يازغۇچىلار تورى

كۆرۈش: 5418|ئىنكاس: 67

كورلىدا <<دەۋر مېلودىيىسى_شېئىرىيەت سەپىرى>>مۇشائىرە پائالىيىتى

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
كورلىدا <<دەۋر مېلودىيىسى_شېئىرىيەت سەپىرى>>مۇشائىرە پائالىيىتى ۋە <<ئۆمەرمۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمى مۇھاكىمە يىغىنى>> ئۆتكۈزۈلدى
          9-ئاينىڭ 2-كۈنى كورلا شەھىرىنىڭ كروران مېھمان سارىيىنىڭ  <<دەۋر مېلودىيىسى_شېئىرىيەت سەپىرى>>  مۇشائىرە پائالىيىتى ۋە  <<ئۆمەرمۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمى مۇھاكىمە يىغىنى>> ئۆتكۈزۈلدى، پائالىيەتكە شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونلۇق ئەدەبىيات-سەنئەتچىلەر بىرلەشمىسىنىڭ رەئىسى،  شىنجاڭ يازغۇچىلار جەمئىيىتىنىڭ رەئىسى، پروفېسسور، دوكتور يېتەكچىسى ئازاد سۇلتان، بايىنغولىن ئوبلاستلىق پارتكومنىڭ دائىمىي ھەيئەت ئەزاسى، بىرلىكسەپ بۆلۈمنىڭ باشلىقى ئەنۋەر ئابلا، شىنجاڭ يازغۇچىلار جەمئىيىتىنىڭ سابىق رەئىسى، ھازىرقى پەخرى رەئىسى، ئاتاقلىق يازغۇچى مەمتىمىن ھوشۇر قاتارلىق رەھبەرلەر ۋە بۇ قېتىم جەنۇبى شىنجاڭدا <<دەۋر مېلودىيىسى_شېئىرىيەت سەپىرى>> مۇشائىرە پائالىيىتىگە قاتناشقان جامائەت ئەربابلىرى، شائىر -يازغۇچىلار بايىنغولىن تەۋەسىدىكى قەلەمكەشلەر ھەمدە خوتەن، تۇرپان، قۇمۇل، قەشقەر، قارىماي قاتارلىق ژۇرناللارنىڭ مۇھەررىرلىرى، ئوبلاستلىق1-ئوتتۇرا مەكتەپنىڭ بىر قىسىم ئوقۇغۇچىلىرى بولۇپ 200گە يېقىن ئادەم قاتناشتى، پائالىيەتكە تارىم ژۇرنىلىنىڭ سابىق باش مۇھەررىرى  ئابلىمىت سادىق رىياسەتچىلىك قىلدى، پائالىيەت بايىنغولىن ئوبلاستلىق 1-ئوتتۇرا مەكتەپنىڭ ئوقۇغۇچىلىرى ۋەتەنپەرۋەر، ئىنقىلابى شائىر، لۇتپۇللا مۇتەللىپنىڭ <<جۇڭگو>> ناملىق شېئىرىنى خەنزۇچە دېكلاماتسىيە قىلىش بىلەن باشلاندى. ئابلىمىت سادىق ئەپەندى ئۆمەر مۇھەممەتئىمىنكروراننىڭ ھاياتى ۋە ئىجادى پائالىيىتىنى قىسقىچە تونۇشتۇرۇپ ئۆتتى، ئارقىدىن خوتەن پېداگوگىكا ئالىي تېخنىكومى ئەدەبىيات فاكۇلتېتنىڭ شۇجىسى، دوتسېنت،   تونۇلغان ئەدەبىيات تەتقىقاتچىسى ئەنۋەر ھۇشۇر ئۆزىنىڭ <<گۈل دېگىنىڭ بوپ چىقار تىكەن>> ناملىق ماقالىسىنى، شائىر ئۆمەرمۇھەممەت ئىمىن كروران <<ئوقۇيمەن>> دېگەن شېئىرنى، شىنجاڭ مىللەتلەر نەشرىياتىنىڭ مۇھەررىر ئەدەبىيات پەنلەر ماگىستىرى ئابلەت ئەيسا <<قىزلارنىڭ تارتىش كۈچىدە ئالاھىدە ئىككى شېئىر سەنئەت>> ناملىق ماقالىسىنى، ئەخمەتھەسەن دىنارى <<ئانا يۇرت قەسىدىسى>> ناملىق غەزىلىنى، شائىر ئەدەبىي تەنقىدچى روزى سوپى ئۈچتىكىن <<شائىرنىڭ بايانى ۋە شېئىرنىڭ پايانى>>ناملىق ماقالىسىنى، بايىنغولىن ئوبلاستلىق 1-ئوتتۇرا مەكتەپنىڭ ئوقۇغۇچىلىرى تېيىپجان ئېلىيۇپنىڭ <<ۋەتەن ھەققىدە غەزەل>> ناملىق شېئىرىنى دېكلاماتسىيە قىلدى. شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونلۇق ئەدەبىيات-سەنئەتچىلەر بىرلەشمىسىنىڭ رەئىسى، شىنجاڭ يازغۇچىلار جەمئىيىتىنىڭ رەئىسى، پروفېسسور، دوكتور يېتەكچىسى ئازاد سۇلتان، بايىنغولىن ئوبلاستلىق پارتكومنىڭ دائىمىي ھەيئەت ئەزاسى، بىرلىكسەپ بۆلۈمنىڭ باشلىقى ئەنۋەر ئابلالار ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كرورانغا تون كەيگۈزدى. ھەر قايسى شەخس ۋە ئورۇنلار ئاتاپ كەلگەن لەۋھەلىرىنى تەقدىم قىلدى.
1-       سۈرەتتە:يىغىندىن كۆرۈنۈش
IMG_1_副本.jpg

2-       سۈرەتتە:ئابلىمىت سادىق يىغىنغا رىياسەتچىلىك قىلماقتا
IMG_2_副本.jpg
3-       سۈرەتتە:بايىنغۇلىن ئوبلاستلىق پارتىكومنىڭ دائىمى ھەيئەت ئەزاسى،بىرلىكسەپ بۈلۈمنىڭ باشلىغى ئەنۋەر ئابلا سۆز قىلماقتا.
IMG3_副本.jpg
4-       سۈرەتتە:شائىر ئۆمەر مۇھەممەت ئىمىن كروران <<ئوقۇيمەن>>دىگەن شىئېرنى دېكلىماستسىيە قىلماقتا.
IMG_4_副本.jpg
5-       سۈرەتتە:1-ئوتىرا مەكتەپنىڭ ئوقۇغۇچىلىرى ۋەتەنپەرلەر،ئىنقىلاۋى شائىر،لۇتپۇللا مۇتەللىپنىڭ <<جۇڭگو>> ناملىق شىئېرىنى دېكلىمستسىيە قىلماقتا.
IMG_5_副本.jpg
6-       سۈرەتتە:ئەنۋەر ھۇشۇر ئۆزىنىڭ <<گۇل دىگىنىڭ بوپ چىقار تىكەن>> ناملىقماقالىسىنى ئوقۇماقتا
IMG_6_副本.jpg
7-       سۈرەتتە:پاتىگۈلنىياز ماقالەئوقۇماقتا
IMG_7_副本.jpg
8-       سۈرەتتە:ئابلەت ئەيسا <<قىزلارنىڭ تارتىش كۈچىدە ئالاھىدە ئىككى شىئېرسەنئەت>> ناملىق ماقالىسىنى ئوقۇماقتا.
IMG8_副本.jpg

9-       سۈرەتتە:ئەخمەت ھەسەن دىنارى <<ئانا يۇرت قەسىدىسى>> ناملىق غەزىلىنى دېكلىماستسىيە قىلماقتا.
IMG9_副本.jpg
10-  سۈرەتتە:مەخمۇت مۇھەممەت شىئېر دىكلىماستسىيە قىلماقتا.
IMG_10_副本.jpg
11-  سۈرەتتە:ئامانگۈل ئېزىز ماقالە ئوقۇماقتا.
IMG_11_副本.jpg
12-  سۈرەتتە:ئازات سۇلتان سۆز قىلماقتا،
IMG_12_副本.jpg
13-  سۈرەتتە:بايىنغۇلىن ئوبلاستلىق تەشۋىقات بۈلۈمىنىڭ مۇئاۋىن باشلىغى مەخمۇتجان توختى.

14-  سۈرەتتە:ئازات سۇلتان،ئەنۋەر ئابلالار ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كرورانغا تون كەيگۈزمەكتە.
IMG14_副本.jpg
15-  سۈرەتتە:پائالىيەتكە قاتناشقانلار.

16-  سۈرەتتە:مەركىزى رادىيۇ ئىستانسىنىڭ مۇخبىرى پولات ئاماننۇر ئۆمەر مۇھەممەت ئىمىن كرورانغا لەۋھە تەغدىم قىلماقتا.
IMG_16_副本.jpg
17-  سۈرەتتە:مۇناۋار يازغۇچى تۇرسۇن مەخمۇت ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كرورانغا ئۆزىنىڭ پورتىرىتىنى تەغدىم قىلماقتا،
IMG_17_副本.jpg
18-  سۈرەتتە: مۇناۋار يازغۇچى تۇرسۇن مەخمۇت ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كرورانغا چەرچەننىڭ ۋەكىل خاراتىرلىق قەدىمى سازى ئاللىچى راۋاپنى تەغدىمقىلماقتا.

19-  سۈرەتتە: ئۆمەر مۇھەممەت ئىمىن كروران ئائىلىسىدىلەر ۋەئايال ئەدىپلەر.
20-  سۈرەتتە:مەركىزى رادىيۇ ئىستانسىنىڭ مۇخبىرى پولاتئ اماننۇر مۇناۋەر يازغۇچى تۇرسۇن مەخمۇتنى بۇ قېتىمقى پائالىيەت توغرىسىدا زىيارەتقىلماقتا.
IMG20_副本.jpg

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   پەرھات كازىم تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-9-3 10:31  


باھا سۆز

100 نۇمۇر بەردىم.  ۋاقتى: 2014-9-19 09:02 AM
ياخشى قىلىۋاتىسىز،بىراق سىز بىلەن كۈرۈشالمىدىم، يىغىندا مەنمۇ بار،  ۋاقتى: 2014-9-19 09:02 AM

باھالاش

قاتناشقانلار سانى 1تىللاسى +300 يىغىش سەۋەبى
لوپنۇر + 300 --------

باھا خاتىرىسى

ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

ۋاقتى: 2014-9-3 10:11:06 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىنگە مۇبارەك بولسۇن ،   ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن ئۇيغۇر شېئىرىيىتىدە  مۇھىم  ئورۇن تۇتىدىغان شائىرنىڭ بىرى بولۇپ ھېسابلىنىدۇ . ئۇنىڭغا تېخىمۇ  ئالى شەرەپلەر نېسىپ بولغاي !

ۋاقتى: 2014-9-3 10:12:00 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كرۇراننىڭ 50 ياشقا تولغان قۇتلۇق كۈنلەردە ئېچىلغان «ئۆمەرمۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمى مۇھاكىمە يىغىنى» ئېچىلغانلىقىنى قىزغىن تەبرىكلەيمەن! ئۆمەر ئاكامنىڭ تېنىگە سالامەتلىك، ئائىلىسىگە بەخت، بۇنىڭدىن كېيىنكى ئىجادىيىتىگە ئۇتۇق يار بولسۇن!
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   پەرھات كازىم تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-9-3 10:13  


ۋاقتى: 2014-9-3 13:16:16 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تېرەن پىكىرلىك ۋە تېتىملىق شېئىرلىرى بىلەن ئۇيغۇر جامائەتچىلىكىگە تونۇلغان مول - ھوسۇللۇق شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن  بۈگۈنكى دەۋر ئۇيغۇر ئەدەبىيات تارىخىدا ھالقىپ ئۆتۈپ كېتىشكە قەتئىي بولمايدىغان ئىجتاھاتلىق ئەدىب . مەن ئۇنىڭ بۇ  « قوش تويى » نى چىن دىلىمدىن قۇتلۇقلايمەن ھەم تېنىگە سالامەتلىك ، ئائىلىسىگە بەخت ، ئىجادىيەت ئىشلىرىغا تېخىمۇ زور بەرىكەت تىلەيمەن !!....

باھا سۆز

مەن يەنە 200 نۇمۇر بەردىم  ۋاقتى: 2014-9-27 02:48 AM
ۋاقتى: 2014-9-3 16:15:39 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئالدى بىلەن يوللۇغۇچىغا رەخمەت ئېيتىمەن،ئۆمەر مۇھەممەت ئىمىن كروران ھەقىقەتەن داڭلىق  كۆپ قىرلىق يازغۇچى،ئۇنىڭ كىچىك پىئل،خەلقچىلىق ،ۋەتەنپەرۋەر ئالى جاناپ روھى بىزنىڭ ئۆگىنىشىمىزغا ئەرزىيدۇ.
يىغىن ھەقىقەتەن كاتتا يېغىن بولدى،چۈنكى جەنۇپقا بارغان داڭلىق يازغۇچى،شائىرلار،تەتقىقاتچىلار،تەھرىر،مۇھەررىرلەر قاتنىشىپ،يىغىنندا مۇشاۋرە ئوقۇپ يىغىن مەزمۇنىنى تېخىمۇ بېيىتتى.

ۋاقتى: 2014-9-3 18:21:10 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۆمەركامغا مۇبارەك بولسۇن،  ئۆمەركامنىڭ ئىجادىيىتىنىڭ يەنىمۇ يۇقىرى بالاغەتتە داۋاملىشىشىنى ئۈمىد قىلىمەن.

ۋاقتى: 2014-9-3 20:11:45 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىنگە مۇبارەك بولسۇن.شائىرنىڭ تېنىگە سالامەتلىك،قەلىمىگە بەركەت تېلەيمەن.

ۋاقتى: 2014-9-3 20:40:29 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇبارەك بولسۇن.

ۋاقتى: 2014-9-3 21:31:42 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كورلا خەلقىنىڭ پەخىرلىك ئوغلانى، تۇنۇلغان شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروراننىڭ «ئۆمەرمۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمى مۇھاكىمە يىغىنى» ئېچىلغانلىقىنى قىزغىن تەبرىكلەيمەن! شائىرغا سالامەتلىك تىلەيمەن. بۇندىن كېيىنكى ئىجادىيىتىگە تېخىمۇ زور ئۇتۇق يار بولغاي.

ۋاقتى: 2014-9-3 23:50:09 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تولىمۇ ئەھمىيەتلىك پائالىيەت بولۇپتۇ. شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىنگە مۇبارەك بولسۇن!ئۇنىڭ بۇنىڭدىن كىيىنكى ئىجادىيەتلىرىگە بەرىكەت، تىنىگە ساغلاملىق،كۈنلىرىگە خاتىرجەملىك،ئاسايىشلىق...تىلەيمىز.
يوللىغۇچىنىڭ ئەجرىگە تەشەككۈر!

ۋاقتى: 2014-9-4 00:33:31 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروران شېئىرلىرى ئىلمىي مۇھاكىمە يىغىنىدا ئوقۇلغان ماقالىلەردىن تاللانما:
«قىزلارنىڭ تارتىش كۈچى»دە ئالاھىدە ئىككى شېئىرىي سەنئەت
ئابلەت ئەيسا
(مىللەتلەر نەشرىياتى ئۇيغۇر تەھرىر بۆلۈمىدىن)
شېئىرىيەتكە ئىشتىياق باغلىغاندىن بېرى كلاسسىك شېئىرىيەت بىلەن يېڭى شېئىرىيەت ھەققىدىكى ئۈزۈلمەس بەس-مۇنازىرىلەرنى ئاڭلاپ كېلىۋاتىمەن. ۋەھالەنكى كېيىنكى ئىزدىنىشلىرىم جەريانىدا، يېڭى شېئىرىيەتنىڭ ماھىيەت جەھەتتە قەدىمكى شېئىرىيەت بىلەن نۇرغۇن ئوخشاشلىققا ئىگە ئىكەنلىكىنى تونۇپ يەتتىم. مەيلى كلاسسىك شېئىرىيەتتە بولسۇن ياكى يېڭى شېئىرىيەتتە بولسۇن ئۇنىڭ ماتېرىيالى شېئىرىي تىل ھېسابلىنىدۇ. ھالبۇكى شېئىر تىلى نەسرىي تىلدەك بىلدۈرۈشنى، خەۋەرلەندۈرۈشنى مەقسەت قىلماي، تەسىرلەندۈرۈشنى، ھاياجانلاندۇرۇشنى مەقسەت قىلىدىغان ئايرىم بىر تىل بولۇپ ھەر قانداق بىر شېئىردا ئەينىدۇر. شۇ ۋەجىدىن ئوخشىمىغان دەۋرلەردىكى شېئىرلارنىڭ ئورتاق نۇقتىسى شېئىرىي تىلدۇر.
فارابى «شېئىر نەرسىلەرنىڭ ۋە ھادىسىلەرنىڭ ئوخشىشىنى يارىتىش سەنئىتىدۇر» دەپ ئېيتقان ئىدى. بۇ شېئىرنىڭ سۆز سەنئىتى بىلەن بولغان مۇناسىۋىتىنى كۆرسىتىدىغان مۇھىم تەبىردۇر. مۇشۇ مەنىدىن ئېيتقاندا شېئىر تىلىنىڭ سۆز سەنئىتىدە  كونكرېتلىشىدىغانلىقى شۈبھىسىز. مەلۇمكى ئىستىلىستىكا شېئىرنىڭ زېھنىنى يېڭى ئىپادىلەرگە، يېڭى تىل شەكىللىرىگە ئۈندەيدىغان، يېڭى چۈشەنچە، يېڭى تۇيغۇلارغا باشلايدىغان، مەنە ئوبرازلىرىنى يارىتىدىغان مۇھىم ۋاسىتەدۇر. دېمەك، قانداقلا شېئىر بولۇشىدىن قەتئىينەزەر، ئوخشىتىش، ئىستىئارە، تەجنىس، ئىشارە، تەمسىل، مۇبالىغە قاتارلىق خىلمۇخىل بەدىئىي سەنئەتلەرنىڭ ياردىمىسىز رۇيابقا چىقمايدۇ. چۈنكى، بۇ يەردە ئېيتىلىۋاتقان سەنئەت ئەمەلىي پەنلەرنىڭ ئۆزىگە خاس ئىش ئۇسلۇبى ۋە سىستېمىسى بولۇپ، ئىش يولى بىلەن قاسساپ پىچىقى بىلەندۇر. شېئىرىي سەنئەت شېئىرنىڭ بەدىئىي كامالىتىنى يۇقىرى كۆتۈرىدىغان ۋە شېئىرىي مەنالارنى كۈچەيتىدىغان شېئىرىيەتنىڭ ئۆزىگىلا خاس ئىش ئۇسلۇبىدۇر.
شۇڭا بۇ يەردە شۇنى ئېنىق ئېيتىش كېرەككى، ئۇيغۇر كلاسسىك شېئىرىيىتىدە تىلدىكى يېتۈكلۈك ۋە گۈزەللىكنى كۈچەيتىدىغان بالاغەت ۋە فاساھەت ئىلمى يۈكسەك دەرىجىدە نەزەرىيىۋى سىستېمىنى شەكىللەندۈرۈپ بولغان. يۈسۈپ خاس ھاجىپ، نەۋايى ۋە باشقا بۈيۈك شائىرلىرىمىزنىڭ شېئىرىيەت نەزەرىيىسى، بولۇپمۇ شېئىرىيەتتىكى بەدىئىي سەنئەتلەر ھەققىدە توختالغان مەخسۇس ئەسەرلىرى بولمىسىمۇ، ئەمما ئۇلارنىڭ شېئىرلىرىدا مۇكەممەل بەدىئىي سەنئەتلەر بالقىپ تۇرىدۇ. ھالبۇكى بۇلار نۆۋەتتىكى شېئىرىيەت ئىجادىيىتى ۋە تەتقىقاتىدىكى كەم نۇقتىلارنى تولۇقلايدىغان زور بايلىق بولسىمۇ، بۇلارنى قېزىش يېتەرلىك ئەمەس. ئۇنىڭ ئۈستىگە بۇ نەزەرىيىلەرنى چاغداش شېئىرىيىتىمىزدە قايسى خىل تەرزدە پايدىلىنىشمۇ بەكلا مۇھىم مەسىلە ئىدى. مۇشۇ ئىشلار ھەققىدە ئويلىنىۋاتقان پەيتلەردە شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروراننىڭ «قىزلارنىڭ تارتىش كۈچى» ناملىق شېئىرلار توپلىمى قولۇمغا چۈشتى. شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروران ئۇشبۇ شېئىرلار توپلىمىدا كۆپلىگەن كلاسسىك شېئىرىيەت ئېلېمېنتلىرىدىن پايدىلانغان. بۇلار مەيلى شېئىرىي شەكىل جەھەتتىن بولسۇن، مەيلى قاپىيە جەھەتتە بولسۇن خېلى ئېنىق ئەكس ئەتكەن.
شائىرنىڭ بۇ توپلىمىغا 2002-يىلىدىن 2012-يىلىغىچە يېزىلغان جەمئىي 137 پارچە شېئىر كىرگۈزۈلگەن. بۇ شېئىرلارنىڭ ئىچىدە يېڭى شېئىرىيەتكە خاس گۈزەل ئۆرنەكلەر بولۇشىدىن تاشقىرى، قەدىمكى شېئىرىيىتىمىزدە ناھايىتى كەڭ ئىشلىتىلگەن ئىشارە ۋە تەجنىس سەنئىتى ناھايىتى كەڭ ۋە مۇۋەپپەقىيەتلىك قوللىنىلغان. شۇ سەۋەبتىن، مەن مەزكۇر ماقالەمدە «قىزلارنىڭ تارتىش كۈچى»دە كۆپ قوللىنىلغان بۇ ئىككى ئالاھىدە سەنئەت ھەققىدە توختىلىپ ئۆتىمەن.
ئىشارە سەنئىتى:- ئىشارە سەنئىتى قەدىمدە «تەلمىھ سەنئىتى» دېيىلگەن بولۇپ، «نەزەر سالماق» دېگەنلىك بولىدۇ. يەنى، شېئىر ياكى نەسردە مەشھۇر تارىخىي ۋەقەلەر ۋە ئەفسانىلەرنى ئەدەبىي ئەسەرلەر ياكى ماقالىلەرگە ئىشارە قىلىشتۇر. ئۇنىڭدىن باشقا يەنە «پال پۇل يالتىراتماق» دېگەن مەنىسىمۇ بار. ئەدەبىياتتا تەمسىل يولى بىلەن داڭلىق بىر قىسسەنى، مەشھۇر بىر لەتىپىنى، تونۇلغان بىر نۇقتىنى، تارىخى بىر ھادىسىنى ئۇيغۇن بىر مەسىلىگە، ئىلمىي بىر پىكىرگە ئىشارەت ئېتىشنى كۆرسىتىدۇ. پىروفېسسور ئارسلان ئابدۇللا ئەپەندى بۇ سەنئەتنى ئۆزىنىڭ «قۇتادغۇبىلىگ ئىستىلىستىكىسى» ناملىق كىتابىدا ۋاكالەتلەندۈرۈش دەپ ئېلىپ، ئىپادىلىمەكچى بولغان شەيئىنى بىۋاسىتە ئاتىماي، شۇ شەيئى بىلەن بىۋاسىتە مۇناسىۋەتلىك بولغان باشقا بىر شەيئىنى ئۇنىڭغا ۋەكىللىك قىلدۇرۇش دەپ تەبىر بەرگەن. ئەمەلىيەتتە، بۇ يەردە ئېيتىلىۋاتقان «شەيئى» مەشھۇر شەخس، مەشھۇر تارىخىي ۋەقە ۋە ئەپسانە، رىۋايەتلەرنى كۆرسىتىدۇ. دېمەك، بۇ تەبىر يۇقىرىدىكى تەبىردىن پەرقلىنىپ كەتمەيدۇ. شۇنىسى روشەنكى، ئۇيغۇرلاردا «ئاتالمىغان ئادەمدىن ئاتالغان دۆڭ ياخشى» دېگەن تەمسىل بار. شۇڭا، نەزمدە ياكى نەسردە بولسۇن بارلىق «ئاتالغان دۆڭ»لەرگە ئىشارە قىلىش ۋە ياكى ۋەكىللىك قىلدۇرۇشنى ئىشارە سەنئىتى دەپ ئاتاشمۇ مۇمكىن. ھالبۇكى شائىر ئۆمەر مۇھەممەدئىمىن كروران بۇ سەنئەتنىڭ شېئىردىكى مەنە ئوبرازلىرىنى يارىتىش خۇسۇسىيىتىدىن روشەن تۈستە پايدىلانغان ئىدى. مىسال تەرىقىسىدە شائىرنىڭ «قەشقەردە دوغاپ ئىچىش» ناملىق شېئىرىغا قاراپ باقايلى:
بىنالار قوللىرىدا قىسىلغان سېپىل،
ئاخىرقى ئىپپەتتەك ئاجىز ۋە نازۇرك.
توپ ئىزى __ بىر قىسسەلىك تارىخ
ئۇندىن سۇمۇرغ بولۇپ ئۇچار بۇغراخان،
ئۇندىن دۈپۈرلىشىپ كېلەر خوجىلار...
ساداقەتنىڭ پاسپورتىنى كۆتۈرۈپ
بۈدۈر چاچ قىزلارغا قارار نۇزۇگۇم.
ئويىدا يۈز يىلغا يېقىن قان ھىدى...
تونۇپ بولماس تالاي نەرسىنى
تارىخچى قېرىغان، تارىخ قېرىغان.
شائىر يۇقىرىدىكى ئون مىسرادا تۆت يەردە ئىشارە سەنئىتى قوللانغان. بۇلار «سېپىل»، «بۇغراخان»، «خوجىلار»، «نۇزۇگۇم» قاتارلىق سۆزلەردە ئۆز ئىپادىسىنى تاپقان. بۇ يەردىكى «سېپىل» ئەمەلىيەتتە ئۇيغۇرلارنىڭ قەدىمكى شەھەر مەدەنىيىتى ۋە باشقا نۇرغۇن ئامىللارغا ئىشارە قىلىنغان. ھالبۇكى « بىنالار قوللىرىدا قىسىلغان سېپىل» دېگەن بۇ مىسرانى كونتېكست بىلەن بىرلەشتۈرۈپ ئوقۇسىڭىز، بۇ يەردە قىسىلىۋاتقان نەرسىنىڭ پەقەتلا سېپىل ئەمەسلىكىنى تۇيۇسىز. سېپىلغا مۇناسىۋەتلىك قەدىمكى مەدەنىيەت، تارىخ ۋە باشقا نۇرغۇن ھادىسىلەر بۇ سۆزگە سۆرىلىپ بىر-بىرلەپ ئوتتۇرىغا چىقىدۇ. دېمەك، بۇ يەردىكى بىر تال سۆزنىڭ يىلتىزىنى پۈتكۈل ئۇيغۇر مەدەنىيىتىگە تۇتىشىدىغان قىلىۋېتىشتىكى يول ئىشارە سەنئىتىدۇر.
«بۇغراخان» ۋە «خوجىلار» بولسا ئۇيغۇرلارنىڭ ئوخشىمىغان تارىخىي دەۋرلىرىدىكى ھاكىمىيەت تىزگىنىنى تۇتقان تارىخىي شەخسلەردۇر. شۇڭا، بۇ يەردىكى:
«ئۇندىن سۇمۇرغ بولۇپ ئۇچار بۇغراخان،
ئۇندىن دۈپۈرلىشىپ كېلەر خوجىلار...»
دېگەن ئىككى مىسرا نەچچە يۈز يىللىق تارىخىمىزغا ئىشارە قىلىنغاندۇر. سەلتەنەتتىن ئۇچقان ھۇما قۇشى، مەھكۇملۇقتىن پايخان بولۇپ دۈپۈرلەشكەن قەلەندەرلەر، مانا بۇ ناھايىتى ئۇزاق تارىخنىڭ ئىككى مىسراغا پۈتۈلگەن بەدىئىي ئىنكاسىدۇر. «نۇزۇگۇم» باغلانغان تارىخ ۋە داستان ئىشارە سەنئىتىنىڭ قۇدرىتى بىلەن تېخىمۇ ۋايىغا يەتكەن:
«ساداقەتنىڭ پاسپورتىنى كۆتۈرۈپ
بۈدۈر چاچ قىزلارغا قارار نۇزۇگۇم.»
نۇزۇگۇمدىن بۈدۈر چاچلارغىچە بولغان كەچمىش، ساداقەتتىن خىيانەتكە يول ئالغان يانمىش بۇ سەترىلەردە بىزگە تىنماي بىر نەرسىلەرنى جىكىدەپ تۇراتتى، ئىشارە قىلىپ تۇراتتى. ئۆتمۈشتىكى ۋە بۈگۈنكى دەۋردىكى ئۇيغۇر قىزلىرىنىڭ قىممەت قارىشى نۇزۇگۇمغا باغلانغان تارىخىي كەچمىشلەر بىلەن بىر خىل چاكىنىلىشىۋاتقان روھنىڭ كارتىنىسىنى كۆز ئالدىمىزدا نامايان قىلاتتى.
نۇزۇك باشىغا كۈن چۈشتى
ئېلىپ قاچار ئەر بارمۇ؟
دېگەن مىسرالار «نۇزۇگۇم» سۆزىگە تەڭكەش قىلىنغان ھالدا ئوقۇرمەننىڭ قەلب دۇنياسىغا يالتىراپ چىقىپ تەگسىز تەپەككۇرغا باشلايتتى.
ئوردا ئالدى...
ئوردا ئالدى ئەمەس ھازىر ئۇ
خام بازىرى، تۇماق بازىرى.
چىقىپ كېلەر ئۇندىن
مىڭ يىل كېيىنكى يۈسۈپ خاس ھاجىپ
ئەمەستۇر قولىدىكى «قۇتادغۇبىلىگ».
بۈگۈنكى مەھمۇد كاشغەرىي
تىراژ غېمىدە بەللىرى ئېگىك.
شاھانە شەربەتلەر كۆچكەن ئوردىدىن
رەستىلەر قېرىغان يەڭگۈشلەپ ئىگىن.
دوغاپ ئىچەر شاپ بۇرۇتلۇق ئەر
دوغاپ ئىچەر ئۇسسۇز رەستىلەر
دوغاپ ئىچەر قەشقەردە قەشقەردە...
يۇقىرىدىكى مىسرالاردا بولسا ئەڭ ئاز دېگەندىمۇ ئالتە يەردە ئىشارە سەنئىتى ئىشلىتىلگەن. يەنى «ئوردا ئالدى»، «خام بازىرى»، «تۇماق بازىرى»، «يۈسۈپ خاس ھاجىپ»، «قۇتادغۇبىلىگ»، «مەھمۇد كاشغەرىي» قاتارلىقلارنىڭ ھەربىرى مەدەنىيەتكە، سەلتەنەتكە، شاھانە كىتابلارغا ۋە تىل، ئەدەبىيات، پەلسەپە، تارىخ قاتارلىقلارنى ئۆز ئىچىگە ئالغان نۇرغۇن ئىش-ۋەقەلەرگە تۇتۇشۇپ كەتكەن. ھەممىمىزگە مەلۇمكى، مەھمۇد كاشغەرىي، يۈسۈپ خاس ھاجىبلار تىلغا ئېلىنغان ھامان ئۇيغۇرلارنىڭ تارىخىدىكى شانۇ-شەۋكەتلىك چاغلار كىشىلەرنىڭ قەلبىدە زاھىر بولۇش بىلەن بىرگە، بۇ ئىككى مەدەنىيەت ئەربابىغا مۇناسىۋەتلىك بارلىق ئىشلار ئوقۇرمەننىڭ بىلىشىچە خىيالىدىن كىنو لېنتىسىدەك بىر-بىرلەپ ئۆتىدۇ. قۇدرەتلىك قاراخانىيلار سۇلالىسىنىڭ مەركىزىي ئاسىيادا يۈرگۈزگەن نەچچە يۈز يىللىق ھۆكۈمرانلىقى مۇشۇ بىر نەچچە سۆزنىڭ ۋاسىتىسى بىلەن قايتىدىن جان ئاتا قىلىنىدۇ. تارىخ ئەسلىنىدۇ، كەلگۈسىگە داغدام قەدەم ئېلىنىدۇ.
ھالبۇكى، ناۋادا «قىزلارنىڭ تارتىش كۈچى»دىكى بۇنداق ئىشارىلىك سۆزلەرنى ئىستاستىكىلاپ چىقساق ھەم ئۇنى كونتېكىست بىلەن بىرلەشتۈرۈپ مۇلاھىزە قىلىدىغان بولساق، قەدىمدىن ھازىرغىچە، دىيارىمىزدىن چەت ئەللەرگچە بولغان مەدەنىيەت، تارىخ، ئىجتىمائىي، سىياسىي قاتارلىق كۈرمىڭلىغان ئىش-ۋەقەلەرگە تۇتۇشۇپ كەتكەن بەدىئىي تىمساللار كۆز ئالدىمىزدا جىلۋىلىنىدۇ. تۆمۈر خەلىپە، خوجىنىياز ھاجى، رىزۋانگۈل، تۇنيۇقۇق، مەڭگۈتاش قاتارلىق بىر تالاي مىساللار ئىشارە سەنئىتىنىڭ مەزكۇر توپلامدا نەقەدەر كۆپ ئىشلىتىلگەنلىكىنى كۆرسىتىش بىلەن بىرگە، شائىرنىڭ تارىخ تۇيغۇسىنىڭ كۈچلۈكلۈكىنى، شۇنداقلا ئۆزىگە خاس ئۇسلۇبىنى ئەكس ئەتتۈرۈپ بېرىدۇ. شۇڭا بىز ماقالىنىڭ ھەجىم ئېتىبارى بىلەن قالدى مىساللارنى بىرمۇبىر سۆزلەپ ئولتۇرمايمىز. ئەقىللىق ئوقۇرمەنگە مەزكۇر توپلامدا يەنە قانداق پۈتمەس-تۈگىمەس مەنالارنىڭ قالدۇرۇلغانلىقىنى مۇشۇ سەنئەتكە باغلىق ھالدا جىكىلەپ قويىمىز خالاس.
تەجنىس سەنئىتى:- تەجنىس ئەرەبچە سۆز بولۇپ، «بىر جىنىسلاشتۇرۇش، بىر خىللاشتۇرۇش، ئوخشاش بولۇش» دېگەن مەنىدە. تەجنىس سەنئىتى مەنە جەھەتتىن ھەر خىل، ئەمما شەكىلداش ۋە ئاھاڭداش بولغان سۆزلەرنى قوللىنىش سەنئىتىدۇر. مەلۇمكى، سۆزلەر تەجنىسنى شەكىللەندۈرۈش ئۈچۈن مۇنداق تۆت ئۇنسۇرنى ھازىرلىشى كېرەك. يەنى، نەۋئى ئىلىپەنى تەشكىل قىلغۇچى ھەر ھەرىبنىڭ ئۆزىدىن باشقا ھەرىبلەرگە نىسبىتى نەۋئى بولىدۇ. دەل مۇشۇ نەۋئىلەرئۇيغۇن كەلگەن بۆلىشى كېرەك. سانى:- سۆزنى تەشكىل قىلغۇچى ھەرىبلەرنىڭ سانى تەڭ بۆلىشى لازىم. ھەيئەت:- بۇ ھەرىبلەرنىڭ جاراڭلىق، جاراڭسىز، ۋە ئۇزۇن ۋە قىسقا بۆلىشى، لەۋ ھالىتى، تىل ئورنى جەھەتتىن ماسلىشىشىنى كۆزدە تۇتقان. تەرتىپ:- ھەرىبلەرنىڭ سۆزدىكى ئىلگىرى كېيىنلىكىگە قارىتىلغان. تەجنىس سەنئىتىنىڭ شېئىردىكى ئاھاڭدارلىق ۋە مۇزىكىدارلىقنى كۈچەيتىدىغان خۇسۇسىيىتى ئىنتايىن كۈچلۈك. بۇ جەھەتتە تەجنىسىڭ باشقا ئىستىلىستىكىلىق شەكىللەرگە قارىغاندا تېخىمۇ روشەن بولۇپ، كلاسسىك شائىرلىرىمىزنىڭ شېئىرىلىرىدا ناھايىتى كۆپ ئۇچرايدۇ. ھالبۇكى، «قىزلارنىڭ تارتىش كۈچى»دىمۇ بۇ خىل سەنئەت خېلى جىق ئىشلىتىلگەن. مەسىلەن، شائىرنىڭ داڭلىق ژۇرنالىست قۇربان مامۇت ئاكىغا ئاتاپ يازغان شېئىردا تەجنىس سەنئىتى زاھىردۇر.
ئارىمىزدا سەركە يىگىت ئۆزىڭىز،
كۆپنى كۆرگەن شۇ بۈركۈتتەك كۆزىڭىز
ئەل تونۇدى، دەل جايىغا تەگكەچكە –
باشقۇرۇلىدىغان بومبا كەبى سۆزىڭىز.
يۇقىرىقى كۇپلېتتىكى «ئۆزىڭىز»، «كۆزىڭىز»، «سۆزىڭىز» دېگەن سۆزلەر تەجنىس ھاسىل قىلغۇچى سۆزلەر ھېسابلىنىدۇ. بۇ سۆزلەردە تەجنىس ھاسىل قىلغۇچى تۆت ئامىلدىن ئۈچى ھازىرلانغان. شۇڭا بۇ ئەيبناق تەجنىسنى شەكىللەندۈرىدۇ. ئەلۋەتتە، بۇ سۆزلەرنىڭ قاپىيىدە كېلىشىگە كۆرە تەجنىسلىك قاپىيىمۇ دېيىلىدۇ. شېئىر تىل سەنئىتى بولسا، رىتىم تىلدىكى مۇزىكىدارلىقنى كۈچەيتىدۇ. بۇ خىل مۇزىكىدارلىق كىشىنىڭ ھېسسىياتىنى توختىماي غىدىقلاپ ئوقۇرمەننى روشەن تۈستە ھاياجانلاندۇرۇش مەقسىتىگە يەتكىلى بولىدۇ. بۇلار بىز باشتا دەپ ئۆتكەن شېئىرىي تىلنىڭ مۇھىم خۇسۇسىيىتى ئىدى. ھالبۇكى، شائىر ئۆز شېئىرلىرىنىڭ تىلىدىكى بۇ خىل خۇسۇسىيەتنى كۈچلەندۈرۈش ئۈچۈن تەجنىسنىڭ ئوخشىمىغان تۈرلىرىدىن كەڭ كۆلەمدە پايدىلانغان.
ئومىقىم بۈگۈن مېنى «ساراڭ» دېدى،
«ساراڭ»دىن كەلدى تاتلىق كۆڭۈل ھىدى،
ئويناقلاپ كەتتى شۇئان يۈرەكلىرىم،
كۆزلىرىڭ كۆزلىرىمگە نېمە دېدى؟
يۇقىرىدىكى كۇپلېتتىكى «ساراڭ» سۆزىدە تەجنىس ھاسىل قىلغۇچى تۆت ئامىل تولۇق ئەكس ئەتكەن بولۇپ، بىرىنچى مىسرادىكى «ساراڭ» ئەسلى مەنىسىدە كەلگەن بولسا، ئىككىنچى مىسرادا «يار» مەنىسىدە كەلگەن. شۇڭا، بۇ مۇكەممەل تولۇق تەجنىس بولىدۇ. شۇنىسى ئېنىقكى، ئەينەن بىر سۆز ئوخشىمىغان مەنىدە قايتا-قايتا تەكرارلانسا شېئىردىكى رىتىم تېخىمۇ كۈچىيىدۇ، دە، شېئىرىي پۇراق تېخىمۇ گەۋدىلىنىدۇ. بىز تۆۋەندە تەجنىسنىڭ ئوخشىمىغان تۈرلىرىدىن يەنە بىر قانچىنى كۆرسىتىپ ئۆتىمىز.
يىراقتىن باقساڭ
تۇرار دالادا بىر باتۇر
تىزىغىچە تۇپراققا چۆككەن.
باغرىغا ئالغان ئۇنى دالا
جەڭگاھى، ئۆيى تالا.
ھەر تاڭ، ھەر كەچ
كۈن ئۇ ياقتىن بۇ ياققا ئۆتكەچ
قىزارغانچە ئۈپكىنى ئۈپكۈن.
يۇقىرىدىكى مىسرالاردىكى «كەچ» سۆزى بىلەن «ئۆتكەچ» سۆزى تەجنىسنى ھاسىل قىلىدىغان بولۇپ، بىر سۆز تامامى بىلەن يەنە بىر سۆزنىڭ پارچىسىدىن بارلىققا كەلسە مۇرەككەب جىناس بولىدۇ. دېمەك، «كەچ» سۆزى «ئۆتكەچ» سۆزىنىڭ پارچىسى بولغاچقا يۇقىرىدا ئېيتقان تەبىرىمىزگە تامامەن ماس كېلىدۇ.
مەن تارىخقا يۆلىنىپ
تارىخ ماڭا بۆلۈنۈپ
يۇقىرىدىكى مىسرادىكى «يۆلىنىپ» ۋە «بۆلىنىپ» سۆزلىرى يېزىق تەجنىسنى ھاسىل قىلىدىغان بولۇپ، ئەرەب يېزىقىدىكى سۆزلەرنىڭ چېكىتلەردىكى پەرقى سەۋەبلىك شۇنداق ئاتالغان. بۇ ئىككى سۆزدىكى «ب» ۋە «ي» ھەرپىدە پەقەت چېكىتتە پەرقلىق بولغاچقا يېزىق تەجنىسنى شەكىللەندۈرىدۇ.
شەك-شۈبھىسىزكى، بۇ توپلامنى ئىنچىكىلىك بىلەن قېدىرىدىغان بولساق تەجنىسنىڭ ئوخشىمىغان تۈرلىرى ئوخشىمىغان مىسرالاردا تېخىمۇ كۆپ ئۇچرايدۇ. ئۇلۇغ شائىر ئەلىشىر نەۋايى ھەزرەتلىرى «تەجنىس ۋە ئېيھامدىن پايدىلىنىش شائىر-ئەدىبلەر ئىچىدە ناھايىتى ئومۇمىي بىر ئەھۋال. شېئىرگە ئالاھىدە رەڭ بېرىدىغان بۇ خىل سۆز سەنئىتى ئۈچۈن پارس تىلىغا قارىغاندا تۈركىي تىلدا ئىمكانىيەت تېخىمۇ كۆپ» دەپ ئېيتقانىدى. دېمەك شېئىردا تەجنىس سەنئىتىدىن پايدىلىنىش بىزدە نەچچە يۈز يىللىق ئەنئەنىدۇر. ھالبۇكى تەجنىس شېئىرنىڭ مۇزىكىدارلىقىنى ئاشۇرۇشتا قوللىنىدىغان ئالاھىدە بەدىئىي سەنئەتتۇر. ئۇنداقتا مۇزىكىدارلىق شېئىرغا نېمىلەرنى ئېلىپ كېلىدۇ؟
ئىبىن سىنانىڭ قارىشىچە مۇزىكا ئېستېتىك گۈزەللىكنىڭ ئۈستىگە قۇرۇلغان بىر ئىشتۇر. ئۇ ئاۋازنىڭ (نوتا، نەغمە) ۋە مۇناسىۋەتلىك رىتىملەرنىڭ تەتقىقاتىنى ئوبيېكت قىلغان ماتىماتىكىلق بىر ئىلىم. ھالبۇكى، مۇزىكىدىكى مەنە ئۆلچىمى مۇزىكا ئاڭلىغۇچىدا قالغان تەسىرنى شەرت قىلىدۇ. ھالبۇكى، ئەگەر مېلودىيە (مۇزىكىنىڭ ئىنساندا قالدۇرغان تەسىرى بىلەن) بىر-بىرىگە ئوخشىسا، ئىنسانغا رۇھىي خۇشاللىق بەخش ئېتىدۇ. مەلۇمكى، بۇ مۇزىكىنىڭ پسىخولوگىيە بىلەن بولغان مۇناسىۋىتىنى ئىپادىلەيدىغان قاراش بولۇپ، ئىبىن سىنا بۇ يەردە مۇزىكىنىڭ شىپالىق رولىنى ئىشارەت قىلىۋاتسا كېرەك. دېمەك، مۇزىكا ئىنسانغا بىر تەرەپتىن ئېستېتىك نۇقتىدىن تەسىر كۆرسەتسە، يەنە بىر جەھەتتىن ئىنساننى داۋالاش رولىغا ئىگە بولغان بولىدۇ. شۇڭا بۇ يەردە شۇنى ئالاھىدە تەكىتلەش كېرەككى، شائىر ئۆمەر مۇھەممەدئىمىن كىروراننىڭ تەجنىستىن ئىبارەت شېئىرىي سەنئەتتىن كەڭ كۆلەمدە پايدىلىنىپ، شېئىردىكى مۇزىكىدارلىقنى ئاشۇرغانلىقى قەدىمدىن كېلىۋاتقان شېئىرىيەت ئەنئەنىسىگە ۋارىسلىق قىلىش ۋە ئۇنى بۈگۈنكى دەۋر شېئىرىيىتىگە ماسلاشتۇرۇشتىن ئىبارەت مۇرەككەپ جەرياندىن ئېرىشكەن زور ئۇتۇقىنىڭ تىمسالى دېيىشكە بولىدۇ.
خۇلاسە كالام، ئۆمەر مۇھەممەدئىمىن كروران يېڭى شېئىرىيەت ئۇسلۇبىدا ئىزچىل ئىجادىيەت  قىلىش بىلەن بىر ۋاقىتتا، كلاسسىك شېئىرىيىتىمىزنىڭ بەدىئىي جەھەتتىكى ئۇتۇقلىرىدىن ئۆرنەك ئېلىپ چاغداش شېئىرىيىتىمىزگە ئۆزىگە خاس يول بىلەن كىرىپ كەلگەن ئىستېداتلىق شائىرىمىزدۇر. ئۇنىڭ قەلىمىگە مەنسۇپ «قىزلارنىڭ تارتىش كۈچى» ناملىق شېئىرلار توپلىمى بولسا كلاسسىك شېئىرىيەت ۋە يېڭى شېئىرىيەتنىڭ ئۆزگىچە خۇسۇسىيەتلىرىدىن پايدىلىنىپ چاغداش شېئىرىيىتىمىزدە يېڭىدىن سەھىپە ئاچقان، «كونا» ئۇسۇلدىن يېڭىچە مەنە ۋە بەدىئىيلىك ياراتقان نەمۇنىلىك ئەسەردۇر.
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   پەرھات كازىم تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-9-4 16:54  


ۋاقتى: 2014-9-4 01:34:14 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ياخشى ئىش قىلىۋاتىسىزغۇ  ھەبىبە تاھىر ،ئەجىرىڭىزگە رەخمەت

ۋاقتى: 2014-9-4 01:41:51 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
پۇلات نىياز يىغىننىڭ كۈرۈنۈشىنى ياخشى تارتىپسىز بىراق يىغىنغا قاتناشقانلارنىڭ ئالدى تەرەپتىكى كۈرۈنۈشى يوق،ئاساسلىغى مۇھاكىمە يىغىنتى ئەمەسمۇ

ۋاقتى: 2014-9-4 09:55:36 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىنگە مۇبارەك بولسۇن ! قۇتلۇق پائالىيەتلەر ئۈزۈلمىگەي...!

ۋاقتى: 2014-9-4 10:41:18 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
«دەۋر مىلودىيەسى ـ شىنجاڭ شېئىرىيەت سەپىرى» مۇشائىرە پائالىيىتى ۋە شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمىي مۇھاكىمە يىغىنىدا سۆزلەنگەن سۆز

ئەنۋەر ئابلا
(ئوبلاستلىق پارتكوم دائىمىي كومىتېتى ئەزاسى، بىرلىك سەپ بۆلۈمىنىڭ باشلىقى)

ھۆرمەتلىك رەھبەرلەر، مېھمانلار! چۈشتىن كېيىنلىكىڭلار خەيرلىك بولسۇن!
ئوبلاستىمىز قۇرۇلغانلىقىنىڭ 60 يىللىقى خاتىرىلىنىش ھارپىسىدا بۈگۈن بىز بۇ يەرگە جەم بولۇپ، «دەۋر مىلودىيەسى ـ شىنجاڭ شېئىرىيەت سەپىرى» مۇشائىرە پائالىيىتى ۋە شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمىي مۇھاكىمە يىغىنى»نى داغدۇغۇلۇق ئۆتكۈزۈپ ئولتۇرۇۋاتىمىز. بۇ ئوبلاستىمىزنىڭ مەدەنىيەت، سەنئەت ساھەسىدىكى خۇشاللىنارلىق چوڭ ئىش. مۇشۇ پۇرسەتتە  مەن ئوبلاستلىق پارتكوم، ئوبلاستلىق خەلق ھۆكۈمىتىگە ۋەكالىتەن بۈگۈنكى بۇ پائالىيەتكە قاتناشقان رەئىس ئازات سۇلتان ۋە ھەر قايسى يازغۇچى، شائىرلارغا قىزغىن تەشەككۇرۇمنى بىلدۈرىمەن ۋە رەھمەت ئېيتىمەن! بۇ قېتىمقى مۇشائىرە پائالىيىتى ۋە شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمىي مۇھاكىمە يىغىنىنىڭ ئۆتكۈزۈلگەنلىكىنى قىزغىن تەبرىكلەيمەن!
«دەۋر مىلودىيەسى ـ شىنجاڭ شېئىرىيەت سەپىرى» مۇشائىرە پائالىيىتى ئاپتونوم رايونلۇق ئەدەبىيات-سەنئەتچىلەر بىرلەشمىسىنىڭ مەركەز ۋە ئاپتونوم رايونلۇق پارتكومنىڭ قارارىنى ئەمەلىيلەشتۈرۈش، پارتىيەنىڭ ئاممىۋىي لۇشەنىنى ئىزچىللاشتۇرۇش، «ھەممە گۈللەر تەكشى ئېچىلىش، ھەممە ئېقىملار بەس-بەستە سايراش» نىشانىدا چىڭ تۇرۇشنىڭ جانلىق گەۋدىلىنىشىدۇر. بۇ قېتىمقى پائالىيەت ئارقىلىق شېئىر دىكلاماتسىيە قىلش شەكلىدە ۋەتەنپەرۋەرلىك ئىدىيەسىنى ئاساسىي تېما قىلىپ، مىللىي تىلدا ئۆزىمىزنىڭ ساداسىنى ياڭرىتىپ، ھەققانىي كۈچنى توپلاپ، مەدەنىيەت، سەنئەت ساھەسىدىكى خىزمەتچىلەرنىڭ ۋەتەننى، شىنجاڭنى قىزغىن سۆيۈپ، ئىتتىپاق، مۇقىم بولغان تارىخىي مەسئۇلىيىتىمىزنى تولۇق نامايان قىلىشىمىز كېرەك. بىز بۈگۈن «دەۋر مىلودىيەسى ـ شىنجاڭ شېئىرىيەت سەپىرى» مۇشائىرە پائالىيىتى ئۆتكۈزۈش بىلەن بىرگە يەنە ئوبلاستىمىزدىن چىققان ئۇيغۇر شائىرى ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروراننىڭ شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمىي مۇھاكىمە يىغىنىنى بىرلىكتە ئۆرتكۈزىۋاتىمىز. بۇ شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونلۇق ئەدەبىيات - سەنئەتچىلەر بىرلەشمىسى، شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونلۇق يازغۇچىلار جەمئىيىتىنىڭ ئوبلاستىمىزنىڭ ئەدەبىيات-سەنئەت ئىشلىرىغا يېقىندىن كۆڭۈل بۆلىدىغانلىقىنى، شۇنداقلا ئوبلاستىمىزنىڭ ئەدەبىيات-سەنئەت خىزمەتچىلىرىگە غەمخورلۇق قىلىدىغانلىقىنى كۆرسىتىپ بىرىدۇ.
ئىشىنىمەنكى، «دەۋر مىلودىيەسى ـ شىنجاڭ شېئىرىيەت سەپىرى» مۇشائىرە پائالىيىتى ئۇيۇشتۇرۇش ئوبلاستىمىزدىكى ھەر مىللەت ئەدەبىياتچىلىرىنىڭ خىزمەت ئاكتىپلىقىنى قوزغاپ، ئوبلاستىمىز ئەدەبىياتىنى جانلاندۇرۇپ، نادىر ئەسەرلەرنى بارلىققا كەلتۈرۈشنى تىزلىتىپ، ئوبلاستىمىز ئەدەبىيات ئىشلىرىنىڭ ئۈزلۈكسىز گۈللىنىشىنى ۋە تەرەققىياتىنى يەنىمۇ بىر بالداق يۇقىرى كۆتۈرگۈسى. شۇنىڭ بىلەن بىر ۋاقىتتا، يەنە ئوبلاستىمىزدىكى ھەر مىللەت ئەدەبىيات-سەنئەت خىزمەتچىلىرىنىڭ بۇ قېتىملىق پۇرسەتنى چىڭ تۇتۇپ، ئاپتونوم رايونىمىزدىكى ئاتاقلىق ئەدەبىيات-سەنئەتچىلەر بىلەن بولغان ئالاقىسىنى كۈچەيتىپ، ئۆزلىرىنىڭ ئىجادىيەت سەۋىيەسىنى يۇقىرى كۆتۈرۈپ، ئاپتونوم رايونلۇق پارتكومنىڭ خىزمىتىنى چۆرىدىگەن ھالدا تېخىمۇ كۆپ، نادىر ئەسەرلەرنى يارىتىپ، ئوبلاستىمىزنىڭ جەمئىيەت ئامانلىقى، مۇقىملىقى ئۈچۈن ئىدىيەۋىي كۈچ ۋە مەدەنىيەت ئاساسى تىكلىشىمىزنى ئۈمىد قىلىمەن.
ئاخىرىدا، «دەۋر مىلودىيەسى ـ شىنجاڭ شېئىرىيەت سەپىرى» مۇشائىرە پائالىيىتى ۋە شائىر ئۆمەر مۇھەممەتئىمىن كروران شېئىر ئىجادىيىتى ئىلمىي مۇھاكىمە يىغىنى»نىڭ مۇۋەپپەقىيەتلىك ئېچىلىشىغا تىلەكداشمەن! ھەر قايسى رەھبەرلەر ۋە ئەدىبلەرنىڭ تېنىگە سالامەتلىك، خىزمىتىگە ئۇتۇق، ئائىلىسىگە بەخت، ئىجادىيەتلىرىگە مول ھوسۇل تىلەيمەن!      
كۆپچىلىككە رەھمەت!  
   
2014-يىل 9-ئاينىڭ 2-كۈنى

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆维吾尔自治区作家协会(维文)网
 
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش