كۆرۈش: 450|ئىنكاس: 29

ق.سىدىق: بۇنداق ھەركەت ۋە ھالەت مەۋجۈتمۇ؟

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

تەبىئەت دۇنياسىدا بۇنداق ھەركەت ۋە ھالەت مەۋجۈتمۇ؟


تەبىئەت دۇنياسىدا نىيوتۇننىڭ 1-قانۇنى (ئىنىرىتسىيە قانۇنى) بايانىنىڭ 1-ئابزاسىدا ئوتتۇرىغا قويۇلغان تۈز سىزىقلىق تەكشى ھەركەت قىلىدىغان ياكى جىم تۇرىدىغان جىسىم مەۋجۈتمۇ؟مەۋجۈت بولسا سىز كونكىرىت مىساللار بىلەن بىر قانچىسىنى كۆرسۈتۈپ بېرەلەمسىز؟ئۇلار قايسىلار؟


پايدىلىنىش: نىيوتۇننىڭ 1-قانۇنىنىڭ مۇپەسسەل بايانى

ھەر بىر جىسىم ئۆزىنىڭ تىنىچ ھالىتىنى ياكى تۆز سىزىقلىق تەكشى ھەركەت ھالىتىنى ساقلايدۇ،پەقەت تاشقى كۈچ تەسىرى بولغان ئەھۋال ئاستىدىلا ئۇزىنىڭ ئەسلىدىكى ھالىتىنى ئۆزگەرتىشكە مەجبۇر بولىدۇ.(1-ئابزاس)
تاشلانغان جىسىم ئەگەرھاۋانىڭ قارشىلىغى ۋە ئېغىرلىق كۈچىنىڭ  تۆۋەنگە يېتەكلىشى بولمىسا ئۇزى تاشلانغان پەيىتتىكى ھەركەت ھالىتىنى ساقلايدۇ.پىقىرىغۇچ(نۇر)نىڭ ھەرقايسى قىسىملىرىدىكى يىغىندى كۈچ ئۈزلۆكسىز ھالدا تۇز سىزىقلىق ھەركەتتىن يىراقلىشىپ ئېغىشىدۇ.ئەگەر ھاۋانىڭ قارشىلىغى بولمىسا،توختىماي پىقىراۋىرىدۇ.سەييارىلەر ۋە كۇمىتىلارغا ئوخشاش چوڭ جىسىملار ئەركىن بوشلۇقتا ھىچقانداق قارشىلىققا ئۇچرىمىسا،ئۇزۇن ۋاقىت ئىلگىرلىمە ھەركەت ۋە ئايلانما ھەركىتىنى ساقلايدۇ.(2-ئابزاس)


ــــــــــ ئىسائاك نىيوتۇن« «تەبىئەت پەلسەپەسىنىڭ ماتىماتىكىلىق پىرىنسىپلىرى»-بىجىڭ ئونۋىرىستىتى نەشىرياتى 2006-يىلى خەنزۇچە نەشىرى 2011-يىلى 9-قىتىملىق باسمىسى 8-بەتتىن.


ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-3-6 22:11:26 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن شۇنچە ئىزدىنىپمۇ بۇنداق ھەركەت ۋە ھالەتكە بىرەر كونكىرىت مىسال تاپالمىدىم.
تەبىئەت دۇنياسىدا ئەسلا مەۋجۈت بولمىغان ھەركەت شەكلى ۋە ھالەتنى فىزىكا قانۇنى تۇرغۇزۇشنىڭ شەرتى قىلىۋىلىشنىڭ نىمە ئاساسى ۋە  ئەھمىيىتى بار؟

ۋاقتى: 2016-3-7 16:11:56 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەگەر نىيوتۇننىڭ بۇ قانۇنىيىتىگە ئاساسلانساق ، راكىتا ياكى ئالەم كىمىسىنى ئالەم بوشلۇقىغا چىقىرىپ مۇئەييەن تىزلىككە يەتكۇزگەندىن كېيىن ھەركەتلەندۇرگۇچىنى ئۇزىۋەتسەك ، ئۇ تارتىش كۇچى ، سۇركىلىش كۇچى ۋە باشقا كۇچلەرنىڭ تەسىرىگە ئۇچرىمىسا مەڭگۇ توختىماي ھەركەت قىلىدۇ دىگەن گەپمۇ ، لېكىن بىلىشىمچە ئالەم كىمىسى بوشلۇققا چىققاندىن كىيىنمۇ (تارتىش كۇچى ،سۇركىلىش كۇچىنىڭ تەسىرىگە ئۇچرىمىسىمۇ)بەلگىلىك ھەركەتلەندۇرگۇچ ئىشلىتىدكەن .
لېكىن نىيوتۇننىڭ بۇ قانۇنلىرىغا ئاساسلانغاندا يەر شارى ۋە باشقا ھەركەتتىكى پىلانىتلارنىڭ باشتىن ئاخىر جىمجىتقىنە ئايلىنىشىغا ئازراق بولسىمۇ جاۋاپ تاپقىلى بولىدىكەن .

ۋاقتى: 2016-3-7 17:43:13 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سىزگە مەدەت تىلەيمەن ئاكا!

ۋاقتى: 2016-3-7 18:21:23 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن شۇنچە ئىزدىنىپمۇ بۇنداق ھەركەت ۋە ھالەتكە بىرەر كونكىرىت مىسال تاپالمىدىم.
تەبىئەت دۇنياسىدا ئەسلا مەۋجۈت بولمىغان ھەركەت شەكلى ۋە ھالەتنى فىزىكا قانۇنى تۇرغۇزۇشنىڭ شەرتى قىلىۋىلىشنىڭ نىمە ئاساسى ۋە  ئەھمىيىتى بار؟
—————————————————
قاسىمكا، پەلسەپىدە "تەبىئەت دۇنياسىدا چەمبەر مەۋجۇت ئەمەس" دەيدىغان بىر گەپ بار. ئەلۋەتتە، سىز تەبىئەت دۇنياسىدىن تۈز سىزىقلىق تەكشى ھەرىكەت قىلىدىغان ئۇنداق ھالەتنى تاپالمايسىز. ئەمما ئۇنىڭ ئەھمىيىتى شۇكى، ئۇ بىر قانۇنىيەت! سۈركىلىشى كۈچى ۋە باشقا توسقۇنلۇقلار قانچە كىچىكلىتىلگەنسېرى ئېرىشكىلى بولىدىغان ھالەت. بەلكى يۇقۇرى تېخنىكىلىق ئورۇنلاردا ئىشلەيدىغان ھەقىقەت.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-3-7 22:02:06 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2016-3-7 06:21 PM
مەن شۇنچە ئىزدىنىپمۇ بۇنداق ھەركەت ۋە ھالەتكە بىرەر كو ...

قاسىمكا، پەلسەپىدە "تەبىئەت دۇنياسىدا چەمبەر مەۋجۇت ئەمەس" دەيدىغان بىر گەپ بار. ئەلۋەتتە، سىز تەبىئەت دۇنياسىدىن تۈز سىزىقلىق تەكشى ھەرىكەت قىلىدىغان ئۇنداق ھالەتنى تاپالمايسىز. ئەمما ئۇنىڭ ئەھمىيىتى شۇكى، ئۇ بىر قانۇنىيەت! سۈركىلىشى كۈچى ۋە باشقا توسقۇنلۇقلار قانچە كىچىكلىتىلگەنسېرى ئېرىشكىلى بولىدىغان ھالەت. بەلكى يۇقۇرى تېخنىكىلىق ئورۇنلاردا ئىشلەيدىغان ھەقىقەت.

————————

رەھمەت.
تەبىئەت دۇنياسىدا مەۋجۈت بولمىغان،تاپقىلى بولمايدىغان ھالەت تەبىئەت دۇنياسىنىڭ قانۇنىيىتى بولالامدۇ؟
بۇنداق دېيىلسە فىزىكا قانۇنلىرىنىڭ ئومۇمىلىغى ھەققىدىكى نېگىزلىك ئېنىقلىمىدىن چاتاق چىقمامدۇ؟

ۋاقتى: 2016-3-8 11:01:42 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
رەھمەت.
تەبىئەت دۇنياسىدا مەۋجۈت بولمىغان،تاپقىلى بولمايدىغان ھالەت تەبىئەت دۇنياسىنىڭ قانۇنىيىتى بولالامدۇ؟
بۇنداق دېيىلسە فىزىكا قانۇنلىرىنىڭ ئومۇمىلىغى ھەققىدىكى نېگىزلىك ئېنىقلىمىدىن چاتاق چىقمامدۇ؟



ئۇنداق بولمايدۇ. ئۇ گەپ مۇتلەقلىققە نىسبەتەن ئېيتىلغان! تەبىئەت دۇنياسىدا نىسبىي چەمبەرلەر ۋە نىسبىي تۈز سىزىقلىق ھەرىكەتلەر مەۋجۇت. بۇ دېگەنلىك تەبىئەت دۇنياسىدىكى چەمبەرلەر ۋە تۈز سىزىقلىق ھەرىكەتلەر مۇتلەق يۇمىلاق ۋە مۇتلەق تۈز ئەمەس دېگەنلىك. مۇتلەق چەمبەر ۋە مۇتلەق تۈز سىزىقلىق ھەرىكەتلەر ئادەمنىڭ ئېڭىدا مەۋجۇت بولۇپ تۇرىدۇ. شۇنداقكەن، ئادەم تەبىئەت دۇنياسىدىكى چەمبەرلەرنى ۋە تۈز سىزىقلارنى ئۆزگەرتىپ مۇتلەقلىققا ئەڭ زور ئىمكانىيەتتە يېقىنلاشتۇرىدۇ.
دېمەك، ئەمەلىيەتتە، قانۇنىيەتمۇ ئادەمنىڭ ئېڭىدىكى نەرسە. شۇڭا ئادەملەر تەبىئەتنى بوي سوندۇرغۇچىدۇر، دېيىلىدۇ.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-3-8 11:50:34 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2016-3-8 11:01 AM
رەھمەت.
تەبىئەت دۇنياسىدا مەۋجۈت بولمىغان،تاپقىلى بول ...


ئىككىمىز ماھىيەتتە بىر نۇقتىدا ئوخشاش بىر گەپنى دەۋاتىمىز.مۇتلەق چەمبەر ئىدىئال نەرسە،رىيال نەرسە ئەمەس.بۇ توغرا.

لىكىن،مۇشۇ ئىدىئال چەمبەر تەبىئەتنىڭ ئوبىكتىپ قانۇنىيىتى دەپ قارالماسلىغى كىرەك.بىزنىڭ ئىدىيەمىزدىكى ئىدىيال رىياللىق ئوبىكتىپ تەبىئەت دۇنياسى بۇيسۇنىدىغان قانۇنىيەت بولالمايدۇ ۋە بولالماسلىغى كىرەك.
تەبىئەت قانۇنلىرىنى تۇرغۇزۇشتا تەبىئەتنىڭ ئوبىكتىپ رىياللىقلىرى ئەندىزە بولىشى،ئەكسىچە ئىدىئال،ئەمىلى بولمىغان،سوبىكتىپ ئىدىيەلەر ئەندىزە بولماسلىغى كىرەك.بىلىش ئوبىكتى بىلەن بىلىشنىڭ ئەمىلى گەۋدىسى بىرمۇ-بىر ماسلىق تۈزگەندىلا ئاندىن بۇ بىلىش توغرا ۋە تولۇق بىلىش ھېساپلىنىدۇ.



ۋاقتى: 2016-3-8 12:33:52 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
لىكىن،مۇشۇ ئىدىئال چەمبەر تەبىئەتنىڭ ئوبىكتىپ قانۇنىيىتى دەپ قارالماسلىغى كىرەك.بىزنىڭ ئىدىيەمىزدىكى ئىدىيال رىياللىق ئوبىكتىپ تەبىئەت دۇنياسى بۇيسۇنىدىغان قانۇنىيەت بولالمايدۇ ۋە بولالماسلىغى كىرەك.
تەبىئەت قانۇنلىرىنى تۇرغۇزۇشتا تەبىئەتنىڭ ئوبىكتىپ رىياللىقلىرى ئەندىزە بولىشى،ئەكسىچە ئىدىئال،ئەمىلى بولمىغان،سوبىكتىپ ئىدىيەلەر ئەندىزە بولماسلىغى كىرەك.بىلىش ئوبىكتى بىلەن بىلىشنىڭ ئەمىلى گەۋدىسى بىرمۇ-بىر ماسلىق تۈزگەندىلا ئاندىن بۇ بىلىش توغرا ۋە تولۇق بىلىش ھېساپلىنىدۇ.
___________________________
ھۆرمەتلىك قاسىمكا، تەبىئەتنىڭ ئوبېكتىپ رېئاللىقى، دېگەن نېمە؟ مەنچە، تەبىئەتنىڭ ئوبېكتىپ رېئاللىقى تەبىئەتنىڭ ئادەم مېڭىسىدىكى رېئاللىقىدۇر، ئاخىر! ئادەم تەبىئەتنى قانداق چۈشەنسە تەبىئەت شۇنداقتۇر. بۇ يەردىكى ئادەم يالغۇز يەككە ئادەم بىلەنلا توختاپ قالمايدۇ، ئەلۋەتتە. نۇرغۇن ئادەم بىرلىشىپ مەلۇم قانۇنىيەتنى توختىتىدۇ. لېكىن بۇ قانۇنىيەتلەر تەبىئەتنىڭ مۇتلەق قانۇنىيىتى ئەمەس. مەسىلەن، «كۈن شەرقتىن چىقىپ غەرپكە پاتىدۇ» دېگەن بۇ قانۇنىيەتنى سىز مۇتلەق توغرا دېيەلەمسىز؟ ياق! مەن ئۇنداق دېمەيمەن! ھامان بىر كۈنى مەلۇم بىر ئاسترونومىيەلىك ئۆزگىرىش تۈپەيلىدىن بىز ئاسمان جىسىملىرىنى شەرت قىلىپ ئېڭىمىزدا تۇرغۇزغان شەرق،غەرپ، جەنۇپ، شىمال دېگەن بۇ ئۇقۇملىرىمىز گۇمران بولىدۇ. شۇ چاغدا قۇياشنىڭ نەدە تۇرغانلىقىنىمۇ ئاڭقىرالماي بىزمۇ گۇمران بولىمىز!
سىز دېگەندەك ھەممە قانۇنىيەت، ھەممە مەلۇمات، ھەممە بىلىملەر تەبىئەت دۇنياسىدا «مانا مەن ماۋۇ يەردە، كەل مېنى تېرىۋال» دېسە ئادەم نېمىگە ئىزدىنىدۇ.
ئادەمنىڭ قانۇنىيەت، مەلۇمات، بىلىملەر دېگىنى، پەقەتلا پەقەت چىنلىقنىڭ مەلۇم بىر يۈزى، مەلۇم بىر تەرىپى، خالاس! بۇ دېگەنلىك، ئادەم مەلۇم بىر قانۇنىيەت، مەلۇم بىر مەلۇمات، مەلۇم بىر بىلىمنى مەجبۇرىي توختىدۇ. ئاشۇ نەرسىلەر ھەقىقەتنىڭ پارچىلىرى، خالاس. ئادەم ئەقلى يەتكەن دائىرىچىلىك ئىزدىنىدۇ ۋە شۇ يەردە توختىتىپ، ئۇ ئارقىلىق خىزمەت قىلىدۇ. شۇڭا بىلىشنىڭ دەرىجىسى ئۈزلۈكسىز ئېشىپ بارىدۇ. بۇنداقكەن، سىز ئەمدى جاۋاپ بېرىپ بېقىڭ، تەبىئەتنىڭ ئوبېكتىپ قانۇنىيىتى زادى نېمىكەن؟

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-3-8 13:22:49 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2016-3-8 12:33 PM
لىكىن،مۇشۇ ئىدىئال چەمبەر تەبىئەتنىڭ ئوبىكتىپ قانۇنى ...


مۇبادا ئادەم (ئاڭ)بولمىغان بولسا،تەبىئەتتە ئوبىكتىپ قانۇنىيەت،يوق بولاتتىمۇ؟ياكى بولىۋىرەمتى؟



ۋاقتى: 2016-3-8 13:26:06 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇبادا ئادەم (ئاڭ)بولمىغان بولسا،تەبىئەتتە ئوبىكتىپ قانۇنىيەت،يوق بولاتتىمۇ؟ياكى بولىۋىرەمتى؟
—————————————————
تەبىئەتنىڭ قانۇنىيىتى بولىۋېرەتتى. ئەمما، ئوبېكتىپ قانۇنىيىتى بولمايتتى!

ۋاقتى: 2016-3-8 13:28:27 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەسىلەن، ھايۋانلاردا ئاڭ يوق. ئەمما تەبىئەت ئۆز قانۇنىيىتى بويىچە كېتىۋېرىدۇغۇ.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-3-8 13:48:12 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2016-3-8 01:26 PM
مۇبادا ئادەم (ئاڭ)بولمىغان بولسا،تەبىئەتتە ئوبىكتىپ ق ...


مەنمۇ شۇ گەپنى دەۋاتىمەن.قانۇنىيەت تەبىئەت دۇنياسىنىڭ ئۆزىدە بار.ئاڭ شۇ قانۇنىيەت ئۆزىنى قانۇنغا يىغىنچاقلايدۇ.تەبىئەتتە بولمىغان قانۇنىيەت،ھادىسىلەرنى كەشىپ قىلىپ ئۇنى تەبىئەت قانۇنىيىتى ۋە ھادىسىسى دەپ قانۇن تۇرغۇزۇش ئاساسى قىلىۋالساق بولمايدۇ.
تېمىدىكى تۈز سىزىقلىق تەكشى ھەركەت ۋە تېنىچ ھالەت دىگەنلەر ماھىيەتتە تەبىئەتنىڭ قانۇنىيىتى ۋە ھادېسىسى ئەمەس.بۇنى ئالدىنقى شەرىت قىلىپ قانۇن تۇرغۇزۇش بىر خاتالىق،دىمەكچى.

مىتوت خارەكتىرلىك مەسىلىلەر بىلەن ماھىيەت،پىرىنسىپ قاتارلىق مەسىلىلەرنى ئارىلاشتۇرىۋىتىشكە بولمايدۇ.بىز زۆرۆرىيەت تۆپەيلى شاختىكى ئالمىنى تېنىچ تۇرۇۋاتىدۇ،دەپ قاراپ تۇرساق بولىدۇ.لىكىن،پىرىنسىپ جەھەتتە ئالمىنى ھەرگىز جىم تۇرۇدۇ،دېيىشكە بولمايدۇ.چۈنكى شاختىكى ئالما يەر شارى بىلەن ئوربىتىدا 30 كىلومىتىر سىكونىت تېزلىكتە ھەركەت قىلىۋاتىدۇ.

ۋاقتى: 2016-3-8 14:29:39 يانفوندا يوللانغان | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سىزنىڭ دېگىنىڭىز بىلەن مېنىڭ دېگىنىمنىڭ پەرقى بار. ئوبدانراق قاراپ باقارسىز ۋە تېخىمۇ چوڭقۇر ئويلىنىپ باقارسىز. ئىلىم ـ پەن پەلسەپىسىنى ياخشى ئۆگەنمەي تۇرۇپ، خاتا مىتوت بىلەن چوڭقۇرلىغان تەتقىقات خاتا يۆنۈلۈشكە ئۇزاپ كېتىۋېرىدۇ.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-3-8 14:38:04 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2016-3-8 02:29 PM
سىزنىڭ دېگىنىڭىز بىلەن مېنىڭ دېگىنىمنىڭ پەرقى بار. ئوب ...

سىز بىر  پەلسەپەۋى قاراشقا مايىل ئىكەنسىز.مەن بۇنى بىلدىم.
ماۋۇ تېمىدىكى مەسىلىنى بىلىش نەزەريىسىگە ئالاقىدار تالاش-تارتىشلار بىلەن ھەل قىلغىلى بولمايدۇ.بۇ تەجرىبە نىمىنى ئىسپاتلىسا شۇنى ئېتراپ قىلىش تەلەپ قىلىنىدىغان تېما.
شۇڭا شۇنداق ھالەت ۋە ھەركەت مەۋجۈت بولسا،مانا ماۋۇ،دەپ كۆرسەتسەكلا بولغىنى.زادى مىسال تېپىلمىسا،بۇ مەۋجۈت ئەمەسلىكنىڭ ئىسپاتى بولۇپ قالىدۇ.تەجرىبە پەنلىرىنىڭ تەلىۋى شۇنداق بولىدۇ.

————————————

مەنتىقىسىز فىزىكا
无理的物理_百度文库

يۇقۇرقى تېمىدا فىزىكىدا مەسىلىلەرنى بىر تەرەپ قىلىشتا غايىۋىلەشتۇرۇش ئۇسۇلى قوللىنىدىغانلىغى،ماددى نۇقتا ئۇقۇمىنىڭ مۇشۇنداق غايىۋىلەشتۈرۆش ئۇسۇلىنىڭ نەتىجىسى ئىكەنلىگى،ماھىيەتتە ماددىلا بولىدىكەن ئۇنىڭ ھەجىمى ۋە شەكلى بولىدىغانلىغى قاتارلىقلار يېزىلىپتۇ.
تېما ئاپتۇرى جۇڭگۇ پەنلەر ئاكادېمىيىسى فىزىكا تەتقىقات ئۇرنىدا ئىشلەيدىكەن.

دەرۋەقە شۇنداق،شەكىل نەزەريىسى ۋە ئۇنىڭ فىزىكلىق شەكىل ،ئارقا كۆرۆنۈش،مۇتلەق ھەجىمدىن ئىبارەت ئۈچ ئاساسى ئۇقۇمى دەل مۇشۇنداق مەۋقەدە تۇروپ تۇرغۇزۇلغان.
ھازىر شۇ ئايان بولدىكى،گەرچە غايىۋىلەشتۈرۈش ئۇسۇلىدا نۇرغۇن قۇلايلىقلار بولسىمۇ،لىكىن،ئۇنىڭ خەۋىپ-خەتىرىمۇ مەۋجۈت ئىكەن.بىرەر ھەجىم مۇئەييەنلىگىگە ئىگە بولمىغان ماسسا ئۇقۇمىدا دەل شۇنداق .بىزنىڭ مۇتلەق ھەجىم ئۇقۇمىمىز ئۆزىدىكى كۈچ ئىدىيىسىنى ئوتتۇرىغا قويۇشىمىزنىڭ ئاساسى.لىكىن،نۇقۇل ماسسا ئۇقۇمى ئۆزىدىن بۇنداق نەتىجىگە ئىرىشكىلى بولمايتى.

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆作家协会网
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش