مەغلۇبىيەت -غەلبىنڭ ئاتىسى
(مۇھاكىمە ماقالىسى )
زەپەر
مەن تۇلۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپ ھاياتىمنى . بۇلۇپمۇ تۇلۇقسىز3- يىللىقنىڭ ئاخىردىكى يېرىم يىللىق ھاياتىمنى ئەسلىسەم ،تۇلۇق ئوتتۇرا مەكتەپكە ئۈتەلمىگەن بولسام ھەرگىز قايتا ئۇقۇماستىم .دىگەندەك خىياللارغا كىلىمەن . چۈنكى مىنىڭ باشلانغۇچ مەكتەپتىكى نەتىجەم بەك ناچار ئىدى. ھەتتا مەندە مەكتەپ پۈتتۈرگەندىن كىيىن تۇلۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپتە ئۇقۇيمەن دىگەن ئىددىيەمۇ يوق ئىدى.نىمە سەۋەپتىن ئىكەنلىگىنى ئۈزۈممۇ بىلمەيمەن . كىيىن مەندە تۇيۇقسىزلا يۇقىرى ئۆرلەپ ئۇقۇش ئىستىكى پەيدا بولدى. شۇنداق قىلىپ مەكتەپ پۈتتۈرگەندىن كىيىن ئۆيدىكىلەرنىڭ قايتا – قايتا ئويلىنىشى ۋە مەسىلىھەتلىشى نەتجىسىدە ئاخىرى نوختىلىق ئوتتۇرا مەكتەپكە ئۇقۇشقا كىردىم . تۇلۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپكە بېرىپ يېرىم يىلغىچە ۋاقىتنىڭ قانداق ئۈتۈپ كەتكەنلىكىنى ئۈزۈممۇ سىزەلمىدىم . بەلكىم كۆڭلىمدە تۇلۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپ ھاياتىمنى ، باشلانغۇچ مەكتەپتىكى ھاياتىمغا ئۆخشاش ياكى ئانچە پەرىقلەنمەيدۇ دەپ ئويلاپ قالغان بۇلىشىم مۇمكىن . لېكىن باسقۇچلۇق ئىمتاھاندا نەتىجەم تېخىمۇ تۈۋەن چىقتى .مەن شۇ چاغدا سىنىپىمىزدىكى ۋە پاراللىل سىنىپتىكى ئەڭ يۇقىرى نەتىجە ئالغان ساۋاقداشلىرىمنىڭ ئىمتاھان نەتىجىسىنى كۈرۈپ ئۈزەمدىن تۇلىمۇ نەپىرەتلەندىم .ھەتتا مۇنداق ئۇقۇغاندىن كۈرە ئۇقۇماي كىتىش نىيتىمگىمۇ كەلدىم .گەرچە مەن كۆڭلىمدە شۇنداق نىيەتكە كەلگەن بولساممۇ ، لېكىن ئۇنى ئاتا – ئانامغا . ئاچا -ھەدىللىرىمگە دىيەلمىدىم .. چۈنكى مەن راستىنلا ئۇقۇشتىن قېلىش جەمىيەتكە چىقىپ قېلىشتىن قورقاتتىم . مەن ئىككىنچى ماۋسۇمدىن باشلاپلا ئۈزەمگە قاتتىق تەلەپنى قۇيۇپ تىرىشىپ ئۈگەندىم دە .يىل ئاخىردىكى ئۇمۇمى نەتىجەم سىنىپتىكى ئۇقۇغۇچىلارنىڭ ئىچىدە ئوننىڭ ئىچىگە كىردى . ئەنە شۇ چاغدىن باشلاپلا ھەر قانداق ئۇقۇغۇچى تىرىشىپ كۈڭۈل قۇيۇپ ئۈگەنسلاياخشى بولغان نەتىجىگە ئىرىشكىلى بۇلىدىغانلىقىغا چۈشەندىم . ئەمما ئۈچىنچى يىللىقنىڭ ئىككىنچى ماۋسۇمىدا ئېلىنغان ،مانۋىر ئىمتاھان نەتىجىللىرىم مىنى، شۇنداقلا ماڭا دەرىس بەرگەن ئۇقۇتقۇچىللىرىمنى قاتتىق چۈچۈتتى .سىنىپتا ئۈگۈنۈش نەتىجىسى مەندىن تۈۋەن دىگەن ساۋاقداشلىرىممۇ 30- 50كىچە نۇمۇر ئالغاندى .ئۈزۈم بىلەن تەڭ دەرىجىدە دەپ قارايدىغان ساۋاقداشلىرىم مىنى 80-90 نۇمۇر كەينىگە تاشلىدى . مىنىڭ شۇ چاغدىكى كەيپىياتىم ۋە ھىسسىياتىمنى تىل بىلەن تەسۈرلەشكە تۇلىمۇ ئاجىزلىق قىلىمەن .مەن دەردىمنى ئىچىمگە يۇتۇپ كىيىنكى قېتىمدا چۇقۇم ياخشى بولغان نەتىجىنى قولغا كەلتۈرەلەيمەن دىگەن نىيەتتە ئۆز – ئۈزەمگە تەسەللىي بىرىپ مەغلۇبىيتىمدىن ئۈمۈتسىزلەنمەي ئۈگەندىم .لېكىن ھەر قېتىمقى نەتىجەمنىڭ پەرقىدە كوپ ئۆزگۈرۈش بولمىدى .ئاشۇ چاغلاردا بەزى ساۋاقداشلىرىم يۈزۈمدىن يۈزۈمگە مىنى مەخسىرە قىلىپ بىز ئۈگەنمىسەكمۇ ئېلىۋاتىمىز دەپ كۈرەڭلەشتى .بەزى دەرىس ئۇقۇتقۇچىللىرىم ھەم ساۋاقداشلىرىم ئالدىدا تەنقىتلىدى .. ئىشخانىسىغا ئاپىرىپ پىكىرلىشىپمۇ باقتى .سىنىپ مۇدىرىممۇ مەن بىلەن ئايرىم سۆزلەشتى ، ماڭا تەسەللىي بىرىپ ئىلھاملاندۇردىغان نۇرغۇن ياخشى سۆزلەرنى قىلدى .مەن ئاساسى جەھەتتىن ھەر قېتىملىق نەتىجە قەغىزىمنى قۇلۇمغا ئالغاندا يېغلىماي كۆڭلىم يېرىم بولماي قالمىدى . بىر قانچە قېتىم ئۈيۈمگە تېلىفۇن قىلىپ يېغلىدىم . دادام ماڭا پەقەتلا ئارتۇق گەپ قىلمىدى .دادام ماڭا پەقەتلا شۇنچىلىك ئىشقىمۇ يېغلىدىمڭمۇ ئۇغۇل بالا دىگەن جاسارەتلىك بۇلىشى كىرەك ئوغلۇم . ئۈزىڭىزگە بېسىم قىلىۋالماڭ . نوختىلىق مەكتەپكە ئۈتۈلمىسىڭىز مەيلى دەپ تەسەللى بەردى . بىلىمەن دادا پەقەت مىنىڭ كۆڭلىمنى ئاياپ شۇنداق دەۋاتاتتى . ئاناممۇ قىزىغا ئامىراق بولغادەكلا مەنمۇ دادامغا بولسا ئانامغا قارىغاندا بەك ئامىراق ئىدىم . دائىم قالايمىقان خىياللارنى قىلغاندا ياكى ۋاختىمنى ئۇيۇن بىلەن ئۆتكۈزگەندە ئۈزەمنى ئاشۇ جاپاكەش مىھرىبان ئاتا – ئانام بىزنى ئۇقۇتۇش ئۈچۈن نۇرغۇنلىغان جاپا – مۇشەقەتلەرنى بۇلۇپمۇ نۇرغۇنلىغان ئىسسىق سۇغۇققا قارىماي خىزمەتلەرنى تىنىمسىز باش چۈكۈرۈپ ئىشلەۋاتقان ، گەرچە يېشى ئانچە چوڭ بولمىسىمۇ بەلكىم ئۆينىڭ ھەم ئېتىز –ئەرەكنىڭ جاپاسى بىلەن بەللىرى كۈندىن كۈنگە مۈكچىيۋاتقان يۈزلىرىگە بولسا قورۇقلار چۈشكەن قوللىرى بولسا چاك –چاك يېرىلغان ئاشۇ دادامغا ۋە ۋىژ دانىمغا يۈز كىلەلمەيدىغاندەك ھىس قىلاتتىم . شۇڭلاشقا دائىم دادام پەخىرلەنگۈدەك ياراملىق ئادەم بۇلۇپ يىتىشىپ چىقىمەن .دىگەن ‹‹نىشان ۋە ئىرادىنى ئۈزەمگە ھەركەتلەندۈرگۈچ كۈچ ››قىلىپ ،داۋاملىق تىرىشىپ ئۈگەندىم ئۈزەمگە تەلەپتىن قاتتىق قويدىم . شۇنىڭ بىلەن ئەڭ ئاخىرقى مانۋىر نەتىجەم خېلى رازى بولغۇدەك چىقتى .ئاخىرى ئۆرلەپ ئۇقۇش ئىمتاھانىسىنىمۇ بەردىم . بەلكىم نەتىجەم بەك يۇقىرى چىقمىغان ، ئىچكى ئۆلكىلەردىكى داڭلىق تۇلۇق ئوتتۇرا مەكتەپلەرگە ئۈتەلمىگەن بولساممۇ . لېكىنشجاڭ ئىچىدىكى ئادەتتىكى مەكتەپكە ئۆتكۈنىمدىن تۇلۇق رازى .ئەينى ۋاقىتتا مىنى مازاق قىلغان .مىنىڭ ئالدىمدا ئۈزىنى چوڭ كۆرسەتكەن بەزى بىر ساۋاقداشلىرىمنىڭ نۇمۇرى تۈۋەن چىقىپ قېلىش ياكى ئارزۇنى خاتا تولدۇرۇش دىگەندەك بىر قاتار سەۋەپلەر تۈپەيلىدىن ياخشى مەكتەپلەرگە ئۈتەلمەي ئائىلىسىگە قايتىپ كىتىشكە ياكى قايتا ئۇقۇشقا مەجبۇرى بولدى . مانە مەن ئەنە شۇنداق نۇرغۇنلىغان ئۇڭۇشسىزلىقلارنى بېشىمدىن ئۆتكۈزۈپ ئاندىن ناھىلىك تۇلۇق ئوتتۇرا مەكتەپكە كىرىپ ئۇقۇشقا مۇيەسسەر بۇلالىدىم . لېكىن ھازىرقى بەزى ساۋاقداشلىرىم دائىم ئۈزىنىڭ ئانچە تىرىشمايلا ئۆتكەنلىكىنى دىيشىدۇ .بەلكىم ئۇلارنىڭ ئاساسى باشلانغۇچتىن باشلاپلا تۇلۇق ئوتتۇرغىچە ياخشىدۇر ياكى ئۇلار ئېغىزىنىڭ ئۇچچىدىلا شۇنداق دەۋاتقاندۇ . مەيلى قانداق بۇلىشىدىن قەتئى نەزەر مەن تۇلۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپ ھاياتىمدىن ئۈكۈنمەيمەن ۋە پۇشايمان قىلمايمەن. چۈنكى ئۇ مەكتەپ مىنى قاتتىق چېنىقتۇردى .بەلكىم مەن ئاشۇ ئۇڭۇشسىزلىقلارغا ئۇچۇرمىغان بولسام ئۈزۈمنى دەرىستە ياخشى دەپ ئويلاپ كىتېۋىرىپ ئۈزۈمدىن مەغۇرلىنىپ قېلىپ . تۇلۇق ئوتتۇرا مەكتەپكە ئۈتەلمەسلىكىممۇ مۇمكىن ئىدى . مەن بۇندىن كىيىن ئۈزەمنىڭ ئۇقۇش ھاياتىمنى تېخىمۇ قەدىرلەپ پارتىيگە ۋە خەلققە ياراملىق ئادەم بۇلۇپ چىقىش ئۈچۈن قاتتىق تىرشىمەن .
بۇ ماقالىنى مەن بۇ قېتىمقى پىسخىكىلىق تەربىيلەش كۇرۇسىدا يېزىپ چىققانتىم مەنبەسى : ئۈزەم
|