كۆرۈش: 436|ئىنكاس: 5

ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەر

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەر

1 . ئىستىلىستىكا دىگەن نىمە ؟
تىلشۇناسلىقنىڭ بىر تارمىقى بولۇپ ، تىلدىن ئۈنۈملۈك پايدىلىنىپ ، پىكىر ۋە ھىسسىياتىنى ياخشى ئىپادىلەشنىڭ ئۇسۇللىرىنى تەتقىق قىلىدىغان ، باشقىچە قىلىپ ئېيىتقاندا ئىستىلىستىكىلىق قائىيدە- قانۇنىيەتلەرنى ، ئۇسۇللارنى ، تىل ۋاستىلىرىنى ئۆزىنىڭ تەتقىقات ئوبىكتى قىلىدىغان پەن .

2 . ئىستىلىستىكىلىق ۋاستە دىگەن نىمە ؟
كەڭ مەنىدىن ئېيىتقاندا ، ئومۇمەن تىلنىڭ ئىپادىلەش ئۈنۈمىنى ئاشۇرۇپ بىرىدىغان ، تار مەنىندىن ئېيىتقاندا تىلنى ئوبرازلىق ، جانلىق ، كونكىرىتنى قىلىپ بىرىدىغان ۋاستىلەردىن ئىبارەت .

3 . ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەرنىڭ تۈرلىرى :
1 ) سۈپەتلەش ، 2 ) ئوخشىتىش ، 3 ) موبالىغە ، 4 ) جانلاندۇرۇش ، 5 ) سىمۋول 6 ) كىنايە 7 ) رىتورىك خىتاپ 8 ) سېلىشتۇرۇش 9 ) ئىۋفىمىزىم ( سىلىقلاش ) .  10 ) رىتورىك سۇئال 11 ) تەكرارلاش ، 12 ) مېتافورا 13 ) نەقىل كەلتۈرۈش

1.سۈپەتلەش ___ ئادەم ۋە نەرسىلەرنى ، ۋەقە- ھادىسلەرنى تەسۋىرلەشتە ئۇلارنىڭ بەلگىلىرىنى تۈرلۈك خۇسۇسىيەت ، سۈپەتلىرىنى ، ھالەت ، ھەركەت- پائالىيەتلىرىنى ئېنىق ، روشەن گەۋدىلەندۈرۈپ ، سۈپەتلەپ بىرىشكە يارىدەم بىرىدىغان ئىستىلىستىكىلىق ۋاستە .
مەسىلەن : ئاپپاق ساقاللىق ، مۇيسىپىت بىر بۇۋاي ،قىپقىزىل پىشقان لىق بىر سىۋەت ئالمىنى كۆتۈرۈپ ، ئېغىرلاشقان پۇتلىرىنى ئاران سۆرەپ كىتىپ باراتتى .
ئالما كۈتۈرۈپ كىتىۋاتقان بۇۋاي ناھايىتى جانلىق ، روشەن سۈرەتلەنگەن .

2.ئوخشىتىش ____ چۈشەندۈرمەكچى بولغان مەلۇم شەيئىي ياكى ھادىسىنىڭ خارەكتېرى ياكى ھالىتىنى ئازدۇر- كۆپتۇر ئوخشاشلىقى بولغان يەنە بىر شەيئىگە سېلىشتۇرۇش ئارقىلىق ئۇنى تېخىمۇ ئوبرازلىق ، جانلىق ۋە تەسىرلىك قىلىپ ئىپادىلەش رولنى ئوينايدىغان ۋاستە .
مەسىلەن : بىلىم ئېلىش جاپالىق ھەم قىيىن ئىش ؛ بىلىم ئېلىش خۇددىي يىڭنە بىلەن قۇدۇق كولىغاندەك قىيىن ھەم جاپالىق ئىش .
ئوخشىتىش ياسىلىشى ۋە رولىغا قاراپ :
(1) ئېنىق ئوخشىتىش ____ « دەك ، تەك ، گويا ، خۇددى ، ئوخشاش » ؛ ئوخشالغۇچى + ئوخشىغۇچى + ئوخشىتىش قوشۇمچىللىرى
(2) يوشۇرۇن ئوخشىتىش ______ ئوخشالغۇچى + ئوخشىغۇچى . مەسىلەن : نادانلىق مەنىۋى جەھەتتىكى ساقايماس كىسەل
(3) ۋەكىللىك ئوخشىتىش ________ ئوخشىغۇچى شەيئى ، ئوخشالغۇچى شەيئى ئورنىدا كىلىدۇ . مەسىلەن : بىر تامچە سۇ كەڭ دېڭىزغا قۇشۇلغاندىلا ئاندىن ئۇ مەڭگۈ قۇرىمايدۇ .
ئوخشالغۇچى شەيئى ئادەم كۆرسىتىلمىگەن ، ئوخشىغۇچى شەيئى « بىر تامچە سۇ » ئوخشالغۇچى ئورنىدا كەلگەن .
دەريادا سۇ بولۇشى كېرەك ،دەريادا  ئۇلۇغ سۇ بولغاندىلا ئۆستەڭلەردە سۇ بولىدۇ ؛ ئۆزىدە بىر چىلەك سۇ بولغاندىلا ،باشقىلارغا بىر ئىستاكان سۇ بەرگىلى بولىدۇ .

3.سىمۋول _____ مەلۇم شەيئى ياكى ھادىسىنى توغرىدىن- توغرا ئۆز نامى بىلەن ئاتىماستىن ۋە تەسۋىرلىمەستىن ، ئۇنىڭغا يېقىنلىقىنى ، ئوخشالىقى بولغان ئىككىنچى بىر شەيئى ياكى ھادىسە ۋاستىسى ئارقىلىق تەسۋىرلەش ئۇسۇلى .
مەسىلەن : بايراق رەڭگىنىڭ قىزىللىقى- قۇربانلارنىڭ ئىسسىق قېنى ؛ ئەتىرگۈل- مۇھەببەتنىڭ ؛ كەپتەر- تېنىچلىقنىڭ ؛ پىرسۇناژلار كىنو- تىياتېرلاردا خۇشال ياكى دەرتلىك ھالدا ياندىن بىرىلگەن مۇزىكا ،مەنزىرە ئۇنىڭ ئىچكى ھىسسىياتىنىڭ سىمۋولى .

4.كىنايە ( تەنە ) _____ ئىپادىلمەكچى بولغان مەزمۇننىڭ ئېھتىياجىغا ئاساسەن بەزى ۋە سۆز جۈملىلەرنى ئۆزمەنىسىدە قوللانماي ئەكىس ( تەنە ) مەنىدە قوللىنىش ئىسىتىلىستىكىدا كىنايە ( تەنە ) دىيىلىدۇ .
دىققەت قىلىشقا تىگىشلىك ئىشلار :
( 1 ) كىنايە كىشىلەرنىڭ ئۇنى تۇرمۇشتا ئىشىلتىش ئادىتىگە ئۇيغۇن بولۇش لازىم .
( 2 ) كىنايە ئۇسۇلىنى قوللانغاندا مۇئەييەن مەخسەتنى كۆزدە تۇتۇش لازىم .
( 3 ) كىنايە ئۇسۇلىنى قوللانغاندا ئوبىكىتنى ئوبدان پەرقلەندۈرۈش كېرەك .

5.تەكرارلاش ______ ئوخشاش بىر سۆز ، ئوخشاش بىر جۈملە ياكى ئوخشاش بىر ئابزاسنى تەكرارلاش ئارقىلىق ھېسىياتنى ئىپادىلىگىلى بولىدىغان ۋە مەلۇم بىر نوقتىنى تەكىتلەپ كىتاپخانلارنىڭ تەسىراتىنى چوڭقۇرلاشتۇرۇشقا يارىدەم بېرىدىغان ئىپادىلەش ئۇسۇلىنى كۆرسىتىدۇ . مەسىلەن :
تالى دەيدۇ ، تالى دەيدۇ ،
جىگدەنىڭ تالى .
ئېيىتسام ، ئېيىتسام تۈگۈمەيدۇ ،
يارىمنىڭ ھالى

6.سېلىشتۇرۇش ______ بىر – بىرىگە قارمۇ – قارشى ئىككى خىل نەرسە ياكى ئىككى خىل چۈشەنجىنى ۋە ياكى بىر نەرسىنىڭ ئوخشاش بولمىغان ئىككى تەرىپىنى بىر- بىرىگە سېلىشتۇرۇپ ، ئوي- پىكىرنى ئېنىق گەۋدىلىك ئىپادىلەشتە قوللىنىدىغان ئىستىلىستىكىلىق ۋاستە. مەسىلەن:
< كەمتەرلىك > كىشىنى ئالغا باستۇرىدۇ ، < مەغرۇرلۇق > كىشىنى ئارقىدا قالدۇرىدۇ .
ماقال- تەمسىل ، شېئىرلاردا قوللىنىدۇ . بەزىدە پىرسۇناژلار ( تىل ، قىياپەت ، ھەركەت ، پىسخىكىسى ) مۇ سېلىشتۇرىلىدۇ . < ياخشىدىن > نام قالىدۇ ، < ياماندىن > دات قالىدۇ .

7.رىتورىك خىتاپ _______ ئاپتۇر ياكى ناتىق قاتتىق ھاياجانلانغاندا بەزى ھاللاردا ئاڭلىغۇچى ياكى كىتاپخانىدىن (ئوقۇرمەن ) ئىبارەت ئوبىكتىپ بىلەن ئەمەس بەلكى بىۋاستە ئەسەردىكى پىرسۇناژ ياكى نەرسىلەرنىڭ ئىسمىنى ئاتاپ ئۇنىڭ بىلەن سۆزلىشىدۇ ياكى ئۇنىڭغا خىتاپ قىلىدۇ . بۇ خىل ئۇسۇل ئىستىلىستىكىلىق خىتاپ دىيىلىدۇ . مەسىلەن :
يىللار مەيدەڭنى تۇتۇپ قاقاقلاپ كۈلمە ، ( نەرسىگە خىتاپ )
ئالدىڭدا قىزىرىشتىن ئارتۇق كۈرىمەن ئۆلۈمنى . ( ئادەمگە خىتاپ )
قېرىتىمەن دەپ ئارتۇق كۆكۈل بەرمە ، ( نەرسىگە خىتاپ ئادەملەشتۈرۈش < جانلاندۇرۇش > )
ئاخىرقى جەڭگە ئاتاپ قۇيارمەن ئوغلۇمنى .
بۇ شېئىردا ل . مۇتەللىپ « يىللارغا » خىتاپ قىلغان .

8.رىتورىك سۇئال ______ سۆزلىگەندە ياكى ئەسەر يازغاندا مەلۇم بىر نوقتىنى تەكىتلەش ئۈچۈن ئەسلى دىمەكچى بولغان پىكىرنى دىيىشتىن ئاۋال ئالدى بىلەن سۇئال قويۇپ كىتاپخان بىلەن تىڭشىغۇچىلارنى ئويغا سېلىپ ئۇلارنىڭ دىققىتىنى قوزغىتىدىغان ئۇسۇل .
مەسىلەن : « ئادەمنىڭ توغرا ئىدىيسى قەيەردىن كېلىدۇ ؟ ئاسماندىن چۈشەمدۇ ؟ ياق ، ئۆزىنىڭ مىڭىسىدە ئەسىلدىن بارمۇ ؟ ياق ، ئادەمنىڭ توغرا ئىدىيسى پەقەت ئىجتىمائىي ئەمەلىيەتتىن كېلىدۇ » .
                                                                                     - ماۋزېدۇڭ
9.ئېۋفىمىزىم ( سىلىقلاش ) ________ توغرىدىن- توغرا ئېيتىشقا بولمايدىغان ياكى بىۋاستە ئېيتىش بىئەپ ، قۇلايسىز بولغان سۆزلەرنى سىلىقلاشتۇرۇپ ئېيتىش ياكى دىمەكچى بولغان سۆزنى ئەينەن ئېيىتماي ، شۇ سۆزگە مۇناسىۋەتلىك بولغان ئىش- ھەركەت ئارقىلىق مەقسەتنى ئىپادىلەش ____ ئېۋفىمىزىم دىيىلىدۇ .
مەسىلەن :
« كىيىمنى يىرىتسەن » دەپ ئۇرۇپ كەتتىڭ ،
« چوشقىنىڭ بالىسى » دەپمۇ تىللىدىڭ .
ئۇرغۇنىڭ توغرا ئىكەن ئويلىسام ئەمما ،
جېنىمدىن ئۆتتىغۇ ئاشۇ بىر تىلىڭ .

ئىچىمگە پاتمىدى بىر سۇئال زادى ،
سوراشقا رۇخسەت قىل ، ئەدەپسىز دىمە .
مەن چوشقا بولسام جان ئانا ،
سەن مىنىڭ ئانامغۇ ، ئۇ چاغ سەن نىمە ؟
< مەن چوشقا بالىسى بولسام سەن چوشقىنىڭ ئانىسىمۇ ؟ دىگەن پىكىر سىلىقلاشتۇرۇلغان .

10.مۇبالىغە ______ شەيئى ياكى ھادىسلەرنى ئادەملەرنىڭ تۈرلۈك خۇسۇسىيەتلىرىنى ئۆزىنىڭ ئەسلى ھالىتىدىن ئاشۇرۇپ كىچىكلىتىپ ئەكىس ئەتتۈرىدۇ . مەسىلەن :
ئاھ ئۇرارمەن ، ئاھ ئۇرارمەن ،
ئاھلىرىم تۇتقاي سىنى .
كۆز يېشىم دەريا بۇلۇپ ،
بېلىقلىرىم يۇتقاي سىنى .
( 1 ) كۆزنى يۇمۇپ ئاچقىچە ئۈچ يىل ئۈتۈپ كىتىدۇ .
( 2 ) مەن ئۇنى تۆت كۆز بىلەن كۈتىۋاتىمەن .
ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەرنى بىلمەيدىغان ۋە ئىشىلتەلمەيدىغان ئادەمنىڭ قىلغان سۆزى – تۇزى تېتىمىغان تاماققا ئوخشايدۇ .
2008- يىلى 11- ئاينىڭ 25- كۈنى

باھالاش

قاتناشقانلار سانى 1قىزغىنلىق +5تىللا +5تۆھپە +5شۆھرەت +5يىغىشسەۋەبى
ئامان + 5 + 5 + 5 + 5ياخشى تېما.

باھا خاتىرىسى


baykax - بايقاش ئەسكەرتمىسى

ئالاھىدە ئاگاھلاندۇرۇش:

بايقاشتىكى ماتېرىياللارنى چۈشۈرۈپ ئىشلەتكىنىڭىز شۇ ماتېرىيالنىڭ سىزنىڭ بولۇپ قالغانلىقىنى بىلدۈرمەيدۇ. سىزنىڭ پەقەت پايدىلىنىش ھوقۇقىڭىز بولىدۇ. تور بىتىمىز تەمىنلىگەن ھەرقانداق بىر ماتىريالنى تور بىتىمىزنىڭ ماقۇللىقىنى ئالماي تۇرۇپ،ھەرقانداق بىر توربەت،بىلوگ،ياكى ھەقسىز تور دىسكىسى قاتارلىق ۋاستىلەردىن پايدلىنىپ شەخىسلەرنىڭ ئۆزئالدىغا تارقىتىشىغا يول قويۇلمايدۇ. ئەگەر مۇشۇنداق ئەھۋال بايقالسا مۇناسىپ قانۇنى جاۋاپكارلىقنى ئۆز ئۇستىڭىزگە ئالىسىز. باشقىلارنىڭ ئەمگىكىنى قەدىرلەڭ.

ياقتۇرىشىڭىز مۇمكىن؟

ئاپتور ۋە ئەڭ يېڭى 10 ئىنكاسقا مۇناسىۋەتلىك يېڭى تېمىلار

ۋاقتى: 2016-8-18 00:41:17|ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەجرىڭىزگە كۆپ رەھمەت. پايدىلىنىش قىممىتىگە ئىگە ياخشى تېما يوللاپسىز.
چۈنكى ئىستىلىستىلىلىك ۋاستىلار ئوتتۇرا باشلانغۇچ مەكتەپلەرنىڭ تىل-ئەدەبىيات ئوقۇتۇشىدا كەم بولسا بولمايدىغان مەزمۇنلارنىڭ بىرى.
ۋاقتى: 2016-8-19 15:49:16|ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ياخشى تېما

باھا سۆز

سىز ياقتۇرغانلىكىڭىز بولسا مەن خوش ... تەپسىلاتىئىنكاس ۋاقتى: 2016-8-22 08:57
ۋاقتى: 2016-8-20 09:11:36|ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەجىرىڭىزگە كوپ تەشەككۈر ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەرگە ياخشى چۈشەنچە بىرىپسىز  بولسا ئالدىمىزدىكى كەسپىي ئىمتاھانغا ياخشى بولغان ماتىرياللارنى يوللىشىڭىزنى ئۈمۈد قىلىمەن

باھا سۆز

ئۇنىمۇ ئىشلەپ پۈتكۈزەي دىگەن ... يوللايمەن ... ياقتۇرغىنىڭىزغا رەھمەت ... تەپسىلاتىئىنكاس ۋاقتى: 2016-8-22 08:56
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-8-22 08:56:51|ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
زەپەر يوللىغان ۋاقتى  2016-8-20 09:11
ئەجىرىڭىزگە كوپ تەشەككۈر ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەرگە  ...

ئۇنىمۇ ئىشلەپ پۈتكۈزەي دىگەن ... يوللايمەن ... ياقتۇرغىنىڭىزغا رەھمەت ...
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-8-22 08:57:17|ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

سىز ياقتۇرغانلىكىڭىز بولسا مەن خوش ...
ئانا تىلىمىزنى قەدىرلەپ، يوللاش كۇنۇپكىسىنى بېسىشتىن بۇرۇن ئىنكاس ئىملاسىنى تەكشۈرۈپ كۆرۈڭ. ئاپتۇماتىك ئىملا تەكشۈرۈش ئۈچۈن:بۇ يەرنى بېسىڭ

ئىنكاس يوللاش

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | ئەزا بولىمەن

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


تېز ئىنكاسچوققىغا قايتىشسەھىپىگە قايتىش