ximal
كۆرۈش: 369|ئىنكاس: 11

‹‹ تۇمانلىق يۇلتۇزلار›› غا ئىككى كەلىمە سۆز [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  1333
يازما سانى: 37
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 133
تۆھپە : 0
توردا: 20
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-17
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-5 14:58:44 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

« تۇمانلىق يۇلتۇزلار>>غا ئىككى كەلىمە سۆز  

ئابلەھەت باھايىدىن


       يېقىندا، توقسۇن ناھىيە ئىلانلىق ئىگىلىك باشقۇرۇش پونكىتىنىڭ خىزمەتچىسى ياش قەلەمكەش ، شائىرە باھارگۈل زىياۋدۇننىڭ «تۇمانلىق يۇلتۇزلار »ناملىق ئوتتۇرا ھەجىمدىكى رومانى شىنجاڭ ياشلار –ئۆسمۈرلەر نەشرىياتى تەرىپىدىن نەشىر قىلىنىپ تارقىتىلغاندىن كېيىن كەڭ ئوقۇرمەنلەر ئارىسىدا بەلگىلىك تەسر قوزغىدى .

    مەنمۇ « تۇمانلىق يۇلتۇزلار » ناملىق روماننىڭ ئوقۇرمەنى بولۇش سۈپىتىم بىلەن روماننى قايتا –قايتا ئوقۇپ چىقىپ ئەسەر ۋەقەلىكى بىلەن تەپسىلىي تۇنۇشۇپ چىقتىم .تۆۋەندە كەڭ ئوقۇرمەنلەر بىلەن ئورتاقلىشىش مەقسىتىدە بۇ رومان توغرىسىدا ئويلىغانلىرىمنى ئوقۇرمەنلەرگە سۇنماقچى :

   رومان باشلىنىشىدىلا، بىرىچى شەخس تىلىدا ، تەرتىپلىك بايان ئۇسۇلىدا بايان قىلىنغان بولۇپ ، ئەسەر ۋەقەلەكلىرى ئاددىي ، يۇمۇرىستىك تىللار بىلەن كۆپلىگەن پېرسۇناژلار ئوبرازلىرى گىرەلىشىپ ئەسەرنى بىر پۈتۈن گەۋدىگە ئايلاندۇرغان .ئەسەر ۋەقەلىكى تۇرمۇش چىنلىقى ،تىلى جەھەتتە تۇرمۇشقا يېقىن .


روماندا 90-يىللاردىن كېيىن، ئالىي مەكتەپلەرنى ئوقۇپ كەلگەن سىتودېنتلار ئارىسىدىكى خىزمەت تەقسىماتىنى كۈتۈش ، خىزمەتكە تەقسىم قىلىنىشنى ۋە ئۆزلىرى چىقىش يولى تېپىشنى ئەڭ زور بەخت ھېساپلاشتىن ئىبارەت بىر قاتار ۋەقەلىك تەپسىلاتلىرى ئارقىلىق 90 –يىللاردىن كېيىنكى سوتۇدېنتلارنىڭ يۈرەكلىك ، جۈرئەتلىك ھالدا چىقىش يولى تېپىش يولىدىكى ئەگرى –توقاي كەچۈرمىشلىرى ئارقىلىق يۈلىنىۋالماي ، تايانىۋالماي بىلىمدىن ئىبارەت تۇلپارغا مىنىپ ھايات سەپىرىنى باشلاپ ، ئاخىرىدا ئۆزلىرىنىڭ چىقىش يولىنى تاپقانلىقىدەك ۋەقەلىكلىكلەر بايان قىلىنىپ ، پارتىيە ، ھۆكۈمەتنىڭ سوتۇدېنتلارغا قاراتقان سىياسىتىنىڭ پارلاق نۇرىنى چاچقانلىقى جانلىق ئەمەلىي ۋەقەلىك تەپسىلاتلىرى بىلەن يورۇتۇپ بېرىلگەن. يەنە روماندا شىرىن بىلەن سەرداردىن ئىبارەت ئىككى ياشنىڭ مۇھەببەت سەرگۈزەشتىلىرىنى بايان قىلىش ئارقىلىق ياشلارنىڭ مۇھەببەتكە قانداق مۇئامىلىدە بولۇش ، مۇھەببەت ئۈچۈن بارلىقىنى قۇربان قىلىشتىن يانماسلىق، ئۆزى ياخشى كۆرگەن ئادىمى ئۈچۈن ھەرقانداق ئىشنى قىلىپ بېرىشتىن يانماسلىق قاتارلىق ۋەقەلىك تەپسىلاتلىرى ئوتتۇرىغا قويۇلىدۇ .

ئەسەردىكى پېرسۇناژلارغا قاراپ باقىدىغان بولساق :

ئەسەردىكى باش پېرسۇناژ شىرىن بولسا ساپ ۋېجدانلىق ، مۇھەببەتكە سادىق يېزا قىزلىرىنىڭ ۋەكىلى سۈپىتىدە مەيدانغا چىقىدۇ ، ئەسەردە يەنى شىرىن سەرداردىن ئىبارەت ئىككى پېرسۇناژنىڭ ئەگرى-توقاي مۇھەببەت سەرگۈزەشتىلىرى بايان قىلىنىدۇ .يەنى ئەسەردە شىرىن دەسلىپىدە سەرداردىن ئىبارەت يىگىت بىلەن بىلىم تەشنالىقى سەۋەپلىك تۇنۇشۇپ ، كۆپ ئۇچرىشىش جەريانىدا ئۇنىڭغا كۆڭلى چۈشۈپ ،  ئۇنىڭ ھەقىقى مۇھابىتىگە ئېرىشمەكچى بولىدۇ ، ئەمما سەردار ھە دىسە ، شىرىننى ئالدايدۇ ، ھاجىتى چۈشسىلا شېرىننى ئىزدەيدۇ ، لېكىن شىرىن ھەر قېتىم ئالدانغىنىنى بىلگەندە سەردار ھەر خىل شىرىن تاتلىق سۆزلەر بىلەن شىرىننى ئۆزىگە ئىشەندۈرىدۇ .ئەسەردە تەسۋىرلەنگەن شىرىن ھەقىقەتەن تۇرمۇشنىڭ ئىسسىق سوغاقلىرىنى بېشىدىن ئۆتكۈزگەن ، تۈرلۈك ئوڭۇشسىزلىق ، قىيىنچىلىقلارغا ئۇچرىسىمۇ « بۇ كۈنلەرمۇ ئۆتۈپ كېتەر»دەپ قىيىنچىلىق ئوڭۇشسىزلىقلار ئۈستىدىن ۋايسىمايدىغان ، بىلىمگە ھېرىسمەن ، يېڭىلىقنى ئاسان قوبۇل قىلىدىغان ، ئۆزىنىڭ غۇرۇى ، ۋىجدانى بىلەن ياشاشنى ئۆزىنىڭ بىر ئۆمۈرلىك نىشانى قىلغان قەيسەر ، مەغرۇر يېزا قىزلىرىنىڭ ئوبرازى سۈپىتىدە تەسۋىرلىنىدۇ .ئەسەردىكى سەردار بولسا جەمىئىيىتىمىزدىكى كونا ئىدىيىلەرنىڭ ئاسارىتىدىن تولۇق قۇتۇلۇپ بولالمىغان ، ۋىجدانسىز ، نامەرد ، شەخسىيەتچى ، تۇزكور ، ئالدامچى بىر قىسىم ياشلار ئوبرازى سۈپىتىدە تەسۋىرلىنىدۇ .

ئۇندىن باشقا روماندا ئالىيە ، پەرىزات ، ماھىنۇر ، تۇردىان ، شەرىپە ، گۈلشەن ، ئابدۇللا ، شىرئېلى قاتارلىق يانداش پېرسۇناژلار ئوبرازىمۇ ناھايىتى ئۇستىلىق بىلەن يارىتىلىپ ، ئەسەر مەركىزىي ئىدىيىسىنى يورۇتۇپ بېرىشتە بەلگىلىك دەرىجىدە ئۆز ئىپادىسىنى تاپقان .ئەسەردە يەنە مۇھىت تەسۋىرلىرىمۇ ئۆز جايىدا قوللىنىلغان بولۇپ ئەسەرنىڭ ئوقۇشچانلىققا ئىگە قىلىپ  ، ئەسەرنىڭ جەلپ قىلىش كۈچىنى ئاشۇرغان .  

  يىغىنچاقلاپ ئېيتقاندا،  باھارگۈل زىياۋدۇننىڭ « تۇمانلىق يۇلتۇزلار » ناملىق رومانى يېڭى دەۋر روھىنى ئەكس ئەتتۈرگەن ، مۇھاببەت ، نىكاھ ئىشلىرىغا، دوستلۇق ، كىشىلىك مۇناسىۋەتكە ، ئادىمىيلىككە  قانداق مۇئامىلە قىلىش توغرىسىدا يېزىلغان بىر قېتىم ئوقۇپ قويۇشقا ئەرزىيدىغان ياخشى رومان ھېسابلىنىدۇ .

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ARKZAT تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-9-5 15:14  


Rank: 10Rank: 10Rank: 10

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  416
يازما سانى: 993
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1341
تۆھپە : 22
توردا: 167
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-11
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-5 15:51:45 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن بۇ روماننى ئالغان بولساممۇ  ئوقۇش پۇرسىتى يارىتالماي يۈرەەن ئىدىم، بۇ ماقالىدىن روماننى چۈشەنگەندەك بولدۇم، روماننى ئوقۇپ چىققاندىن كېيىن سىزنىڭ پىكىرىڭىزگە ئورتاقلىشاي

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  1726
يازما سانى: 116
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 220
تۆھپە : 0
توردا: 38
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-9-30
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-5 16:27:23 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
باھارگۈل زىياۋدۇننىڭ قەلەم تۇتقان قولىرىغا قۇۋەت تىلەيمەن.بۇ رۇمانغا قىزىقىپ قالدىم ئوقۇپ چىقاي .

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  416
يازما سانى: 993
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1341
تۆھپە : 22
توردا: 167
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-11
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-5 19:20:13 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
چۇقۇم ئوقۇپ چىقىش كېرەك، كىتاپ ئۈچۈن خەجلىگەن 35 يۈئەن پۇل بەزى چاغلاردا چۈشۈپمۇ قالىدۇ، ئەرلەر ئۈچۈن بىر بوتلىكىنىڭ پۇلىسى

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  319
يازما سانى: 819
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1575
تۆھپە : 5
توردا: 184
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-5 19:32:19 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بىزنىڭ ماقالىلىرىمىز-ئەدەبىي تەنقىد ماقالىلىرى  مۇنداق يېزىلىدۇ: ماقالە مۇئەللىپى ئالدى بىلەن قايسىدۇر بىر ھايات ھېكمىتى ياكى قايسىدۇر بىر نەزىرىيەنى ئىزاھلايدۇ. ئاندىن ئىككىنجى ئابزاستىن باشلاپ <مەن پالانىنىڭ پۇكۇنا ئەسىرىنى زور قىززىقىش ۋە ھاياجان بىلەن ئوقۇپ تۈگەتتىم، ئەسىر ئوقۇپ بولغاندىن كېيىنكى ئۆزۈم ھېس قىلغان تەرەپلەرنى  كىتاپخانىلار بىلەن ئورتاقلاشماقچىمەن> دەپ باشلايدۇ-دە، باش قۇردىن باشلاپ ئۇنى 1-،2، دەپ نىنجىغا ئايرىپ يېزىشنى باشلايدۇ. ئاخىرىدا ئۈمۈمەن، ياكى دېمەك دېگەن خۇلاسە سۆزى بىلەن ماقالىنى ئاخىرلاشتۇرىدۇ.  

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  319
يازما سانى: 819
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1575
تۆھپە : 5
توردا: 184
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-5 19:33:32 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
نۇربەگ

پېرسۇناژغا « تون پىچىش »تىن ئازاد بولغان ئوقۇرمەن شۈبھىسىزكى ، يېڭى ئوقۇرمەندۇر ! بولۇپمۇ پروزىغا نىسپەتەن ئېلىپ ئېيتقاندا تېخىمۇ شۇنداق !... بىز پروزا بىلەن ئاپتۇرنىڭ ، پروزا بىلەن ئوقۇرمەننىڭ ، پروزا بىلەن پېرسۇناژنىڭ مۇناسىۋىتىدە بەلگىلەش بىلەن بەلگىلىنىش ، يارىتىش بىلەن يارىتىلىش ، خاتىرلەش بىلەن خاتىرلىنىشنىڭ دېئالىكتىكىسىغا ئەنئەنىۋى تەپەككۇردىن ھالقىغان يېڭىچە تەپەككۇر قىلىش ئەندىزىسىنى بەرپا قىلىشنىڭ مۇھىملىقىنى بىلىشىمىز بىلەن بىرگە ئۇنىڭ ھاياتى كۈچىنى ئىجادىيەت ئەمەلىيىتى دەيدىغان رېئە ، بۇ ئاتالمىنى ئىستىمال قىلىشتىن ئەۋەل ، « يېڭى ئاپتۇر » ئاتالمىسىنى تىلغا ئېلىشقا توغرا كېلىدۇ . قانداق ئاپتۇر « يڭى ئاپتۇر » ؟ بىزنىڭ ( ئۇيغۇرنىڭ ) يىراق تارىخىي دەۋرلەردىن بېرى داۋاملىشىۋاتقان پروزا تارىخمىز يوق ، دەپ قارالسىمۇ ، بىز ئېغىز ئەدەبىياتىمىز بولغان مۇناسىۋىتىمىزدە ، بۇ قاراشقا دېگۈدەك ئاكتىپ پوزىتسىيە تۇتمايمىز . بىزنىڭ پروزا ئاساسىمىز يوقمۇ ؟ كېسىپ ئېيتىمىزكى ، بار ! بىزنىڭ چۆچەكچىلىك ئەنئەنىمىز ، پروزىنىڭ يىلتىزى بولۇشقا ھەقلىق ! نىھايەت ، بىزنىڭ ۋارىسلىق قىلىش پىسخىكىمىزدا ئىزچىللىق بولماسلىقتىن ئىبارەت « يەڭگىللىك » بىزنىڭ پروزا بىلەن بولغان تارىخىي مۇناسىۋىتىمىزگە ئوخشاش بولمىغان قاراشلارنىڭ بولىشىنى كەلتۈرۈپ چىقاردى . نېمە دېيىشلەردىن قەتئىي نەزەر ، بىزنىڭمۇ ئەنئەنىۋى پروزىمىز بولغان ! ... ئۆكۈنىشىمىز شۇكى ، بىزدە ئەنئەنىۋى پروزا بولغان بىلەن پروزا توغرىسىدا ئىس باسقۇدەك تەپەككۇرنىڭ بولمىغانلىقى بىزنىڭ پروزا رېئاللىقىمىزنىڭ يورۇق يۈزىدۇر ! پروزا رېئاللىقىمىزدىكى بۇ « يورۇق يۈز » بىزنى ھازىرغىچە « يېڭى ئاپتۇر » بىلەن « يېڭى ئوقۇرمەن » توغرىسىدا تەپەككۇرىمىز بولماسلىقنى كەلتۈرۈپ چىقاردى . دېئالىكتىكا نوقتىسىدىن قارىغاندىمۇ ، « يېڭى ئاپتۇر » بىلەن « يېڭى ئوقۇرمەن »نىڭ بىرلەمچىلىك ، ئىككىلەمچىلىك مۇناسىۋىتىگە ئالدىراپ پىچىم كەسمەيمىز . نېمىشقا شۇنداق ؟ بىزدە تەپەككۇرلۇق ئاپتۇرلار بار دەپ قارالغاندىمۇ ، تەپەككۇرلۇق ئوقۇرمەنلەر قوشۇنى  بار دېيىشىمىز تەسكە توختايدۇ . ئىجادىيەت ئەمەلىيىتى نوقتىسىدىن قارىغاندا ، ئاپتۇرلارغا بېسىم پەيدا قىلالايدىغان ئوقۇرمەنلەر قوشۇنى بەرپا بولغان ئىجادىيەت رېئاللىقى بىر مىللەت ئەدەبىياتىنىڭ ئۆز چەمبىرىكىدىن ھالقىغانلىقىنىڭ ئىپادىسىدۇر ! ئەپسۇس ، بىز تېخىچە بۇ بەختنىڭ سىرتىدا ...
بىز پىكىرىمىزنىڭ باشلانمىسىغا قايتىمىز . بۇنداق قايتىشنىڭ ھاجىتى نېمە ؟ پېرسۇناژلارغا « تون پىچىش »تىن ئازاد بولغان ئوقۇرمەنلەر قوشۇنىنى بەرپا قىلىشتىن ئەۋەل ، چوقۇمكى ، پېرسۇناژلارغا خارەكتىر مۇستەملىكىسى ئېلىپ بارىدىغان ئاپتۇرلار قوشۇنىغا قارىتا ئەتراپلىق مۇلاھىزىدە بولىشىمىز كېرەك . نېمىشقا پىكىرنى بۇنداق يىمشاق ئېيتىمىز ؟ بىزنىڭ ئەدەبىيات رېئاللىقىمىزدا يەنە كېلىپ پروزا رېئاللىقىمىزدا « كۆنۈپ قېلىش » پىسخىكىسى بەك كەڭ دائىرىنى ھاسىل قىلغان . بۇ دائىرى توغرىلىق مۇنداق قىياسلارنى ئوتتۇرىغا قويىمىز : بىرىنچىدىن ، بىزنىڭ پروزا يازغۇچىلىرىمىزنىڭ ئەتراپلىق تەربىيىلىنىشىدە مەسىلە بار . مۇتلەق كۆپ ساندىكى پروزا يازغۇچىلىرىمىز پروزىغا كىرىشتىن ئەۋەل توپلىغان بىلىم جۇغلانمىسى بىلەن تۇرۇپ قالغان . ئۆزىنى يېڭىلاشقا تەپەككۇر كۈچى يەتمىگەن . تۇنجى ئەسىرىدىكى مىتود قانداق بولسا ، نۆۋەتتىكى مىتودىمۇ شۇنداق . يەنە كېلىپ ، جوڭگۇ ئەدەبىياتى ۋە چەتئەل ئەدەبىياتىدىكى زور تەسىرگە ئىگە بولغان نەمۇنىلىك ئەسەرلەر بىلەن ئۇچراشمىغان . تەرجىمە ئارقىلىق ئۇچراشتى دېگەندىمۇ ، ئۇ مەزكۇر ئەسەرنىڭ تۈرلۈك نوقتىلاردىكى يېڭىلىقىنى قۇبۇل قىلىشقا مادارسىز . دېمەك ، پروزىدىكى يېڭىلىقتىن يىتىم قالغان بىر پروزا يازغۇچىسىنىڭ نەتىنجىسى قانداق بولماقچى ؟ ئۆزىنىڭ تار دائىرىدىكى تەپەككۇرى بىلەن ئىجادىيەت تەجرىبىسىگە سولىنىپ قالغان يازغۇچى چوقۇمكى ، ئۆزىنىڭ ھالاكىتىگە بولغان سۈرۈتىنى تىزلەتمەي قالمايدۇ . بىز بۇ نوقتىدىن قارىغاندا ، بىزدىكى پروزا يىگىلەشكە سەۋەبچى بولىۋاتقانلار ئالدى بىلەن بىزنىڭ پروزا يازغۇچىلىرىمىزدۇر ! بىزدىكى پروزا يىگىلەشنى يەنە مۇنداقمۇ چۈشىنىشكىمۇ  بولىدۇ . ئالدىن بېكىتىلگەن خارەكتىرگە قارىتا ۋەقە قوراشتۇرۇش ئارقىلىق سيۇژېت ياساپ چىقىش . بۇ تۈردىكى پروزا خاھىشى مەيلى دۇنيا ئەدەبىياتىدا بولسۇن ، مەيلى جوڭگۇ ئەدەبىياتىدا بولسۇن ۋە مەيلى ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا بولسۇن كەلمىشىدىن جەريانىغا قەدەر ئالدامچىلىق بىلەن ئىسراپچىلىق تراگىدىيىسىنى كەلتۈرۈپ چىقاردى . بۇ تۈردىكى پروزا ئىنساننى جەۋھەردىن يىراقلاشتۇرۇپ ، پروزىنىڭ سىرتىدا ياشاشقا مەجبۇر قىلدى . بىزدىن ئۆز ئەتراپىغا شولا چاچالىغۇدەك پروزا ئەسەرلىرىنىڭ چىقماسلىقىدىكى بىردىن بىر سەۋەب بۇ نوقتىدا ئۆز ئىپادىسىنى تاپقان بولسا كېرەك . ئىككىنچىدىن ، ئوقۇرمەنلەر قوشۇنىمىزدىكى كۈنسىرى ئۆرلەۋاتقان ئوقۇش مىتودىدىكى ساپاسىزلىق مەسىلىسى . مەن پىكىرنىڭ بۇ يۆلىنىشىدە ، بىزدە زادى ھەقىقىي پروزا شەكىللەندىمۇ ، دېگەن مەسىلىگە يولۇقۇشتىن قورقىمەن . نېمىشقا قورقىمەن ؟ « ھەقىقىي پروزا » قانداق پروزا ، دېگەن سۇئالغا بىزدە كىم نېمە دەپ قارىشىنى ئوتتۇرىغا قويۇپ باقتى ؟ مېنىڭچە ، پروزا ئىجادىيىتىدىكى ئىنچىكە نوقتىلارنىڭ نەزەردىن ساقىت قىلىنىشى بىزنىڭ ئوقۇرمەن تەربىيىلىشىمىزدىكى بوش ھالقىلارنىڭ نېگىزلىك بىر تەرىپىدۇر . بىزدە پروزا تەتقىقاتى بىلەن شوغۇللانغان ئوقۇرمەنلەرنى يوق دېيەلمىسەكمۇ ، بار دېيىشكىمۇ تىلىمىز ئاجىزلىق قىلىدۇ . بىزدە ، ئالدىنقى ئەسىرنىڭ 80- ، 90 – يىللىرىدا بىر تۈركۈم پروزا تاتقىقاتچىلىرى چىققان بولسىمۇ ، ئۇلار پروزىنى ھەقىقىي مەنىدە ئىزاھلاشقا ئېنىرگىيەسى يېتىشمىدى . يېتىشتى دەپ قارىغاندىمۇ ، پروزىنى ماھىيىتىدىن ئايرىپ ئىزاھلىدى . ئاكادېمىيە ، ئونۋېرسىتىتىت ، ئىنىستىتوت مۇنبەرلىرى تېخىمۇ نەپىسىمىزنى بوغۇپ كەلدى . دېمەك ، تۈرلۈك ھەشەم – دەرەملىك ئېلىكتىر چىراقلىرى يالتىراپ تۇرغان ئالىي ئورگانلاردىن تارتىپ يىراق سەھرادىكى « ئالۋاستى كەپىسى »دە قارا چىراقنىڭ غۇۋا شولىسىدا ھەربنى ھەربكە قوشۇپ ئوقۇۋاتقان ئوقۇرمەنلەر قوشۇنىمىزدا ئۇيغۇر پروزىسى ئۈچۈن ئەتراپنى تىترەتكۈدەك سادا چىقمىدى ! شۇنى ئالاھىدە قىستۇرما قىلىمىزكى ، ئۇيغۇر پروزىسى ئەمدىلەتىن پىسىىكىدىكى كېسەلنى ئىزدەشكە ئويغانغىنى بىلەن باشقىلارنىڭ پروزىسى جاراھەتنى داۋالاپ ، پروزىنىڭ ئۆزىگە يۈزلىنىپ بولدى ! پروزىدىكى بۇ قەدەر پەرق بىز قانچە بۇرۇن ئويغاانساق ، شۇنچە كېچىككەنلىكىمىزنى بىلدۈرمەي قالمايدۇ . ئوقۇرمەنلەر قاتلىمىدىكى بۇ قەدەر « يەڭگىللىك »كە يەنە نېمىلەرنى دېيىشىمىز مۇمكىن !؟ پروزا ئاپتۇرلىرىغا بېسىم پەيدا قىلالماسلىقتىن كېلىپ چىققان ۋە چىقىدىغان ئاقىبەتلەرنى بۇ تۈردىكى ئىزاھلاشلار بىلەن ھەرگىز بولدى قىلىشقا بولمايدۇ . چوقۇم پروزا ئاپتۇرلىرىدىن تارتىپ ئوقۇرمەنلەرگە قەدەر سوزۇلغان بۇ زور قوشۇن قاتتىق بىر سىلكىنىشىمىز ، زۆرۈر تېپىلغاندا ، ئەھمىيىتىنى يوقاتقان بارلىق كونا قىممەت قاراشلاردىن ۋاز كېچىشىمىز يېڭى پروزىلارنىڭ مەيدانغا كېلىشىگە قارىتا ھازىرلىغان مۇنبەت تۇپرىقىمىزدۇر ! ...
« يېڭى ئاپتۇر » مەسىلى ئاپتۇردىن ئوقۇرمەنگىچە بولغان ئىجادىيەت مۇھىتىدىكى ھەر بىرىمىزنىڭ سەنئەتنىڭ ئەڭ ئىنچىكە ھالقىلىرىغا قارىتا مۇددىئادىن ئازات بولغان ھالدىكى تەپەككۇرىمىز ئارقىلىق ئىزاھاتىغا ئېرىشىدۇ . مەزكۇر يانداشما پروزىغا مۇناسىۋەتلىك بولغانلىقى ئۈچۈن ، بىزنىڭ تەپەككۇر يۆلىنىشىمىز پروزا ئۈستىدىلا بولىدۇ . قانداق ئاپتۇر « يېڭى ئاپتۇر » ؟ پروزىغا نىسپەتەن ئېلىپ ئېيتقاندا ، پېرسۇناژنى ئەڭ ئالدى بىلەن خارەكتىردىن ئازاد قىلىشىمىز كېرەك ! قانداق قىلغاندا ، پېرسۇناژنى خارەكتىردىن ئازاد قىلغىلى بولىدۇ ؟ مېنىڭچە ، ئاپتۇر ئەڭ ئالدى بىلەن مەقسەتتىن ۋاز كېچىشى كېرەك ! مەقسەتنى ئاساس قىلغان ھەر قانداق ئاپتۇر ئالدى بىلەن شەكلى ئۆزگەرگەن بىر ئىدىيە زوراۋانى . يەنە بىر نوقتىدىن قارىغادا ، پېرسۇناژ يازغۇچىنىڭ مۇئەسسەسىگە ئايلىنىدۇ – دە ، ئۇنىڭ ( پېرسۇناژنىڭ ) بارلىق ھەرىكىتى ئاپتۇرنىڭ كونتىروللىقىدا بولىدۇ . دېمەك ، پېرسۇناژ ئۆزىنىڭ تۇيغۇسىدىن مەھرۇم قالىدۇ . بۇ ۋاقىتتىكى پېرسۇناژ ئۆزىنىڭ ئىنسانىي تۇيغۇسىدىن ئايرىلىپ ، ئاپتۇرنىڭ تەپەككۇرى دائىرىسىدە ياشاشقا مەھكۇم بولىدۇ . شۇڭا پروزا يازغۇچىلىرى ئالدى بىلەن مۇنداق ئىككى مەقسەتتىن ، ئۇنىڭ بىرى ، ئەسەر يېزىش مەقسىتىدىن ؛ يەنە بىرى ، خارەكتىر يورۇتۇشتىن ئىبارەت كونىرىغان ئىدىيەچىلىكتىن ۋاز كېچىشى كېرەك ! ئۆزىنى « مەقسەت »تىن ئازاد قىلالىغان ئاپتۇر ئىككىنچى قەدەمدە يولۇقىدىغان ، قۇتۇلىشى قىيىن بولغان بىر مەسىلە ، پېرسۇناژنىڭ پىسخىكىسىنى تەسۋىرلەشتىن ۋاز كېچىش مەسىلىسى ! ... بۇ مەسىلە ئۇيغۇر پروزىسى ئۈچۈن قۇتۇلۇش بەسى مۈشكۈل بولغان بىر نازۇك مەسىلە . نېمىشقا بۇنداق دەيمىز ؟ ئۇيغۇر پروزا ئاپتۇرلىرى ئىچىدە پىسخىكا يۆلىنىشىدە مېڭىۋاتقانلار ساناقلىقلا . بۇ خىل ئەھۋالدا ، كەمىنە مۇئەللىپ « پىسىىكا تەسۋىرى »دىن ۋاز كېچىشنى ئوتتۇرىغا قويغاندا ، مۇتلەق كۆپ ساندىكى ۋەقە يازغۇچىلىرى قانداق قىلىشى كېرەك ؟ بىز بۇ مەسىلىنى ھەل قىلىش ئۈچۈن پروزىنى مۇنداق ئۈچ تۈرگە ئايرىشىمىزغا توغرا كېلىدۇ : بىرى ، باشتىن – ئاخىر ۋەقەلىك قوغلاشقان « ئەخلەت پروزا » . ئىككىنچىسى ، مەلۇم دەرىجىدىكى ۋەقە ئىپىزوتى بىلەن ئىنسان پىسخىكىسى بىر گەۋدىگە ئىگە قىلىنغان ئاممىباب پروزا . ئۈچۈنچىسى ، بارلىق مەقسەت - مۇددىئا ، ئىدىيە – پەلسەپە ، ۋەقە – تەسۋىردىن ئازاد بولۇپ ، تۇيغۇنىلا خاتىرلەشكە يۈزلەنگەن ئۈستۈن پروزا . بىزنىڭ نۆۋەتتىكى پروزا تراگىدىيىمىز شۇنىڭدىن ئىبارەتكى ، « ئاممىباب پروزا » ئۆزىنىڭ ئۆزىگە خاس بولغان ئالاھىدىلىكلىرى ئارقىلىق « ئەخلەت پروزا »دىن ئايرىلىپ چىقىپ ، زور كۆلەم ھاسىل قىلالمىغانلىقى . ناۋادا ، بىزدىكى ئاممىباب پروزا زور كۆلەم ھاسىل قىلىش ئىماكانىيىتىگە ئېرىشسە ، ئۇ زور بىر پاسىل بولۇپ ، « ئەخلەت پروزا »نىڭ ئۈستۈن پروزىغا بولغان تاجاۋۇزىنى توسۇپ ، پروزا قاتلىمىدىن تارتىپ ئوقۇرمەن قاتلىمىغىچە بولقان دائىرىنى ھاسىل قىلاتتى . ناھايىتى ئەپسۇس ، بىز بۇ قۇرلۇشتىمۇ بەختسىز ... ! بىزنىڭ « يېڭى ئاپتۇر » دېگىنىمىز ، دەل ئۈستۈن پروزا ئاپتۇرلىرىدۇر ! ئۇنداقتا « يېڭى ئوقۇرمەن »چۇ ؟ ئۆزىنىڭ پۈتۈن ئۆتمۈشىدىن يەنى بارلىق كونا قىممەتلەردىن ۋاز كېچىپ ، بىر پارچە پروزا ئەسىرىگە قارىتا مۇددىئادىن ھالقىغان ھالدا ، قۇرۇق ھاياجاندىن ئۆزىنى قۇرۇقداپ ، ئەسەرنىڭ بوشلۇقىدىن ئۆزىگە ئولتىراق ئورۇن ھاسىل قىلالايدىغان ، ئەسەرنى بەئەينى « يېڭى ئاپتۇر »دەك داۋاملاشتۇرۇش كىملىكىنى ھازىرلىغان ئوقۇرمەندۇر ! « يېڭى ئوقۇرمەن » شۈبھىسىزكى ، ئاپتۇرنىڭ تۇيغۇسىنى قانات يايدۇرۇش بىلەن بىرگە پېرسۇناژلارغا دائىر بېكىتىشتىن تامامەن ھالقىشى كېرەك ! يەنە كېلىپ ، خارەكتىر بېكىتىشتىن ئىبارەت كونا قىممەتتىن تامامەن يىراقلىغان ئاساستا ، زۆرۈريىتى بولمىغان ، ئۈستۈن پروزا ئۈچۈن كاشىلا پەيدا قىلىدىغان بارلىق راست – يالغان ئىدىيىلەردىن ۋاز كەچكەن يېڭى بىر ئادەملىك ئىدىيىۋىسىزلىكنى ھازىرلىغان بولىدۇ . مۇنداقچە ئېيتقاندا ، تۇيغۇ خاتىرلەشنى ئاخىرلاشتۇرۇپ ، ئۆزىنىڭ ئاپتۇرلىقىدىن چېكىنگەن بىر ئاپتۇرغا نىسپەتەن ئېلىپ ئېيتقاندا ، مەزكۇر ئوقۇرمەن چوقۇمكى ، ئەسەرنى داۋاملاشتۇرغۇچىغا ئايلانغان بولىشى كېرەك ! پروزا ئاپتۇرلىرىغا نىسپەتەن ئېلىپ ئېيتقاندا ، مېنىڭ قارىشىمچە ، تۇيغۇنى خاتىرلەش مۇنداق ئىككى تۈرلۈك بولىدۇ . ئۇنىڭ بىرى ، ئاپتۇر ئۆزىنى يا پېرسۇناژغا ، يا ئاپتۇرغا تەۋە دېمەستىن ئىبارەت بىر مەخسەتسىزلىكنى ئاساس قىلىپ ، ئۆزىدىكى تۇيغۇنى بىر خاتىرلىگۈچى سۈپىتىدە خاتىرلەش . بۇ تۈردىكى خاتىرلەشتە شائىر بىلەن يازغۇچىنىڭ پەرقى تىلدىلا كۆرىلىدۇ . ناۋادا شېئىر تىلدا خاتىرلىسە شېئىرغا تەۋە ؛ نەسرى تىلدا ، تېخىمۇ كونكېرىتلاشتۇرغىنىمىزدا ، پروزا تىلىدا خاتىرلىسە پروزىغا تەۋە بولىدۇ . قايسى تىلدا خاتىرلەش خاتىرلىگۈچىنىڭ تامامەن ئەركىنلىكىدۇر ! خاتىرلەشنىڭ يەنە بىرى ، پېرسۇناژلارنىڭ تۇيغۇسىنى پېرسۇناژغا ئايلىنىپ خاتىرلەش . بۇ تۈردىكى خاتىرلەشتە نە ئاپتۇرلۇق ، نە پېرسۇناژلىق سالاھىيەت مەۋجۇت ئەمەس . مەۋجۇت بولىۋاتقىنى دەل خاتىرە يېزىش ! بۇ نوقتىدا شۇنى ئەسكەرتىمىزكى ، ئاپتۇرنىڭ پېرسۇناژغا ئايلىنىشى دەل پروزىلىق قىممەتتۇر ! ...


Rank: 10Rank: 10Rank: 10

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  416
يازما سانى: 993
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1341
تۆھپە : 22
توردا: 167
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-11
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-6 09:15:58 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
نۇ بەگنىڭ بۇ يازمىسىنى ئىلگىرى كۆرۈپ باقماپتىكەنمەن، ئوبزورچىلىق توغىرىسىدا بەلگىلىك بىلىمگە ئىگە بولغىنىمدىن سىزگە ۋە شاھىپجانغا رەخمەت ئېيتىمەن

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  2019
يازما سانى: 61
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 253
تۆھپە : 0
توردا: 15
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-7 22:12:33 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قانداق يازغۇچى سىڭلىم ، يەنە بىر رومانىڭىز قانداق بولىۋاتىدۇ ؟ تېخىمۇ تىرەن تېمىلارغا يۈرۈش قىلغايسىز ؟!

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  2141
يازما سانى: 29
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 511
تۆھپە : 0
توردا: 43
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-10 21:25:03 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھەممەيلەنگە رەھمەت ، ماڭا ياخشى پىكىر تەكلىپلەرنى بېرىشىڭلارنى سورايمەن .

بىلىم بەخت سائادەتنىڭ بەلگىسى .
نادانلىق بارلىق جىنايەتنىڭ يىلتىزى .

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  1074
يازما سانى: 8
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 277
تۆھپە : 0
توردا: 20
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-30 14:52:45 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
باھارگۈلنىڭ بۇ رومانىنى ئوقۇپ چىقىپ ئەينى يىللاردىكى بىلىمگە ئىنتىلگەن شۇ ياشلارنىڭ سىماسىنى كۆرگەندەك بولدۇم. ئەينى ۋاقتتا ساۋاقدىشىم شۇ كۇرستا ئوقۇۋاتىمەن دېگەندە، مەنمۇ ئوقۇغان بولسام دەپ شۇنچە ئارزۇ قىلغان ئىدىم. ئەپسۇس ماڭا ئۇنداق پۇرسەتلەر بولىمدى. يۇرتدىشىم باھارگۈلنىڭ كېيىنكى ئىجادىيىتىگە مۇۋەپىقىيەت تىلەيمەن.

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  1928
يازما سانى: 146
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 633
تۆھپە : 0
توردا: 130
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-30 15:04:35 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھەر خىل پىكىرلەرنىڭ بولىشى ئىنىق، پوزىتسىيە ھەممىنى بەلگىلەيدۇ. ئالدىڭىزغا قاراپ مىڭىۋىرىڭ! سىزگە ئىشەنچ تىلەيمەن.

سۈكۈت ئادەمنىڭ ئىككىنچى ئەقلىدۇر، ئۈمۈت پەقەت بىچچارىلەرگە مەنسۇپ!

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  39
يازما سانى: 803
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1313
تۆھپە : 7
توردا: 124
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-10-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-30 15:28:34 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئالدى بىلەن باھارگۈلگە مۇبارەك ، ئەسەرگە كەلسەك مەن ئوقۇپ ئاندىن بىر نەرسە دەي چۈنكى مەن ئوقۇمىدىم .
سىزگە ئۇتۇقلار يار بولسۇن .

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش


يازغۇچىلار تورىمىزنىڭ يېڭى بېتى ئېچىۋىتىلگىنىگە:
يانفون نۇسخىسى|新疆作家网
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش