ئومۇمى يازمىسى: |
ھوقۇق چېكى: 1 |
جۇغلانمىسى: 2680 |
تۆھپىسى: سەر |
|
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا ablatjan تەھرىرلىگەن. ۋاقتى 2014-12-17 11:11
يالغان يېقىلىش دېگىنىمىز، A ماھىر B ماھىر تەرىپىدىن سوقۇلغاندىن كېيىن، A ماھىر گەرچە يىقىلىش گىردابىغا بارمىسىمۇ ياكى شۇ نۇقتىغا يەتمىسىمۇ، قەستەن يىقىلىپ، نۇقتا توپ، ئىختىيارىي توپقا ئېرىشىشنى ياكى قارشى تەرەپنى مەيداندىن چۈشۈرۈۋېتىشنى، ئۇنىڭ سېرىق كارتا بىلەن ئاگاھلاندۇرلۇشىنى مەقسەت قىلغان ئالدامچىلىقتۇر.
ئالدامچىلىق، يەنى ئەخلاقسىزلىق بولغاندىن كېيىن ئەسلى بۇنىڭغا ئېنىقلىما بېرىش، ياكى ئۇنى ماڭا ئوخشاش ئاقلاشنىڭ زۆرۈرىيتى يوق ئىدى. لېكىن، مەسىلە شۇ يەردىكى بۇ ھەرگىزمۇ روھلاندۇرغۇچى دورا، مەيداندىكى زوراۋانلىق قاتارلىقلارغا ئوخشاش ئېنىق، ئوبيېكتىپ، ئاسانلا ھۆكۈم قىلغىلى بولىدىغان ئىش ئەمەس. ئۇنىڭ ئۈستىگە بۇ ئىش يەنە بەزىدە پۇتبولنىڭ جەلپكارلىقى، تۇراقسىزلىقى، كومېدىيەلىكلىكىگە باغلىنىپ بەزىدە ھەتتا غەلىبە - مەغلۇبىيەتنى ئايرىپ قويغاچقا ھۆكۈم قىلىش تەس ئىش بولۇپ قالدى.
يالغان يېقىلىشنى بەزىلەر نومۇسسىزلىق دېدى، يەنە بەزىلەر تاسادىپىيلىق دېدى، يەنە بەزىلەر تاكتىكا ئېھتىياجى، دەپ قارىدى.
ئۇنداقتا، پۇتبول ھەرىكىتىنى جۈملىدىن پۇتبول قائىدىلىرىنى بېكىتىدىغان، ئۇنىڭغا ھۆكۈم چىقىرىدىغان خەلقئارا پۇتبولچىلار بىرلەشمىسى نېمىشقا بۇ نومۇسسىز قىلمىشقا ئېنىق ھۆكۈم چىقارمىدى؟ نېمىشقا ئەڭ ئېغىر بولغاندا بىر تال سېرىق كارتا بىلەنلا ئاگاھلاندۇرۇشنى ئوتتۇرىغا قويدى؟ نېمىشقا تېخىمۇ ئېغىر جازانى، تېخىمۇ قاتتىق بىر تەرەپ قىلىش چارىسىنى يولغا قويمىدى؟ ئەجىبا پۇتبولچىلار بىرلەشمىسى بۇ نومۇسسىزلىقنى بىلمەمدۇ؟؟؟
خەلقئارا پۇتبولچىلار بىرلەشمىسى :"رېپىر ئېغىرراق يالغاندىن يېقىلىشنى تەنتەربىيە ئەخلاقىغا خىلاپ دەپ قاراپ، سېرىق كارتا چىقارسا بولىدۇ" دەپ بەلگىلىمە چىقارغان. بۇ بەلگىلىمىنى يەنە نۇرغۇن كىشىلەر بەك ئېغىر بولۇپ كەتتى، دەپ قاراپ كەلمەكتە.
دېمەك، خەلقئارا پۇتبولچىلار بىرلەشمىسىنىڭ نەزەرىدە بۇ سېرىق كارتىغا لايىق قىلمىش. بۇ يەنە ئەخلاقنىڭ قائىدىدىن ئورۇن ئېلىشى. لېكىن رېپىر پەقەت بايقالغان ياكى ئۆزى بايقىيالىغان يالغان يېقىلىشقا سېرىق كارتا بېرىدۇ. بايقالمىغان نۇرغۇن يالغان يېقىلىش بولسا كۆپىنچە يېقىلىۋالغۇچىنىڭ غەلىبىسى بىلەن ئاياغلىشىدۇ.
خەلقئارا پۇتبولچىلار بىرلەشمىسىنىڭ بۇ مەسىلىگە سوغۇققانلىق بىلەن قارىشىدا تۆۋەندىكىدەك بىر قانچە ئامىل بولۇشى مۇمكىن:
1 . يالغان يېقىلىش ھەرگىزمۇ ئومۇمىيەت ئەمەس. قارايدىغان بولساق يالغان يېقىلىش گەرچە بەزى - بەزىدە كۆزىمىزگە چېلىقسىمۇ، ئۇنى ئومۇملاشقان، ياكى تەڭدىن تولا پۇتبولچى قوللىنىدىغان، پۇتبولنى تەرەققىيات بوشلۇقىدىن ئايرىيدىغان دەرىجىگە يەتتى دېيەلمەيمىز.
2. يالغاندىن يېقىلىش بېشىدا دېيىلگەندەك ئېنىق ھۆكۈم قىلغىلى بولىدىغان، بىر قاراپلا بىلگىلى بولىدىغان، مەيداننىڭ ئۆزىدىلا ھەل قىلغىلى بولىدىغان ئىش ئەمەس. بىز بەزى يېقىلىشلارنى ئاستا كۆرۈنۈشنى يېنىش - يېنىشلاپ كۆرۈپ ئاندىن بىلىمىز. لېكىن يەنىلا ئېنىق ھۆكۈم چىقىرالالمايمىز. شۇنداق تۇرۇقلۇق رېپىر بۇنىڭغا نەق مەيداندا قانداقمۇ ھۆكۈم چىقىرالىسۇن. شۇنى بىلىش كېرەككى، رېپىرنىڭ ھەقىقىي يېقىلىشنىمۇ يالغاندىن يېقىلىش دەپ ھۆكۈم چىقىرىشى تېخىمۇ قورقۇنۇشلۇق. 2002 - يىلىدىكى دۇنيا لوڭقىسىدا توتتىنىڭ كورېيە بىلەن بولغان مۇسابىقىدىكى ئېنىق يېقىلغان توپى ئەخمەقلەرچە يالغاندىن يېقىلىش دەپ قارىلىپ نۇقتا توپ قويۇلۇش ئۇياقتا تۇرسۇن، توتتىغا ئىككىنچى سېرىق كارتىنى چىقىرىپ ئۇنى مەيداندىن چىقىرىۋەتكەن. بۇ تاھازىرغا قەدەر رېپىرلارمۇ تىلغا ئېلىشنى خالىمايدىغان ئىش بولۇپ قالدى.
3. ئەخلاق بىلەن پۇتبولنىڭ نىسپىي زىددىيىتى. ھازىرقى زامان پۇتبولىدا ئەخلاق كۈنسايىن تەكىتلىنىۋاتىدۇ. لېكىن ئەخلاق پۈتۈنلەي قائىدىنىڭ رولىنى ئوينىمايدۇ ھەم ئوينىيالمايدۇ. مەسىلەن: بىر ماھىر يارىلانسا قارشى تەرەپ رېپىر پۇشتەك چالمىغان ئەھۋال ئاستىدا توپنى توختاتماسلىققا ھوقۇقلۇق، ئۇ توختاتسا بۇ ئۇنىڭ ياخشى ئەخلاقى. لېكىن توختاتمىسا ئۇنى ئەخلاقسىز دېيىشكىمۇ بولمايدۇ، چۈنكى، قائىدىدە رېپىرنىڭ پۇشتىكى چېلىنمىسىلا ماھىر توپنى توختاتمىسا بولۇۋېرىدۇ. دېمەككى، ئەخلاق ھەرگىزمۇ قائىدىنىڭ ئۆزى ئەمەس. تەنھەرىكەتچىنىڭ مەيداندا چوقۇم ئېسىل خىسلەتلىك بولۇش مەجبۇرىيىتى يوق. ئۇ قائىدىدىن چەتنىمىسىىلا بولدى. رېپىرنىڭ نەزەرىدە ئۇ يالغان يېقىلدى دەپ قارالسا ئۇ قائىدىگە خىلاپلىق قىلغان بولىدۇ، بولمىسا ئۇنىڭ ھەرىكىتىنى باھالاش، ئەخلاق كاتېگورىيەسىگە چېتىۋېلىش ئارتۇقچە.
4. بۇنىڭغا ئېنىق تۈزۈم چىقىرىش قالايمىقانچىلىق ئېلىپ كېلىدۇ. مەلۇم بىر تۈزۈم ئوتتۇرىغا چىقىدىكەن ئۇنىڭ چوقۇم ئىلمىي ئاساسى ۋە مەۋجۇت بولۇپ تۇرۇش شارائىتى بولۇشى كېرەك، ھەرگىزمۇ قورقۇنۇشلۇق يوچۇق چىقىرىپ قويماسلىقى كېرەك. مەسىلەن:پۇتبولدىكى ھازىرقى بەزى ھەرىكەتلەرمۇ پۇتبولنىڭ روھىغا، ئادىل رىقابەتلىشىشكە خىلاپ. شۇڭا بۇنداق ھەرىكەتلەر سېرىق، قىزىل كارتا بىلەن ئاگاھلاندۇرىلىدۇ. لېكىن بۇلارنى نومۇسسىزلىق دېمەيمىز. مەسىلەن: A ماھىر قارشى تەرەپنىڭ ۋاراتىرى بىلەن يەكمۇيەك قالدى، دەل شۇ ۋاقىتتا B تەرەپنىڭ ئاخىرقى مۇداپىيەچىسى ئارقىدىن كېلىپ A تەرەپ ماھىرىنى پۇتلاپ ياكى ئېسىلىپ يىقىتىۋەتتى. نەتىجىدە B ماھىر قىزىل كارتىغا ئۇچرىدى، نۇقتا توپ قويۇپ بېرىلدى. ئۇنىڭغا قىزىل كارتىنىڭ بېرىلگىنىنىڭ ئۆزىلا ئۇنىڭ پۇتبول قائىدىسىگە ئېغىر خىلاپلىق قىلغانلىقىنىڭ ئىسپاتى، يەنى قارشى تەرەپنىڭ نومۇر ئېلىشىنى يولسىز ۋاسىتە بىلەن توسقانلىقىنىڭ دەلىلى، پۇتلاش توغرا ئۈنۈم بەرسە قارشى تەرەپنىڭ ھۇجۇمىنى بىتچىت قىلغىلى بولىدۇ، ئاقمىسا ئېغىر جازاغا ئۇچرايدىغان گەپ، يا ئۆلۈم - يا كۆرۈم. سۇئال: ئۇ ئەخلاقسىزمۇ؟ ئەلۋەتتە ياق دەيمىز. غەلىبە قىلىش ئۈچۈن بۇنچىلىك تاكتىكىنى ئىشلىتىش خاتا ئەمەس. ئەمدى قارايدىغان بولساق، يالغان يېقىلغانلارمۇ نومۇر ئېلىش ئۈچۈن يولسىز ۋاسىتە قوللانغان بولدى، ئۇنىڭ نەزەرىدە نومۇر ئېلىش ئۈچۈن تاكتىكا قوللىنىش كېرەك. ئۈنۈم بەرسە ياكى نۇقتا توپ ياكى ئىختىيارىي توپ، ئۈنۈم بەرمىسە ئۆزى سېرىق كارتىغا ئۇچرايدۇ، ئامال يوق يا ئۆلۈم - يا كۆرۈم. ئۇنى ئەخلاقسىز دەمدۇق؟ يا ياق يا ھەئە. ئەمەلىيەتتە، ئۇمۇ تاكتىكا ئىشلەتتى. باشتىكى مىسالدىكىسى نومۇر ئالدۇرماسلىق ئۈچۈن ئىشلىتىلگەن تاكتىكا، كېيىنكىسى نومۇر ئېلىش ئۈچۈن ئىشلىتىلگەن تاكتىكا. ئەخلاق دېدىڭىزما؟ 3 - مىسالدا دەپ ئۆتتۈم، ئەخلاق قائىدىدىن دېرەك بەرمەيدۇ. تەنھەرىكەتچىنىڭ مەيداندا قائىدىگە بويسۇنۇش مەجبۇرىيىتى بار، لېكىن چوقۇم ئەخلاققا (بىزنىڭ نەزەرىمىزدىكى ئەخلاق) بويسۇنۇش مەجبۇرىيىتى يوق. ئەگەر ئەخلاق نەزەرىيەسىنى كۆتۈرۈپ چىقىدىغان بولساق، بىرەرسىنى پۇتلاش، يارىلاندۇرۇش ۋە بايىقىدەك رادىكال مۇداپىيەگە كاۋاك چۈشىدۇ. دېمەك، يۇقىرىدا دېيىلگەن مۇداپىيە توغرىلىق مىسالدىكى B تەرەپ ماھىرىمۇ نومۇسسىز، ئەخلاقسىز دېيىلىشى، بۇنداق قىلمىشلار، قىسقىسى، بارلىق مۇداپىيە ھەرىكەتلىرى چەكلىنىشى كېرەك.
5. پۇتبول ھەرىكىتىنىڭ جەلپكارلىقىنىڭ ئىپادىسى. خاتا چېلىنغان پۇشتەك، ۋاراتارغا كىرگەن توپلارنىڭ ئىناۋەتسىز قىلىنىشى، چۈشىنىكسىز روك، سىزىق ماجىراسى قاتارلىقلار ئەزەلدىن تۈگەپ باقمىدى. لېكىن، بۇ ئىشلار ھەرگىزمۇ پۇتبولنىڭ خاسىيىتىنى، جەلپكارلىقىنى ۋە كومېدىيەلىك تۈسىنى سۇسلاتمىدى، بەزىدە ھەتتا پۇتبولنى تېخىمۇ قايناق ھېسسىياتقا ئىگە قىلدى. نېمە ئۈچۈن پۇتبول مۇسابىقىلىرىگە تېلېكامېرالارنىڭ، بۈركۈت كۆزلەرنىڭ رېپېىرلىق قىلىشىغا پىلاتىنى باشچىلىقىدىكى ياۋروپا پۇتبولچىلار جەمئىيىتى قوشۇلمايدۇ. بۇنىڭ سەۋەبى: پۇتبول دەل تالاش - تارتىش كۆپ، مۆلچەرلەش قىيىن بولغان، مۇرەككەپ تۈر. ئۇنى ھەرگىز قېلىپلاشتۇرۇشقا، ئۆلۈك ھالەتتە ئېلىپ مېڭىشقا بولمايدۇ. ئەمەلىيەتتە، بەزى خاتالىقلار، رېپىرلارنىڭ سەۋەنلىكىمۇ مەلۇم دەرىجىدە پۇتبولنىڭ خۇسۇسىيىتى، شۇنداقلا ئىنساننىڭ مۇكەممەل ئەمەسلىكىنىڭ دەلىلى ئەمەسمۇ!! دۇنيادا بىرەرمۇ ئۇۋالچىلىققا قالمىغان كوماندا، كۇلۇب بارمۇ؟ بارچە نەرسە دەل مۇشۇ خىل ئىلگىرىلەش ئاساسىدا مۇكەممەلللىشىشكە تىرىشىدۇ ۋە يېڭىلىنىدۇ.
ئاخىرىدا دەيدىغىنىم: بۇ تېما يالغان يېقىلىشنىڭ نېمىشقا ئېغىر جازاغا تارتىلمايدىغانلىقىنى چۈشەندۈرۈش بىلەن بىر ۋاقىتتا، بۇنىڭمۇ مەلۇم دەرىجىدە تاكتىكا ئىكەنلىكىنى قەيت قىلىش مەقسىتىدە يېزىلدى. ھەر كىشىنىڭ ئۆزىگە خاس قارىشىنىڭ بولۇشى ئېنىق. ئەمما، قاراش ھەرگىزمۇ كۆزىنى يۇمۇۋېلىپ ئەمەس، مەلۇم پاكىت ۋە دەلىل ئاساسىدا بولۇشى كېرەك. |
باھالاش
-
باھا خاتىرىسى
|