﻗﯘﻣﻼﺭﻧﻰ ﺑﺎﻳﺎﻥ ﻗﯩﻠﯩﺸﺘﺎ ﯞﺍﺳﺘﯩﻠﯩﻚ ﻣﺎﺗﯩﺮﯨﻴﺎﻝ ﺋﯩﻜﻪﻧﻠﯩﻜﯩﻨﻰ ﭘﯜﺗﯜﻧﻠﻪﻱ ﺋﯩﻨﻜﺎﺭ ﻗﯩﻠﯩﯟﻩﺗﻤﻪﻳﺪﯗ .

    ﺳﻪﻛﻜﯩﺰﯨﻨﭽﻰ ، ﺋﯘﻳﻐﯘﺭ ﺗﺎﺭﯨﺨﭽﯩﺴﻰ ﻣﻮﻟﻼ ﻣﯘﺳﺎ ﺳﺎﻳﺮﺍﻣﻰ (1917 - 1836 ) 1911- ﻳﯩﻠﻰ ﺗﺎﻣﺎﻣﻠﯩﻐﺎﻥ "ﺗﺎﺭﯨﺨﯩﻲ ﮬﻪﻣﯩﺪﻱ" ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ﻛﯩﺘﺎﺑﯩﺪﯨﻜﻰ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺩﯦﮕﻪﻥ ﻧﺎﻡ 'ﺗﯜﺭﻙ" ﺑﯩﻠﻪﻥ ' ﺗﯜﺭ ' ﺳﯚﺯﯨﻨﯩﯔ ﻗﻮﺷﯘﻟﯩﺸﯩﺪﯨﻦ ﭘﻪﻳﺪﺍ ﺑﻮﻟﻐﺎﻥ " ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺑﺎﻳﺎﻧﯩﺪﯨﻦ ﺋﯘﻧﯩﯔ ﺑﻪﻟﮕﯩﻠﯩﻚ ﺋﯧﻨﯩﻘﻠﯩﻤﺎ ﻣﺎﺗﯧﺮﯨﻴﺎﻟﻠﯩﻖ ﺭﻭﻟﻰ ﺑﺎﺭﻟﯩﻘﯩﻨﻰ ﺑﯩﻠﮕﯩﻠﻰ ﺑﻮﻟﯩﺪﯗ .

    ﺋﻪﺳﻜﻪﺭﺗﯩﺶ : ﯞﺍﻗﯩﺖ ﻣﯘﻧﺎﺳﯩﯟﯦﺘﻰ ﺑﯩﻠﻪﻥ "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺳﯚﺯﯨﮕﻪ ﻗﯩﺴﻘﯩﭽﯩﻼ ﺋﯩﺰﺍﮬﺎﺕ ﺑﯧﺮﯨﭗ ﺋﯚﺗﯜﺷﻜﻪ ﻣﻪﺟﺒﯘﺭ ﺑﻮﻟﺪﯗﻡ .

    "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺩﯨﻜﻰ ﻣﻪﺭﻛﯩﺰﯨﻲ ﯞﻩﻗﻪﻟﯩﻚ ﺋﯩﺮﺍﻥ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﻯ ﺑﯩﻪﻥ ﺷﯩﻤﺎﻟﺪﯨﻜﻰ ﺟﻪﯕﮕﯩﯟﺍﺭ ﻛﯚﭼﻤﻪﻥ ﻗﻮﯞﻣﻼﺭﻧﯩﯔ ﺋﯘﺯﯗﻧﻐﺎ ﺳﻮﺯﯗﻟﻐﺎﻥ ﺟﻪﯕﮕﻰ - ﺟﯩﺪﻩﻟﻠﯩﺮﻯ ﺗﻪﺳﯟﯨﺮﻟﻪﻧﮕﻪﻥ . ﺋﯩﺮﺍﻥ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﯨﮕﻪ ﻳﯧﺘﻪﻛﭽﯩﻠﯩﻚ ﻗﯩﻠﻐﺎﻥ ﺳﻪﺭﺩﺍﺭ ﮬﯩﻼﺝ ، ﺳﯘﻗﺮﺍﺕ ، ﺳﯩﻴﺎﯞﯗﺵ ﯞﻩ ﺋﯩﺴﭙﻪﻧﺪﯨﻴﺎﺭﻻﺭ ﺑﻮﻟﺴﺎ ، ﺷﯩﻤﺎﻟﺪﯨﻜﻰ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﻪﺭﮔﻪ ﺗﯘﺭ ، ﮬﯘﺷﺎﯓ ﯞﻩ ﺋﺎﻓﺮﺍﺳﯩﻴﺎﭘﻼﺭ ﺑﺎﺷﭽﯩﻠﯩﻖ ﻗﯩﻠﻐﺎﻥ . "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺩﺍ "ﺋﺎﺭﺟﺎﺳﯩﺐ" ﺩﯦﮕﻪﻥ ﺑﯩﺮ ﻗﻪﮬﺮﯨﻤﺎﻧﻨﯩﯔ ﻧﺎﻣﻰ ﺗﯩﻠﻐﺎ ﺋﯧﻠﯩﻨﯩﺪﯗ ﮬﻪﻡ ﺋﯘ ﺋﯩﺮﺍﻥ ﻗﻪﺑﯩﻠﯩﻠﯩﺮﯨﻨﯩﯔ ﺋﻪﯓ ﻛﯜﭼﻠﯜﻙ ﺭﻩﻗﯩﺒﻰ ﺳﯜﭘﯩﺘﯩﺪﻩ ﻧﯘﺭﻏﯘﻥ ﻗﻮﺷﯘﻧﻐﺎ ﻳﯧﺘﻪﻛﭽﯩﻠﯩﻚ ﻗﯩﻠﯩﺪﯗ . .................................. .
    ﺩﯦﻤﻪﻙ ، "ﺋﺎﯞﯦﺴﺘﺎ" ﺩﯨﻜﻰ "ﺗﯘﺭﺍ" ، "ﺗﯘﺭ" ﻧﺎﻣﻰ "ﺑﺎﮬﺎﺩﯨﺮ ﺯﻩﺭﺭﯨﮕﻪ ﻣﻪﺭﺳﯩﻴﻪ" ﯞﻩ "ﺷﺎﮬﻨﺎﻣﻪ" ﻟﻪﺭﺩﯨﻜﻰ "ﺗﯘﺭﺍﻥ" ﺋﺎﺗﺎﻟﻐﯘﺳﯩﻨﯩﯔ ﺩﻩﺳﻠﻪﭘﻜﻰ ﺷﻪﻛﻠﻰ ﺩﻩﭖ ﻗﺎﺭﺍﺵ ﻣﯘﯛﻛﯩﻨﭽﯩﻠﯩﮕﻰ ﺑﺎﺭ .


    ﻣﻪﻧﺒﻪ : ﻏﻪﻳﺮﻩﺗﺠﺎﻥ ﺋﻮﺳﻤﺎﻧﻨﯩﯔ "ﺋﯘﻳﻐﯘﺭﻻﺭ ﺷﻪﺭﻗﺘﻪ ﯞﻩ ﻏﻪﺭﺑﺘﻪ" ﻧﺎﻣﻠﯩﻖ ﻛﯩﺘﺎﯞﯨﺪﯨﻦ ﺋﯧﻠﯩﻨﺪﻯ .

    收藏到:Del.icio.us




ئۇيغۇرچە بىلەن لاتىنچە يېزىقنى ئالماشتۇرماقچى بولسىڭىز Ctrl+k نى بېسىڭ. يېزىق يۆنۈلۈشىنى ئۆزگەرتمەكچى بولسىڭىز Ctrl+t نى بېسىڭ.