| 9-يىللىق قوش تىل سىنىپىنىڭ 1-ماۋسۇملۇق تىل-ئەدەبىيات ئىمتىھان سۇئالى توغرا جاۋاپنى تاللاڭ 1.تۆۋەندىكى بايانلاردىن توغرا ئېيتىلغىنى: A: بىلال نازىم ئۇيغۇر كىلاسسىك ئەدەبىياتىدىكى رىئالىزىمچى شائىر،ئۇنىڭ داستانلىرىدا ئەينى دەۋردىكى ئىجتىمائى رىئاللىق ئەكس ئەتكەن. B : «غازات دەر مۇلكى چىن» داستانىدا رىياللىقتا بولمىغان خىيالى ۋەقە ئارقا كۆرنۈش قىلىنغان. C: بىلال نازىم 1825-يىلى تۇغۇلۇپ 1899-يىلى ۋاپات بولغان. D: بىلال نازىمنىڭ «غەزەليات»تىن ئېلىنغان پارچىدا شائىرنىڭ ئەينى دەۋردىكى رىئاللىققا بولغان خۇشاللىقى پەخىرلىنىش ھىسسىياتى ئىپادىلەنگەن. 2-«ئانا يۇرت»رومانى ھەققىدىكى بايانلاردىن خاتاسى: A: بۇ روماندا 1940-يىللاردا شىنجاڭ تارىخىدا يۈز بەرگەن «ئۈچ ۋىلايەت ئىنقىلابى»تىما قىلىنغان. B: بۇ روماندا رىئال تارىخى شەخس ئاساسلىق قىلىپ تەسۋىرلەنگەن،بەدىئى توقۇلما ئوبرازلار تەسۋىرلەنمىگەن. C: بۇ رومان «يېڭى ئەسىر ئۇيغۇر ئەدەبىياتى گۇلزار مۇكاپاتى»نىڭ تۇنجى نۆۋەتلىك مۇنەۋۋەر ئەسەر مۇكاپاتىغا ئېرىشكەن. D: بۇ روماننىڭ ئاپتۇرى زوردۇن سابىر 1948-يىلى تۇغۇلغان.بۇ رومانى 2000- يىلى نەشىر قىلىنغان. 3-« قوش مەسچىت» ناملىق ئەسەر ھەققىدىكى بايانلاردىن خاتاسى: A: بۇ ئەسەر ژانىر جەھەتتىن ھىكايە بولۇپ ئەسەردە بىرەرمۇ تارىخى شەخس تىلغا ئېلىنمىغان. B: ئەسەردىكى زىددىيەت توقۇنۇشنىڭ باشلىنىشىغا سەۋەپ بولغىنى تىللا بىلەن ئالتۇن خىنىمنىڭ مەنمەنچىلىك ،ئابرويپەرەسلىك قىلىپ تۆر تالىشىشى سەۋەپ بولغان. C: ئەسەردە كىشىلەر ئوتتۇرسىدىكى ئىناقسىزلىق ،جاھىللىق،نادانلىقنىڭ زىيىنى پىرسۇناژلار زىددىيىتى ئارقىلىق يورتۇلغان. D: بۇ ھىكايىنىڭ ئاپتۇرى مەمتىلى زۇنۇن بولۇپ ئەسەر 1988-يىلى يېزىلغان. 4-«ئاي كۆتۈرىلىپ تاغ ئىچى يورۇپ قالغان ،ئاي يورۇقى ئىگىز خادا تاشلار ،قويۇق ئورمانلار ،يېشىل چۆپلەر ئۈستىدە ئالا- بۇلىماچ سايە چۈشۈرۈپ تۇراتتى»دىگەن پارچە ھەققىدە خاتاسى: A: پارچىدا تەبىئى مۇھىت تەسۋىرى بىرىلگەن. B: پارچىدا ئىستىلىستىك ۋاستىلەردىن سۈپەتلەش قوللۇنىلغان. C: «قويۇق»دىگەن سۆز بىلەن «ئورمان» دىگەن سۆز چىرمىشىش باغلىنىشتا كەلگەن. D: بۇ پارچە «پالۋان كەلدى »ناملىق ھىكايىدىن ئېلىنغان . 5-تۆۋەندىكى بايانلاردىن خاتاسى: A: نۇتۇق ئادەتتە مۇھاكىمە خااركتىرلىق ماقالىگە تەۋە . B: نۇتۇق ئاغزاكى نۇتۇق ۋە يازما نۇتۇق دەپ ئىككى تۈرگە بۆلىنىدۇ. C:نۇتۇق تىكىستىنى قاراتمىلىققا ئىگە قىلىش ئۈچۈن ئوبىكىتنى ياخشى ئىگەللەش شەرتى قويۇلمايدۇ. D: نۇتۇقتا كۈچلىك ھىسسىيات بولغاندىلا كىشىلەرنى تەسىرلەندۈرگىلى بولىدۇ. 6-تۆۋەندىكىلەردىن ئىگە-خەۋەر مۇناسىۋىتىدە كەلگەن يېغىق ئاددى جۈملە: A: ھاياتنى ئۇلۇغلاش كىرەك. B: كۈز يېتىېپ كەلدى C: ئۇنى تونۇيمەن . D: جىمغۇرلۇقنىڭ ئۆزى دۆتلىك. 7-«قىزىق –دەپ ئويلىدى ئۇ،-بۇ ئېزىتقۇ سەراپ ياكى بۇزۇلغان ئەسەبىلىرىنىڭ ئويۇنى ،ناتوغرا تەسەۋۋۇرنىڭ مىۋىسى بولسا كېرەك »دىگەن جۈملىدە قوللىنىلغان پىرسۇناژ تەسۋىرى : A: تىل تەسۋىرى B: پورترىت تەسۋىرى C: روھى ھالەت تەسۋىرى D: ھەركەت تەسۋىرى 8-«كىتاپسىز ئۆي –روھسىز تەن»ھىكمىتىنى بولسا: A: ئۇلۇغ شائىر ئەلىشىر ناۋائى ئوتتۇرىغا قويغان. B: روسىيەشائىرى تولىستوي ئوتتۇرىغا قويغان . C: ئىتالىيىلىك ناتىق تېستېرۇن ئوتتۇرىغا قويغان. D: كاتتا ئالىم مارى كىيورى ئوتتۇرىغا ىويغان. 9-ھازىرغىچە تېپىلغان يېزىق شەكلىدىكى ئەڭ قەدىمى كىتاپ: A: تېرە ۋە مەخسۇس تارشىلارغا يېزىلغان قوشاقلار . B:ھەر خىل قىيا تاشلارغا چېكىلگەن رەسىملەر. C: تۇنجى ئۇچلۇق تاياقچە بىلەن لاي تاختىلارغا يېزىلغان «پايتەخت قۇرغۇچى گىلگامىش »داستانى. D: بابىل شاھى ھاممۇراينىڭ 282ماددىلىق قانۇن دەستۇرى. 10-تۆۋەندىكى ھۆكۈملەردىن خاتاسى: A جۈملە بۆلەكلىرى ئىگە, خەۋەر، تولدۇرغۇچى، ئېنىقلىغۇچى، ھالەت قاتارلىقلارنى كۆرسىتىدۇ. B: ئۇيغۇر تىلىدا باش بۆلەكلەرسىز جۈملە تۈزگىلى بولمايدۇ C:ئەگەشمە بۆلەكلەردىنمۇ جۈملە تۈزگىلى بولىدۇ D: يېيىق جۈملە بىلەن تولۇق جۈملە ئوخشۇشىپ كىتىدۇ (1)ئاماننىساخان سەئىدىيە خانلىقى دەۋرىدە ياشىغان شائىرە،مۇزىكىشۇناس بولۇپ ( )،( )،( )قاتارلىق شېئىرىي توپلامنى ،( ) ناملىق مۇقامنى مىراس قالدۇرۇپ كەتكەن .ئاماننىساخان ( )-يىلى ۋاپات بولغان. (2)تىلىمىزدىكى تەقلىت سۆزلەر مەنىسىگە ئاساسەن ( )،( )،ۋە ( ) )تەقلىتلىرى دىگەن تۈرگە بۆلىنىدۇ. (3) «خۇشاللىق بىلەن قايغۇ قوشكىزەك»،«دىلىڭنى ئىلىم بىلەن يورۇتقىن»دىگەن جۈملىلەردىكى «بىلەن»سۆزى ئالدىنقى جۈملىدە ( ) رولىدا،كىيىنكى جۈملىدە ( ) رولىدا كەلگەن. 3-سۇئاللارغا جاۋاپ بىرىڭ (1) شىئېر دىگەن نىمە ؟ئۇ قانداق ئالاھىدىلىككە ئىگە؟
(2) ناۋايى كىم؟ئۇنىڭ ئەسەرلىرى قايسى ساھەگە چېتىلىدۇ؟
(3) تەۋرەنمەس روھ مۇۋەپپەقىيەت قازىنىشىمىزنىڭ بىردىنبىر يولىمۇ؟ سىزنىڭچە مۇۋەپپەقىيەت قازىنىش نىمىلەرگە باغلىق؟
4-مۇلاھىزە ۋە مەشق سۇئاالى . (1) تۆۋەندىكى جۈملىنى سۆز تۈركۈمى ۋە جۈملە بۆلەكلىرىگە ئاجرىتىڭ؟ مەن كىتاپخانىدىن يېڭى كىتاپ سېتىۋالدىم .
بىزنىڭ سىنىپ ئازادە.
(2)تۆۋەندىكى پارچىنى ئوقۇپ تەلەپنى ئورۇنداڭ ئۇ ئۆينىڭ تۆرىدىكى كارۋاتتا خىيال سۈرۈپ ئولتۇرۇپ قالدى :«ئەلنىڭ يىغىسىنى يىغلاپ ،ئوتىدا كۆيۈپ ،سۈيىدە ئاققانلارنى سوگو،ئوغرى ،بۇزۇق،ئەلنىڭ ئۈستىدە ئات چاپتۇرۇپ ،گۆشىنى شىلىپ ،قىنىنى شورىغانلارنى بولسا بەگ،ئۇلۇغ دىيىشىدۇ،»-دەپ ئويلايتى ئۇ. 1)بۇ پارچە كىمنىڭ ،قايسى ئەسىرىدىن ئېلىنغان؟
2)پارچىدا پىرسۇناژلارنىڭ قانداق تەسۋىرى بىرىلگەن؟ «ئۇ» كىمنى كۆرسىتىدۇ؟ ئۇنىڭ ئەسەردىكى خاراكتىر ئالاھىدىلىكىنى تەھلىل قىلىڭ؟
3)ئەسەردىكى« سوگو » دەپ ئاتالغان شەخس كىم؟ تەرجىمالىنى ئىخچام تونۇشتۇرۇڭ؟
5- يېزىقچىلىق كۆرگەن، ئاڭلىغان ماتىريالىڭلار ئاساسىدا «پۇل ھەممىگە قادىرمۇ؟»دىگەن ماۋزۇدا بىر پارچە مۇھاكىمە ماقالىسى يېزىڭ؟ (مۇھاكىمە ماقالىسىنىڭ ئۈچ ئامىلى گەۋدىلەنسۇن. ھەجمى بىر بەتتىن كەم بولمىسۇن)
|
|