• دۇنيادىكى سىرلىق جايلار

    باقىي ئالەم يولى "----ئامېرىكا قىتئەسىدىكى داڭلىق قەدىمىي شەھەر –تېئوتىۋاكاندا «باقىي ئالەم يولى» دەپ ئاتالغان بىر يول بار. مىلادى 10-ئەسىردە، بۇ يەرگە كەلگەن ئازتېكلار بۇ يول بىلەن بۇ قەدىمىي شەھەرگە كىرگەندە، بۇ يەردە ھېچقانداق ئادەم يوقلىغىنى بايقىغان. ئۇلار بۇ يولنىڭ ئىككى قاسنىقىدىكى  قۇرۇلۇشلارنى ئىلاھلارنىڭ قەبرىسى ئوخشايدۇ ،دەپ قاراپ، مۇشۇنداق  غەلىتە ئىسىمنى قويغان. «باقىي ئالەم يولى» قۇياش سېستېمىسىنىڭ تۈزۈلۈشىگە ئاساسەن ياسالغان بولۇپ، تېئوتىۋاكانىىڭ ئۆز دەۋرىدىكى لايىھىلىگۈچىلىرى خېلى بۇرۇنلا ، قۇياش سىستېمىسىدىكى سەييارىلەرنىڭ ئايلىنىش ئەھۋالىنى ، شۇنداقلا قۇياش سىستېمىسى ۋە سەييارىلەر ئارىسىدىكى ئوربىتىلارغا دائىر سانلىق مەلۇماتلارنى بىلگەن. ئەمما ئىنسانلار 1781-يىلى ئۇراننى،1845-يىلى نېپتۇننى،1930-يىلى پلۇتوننى بايقىغان ئىدى. ئۇنداقتا ئەينى چاغدا تېئوتىۋاكانىڭ قۇرغۇچىلىرى بۇ سانلىق مەلۇماتلارنى قانداق بىلگەندۇ؟

  • دۇنيادىكى ئەڭ چوڭ تاتلىق سۇلۇق كۆل ---- سۇپىرىئور كۆلى
    دۇنيادىكى ئەڭ چوڭقۇر كۆل ---- بايقال كۆلى.
    دۇنيادىكى ئەڭ چوڭ كۆل-كاسپى دېڭىزى
    دۇنيادىكى ئەڭ چوڭ تاتلىق سۇلۇق كۆل-ئافرىقىدىكى ۋىكتورىيە كۆلى
    دۇنيادىكى ئەڭ ئۇزۇن دەريا ---- نىل دەرياسى (6671 كىلومېتىر).
    دۇنيادىكى ئېقىم مىقدارى ئەڭ كۆپ دەريا ---- ئامازون دەرياسى(پۈتۈن دۇنيادىكى دەريالار ئېقىم مىقدارىنىڭ 21%نى ئىگەللەيدۇ)
    دۇنيادىكى قۇرۇقلۇق يۈزىدىكى ئەڭ پەس جاي ---- ئۆلۈك دېڭىز.
    دۇنيادىكى ئەڭ چوڭ پورت-روتىتېردام پورتى.

  • 英国《卫报》选出全球十大建筑 鸟巢入选http://photo.iyaxin.com

     

    迪拜塔  دىبەي مۇنارى

  • ئادەم ئۈچۈن ئەڭ قىممەتلىك نەرسە - ئىززەت نەپسىنى ساقلاش .

    ئادەم ئۈچۈن ئەڭ چوڭ خۇشاللىق - باشقىلارغا ياردەم قىلىش .


    ئادەم ئۈچۈن ئەڭ زور بەخت - قىلغان ئىشىدا ﻧﻪﺗﯩﺠﻪ قازىنىش .

    ئادەم ئۈچۈن ئەڭ ئىسىل ئەخلاق - پاكلىق ، سەمىمىيلىك ۋە سادىقلىق .

    ئادەم ئۈچۈن ئەڭ زور لەززەت - ئىزدىنىش ۋە ئىجات قىلىش .

  •                                          


    ئاينىڭ تۇتۇلۇشى ئاينىڭ يةر شارى...
  • قىسقىچە مەزمۇنى: بۇ ماقالىدە ئاساسلىقى يانفون ظةدةبعياتع ؤة ظذنعث هازعرقع هالعتع، ظالاهعدعلعكع،تةرةققعياتع، ظذيغذر ظةدةبعياتعنعث تةرةققعياتعغا بولغان تةسعرع، ظذيغذر يانفون ظةدةبعياتعنعث دةسلةصكع قةدةمدة شةكعللعنعشع ؤة هازعرقع هالعتع، ظذنعثدا ساقلعنعؤاتقان بةزع مةسعلعلةر ؤة هةل قعلعش ظذسذللعرع مذهاكعمة قعلعنعدذ.

    ظاحقذحلذق سأزلةر:  ظذيغذر ظةدةبعياتع      يانفون ظةدةبعياتع       ظذيغذر يانفون ظةدةبعياتع

     

     

      要:这篇文章主要讨论手机文学及其现状、特点、发展趋势,手机文学对维吾尔文学的发展的影响,维吾尔手机文学的初步形成及其现状,分析维吾尔手机文学目前存在的一些问题和解决方法。

    关键词:维吾尔文学     手机文学    维吾尔手机文学

  • توموبصل كۆرگةزمصسصدصكص ئۇيغۇر قصزلصرص

    نةچچة كۈندصن بۇيان ئۈرۈمچص شۇنداق قصزصپ كةتتص، بولۇپمۇ 9 - نۆۋةتلصك ئاپتوموبصل كۆرگةزمصسص ئېچصلغان كۈنلةردة، مةندةك ئاپتوموبصلغا ۋة قصزلارغا ئوخشاشلا ئامراق يصگصتلةر ئۈچۈن ئالامةت بايرام بولدص. ئةسلصدة تۆۋةندصكص رةسصملةرنص ئۆزةملا قانغۇدةك كۆرةي دېگةنتصم،
    لېكصن باشقا بۇرادةرلةرنص ئويلاپ يةنصلا مۇنبةرگة يوللۇدۇم~~~
  • قىزىل راۋاقتىكى چۈش›› ۋە ‹‹پارما مۇناستىرى››رومانلىرى ھەققىدە سېلىشتۇرما مۇلاھىزە ئابدۇكېرىم ئىسمائىل بوزتېكىن كۆپلىگەن كىتابخان كلاسسىك ئەسەر ‹‹قىزىل راۋاقتىكى چۈش››نى ئوقۇغان، ئەمما فرانسىيىلىك مەشھۇر يازغۇچى ستېندالنىڭ ‹‹پارما مۇناستىرى›› رومانىنى ئوقۇمىغان بولۇشى مۇمكىن. ‹‹قىزىل ۋە قارا›› بىلەن قوشكېزەك بۇ ئەسەر ستېندالنىڭ تەنقىدىي رېئالىزم ئۇسلۇبىدىكى يەنە بىر مەشھۇر ئەسىرى. ئۇنىڭدا ۋاتېرلو جېڭىنىڭ ئالدى – كەينىدىكى 20 يىللىق تارىخ ئارقا كۆرۈنۈش قىلىنغان. ئاپتور ياش ئاقسۆڭەك فابلىسنىڭ زىددىيەتلىك قەلبى، ئۇنىڭ ئەگرى – توقاي مۇھەببەت سەپىرى ۋە ھاياتىدىكى

  • ئەدەبىيات ۋە پەلسەپە

    ئاپتور: مۇھەممەد ئىمىن (سەبۇرى) يوللانغان ۋاقىت: 2010-03-15 17:02

        

        ئىجتىمائىي ئىدېئولوگىيەنىڭ بىرى بولغان پەلسەپە كىشىلەرنىڭ دۇنيا(تەبىئەت دۇنياسى، جەمئىيەت، تەپەككۇر)غا بولغان تۈپ قارىشىنى ئەكس ئەتتۈرىدۇ. ئۇ كىشىلەرنىڭ سىستېمىلاشقان ۋە نەزەرىيەۋىلەشكەن دۇنيا قارىشىدۇر. ئەدەبىيات — كىشىلەرنىڭ ئىجتىمائىي تۇرمۇشقا بولغان پائالىيەتچان ئىنكاسى ۋە بىلىشى بولغاچقا، ئۇ كىشىلەرنىڭ دۇنيا قارىشىنىڭ چەكلىمىسىگە ئۇچرايدۇ. ئەلۋەتتە، شۇڭا پەلسەپەنىڭ ئەدەبىياتنىڭ تەرەققىياتىغا كۆرسىتىدىغان تەسىرى زور ۋە چوڭقۇر. مۇنداقچە ئېيتقاندا، پەلسەپەنىڭ ئەدەبىياتقا كۆرسىتىدىغان تەسىرى ئايرىم يازغۇچى ۋە ئەسەرگىلا كۆرسىتىدىغان تەسىر ئەمەس، بەلكى ئەدەبىيات پىكىر ئېقىمى، ئىجادىيەت خاھىشى، ئىجادىيەت ئۇسۇلى، ئۇسلۇب، ئېقىم قاتارلىقلارغىمۇ كۆرسىتىدىغان كۈچلۈك تەسىردۇر. مەلۇم ئەدەبىيات پىكىر ئېقىمىنىڭ شەكىللىنىشى، ئىجادىيەت خاھىشى ۋە ئىجادىيەت ئۇسۇلىنىڭ بارلىققا كېلىشى، مەلۇم ئۇسلۇب ۋە ئېقىمنىڭ ئۆزگىرىشى مەلۇم پەلسەپە ئىدىيەسىنىڭ بىۋاسىتە ياكى ۋاسىتىلىك تەسىرىگە ۋە چەكلىمىسىگە ئۇچرايدۇ. مەسىلەن: جۇڭگو تارىخىدا تەسىرى زور بولغان كۇڭزىچىلارنىڭ پەلسەپە ئىدىيەسى بىلەن تەرىقەتچىلەرنىڭ پەلسەپە ئىدىيەسى كېيىنكى دەۋرلەردىكى ئەدەبىيات پىكىر ئېقىمىنىڭ ئۆزگىرىشى ۋە تەرەققىياتىغا زور تەسىر كۆرسەتكەن.

  •         ئىسلام دىنىنىڭ شىنجاڭغا تارقىلىشى 伊斯兰教在新疆的传播

          ئىسلام دىنى7-ئەسىرلەرنىڭ باشلىرىدا ئەرەپ يېرىم ئارىلىدا بارلىققا كەلگەن. 8-ئەسىرلەردە ئەرەپلەر ئوتتۇرا ئاسىيا رايونلىرىنى ۋە غەربىي دىيارنى بويسۇندۇرىدۇ. 10-ئەسىرلەرنىڭ باشلىرىدا قاراخانىلار سۇلالىسىنىڭ خانى سۇلتان سۇتۇق بۇغراخان ئىسلام دىنىغا بەيئەت قىلىدۇ. بۇ ئىسلام دىننىڭ غەربىي يۇرتقا تارقىلىشىنىڭ باشلىنىشىدىن دېرەك بىرىدۇ. سۇتۇق بۇغراخان ۋە ئۇنىڭ ۋارىسلىرى ھۆكىمرانلىق كۈچىگە تايىنىپ ئىسلام دىنىنى كۈچەپ تارقىتىدۇ. كىيىن جۇشىيەندىنىڭ 7-يىلى(960-يىلى) بۇ ئەلدىكى 2 يۈز مىڭ ئۆيلۈك تۈرك ئاھالىسى ئىسلام دىنىغا بەيئەت قىلىدۇ. شۇنىڭ بىلەن قاراخانىلار دۆلىتى بىلەن ئۇدۇن بۇددا دۆلىتى ئوتتۇرسىدا ئۇرۇش باشلىنىدۇ. قايتا- قايتا تىركىشىش ئارقىلىق سۇڭ سۇلالىسى زوڭ جىڭدىنىڭ 3-يىلى (1006-يىلى) قاراخانىلار قۇشۇنى ئۇدۇننى ئىگىلەيدۇ. ئىسلام دىنىمۇ شۇنىڭ بىلەن بىرگە بۇددا مەركىزى ئۇدۇنغا كېڭىيىدۇ.