tvnyukuk يوللىغان ۋاقتى 2016-1-15 01:30
زاھىدلىق بىلەن سوفىزىمنىڭ قانداق پەرقى بارلىقىنى بىل ...
تۈنيۇكۇك ئەپەندىم، ئىنكاس يازغانلىقىڭىزغا رەھمەت. لېكىن «
سىزنىڭ بەك ئۆزىڭىزنى بىلىملىك كۆرسىتىپ قويۇش مەقسىدى بىلەن بىلمەسلىكنى چاندۇرشتىن باشقا نەرسە ئەمەس، ۋەھالەنكى، بىلمەسلىك ئۇنچلىك تەشۋىق قىلغۇدەك نەرسىمۇ ئەمەس» دەپ قوشۇپ قويۇشىڭىزنىڭ قىلچىمۇ ھاجىتى يوقتى. بولۇپمۇ سىزدەك «دانا» ئاسپرانت ئۈچۈن بۇنداق پەزىلەتسىزلەرچە زەھىرىنى چېچىش ياراشمايتى! چەتئەللىكلەردە شۇنداق بىر ياخشى ھېكمەت باركەن: «
ساڭا ئۆچلەر سېنىڭ غەلىبەڭنى قۇلىقىغا پىچىرلىشىدۇ، مەغلۇبىيىتىڭنى بولسا جار سېلىشىدۇ» دەيدىغان، شۇڭا بوشراق ۋارقىراڭ.
بىلىمەن، قىساسكار روھىڭىز «ئەدىپىڭنى بەرگۈدەك بىر پۇرسەت ئاخىر تېپىلدى» دەپ ھاياجانلىنىپ كېتىپ، شۇڭا مۇشۇنداق ئىنكاس يېزىشقا بۇيرىدى. ئەمما سىزدەك بىلگىنىنىڭ تايىنى يوق، قىلدەك بىلىۋالغىنىنى تېخى تېشىغا چىقارغۇسى يوق ياكى چىقىرالمايدىغان شوئارۋاز ئادەملەرگە قارىغاندا مەن خاتا بولسىمۇ ئۆگەنگىنىمنى تېشىمغا چىقىرىپ ئورتاقلاشماقچى بولىۋاتىمەن، بۇنىڭ مەڭگۈ خاتاسى يوق. مەن ئېنىق ئەسكەرتتىم، بۇ ماقالە يۈز پىرسەنت توغرا ئەمەس، بەلكىم خاتالىقلار بولۇشى مۇمكىن، شۇڭا سىزدەك زەردە بىلەن ئەمەس، بەلكى ئۆركەش ئابلىزدەك سىلىق-سىپايىلىك بىلەن ئېھتىماللىق قويۇپ تۇرۇپ يول كۆرسىتەلىسە ئاندىن شۇ نوچى، ھەم ئۇ بىر بىلىملىك، پەزىلەتلىك كىشىنىڭ ئىشى. جودا تېرىيمەن دەپلا يۈرمىگەيسىز، مېنىڭ ئەدەبىيات ساھەسىدە دۈشمىنىم يوق، ھەم بۇندىن كېيىنمۇ يوق بولۇشىنى ئۈمىد قىلىمەن.
ئەسلىي گەپكە كېلەيلى، زاھىدلىق بىلەن سوفىزىمنىڭ بىر نەرسە ئەمەسلىكىنى ئوبدان بىلىمەن، بىراق ئىككىسىنىڭ تامامەن مۇناسىۋەتسىز نەرسە ئەمەسلىكىنىمۇ ئوبدانلا بىلىمەن. ئۇ ئىككىسىنىڭ ئارسىىدا مەلۇم بىر تارىخىي راۋاجلىق ۋە باغلىنىش مۇناسىىۋىتى بار، بۇ مۇناسىۋەت ماقالەنىڭ 2-بۆلىكىدە (قىسىمىدا) ئوتتۇرىغا چىقىدۇ، شۇڭا گەپنىڭ بېشىنى ئاڭلاپلا سەكرەپ كەتمەي تۇرسىڭىز. ھۆرمەتجان مۇئەللىمنىڭ «تەسەۋۋۇپ پەلسەپىسى» ناملىق كىتابىنى «ئوقۇپ ئىچىۋەتتىم» دېسەممۇ بولىدۇ، ھەتتا ئۇ كىتابتىن مەن خاتىرىمۇ قالدۇرغان. بىراق چوقۇم فىكرەت مۇئەللىمنىڭ سىزىپ بەرگەن ئۆلچىمىدىن ھالقىپ كەتمەي يازىدىغان ئىش بولسا يازماسلىق كېرەك، چۈنكى باشقىلار يېزىپ بولغاننى تەكرارلىغاندىن، شۇ ئەسەرنى قايتىلاپ نەشر قىلسىلا بولىدۇ. مەن ئۇ كىتابقا يانداش قىلپ باشقا ئالاقىدار كىتابلارنىمۇ سېلىشتۇرۇپ ئوقۇپ چىقتىم، زىتلىقلىرى بارلىقىنى ھىس قىلدىم. بۇلارنى كېيىنكى قىسملاردا تىلغا ئېلىنغۇسى.
بۇلارنى خىرستان دىنىغا باغلىىشڭىز تېخىمۇ كۈلىكىلىك، ھەرقانداق دىندا مىستىتىك تەركىبلەر بولىدۇ، مىستىتىك تەركىبلەرنى كۆرۈپلا سوفىزىم ياكى تەسەۋۋۇپقا باغلاپ چۈشىنىش قارا يۇمۇردۇر.
بۇ گېپىڭىزگە مەن كۈلۈپ قويىمەن، خالاس.چۈنكى ماقالەمنى ئىنچىكە ئوقۇماپسىز، قۇسۇر ئۈچۈنلا ھاپىلا-شاپىلا ئوقۇپسىز. مەن ماۋزۇدىلا «ئىسلامىيەتتىن ئاۋۋالقى سوفىستىك ئىدىيە مەنبەلىرى» دەپ يېزىش ئارقىلىق، ئىسلام دىنى بارلىققا كەلمەستىمۇ زاھىدلىقنىڭ بارلىقىنى يازدىم. چۈنكى دىن بولسىلا مىسسىتىكا بولىدۇ، مۇخلىسلابولىدىكەن، زاھىدلارنڭ بولۇشى تەبىئىي. بۇ گەپ مۇشۇ يەردە تۈگىدى. زاھىدلىق ھادىسسى ئىسلام دىنىدا كېيىنچە تەرەققىي قىلىپ سوپىلىققا ئۇلىشىدۇ. دېمەك، سوپىلىقنىڭ يىلتىزى زاھىدلىق.(تەپسىلاتى كېيىنكى قىسىمدا)
مەن دەل مۇشۇ ئىپتىدائىي سوپىلىقنىڭ باشقا دىنلاردىمۇ بولۇپ باققانلىقىنى 1-قىسىمدا تەكىتلەپ ئۆتتۈم. لاۋزىنىڭ تەرىقەتچىلىكىدە زاھىدانە قاراشلار بار، ئۇ ھەتتا چەكتىن ئېشىپ «ئۇرۇش-تالاش بولامسلىق ئۈچۈن، قەلبنى تاۋلاش ئۈچۈن قوشنىلارنىڭ توخو-خورازلىرىنىڭ ئۈنى ئاڭلىنىپ تۇرسىمۇ قەتئىي ئالاقە قىلماسلىق»نى تەشەببۇس قىلغان. ئۇنىڭ مۇخلىسلىرى تەرىقەتچىلەر دەپ ئاتالغان. ئەلۋەتتە ئىسلامدا تەرىقەت دېگەنلىك «يول» دېگەنلىك. ئىسلام سوپىلىرىمۇ تەرىقەتچى دەپ ئاتالغان. (فىكرەت:«تەسەۋۋۇپ پەلسەپىسى» 319-بەت.) دېمەك بۇ يەردە ھەتتا ئاتاق جەھەتتىمۇ ئوخشاپ قېلىش بار. ساكيامۇنىنى دوراپ راھىبلار زاھىدلىققا بېرىلگەن، كېيىن ساكيامۇنى بۇنىڭ خاتالىقىنى بىلگەن. ئىسلام دىنىدىكى زاھىدلىقتىمۇ ساكيامۇنىدەك كىشىلەردىن يىراقلىشىش، تاغلاردا تەنھا يۈرۈش ئەھۋاللىرى بار ئىدى، بىراق بۇ ھەرگىزمۇ «ئىسلام دىنىدىكى سوپىزىم ۋە ياكى زاھىدلىق دەل باشقا دىنلاردىن كەلگەن» دېگەنلىك ئەمەس! شۇڭا ماۋزۇدىمۇ «ئىسلامىيەتتىن ئاۋۋالقى» دېدىم، ھەرگىزمۇ «ئىسلامىيەتكە باغلىنىشلىق بولغان» دېمىدىم. بۇ ئوخشاپ قېلىشلار ھەرگىزمۇ بىر-بىرىنىڭ يىلتىزلىرى ئەمەس.
بىلەمسىزكى بىلمىدىم، ئىسلامدىكى سوپىلىق بىر-ئىككى كۈندە توككىدىلا بىر يەردىن پەيدا بولۇپ قالمىدى، ئۇنىڭمۇ بىر يىلتىزى بار....
بۇنداق ئېغىزغا كەلسىلا سۆزلەۋېرىدىغان ئىش بولسا ئېيتنىشتىيننىڭ ئىشققا ئائىت ھېلىقى گەپلرى بىلەن ئۇنى مۇتەسسەۋۇۇپ ئالىم دېسەم تامامەن بولىدۇ.
مانا مۇشۇ سۆزلىڭىزدىنلا سىزنىڭ سوپىلىق ھەققىدە قانچىلىك بىر نەرسە بىلىدىغىنىڭىز ئايان بولۇپ تۇرۇپتۇ. ئېينىشتىيىننىڭ ئىشقى-مۇھەببەت سۆزلىرىنى تەسەۋۋۇپقا ئۇنداق قالايمىقان باغلىۋالغىلى بولمايدۇ. سوپى بولۇش ئۈچۈن شەرىئەت، تەرىقەت، مەرىپەت، ھەقىقەت قاتارلىق تۆت باسقۇچ (بەزى ماتېرىياللاردا سەككىز باسقۇچ ئوتتۇرىغا قويۇلغان)نى چوقۇم بىر-بىرلەپ بېسىپ چىقىش كېرەك، ھەرگىزمۇ ئېينىشتىيىندەك ئاددىيسى بىر شەرىئەتنىمۇ بىلمەيدىغان ئادەم سوپى بولۇپ قالمايدۇ. شۇڭا سىز «ئېيتنىشتىيننىڭ ئىشققا ئائىت ھېلىقى گەپلرى بىلەن ئۇنى مۇتەسسەۋۇۇپ ئالىم دېسەم تامامەن بولىدۇ» دېگىنىىڭىز خاتا، ئېينىشتىيىن شۇ تۆت باسقۇچىنى تولۇق ۋە غەلىبىلىك تاماملىماي تۇرۇپ مىڭ قىلسىمۇ سوپىلىققا يېقىن كەلمەيدۇ. «مۇتەسسەۋۇپ ئالىم» دېگەن بۇ ئىجادىي ئاتالغۇڭىزمۇ كۈلكىلىككەن.(ئۇنىڭ ئىشىق ھەققىدە نېمە دېگەنلىكىنىمۇ بىلمەيدىكەنمەن، قارىغاندا ئىلاھىي ئىشىق ھەققىدە توختالماي، مەجازىي ئىشىق ھەققىدە توختالغان چېغى).
سۆزۈم ھازىرچە تۈگىدى، ئەمدى سىزنىڭ تېخىمۇ سەكرەپ چىقىشىڭىزنى بىلىمەن، لېكىن سەل ئەدەب بىلەن سىلىقراق مەيدانغا چىقارسىز، چۈنكى بۇ بىر ئىلىم مۇنبىرى، بولمىسا مەنمۇ ئېغىزىمنى قويۇۋېتىشىم مۇمكىن. مەن بىلەرمەنلىك قىلغۇدەك بىلىمگە ئىگە ئەمەس، مېنىڭ بىلمەيدىغان نەرسەم كۆپ، شۇڭا بىلەي دېدىم، بۇ خاتا ئەمەس. ماقالىدە خاتالىق بولسا يەنە كۆرسىتىپ بەرگەيسىز، ئەلۋەتتە ئىسپات بىلەن...
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا يۈسۈفىي تەھرىرلىگەن. ۋاقتى 2016-1-15 13:20