tvnyukuk يوللىغان ۋاقتى 2015-2-27 10:22
ئەدەبىيات جۈملىدىن شېئىرىيەتمۇ بىر پەن بولۇش سۈپىتى ...
بىرىنچىدىن"
ئىجادىيەتتىكى شېئىرىي ژانىرغا بولغان خاتا چۈشەنچىلەر" دېگەن تېمىدا لوگىكا ۋە چۈشەنچە نوقتىسىدىن خاتالىق سادىر بولغان.
ئىككىنچىدىن ئەسەردە نوقتىلىق تەھلىل قىلىنغىنى غەزەل ۋە رۇبائىي بولۇپ، بۇلار ئەمىلىيەتتە ئارۇز ۋەزىنلىك شېئىرلار ئىچىدىكى كۆپ قوللىنىلىۋاتقان ئىككى ئاساسى تۈر دەپ قاراشقا بولىدۇكى، بۇلارنى بىرپۈتۈن شېئىرىي ئىجادىيەتكە ۋەكىل قىلىۋىلىش يىتەلىك ئەمەس.
ئۈچىنچىدىن ماقالىنىڭ بېشىدىكى "
ھەممىگە مەلۇمكى، شېئىر ئەدەبىي ئىجادىيەتنىڭ ئەڭ دەسلەپكى شەكىللىرىدىن بىرى، بولۇپمۇ ئۇيغۇر ئەدەبىياتىمىزدا شېئىرىيەت قەدىمىدىن تارتىپ ئەدەبىياتنىڭ ئاساسىي قىسىمى سۈپتىدە يىتەكچى ئورۇندا تۇرۇپ كەلگەن" دېگەن پىكىردە قېسمەن مەسىلە بار. مېنىڭچە شېئىرىيەتنىڭ ئاساسىي قىسىمنى تەشىل قىلغىنى راست بولسىمۇ بىراق يىتەكچى ئورۇندا تۇرۇپ كەلگەنلىكى كېشىنى ئويغا سالىدۇ. ئۇنىڭ ئۈستىگە شېئىرىيەتنىڭ بۇخىل رولىنىڭ قايسى مىللەت ئەدەبىياتىدىكى ئورنى بىلەن، قاچانغىچە دەۋاملىشىپ كەلگەنلىكى ھەققىدە ئېنىقراق توختىلىش كىرەك دەپ قارايمەن.
بۇ خاتالىق ماقالىنىڭ كېيىنكى قىسمىدا يەنە "
كىلاسسىك ئەدەبىيات دەۋرىمىزدىن تارتىپ تاكى ھازىرغا قەدەر بۇ ساھەدە ئىجادىيەتلەر ۋە نەزەرىيە تەتقىقاتلىرى داۋاملىشىپ كەلمەكتە. بولۇپمۇ نەزەرىيە جەھەتتە ھەرقايسى دەۋرلەردە ئۆزىگە خاس يېڭى پىكىرلەر ئوتتورغا قويۇلۇپ، ئىجادىيەت جەريانىدا يىتەكچى رولنى ياخشى جارى قىلدۇرۇپ كەلگەن. " دېگەن شەكىلدە تەكرارلانغان بولۇپ بۇ قاراشلار بەك يېنىكلىق بىلەن تىلغا ئىلىنغان بولۇپ ماقالە ئاپتۇرلىرىنىڭ شەخسى قاراشلىرىمۇ ياكى مەلۇم كىتاب-ماقالىلەردىن ئىلىنغان نەقىلمۇ بىلگىلى بولمايدۇ.
تۆتىنچىدىن ئاپتۇر مەزكۇر ماقالىنىڭ پايدىلانغان مەنبەسىدە كۆرسەتكەن ئالتە پارچە ئەسەردىن 5 پارچە ئەسەرنىڭ 2010-يىلىدىن كېيىن يېزىلغانلىغىنى كۆرسىتىپ تۇرۇپ يەنە " بۇلاردىن 20-30يىل مابەينىدە شېئىرىيەت ئىلىمىگە ئائىت مەخسۇس نەزەرىيۋى ئەسەرلەر ئاساسەن دېگۈدەك يېزىلمىغان " دېگەن قاراشلارنى تىكلەپ قويغان.
بەشىنچىدىن ئاپتۇرلار "
شۇ سەۋەپ ئەسەرلەردە نەزەرىيەدىن يىراقلىشىپ ئۇنى كېرەك قىلمايدىغان ھالەت شەكىللەندى. بىراق ھەممىمىزگە ئايانكى، ئايرىم كىشىلەرنىڭ نەزەرىيەگە سەل قارىشى ۋە ئۆزىمىزنىڭ تىل ۋە ئەدەبىيات ئەنئەنىمىزگە ماس كەلگۈدەك ئەسەرلەرنىڭ بارلىققا كېلىپ بولالماسلىقى" دېگەن قۇرلاردا ئايرىمىلىقنى ئومۇمىيلىقنىڭ ئورنىغا قويىۋىلىپ، "ئەيىپنى كۆرۈپ، خىسلەتلەرنى كۆرمەسلىك"، "كەمچىلىكلەرنى كۆپتۈرۈپ، نەتىجىلەرگە سەل قاراش" تەك خاتالىققا يول قويغان. مېنىڭچە 80-يىللاردىن بۇيانقى ئىشلار دا ئەھۋال ئاپتۇرلارنىڭ دېگەنلىرىنىڭ ئەكسىچىدۇر...
ئالتىنچى "
شېئىرىيەتتىكى ژانىر چۈشەنچىسىنىڭ " دېگەن بۇ ئۇقۇمنى ئاپتۇرلار قانداق چۈشىنىدۇ بىلمىدىم. ئەمما مەن "ئەدەبىياتتىكى ژانىر چۈشەنچىسى"، "شېئىرىي شەكىللەردىكى (تۈرلەردىكى) ۋەزىن، قاپىيە، تۇراق، رېتىملار" دېگەن نوقتىدىن چۈشىنىشنى توغرا دەپ قارايمەن.
يەتتىنچى ئاپتۇرلار مەزكۇر ماقالىنى يېزىۋاتقىنىدا ئارۇزغا دائىر نەزىرىيەۋى چۈشەنچىلەردىن يەنىلا ئەرەپ، پارس دوپپىسىنى ئۇيغۇرغا زورلاپ كىيگۈزىدىغان "قۇللۇق" ئېددىيەلىرىدىن قۇتۇلالمىغان بولۇپ، ھەرقانداق بىر مىللەتنىڭ سىرىتتىن ئىلىم، مەدەنىيەت قۇبۇل قىلىش ئىمتىيازلىرىنىڭ قاتارىدا سىرىتتىن كىرگەن ئۇنسۇرلارنىڭ ئۆز ئىھتىياجلىرىغا ئاساسەن ئۆزگەرتىش، ئۆزلەشتۈرۈش ئىمتىيازلىرىنىڭمۇ بارلىغا سەل قارىغان. مېنىڭچە"چەتنىڭ ماللىرى" ئەسلى رولىنىڭ قانداقلىغى بىلەن ئەمەس بەلكى بىزدە قانداق رول ئۆتەيدىغانلىغى بىلەن ئۈنۈملۈكتۇر.
سەككىزىنچى ماقالىدە نەزەرىيە بىلىملىرىنىڭ كەمچىللىكى سەۋەبدىن كېلىپ چىققان خاتا چۈشەنچىلەر ھەققىدە پىكىر قىلىۋاتقان ئاپتۇرلىرىمىز شېئىرىيەتكە دائىر ئاتالغۇلارنى دېگۈدەك ئەرەپ، پارس، تۈركي شەكىللەردە ئارلاش قۇللانغان(ئەمىلىيەتتە بۇ ھەقتە ئابدۇقادىر سادىر ئەپەندىنىڭ شىنجاڭ يازغۇچىلار مۇنبىرىگە يوللىغان ئارۇزغا دائىر ماقالىسىدە مۇلاھىزە ۋە تالاش تارتىشلار بولغان) بولۇپ، ئۆزلىرى تىلغا ئالغان ئارۇزغا دائىر ماقالە-ئەسەرلەردە ئاللىقاچان ئۇيغۇرچە ئاتالمىشى كەشپ قىىنغان ئاتالغۇلارنىمۇ يەنىلا كونا شەكىلدە تەكرارلارپ ئوقۇرمەنلەرنىڭ چۈشەنچىدە زورلىنىشقا سەۋەب بولغان.
ئەڭ ئاخىرىدا ماقالە ئاپتۇرلىرىنىڭ ماقالىنىڭ ماۋزۇسى ۋە دەسلەپكى ئابزاسلاردىكى دەبدەبىلىك بايانلار بىلەن ماقالە ئاخىردىكى "
يۇقىرىدا بىز پەقەت ئىككلا ژانىرنىڭ شائىرلىرىمىزنىڭ ئىجادىيەت داۋامىدا قوللىنىشتا دىققەت قىلمىغان جايلىرىنى ۋە ئۇ ژانىرلارنىڭ ئېنىقلىمىسى ھەققىدە قىسقىچە توختىلىپ ئۆتتۇق" دېگەن قۇرلارغا قايتىدىن نەزەرسىلىپ چىقىشىنى تەۋسىيە قىلىمەن. ئەلۋەتتە، ھەممە يەرنى سۈكۈت قاپلاۋاتقان ئۈشبۇ دەقىقىلەردە بۇ ئىككى نەپەر ئەزىزىمىزنىڭ بۇ ھەقتە قەلەم تەۋرىتىشى ھەممىمىزنى خۇشال قىلىدىغان بىر ئىش. ئەمما "دوست يىغىلىتىپ ئىيتار دۈشمەن كۈلدۈرۈپ" دېگەن ئاتا سۆزىنىڭ روھى بىلەن سۆزلەيمىزكى، ئاتىلىرىمىز بىزگە ئويناپ سۆزلىسەڭمۇ ئويلاپ سۆزلە" دېگەن نەسىھەتنى بىكارغا قالدۇرمىغان بولىشى مۆمكىن. ئەلۋەتتە يەنە بىر قېتىم تەكرارلاش زۆرۈركى "سەل قاراش بىلەن چەكتىن ئاشۇرىۋىتىش"نىڭ ھەر ئىككىسى خاتادۇر...
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا ئابدۇمىجىت.م تەھرىرلىگەن. ۋاقتى 2015-2-27 14:38