- ھوقۇقى
- 1
- يازما
- 58
- نادىر
- 0
- جۇغلانما
- 1708
- تىزىملاتقان
- 2011-1-16
- ئاخىرقى قېتىم
- 2013-10-10
- UID
- 8609
- يازما
- 58
- تېما
- 4
- نادىر
- 0
- جۇغلانما
- 1708
- تىزىملاتقان
- 2011-1-16
- ئاخىرقى قېتىم
- 2013-10-10
- توردا
- 2 سائەت
|
ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم !
ھۆرمەتلىك مۇنبەر ئەھلى مىنىڭچە ئۇيغۇر تور تارىخىدا مۇنبەر پەيدا بولۇپ، ئەڭ كۆپ مۇنازىرە، مۇنازىرگە قاتناشقۇچىلارمۇ ئەڭ كۆپ بولغان تىمىلارنىڭ بىرى مۇستاپا كامال ھەققىدىكى تىما بولۇپ كەلدى. مەن مۇستاپا كامال ھەققىدە ھازىر پىكىر بايان قىلمايمەن، ئىنشا ئاللاھ كىيىنرەك، ئۇ ھەقتىكى مەلۇماتىمىنى تېخىمۇ تولۇقلاپ، مۇنازىرنىڭ تەرەققىياتىغا قاراپ پىكىر بايان قىلىشىم مومكىن. لىكىن قىرىنداشلارغا بىر قانچە نوقتىنى ئەسلىتىپ ئۆتمەكچىمەن.
1- مەن ئىنكاسلارنى بىرمۇ بىر ئوقۇپ چىقىتىم، شۇنى ھىس قىلدىمكى، ئەفىفە، سوفىيە، دىليار قاتارلىق قىرىنداشلار خىلى سالماقلىق بىلەن پىكىر قىلىۋىتىپتۇ. لىكىن كۆپ قىسىم قىرىنداشلار بىر قىتىملىق ھاياجان بىلەنلا ئىنكاس يىزىشنى باشلاپتۇ، مىنىڭچە بۇخىل پۇزۇتسيە ئانچە توغرا بولمىغان پوزۇتسىيە دەپ قارايمەن. چۈنكى شۈنچە ئىلمىي بىر تىمىغا بىر قىتىملىق قايناق ھىسىيات بىلەن بىلجىرلاپ قويۇش، مۇنبەردە نۇرغۇن ئىناقسىزلىقلارغا سەۋەب بولۇشى مومكىن. يەنى سىز بىلەن بىزنىڭ بىرلىكىمىزگە مەۋھۇم ھالەتتە تەسىر كۆرسىتىدۇ.
2- بىزدە ئىلىمگە بولغان ھىرىسمەنلىك، مىللەتكە بولغان (گەپ مۇستاپا كامال ئۈستىدە بولىۋاتقانلىقى ئۈچۈن بۇ يەردىكى مىللەت ئومومىي تۈركى مىللەتلىرىنى كۆرسىتىدۇ) مۇھەببەت، دىنىمىزغا بولغان ئىشتىياق، دىمكىراتىيە بولغان مەھلىيا بولۇش ھىسىياتلىرى بىرلىشىپ بىزنىڭ مۇنازىرىمىزدە ئۇيغۇرنىڭ ئومومىي روھىتىگە ئوموملىشىۋاتقان زددىيەتلىك كىملىك ھالىتى ئەكىس ئىتىپ تۇرۇپتۇ. شۇڭا مەن قىرىنداشلارغا مۇستاپا كامال ھەققىدە مۇنازىرىنى بىر ئاۋاز بىلەن قوللاش، بىر ئاۋاز بىلەن رەت قىلىش پىرىنسىپى بويچە ئەمەس، بەلكى ئۇنىڭ ئايرىم – ئايرىم ئىلىپ بارغان ھەركەتلىرى، ئايرىم – ئايرىم ساھەسى بويچە مەلۇم نوقتىدىن مۇھكىمە ئىلىپ بارساق بەلكىم بىزگە پايدىلىق بولغان مول نەرسىلەرگە ئىگە بولىشىمىز مومكىن.
3- كىشىلەرنىڭ ئاڭ فورمىسىنىڭ ئوخشىماسلىقى ئەلۋەتتە مەسىلىلەرگە توتقان پۇزۇتسىيەسىنىڭ ئوخشىماسلىقىنى كەلتۈرۈپ چىقىرىدۇ. ئىدىلوگىيە جەھەتتىكى پەرىق، بىزنىڭ مۇنازىردە بۆسۈش ھاسىل قىلالماسلىقىزدىكى يەنە بىر سەۋەب بولسا كىرەك. توردىكى كۆپ قىسىم قىرىنداشلار ئۆزلىرىنى مۇسۇلمان دەپ قارىسىمۇ، ئۇلارنىڭ پىكىر قىلىش سەكلى، يولى ئىسلامچى ئەمەس. ھەتتا خىلى كۆپ قىرىنداشلىرىمىز دىننى خىلى چۈشۈنىمەن دەپ قارىسىمۇ، لىكىن ئاشۇ قىرىنداشلار ئارىسىدىكى چۈشۈنۈشنىڭ پەرىقلىق بولۇشى مۇستاپا كامال ھەققىدىكى پىكىرنىڭ بىردەك بولماسلىقىغا سەۋەب بولىدۇ. شۇڭا مەن بىزدە بىر ئورتاق ئولچەم بولىشى كىرەك دەپ قارايمەن. چۈنكى بىزدە نەرسىنىڭ توغرا - خاتالىقىنى، ھەق - نەھەقلىقىنى ئايرىيدىغان ئۆلچەم بولمىغانكەن، ئۇنداقتا بىزنىڭ مەلۇم نەرسىلەرگە باھا بىرىشتە مۇقەررەر ئىزىشىمىزنى كەلتۈرۈپ چىقىرىدۇ. شۇنىڭ بىلەن بىز بىر دۆۋە پىكىرلەر ئارىسىدا كۆمۈلۈپ قالمىزدە مەقسەتتىن ئادىشىپ قالىمىز.
ئاخىردا قىرىنداشلارغا بىر قانچە پىكىرنى قوشۇپ قويۇشنى لايىق كۆردۈم. دىن ئەمەلىيەتتە بىزنىڭ تۇرمۇشىمىزنىڭ، ھاياتىمىزنىڭ ئۆلچەم خەرىتىسى بولۇپ، بىزنىڭ ھەربىر ئىش ھەركىتىمىزنى قىلىپقا سالغۇچى، بىرخىل تۇرمۇش شەكلى، ئاڭ فورمىسى. شۇڭا ئۇ شۇ دىن مۇخلىسلىرىنىڭ پۈتۈن ھاياتىغا تەسىر كۆرسىتىدۇ، ئۇنىڭ ئىجتىمائىي، سىياسى، ئىلىم پەن، مەدەنىيەت ھەققىدە ئىلىپ بارغان ھەركەتلىرى شۇ ئىدىلوگىيەنىڭ تەسىرگە ئۇچىرايدۇ ۋە شۇ ئىدىلوگىيەنىڭ يىتەكچىلىكدە بولىدۇ. شۇڭا مۇستاپا كامالنىڭ ھايات پائالىيەتلىرىنى دىندىن ئايرىپ تۇرۇپ پىكىر قىلىش، 600 يىللىق تارىخقا ئىگە ئىسلام خىلاپەتلىكى بىلەن زىچ مۇناسىۋەتلىك بولغان بۇ شەخىسنى باشقا نوقتىدىن پىكىر قىلىش ھەرقانداق بىر ئىددىيە تۇرغۇسىدا ئانچە ئاقىلانىلىق ئەمەس. مۇستاپا كامالىنىڭ زادى قانداق ئىشلارنى قىلغانلىقى، تارىختا قانداق روللاردا چىققانلىقى ھىچ قايسىمىزغا يات ئەمەس. شۇڭا بۇ ھەقتە بىز بىرلىككە كىلەلەيمىز ئەلۋەتتە. دۇنيادا ئۈچ قاتىل بولۇپ بىرى 1000 ئادەمنى ئۆلتۈرۈپتۇ، يەنى بىرى 100 ئادەمنى ئۆلتۈرۈپتۇ، يەنە بىرى 10 ئادەمنى ئۆلتۈرۈپتۇ. ئۇلاردىكى ئۇرتاقلىق ئۇلارنىڭ ھەممىسى ئادەم ئۆلتۈرگەن قاتىل، بۇ بەرھەق ھەقىقەت. شۇڭا ئۇلارنى قاتىللىقىدا شەك قىلمايمىز، ئەمما ئۈچىنى سىلىشتۇرغانداچۇ؟ ئەلۋەتتە پەرىق چىقىدۇ، شۇڭا ئۇلارغا مەلۇم جەھەتتە ئوخشاش بولمىغان مۇئامىلىلەر قىلىنىدۇ. يەنە بىر مەسىلە مەن ھەرگىز كىيمىمگە نىجاسەت يۇقۇپقالسا مەلۇم باھانىلەرنى كۆرسۈتۈپ ئۇنى سۈيدۈك بىلەن يۈيۇپ تازلىمايمەن. چۈنكى سۈيدۈك ھەم نىجاسەت. خاتالىقنى خاتلىق بىلەن يۇيۇش دۇنيادىكى ئەڭ نادانلىق. |
|