جەمئىي يوللانغان مىكروبلوگ 1361 تال  

مىكروبلوگ يېڭىلىقلىرى

كۆرۈش: 144|ئىنكاس: 5

قەھرىمان تۆمۈر __ مەستانە قىزنىڭ پاجىئەسى [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  152
يازما سانى: 48
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 280
تۆھپە : 13
توردا: 28
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-5-26
يوللىغان ۋاقتى 2012-5-10 13:12:13 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

قەھرىمان تۆمۈر تەۋەككۈل
                          مەستانە قىزنىڭ پاجىئەسى
                                                                    ( ھېكايە )


زىننەتنىڭ ئىچى تىت –تىت بولۇپ تۇراتتى يانفۇنى سايرىدى .
ــ زىننەت مەن ئەتە يىتىپ بارىمەن ،ــ دېدى يىگىت.
ــ بەك ياخشى بولدى ....،ــ جاۋاب قايتۇردى قىز ، يىگىتنىڭ ئاتىۋالغان ئىسمىنى تىلغا ئېلىپ  ،ــ  يۇلىڭىزغا قارايمەن ...
دەرس قوڭغۇرىقىنىڭ جىرىڭشىشى بىلەن ئۇلارنىڭ سۆھبىتى ئۈزۈلدى . نەچچە سائەت ۋاقىت قىز ئۈچۈن نەچچە ئايدەك ئۇزۇن بىلىنگەنىدى .ئۇ دەرستىن چۈشۈپلا سىنىپ مەھسۇلىنى ئىزدەپ باردى ،مىجەزنىڭ يوقلىقىنى يۇرۇتۇپ كەچلىك مۇزەكىرىگە قۇشۇپ ئىككى كۈنلۈك رۇخشەت سورىدى .ياتاقداشلىرىغا يېقىن ئەتراپتىكى بىر شىپاخانىغا ئوكۇل ئاستۇرغىلى بارىدىغانلىقى ،بەك كەچ بولۇپ كەتسە شىپاخانا ياتىقىدا قونۇپ قالدىغانلىقىنى ئېيتىپ سىرتقا چىقتى .شەھەرنىڭ چېتىگىرەك جايلاشقان مېھمانخانىدىن ياتاق ئاچتۇردى .ياتاق كىچىك بولسىمۇ ،رەتلىك ھەم پاكىزە ئىدى .قىز ئالدىراپ – تىنەپ يان تېلفۇنىنى ئالدىدە ، يىگىتكە تېلفۇن ئۇرۇپ ،ئۆزىنىڭ كونا جايدا ،يەنى ئىلگىرى چۈشكەن مېھمانخاندا ساقلۋاتقانلىقىنى ئېيتتى ....
زىننەت مۇشۇ شەھەردىكى بىر ئالى مەكتەپنىڭ 2010-يىللىق ئوقۇغۇچىسى ئىدى . يىگت زىننەتكە ئۆزىنى ئىچكىرىدىكى بىر ئالى مەكتەپنىڭ 2009 –يىللىق ئوقۇغۇچىسى دەپ تۇنۇشتۇرغانىدى.ئۇلار تۇنۇشۇپ قالغان بولۇپ ، بىر يىلچە ۋاقىت ئىچىدە،مۇاناسىۋىتى چوڭقۇرلۇشۇپ ،بۈگۈنكى كۈنىسىگە نەچچە قېتىم تېلفۇنلاشمىسا تۇرالمايدىغان دەرىجىگە يەتكەنىدى .ئۇلار تۇنۇشۇپ سەككىز ئايچە بولغاندا يىگىت قىزنى ئىزدەپ بۇ شەھەرگە كەلگەن بولۇپ ،ئۇلار ناھايتتى تېزلا چىقىشىپ قالغانىدى. يىگىت زىننەتكە ئۆزىنىڭ ئىچكىرىدىكى بىر خۇيزۇلار مەھەللىسىدە چوڭ بولغانلىقى ، كىچىكىدىن خۇيزۇلار بىلەن  قۇيۇق ئارىلىشىپ چوڭ بولغاچقا ئىسلام ئەقىدىلىرى ۋە ئۆرۈپ ئادەتلىرىنى پىششىق بىلىدىغانلىقىنى ئېيتقان ،دېگىنىنى ئەمەلىيىتى ئارقىلىق ئىسپاتلىغانىدى . بۇ خىل ئورتاقلىق ئۇلار ئوتتۇرسىدىكى مۇناسىۋەتنىڭ چوڭقۇرلاپ بېرىشىنىڭ ئاساسى ئىدى .شۇ قېتىمدا يىگىت بىر ھەپتە تۇرغان ،زىننەتنىڭ ئۆيىگە بېرىپ ، زىنەتتنىڭ ئاتا – ئانىسىغا ئۇيغۇرلارنى بەك ياخشى كۆرىدىغانلىقىنى ،ناۋادا ئۇيغۇر  قىزى بىلەن توي قىلىپ قالسا ئاتا – ئانىسى قارشى تۇرمايدىغانلىقىنى يۇرۇتۇپ ئۈلگۈرگەنىدى . زىننەتنىڭ ئائىلىسىدىكلىلەر ئۈچۈن يىگىتنىڭ ئېيتقانلىرى غەرەزلىك بولۇپ ، قۇيۇق دىنىي ئۆرۈپ – ئادەتكە تۇيۇنغان شەھەر پۇقراسى ، يەنە كىلىپ ئىخلاسمەن بىر كىشى ئۈچۈن بۇ سۆزلەرنى كۆڭلىگە سىغدۇرۇش بەسىمۈشكۈل ئىدى .شۇنداقتىمۇ ئۇلار مېھماننىڭ ھۆرمىتى ۋە قىزىنىڭ كۆڭلىنى دەپ ئارتۇقچە گەپ قىلمىدى ،پەقەت ، زىننەت مەكتەپكە مېڭىش ئالدىدا ئۇنىڭغا نەسىھەت قىلدى  .
  ــ قىزىم سەن بالىنىڭ يەتتىنچىسى ،يەنە ئىككى سىڭلىڭ بار ،ــ دەپ گەپ باشلىدى ئاتا تىترەڭگۈ ئاۋازدا ،ــ  بىز سىنى ئالى مەكتەپكە ئۇزاتقىنىمىزدا سەندىن كۆپ ئۈمۈدلەرنى كۈتكەن . ياخشى نەتىجىلەرنى قولغا كەلتۈرىشىڭگە ئىشەنچ باغلىغان ئىدۇق،بىراق بەزى ئىشلار سىنىڭ بىز دېگەننىڭ ئەكسىچە ئىش قىلىپ يۈرگىنىڭنى ئىسپاتلاپ بەردى .ئوبدان ئويلان .ناۋادا ھېلىقى بالا دېگەن ئىش بىزنىڭ ئائىلىگە توغۇرلۇشۇپ قالسا ، ئاناڭ ئىككىمىزدىن ،ئۇرۇق – تۇققان ، قېرىنداشلىرىڭدىن ئۈمۈد كۈتمىگىن .شۇڭا كۆڭلىڭدىكى شايتان ۋەسۋەسىسىدىن كۈننىڭ بالدۇرىدىلا قۇتۇل ...
ــ شۇنداق ،بىز دېگەن مۇسۇلمان . دىنىمىز ،ئۆرۈپ ئادىتىمىز ئوخشىمايدىغان بىرسى بىلەن تويلۇشىمەن دېسەڭ بىز قوشۇلالمايمىز ،ــ ئانا  يولدىشىنىڭ دېگەنلىرىگە قۇشۇمچىلاپ كۆز يېشى قىلىپ تۇرۇپ شۇنداق دېدى ۋە يولدىشىغا ئەگىشىپ دۇئاغا قول كۆتەردى .
زىننەت ئاتا – ئانىسىغا ، نەسىھەتنى مەڭگۈ ئېسىدە ساقلايدىغانلىقى ھەققىدە ۋەدە بېرىپ يولغا چىقتى .مەكتەپكە قايتىپ كەلگەندىن كېيىن ،يىگىت بىلەن قايتىلاپ ئالاقە قىلماسلىققا نىيەت قىلدى .ۋەدىسىگە ئەمەل قىلىشقا كۆپ ئۇرۇنغان بولسىمۇ ، ئەمەلدە كۆرسىتەلمىدى . يىگتنىڭ تەكلىپى بىلەن ،دۆلەت بايرىمى مۇناسىۋىتى بىلەن قۇيۇپ بېرىلگەن بىر ھەپتە ۋاقىتىنى ئۇنىڭ بىلەن بىرگە ئۆتكۈزۈش ئۈچۈن ،ھارپا كۈنىنىلا يىگىت تۇرۇشلۇق شەھەرگە قاراپ سەپەرگە ئاتلاندى . بىر ھەپتە زىننەت ئۈچۈن تولىمۇ مەنىلىك تۇيۇلدى . يىگىت ئۇچۇق – يۇرۇق ھەم مەرد – سېخى ئىدى .دوستلىرىمو كۆپ بولۇپ ،قارىماققا ئائىلە ئىقتىسادىمۇ ياخشى ئىدى . زىننەت يىگىتنىڭ ئىش – ھەركەتلىرىدىن قىسمەن غەيرىلىك ھېس قىلغان بولسىمۇ ،ئەمما ئىشنىڭ يامان تەرەپلىرىنى ئويلاپ يەتمىگەنىدى .ئىش زىننەت ئويلىغاندەك ئاددى ئەمەس .يىگىت  بۇ پۇللارنى مەلۇم شىركەت خوجايىنىدىن ئالدىن قەرز ئالغان ،قىزنىڭ كۆڭلىنى ئۇتۇش ئۈچۈن  ئايىماي خەجلىگەنىدى .
شۇ قېتىمقى ئۇچۇرشىشتىن كېيىن ،زىننەتنىڭ  ئوي خىيالىدا كۆپ ئۆزگۈرۈش بولدى .ئۇ ئەمدى يىگىتنى دائىم كۆرۈشنى ،ئۇنىڭ بىلەن بىرگە بولۇشنى ئارزۇ قىلاتتى .كېچىلىرى يىگىت بىلەن بىرگە بولغان مىنۇتلاردىكى شىرىن ئەسلىمىلەرگە غەرىق بولۇپ ، ئۇنىڭ بىلەن خىيالەن مۇڭدۇشۇپ چىقاتتى ...
كوچا چىرىقىنىڭ غۇۋا نۇرى ياتاق ئىچىنى سۇس يۇرۇتۇپ تۇراتتى .زىننەت بىر نوقتىغا قادالغىنىچە يىگىتنى ، يەنى ئۇنىڭ بىلەن بىرگە بولغان شىرىن مىنۇتلارنى ئەسلىمەكتە ،مۇشۇ مىنۇتلاردا ئۇنىڭ ئۆز يېنىدا بولىشىغا تەققەزا بولماقتا ئىدى .
زىننەت كۆزىنى ئاچقاندا ياتاق ئىچى يۇرۇپ كەتكەن بولۇپ ،دېرىزىدىن شۇڭغۇپ كىرگەن قۇياش نۇرى مەلۇم دائىرگە تاشلىنىپ تۇراتتى .ئۇ دېرىزە قانىتىنى ئېچىپ يىراق – يىراقلارغا نەزەر سالدى . سۇرەن – شاۋقۇنغا ئورالغان شەھەر كوچىلىرىدىكى ئايىغى ئۈزۈلمەي ئۈتۈشۈپ تۇرغان ماشىنىلار ۋە ئادەملەر تۇپىغا قاراپ خىيالغا پاتتى .ئاتا – ئانىسىنىڭ ئاشۇ قېتىم خوشلۇشۇش ئالدىدا ئۆزىگە ئېيتقانلىرىنى ئەسكە ئالدى .ئۇنىڭ كۆڭلى دىلغۇللۇققا چۆمۈلگەن بولۇپ ،قانداقتۇر بىر شۇملۇقنى سەزگەندەك قىلاتتى .ئۇ قۇياشقا ئاخىرقى رەت قاراپ ،ياراتقۇچىدىن ئۆزى ئۈچۈن ئىسەنلىك تىلىگەندىن كېيىن ، دېرىزە قانىتىنى يېپىپ پەرىدىنى ياپتى –دە ، كارۋاتقا ئۆزىنى تاشلىدى .يىگىتكە تەكرار تېلفۇن قىلدى ....
كۈتكەن مىنۇت ئاخىرى يىتىپ كەلدى .يىگىت ياتاققا ئاياق بېسىشى زىننەت ئۆزىنى ئۇنىڭ باغرىغا ئاتتى .ئۇلارنىڭ كۆڭۈل تەشنالىقى قېنىشىپ ، تۈگىمەس سوھبىتى باشلاندى ،كەلگۈسى تۇرمۇشى ،ئائىلە ،بالىلىرى ھەققىدە ئۆز كۆزقاراشلىرىنى ئوتتۇرغا قويۇشتى ...
قۇياش تاغ باغرىغا ئولتۇرۇپ ،ئۇزاق ئۆتمەستىنلا ئەتراپ گۇگۇم پەرىدىسىگە ئورالدى. ياتاق ئىچىدە قاراڭغۇلۇق ھۈكۈم سۈرمەكتە ئىدى .
ــ چىراقنى ياندۇرايمۇ ؟ ــ قىز شۇنداق دىۋىدى يىگىت ئۇنىڭ مەڭزىنى سىلاپ تۇرۇپ ، ــ بىز بىرگە بولغان مىنۇتلاردا مەڭگۈ تاڭ ئاتمىسىكەن دەپ ئويلايمەن زىننەت ،ــ دېدى .قىز سۇس تەبەسسۇم قىلدى ۋە يىگىتكە تېخىمۇ يېپىشىپ تۇرۇپ داۋام ئەتتى ،ــ سىز ئەتە قايتماقچى بولىۋاتىسىز ، غىزالىنىپ كىرىپ بالدۇراق ئارام ئالايلى ...
شۇ ئەسنادا يىگىتنىڭ تېلفۇنى ئەنسىز سايرىدى .يىگىت قارشى تەرەپ بىلەن ئون مىنۇتچە سۆزلەشكەندىن كېيىن ،زىننەتكە قاراپ بۇيرۇق  تەلەپپۇزدا دېدى :
ــ دادامنىڭ كېسىلى ئېغىركەن ، سىزنى بىر كۆرسۈتۈپ كەلمىسەم بولمايدۇ ،شۇڭا ئەتە مەن بىلەن بىرگە قايتىڭ .
ــ دەرس تاشلىسام بولمايدۇ، ئۇنىڭ ئۈستىگە ئەتە ئىمتېھان بار .مەن بارالمايمەن .
ھەر ئىككىيلەن ئۆز گىپىدىن  يانمىدى .تاكاللىشىش جەريانىدا ياخشى – يامان سۆزلەر بولۇندى . قىزنىڭ ئاغزىدىن تەسادىپى چىقىپ كەتكەن بىر جۈملە سۆز بىلەن قىزغا يولۋاستەك تاشلانغان يىگىت ، جەن جەھلى بىلەن قىزنى قاتتىق قاماللاپ ،كىكىرتەكتىن ئامبۇردەك بوغدى . قىز بىمەھەل تىپىرلاشتىن كېيىن ،جىمىپ قالدى .ئەسەبىيلىكىدىن يانغان يىگىت، قىزنىڭ نىمجان ھالىتىدىن قورقۇپ تىترەيتتى .ئۇ ئاخىرقى غەيرىتىنى يىغىپ 120 گە تېلفۇن قىلدى .
قۇتقۇزۇش ماشىنىسى دوختۇرخانا جىددىي قۇتقۇزۇش مەركىزىگە كىرىپ كەلگىنىدە ،زىننەت ئاخىرقى رەت كۆزىنى ئاشتى .ئۇ ئەتراپقا تەكشى كۆز يۈگۈرتۈپ كىملەرنىدۇر ئىزدەيتتى ،ئاغزىنى توختىماي ئۈمەلدەيتتى .شۇ دەقىقىدە ئۇ ئاتا – ئانىسىنىڭ ئىسمىنى تىلغا ئالغان ئىدى . بىراق، يىگىت ئۇنىڭ دېگەنلىرىنى چۈشەنمەيتتى ...
ــ ئۆزىنىڭ شورى ،داۋايىم يوق ،ــ دەيتتى ئاتا ئۆز ھەسرىتىنى ئىچىگە يۇتۇپ .بىراق ئۇ  ۋۇجۇدىنى قامال قىلغان ئازاب ئىسكەنجىسىدىن قۇتۇلالمىغانىدى . كۆز ياشلىرى مەڭزىدە تارام ھاسىل قىلغان بولۇپ ،ئاپئاق ساقاللىرى ئارىسىغا سىڭمەكتە ، قەلبى قايغۇ ھەسرەت ئىلكىدە قاتتىق پۇچلانماقتا ئىدى .ئۇ ئاخىرى ئۆزىنى قۇيۇۋېتىشكە ،ئاۋازىنىڭ بېرىچە ھۆڭگۈرەپ يىغلاشقا مەجبۇر بولدى ،ــ نادان قىزىم ، جىگىرىم ، يۈرەك پارەم ،بالدۇر كەتكەن مەستانەم ...
زىننەت ھاياتى ئەنە شۇنداق پاجىئەلىك  ئاخىرلاشتى .يىگىت بولسا قاراڭغۇ كامىردا، ئۆزىنىڭ بولمىغۇر خىياللارغا بېرىلىپ جىنايەت پاتقىقىغا پېتىپ قالغانلىقىدىن ئىزتىراپ چەكمەكتە ، قىزلارنى ئالداپ سېتىشنىڭ ئۆزى ئۈچۈن ئېلىپ كەلگەن ئېغىر ئاقىۋىتىدىن پۇشايمان يىمەكتە ئىدى .شۇنداق ، ئۇ ئالىي مەكتەپ ئوقۇغۇچىسى بولماستىن ،ئۇچىغا چىققان تور مەستانىسى ئىدى .ئۇنىڭ تور قاپقىنىغا دەسسىگەن قىزلار زىننەتلا ئەمەس .تالاي قىزلار ئۇنىڭ توزىقىدا خارۇزار بولغانىدى .
تور مەستانىلىرىىنىڭ ھېكايىسى ئېغىزدىن – ئېغىزغا كۆچتى .ئاڭلىغان ،بىلگەنلەر ياقىسىنى چىڭ چىشلىشىپ پەرزەنتلىرىدىن ئىنساپ ، دىيانەت تىلەشتى . پەرزەنتلەر شۇنداق قىلالامدۇ ــ ئىستىقپالىنى ئۆز چاڭگىلىدا تۇتۇپ تۇرالامدۇ – يوق ،بۇنىسى ھەربىر ياشلارنىڭ ئۆزىگە ،ئۆزىگە بولغان ئىشەنچ ۋە غەيرەت جاسارىتىگە ،ئەقىل –ئىدراكىگە باغلىق ،ئەلۋەتتە  .

2011-يىل 16- دېكابىر  ئاقسۇ .

(مەزكۇر ئەسەر ئاقسۇ گېزىتىنىڭ 2011-يىللىق سانىدا ، <<پاجىئە>>دېگەن تېمىدا قىسمەن ئۆزگەرتىپ ئىشىلتىلگەن)

           

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   قەھرىمان تۆمۈر تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-5-10 13:17  


Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  35
يازما سانى: 179
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 472
تۆھپە : 5
توردا: 63
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-5-25
يوللىغان ۋاقتى 2012-5-10 13:58:06 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
  پاجىئەلىكى پاجىئە ئىكەن. ھېكايە ۋەقەلىكى راۋان ئىپادىلىنىپتۇ. زىددىيەت توقۇنۇشمايلا يىشىم چىقىرىلىپ قاپتۇ.

كۆڭۈلدىن  كۆڭۈلگە يول بولسۇ

Rank: 2

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  77
يازما سانى: 12
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 51
تۆھپە : 0
توردا: 3
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-5-14
يوللىغان ۋاقتى 2012-5-10 14:46:13 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
  قەھرىمان ئەپەندىنىڭ بۇ «ھېكايە»سى نەچچە كۈنلەر ئىلگىرى مۇڭداشقۇ توپلىرىدا ئىچكىرى تولۇق ئوتتۇرا مەكتەپنى پۈتكۈزگەن بىر قىزنىڭ كۈنمىڭغا ئوينىغلى كېتىپ، يوقاپ كەتكىلى خېلى بولغانلىدەك كۈڭۈلنى غەش قىلىدىغان خەۋەرنى ئېسىمگە سالدى.
   يەنە بىر تورىشىمدىن ئاڭلىشىمچە، تىببىي ئۇنۋېرسىتىتنى پۈتكۈزۈش ئالدىدىكى بىر قىز كىچىكىدىنلا خەنزۇ، خۇيزۇ باللا بىلەن ئويناپ چوڭ بولغانىكەن، يېقىندا ئۇ بىر خەنزۇ بىلەن قەشقەرگە كېتىپ 10 نەچچە كۈندىن بېرى قايتماپتۇ، ئۇنىڭ ئالدىدا ئۇ بۇ توردىشىمدىن 1000يۈئەن پۇل سوراپتىكەن. بۇلارنىڭ ئاتا- ئانىسى يوقمىدۇ؟
    ئاۋۇ ھېكايىدىكى ئاتا- ئانا قانداق ئاتا- ئانا؟ بالىچۇ؟
----------------------------------------------
بۇ گەرچە ئومۇمىيلىق بولمىسىمۇ، ئىنتايىن سەزگۈر مەسىلىگە قاراپ تەرەققىي قىلىۋاتقان ۋابا خارەكتىرلىك سۇسلىشىشنىڭ يىلتىزلىشىۋاتقانلىقىنى بىلدۈرىدۇ.

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  247
يازما سانى: 73
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 790
تۆھپە : 0
توردا: 137
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-5-26
يوللىغان ۋاقتى 2012-5-10 15:26:59 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
قايتا يېزىپ باقسىڭىز قانداق! ئوقۇسام پەقەت راۋان بىلىنمىدى،بىر خىل سۇنئىي مۇھىتتا قاپسىلىپ قالغاندەك تۇيغۇغا كېلىپ قالدىم.

ئۆسەر يەرنىڭ باللىرى بىر-بىرىنى پالۋان دەر،
چۆكەر يەرنىڭ باللىرى بىر-بىرىنى گالۋاڭ دەر.

Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  787
يازما سانى: 34
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 159
تۆھپە : 0
توردا: 26
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-5-23
يوللىغان ۋاقتى 2012-5-10 23:43:26 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئالدى بىلەن ئاپتورنىڭ قىممەتلىك ۋاقتىنى سەرىپ قىلىپ ئەھمىيەتلىك تېمىدىن بىرنى يوللىغانلىقىغا بارلىق تورداشلار نامىدىن تەشەككۈرۈمنى بىلدۈرىمەن.رەھمەت،كۆپتىن -كۆپ رەھمەت!
ھېكايىنىڭ سۆز-جۈملىلىرى راۋان ئەمەس،قىسمەن بايانلار ئەمەلىيەتتىن بەكلا چەتنەپ كەتكەن.مەسىلەن:
زىننەت مۇشۇ شەھەردىكى بىر ئالى مەكتەپنىڭ 2010-يىللىق ئوقۇغۇچىسى ئىدى . يىگت زىننەتكە ئۆزىنى ئىچكىرىدىكى بىر ئالى مەكتەپنىڭ 2009 –يىللىق ئوقۇغۇچىسى دەپ تۇنۇشتۇرغانىدى.ئۇلار تۇنۇشۇپ قالغان بولۇپ ، بىر يىلچە ۋاقىت ئىچىدە،مۇاناسىۋىتى چوڭقۇرلۇشۇپ ،بۈگۈنكى كۈنىسىگە نەچچە قېتىم تېلفۇنلاشمىسا تۇرالمايدىغان دەرىجىگە يەتكەنىدى .ئۇلار تۇنۇشۇپ سەككىز ئايچە بولغاندا يىگىت قىزنى ئىزدەپ بۇ شەھەرگە كەلگەن بولۇپ ،ئۇلار ناھايتتى تېزلا چىقىشىپ قالغانىدى.
بۇ جۈملە شەكلىنى قانداقمۇ بىر راۋان جۈملە دىگىلى بولسۇن؟ بۇ بىر كېسەل جۈملە يەنى ئۇنى病句دەپ ئاتايمىز.چۈنكى مۇئەللىپ جۈملە قۇراشتۇرۇشتا خاتالىق سادىر قىلغان دىمەكچىمەن.
بۇ جۈملە ئەسلى مۇنداق قۇراشتۇرۇلسا سەل مۇۋاپىق بولغان بولاتتى دىگەن قاراشتا مەن.
زىننەت موشۇ شەھەردىكى مەلۇم بىر ئالىي مەكتەپنىڭ 2010-يىللىق ئوقۇغۇچىسى ئىدى،يىگىتمۇ ئۆزىنىڭ ئىچكرىدىكى مەلۇم  بىر ئالىي مەكتەپنىڭ 2009-يىللىق ئوقۇغۇچىسى ئىكەنلىكىنى ئېيتقاندى.ئىككىيلەننىڭ تونۇشۇپ قالغىنىغا بىر   يىلچە بولغان بولۇپ ،تونۇشۇپ 8ئايدىن كېيىن يىگىت قىزنى ئىزدەپ  بىر قېتىم كەلگەنمۇ بولدى.شۇنداق قىلىپ ئىككيلەن ناھايىتى تېزلا چىقىشىپ قالدى...دىسەك جۈملە سەل راۋان چىققان بولاتتى دىمەكچىمەن.
ئۇندىن باشقا كىشىنىڭ ئەقلىگە سىغمايدىغان بايانلارمۇ خېلى بار مەسىلەن: ئالىي مەكتەپتە ئوقۇۋاتقان بىر قىزنىڭ ئوغۇل دوستىنى ئەگەشتۈرۈپ ئائىلىسىگە بارغانلىقىنى قانداق چۈشىنىش كېرەك بۇ مۈمكىنمۇ؟مۇئەللىپ ئەجەبا قىزنى دىننىي ئېتىقادى كۈچلۈك دەپتۇ شۇنداق تۇرۇغلۇق ئۇ ئاشۇنداق ئىشلارنى قىلارمۇ؟دىننىي ئېتىقادى سۇس بولغان تەقدىردىمۇ  ئالىي مەكتەپنىڭ تۆۋەن يىللىقىدا ئوقۇۋاتقان بىر قىزنىڭ ئۇنداق قىلىشى تامامەن ئەقىلگە سىغمايدۇ.دەرۋەقە ئەدەبىيات ئىژتىمائىي تۇرمۇشتىن بىر نەچچە بالداق ئۈستۈن تۇرىدۇ ئەمما ئۇ يەنىلا تۇرمۇشنىڭ كىشىلەر مىڭىسىدىكى ئىنكاسى ئەمەسمۇ؟
بۇنى قانداقسىگە بىر پارچە ھېكايە دىگۈلى بولسۇن؟‹‹ئاقسۇ گېزىتى›› ئېلان قىلىدىغان ئەسەر تاپالمىغان ئوخشىمامدۇ؟
دەپ كەلسەك گەپ بەك ئۇزۇراپ كەتكۈدەك.بولدى قىلاي ئاخىرىدا ئاپتورنىڭ ئەسىرى ھەققىدە كۆپرەك ئويلۇنۇوپ بېقىشىنى ئۈمىد قىلىش بىلەن بىرگە باشقۇرغۇچىلار ۋە تەھرىرلەرنىڭ توردا ئېلان قىلىنىدىغان ئەسەرلەرنىڭ سۈپىتىگە ئەھمىيەت بېرىشىنى چىن قەلبىمدىن ئۈمىد قىلىمەن.چۈنكى ئۇيغۇر  تور ئەسەرلىرىمۇ مەلۇم مەنىدىن ئۇيغۇر ئەدەبىياتىغا  ۋەكىللىك قىلىدۇ، نۆۋىتىدە بىر مىللەتنىڭ  ئانا تىل -ئەدەبىيات ساپاسىغا بېرىپ تاقىلىدىغان نازۇك مەسىلىدۇر  دەپ قارايمەن.
ئارتۇقچە گەپ -سۆزلەرنى قىلىپ قويغان بولسام ئاپتورنىڭ كەچۈرىۋتىشىنى ئۈمىد قىلىمەن شۇنداقلا ئاپتورنىڭ بۇندىن كېيىنكى ئىجادىيىتىگە ئۇتۇق تىللەيمەن.
ئاتىكاچىلىق قىلىپ قويدۇم خاپا بولماسلىقىڭزنى ئۈمىد قىلىمەن. بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   parhatjamxit تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-5-10 23:56  


Rank: 5Rank: 5

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى:  152
يازما سانى: 48
نادىر تېمىسى: 0
تېللا: 280
تۆھپە : 13
توردا: 28
سائەت
ھالىتى:
ئاخىرقى: 2012-5-26
يوللىغان ۋاقتى 2012-5-11 11:26:52 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تورداشلىرىمنىڭ ۋاقىت چىقىرىپ ئانچە راۋان بولۇپ كېتەلمىگەن ھېكايە ( ـ ياق ،جەمشىت ئەپەندى نېمىگە ئوخشاتقان بولسا شۇ بوپ تۇرسۇن ) نى ئوقۇپ پىكىر بەرگەنلىكىگە رەھمەت ئېيتىمەن ،شۇنداقلا قىسمەن تۇلۇقلىما بىرىشنى لايىق تاپقاچقا بۇ قۇرلارغا قەلەم تەۋرەتمەكتىمەن .
     بىرىنچى ،ئەسەرنىڭ ‹‹ئاقسۇ گېزىتى ››دە ئېلان قىلىنىغىنى (ئەسكەرتمەمدىمۇ قىسمەن ئۆزگەرتىپ دېيىلگەن سۆز ئېنىق ئېلىنغان) جەمشىتكام كۆرگەن نۇسخىسى ئەمەس .... گېزىت سەھپىسىگە بۇنچىۋالا كۆپ قۇرلار سىغمايدۇ ... بىرقىسىم ئۆرۈپ –ئادەت قىسمى ئۆزگەرتىلگەن ،خالاس . بۇنىڭ بىلەن گېزىتخانىغا ئىشخانىسىغا سوغاق سۇ سېپىلسە قانداق بۇلار ھە ؟!
   ئىككىنچى ،سۆز – جۈملىلەرنىڭ يا ئانداق – يا بۇنداق ئىپادىلىنىشى يازغۇچىنىڭ ئۆز خائىشىدىكى ئىش .بۇ خۇددى سىز ياقتۇرغاننى ،مەن ياقتۇرمىغانغا ، مەن ياقتۇرغاننى سىز ياقتۇرمىغانغا ئوخشاش .بۇنىڭ بىلەن بىر ئەسەرگە ئومۇميۈزلۇك باھا بىرىش ئەقلى كامىل ئىنسانغا دۇرۇسمۇ – ئەمەس ؟...شۇنى تىلغا ئېلىشقا ئەرزىيدۇكى ،جەمشىت ئەپەندى ئېيتقاندەك ئەسەر تىلىنىڭ راۋان ، توغرا ،جانلىق بولىشىغا كۈچەش ،مەن ئۇزۇندىن  بىرى باش قاتتۇرۇپ ،ئىزدىنىپ كېلىۋاتقان مۇھىم بىر نوقتا ، سىەمىمىي ئەسكەرتمىنى قوبۇل قىلىمەن .
    ئۈچىنچى : ئەسەردىكى ‹‹ ئالىي مەكتەپتە ئوقۇۋاتقان بىر قىزنىڭ ئوغۇل دوستىنى ئەگەشتۈرۈپ ئائىلىسىگە بارغانلىقى ›› ، رىياللىق بولغاچقا بۇرمۇلاشقا ھەددىم ئەمەس .بۇ ئىشلار مەلۇم شەھەردە ئەينەن يۈز بەرگەن ئىشلار ،شۇنداق بولغاچقا گېزىت مۇھەرىرلىرىمۇ (بۇ ئىشتىن خەۋەر تاپسا كېرەك ، بەزىلەر ئويلىغاننى ئويلاپ ، ئاغزىدىكى ناننى نەچچە چايناپ )   ئىشلەتكەن بولۇشى مۇمكىن .رىياللىقنى قۇبۇل – قىلىش قىلالماسلىق ھەركىمنىڭ ئۆز ئىختىيارلىقىدىكى ئىش ، بۇ ھەقتە سۆز سېتىشنى ئاتۇقچە دەپ قارىغاچقا كۆپ توختالمايمەن .ئەجىبا ، رىياللىق تەسەۋۇرىڭىزغا بوي سۇنمىسا بۇرمۇلاپ يېزىش كېرەكمۇ ؟ ئەسكەرتىدىغىنىم شۇكى : مىنىڭ ئەسەرلىرىمىدە بايان قىلىنغان ھەرقانداق بىر ۋەقەلىك رىياللىقتىن چەتنىمەيدۇ .سۆز ،جۈملىلەردىكى يىتەرسىزلىكنى مەن ھەر دائىم ئۆزگەرتىشكە تىرىشىمەن . ئاخىرىدا ، تورداشلارنىڭ بۇ ئەسەر ئۈستىدە كەڭكۇشادە پىكىر بايان قىلىشىنى ئۈمۈد قىلىمەن (چۈنكى بۇ مىنىڭ ئىلگىرلىشىمگە پايدىلىق) . شۇنداقلا ، ھەرقانداق بىر ئەسەرگە باھا بىرىشتە تار دائىرىنى ئەمەس كەڭ دائىرنى چىقىش قىلىشىنى ، ئالدىراپ ئىنكار قىلىش پوزۇتسىيەسىدە بولماسلىقىنى ، گەپ بولسا ئەسەرنىڭ ئىگىسىگە قارتىشنى ، مۇھەرىرلەرنىڭ دىلىگە ئازار بەرمەسلىكىنى سورايمەن ، سەۋەبى ، بىزنىڭ يولىغىنىمىز ‹‹ نوبىل ئەدەبىيات مۇكاپاتى ›› نىڭ  ئەمەس ، بەلكى ئۈگىنىش ، ئالماشتۇرۇش مۇنبىرىنىڭ ئەسەرلىرىدۇر .مەن پەقەت رىياللىقنى يۇرۇتۇپ ، جەميەت ئەزالىرىنىڭ ئىبرتە ئېلىشىنى چىقىش قىلدىم خالاس . ئارتۇقچە گەپ -سۆزلەرنى قىلىپ قويغان بولسام سىرداشلىرىمنىڭ كەچۈرىۋتىشىنى ئۈمىد قىلىمەن...
پىكىر قاتناشتۇرغان تورداشلارغا كۆپتىن كۆپ رەھمەت ....



كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆作家网
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش