ئىگىسى: ئارىيان

ئەركىن نۇر شېئىر ئىجادىيتىگە قىسقىچە نەزەر

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
ۋاقتى: 2014-3-28 17:52:17 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئارىيان يوللىغان ۋاقتى  2014-3-28 17:42
بۇ ھەقتە بىر نېمە دېيىش ئۇزاقتىن بۇيانقى ئويۇم ،،، ئا ...


بەلكىم ئۇلار سىز كۈتكەننى قىلىپ بېرەلمەسلىكى مۇمكىن،ھەممە ئادەمنى بىرلا يولدا ياكى بىز بىلگەنلا يولدا مېڭىشقا قىستىماسلىق كىرەك دەپ ئويلايمەن،ئۇلارنىڭ نوبىل مۇكاپاتىغا ئېرىشىپ قېلىشى ناتايىن.ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا دەۋر بۆلگۈچ بىر ئەھمىيەت پەيدا قىلىپ كېتىشىمۇ ئەسلا مۇمكىن ئەمەس،ئۇلارنىڭ مەقسىتىمۇ ھەم بۇ ئەمەس.
ئۇيغۇر شېئىرىيىتى ياكى شېئىرىيەت ھېچقانداق بىرىنىڭ بىرنېمە قىلىپ بېرىشىگە مۇھتاج ئەمەس،ئەدەبىيات بىر نەرسىنى تەلەپ قىلمايدۇ بەلكى ئەدەبىياتچىنىڭ ئىچكى ئىنىرگىيىسىنىڭ پارتىلىشى ئارقىلىق بارلىققا كېلىدۇ،ئەدەبىياتنىڭ تەلىپى دەپ يۈكلەپ قويۇلغىنى ئەمەلىيەتتە شۇ زامان_ماكاندىكى كىشىلەرنىڭ تەلىپى_خالاس.
بۇ نەرسىلەرنىڭ ھەممىسى پەقەتلا بىر ۋاستە.
شېئىر مېنىڭچە مۇقەددەس يۈكسەكلىكلەرگە ۋە خاھىشلارغا ئىگە.قويۇپ بېرەيلى،ئۇلارنىڭمۇ ئۆزىنى سۆزلەيدىغان ۋاقتى تەبئىيلا كېلىدۇ! بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   قارا تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-3-28 17:53  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2014-3-28 18:04:21 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بەلكىم ئۇلار سىز كۈتكەننى قىلىپ بېرەلمەسلىكى مۇمكىن،ھەممە ئادەمنى بىرلا يولدا ياكى بىز بىلگەنلا يولدا مېڭىشقا قىستىماسلىق كىرەك دەپ ئويلايمەن،

بۇ قاراشتا ئىككىمىز ئورتاقلىققا ئىگە ئىكەنمىز.


ئۇلارنىڭ نوبىل مۇكاپاتىغا ئېرىشىپ قېلىشى ناتايىن.ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا دەۋر بۆلگۈچ بىر ئەھمىيەت پەيدا قىلىپ كېتىشىمۇ ئەسلا مۇمكىن ئەمەس،ئۇلارنىڭ مەقسىتىمۇ ھەم بۇ ئەمەس.

بەلكىم.

ئۇيغۇر شېئىرىيىتى ياكى شېئىرىيەت ھېچقانداق بىرىنىڭ بىرنېمە قىلىپ بېرىشىگە مۇھتاج ئەمەس،

مېنىڭچە ،ھەر قانداق شېئىرىيەت شۇنىڭغا مۇھتاج . بىر نېمە قىپ تۇرمىسا قانداق بولىدۇ ؟


بەلكى ئەدەبىياتچىنىڭ ئىچكى ئىنىرگىيىسىنىڭ پارتىلىشى ئارقىلىق بارلىققا كېلىدۇ،

پارتىلاشقا سەۋەب كېتىدۇ . سەۋەب مەقسەتنى پەيدا قىپ قويىدۇ كۆپ ھاللاردا.

ئەدەبىياتنىڭ تەلىپى دەپ يۈكلەپ قويۇلغىنى ئەمەلىيەتتە شۇ زامان_ماكاندىكى كىشىلەرنىڭ تەلىپى_خالاس.

ئەلۋەتتە  


شېئىر مېنىڭچە مۇقەددەس يۈكسەكلىكلەرگە ۋە خاھىشلارغا ئىگە.قويۇپ بېرەيلى،ئۇلارنىڭمۇ ئۆزىنى سۆزلەيدىغان ۋاقتى تەبئىيلا كېلىدۇ!

بولىدۇ . مەجبۇرلىمىدىم ، باشقىلارنىڭ سۇئالىغا قارىتا ، مەيدانىمنى ئاشكارىلاپ قويدۇم .

باھالاش

قاتناشقانلار سانى 1تىللاسى +10 يىغىش سەۋەبى
ئەرتېكىن + 10 ئىلمىي.

باھا خاتىرىسى

ۋاقتى: 2014-3-28 18:09:50 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئارىيان يوللىغان ۋاقتى  2014-3-28 18:04
بەلكىم ئۇلار سىز كۈتكەننى قىلىپ بېرەلمەسلىكى مۇمكىن،ھ ...

ئۇيغۇر شېئىرىيىتى ياكى شېئىرىيەت ھېچقانداق بىرىنىڭ بىرنېمە قىلىپ بېرىشىگە مۇھتاج ئەمەس،

مېنىڭچە ،ھەر قانداق شېئىرىيەت شۇنىڭغا مۇھتاج . بىر نېمە قىپ تۇرمىسا قانداق بولىدۇ ؟

ئەدەبىيات بۇ چاغقىچە بىرە يازغۇچىنى مەجبۇرلاپ ئەمەس بەلكى شۇلار ئۆزى خالاپ بەدەللەرنى تۆلەپ ئەدەبىياتنى تەلەپلەرگە ئىگە قىلغان ...

باھا سۆز

بىر نېمە دېگىنىڭزدە نېمىنى كۆزدە تۇتقانلىقىڭىزنى بىلىپ باقسام ؟  ۋاقتى: 2014-3-28 06:38 PM
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2014-3-28 18:14:56 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن ئۇنداق قارىمايمەن .بىر جەمئىيەتنىڭ  ئەھۋالى يازغۇچىنى نېمىنى قىلىش

نېمىنى قىلماسلىققا مەجبۇر قىلىدۇ.

مەسئۇلىيەتچان قەلەمكەش بۇ مەجبۇرىيەتنى خالاپ، قوبۇل قىلىدۇ ،

باھا سۆز

شېئىر جەمئىيەتشۇناسلىقنىڭ ۋەزىپىسىنى ئۆز ئۈستىگە ئالماسمىكىن دەيمەنغۇ ؟  ۋاقتى: 2014-3-28 06:37 PM
ۋاقتى: 2014-3-28 18:21:08 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش


ئارىيان :بۇ ھەقتە بىر نېمە دېيىش ئۇزاقتىن بۇيانقى ئويۇم ،،، ئالدى بىلەن ئۇلار « ھېچنىمىزىم ئارقىلىق ئۇيغۇر شېئىرېىيتىگە نېمە قىلىپ بىرەلەيدىغانلىقى»نى رەسمى ئوتتۇرغا قويۇپ باقسۇن،   ئاندىن مەن رەدىيەمنى ئوتتۇرغا قويۇپ باقىمەن

  سەمەندەر:
1.سىزنىڭچە ،ئۇلار ھېچنېمىزىم ئارقىلىق ئۇيغۇر شېئىرىيىتىگە نېمە قىلىپ بەرسە بولار ؟«نېمە  قىلىپ بېرىدىغان»لىقىنى كۆنكىرتنى ئوتتۇرىغا قويغان بولسىڭىز ؟
2.«ئۇلار»دىن باشقىلار ئۇيغۇر شېئىرىيىتىگە نېمە قىلىپ بەردى ؟بۇنىمۇ تەپسىلى ئاڭلىغۇم كېلىۋاتىدۇ ،باشقىلارنىڭمۇ ئاڭلىغىسى بولۇشى مۇمكىن .





بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   سەمەندەر تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-3-28 18:21  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2014-3-28 18:28:22 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
1.سىزنىڭچە ،ئۇلار ھېچنېمىزىم ئارقىلىق ئۇيغۇر شېئىرىيىتىگە نېمە قىلىپ بەرسە بولار ؟«نېمە  قىلىپ بېرىدىغان»لىقىنى كۆنكىرتنى ئوتتۇرىغا قويغان بولسىڭىز

مېنىڭ تەلىپىم بويىچە ئىش قىلالايدىغاندەك ۋە قىلىدىغاندەك سۇئال سورايسەنغۇ ؟  كونكىرىت ئوتتۇرغا قويسام شۇنداق قىلامتىڭ . مۇنداق سۇئال ساڭا ياراشمايدۇ ؟

باھا سۆز

دېئالوگقا كىرىش ئۈچۈن سوغۇققان بولىشىڭىزنى سورايمەن ،تورداش !  ۋاقتى: 2014-3-28 06:32 PM
ۋاقتى: 2014-3-28 18:30:27 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئارىيان يوللىغان ۋاقتى  2014-3-28 18:14
مەن ئۇنداق قارىمايمەن .بىر جەمئىيەتنىڭ  ئەھۋالى يازغۇچ ...

مەسئۇلىيەتچانلىق دېگەنمۇ ئەمەلىيەتتە ئارتۇقچە بىر ئۇقۇم...مەن سەمەندەرنىڭ سۇئالىغا ئەگەشكەچ تۇراي ھازىرچە...بولسا ئەشۇ جەمىئەتنىڭ ھازىرقى تەلەپلىرىنى دەپ ئۆتسىڭزغۇ تېخىمۇ ياخشى بولاتتى...

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2014-3-28 18:30:29 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
2.«ئۇلار»دىن باشقىلار ئۇيغۇر شېئىرىيىتىگە نېمە قىلىپ بەردى ؟بۇنىمۇ تەپسىلى ئاڭلىغۇم كېلىۋاتىدۇ ،باشقىلارنىڭمۇ ئاڭلىغىسى بولۇشى مۇمكىن .

بۇ ھەقتە كۆپ سۆزلىمەي ؟ ئۇيغۇر ئەدەبىيات تارىخىنىڭ  ھازىرقى زامان قىسىمىنى  ئوقۇپ باقامسەن ،  قالغىنىنى بۈگۈنگە تەسبىقلاپ چۈشۈنىۋالارسەن .

باھا سۆز

ماقۇل ،مەن تەپسىلىي كۆرۈپ چىقاي  ۋاقتى: 2014-3-28 06:34 PM
ۋاقتى: 2014-3-28 18:31:17 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئارىيان:
شېئىردىكى ئېستېتىك بوشلۇنىڭ ئوچۇق ياكى يوشۇرۇن بولۇشىنى شائىر ئەمەس ئوقۇرمەن تەرىپىدىنمۇ بەلگىلىنىدۇ.

سەمەندەر :
نېمىشقا ئوقۇرمەن تەرىپىدىن بەلگىلىنىدۇ ؟بۇنى تەپسىلىي رەۋىشتە ئوتتۇرىغا قويغان بولسىڭىز .

ۋاقتى: 2014-3-28 18:35:29 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
jallat يوللىغان ۋاقتى  2014-3-28 15:15
ئۇيغۇر شېئىريىتىدىكى ئەركىن نۇرنى تەتۇر تاناسىپ شەكلى ...


جاللات ئەپەندى،
يۇقارقى پىكىرلىرىڭىز ئىچىدە ئەركىن نۇرنىڭ ئىجادىيەت ھاياتى ۋە ئۇيغۇر ئاۋانگارت شېئىرىيىتى ئۈچۈن قوشقان ئۈنسىز تۆھپىسىنى مۇئەييەنلەشتۈرىشىڭىزنى مەنمۇ چىن دىلىمدىن قوللايمەن.
دەر ھەقىقەت، ئەركىن نۇر بىزدىكى بەدئىي دىتى بار، يېڭىلىققا مايىل شائىر، نەزىرى ئۆتكۈر تەرجىمان ۋە مەسئۇلىيەتچان ژۇرنالىست. ئۇنىڭ ھەققىدە ھەزرەتئەلىنىڭ بۇنداق بىر ئوبزۇر خاراكتېرىلىك ماقالىنى باشلاپ، پىكىرلىرىمىزگە ئوت يېقىشى، ئۇنى ئېسىمىزگە سېلىشى ياخشى بولدى.
بېراق، سىزنىڭ پىكىرلىرىڭىز ئىچىدىكى دەبىدەبە بىلەن دېيىلگەن مۇنۇ جۈملىلەرنى قايتا ئويلىنىپ باقارسىز، بولۇپمۇ ئاخىرىقى قىزىلغا بويالغان جۈملىلەر:

«ئارلىقتىن 30 يىللار ئوتكەن مۇنۇ كۇنلەردە نەشىر قىلىنىۋاتقان شېئىر توپلاملىرى بىلەن ئەركىن نۇر شىئېرلىرىنىڭ ئوتتۇرسىدىكى پەرىقنىڭ چوڭ ئىكەنلىگىنى شېئىريەت كىتاپخانلىرى، ئۇنۋىرسىتلاردىكى شېئىريەت ماگىستىرلىرى بىلىپ تۇرسىمۇ ئىلىم ساختىلىقلىرى ئالدىدا ھىچنىمە دىيەلمىگەن ئاتالمىش ئاسپىرانىتلار بىلەن بىزدىكى شېئىريەت نەزىريەچىلىگىنىڭ سەپسەتىگە يىقىنلىغىنى ،ئۇيغۇر شېئىريىتىگە زادى كىملەرنىڭ قەست قىلىۋاتقانلىغىنى بىلىش تەسكە توختىمىسا كىرەك .»(جاللاتنىڭ سۆزى)

كىم، نېمە ئۈچۈن ئۇيغۇر ئەدەبىياتىغا قەسىت قىلغۇدەك؟!!
بۇ جۈمىلىلىرىڭىز بىرىنچىدىن لوگىكىغا ئۇيغۇن ئەمەس. جۈملىنىڭ مەقسىتى ئەركىن نۇر ئىجادىيەت ھاياتىغا بېرىلگەن باھانىڭ 30 يىللىق يېڭىلىنىشنىڭ ئۇيغۇر ئەدەبىياتىنىڭ  ئاۋانگارتلار ئالدىنقى سىپىگە قويۇلىشى بولسا بۇنىڭ بىلەن ئاخىرقى جۈملىڭىز بىلەن نېمە دېمەكچىسىز؟!
ئەجىبا، ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا مەيدانغا كەلگىلى ئۇزۇن بولمىغان ئەدەبىيات ئاسپىرانتىلىرى(سىز جۈملىڭىزدە ‹شېئىرىيەتنىڭ ئاتالمىش ماگىستىرلىرى، ئاسپىرانتىلىرى› دەپ ئىشلىتىپسىز. بىلىۋىلىڭ،  دىيارىمىز ئۇنۋېرسىتېتلىرىدا شېئىرىيەتتىن ماگىستىر ئاسپىرانت تەربىيلەنمەيدۇ.) توپى ئۈستىگە شىنجاڭ ئۇيغۇر ئەدەبىياتى ۋە ئەدەبىيات ساھەسىدىكى مەسىلىلەرنىڭ ھەممىنى يېقىتماقچىمۇ؟!!
ئەجىبا ئاشۇ ئاسپىرانتلار ئۇيغۇر ئەدەبىياتىغا قەست قىلىۋاتقانمىدۇ؟!!
ئاشۇ خېلى كۆپ قىسمى تولۇق كۇرۇسنى ھەر خىل كەسىپلەردە تاماملىغان، ھەر خىل مەقسەتلەردە تىل ئۆگىنىپ، ئاسپىرانتلىق ئىمتىھانىغا قاتنىشىپ، ئەدەبىيات بوسۇغىسىغا ئەمدىلەتتىن كىرگىلىۋاتقان ئەدەبىيات ئاسپىرانتلىرى سىز دېگەندەك شۇنچە چوڭ يۈكنى ئۈستىگە ئالالامدۇ؟!
ئۇلارغا باتناش، ئۇلارغا «ئۇيغۇر ئەدەبىياتىغا قەسىت قىلغان» دېگەن قالپاقنى كېيدۈرۈش مېنىڭچە قىلچە توغرا ئەمەس.
ئۇيغۇر ئەدەبىياتىغا زىيانكەشلىك قىلىدىغىنى مېنىڭچە يەنىلا ئۆزىنى ئەدەبىياتنىڭ ئاشىقى،ئاتالمىش ئەدەبىيات داھىيلىرى، ئەدەبىيات پەيلاسوپلىرى، ئەدەبىيات ھەۋەسكارى دەپ قارىۋىلىپ، ئارقىسىدىن ئۆزىنىڭ شەخسىي تۇيغۇسى، قىيىداش - باتناشلىرى، پىشمىغان قاراشلىرى بىلەن ئەدەبىيات سىپىمىزنى جۈملىدىن ئۇيغۇر زىيالىيلىرى سىپىنى قاملاشمىغان داۋراڭ، ئايىغى چىقماس تالاش - تارتىش، ئۆزى بىلمەيدىغان مەزھەپ، ئۆزى چۈشەنمەيدىغان نىزا، ئۆزى ئاخىرىغىچە چىڭ تۇرالمايدىغان داۋالارغا باشلاپ قويىدىغان «چالا موللا»لار ياكى ئۆزىدىن باشقىنى ئىتىراپ قىلمايدىغان، بىر پۈتۈن ئۇيغۇر ئەدەبىياتىنى ئەخلەت، ئۆزىنى ئاشۇ ئەخلەتلەر ئارىسىدىكى گۆھەر سانايدىغان ئاز بىر قىسىم ئاشقۇن، رادىكال، پىيەنچۈك، ئەدەبىياتنىڭ روچېۋىنلىرى.
بۇ بىر كوللىكتىپ يۈك. بىر مىللەتنىڭ ئومۇمىي يۈكى. ئومۇمىي مەسئۇلىيىتى. چوقۇم ئاسپىرانتلار ھەل قىلىدىغان، ھەل قىلالايدىغان ئىش ئەمەس.
يەنە كىلىپ خېلى كۆپ مەسىلىلەرنىڭ يىلتىزى تۈزۈلمىگە ۋە جەمئىيەتتىكى ئومۇمىي ئىلمىي كەيپىياتقا بېرىپ تاقىلىدۇ.
شۇڭا پىكىرلىرىمىزنى ئوتتۇرىغا قويۇشتىن بۇرۇن تازا بىر ئويلىنىۋىتىپ، ھاياجانلىرىمىزنى بېسىۋىلىپراق ئاندىن بارماقلىرىمىزنى كونۇپكا تاختىسى ئۈستىدە ئويناتساق.
كەچۈرۈڭ ئاكا! سىزنىڭ ئاشۇ بىر جۈملىڭىز تۈپەيلى مەنمۇ ئۇزاقتىن بىرى ئويلاپ يۈرگەنلىرىمنى دەۋاپتىمەن. بۇ سۆزلەرنىڭ بەزىلىرى سىزگە، ئەمما زور كۆپچىلىكى كومپىيۇتېر ئالدىدا چەكچىيىپ ئولتۇرۇپ بۇ قۇرلارنى ئوقۇۋاتقان ھەر بىر ئۇيغۇر تور زىيالىيلىرىغا قارىتىلغان.
خەيىر، ئامان بولۇڭ!

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   rasheed تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-3-28 18:41  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2014-3-28 18:43:02 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەستايدىل ئوقۇساڭ بولمامدۇ ؟  خاتا كۆچۈرۋاپسەن .


مەن « ئوقۇرمەن تەرىپىدىنمۇ بەلگىلىنىدۇ ؟ » دەپ يازغان .


ئەستايدىل دېسەڭ بىرەر ئايدىن كىيىن جاۋاب بەرسەم بولىدۇ . قىسقىچە جاۋاب بىرەي ...

بىر شائىرنىڭ شېئىرنى يېڭىچە قۇرۇلمىغا ئىگە قىلىشى ( بۇ يەردىكى قۇرۇلما شېئىرغا ئېتىتىك قىممەت ئاتا قىلغۇچى ئامىللاردۇر)  شېئىرغا يېڭڭى ئىستىتىك بوشلۇق قاتىدۇ . بۇ شائىر ئوقۇرمەنلەرنىڭ ئالدىدا ماڭغان بولىدۇ ، ئەمما ئوقۇرمەنلەرمۇ تەرەقى قىلىدىغان بولغاچقا شېئىردىكى قۇرۇلما ئوقۇرمەن ئۈچۈنمۇ ناتونۇش يېپىق پىتى تۇرۇۋەرمەيدۇ ، مەسىلەن ،سىلەرنىڭ ھېچنىمىزىم شېئىرىڭلارنى ئېلىپ ئېيتساق  مەۋجۇدىيەت پەلسەپىسىدىن بىىخەۋەر ئوقۇرمەن ئۈچۈن يېپىق ، ئەمما ، سىلەرنى ئوقۇرمەن نوقتىسىن قارىساق ئوچۇچ تىكىستتۇر ،
شۇڭا شېئىردىكى ئېتىتىك بوشلۇنقنىڭ ئوچۇق ، يېپىق بولۇشى شائىرلا ئەمەس  ئوقۇرمەن تەرىپىدىنمۇ بەلگىلىنىدۇ .

باھا سۆز

تەپسىلى جاۋاب بەرگىنىڭىزدىن مەمنۇن بولدۇم .  ۋاقتى: 2014-3-28 06:50 PM
ۋاقتى: 2014-3-28 18:57:46 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئارىيان:

مېنىڭچە «ھېچنىمىزىم» نى ئوتتۇرىغا تاشلاۋاتقان بۇ دوستلىرىمىز «ئەدەبىيات ئۈچۈن بىر ئىش قىلىپ بېرىش»نى ئويلاپمۇ كەتمەيدۇ. مېنىڭ چۈشىنىشىمدە ئۇلار «ئەدەبىياتنى بارلىق مەسئۇلىيەتلەردىن قۇرۇقداپ، ئۇنى خالاس قىلش» يولىدا.

ئەمما بىر نەرسە ئېنىق: ئۇلار ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا يېڭىچە بىر ئىجادىيەت ئۇسۇلىنى سىناق قىلماقچى ۋە شۇنداق قىلىۋاتىدۇ.
بىز ئۇلاردىن نېمە قىلىپ بېرىشىنى تەلەپ قىلمايمىز، شۇنداقلا تەلەپ قىلمايمۇ قالمايمىز.
«تەلەپ قىلمايمىز» دېيىشىمىزدە - ئۇلارنىڭ  ئىجادىيەت ئەركىنلىكىنى كۆزدە تۇتساق.
«تەلەپ قىلمايمۇ قالمايمىز» - دېيىشىمىزدە ئۆزىمىزنىڭ ئوقۇرمەنلىك تەلىپىمىزنى كۆزدە تۇتىمىز. بۇنى مېنىڭچە «قارا»، «سەمەندەر»لەرمۇ چۈشەنمەيدىغان يەردە ئەمەس.

ئۈستىدە «قارا» دېگەن توردىشىمىزنىڭ :«شېئىر مېنىڭچە مۇقەددەس يۈكسەكلىكلەرگە ۋە خاھىشلارغا ئىگە.» دېگەن گىپىدىن ھەممىمىزنىڭ پىكىر ئورتاقلىقىنى كۆرىۋالالايمىز.

«ئۇلار نېمە قىلىپ بېرەلەيدۇ؟ نېمە قىلىپ بېرىشى كېرەك؟» دېگەن بۇ تالاش - تارتىشنى قويۇپ، تېخىمۇ كونكىرېت پىكىرگە كۆچەيلى.
سەمەندەرنىڭ سورىغان سۇئالى بىلەن تەبىئىي دىئالوگنى قانات يايدۇرۇپ كەتسەك.
ھەر كىمنىڭ تورغا چىقىش ۋاقتى ۋە شارائىتى ئوخشاش ئەمەس. بۇ دىئالوگلارنىڭ ۋاقتى سوزۇلۇپ كەتسىمۇ مايلى، بېراق بۇنداقلا توختاپ قالمىسا.
مېنىڭچە سەگەك تورداشلار بۇنداق مۇنازىرىلەردىن كۆپ پىكىر يېڭىلىيالايدۇ.
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   rasheed تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-3-28 18:57  


ۋاقتى: 2014-3-28 19:00:50 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
rasheed يوللىغان ۋاقتى  2014-3-28 18:57
ئارىيان:

مېنىڭچە «ھېچنىمىزىم» نى ئوتتۇرىغا تاشلاۋاتق ...


چۈنكى ئۇلار ئەدەبىيات ئۇقۇملىرىنىڭ قاچقۇنلىرى...
ئەمما مەن ھېچنېمىزىمچى ئەمەستۇرمەن.ھېچنېمىزىمنى ياقىلىمىساممۇ قارشى ئەمەس.لېكىن مەنمۇ بەزى قىلىپلارنى ئىنكار قىلغۇچى ۋە ئەنئەنىگە يېڭىلىق بىلەن قايتقۇچى ، ئۆزۈمگە يۈزلىنىشكە قاراپ ماڭغۇچى خالاس... بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   قارا تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-3-28 19:06  


ۋاقتى: 2014-3-28 19:58:14 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن مۇنداق قارايمەن ....
ئۇيغۇر بۇگۇنكى زامان ئەدەبىياتىنىڭ ماگىستىر ئاسپارانىتلىرى مىنىڭ نەزىرىمدە ھورمەتنىڭ مەلۇم پەللىسىدە تۇرۇدۇ.ھورمەتلىنىشىدىكى ئاساسلىق سەۋەپ نوۋەتتىكى شېئىريەتتىكى بوش قالغان نەزىريە سىستىمىسىغا،ۋە شېئىريەتتە قىزىق نوختىغا ئايلىنىۋاتقان مەسىللەرگە ئەدەبىياتنىڭ ئەسلى قانۇنىيتى بىلەن ئىزدىنىش ئىلىپ بارالايدۇ .ھەم چوقۇم ئىلىپ بىرىشى كىرەك دەپ قارىغانلىغىمدىن،بىز شېئىريەتتە ئوزلەشتۇرمە نەزىريە قوبۇل قىلىپ ياشاۋاتقانلىغىمىز ئۇچۇن ئەسلى شېئىريەت نەزىريەسى بىلەن شائېرنىڭ شېئىرلىرى ئۇتتۇرسىدا زىدىيەت كىلىپ چىقىپ شېئىريەت كىتاپخانلىرىنى قايمۇتۇرۇپ قويغان ئەھۋال ئاستىدا شېئىريەت كىتاپخانلىرىدىن مەلۇم نىسپەتتە ئايرىلىپ قالدۇق .بۇ خىل زىدىيەت ھەقىقى شائېر بىلەن شېئىريەت يولىغا قىستىلىپ كىرىۋالغانلارنىڭ ئوتتۇرسىدا دىراماتىك توقۇنۇش شەكىللەندۇرۇپ بوز يەر ئوزلەشتۇرگۇچى يەر ئاستى شېئىريىتىدىكىلەرگە يىشىل چىراغ يىقىلدى.ھەقىقەت سەپسەتىگە ئورۇن بوشۇتۇپ ئىگىلىش ئەمەس سۇنۇش گىرداۋىغا بىرىپ قالدى.بۇ خىل ئەھۋال مۇقەررەر يۇسۇندا «قەست»سوزىنىڭ شېئىريەتتە ئوزىنى نامايەن قىلىشى .قەسىتنىڭ كىملەر بىلەن سۇپەتلىنىشىدە بۇ ئاللاكىملەرگە ۋە سىياسەتكە يۇكلەنگەن سەۋەنلىك ئەمەس .بۇ يەردىكى قەسىتكار لوگىكا ئولچىمى بويۇچە يەنە ئوزىمىز بولۇپ چىقىمىز .بولۇپمۇ ئەدەبىيات كوچىسىدىكى بۇرۇچكارلارنىڭ ،غەيرى مۇناسىۋەت تورى شەكىللەندۇرۇپ ،ھەقىقەتنى بۇرمۇلاپ شەرھىلەۋاتقانلارنىڭ بۇ جەھەتتىكى سەۋەنلىكلىرى كوپ .
ئەدەبىيات كوچىسىدا سىز ئوتتۇرغا قويغان روھى چىۋەنلەر ئاتالمىش نوپۇز كورىشى بىلەن ئوزىدىكى روھى كىسەل تارىخىنى يۇشۇرۇپ «مەشھۇر»لۇق داۋاسى بىلەن ئوزىدىن باشقا ھەممىنى كالتەكلەپ باش كوتىرىش يوللىرىنى توسۇپ قىلىۋاتقان ھەركەتلىرىنىڭ ئاۋام ئالدىدا ھامان ئاشكارلىنىش دەۋرى بولۇدۇ .بۇ ھىكىم نۇرلارنىڭ سۇيقەسىتلىرى ،مۇناپىقلىق تارىخىنى يۇشۇرۇش بەسى مۇشكۇلدۇر.ئۇلارنىڭ بۇ جىنايەتلىرىنى ھازىرچە تارخ ئالدىدا تاشلاپ قويغۇلۇق .
يىغىپ ئىيىتقاندا ،ئەدەبىيات تارىخىدا سەمىمىيەت بىلەن ياشاپ ،چاڭ-توزاڭ ،نوپۇزدىن يىراقلىشىپ بۇ كوچىغا كىرگەن بۇرچكارنىڭ بۇ مەسىللەرگە قارتا پىكىر بايان قىلىشى ۋە بەزى بىشارەتلەرنى ئوتتۇرغا قويىشى كىلاسسىكلىرىمىزنىڭ زامانىدىكى پەرىقلەرنى بايقاش بىلەن بىر ۋاقىتتا ئوخشاش ماكان ئىچىدىكى شېئىريەتتىكىلەرگە شېئىريەتتىن ئىبارەت ئوز مەشۇقۇنىڭ ئىېستىتېكىدىكى ئورنىنى مۇستەھكەم قوغداشنى ئىشارە قىلىشتىن باشقا نەرسە ئەمەس .
ئومۇملاشتۇرۇپ ئىيىتقاندا شېئىريەت ئۇيغۇر ئەدىبىياتىدا ئەڭ بۇرۇن بارلىققا كەلگەن ژانىر بولغانلىغى سەۋەبىدىن مەنىلەردىكى پىكىر چوڭقۇرلىغى ،خاسلىققا ئىگە ئىكەنلىگى بىلەن تەدىرجى تەرەققى قىلىپ يۇقىرى بەدىئىي سەۋىيەدە يىزىلغان ،شېئىريەتنىڭ شەرىتلىرى تولۇق ئىپادىسىنى تاپقان ،ئۇيغۇر تىلىدىكى يەككە ھەرىپلەرنىڭ مەنا كوچىشىدىكى مەنىلىرى ئوقۇلۇش تەرتىپلىرىدە ئوزگىچە ئىستېتىتېك لەززەت ئاتا قىلىدىغان ئىپۇسلىرىمىز ،داستانلىرىمىز ،قىسسەلىرىمىز ،شېئىرلىرىمىز ،قوشاقلىرىمىزنى ئولگە قىلىپ نادىر ئەسەرلەرنى يارىتايلى .
(قىستۇرما-:ئۇيغۇر يېڭى شېئىريىتىدىكى ئەركىن نۇرنىڭ شېئىرلىرى بىلەن يىقىندا نەشىر قىلىنىۋاتقان توپلاملارنىڭ سۇپەتتىكى پەرقىگە قىلىنغان بايانلار پەقەت ئەركىن نۇرنىڭ شېئىرلىرىدىن تۇزۇلگەن توپلامنىڭ تىزراق يورۇققا چىقىشىنى ئۇمىد قىلىپ ئوتتۇرغا قويۇلغان .بۇ جەھەتتە چۇشىنىشمەسلىك بولۇپتۇ .ئەپۇ سورايمەن .)

ۋاقتى: 2014-3-28 22:41:03 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ سەھىپىدىكى مۇنازىرە ھەم ئىلمىي ھەم قائىدىلىك بولىۋاتىدۇ . ئەسلى مۇشۇنداق مۇنازىرە بولسا ئادەم خوشال بولۇپ قالىدىكەن . ‹‹ئەركىن نۇرنى›› ئىزدەش ۋە ئۇنىڭغا يۇرۇش قىلىشنىڭ بۇ ماساپىسىدە ، ‹‹سىلكىش ۋە سىلكىنىش›› تىن ئىبارەت بىر مەنىۋىي جەريان ھازىرلانماقتا ... بۇ ئىلمىي ئىزدىنىشنىڭ ئاخىرىنى بالداقمۇ - بالداق كەلتۇرۇپ چىقىرىشقا تىلەكداشمەن . شېئىرغا بەك چىق يۈكنى ئارتمىغان ياخشىمىكىن دەيمەن . يەنە چەتئەلنىڭكىنى شاللاپ كىرگۇزۇشنى ئاساس قىلغانلىق بىلەن ئۆزىمىزدىكى ئىسىللارنىمۇ باسقۇچلۇق تەتقى قىلىپ باقساقمۇ ، ئۇنىڭ پايدىسى بولىدىكىن ھەرگىز زىيىنى بولمايدۇ . بۇ يەردە سۆزلەۋاتقان بالىلارنىڭ قەلبىدە جىق نەرسە باركەن ... ئەركىن نۇرنى چۆرىدەپ كۆپ پاراڭ بولدى . يەنىلا ئەركىن نۇر بەختلىككەن ...

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆作家协会网
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش