كۆرۈش: 184|ئىنكاس: 3

مەرىپەت ئاسمىنىدىكى يۇلتۇز-مەھمۇدكاشىغەرىي [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

bagyar ھەقىقىي ئىسمىڭىز مۇئەييەنلەشتى ! 

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  102
يازما سانى: 415
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 1183
تۆھپە : 32
توردا: 347
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2013-9-6

تۆھپىكار ئەزا مۇنەۋۋەر مۇھەررىر

يوللىغان ۋاقتى 2012-6-1 20:10:10 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

مەرىپەت ئاسمىنىدىكى يۇلتۇز-مەھمۇدكاشىغەرىي



ئابدۇلئەھەد قاھھاروۋ(ئۆزبېكىستان)



(ئاپتۇر: سوتسىئولوگىيە پەنلىرى دوكتورى، پروفېسسور)





ئوتتۇرا ئەسرلەردىكى بۈيۈك شەر*ق مۇتەپەككۇرى، ئۆز ئىجادى بىلەن ئىجتىما ئىي پەلسەپە، تىلشۇناسلىق،مەنتىق، ئەدەبىياتشۇناسلىق، شېئىرىيەت، ئىجتىما ئىي ئاڭ،تەبىئەتشۇناسلىقنىڭ راۋاجلىنىشىغا زورھەسسە قوشقان،باي مىراسى دۇنيا ئىلىم-پەن تەرەققىياتىغا سالماقلىق تەسىر كۆرسەتكەن مەھمۇدكاشغەر ىينىڭ تۇغۇلغانلىقىغا مىڭ يىلدىن ئاشقان بۇ كۈنلەردە،بۇ پەۋقۇلاددە ئىقتىدار ساھىبى مەھمۇدكاشغەرىينىڭ ھاياتى ۋە ئىجادى ھەققىدە نۇرغۇن ئەسەرلەر ۋە ماقالىلەر يېزىلغان بولسىمۇ، ھالبۇكى بۇ مۇتەپەككۇرنىڭ تەۋەللۇتىنى ھەر ۋاقىت خاتىرىلەش،بىزنى ئۇنىڭ ئاجايىپ تەرجىمھالى ھەمدە، ئۇنىڭ جاھان مەدە نىيىتىنىڭ راۋا جلىنىشىدىكى رولىغا قايتا قاراپ چىقىشقا دەۋەت قىلىدۇ.

     مەھمۇد كاشغەرىي 11-ئەسردە تۈ*ركىي قاراخانىيلار دەۋرىدە ياشاپ، ئىجاد قىلدى. تەخمىنەن400 يىلغا  يېقىن ھۆكۈم سۈرگەن  قاراخانىيلار  دەۋرى مەر كىزىي ئاسىيا ۋە يان-ئەتراپتىكى خەلقلەر ھاياتىدا مۇھىم ئەھمىيەتكە ئىگەبو لدى.

قاراخانىيلاردۆلىتىدە 10-ئەسردىكى خەلق مىللىي ئېڭىنىڭ راۋا جلىنىشى ۋە ئۆسىشى ئارقىسىدا ئىلىم-پەن ۋە ئەدەبىياتمۇ زور دەرىجىدە روناق تاپتى. قاراخانىلار تەۋەلىگىدە شۇ دەۋرنىڭ مەشھۇر ئالىملىرى -خارەزمىي، خوجەندىي، يۈسۈپ خاس ھاجىپ، ئەل فارابىي، ئىبن سىنا، بېرۇنىي قاتارلىقلار ياشاپ ئىجادىيەت بىلەن شۇغۇنلاندى. بۇلارغا ئوخشاش دانىشمەن، ئىقتىدارلىق ۋە يۇ كسەك مەنىۋىيەتلىك ئالىملارنىڭ پەيدا بولۇشى شۇنىڭدىن دالالەت بېرىدۇكى، مەر كىزىي ئاسىيادا ئۇيغۇ نۇش دەۋرى ياۋروپا ئۇيغۇنۇش دەۋرىگە نىسبەتەن بىر نەچچە ئەسر ئاۋال باشلانغان.جۈملىدىن،قەشقەر ،خوتەن، بالاساغۇن، تاشكە نت،بۇخارا،سەمەرقەند،ئۆرگەنچ،تېرمىز،مەرۋىلەر ناھايتى گوزەل شەھەرلەرگە ئايلىنىپ، بارا-بارا كېڭىيىشكە باشلىغانلىقىمۇ بۇ پىكىرىمىزنىڭ دەلىلىدۇر.

قاراخانىيلار پايتەختى-قەشقەر ئەينى دەۋىردە يۇكسەك مەدەنىيلەشكەن شەھەر بولۇش سۈپىتى بىلەن پۈتۈن مەركىزىي ئاسىيادا يېتەكچى ئورۇندا تۇراتتى. ئۇ پۈتۈن دۇنياغا ئالىي مەدرس-مەكتەپلەر، تېپىلماس مىمارچىلىق سەنئىتى مۇجەسسەملەشكەن بىنالىرى،كارۋانسارايلىرى بىلەن تونۇلغانىدى. خەلقارا سودا يوللىرى (بۈيۈك يىپەك يولى)نىڭ ئاساسىي نوقتىلىرى قاراخانىيلار چىگىرىسى ئىچىگە جايلاشقانىدى. شەر*قتىن غەرپكە ۋە غەرپتىن شەر*ققە يول ئالغان كارۋانلار ۋە ئەلچىلەر قەشقەر، خوتەن، بالاساغۇن، تاشكەنت، بۇخارا، سەمەرقەند، ئۇرگە نچ، تېرمىز شەھەرلىرى ئارقىلىق ئۆتەتتى،يېڭى خەلقارا سودا يولى قەدىم زاماندىن بۇيان تۈ*ركىي خەلقلەرنىڭ نازارىتى ئاستىدا ئىدى. ئۆز-ئارا سودا مۇناسىۋەتلىرى ھۇنەرۋەنچىلىكنى راۋاجلاندۇرۇش بىلەن بىللە مەدەنىي ئالماشتۇرۇشلارغىمۇ ئىجابىي تەسىر كۆرسەتتى.

قاراخانىيلار دۆلىتى ھۆكۈم سۈرگەن تۆت ئەسر مابەينىدە مەركىزىي ئاسىيا خەلقلىرى نىسبەتەن تىنچ-خاترجەم ۋە پاراۋان ياشىدى. بۇنىڭ بىلەن خانلىق تەۋەسىدە مۇقىم ۋەزىيەت ھۆكۈم سۇرۈپ، ئىلىم-پەن ۋە مەدەنىيەتنىڭ تېخىمۇ روناق تېپىشى ئۈچۈن كۆپلىگەن قولاي ئىمكانىيەتلەر ۋۇجۇدقا كەلدى. نەتىجىدە ئۇلۇغ ئەجداتلىرىمىز-پەيلاسوپلار، تارىخچىلار، ئاسترنوملار، شائىرلار كۆپلىگەن ئەھمىيەتلىك ئىجادىي نەتىجىلەرنى مەيدانغا كەلتۈردى. تۈ*ركىي ئالىملار ئەرەپ ۋە پارس تىللىرىنى، بۇلۇپمۇ، غەرپ ئالىملىرىنىڭ يۇنان تىلىدىن ئەرەپچىگە تەرجىمە قىلىنغان ئەسەرلىرىنى مۇكەممەل بىلىشگەن ۋە تۈ*ركىي ئىسلام مەدەنىيىتىنى بەرپا قىلىشتا ئۇلاردىن پايدىلانغان.

بۈيۈك فىردەۋسىينىڭ«شاھنامە»داستانى بىلەن تەڭلىشىپ تۇرىدىغان يۈسۈپ خاس ھاجىپنىڭ«قۇتادغۇبىلىگ» («بەخت-سائادەت كەلتۈرگۈچى بىلىم») – پەلسەپەۋىي-دىداكتىك داستانى ۋە مەھمۇدكاشغەرىينىڭ«دىۋانى لۇغەتىت تۈ*رك »ناملىق ئەسىرى قاراخانىيلار دەۋرىنىڭ يۈكسەك دەرىجىدە راۋاجلانغان مەدە نىيىتگە ھەقىقى گۇۋاھلىق بېرىدۇ.

بۈيۈك تىلشۇناس ئالىم مەھمۇدكاشغەرىينىڭ«دىۋانى لۇغەتىت تۈ*رك»ناملىق ئەسىرى قاراخانىيلار دەۋرىنىڭ تېپىلماس دۇردانىسى  بولۇپلا قالماي، بەلكى بىر ئۇ ئۆلمەس ئابىدە ھىساپلىنىدۇ. چۈنكى بۇ ئەسەر ئۆزىدە شۇ دەۋرنىڭ تىلى، ئەدە بىياتى،تىببىياتى،تارىخى،گېئوگراپىيىسى،ئېتنوگراپىيىسى، ھۇنەرۋەنچىلىكى ۋە ئاسترنومىيىسى ھەقىدىكى بىلىملەرنى ئۆزئىچىگە ئالغانىدى.

«دىۋانى لۇغەتىت تۈ*رك»تىكى گېئوگرافىيەگە ئائىت مەلۇماتلار ئىنتايىن مۇھىم ئەھەمىيەتكەئىگە.چۈنكى،بۇ ئەسەردە تۈ*ركىي خەلقلەر جايلاشقان جايلارنىڭ ھەممىسى دېگۈدەك تونۇشتۇرۇلغان،شۇنداقلا، ئۇ دۇنيادىكى ئەڭ قەدىمىي تۈ*ركىي خەرىتىنىڭ بىرىمۇ دەل مۇشۇ ئەسەرنىڭ مۇئەللىپىگە مەنسۇپ ئىدى. بۇ خەرىتە 11-ئەسردىكى ئاسىيانىڭ ئەڭ قەدىمىي ۋە ئەھمىيەتلىك خەرىتىسى بولۇپ، ئۇنىڭدا تاغلار، كۆللەر ۋە دەريالار ئېنىق گېئومېترىك شەكللەر بىلەن كۆر سىتىلگەن،ئەڭ مۇھىم شەھەرلەر ۋە قەبىلىلەر خاترلەنگەن. يەرنىڭ يۇمىلاق ئىكە نلىگى ھەققىدىكى قاراشلارنىڭ خېلى قەدىمكى دەۋىرلەردىلا پەيدا بولغانلىقىنى بىلەلەيمىز. مەھمۇدكاشغەرىي بۇ ھەقتىكى پىكىرلەرنى ئىلىمىي ئاساستا راۋاجلا ندۇرغان. ئۇ ئىجادقىلغان خەرىتە ئۆز دەۋرى ئۈچۈن يەرنىڭ يۇمۇلاق ئىكەنلىگىنى ئىسپاتلايدىغان ئىنتايىن قىممەتلىك ماتېرىيال ھىساپلىنىدۇ. ۋاھالەنكى،ياۋروپادا 15-ئەسرگەكەلگندىلا ئاندىن كوپېرنىك (1473—1543) مەھمۇد كاشغەرىينىڭ ھەقلىگىنى- يەرنىڭ يۇمۇلاق ئىكەنلىگىنى،ئۇنىڭ ئۆز ئوقى ئەتراپىدا ئايلىنىدىغا نلىقىنى ئىسپاتلاپ بەردى.

مەھمۇد كاشغەرىي قاراخانىيلار دۆلىتىنىڭ ھۆكۈمدارى يۇسۇپ قادىرخاننىڭ ئەۋرىسى ئىدى. بۇ ھەقتىكى خەۋەر «دىۋانى لوغەتىت تۈ*رك»تە ئۇچرايدۇ.      

قاراخانىيلار دەۋرىدە تۈ*ركىي تىلدىكى ئەدەبىيات ناھايتى تېز تەرققىي قىلدى. مەھمۇدكاشغەرىي تۈ*ركىي تىللارنىڭ ھەرقايسى شىۋىلىرىنى تەتقىق قىلغۇچى ئەسىرى«دىۋانى لوغەتىت تۈ*رك»ئارقىلىق كىلاسسىك تۈ*ركىي ئەدەبىيات ۋە شېئىر ىيەت،خەلق ئېغزاكى ئىجادىيتنىڭ تېخىمۇ راۋاجلىنىشى ئۈچۈن زېمىن ھازىرلايدىغان تۈ*ركىي خەلقلەر ئەدەبىي تىلىنى ئىشلەپ چىقتى، ئۇنىڭغا زىننەت بەردى. نەتىجىدە تۈ*ركىي شېئىرىيەتنىڭ ئاساسىي ژانىرلىرى شەكىللەندى، راۋا جلانغان شېئىرىي لېكسىكىغائىگە ئىستئارىلەر تىزىمى ۋە نۇتۇق ۋاسىتىلىرى تۇغۇ لدى. شۇ سەپتىن مەھمۇدكاشغەرىينىڭ دۇنيادا تۈ*ركىي تىلنىڭ ئىجتىمائىي ئىستېتىكىسىنىڭ ئاساسچىسى،دەپ تەن ئېلىنىشى ھەقىقەتەن ئورۇنلۇق.

تېخىمۇ مۇھىمى شۇكى،«دىۋانى لوغەتىت تۈ*رك»دە ئاشۇ دەۋرنىڭ ئىلغار كىشىلىرىنى ئويغاسالىدىغان ھەمدە تۈ*ركىي خەلقلەرنىڭ تۈپ مەنپەتلىرىنى ئەكس ئەتتۈرىدىغان پىكىر-غايىلەرجەملەنگەن،شەخس ۋە جەمىيەتنىڭ تېخىمۇ ئىجتىما ئىيلىشش يوللىرى بەلگىلەپ بېرىلگەن. كۆپ قاتلاملىق پەلسەپىۋىي-ئەخلاقىي مەسىلىلەر،بولۇپمۇ، بايلىق ۋە بىلىمنىڭ ئۆز-ئارا باغلىقلىغى ھەققىدىكى پىكىرلەر چۇڭقۇر ئىپادىلەنگەن.

باشقىچە قىلىپ ئېيتقاندا،بۇ دەسلەپكى ئوتتۇرائەسرلەر ئالىمى ۋە ئىجتىمائىي پەيلاسۇپىنىڭ قاراشلىرى ئالەم ۋە خەلقنىڭ تەقدىرى، ئىنسان،مەدەنىيەت، ئىجتىمائىي ئادالەت توغرىسىدىكى مۇھاكىمىلەرگە سىڭدۈرۈلگەنىدى.

بىلىم ۋە بايلىق گوياكى ئەترگۇل ۋە نەرگىس كەبى

گۇللىمەيدۇ گەر تۇرسا يانمۇ-يان.

كىمىكى بايلىقى بىسيار، ئۇنىڭ بىلىمى يوقتۇر،

كىمىكى بىلىم بولسا-بايلىقى يوق ھىسابى.

قەدىمكى تۈ*ركىي شېئىرىدا تىلغا ئېلىنغان بۇ مۇئەمما-بىلىم ۋە بايلىقنىڭ بىر-بىرىگە زىت ئىكەنلىگى توغرىسىدىكى چۇشەنچە ئاشۇ دەۋر ئۈچۈن غايەت زور ئەھمىيەتكە ئىگە بولغانلىقىنى كۆرسىتىدۇ. بۇ مەسلە شەرھى ئوتتۇرا ئەسرلەردىكى كۆپلىگەن شائىرلار، ئالىملار، مۇتەپەككۇرلارنىڭ مىراسلىرىدا ئۇچرايدۇ. ئەينى ۋاقىتتا ئۇ تۈ*ركىي تىل ۋە ئەدەبىياتىنىڭ ئاساسچىسى- مەھمۇدكاشغەرىينىڭ ئەسىرىدە ئالاھىدە تىلغا ئېلىنىدۇ. مەھمۇدكاشغەرىي ئەسىرىدە ۋەقەلىكنى جانلىق مىساللار بىلەن ئەكس ئەتتۈرىدۇ، ئۇنۇملۇك ھايات كەچۈرۈش،ئىنساپلىق بولۇش، ئىلىم ئىگەللەش،بارچە خوشاللىقلاردىن بەھرىمەن بولۇشقا دەۋەت قىلىدۇ. «دىۋا نى لۇغەتىت تۈ*رك»ئىنتايىن يۇكسەك تارىخىي ۋە بەدىئىي ئەھمىيەتكەئىگە بولۇپ، ئۆز دەۋرىدە ئۇ تۈ*ركىي خەلقلەر ۋە ئومۇمەن تۈ*ركىي ئالىمنىڭ ئىجتىمائىي–مەنىۋىي ھاياتىغا كۈچلۈك تەسىر كۆرسەتكەنىدى.

مەھمۇدكاشغەرىينىڭ ھاياتى ھەققىدە تارىخ ۋە تارىخىي-ئەدەبىي مەنبەلەردە ساقلىنىپ قالغان مەلۇماتلار ناھايتى ئاز. مەلۇمكى، ئۇ 1008-يىلنىڭ بېشىدا قەشقەر شەھرى ئەتراپىدىكى ئوپال يېزىسىدا تۇغىلغان. 1105-يىلى 97 يېشىدا ئالەمدىن ئوتكەندىن كېيىن،ئوپالغا دەپنە قىلىنغان. مەقبەرىسى مۇقەددەس ئۇ ستاز مازىرى، دەپ نام ئالغان بولۇپ، ئۇجايغا سانسىز زىيارەتچىلەر كىلىپ تۇرىدۇ ۋە مۇتەپەككۇرنىڭ قەبرىسى ئالدىدا باش ئىگىپ تاۋاپ قىلىشىدۇ.

مەھمۇدكاشغەرىي پۈتۈن شەر*ققە مەشھۇر بولغان ساچىيە مەدرىسىدە ئىلىم تەھسىل قىلىپ ئۇنى تەخمىنەن 1055-يىلى تاماملىدى. كېيىنكى ئوقۇشىنى بۇخارا ۋە نىشاپۇردا داۋاملاشتۇردى. تەھسىل دەۋرىدە ئۇ پەلسەپە، مەنتىق، ئەدە بىيات، ھۇقۇقشۇناسلىق، تارىخ، ئىلاھىيەت، ماتېماتىكا، ئاسترنومىيە، تىببىيات پەنلىرىنى پۇختا ئۆزلەشتۈردى. تۈ*ركىي تىلدىن باشقا ئەرەپ ۋە پارس تىللىرىنى مۇكەممەل ئىگەللىدى، ئۇلارنىڭ گرامماتېكىسىدىن خەۋەردار بولدى ۋە ھەقىقىي قامۇسىي بىلىم ساھىبىگە ئايلاندى.

مەھمۇدكاشغەرىي«دىۋانى لۇغەتىت تۈ*رك»ناملىق بۇ ئەسىرىنى يېزىش ئۈچۈن تۈ*ركىي قەبىلىلەر ياشايدىغان نۇرغۇن شەھەرلەر ۋە يېزىلارنى كېزىپ چىققان. 14 يىللىق (تەخمىنەن 1057-يىلدىن 1071-يىلىغىچە) سەپەر جەريانىدا كەڭ كۆلەملىك تارىخىي ماتېرىياللارنى توپلىدى. بۈيۈك ئالىم ئۆز كىتابىدا 6800 دىن ئارتۇق تۈ*ركىي سۆزنى توپلىدى ۋە تۈرلەرگە ئايرىپ چىقتى،(110 مەملىكەت، كۆل ۋە دەريا، 40 مىللەت ۋە قەبىلە ناملىرى)، تۈ*ركىي تىلدا ئىزاھلارنى يازدى.ئۇنىڭ كىتابدىن 242 شېئىر، 262 ماقال-تەمسىل ئورۇن ئالغان. ھەيران قالارلىقى شۇكى،ئۇ ئىشلەتكەن 875 سۆز،60 ماقال-تەمسىل ھېچ بىر ئۆزگىرىشسىز بۈگۈ نكى زامانىۋىي تۈ*ركىي تىلىمىزغا كىرىپ كەلگەن. بۇ ئەسەر ئەڭ دەسلەپكى فىلو لوگىك تەتقىقات بولۇپلا قالماستىن،بەلكى ئەسەردە تۈ*ركىي سۆزلەرنىڭ ئېتىمو لوگىيەسى مىساللار بىلەن چۈشەندۈرۈلگەن بىرىنچى قىياسىي لوغەتتۇر. ئەينى دەۋ ىردە بۇ ئەسەرنى پەقەت لوغەت دەپلا ھىسابلاش ناتوغرا،چۈنكى ئۇنىڭدا مەركىزىي ئاسىيا خەلقلىرىنىڭ خەلق ئېغزاكى ئىجادىيەت نەمۇنىلىرىگە خاس بولغان نۇرغۇن يارقىن مەلۇماتلارنى كۆرەلەيمىز.

مەھمۇدكاشغەرىي قامۇسى كىتابىنىڭ كىرىش سۆزىدە شۇنداق يازىدۇ: «مەن پەلەكنىڭ تۈ*ركىيلەر زېمىنىدە دۆلەت ياراتقانلىقىنىنى كۆردۈم. پەلەك بۇ خەلقلەر نى«تۈ*ركىي»دەپ ئاتىدى ۋە ئۇلارنى دۆلەت باشقۇرۇشقا قويدى. ھۆكۈمدارلار تۈ*ركىيلەر ئىدى ۋە ھاكىمىيەت ئۇلارنىڭ قولىدا ئىدى،ئۇلار ئادەملەرنى باشقۇردى. ئادەملەر ئۆز ھۆكۈمدارلىرىنىڭ ئەدالەتلىك ئىشلىرىنى قوللاپ-قۇۋەتلەيتتى، ئۇلار بىلەن يانمۇ-يان كۆرىشەر ئىدى ۋە تۈ*ركىيلەر يامان ئىشلاردىن ساقلىنىشقا قادىر ئىدى. ھەرقانداق بىر ئاقىل كىشى تۈ*ركىيلەردىن ساقلىنىش ئۈچۈن ئۇلارغا ئەگىششكە ئىنتىلەتتى. تۈ*ركىيلەرنىڭ قوللاپ-قۇۋەتلىشىشىگە ئېرىشىش ئۈچۈن ئۇلارنىڭ تىلىدا سوزلىشى كېرەك».بۇ پىكىرلەر11-ئەسردە تەشكىل تاپقان قارا خانىيلار دۆلىتى توغرىسىدا ئېيتىلغان ئىدى. ھەقىقەتەنمۇ «دىۋانى لۇغەتىت تۈ*رك »قامۇسىي ئەسەردۇر. ئۇ تۈ*ركىي ئىسلامىي مەدەنىيەتنى يەنىمۇ بېيىتىپ،يۇكسەك پەللىگە كۆتەردى.

مەھمۇد كاشغەرىي ئۆز ئەسىرىدە كىشىلەرنى قانۇن ۋە تەرتىپگە رىئايە قىلىشقا دەۋەت قىلىش بىلەن بىرگە ھاياتنى بىباھا نېمەت سۈپىتىدە قەدرلەشنى تە كىتلىدى،ئىلىمنى توختاۋسىز ئۇلۇغلىدى. بىر ئېغىز سۆز بىلەن ئېيتقاندا «دىۋانى لوغەتىت تۈ*رك» ئۆزىنىڭ پۈتۈن مەنىۋىي بەدىئىي خۇسۇسىيەتلىرى بىلەن بىتەكرار ئابىدىگە، تۈ*ركىي خەلقلەرنىڭ تارىخى توغرىسىدىكى ئالتۇن داستانغا ئايلاندى.

ئەسەرنىڭ تۈپ غايىسى بىرلا پەلسەپەۋىي پىكىرگە مۇجەسسەملەشتۈرۈلگەن. يەنى ئالىم ئەسىرى ئارقىلىق يۇرتنى ئۇلۇغلاش،تۈ*ركىي خەلقلەرنى بىرلەشتۈرۈش، ئىجتىمائىي ئەدالە ت قانۇنلىرىنى قارار تاپقۇزۇشنىڭ مۇھىملىقىنى تەكىتلەيدۇ.

مەھمۇد كاشغەرىينىڭ 700 سەھىپىدىن تەركىپ تاپقان«دىۋانى لۇغە تىت تۈر ك»ناملىق بۇ ئەسىرى دۇنيا مەدەنىيىتى ۋە ئىلىم-پەنىنىڭ راۋاجلىنىشىغا قوشۇ لغان زور تۆھپە ھىساپلىنىدۇ. قوليازمىنىڭ يىگانە ۋە ئەڭ قەدىمكى نۇسخىسى 1226-يىلىغا مەنسۇپ بولۇپ،ھازىر تۈ*ركىيە مىللىي كۇتۇبخانىسىدا ساقلىنىۋاتىدۇ.

مەھمۇد كاشغەرىي شۇنى ئىسپاتلىدىكى، تۈ*ركىي تىلنىڭ ئەھمىيىتى ئەرەپ تىلىنىڭكىدىن كەم ئەمەس. تىل ۋە ئەدەبىياتنىڭ قەدىمىي ئابىدىسى-«دىۋانى لۇغەتىت تۈ*رك»دۇنياغا كەلگەندىن بۇيان ئون ئەسردىن ئارتۇق ۋاقت ئۆتتى. ئۇ ھامان تۈ*ركىي خەلقلەرنىڭ تارىخىنى ئۆگۈنۈشتە بىردىن-بىر مەنبە ھىساپلىنىدۇ. بۈيۈك ئالىم،تۈ*ركىي لېكسىكاشۇناسى، گرامماتىست ۋە دىئالېكتولوگ مەھمۇد كاشغەرىينىڭ نامى پۈتكۈل تۈ*ركىي خەلقلەر تارىخىغا قىزىققۇچى بارچە ئىنسانلار ئۈچۈن قەدرلىكتۇر.

شۇنى كۆرەلەيمىزكى، مەھمۇد كاشغەرىي ئۆز دەۋرىدىن خېلىلا ئالغا كەتكەن قامۇسىي بىلىم ۋە ئىقتىدارغا ئىگە ئىنسان بولغان، دۇنيادا تەڭدىشى يوق بىر نادىر لوغەتنى تۈزۈپ چىققان.شۇڭا بۈگۈنكى زامانىۋىي تۈ*ركىلوگىيەنى بۇ ئەسەرسىز تەسەۋۇر قىلىش قىيىن.بۇ ئەسەرنىڭ ئۆزىگە خاس خۇسۇسىيىتى شۇنىڭ بىلەن ئىزاھلىنىدۇكى،ئۇ بىرىنچى تارىخىي-قىياسىي تەتقىقاتتۇر. پۈتكۈل دۇنيا كىتابخا نلىرى ھامان بۇ ئەسەرگە چوڭ قىزىقىش بىلەن قارايدۇ. ئۇنىڭ تولۇق تەرجىمىسى تۈ*ركىيەدە ئەمەلگە ئاشۇرۇلغان. ئەينى چاغدا بۇ ئەسەر ئېنگلىز، گېرمان، فرانسۇز، ئۇيغۇر، قازاق، ئازەربەيجان، تۈ*ركمەن، ئۆزبېك ۋە رۇس تىللىرىغا تەرجىمە قىلىنغان. ماتېرىياللىرىنىڭ كۆپ قىسمى گېرمانىيەدە بېسىلغان قەدىمىي تۈ*رك تىللىرى لۇغىتىدە پايدىلىنىلغان. ئۆتكەن ئەسردە نەشرقىلىنغان «قەدىمىي تۈر كىي لوغەت»ناملىق ئەسەر يۈكسەك شۆھرەت قازانغان بولۇپ، ئۇنىڭغا«دىۋانى لوغەتىت تۈ*رك»ناملىق بۇ ئەسەر ئاساس بولۇپ خىزمەت قىلغان.

ئۆزبېكىستاندىمۇ مەھمۇدكاشغەرىينىڭ ئىجادىي مىراسلىرى مۇپەسسەل تەتقىق قىلىنىپ كېلىنمەكتە. جۈملىدىن، رېسپۇبلىكا پەنلەر ئاكادېمىيەسى تىل ۋە ئەدە بىيات ئىنستىتۇتىنىڭ ئالىملىرى«دىۋانى لوغەتىت تۈ*رك»كە تايانغان ھالدا تۆۋە ندىكىدەك بىر قاتار قىممەتلىك مەلۇماتلارنى توپلىدى:

لوغەت بايلىقى، مەلۇم تۈردىكى لېكسىكا؛ تۈ*ركىي خەلقلەر جايلاشقان يەرلەر ھەققىدە مەلۇماتلار؛تۈ*ركىي تىللارنىڭ گۇرۇپىلاشتۇرۇلىشى؛تارىخىي فونېتىكا ۋە گرامماتىكا ھەققىدە مەلۇماتلار؛ تۈ*ركىي شېئىرىيەت، فولىكلور ھەققىدە مەلۇماتلار؛ قىياسىي تىلشۇناسلىق ھەققىدە مەلۇماتلار؛ تۈ*ركىي خەلقلەرئىجتىمائىي ئېڭىنىڭ ئاساسلىرى توغرىسىدا مەلۇماتلار... ۋە ھاكازا.

شۇنى ئالاھىدە قەيت قىلىش كېرەككى،ئىنستىتۇتنىڭ ئالىملىرى پروفېسسور س.مۇتەللىپوۋنىڭ رىياسەتچىلىگىدە بۇ ئەسەرنى ئۆزبېك تىلىغا ئۆرۈپ،تۆت توم قىلىپ نەشر قىلدۇرۇلدى.(تاشكەنت،«پەن»نەشرىياتى،1967-يىل). ئەينى ۋاقىتتا بۇ تېمىدا يەنە بىر قاتار ئىلىمىي ماقالىلەر ۋە رىسالىلەر نەشرقىلىنغان. ھازىر مۇ ئۆزبېكىستان رېسپۇبلىكىسى شەر*قشۇناسلىق ئىنستىتۇتى قوليازمىلار فوندىدا مەھمۇدكاشغەرىي ئىجادىغا مەنسۇپ كۆپلىگەن قوليازمىلار ساقلانماقتا.

مەھمۇدكاشغەرىي بۈگۈنكى كۈندىمۇ بۈيۈك ئۇستاز، شائىر، ئالىم، مۇتەپەككۇر سۈپىتىدە ئېتىراپ قىلىنىپ ئۇلۇغلانماقتا. ئۇنىڭ تەۋەللۇت كۈنىنى خاتىرلەش پائا لىيەتلىرى،ھەر يىلى تۈ*ركىلوگىيە تەتقىقاتلار ئەنئەنىلىرى راۋاجلانغان گېرمانىيە، فرانسىيە،تۈ*ركىيە،قازاقىستان،ئۆزبېكىستان،قىرغىزىستان،تۈ*ركمەنىستان ۋە جۇ ڭگونىڭ شىنجاڭ ئۇيغۇر ئاپتونوم رايونىدا تەنتەنە قىلىنماقتا. ئۇ تۈ*ركىي ئالىمنىڭ بۈيۈك ئەللامەسى بولۇپ، ئارىدىن مىڭ يىل ئوتكەن بولسىمۇ، ھامان بىز بىلەن بىللە ياشىماقتا. شۇڭا ب د ت نىڭ پەن ۋە مەدەنىيەت بويىچە خەلقارا تەشكىلاتى مەھمۇدكاشغەرىي تۇغۇلغانلىقىنىڭ 1000 يىللىقىنى پۈتۈن دۇنيا بويلاپ خاتىر لەش ھەققىدە قارار چىقىرىشى ئەجەپلىنەرلىك ئەمەس.




«شەر*ق يۇلتۇزى»ژورنىلىنىڭ2010-يىللىق 1-سانىدىن ئۇيغۇرچىلاشتۇرۇلدى.

ئۇيغۇرچىلاشتۇرغۇچى؛قاراقاش ناھىيەلىك ئەدەبىيات-سەنئەتچىلەربىرلەشمىسىدىن

تۇرسۇن ئابدۇللابەگيار


mukam.cn

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  190
يازما سانى: 1215
نادىر تېمىسى: 1
تېللا: 3085
تۆھپە : 1
توردا: 543
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2013-9-6

جانلىق ئەزا قىزغىن ئەزا

يوللىغان ۋاقتى 2012-6-2 02:08:43 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەھمۇد قەشقىرىنىڭ ئۇلۇغلىقى ھەقىقەتەن مەشھۇر.ئالىمنىڭ ئەسىرى ئەينى دەۋردە دۇنيا بويىچە تاكامۇللۇققا يەتكەن جاھانشۇمۇل ئەسەرلەرنىڭ بىرى ئىكەنلىكىدە شەك يوق.

ئۇلۇغ غايە،قەيسەر روھ،خوشال-خورام كەيپىيات-كىشىلىك ھاياتتىكى ئېسىل ئۈچ ئەڭگۈشتەردۇر.

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  26
يازما سانى: 265
نادىر تېمىسى: 1
تېللا: 1624
تۆھپە : 78
توردا: 591
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2013-9-7

تۆھپىكار ئەزا تۆھپىكار مۇھەررىر

يوللىغان ۋاقتى 2012-6-2 02:36:45 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

تەسۋىرلەش:ئىتىكاپخانا
رەسىم:


تەسۋىرلەش:مەھمۇت قەشقىرى خاتىرە سارىيى
رەسىم:


تەسۋىرلەش:مەقبەرە يىنى
رەسىم:


رەسىم:




غەربتىن چاقنىغان نۇر مېنى ئۆزىگە سېھىرلەپ تارتىپ بۈگۈن ئۇ سىھىرلىك نۇرنى كۆرۈشكە ئاخىرى نىسىپ
بولغان بولسا كېرەك ،ھاۋامۇ مېنىڭ كۆڭلۈمگە ئوخشاشلا ئىنتايىن ئوچۇق ،مەن دوستلىرىم بىلەن
كېلىشىپ قويغىنىم بويىچە بۇ ئۇلۇغ جۇمە كۈنىدە بۇ قۇتلۇق سەپەرنى باشلاش ئۈچۈن دوستلىرىمنىڭ
يىنىغا چاپتىم ،دوستلىرىممۇ تەق بولۇپ تۇرغانىكەن تىنىچ -ئامانلىق سوراشقاندىن كېيىن بىز
سەپىرىمىزنى باشلىدۇق .
بىز بارماقچى بولغان مەنزىل 11-ئەسىردىكى ئۇلۇغ ئالىم،تىلشۇناس ،‹‹تۈ*ركى تىللار دىۋانىنىڭ ››
يازغۇچىسى مەھمۇت قەشقەرى مەقبەرىسى قەشقەر كوناشەھەر ناھىيە ئوپال يېزا ئازاغ كەنتىگە
جايلاشقان
بولۇپ قەشقەر شەھىرى بىلەن بولغان ئارىلىقى تەخمىنەن 60كىلومىتىرچە كېلىدۇ .
ماشىنا غۇيۇلداپ كېتىپ بارىدۇ ،لېكىن مېنىڭ كاللام بولسا كەڭرى ئانا تەبىئەتكە نەزەر تاشلىغاچ
بۇگۈزەل
زىمىن ئۈستىدە مۇھاكىمە قىلىپ كېتىپ بارىدۇ .
كونا شەھەر يەرلىك تىلىمىزدا تۇققۇزاق ناھىيىسى دەپ ئاتىلىدۇ ،بۇ ئىسىمنىڭ كىلىپ چىقىشى
توغرىسىدا خىلمۇ خىل قاراشلار مەۋجۇت ،بىرىنجى خىل قاراش مۇشۇ بىز ياشاۋاتقان زىمنىندا
تۇققۇز پارچە مۇنبەت زىمىنى بار دېگەن مەنىدە بولۇپ توققۇز سۆزىنىڭ ئاخىرىدىكى
ئاق مۇنبەت بىنەم دېگەن مەنىدە.
ئىككىنجى خىل قاراش بۇرۇنقى دەۋرلەردىكى شەر*قى ساكلار ھاكىميەت يۈرگۈزگەن دەۋردە
قويۇلغان ئىسىم دېگەن قاراش يەنى توققۇز ئاخىرىدىكى ساك ئۆزگىرىپ ھازىرساق قا
ئۆزگەرگەن ھازىرمۇ
ئاتۇش ،قەشقەر ،
ئاقسۇ زىمىنلىرىدا ئاخىرقى بوغۇمى ساق قوشۇمچىسى كېلىدىغان يۇرت ئىسىملىرى بار ،
مەسىلەن تۇققۇزاق ،ئوغۇساق ،سۇزاق ،ئىكىساق ،ساقساق ،بەيساق .....قاتارلىق ناملار .
ئۈچىنجى خىل قاراش ئوغۇزخان دەۋرىدە قويۇلغان توققۇز ئوق يەنى توققۇز قوشۇن
دېگەن نامدىن ئۆزگەرگەن دېگەن قاراش  .
قانداقلا بولمىسۇن توققۇزاق يەنى كوناشەھەر تارىخى ئۇزۇن ،ئىسىل مەدىنىيەتلىك
يۇرتلارنىڭ بىرى بولۇش سۈپىتى بىلەن قەشقەرگە قوشنا شەھەر بولۇش ئەۋزەللىكى بىلەن
‹‹ يىپەك يولىدىكى نۇرلۇق مەرۋايىتقا›› ئايلانغان .
   
   
كونا شەھەر ناھىيىسى يەنە مول سۇ بايلىقى، قۇياش نۇرى ئەۋزەللىكى ،
مىللى قول ھۈنەرۋەنچىلىكى ،ساياھەتچىلىك جەھەتلەردە زور ئەۋزەللىككە ئىگە ،
ئىشچان كوناشەھەر خەلقى بىر جۈپ قولىغا تايىنىپ قەشقەر شەھىرى ۋە ئۇنىڭ
ئەتراپىنى يېڭى سەي كۆكتات ،گۈرۈچ بىلەن تەمىنلەش بىلەن بىرگە مىللى چالغۇ
ئەسۋابلىرىمىزنى ياساش تەرەققى قىلدۇرۇش تونۇتۇش جەھەتتە كۆپ كۈچ چىقارماقتا.
   
توققۇزاق يوللىرىدىن بىر كۆرۈنۈش

   
قىزىل دەرياسى
   

   

   
   
خىياللىرىمنى مۇشۇ يەردە توختىتىشقا مەجبۇر بولدۇم ،‹‹ئاتلىق بىرىپ ياندۇق پىيادە››
دېگەندەك ئەمدى سەپەرنى ئاپتۇبۇستا باشلاشقا توغرا كەلدى ،ئاپتۇبۇسقا چىقىپلا
كوناشەھەر ناھىيىسىگە نەزەر تاشلىدىم ،مەن ئاپتۇبۇس ئىچىدە بولغاچقىمۇ ئالاھىدە
بىرەر يەرنى كۆرۈشكە مۇۋەپپەق بولالمىدىم شۇنداقتىمۇ ئاپپىراتنى قولۇمغا ئىلىپ
مۇنۇ بىر پارچە سۈرەتنى تارتتىم . قارىغاندا خەلق ھۆكۈمەتنىڭ ئالدى ئوخشايدۇ .

يەنە ئالاھىدە كۆزۈمگە چىلىققۇدەك جايلار بارمىدۇ، دەپ ئەتراپقا نەزەر سىلىپ تۇرسام
ئاپتۇبۇسقا يېڭىلا چىققان بىر سەپەرداشنىڭ قىلغان ئۆكتەملىكى جىنىمغا تىگىپ مېنى
قاينىتىشقا مەجبۇر قىلدى ،ئۇ يولداش چىقىپلا مەن ئاخىرقى بىر ئورۇندا ئولتۇرغۇسى
كەلمىدىمۇ تاڭ مەن دىرىزە يىنىدا ئولتۇراتتىم ماڭا دىرىزە يىنىدىن ئۇرۇن تىپىپ
بەر بولمىسا چۈشۈپ كېتىمەن دەپ قىلغان نامۇۋاپىق گەپلىرى ئوغامنى قايناتتى.
خوش بولە مۇشۇ ماشىنىنى ئالدىڭغا ئەكىلىپ بارار جايىڭغا ئاپىراي دېگەنگە
دەپ ئىچىمدە بىرمۇنچە چىچىلدىم ،
ھەم شوپۇرنى ئالدىراتقاچ ئوپال سەپىرىگە تەقەززالىق بىلەن ئاتلاندۇق .
بىز سەپەر قىلىۋاتقان بۇ زىمىننىڭ كەڭرى ،بىپايانلىقى ،تۆت ئەتراپىنىڭ
تاغلار بىلەن قورشانلىقىغا قاراپ ئاللا تائاللا ئاتا قىلغان بۇ چەكسىزلىككە
مەدىھيە ئوقۇماي تۇرالمىدۇق .خۇددى زىمىننىڭ ھەممە يەرلىرى تاغدەكلا،
تاغنىڭ زىمىننىڭ تۇتۇپ تۇرغۇچى قوۋزىقى قىلىپ يارتىتىلغانلىقىغا چىن
دىلىمىدىن ئىشەندىم ،چەكسىز كەتكەن ،سايلىقلار ئارىسىدىكى بوستانلىق ،
يىراقلاردىكى قار بىلەن قاپلانغان تاغلار ،يىقىن ئەتراپىمىزدىكى توپا تاغلار
مېنى ئۆزىگە مەھلىيا قىلىۋالدى .بۇ چەكسىزللىككە قاراپ چوڭقۇر خىياللار ئالىمىگە غەرق بولدۇم .


   
   
ئاخىرى بىز كۆزلىگەن مەنزىل ئوپال دىيارىغا يىتىپ كەلدۇق ،مەھمۇت قەشقىرى
مەقبەرىسىگە بىۋاستە بارىدىغان ئاپتۇبۇسنىڭ يوقلىقى ھەم،مەقبەرىگە بارىدىغان
يولنىڭ  كىڭەيتىلىپ قايتا  ياسىلىۋاتقانلىقى سەۋەبلىك بىز سەپەرداشلىرىم بىلەن
ئۈچ چاقلىق توكسىكىلىتقا ئولتۇرۇشۇپ يۈرۈپ كەتتۇق ،يىراقتىن ئېگىز تاغلار بىلەن
قورشالغان ،ئىسىل بوستانلىق كۆرۈندى كۆپ ئۆتمەيلا مەھمۇت قەشقىرى مەقبەرىسى
ئالدىغا يىتىپ كەلدۇق تېخى خىلى بالدۇر بولغاچقا ئادەملەر ئاز ئىدى ،توكسىكىلىت
ھەيدىگەن كىشىنىڭ مەسلىھەتى بويىچە بىز ئاۋۋال يىقىن ئەتراپتىكى نۇرۇز بۇلاقنى
ساياھەت قىلىپ جۈمەگە يىقىن مازارنى زىيارەت قىلغاچ ،جۈمە ئوقۇشنى قارار قىلىشتۇق ،
مەن توكسىكىلىت ئۈستىدە ئولتۇرۇپ ئېگىز تاغلارغا ھەيرانلىق بىلەن
قاراپ بىر قەدىمى مازارنى سۈرەتكە تارتتىم .

   
‹‹نۇرۇز بۇلاق››قىمۇ يىتىپ كەلدۇق بۇ جىمجىتلىق گۈزەللكتىن بەھىر ئالغاچ ئەتىگەن
سەھەردە ناشتا قىلماي ماڭغانلىقىمىز ئۈچۈن ناشتا قىلىش ئۈچۈن بۇ يەردە ئىچىلغان
بىردىنبىر ئاشخانىغا قوللىرىمىزنى يۇيۇپ چوڭ ئىشتىھا بىلەن قەدەم ئالدۇق .
ئالدىمىزغا چايدىن ئاۋۋال ئۇيقۇسىراپ تۇرغان بىرى چىقتى .
قانداق تاماقلىرى بار ئۇستام ؟بىز چوقۇم بۇ خىلى چوڭ ساياھەت ئورنى بولغاندىكىن
ئىسىل تائاملار بار دەپ زور ئۈمىد بىلەن سورىدۇق . تىخى تاماق چىقمىغانتى .
ئۇ كىشىنىڭ بۇ جاۋابى بىلەن بىزنىڭ بىر ئاچقان قورسىقىمىز ئىككى بولۇپ شۈكلەپ قالدۇق .
ئاخىرى مومىمۇ ھەتتا نانمۇ بۇ ئاشخانىدىن چىقمىدى .خۇددى ئابدۇكىرىم ئابلىزنىڭ
ئىپىزوتىدەك بۇ قوللىرى چوناق ئاشپەزلەر بار ئاشخانىدىن سوغۇق ئىچىملىكلەرنى
ئىلىپ ئاچ قورساق ساياھىتىمىزنى باشلىدۇق .
‹‹نۇرۇز بۇلاق ››قەدىمى سۆگەت تىرەك قاتارلىق دەرەخلەر بىلەن قورشالغان ناھايىتى
ھاۋالىق ،سۇلۇق بىر يەر ئىكەن ،ئەپسۇس بۇلاق سۈيى ناھايىتى ئازلا قاپتۇ ،بۇلاق
كۆزلىرىمۇ كىچىكلەپ بۇلاقلار قورۇپ كېتىشكە يۈز تۇتۇپتۇ ،ھەممىدىن يامىنى بۇيەر
بىر ساياھەت ئورنىدىن ،كۆڭۈل ئىچىش،كەيپى ساپا بەزمە مەشرەپ ئورنىغا ئايلىنىپ
قالغاندەك قىلاتتى ،ئەدىيال،گىلەم سىلىنغان سۇپىلار ئەتراپى ساپلا پىۋا، ھاراق سوغۇق
ئىچىملىك شىشىلىرى بىلەن قاپلانغان ،ئەھۋالدىن قارىغاندا بۇيەر كەچتە بەكلا
قىززىيدىغاندەك قىلاتتى ،شۇڭا بايىقى چولاق ئاشپەزلەر بىزگە قىلىدىغان مۇلازىمەتنى
كەچكە نىسى قويۇپتىكەندە بىز تۆتەيلەن بۇ ھاۋالىق ،گۈزەل مەنزىرىدىن ناھايىتى
رازى بولغان بولساقمۇ چىچىلىپ ياتقان بوتۇلكىلارنى كۆرۈپ ئىنتايىن ئەپسۇسلاندۇق .
ئەجدادلىرىمىز ھەريىلى يېڭى يىلنى تەبرىكلەيدىغان بۇ ئورۇننىڭ ھەلا بۇكۈندە بىزنىڭ ....
.ئەپسۇسلانماي تۇرالمايمىزدە
بوتۇلكا دۆۋىسىدىكى بالا   

   
   
   
يىشىللىق بىلەن ئورالغان ‹‹نۇرۇز بۇلاق ››

   
بىز بۇلاقنىڭ يىنىنى بويلاپ يىنىمىزدىلا تۇرغان تاغقا يامىشىش ئۈچۈن قەدەم تاشلىدۇق ،يىنىمىزدىلا
بىر تاشلاندۇق كونا زاۋۇت تۇراتتى ،ھەيرانلا قالدۇق مۇشۇنداق چەت يەرلەردىمۇ زاۋۇت باركەن ھە !؟
بۇ ئالدىنقى ئەسىرنىڭ 90 -يىللىرىدا ئىشلەشتىن توختىغان كونا سىمىنۇت زاۋۇتى ياكى پىششىقلاپ
ئىشلەش زاۋۇتى بولسا كىرەك ،بىز بۇ كونا زاۋۇتنىمۇ ئالا قويماي ئايلىنىپ چىقتۇق .
زاۋۇتتىن بىر كۆرۈنۈش

زاۋۇتتىن ئايرىلىپ كەڭرى كەتكەن جاڭگاللىققا چىققاندا شامال ئەۋجىگە چىقتى ،شورلۇق
توپىلار يۈزۈمىزگە ئۇرۇلۇپ يىنىمىزدىلا كۆرۈنگەن بۇ تاغلارمۇ ئارقىغا يىنىپ كەتكەندەك بىلىندى .
بۇ جاڭگال يولىدا بىر پادىچى بىلەن ئۇچرىشىپ ئۇنىڭ بىلەن مۇڭداشقاچ ماڭدۇق ،ئۇ كىشى
ئالدىمىزنىڭ ئارقىسىدا ‹‹دۇلدۇل ئوقۇرى ››‹‹مەھمۇت قەشقىرىنىڭ ئاياغ ئىزى ››قاتارلىق
پاراڭلارنى مەيلى راست بولسۇن مەيلى رىۋايەت بولسۇن سۆزلەپ بەرگەچ ماڭدى ،مۇشۇ
تاغنىڭ ئارقىسىدا مەھمۇت قەشقىرىنىڭ ئىتىنىڭ ئوقۇرى بارمىش راست مەھمۇت قەشقىرىلا
ئەمەس ئەجدادلىرىمىز ئات مىنىشكە ھەقىقەتەن ماھىر بىر مىللەت بۇنداق تاغنىڭ ئۈستىدە
ئات مىنىش ھەقىقەتەن كىشىنى قايىل قىلىدىغان ئۇلۇغ خىسلەت .
بىز بۇ كىشىنىڭ پەقەتلا ئۈچ كالا ئون نەچچە قوينىلا بىقىپ يۈرگىنىگە قاراپ نىمىشقا كۆپرەك
باقمىغىنىنى سورىدۇق .
ئۇكىشى بولسا بۇ جاڭگاللىقنىڭمۇ سىتىلىپ كەتكىنىنى قوي باققنىنى قويمايدىغانلىقىنى
ئىيىتىپ بەردى .
بۇ ۋاقىتتا ‹‹تارىخى ھەمىدىدىكى ››بىر ئىغىز جۈملە ئىسىمگە كەلدى .
بىز پادىچى بىلەن بىللە

قالغان ھەمراھلىرىم بىلەن تاغقا چىقىشتا بەسلەشتىم ،‹‹كۆرۈنگەن تاغ يىراق ئەمەس››دەپ
يىقىندىلا كۆرۈنگەن تاغ مېنى خىلى ھالسىراتتى قالغان ھەمراھلىرىم ساپ دېھقان پەرزەنتى
بولغاچقىمۇ مەندىن خىلىلا ئۇزاپ كەتكەنىدى ،مەن يىرىملاشقان تاغ چوققىسىدىن شالاڭ
قەبرە بىلەن قاپلانغان زىمىنغا نەزەر تاشلىغاچ دىمىمنى ئالدىم ،ھەمراھلىرىمنىڭ ئالدىرتىشى
بىلەن يەنە تاغقا ياماشتىم بىز مۆلچەرىمىزدىكى تاغنىڭ ئەڭ ئېگىز يىرىگە چىقىپ بۇ مەھمۇت
يۇرتى بوستانىغا چوڭقۇر نەزەر سالدۇق .
مەھمۇت يۇرتىغا بىر نەزەر

   
چەشمە زىلال مەسچىتىنىڭ ئۈستىدىن كۆرۈنىشى

   
بىزھىلىقى كىشى ئىيىتقان ‹‹دۇلدۇل ئوقۇرى››تاپايلى دەپ ئويلاشتۇق يۇ لېكىن جۈمەنى
مۇشۇ ئۇلۇغ ماكاندا ئوقۇيمىز دېگەنلىكىمىز ئۈچۈن تاغدىن يىنىپ چۈشۈشتۇق ،بۇ سىھىرلىك
مەنزىرىلەردىن سىزمۇ ھوزۇر ئىلىڭ
   
   
   

   

ئەجدىرھا غارى

ئەجدىرھا غارى ھەققىدە رىۋايەت   
   
ئالىم مەھمۇد قەشقەرى بەغدادتىن قايتىپ كەلگەندىن كىيىن ، ‹‹سۈزۈك بۇلاق ›› يېنىدىكى
مەدرىسەدە دەرىس ئۆتۇپتۇ . ئۇنىڭ ئاكا -ئۇكا ئىككى
شاگىرتى بولۇپ ،بىرنىڭ ئىسمى ئىمام مالىك ئەكبەر ، بىرسىنىڭ ئسمى ئىمام مالىك ئەسقەر
ئىكەن . بىر كۇنى بۇ ئاكا -ئۇكا ئىككەيلەن
كېچىسى سىرتقا چىقىپ قايتىپ  كېلىۋاتسا ، قوش ھەيدەۋاتقان بىر دىھقان يىگىت  ئۇچىراپتۇ .  
ئۇنىڭ ئانىسى تاپ بېسىپ ئارقىسىدىن يىغلاپ
كېلۋاتقان ئىكەن .ئاكا -ئۇكا ئىماملار  ؛ ‹‹ ئەسسالامۇ ئەلايكۇم ئانا ۋە يىگىت ،
نېمىشقا مۇنداق كېچىدە يەر ھەيدەيسىلەر ۋە يىغلايسىلەر ؟ ››
دەپ سوراپتۇ . ئەھۋال مۇنداق ئىكەن .شۇ ئەتراپتا بىر ئەجدىرھا بولۇپ ، ھەر يىلى دىھقانلارنىڭ  بىردىن  بالىسىنى  يەيدىكەن ، بولمىسا
يۇرتقا ئاپەت ياغدۇردىكەن . شۇ كۇننىڭ ئەتىسى ئەجدىرھاغا مۇشۇ يىگىتنى يىيىش
نۈۋىتى كىلىپ قاپتۇ .شۇڭا يىگىت ئۆلۇش ئالدىدا ئانىسىغا
يەر تېرىپ بىرىش ئۇچۇن كېچىلەپ قوش ھەيداۋاتقان ئىكەن . ئىمام مالىك ئەكبەر بۇ
مەخلۇقنى ئۆلتۇرۇشكە جەزىم قىپتۇ  ۋە ھەزرىتى  موللامدىن
ئىجازەت  سوراپتۇ . ھەزرىتى موللام ئىمام مالىك ئەكبەرگە بارماسلىقنى دەپتۇ ۋە  
  ئەجدىرھانى ئۆلتۇرۇشكە ئۆزى بىرىشنى قارار قىلىپ
ئىككى قىلىچنى ئېلىپ چىقىپتۇ . ئىمام مالىك ئەكبەر ھەزرىتى موللامنىڭ پۇتىغا
ئېسىلىپ ‹‹ سىلى بولمىسىلا بىزنى كىم ئوقوتىدۇ ؟ يالماۋۇزنى يوقۇتىشقا مەن باراي››  
دەپ يالۋۇرۇپ تۇرۋاپتۇ . ھەزرىتى موللام نائىلاج ئۇنىڭغا يالماۋۇزنى يوقىتىشقا
ئىجازەت قىپتۇ .  ئىمام مالىك ئاكبەر كۆك
ئىنەكنىڭ سۇتىنى ئىچىۋىلىپ ئوڭ -سول بېقىنىغا ئىككى دانە قىلىچنى چىڭ تېڭىپ
ئەجدىرھانىڭ ئالدىغا بىرىپتۇ . ئەجدىرھا دەم تارتىشى بىلەن
ئىمام مالىك ئەكبەر ‹‹ ئاللاھۇ ئەكبەر ›› دەپ ئۇنىڭ ئاغزىدىن كىرىپ ئىككى
بېقىنىغا باغلانغان جۈپ قىلىچ بىلەن ئەجدىرھانى ئىككى پارچە
قىلىپ تاشلاپتۇ . لېكىن ئىمام مالىك ئەكبەر  ئىچكەن سۇتكە سۇئارلىشىپ  قالغاچقا ،
زەھەر قايتىماي ئۇچ كۇندىن كېيىن ۋاپات بولۇپتۇ .
ھەزرىتى موللام ئستېداتلىق ۋارىسىم بولۇپ قالىدۇ ،دەپ قارىغان شاگىرتى ئىمام
مالىك ئەكبەر ئۇچۇن قان يىغلاپتۇ ، بۇنى كۆرگەن ئەل -يۇرت جۇۋا تەلپەكلىرىنى
تەتۇر كېيىپ ،كۆك تاياقتىن ھاسا تۇتۇپ ، يەتتە كېچە -كۇندۇز  ھازا تۇتۇپ يىغلاپتۇ .
شۇنىڭدىن باشلاپ ، خالايىق ئىمام مالىك c
ئەكبەرنىڭ پىداكارلىق روھىنى ئۇلۇغلاپ دۇئا قىلدىغان ،ياد ئېتىدىغان بولۇپتۇ .
   
   
   
   
مەھمۇد قەشقىرى مەقبەرىسى كۆرگەزمىخانىسى
(رەسىم تارتىشقا بولمايدىكەن ،ئەگەر بۇ رەسىملەرنى
تورغا تارقىتىش قانۇنغا خىلاپ بولسا ئۆچۈرۋىتىلسە بولىدۇ )

   

   

   

مەھمۇت قەشقىرى خاتىرە سارىيى
   

   

مەھمۇت قەشقەرى قەبرىسى
   

مەھمۇت قەشقىرى خاتىرە سارىيى
   

   

   
   
   
كۆرگەزمىخانىدىن ئايرىلىپ جۈمە ۋاقتى يىقىنلىشىپ قالغانلىقى ئۈچۈن جۈمەگە تەييارلىق قىلدۇق ،
ئاللاھنىڭ مەرھەمىتى بىلەن شۇنداق ئېگىز تاغ باغرىدىن ئىتىلىپ چىققان بۇلاق سۈيىدىن ئۇچۇملاپ
ئىچىپ تاھارەت ئالدۇق ،شۇنداق بىر چوڭ زىيارەت ۋە ساياھەت ئورنىدا ساياھەتچىلەر ئۈچۈن
تاھارەت ئىلىشقا بىرەر مۇستەھەپخانا ياسالمىغانلىقى ئۈچۈن بۇ بوستانلىق ئادەملەرنىڭ ئىغىر
بۇلغىشىغا ئۇچراپتۇ گەرچە ئەتراپتا بىر يەردە ھاجەتخانا كۆرگەن بولساممۇ شۇنچىۋالا كۆپ
ساياھەتچى ھەم تاھارەت ئالغۇچىلار ئۈچۈن زامانىۋى بىرەر ئاممىۋى ھاجەتخانىنىڭ
ياسالمىغانلىقى مېنى ئەپسۇسلاندۇردى .ئامالسىز ئورمانلار ئارىسىدا تاھارەت ئىلىشقا مەجبۇر بولدۇق .
چەشمە زىلال مەسچىتى

   
مەسچىتتىن چىقىپ بىردەم بىر شىماللىق ئوقۇغۇچى بىلەن پاراڭلىشىپ تۇرۇپ قالدىم ،
ئۆزىنىڭ يازلىق تەتىلدىن بىرى جەنۇبى شىنجاڭنى ساياھەت قىلىۋاتقانلىقى ئالدىدا ئاتۇشتىكى
جايپەچچىمنى ساياھەت قىلىپ ھازىر مەھمۇت قەشقىرى مەقبەرىسىگە زىيارەتكە كەلگەنلىكىنى
ئىيتتى ،جايپەچچىمدىكى تەبى بۇلاق سۇلىرى ھەم ئۇ يەردە چۈشكەن رەسىملىرىنى بىر-بىرلەپ
كۆرسەتتى ،ئاخىرىدا بۇ يەردىكى بۇلاق سۈيلىرىنىڭ بۇلغىنىپ كەتكەنلىكى تەمىنىڭمۇ غەلىتە
بولۇپ قالغانلىقىنى ئىيتتى .راست نەچچە مىڭ يىللاردىن بىرى ئۆز مەۋجۇتلىقىنى يوقاتماي
كېلىۋاتقان بۇ بۇلاقلار ھازىر ھەقىقەتەن قۇتقۇزمىسا بولمايدىغان ھالەتكە يەتكەنىدى مەنمۇ
بۇلاق سۈيىنى ئىچتىميۇ بىرخىل ئۆزگەرگەن تەمدىم كۆڭلۈم غەش بولدى ،بۇلاق سۈيلىرىمۇ
ئازلاپ كەتكەنىدى ،ئەسلىدىكى تەبىئى  بۇلاق سۈيى چىقىش ئىغىزى ھازىر سىمىنوت بىلەن
يېڭىلانغانلىقى ئۈچۈن بەلكىم تەم ئۆزگىرىشىگە سەۋەب بولغاندۇ .كۆڭۈل غەشلىك ئىچىدە
نەچچە مىڭ يىللاردىن بىرى ياشاپ ھازىرقى كۈندە بىلى سۇنغان بوۋايدەك بولۇپ قالغان
‹‹ھاي-ھاي ››تىرەكنىڭ يىنىغا كەلدىم ،بۇ تىرەكمۇ ئۇزۇن يىللارنى باشتىن كەچۈرگەچكە
ھازىر شاخلىرى ئىگىلىپ تىرەپ قويۇلغانىدى .تىرەكككە ھەرخىل ئىسىملار خەتلەر ئويۇپ
قويۇلغان تىرەك ئۆسكەن بۇلاقمۇ ئىچىملىك شىشىلىرى بىلەن تولۇپ كەتكەن ،سۇلىرى بولسا
ئازىيىپ قارىداپ قالغاندەك كۆرىنەتتى ،ھەي تارىخىنىڭ شاھىدلىرى سىلەرنى قوغداش
  بىزنىڭ قوغداش بۇرچىمىز ئىدى .
ھاي -ھاي تىرەك


مەن ئۆزۈمگە ئىشىنىپ ياشاۋاتىمەن ...

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  26
يازما سانى: 265
نادىر تېمىسى: 1
تېللا: 1624
تۆھپە : 78
توردا: 591
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2013-9-7

تۆھپىكار ئەزا تۆھپىكار مۇھەررىر

يوللىغان ۋاقتى 2012-6-2 02:38:53 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۈستىدىكى ئىنكاسنى  بىر مۇنبەردە كۈرۈپ قېلىپ پايدىلىنىش قىممىتى  بار ئىكەن دەپ قاراپ بۇ تېمىغا يوللاپ قويدۇم .

مەن ئۆزۈمگە ئىشىنىپ ياشاۋاتىمەن ...
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆作家网
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش