تەۋھىد ئىلمى
تۆۋەنكى مىسالغا قاراڭ
«بىر كىشى ،چۆل باياۋندا كىتۋېتىپ تۇيۇقسىزلا .ناھايتى گۈزەل بىر بوستانلىق باققا كىرىپ قاپتۇ -دە ، ئۇ يەردىكى مىۋىلەردىن خالىغانچە يەپ تويغاندىن كىيىن ئۆزى خالىغانچە بەزى مىۋىلەرنى يۇلۇپ، بەزىلىرنى تىكىپتۇ .
شۇ ۋاقىتتا ،باققا يەنە بىر كىشى كىرىپ كەپتۇ ، ئۇ كىشى باغنى كۆرۇپ ،ھەقىقەتەن بۇ باغنى پەرۋىش قىلىپ ئاسراپتۇ . مەن ئالدى بىلەن بۇ باغنىڭ ئىگىسى (خوجايىنى) باغەننى تېپىپ ئۇنىڭدىن رۇخسەت ئالاي دەپ ئويلاپ، باغنى ئىزدەشكە باشلاپتۇ . شۇ ئەسنادا باغۋەن كىلىپ قېلىپ بۇلارنى كۆرۈپتۇ ۋە دەرھاللا ئاۋالقى كىرگەن كىشقگە رەدىيە بىرىپ ، قىلىۋاتقان ئىشىدىن توسۇپتۇ. بىراق ئۇ كىشى پەرۋا قىلماپتۇ. ئەمما ، باققا كىيىن كىرگەن كىشى بولسا باغۋەننىڭ رۇخسىتىنى ئالغاندىن كىيىن مىۋىلەردىن ئېغىز تىگىپتۇ، ئاندىن
باغۋەننىڭ يوليۇرۇقلىرنى ئاڭلىغاندىن كىيىن قۇلىدىن كىلىشچە ئىشلەپتۇ» ئۇنداقتا ئىككىسنىڭ قايسىسى مۇكاپاتقا ئەڭ لايىق ؟
باققا ئۈسۈپلا كىرىپ باغۋەننىڭ نەسھىتىگە پەرۋا قىلماي ئۆزى بىلگەنچە ئىشلىگەن كىشىنىڭ ئازراق ئەمىلىنىڭ (يەنى مىۋىلەرنى تىكىپ قويغانلىرنىڭ بەزىلىرنىڭ توغرا بۇلۇپ قېلىشى ) ياخشى بۇلۇپ قېلىشى بىلەن مۇكاتقا ئېرشەلەمدۇ ؟
بۇ سۇئالغا ھەر قانداق ئەقىل ئىگىسى بولغان ئەنسان مۇنداق جاۋاپ بىردۇكى
ھەقىقەتەن مۇكاپات بولسا باغۋەننىڭ يپليۇرۇقلىرنى ئاڭلاپ ئاندىن ئەمگەك قىلغان ئادەمنىڭ بۇلۇدۇكى ، ھەرگىزمۇ باققا ئۈسۈپلا كىرگەن ۋە باغەننىڭ رۇخسىتىسىز ئىشلىگەن چەم ئۇنىڭ كۆرسەتمىلىرگە ئازراقمۇ ئىتبار قىلمىغان ئادەمنىڭ ( ئۆزى بىلگەنچە ئىشلىگەن)
ئازراق ئەمگىكىنىڭياخشى بۇلۇپ قېلىشى بىلەن مۇكاپات ئېلىشقا لايىق ئەمەسيۇر دەپ جاۋاپ بىرىدۇ ،
بۇ مىسالدىن شۇنى ككرېلىشقا بۇلۇدىكى. ئاللاھ تەئالا زىمىندىكى بارلىق نەرسىلەرنىڭ ئىگىسى، ۋە خوجايىنىدۇر،پەيغەمبەرلەر بولسا،
اللە زىمىندا تەئىنلىگەن باغۋەن، (خالاس )
دىمەك، مۆئىمىن ئىنسان ئۆز پەرۋەرغىگارىنىڭ ھىدايىتىگە ئېرىشىپ، پەيغەمبەرنىڭ يول يورۇقلىرى بىلەن قۇربىتى يىتىشىچە ياخشى ئەمەللەرنى ئورۇنلايدۇ..
گۇناھكار ئىنسان ئۆزرەببىنىڭ ئىگىدارچىلىقىدا رۇخسەتسىز، ھىدايەتسىز ناتوغرائەمەللەر بىلەن شۇغۇللىنىدۇ. چۈنكى ئۇ ۋاقىتتا ئۆز پەرۋەردىگارىنىڭ پەيغەمبىرىدىن، ( باغۋەندىن ) يۈز ئۆرىدى ۋە ئاگاھلاندۇرىشىغا پەرۋا قىلمىدى.
ئىسلامنىڭ بابى ئىككى شاھادەتنى ئادا قىلىش.
( سوئال )؛-
ئىسلام نىمە ئۈچۈن ئىككى شاھادەتنى بىرىنچى ئورۇندا كەلتۈردى؟
( ج )
بىرىنچى شاھادەتنىڭ مەناسى ھەقىقەتەن بۇ كائىناتنى ياراتقان، ئىجاد قىلغان، مۇنتىزىملاشتۇرغان، ھۆكۇملەرنى تۇرغۇزغان زات ئەلۋەتتە اللە دۇر.
ئۇ اللە نىڭ ھىچ قانداق شېرىكى يوقتۇر سەن ئۆزەڭنى اللەنىڭ مەخلۇقلىرىنىڭ بىر قىسىمى ئىكەنلىگىنى تەستىقلىشىڭ زۈرۈردۇر.
ئىككىنچى شاھادەتنىڭ مەناسى اللە نىڭ رەسۇلى ( يەنى پەيغەمبىرى ) مۇھەممەت ئەلەيھىسالامغا ئىشىنىش ۋە تەستىقلاش لازىمدۇركى، اللە ئۇ پەيغەمبەرنى كىشىلەرنى ھىدايەت تەرەپكە باشلاش، اللە رازى بولىدىغان ياخشى ئەمەللەرگە بۇيرۇپ، اللە غەزەپ قىلىدىغان يامان ئەمەللەردىن تۇسۇش ئۈچۈن ئەۋەتتى، پەقەت سىنىڭ اللە غە ئىتائەت قىلىشىڭ، بويسۇنۇشۇڭ راسۇلىللاھقا ئەگىشىش بىلەن ئەمەلگە ئاشىدۇ سىنىڭ ھەقىقى اللە نىڭ بىرلىكىنى بىلمەي تۇرۇپ ئېيتقان ئىمان كەمچىل، بىكاردۇر! بۇنداق ئەھۋالدا ئۇقىغان ناماز تۇتقان روزا بەرگەن زاكاتلىرىڭ خۇددى يۇقارقى يولوچىنىڭ بققا ئۇسۇپ كىرىپلا باغۋەننىڭ كۆرسەتمىلىرىگە ئەمەل قىلماي ئۆزى بىلگەنچە ئازىراق ياخشىئىش قىلغان كىشىنىڭ مىسالىغا ئوخشايدۇ.
ساڭا شۇنداق مۇراجەت قىلىمىزكى سىنىڭ ئېيتقان ئىمانىڭ نىڭ راستلىقى، ئىسلامىڭنىڭ ساغلم بۇلۇشى، ئەمىلىڭنىڭ اللە قا قۇبۇل بۇلۇشى ئۈچۈن، ھەممىدىن مۇھىمى تەۋھىد ئىلمىنى ئۈگۈنۈشۈڭ كېرەك.
اللە قۇرئاندا ئېيتىدۇكى؛
[ بىلگنكى، پەقەت بىر للە دىن باشقا ھىچ ئىلاھ يوقتۇر..] (سۇرە مۇھەممەت 19- ئايەت )
[اللە ئادالەتنى بەرپا قىلغان ھالدا گۇۋاھلىق بەردىكى، ئۇنىڭدىن باشقا ھىچ مەبۇت ( يەنە ئىبادەتكە لايىق زات ) يوقتۇر.
پەرىشتىلەرمۇ، ئىلىم ئەھلىلىرىمۇ شۇنداق گۇۋاھلىق بەردى. ئۇنىڭدىن باشقا ھىچ مەبۇت (بەرھەق ) يوقتۇر، ئۇ غالىپتۇر، ھىكمەت بىلەن ئىش قىلغۇچىدۇر ( سۈرە ئال ئىمران 18-ئايەت )
دىمەك تەۋھىت ئىلمى دىنى ئىلىملەرنىڭ ئاساسى ۋە يىلتىزىدۇر.
( خۇلاسە )
اللە پەقەت مۆئىمىنلەرنىڭلا ئەمىلىنى قۇبۇل قىلىدۇ.
كاپىر ھەرقانداق ئەمەلنى ئۆزىنى ياراتقان پەرەردىگارىنىڭ رازىلىقىغا ئېرىشىش ئۈچۈن قىلمايدۇ ئۇ كاپىر ياكى فاسىق ئىنسان ئۆز ئەمەللىرىدىن اللە نىڭ رازى بۇلىشى ياكى غەزەپ قىلىشى بىلەن ھىسابلاشمايدۇ شۇڭا ئۇ كاپىر ياكى فاسىق ئىنسان اللە نىڭ ئازابىغا لايىق بۇلۇدۇكى، ھەرگىزمۇ ساۋابقا ئېرىشەلمەيدۇ.
ئىسلام بابىدا ھەرقانداق بىر كىشى تەۋھىت ئىلمىنى ئۈگەنمەي تۇرۇپ ئىككى شاھادەتنى ئېيتسا ئادا بولمايدۇ.
شۇنىڭ سەېەبىدىن، تەۋھىت ئىلمى ئىسلام دىنىدىكى ئىلىملەرنىڭ ئاساسلىقى ۋە مۇھىمراقىدۇر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كەڭ تورداش قېرىنداشلىرىمىزنىڭ يېزىق جەھەتتىكى ئىملا خاتالىقلىرى بولسا تۈزۈتۈپ ئوقۇشۇڭلارنى سورايمەن.
ھەمدەتەۋھىت توغىرسىدا كوپىرەك بىلىمگە ئىگەبۇلۇشنى خالىساڭلار مەن دااملىق يېزىپ يوللاشقا ھەر دائىم تەييارمەن.