ئۇيغۇر كىلاسسىك ئەدىبلىرىنى قىسقىچە تونۇشتۇرۇش
ئا
ئابدۇلغاپپار ئىبىن ھۆسەيىن (1082_1010؟)
ئابدۇلغاپپار ئىبىن ھۆسەيىن.قارا خانىيلار دەۋرى ئېلمىي ئەدەبىياتىنىڭ موھىم ۋەكىلى،ئالىم ۋە تارىخچى ئابدۇلغاپپار ئىبىن ھۆسەيىن تەخمىنەن 11-ئەسىرنىڭ 10-يىللىرى قەشقەردە تۇغۇلۇپ،ھىجىرىيە 476-يىلى (مىلادىيە1082-يىلى)ئۆز يۇرتىدا ۋاپات بولغان.
ئەدىپنىڭ«تارىخىي قەشغەرى»،«مېسكەنى ئۇستادىيان»قاتارلىق ئەسەرلەرنى يازغانلىقى مەلۇم،ئەمما بۇ ئەسەرلەر بىزگىچە يېتىپ كېلەلمىگەن.
ئابىت قۇمۇلى(17-.18- ئەسىرلەر)
ئابىت قۇمۇلى لىرىك شائىر،ئۇنىڭ ئىجادىيىتى يەركەن خانلىقى ئاخىرلىشىپ،خوجىلار ھۆكۈمرانلىقى باشلانغان دەۋىرگە توغرا كېلىدۇ.ئەدىب ئۆزىنىڭ بىر غەزىلىدە قۇمۇلنىڭ تۇنجى ۋاڭى ئەبەيدۇللا غازى بەگنى تىلغا ئالغان،بۇنىڭغا ئاساسلانغاندائۇ 17-ئەسىرنىڭ كېيىنكى يېرىمى ۋە18-ئەسىرنىڭ باشلىرىدا قۇمۇلدا ئۆتكەن شائىر ئىكەنلىكى ئېنىق.ئەدىبنىڭ بىرقىسىم غەزەللىرى «باياز»لارغا كىرگۈزۈلگەن.
ئابدۇللا شىرىپ خەستە(1854_1907)
شائىر ئابدۇللا شىرىپ (تەخەللۇسى-خەستە)1854-يىلى يەكەن شەھىرىدە مۇدەررىس ئائىلىسىدە تۇغۇلغان.1870-يىللارنىڭ ئاخىرىدىن باشلاپ يەركەندە مۇدەرىسلىك قىلىپ ئەل ئىچىدە تونۇلغان.1907-يىلى ۋاپات بولغان. شائىرنىڭ«كوللىياتى خەستە» ناملىق توپلىمى 20-ئەسىرنىڭ 60-يىللىرىدا يوقۇلۇپ كەتكەن.ئاز بىرقىسىم شېئىرلىرى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن.
ئابدۇرەھىم نىزارى(1776_1850)
19-ئەسىر تەنقىدى رىيالزملىق ئەدەبىياتنىڭ باشلامچىسى، تالانتلىق شائىر ئابدۇرەھىم نىزارى 1776-يىلى قەشقەرشەھىرىنىڭ بۇلاقبېشى مەھەللىسىدە قول ھۆنەرۋەن ئائىلىسىدە دۇنياغا كەلگەن.قەشقەرخانلىق مەدرىسىدە ئوقۇغان مەزگىللىرىدە نەۋائىي ئەسەرلىرىنى زور ئىشتىياق بىلەن تەتقىق قىلغان.1830-يىللىرىدا زوھۇرىددىن ھاكىمبەگ مەھكىمىسىدىكى دىۋانخانىدا باش مىرزا بولغان.1841-يىلىدىن 1844-يىلىغىچە ئەفرىدون ۋاڭنىڭ تەكلىپىگە ئاساسەن زىيائىي،غىرىبىلار بىلەن بىرلىكتە تۇرپاندا زىيارەتتە بولغان.مۇشۇ مەزگىلدە «غىرىبلار ھىكايىسى» ناملىق توپلامنى ئۈچەيلەن بىرلىكتە تۇزگەن. نىزارى ئۆز ئۆمرىدە«دىباچە»،«لەيلى-مەجنۇن»،«پەرھاد-شىرىن»،«رابىيە-سەئىدىن»،«دۇرۇلنەجات»،«چاھار دەرۋىش» قاتارلىق يىرىك ئەسەرلەر ۋە نۇرغۇن لىرىك غەزەللەرنى يازغان.
ئابدۇرەھىم ھاپىز(14-،15-ئەسىرلەر)
ئابدۇرەھىم ھاپىز تۆمۈرىيلەردەۋرىدە خارەزىمدە ياشاپ ئۆتكەن داڭلىق شائىرلىرىمىزنىڭ بىرى.ئەدىبنىڭ «دىۋان ھاپىز تۈركى»ناملىق توپلىمى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن.
ئابدۇقادىر داموللام(1862-1924)
ئالىم ۋەشائىر ئابدۇقادىر بىننى ئابدۇلۋارىس 1862-يىلى قەشقەر ئاتۇشنىڭ مەشھەت مەھەللىسىدە تۇغۇلغان.ياش ۋاقتىدا قەشقەر،بۇخارا،سەمەرقەنت،تۈركىيە قاتارلىق جايلاردا بىلىم ئالغاندىن كىيىن ۋەتەنگە قايتىپ،قەشكەردە مەدەني ئاقارتىش بىلەن شۇغۇللانغان. 1924-يىلى مۇتەئەسسىپ كۈچلەر تەرىپىدىن ئۆزئۆيىدە سۇيىقەست بىلەن ئۆلتۈرۈلگەن.ئالىم ئۆز ئۆمرىدە «سەرف نەھۋى»،«ئىلمىي تەۋجىد»،«ئىلمىي ھېساب»،«ئەقائىدە زۆرۈرىيە»،«ئەقائىدە جەۋھەرىيە»،«نەسىھەتى ئاممە»،«تەسئىلىمىي سەبىيات»،«مىفتائىل ئەدەپ» قاتارلىق يىرىك ئەسەرلەر ۋە بىرقىسىم شېئىرلارنى يازغان.
ئاپرىنچۇر تېگىن(9-ئەسىر)
ئاپرىنچۇر تېگىن قۇچۇ ئۇيغۇر خانلىقى دەۋرىدە ياشاپ ئۆتكەن شائىر بولۇپ،9-ئەسىردە ئىدىقۇتتا ئىجادىيەت بىلەن شۇغۇللانغان. شائىرنىڭ «مۇھەببەتنامە»،«ئىلاھىيە» قاتارلىق بىر قىسىم شېئىرلىرى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن.
ئاتساڭ(9-،10-ئەسىرلەر)
قۇچۇئۇيغۇر خانلىقى دەۋرىدە ئۆتكەن ئەدىپلەرنىڭ بىزگىچە يېتىپ كەلگەن ئەدەبىي مىراسلىرى ئىچىدە ئاتساڭ ئىسىملىك بۇ شائىرنىڭ بۇددا دىنى ماھايانا مەزھىپىنىڭ موھىم نومى بولغان ئاراتامساكا سۇتىرانى مەدھىيلەپ يازغان «ئون ساۋابلىق ئىشقا مەدھىيە» ناملىق بىرپارچە شېئىرى بولۇپ،بۇ ئەسەردە ئاتساڭنىڭ 9-،10- ئەسىرلەردە ياشىغان شائىر ئىكەنلىكى مەلۇم.لىكىن ئۇنىڭ تەرجىمىھالى ئىنىق ئەمەس.
ئاتايى (14-،15-ئەسىرلەر)
تۆمۈرىيلەر سۇلالىسى دەۋرىدە ياشىغان شائىر مەۋلانە ئاتايىنىڭ ھايات پائالىيىتىگە ئائىت يېتەرلىك مەلۇمات يوق.«مەجالىسۇن نەفائىس»،«مۇھاكىمەتۇل لۇغاتەين» قاتارلىق مەنبەلەردە ئاتايىنىڭ يۇقۇرى شۆھرەتكە ئىگە ئەدىب بولۇپ، ئۇنىڭ تاشكەنت بىلەن سايرام ئارىلىقىدىكى ھېزدىيان دېگەن قىشلاقتا ياشىغانلىقى، نەسەب جەھەتتىن خوجا ئەخمەد ياساۋىنىڭ قېرىندىشى ئىسمايىل ئەۋلادىغا مەنسۇپ ئىكەنلىكى كۆرسىتىلگەن.ئۇ دەسلەپتە پەرغانىدە ياشىغان.
شائىرنىڭ بىز گىچە يېتىپ كەلگەن«دىۋان شەيخزادە ئاتايى» ناملىق قوليازما توپللىمى ھازىر پېتىربورگدا ساقلانماقتا. ئاتايى ئەدىبنىڭ تەخەللۇسى بولۇپ ئۆزىنى ھەق ئاللا يولىغا بېغىشلىغۇچى دېگەن مەنىدە.
ئاسى (19-ئەسىر)
ئۇيغۇر ئەدەبىياتى تارىخىدا «زەفەرنامە» مانلىق داستانى بىلەن بىزگە تونۇلغان بۇ شائىرنىڭ تەرجىمىھالى ئېنىڭ ئەمەس، ئەمما ئۇنىڭ«زەفەرنامە» داستانى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن.توققۇز بابلىق بۇ داستاندا 19-ئەسىرنىڭ ئوتتۇرلىرىدىكى ئەمگەكچى خەلقنىڭ ئىچىنىشلىق تۇرمۇشى ۋە ئۇلارنىڭ زۇلۇمغا قارشى كۆرەشلىرى تەسۋىرلەنگەن.
ئاشۇر ئاخۇن غېرىبى (19-ئەسىر)
ئاشۇر ئاخۇن 19-ئەسىرنىڭ ئوتتۇرلىرىدا خوتەندە ياشاپ ئۆتكەن شائىردۇر.ئۇ 1860-يىللارنىڭ ئاخىرىدا «ئەمىر ئالى» داستانىنى يازغان.
ئايازبېك قۇشچى (16-ئەسىر)
بۇ يەركەن خانلىقىنىڭ دەسلەپكى مەزگىلىدە ئۆتكەن ئەدىبلەرنىڭ بىرى.ئۇنىڭ تەرجىمىھالى تولۇق ئەمەس.«تارىخى رەشىدى»دە ئۇنىڭ تالانتلىق شائىر ئىكەنلىكى قەيتقىلىنىپ،ئۇنىڭ ئىككى پارچە شېئىرىنىڭ تېكىستى بىرېلگەن. بۇ ئەسەرلەرنىڭ بىرى«باھار كەلدى»ناملىق غەزەل بولۇپ،شائىر ئۇنى ئابرەشىدخان يېڭى تەختكە چىققان ۋاقتىدا ئۇنى تەبرىكلەپ يازغان. يەنە بىرى ئابدۇرەشىدخان مەلۇم بىر قۇربان ھېيت مۇناسىۋىتى بىلەن ئەلگە كاتتا مەرىكە قىلىپ بەرگەن چاغدىكى شادلىق كەيپىياتىنى ئىپادىلەپ يازغان.شائىرنىڭ نامى «چىڭگىزنامە» دىمۇ تىلغا ئېلىنىدۇ.
ئاماننىساخان (1534ـ1567)
يەكەن خانلىقى دەۋرىدە ئۆتكەن داڭلىق مۇقامشۇناس،شائىرە خانىش ئاماننىساخان 1534-يىلى يەركەنگە تەۋە تىزناپ دەرياسى بويىدىكى قۇمۇش مەھەللە يېزىسىدا نامرات ئائىلىدە تۇغۇلغان.
ئاماننىساخاننىڭ ھاياتى ۋە ئىجادىيىتىگە ئائىت بەزى ئۇچۇرلار موللا ئىسمەتۇللا بىننى نېمەتۇللا مۆجىزىنىڭ «تەۋارىخى مۇسىقىيۇن» ناملىق ئەسىرىدە خاتىرىلەنگەن. ئاماننىساخان 13يېشىدا ئابدۇرەشىدخان ئوردىسىغا كەلگەندىن كېيىن20يىللىق ئوردا ھاياتىدا،نەسەب قارىشىنىڭ چەكلىمىسى،جاھالەتچىلەرنىڭ تەقىپ قىلىشلىرىغا قارىماي ئىلگىرلەپ ئۆز تالانتىنى تېخىمۇ ئىلگىرلەپ يېتىلدۈرۈپ،ئۇيغۇر«ئون ئىككى مۇقام»نىڭ سىستېمىلىنىشى،مۇكەممەللىنىشى ئۈچۈن يۈرەك قېنىنى سەرىپ قىلغان.ئۇ يەنە خوتۇن- قىزلارغا نەسىھەت قىلىش «ئەخلاقى جەمىلە»ئەسەرنى،«شۇرۇھۇلقۇلۇپ»،«دىۋان نەفىسى»قاتارلىق ئەسەرلەرنى يازغان.«ئىشرەت ئەڭگىز» ناملىق بىر كۈينى ئىجاد قىلغان.1567-يىلى تۇغۇتتا ۋاپات بولغان.
ئاخۇن ئاغىچا (19-ئەسىر)
بۇ 19-ئەسىرنىڭ ئوتتۇرلىرىداخوتەندە ياشىغان شائىرە دۇر. ئاخۇن ئاغىچا 1860-يىلىدىكى خوتەندە زۇلۇمغا قارشى پارتلىغان خەلى ئىنقىلابىنىڭ سەركەردىسى ئابدۇراخمان خانغوجا(1833ـ1863)نىڭ ئانىسى ئىدى.ئۇ،ئۆز ئوغلى ئابدۇراخمانخان غوجا قۇربان بولغاندا، ئۇنىڭ قەھرىمانلىقىنى مەدھىيىلەپ ۋە زامان كۈلپەتلىرىدىن زارلىنىپ نۇرغۇن قوشاقلارنى توقۇغان.
ئاريا چانترى
ئارياچانترى قەدىمكى ئاگنى بەگلىكىدە ئۆتكەن بۇددا ئالىمى ۋە ئەدەبىي تەرجىماندۇر. بۇ ئەدىب «مائىتىرى سىمىت» درامىسىنى تۇخرى تىلىغا تەرجىمە قىلغان.
ئە
ئەبۇبەكرى مۇھەممەد نارشاھى(10-ئەسىر)
ئەبۇبەكرى مۇھەممەد نارشاھى قاراخانىيلار دەۋرىدە ياشىغان تارىخچى ۋە ئەدىبتۇر.نارشاھى 959-يىلى ۋاپات بولغان.ئۇ «بۇخارا تارىخى» ناملىق ئەسەرنى يازغان.
ئەسىرى
ئەسىرى بۇ تەخمىنەن (18-،19-ئەسىرلەر) دە خوتەندە ياشاپ ئۆتكەن شائىرە دۇر.ئۇنىڭ شېئىرلىرى خوتەندىن تېپىلغان.«باياز»لارغا شائىرەنىڭ بەزى ئەسەرلىرى كىرگۈزۈلگەن.
ئەلىشىر نەۋائى(1441ـــ1501)
ئۇيغۇر ئەدەبىياتىنىڭ پەخرى بولغان تالانتلىق ئەدىب ۋە پەيلاسوپ ئەلىشىر نەۋائى 1441-يىلى 9-فېۋرالدا ھېراتتا غىياسىدىن باخشى ئىسىملىك ئەمەلدار ئائىلىسىدە دۇنياغا كەلگەن.12يېشىدا دادىسىدىن يىتىم قالغان.13ــــ14ياشلاردا ئوبولقاسىم بابۇر ئوردىسىدا خىزمەت قىلغان.15يېشىدىن باشلاپ شېئىرىيەتتە كۆزگە كۆرۈنگەن.1469-يىلى ھۆسەيىن بايقارا تۆمۈرىيلەر تەختكە چىققاندىن كېيىن ئوردا ئەمەلدارى،ۋەزىر قاتارلىق خىزمەتلەرنى ئىشلىگەن.ئەمما يامان نىيەتلىك ئوردا ئەمەلدارلىرى ۋە ۋەزىرلەرنىڭ چەتكەقېقىشىغا ئۇچرىغان.1501-يىلى 3-يانۋاردا ھېراتتا ۋاپات بولغان. ئەدىب ئۆزھاياتىدا«چاھاردىۋان»،«دىۋان فانى»،«خەمسە»،«ھەيراتۇل ئەبرار»،«فەرھاد ۋە شېرىن»،«لەيلى ۋە مەجنۇن»،«سەبئى سەييارە»،«سەددى ئىسكەندەر»،«سىراجىل مۇسلىمىن»،«لىسانۇتتەير»،«ھەسبى ھال»،«مەجالىسۇن نەفائىس»،«مۇھاكىمەتۇل لۇغاتەين«،«مەھبۇبۇل قۇلۇپ»،«نەسا ئىمۇل مۇھەببەت»،«تارىخى ھۆكۈما ۋە ئەنبىيا»،«مۇنشەئات»،«تارىخى مۈلكى ئەجەم»،«ۋەففىيە»،«مىزانۇل ئەۋزان»،«مۇناجەتنامە»،«تۆھفەتۇل ئەفكار»،«ھالەتى سەئىد ھەسەن ئەردە شىر»،«ھالەتى پەھلىۋان مۇھەممەد» قاتارلىق ئەسەرلەرنى يازغان.
ئەمىرى(16-ئەسىر)
ئەمىرى تەخەللۇسلۇق بۇ شائىر ئەمىر تۆمۈر ئەۋلادلىرىدىن بولۇپ ئۇ يەركەن خانلىقى دەۋرىدە ئۆتكەن ئەدىب مىرزا ھەيدەر بىلەن بىر نەۋرە تۇغقان.لېكىن شائىرنىڭ تەرجىمىھالى ئىنىق ئەمەس.شائىر ئۆز ئەسەرلىرىدە «چىن ماچىن» نامىنى زور ئىشتىياق بىلەن تىلغا ئالغان. ئۇ خوتەندە ياشىغان ۋە ئۇيەردە ئەمەل تۇتقان. ئەمىرنىڭ «دىۋان ئىرفان ئەمىر فەرغانە» ناملىق كىتابى 1900-يىلى پېتروبۇرگدا چاپ قىلىنغان. مىللەتلەرنەشىرىياتى تەرىپىدىن نەشىر قىلىنغان «باياز»(1997)غا شائىرنىڭ خېلى كۆپ ئەسەرلىرى كىرگۈزۈلگەن.
ئەمىنى (18-ئەسىر)
شائىر ئەمىنى 18-ئەسىر ئەتراپىدا قۇمۇل دىيارىدا ياشىغان.ئاپتونومرايونلۇق موزىيدىن مەلۇم بولغان «باياز»ناملىق قوليازمىغا شائىرنىڭ 11پارچە غەزىلى كىرگۈزۈلگەن. ئۇنىڭ شېئىرلىرىدا قۇمۇل ۋە قۇمۇل خەلقى چوڭقۇر مۇھەببەت بىلەن تىلغا ئېلىنغان.
ئەنسارى (1225ـ1293)
مەنبەلەردە ئەنزاڭ دەپ ئېلىنغان بۇ ئەدىب يۇەن دەۋرىدە ئۇيغۇرلاردىن چىققان داڭلىق ئەدەبىي تەرجىماندۇر. ئۇ جىمىسارلىق بولۇپ، كىچىكىدىن باشلاپلا بۇددا ئەقىدىسى ۋە كوڭزى تەلىماتىنى ئۆگەنگەن.1260-يىلى ئون جىلدلىق «نادىر نوملار يەشمىسى»نى تەرجىمە قىلىپ ئوردىغا تەقدىم قىلغان. كېيىن قۇبلەيخان ئۇنى كاتىپلىققا تەيىنلىگەن. ئۇ ئۆز ھاياتىدا «جىنگۈەن يىللىرىدىكى موھىم سىياسى ئىشلار»،«ئىبرەتنامە»،«نەسىر نامە»،«ئەلنى ئىدارە قىلىشقا پايدىلىق ئۆرنەكلەر» قاتارلىق ئەسەرلەرنى خەنزۇچىدىن تەرجىمە قىلغان.
ئەنبەر ئاتىن (1870 ـ 1915)
شائىرە ئەنبەر ئاتىن خېلى كۆپ ئەسەرلەرنى يازغان. ئۆز ئەسەرلىرىدە مۇقىمى قاتارلىق يىقىنقى زامان شائىرلارنىڭ ئىدىيىۋى ئېقىمىغا زىچ ماسلاشقان شائىرە ئىدى.ئۇ قوقەنت خانلىقى تەۋەسىدە ياشىغان.
ئەھمەد يۈكنەكى(15-ئەسىر)
ئەدىب ئەھمەد بىننى مەھمۇد يۈكنەكى قاراخانيىلار سۇلالىسىگە تەۋە يۈكنەك دېگەن جايدا تەخمىنەن 1110-يىللىرىدا تۇغۇلغان.1180-يىللىرى ۋاپات بولغان. شائىر نىڭ14 باپتىن تۈزۈلگەن «ئەتەبەتۇلھەقايىق»ناملىق دىداكتىك داستانى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن.
ئەھمەدى(15-ئەسىر)
ئەھمەدىئۇيغۇر ئەدەبىياتىنىڭ تۆمۈرىيلەر دەۋرىدىكى مۇنازىرە ژانىرىنىڭ موھىم بىر ۋەكىلىدۇر.شائىرنىڭ تەرجىمىھالى ئىنىق ئەمەس.ئۇنىڭ «سازلار مۇنازىرىسى» ناملىق 17بابلىق بىر ئەسىرى بىزگىچە يېتىپ كەلگەن.
ئەھمەد ھاجىبەگ(15-ئەسىر)
ئەھمەد ھاجىبەگ 15-ئەسىردە سەمەرقەنتتە ياشىغان شائىرلارنىڭ بىرى. ئۇ سەمەرقەنت ھاكىمى بولۇپ ئەلىشىر ناۋائى غا كۆپ غەمخورلۇق قىلغان.نەۋائى«مەجالىسۇن نەفائىس» ناملىق ئەسىرىدە ئۇنىڭ نامىنى تىلغا ئالغان.«بابۇرنامە»دە شائىرنىڭ «تەخەللۇسى ۋەفائى ئىدى»دېيىلگەن.
ئەھمەدشاھ قاراقاشى (1740؟-1828)
تەنقىدىي رېيالىزمچى شائىر ئەھمەدشاھ 1740-يىللاردا قاراقاش ناھىيەسىنىڭ قاپاقلا يېزىسىدا تۇغۇلغان.قەشقەردىكى خانلىق مەدرىسىدە ئوقۇغان ۋە ئۆزيۇرتىدا مۇددەرىسلىك قىلغان.شائىرنىڭ «ئات قىسسىسى»،«پۇل»،«مېۋىلەر سۆھبىتى»،«قىچىشقاق» قاتارلىق ئەسەرلىرى بار.
ئات ھەققىدە مۇخەممەس
*ﺋﻪﮬﻤﻪﺩﺷﺎﮬ ﻗﺎﺭﺍﻗﺎﺷﻰ*
دۇئايى بىئەدەد ،خوجام،نەزەر مۇفتىمغا ئەلۋەتتە،
تەھىيياتۇ سالىمىم ئانچۇنان ئاھۇ-نادامەتتە،
ۋىسال بولغاي دۇئا بىرلە سالىمىم ياخشى سائەتتە،
ياد ئەيلىدىم سىنى ھەركۈإن سەھەرلەردە ئىبادەتتە،
سەندىن ئۆزگە دوستۇم يوق ئىدى ئاقسۇ ۋىلايەتتە.
ساڭا مەن نامە يازدىم ،نامۇناسىپ لاۋزىدىن ئەي يار،
بىھەمدۇللاھ،تىرىكلىكتىن نىشانە ئەيلىدىم ئىزھار،
بىلىشنى ئىستىسەڭ ،مۇندا شإۈكۈإركىم،بىز ئەمەس بىمار،
تىنىڭ ساقمۇ بۇ كإۈنلەردە سېنىڭ،ئاندا نە ھالىڭ بار،
مۇشەققەتلىكمۇ سەن،يائۆتتىمۇ ئۆمرۈإڭ پاراغەتتە؟
قېرىلىق ھالىدىن سورىسام،يېتىشتى نەچچىگە ياشىڭ،
سېنىڭ ھالا بۇ كإۈنلەردە ئاقارمىشمۇ قارا باشىڭ،
ئايال ،ئۇششاقلىرىڭ ساقمۇ ،يەنە قوۋمۇ قېرىنداشىڭ،
قانداقتۇر ئىشتىھايىڭ،سىڭەمدۇ ھەر ۋاق يېگەن ئاشىڭ،
تەنلىرىڭ ساق،چىرايىڭ تازىمۇ ھۆسنى مالامەتتە؟
ئاڭلىغىن ،ئەي رەپىقا،سۆزنى ئەھمەدشاھ قاراقاشتىن،
بايان ئەيلەيكى ھالىمنى ساڭا ئەمدى يېڭىۋاشتىن،
ئەقىدەم بار ئىدى شۇنچە يېقىن تۇغقان-قىرىنداشتىن،
سېنىڭ كۆڭلإۈڭ ماڭا قاتتىق ئىكەن گويا قاراتاشتىن،
كۆرإپ مەن ،بىلگىنىم يوق ئۇنى ئەينى زۆرإرىيەتتە.
سېنى مەن دوستۇ يارىم دەپ،كۆڭإۈلدە ئېتىقاد ئەتكەچ،
مۇھەببەت رىشتىسىدىن ھەر زامان كۆڭلإۈمنى شاد ئەتكەچ،
سإۈپىتىڭنى قىلىپ دائىم خوتەن ئەھلىگە،ياد ئەتكەچ،
ئەۋەتتىم ساڭا ئاتمىش تەڭگىنى،ساڭا كۆپ ئىئتىماد ئەتكەچ،
ئەۋەتكەي بىر ياخشى ئات دەپ،ھامان ئۆتتۈم خىيالەتتە.
پۇلۇمنى توختىتىپ بىر يىل ،ئەۋەتىپسەن ماڭا بىر ئات ،
ئېشەكچە يوقتۇر رەپتارى ،بۇ ئاتنىڭ ھەربىر مىجەزى يات،
كى يولدا توختىۋالدى قامچا بىلەن ئۇرمىسام پات-پات،
كۇلا-ئارغامچىنى ئۈإزدى قوزۇققا باغلىسام قات-قات،
ئۇلاپ ئارغامچىنى ھاردىم،كۈإنى قالدىم مالامەتتە.
بايان ئەيلەي يەنە بىر-بىر بۇ ئاتنىڭ ئەيبىنى،ئاڭقا،
قىڭىر قۇيرۇق ،سىڭا سۆڭگەچ،پۇتى مايماق ،بويى لاڭقا،
بىرى تەپكەك،بىرى مۆڭگەك،بۇ ئەيىپلەر ئإۈستىگە ماڭقا،
ساماندىن بەش كۆشۈإك يەپ ،ھەرقەدەمدە بىر تۇرۇپ ساڭقا،
تۇغۇلماس ھېچ ۋىلايەت ئىچرە بىر ئات بۇ قىياپەتتە.
مىنىپ چىقسام ئېلىپ ئۇردى،يىقىلدىم ،نەچچە كۈإن ياتتىم،
قويۇپ بەرسەم،بۇزۇپ باغنى،ھەمىشە ئەلنى قاقشاتتىم،
سۇغارغاندا قېچىپ سۆرەپ،ئاران ھارغاندا توختاتتىم،
تېگىشتىم ئۇي بىلەن بەش-ئالتە نۆۋەت،ئون قېتىم ساتتىم،
قىلىپ دەۋا كېلىۋەردى ،ماڭا ياندى شەرىئەتتە.
ئەگەر يولغا مىنىپ چىقسام،تۈزۈك يۈ گۈ رۈ پ چاپالمايدۇ،
ۋە يا ئۇي ھارۋىسى بىلەن باراۋەرمۇ ماڭالمايدۇ،
مۇبادا توختىۋالغاندا ئۇرۇپ قويسام چىچاڭلايدۇ،
مىنىپ تۇرغان كىشى شۇئان بىرىپ يەرنى قۇچاقلايدۇ،
خەتەرلىكتىن بۆلەك خىسلەت تېپىلماس بۇ كاساپەتتە.
ئۇرۇپ مىڭ تەستە چاپتۇرسام ،سوكۇلدايدۇ ئىشەك ئوخشاش،
قورساق سانجىق بىلەن ئاغرىپ، كېتەر گويا زىڭىلداپ باش،
يەنە بىر ئەيىبى شۇدۇر چىرقىراپ سەت، يولدا تاپ توختاش،
زېرىكمەي مىنسە ،بىر سائەت بېرەلمەس ھېچ كىشى بەرداش،
شەھەر-يېزا ئارا قىلغان سەپەر ،سەيلە-ساياھەتتە.
ئېرىقنى كۆرسە ياندى ئارقىسىغا ،ئۆتمىدى ئاتلاپ،
ئەگرى يولغا كىرىپ ئالسا ئەگەر كىم ،ھارمىدى قاتراپ،
غۇلاپ بوينىدىن چۈ شتۈ م ،قاترىغاننىڭ زەربىدىن چاچراپ،
ئىچىم سانجىق بىلەن تولدى،قوۋۇرغام بەنتىدىن ئاجراپ،
ساقايدىم ھەر زامان پارپى يالاپ مەجۇنى شەربەتتە.
جاھان بازارىدا ھېچكىم بۇ ئاتقا تەڭنى تاپماسلەر،
يىقىلسا گاھىدا مۈ دۈ رۈ پ،تېپىپ-ئۇرمىسا قوپماسلەر،
زورىدىن بىر يۈ گۈ رسۇن دەپ ھەر نېمە قىلسا،چاپماسلەر،
سالاملاشسام،تۇرۇۋېلىپ ،تاياقسىز زادى ماڭماسلەر،
ئوسال ئات كۆپ قېتىم قويدى مېنى شۇنچە خىجالەتتە.
ئېغىلنى توختىماي بۇزدى ،ئىشىىكنى كۆپ قىتىم چاقتى،
بوغۇپ تەخەينى ئۆلتۈردى،موزاينىڭ ھەم خۇنى ئاقتى،
قېچىپ كەتسە تۇتۇق بەرمەي،تالاي كۈن باشقىلار باقتى،
تۆلەپ ھەق ھارمىدىم مەنمۇ ،ھامان ھەركىمگە خۇشياقتى،
تالاپەتتىن بۆلەكنى كۆرمىدىم،قايغۇ-نادامەتتە.
مېنى زاڭلىق ئېتىشتى خەلق،بۇ ئات ئەھۋالى كۆپ تارقاپ،
ئېلىپ چىقماسقا بەند قىلدىم،ئۇنى تۈۋرۈككە چىڭ باغلاپ،
قومۇردى- يۇلدى تۈۋرۈكنى ،كىچە كىرسەم مۆڭۈپ قۇتراپ،
كاسەپەتنى ئېغىل باسقاچ توكۇر بولدى پۇتى ئاقساپ،
دېدىم مەن :ئۆلسىمۇ ئۆلسۇن،خۇدا قىلغان ئىرادەتتە.
ئۇرۇق -تۇغقانلىرىم قانچە قېشىمغا ئات سوراپ كەلدى،
بۇ ئاتنىڭ ئەسلىي خۇي-پەيلى مېنى غەمگە ئوراپ كەلدى،
باھانە ئەيلىسەم نەچچە،ئۇلار يامان قاراپ كەلدى،
ئىلاجىم يوق بېرىپ تۇردۇم،مىنەلمەي ياندۇرۇپ كەلدى،
بۇ جىىنىم چىققىلى تۇردى كۈنى يۇزمىڭ خىجالەتتە.
ئەۋەتكەن بۇ ئېتىڭغا ھېچ كىشى بىر يول قاراپ باقماس ،
قەلەندەر بىلەن ئابدالدىن بۆلەكلەرگە غولى ياقماس،
كۆتۈرۈپ گەز بويى ھېچ ئات ساغرىنى ئۇنىڭدەك چاقماس،
كىشىكىم ئات بالاسىدىن بۇنىڭدەك بھېساپ قورقماس،
ئېلىشتىم ،غەم بىلەن قايغۇ بېسىپ تائەت- ئىبادەتتە.
قۇتۇلسام ئۇشبۇ ئاتتىن دەپ خېرىدارنى ئاختۇردۇم،
بېدىكنى ھەرقاچان كۆرسەم ،چۈ چۈك تىل بىرلە يالۋۇردۇم،
قېرى ھالىم بىلەن قاتراپ ئۆيگە كۆپ مېڭىپ ھاردىم،
يېيىشلىك ھەم كۇچى بار دەپ ئۇنى مەن شۇنچە ماختىدىم،
بازاردا يەتمىدى ئالغان پۇلۇمغا بۇ سالاھەتتە.
ساتالمىدىم بۇ ئاتنى مەن ،سېىلىپ ھەر ھەپتە بازارى،
بۇ ئاتنىڭ ئەپتىدىن قورقۇپ يېقىن كەلمەس خېرىدارى،
يامانلىق شۆھرىتى بولدى خوتەن بازارىدا جارى،
بىراۋ كۆرسە ئۇنى ،قاچتى ،ئېلىپ بارغىن دەپلا نارى،
قانداق قىلاي بۇ كۈن دوست-يار ئارا كۆپ-كۆپ مالامەتتە.
بىزار بولغاچ تولا،كۈن-تۈن يەنە بازارغا ئەپ چىقتىم،
تىلىگەنگە ساتايچۇ دەپ ،بۇ سۆزنى ئۆيدە دەپ چىقتىم،
يېپېپ جۇل ھەم يەنە ئوبدان ئېگەر ئۈستىگە سېپ چىقتىم،
سېتىلماي قالمىغىيدى دەپ تۈ مەن مىڭ غەمنى يەپ چىقتىم،
نادامەت ئەيلىدىم ،قالدىم ئەجەپ بىچاغ زەلالەتتە.
كى ئاندىن ئىككى ئاي باقتىم پىچانغا كۈنى-تۈن باغلاپ،
سىلاپ جىسمىنى ھەر كۈندە كۈنجۈت يىغىدا ياغلاپ،
بوغۇزنى قاينىتىپ بەردىم،يېدى ھەر چاغ ئۆزى چاغلاپ،
بېدىكلەر ئولىشىپ يالغاننى ئېيتىپ،بەكمۇ جىق داڭلاپ،
ئاخىر ساتتىم نېسىگە ،بىر قەلەمدار ئالدى مۆھلەتتە.
چۈ شۈ پتۈ ر ئاسماندىن ئون تۇلۇمدا لاپ بىلەن يالغان ،
بىرى ئالەمگە تارقاپ ،توققۇزى مۇفتىمغىلا قالغان،
پۈ تۈن يالغان ئەمەسمۇ ئاتنى ئاتمىش تەڭگىگە ئالغان ،
بۇ ئاتمىش تەڭگىدىن ئېنىقكى ئوتتۇز تەڭگىنى سالغان،
بېيىپ كەتكەن ئىكەنسەن ئەسلىدىن شۇنداق خىيانەتتە.
ئۆزۈڭ موللا بۇرەدەر،ئەجەپكى نەپسىڭىز غالىپ،
چىرىيىڭ خوپ سالاپەتلىك ،بىلۇرمەنكىم دىلىڭ قالىپ،
بولۇپدۇرسەن سەن بېرىپ ئاندا كىشىنىڭ ھەققىگە تالىپ،
كۈ نۈڭ ئوبدانمىدۇر ،ئەي يار،مېنىڭ ھەققىمنى ئېپقالىپ،
كۆچۈرۈپ روزىغارىڭنى يۈ رۈ پسەنمۇ ھالاۋەتتە؟
سېنى مۇفتى دېگەن بىلەن تۈزۈك ئانچە ساۋاتىڭ يوق،
سېنىڭ ھەق بىلەن ناھەق بىلىش چاغلىق ئىمانىڭ يوق،
ساداقەت يارۇ دوستلارغا ئۈمىد ۋە ئېتىقادىڭ يوق،
قېرىنداش،ئەلگە،تۇغقانغا تېرىقچە ئىئمادىڭ يوق،
ئىشەنگەي كىم ساڭا ئەمدى ،بۇرادەر،ئۇشبۇ ھالەتتە.
نومۇس قىل خەلقىلئالەمدىن،سالامەت سەن ،ئەمەس بىمار،
خىيانەتلىك قىلىپ شۇنچە،خىجىللىق ئەيلىمەك دەركار،
مېنىڭ ھەققىمنى يەپسەن،ئۆزگىنىڭ ھەققىنى يېمە زىنھار،
كىشىنىڭ ھەققىنى يەپ مىڭ ئىبادەت قىلغنىڭ بىكار،
سەئىي بىرلە كۈنى-تۈن ئۇخلىماي تۇرساڭمۇ ئىبادەتتە.
ماڭا ئۇ ئات ئۈچۈن دائىم ئۆيۈمدە كۆپ مالامەتتۇر،
يېمەك بىر ئاتتا ئوتتۇز تەڭگىنى قانداق خىيانەتتۇر،
يېقىىنلاشقاچ قىيامەت، بەد دىيانەتلىك ئالامەتتۇر،
مېنىڭ قالغان پۇلۇم بىر نەچچە كۈن سەندە ئامانەتتۇر،
بېرەردۇرسەن ئۇنى تاڭلا تولۇق روزى قىيامەتتە.
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا ھېكىمى تەھرىرلىگەن. ۋاقتى 2012-7-2 22:26