>> سىز تېخى كىرمىدىڭىز كىرىش   تىزىملىتىڭ | مىدال مەركىزى | تور تېلۋىزىيەسى
chayhana
مۇنبەر قوللانمىسى
Abdukerim2008  
XabnamBBS -> بەس-بەس مۇنازىرە -> كارىزنى كىم كەشپ قىلغان؟ « 2 »

 
سىز بۇ تېمىنىڭ 611 ـ ئوقۇرمىنى
تېمىسى : كارىزنى كىم كەشپ قىلغان؟ « 2 » IE دا ساقلىۋېلىش | تېما ساقلاش | ئالدىنقى تېما | كېيىنكى تېما
HALKQIL
ئىجاتچان ئەزا

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: تىرىشچان ئەزا
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 765
شۆھرەت: 884 نۇمۇر
پۇل: 7593 سوم
تۆھپە: 45 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:606(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-01-13

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش
كارىزنى كىم كەشپ قىلغان؟ « 2 »

كارىزنى كىم كەشپ قىلغان؟


ئالدىنقى قىسىم، كارىزنى كىم كەشىپ قىلغان؟ «1» نىڭ مەزمونىنى تۆۋەندىن كۆرۈڭ !!!

مەرھەمەت، بۇ يەردە.




          لىن زېشۈي مۇشۇ بىر يىلغا يەتمىگەن ۋاقىت ئىچىدە، 17 مىڭ چاقىرىم يول يۈرۈپ، 689 مىڭ 718 مو يەرنى تەكشۈرگەن ۋە ئىچكىرىدىن نەچچە تۈركۈم خەنزۇ پۇقرالارنى ئەپچىقىپ، شىنجاڭدىن ئىبارەت بۇ يېرى كەڭ، بايلىقى مول زىمىنغا ئورۇنلاشتۇرۇشقا تامامەن ئىكەنلىكىنى مۆلچەرلىگەن. ئۇ بۇ ھەقتە كونكىرىتنى لاھىيە ماتىريالنى ئىشلەپ پۈتتۈرۈپ، بۇ ماتىريالنى ئىلى جاڭجۈنى بۇ يەنتەي ئارقىلىق خانغا يوللىغان.   ئوردا دانىشمەنلىرى لىن زېشۈينىڭ بۇ ئۇلۇغۋار پىلانىغا قايىل بولۇپ، ئۇنى خىزمەت كۆرسەتتى دەپ ھىسابلىغان، ھەمدە بۇنىڭ بىلەن خاننىڭ   « لىن زېشۈيگە 4 - ياكى 5 - دەرىجىلىك كاندىدات ئوردا بېگىلىك مەرتىۋە بېرىشىنى تەۋسىيە قىلغان ». خان بۇ توغرىلىق پەرمان چۈشۈرگەندىن كىيىن، لىن زېشۈي قۇمۇلدىكى ۋەزىپىسىنى تېخى تۈگەتمەي تۇرۇپلا، ئالدىراپلا ئىچكىرىگە ماڭغان.

          لىن زېشۈي شىنجاڭدا تۇرغان 3 يىل جەريانىدا يېزىپ چىققان « ئۆتكەن كۈنلەردىن خاتىرە » ( جۇڭشەن داشۆ ئىلمىي ژورنىلى، 1984 - يىل 1 - سان ... ) دىمۇ كارىز ھەققىدە ھىچقانداق مەلۇمات يوق. يەنە كىلىپ ياڭ گوجۇڭ يازغان « لىن زېشۈي تەرجىمىھالى »( 1981 - يىل خەلق نەشىرياتى نەشرى ) دىگەن كىتابتىمۇ، لىن زېشۈي بۇرۇن جياڭسۇ قاتارلىق جايلاردا مەنسەپتە ئولتۇرغاندا، سۇ قۇرۇلىشى ئىشلىرىغا ئارىلاشقانلىقى ياكى ئېرىق - ئۆستەڭ ۋە كارىز قېزىشتىن   خەۋىرى بارلىقى ھەققىدىمۇ ھىچقانداق مەلۇمات يوق.   ئۇنداق بولسا، قانداق قىلىپ لىز زېشۈي قانداقلارچە سۇ قۇرۇلىشى ئىنشائاتى مۇتەخەسسىسى ۋە كارىزنىڭ كەشپىياتچىسى بولۇپ قالىدۇ؟   لىن زېشۈينىڭ، كارىزنىڭ كەشپىياتچىسى ئىكەنلىگىنى ئىسپاتلاپ بېرەلەيدىغان يەنە قانداق تارىخى ئىسپاتلىق ھۆججەتلەر بار؟.

          كىشىنى ئەپسۇسلاندۇرىدىغان يېرى شۇكى،   « چەتئەل » لىك لەرنىڭ ئەپيۇن ئېلىپ كىرىشى ۋە جۇڭگولۇقلارنىڭ ئەپيۇن چېكىشىگە قارشى كۈرەش قىلغان « مىللەتپەرۋەر » لىن زېشۈي ئەمدىلىكتە شىنجاڭدىكى 3 يىللىق سۈرگۈنلۈك ھاياتىدا « سۇ قۇرۇلۇشى ئىنشائاتى ۋە كارىزنىڭ كەشپىياتچىسى قېلىپ يۇقۇرىدىكى ئاپتورلار تەرىپىدىن « ئالىم »،   « مۇتەخەسىس »، « كەشپىياتچى » ۋە « ئىنژىنېر » دىگەن دەك ئىلمىي « ئۇنۋان » لارغىمۇ ئىگە بولۇپ قالغان، قىسقىسى مىللەتپەرۋەر لىن زېشۈي بىر نەچچە « خەنزۇ » ئاپتورلارنىڭ « قەلەم » تەۋرىتىشى بىلەنلا ماھىيىتىنى ئۆزگەرتىپ « كارىزنىڭ كەشپىياتچىسى » بولۇپ قالغان؟.



تۆۋەندىكى قۇرلارنى كۆرۈپ ئۆتۈڭ !، نىمە دەيسىزكىن  


          ئانا يۇرتىمىز « شىنجاڭ » دىكى كارىزلارنىڭ كەشپىياتچىسى ھەم قانۇنى ئىگىسى « قانۇنى مىراسخورى » ئۇيغۇرلار __ قەدىمقى شىنجاڭ ماكانىنى ئېچىپ باغۇ - بوستان قىلغان يەنىلا شۇ، ئۇيغۇرلار. دىگەننى ئىسپاتلاش ئۈچۈن، تۆۋەندىكى تارىخى پاكىتلىق يازمىلارنى كۆرۈپ باقايلى !!!

« 1 » 1954 - موسكۋادا روسچە نەشر قىلىنغان « چەت تىللار لوغىتىدە »   كارىزنىڭ قەدىمقى ئۇيغۇرلارنىڭ كەشپىياتى ئىكەنلىگى نۇرغۇن قايىل قىلارلىق پاكىت ئاساسلا بىلەن ئىسپاتلاپ بېرىلگەن. شۇ لۇغەتنىڭ 388 - بېتىدىكى « كارىز ماددىسى » دىگەن قىسمىدا مۇنداق دىيىلگەن : « كارىز ___ تۈرۈكچە ( ئۇيغۇرچە ) سۆز،   ئۇ نۇرغۇن قۇدۇقلارنى ئۆز ئىچىگە ئالغان، يەر سۈڭگۈچ ( گاللېريە ) ئارقىلىق قۇدۇقلارنى تۇتاشتۇرۇپ، يەر ئاستى سۈيىنى باشلاپ چىقىدىغان ئىنشائات، كارىز ئاساسەن جۇڭگونىڭ شىنجاڭ رايونىدا كۆپ بولۇپ، بۇ شۇ زىمىندا ياشىغۇچى ئۇيغۇرلارنىڭ بۈيۈك كەشپىياتى، كارىز شىنجاڭدىن باشقا يەنە ئىران. ئوتتۇرا ئاسىيا ۋە كاۋكازلادا ئوموملاشقان » دىيىلگەن.

« 2 » مەرھۇم سوۋېت ئىتتىپاقى قىرغىزىستان ئالىمى، پپروفىسسور، دۇكتۇر نارىنبايېف 1988 - يىلى نەشىردىن چىققان « ئۇيغۇرلارنىڭ 19 - ئەسىرنىڭ ئىككىنچى يېرىمىدىكى فىلوسوفىيىلىك تەپەككۇرى » دىگەن كىتابنىڭ 11 - بېتىدە : « ئۇيغۇرلارنىڭ مىلادىدىن بۇرۇنقى 2 - ئەسىرنىڭ ئاخىرلىرى ئىجاد قىلغان كارىزى ( 2500 - يىللىق يەر ئاستى ئۆستىڭى ) ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ باي، يۈكسەك مەدىنىيىتى بىلەن ماختىشىمىزغا ھەقلىق
» دەپ يازغان.



« 3 » مارھۇم سوۋېت ئىتتىپاقى ئالىمى، جۇغراپىيەشۇناس، ھايۋاناتشۇناس گروم گرژمايلوف 1884 - 1890 - يىللىرى تۇرپان ئويمانلىقىغا كىلىپ، مەخسۇس ئۆگۈنۈپ كارىز توغۇرلۇق مۇنداق يازغان : « ئۇيغۇرلارنىڭ ئاجايىب پاراسەتلىك بىلەن تۇرپان ئويمانلىقىدا ئىجاد قىلغان ھەيۋەتلىك يەر ئاستى قۇرۇلىشى، قەدىمقى كارىز سۇ ئىنشائاتى ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ يېزا ئىگىلىگىنىڭ قەدىمقى يۈكسەك دەرىجىدە تەرەققى تاپقانلىقىنى كۆرسىتىدۇ، ئۇيغۇرلارنىڭ كارىزى مىسىرلىقلارنىڭ پرامىداسىدىن قېلىشمايدىغان، قايىل قىلارلىق كۈچكە ئىگە سۇ ئىنشائاتى قۇرۇلۇشىدۇر ... » .

« 4 » 1934 - يىلى موسكۋادا نەشىردىن چىققان ۋە پراففىسور ۋ . س . ئوۋدوف يازغان يېزا ئىگىلىك سۇ ئىنشائاتى كىتابىنىڭ كىرىش سۆزىدە : « تۈرۈك ( ئۇيغۇر ) خەلقىنىڭ سۇ مىرلىقلىرى ( تېخنىكلىرى، قۇرۇلۇشچىلىرى ) مىلاىدىن 3000 يىل بۇرۇن ئوتتۇرا ئاسىيادىن شەتتولىئە ( ئىفرات ) تەرەپكە بېرىپ شەھەرنى ۋە باغلارنى ( ئېتىز ۋە ئېكىنزارلىقلارنى ) سۇ بىلەن تەمىنلەش ئۈچۈن كارىز ئارقىلىق ئۆستەڭ تورىنى قۇرغان » دەپ يېزىلغان.

« 5 » 1986 - يىلى كۈزدە،   توخسۇن ناھىيەسىنىڭ كۆرجەي ( كۆك جاي ) يېزىسى تەۋەسىدىكى تاغلىقتىن بىر تۈركۈم قىيا تاش رەسىملىرى بايقالغان، مۇناسىۋەتلىك مۇتەخەسىسلەرنىڭ نەق مەيدان تەكشۈرىشى نەتىجىسىدە، بۇ قىياتاش رەسىملىرى ئىچىدىن بىر « تاش خەرىتە » تېپىلغان ھەمدە خەرىتە ئىچىگە 60 نەچچە ئېقىن سۇ، بۇلاق ۋە كۆلنىڭ ئېنىق كۆرىنىشى چۈشۈرۈلگەن. 1989 - يىل 8 - ئايدا، نىياز كېرىم ئەپەندى ( شىنجاڭ نېفىت ئىنىستىتوتىدىن ) بۇ « خەرىتە » نى يەنە بىر قېتىم ئىنچىكىلەپ كۈزۈتۈپ نۇرغۇنلىغان ئېقىنلار، كۆللەر، بۇلاقلار ۋە بىر قۇدۇقلۇق « ئىپتىدائى كارىز » سۈرىتىنى بايقىغان. 1990 - يىلى مارتتا ئالاقىدار ئالىم، مۇتەخەسىسلەر بۇ « تاش خەرىتە » نى قايتا تەكشۈرۈپ، ئۇنىڭدا ئېقىنلار، كۆللەر ۋە ئىپتىدائي كارىزلارنىڭ سۈرىتى بارلىقىنى مۇئەييەنلەشتۈرگەن. ئارخىئولوگلار بۇ « تاش خەرىتە » بار قىياتاش رەسىملىرىنى بۇنىڭدىن 4000 ___ 6000 يىللار بۇرۇنقى مەزگىللەردىن تارتىپ قەدىمقى تۈرۈك خانلىقى دەۋرىگىچە داۋاملاشتۇرغان.

دىمەك يۇقۇرقى تارىخى پاكىتلار ۋە ئارخىئولوگىيىلىك ماددى ئىسپاتلاردىن مەلۇمكى، شىنجاڭدىكى كارىزلارنىڭ كەشپىياتچىسى « ھەرگىزمۇ بۇنىڭدىن 165 يىل ئىلگىرى شىنجاڭغا سۈرگۈن قىلىنغان، لىن زېشۈي ئەمەس. » يەرلىك مىللەت ئۇيغۇرلاردۇر. دىمەك لىن زېشۈي شىنجاڭغا پالىنىشتىن 4000 __ 6000 يىللار ئىلگىرىلا ئەجدادلىرىمىز ئاللىقاچان كارىزنى كەشىپ قىلىپ، ئۇنىڭدىن پايدىلىنىپ كەلگەن، ھەتتا ئۇنى « تاش خەرىتە » گىمۇ ئېلىپ ( سىزىپ ) بولغان. شۇنىڭ ئۈچۈن يەرلىك مىللەت ئۇيغۇرلار ۋە ئۇلارنىڭ ئەجدادلىرى ياراتقان شانلىق مەدەنىيەت - سەنئەت، پەن - تېخنىكا ۋە كەشپىيات مۇۋەپپىقىيەتلىرىنى، نەمۇنىلىرىنى يەكۈنلىگەندە قانداقتۇر « بۇ مەدەنىيەت ئىگىلىرى باشقا جايلاردىن كۆچۈپ كەلگەن بولىشى مۇمكىن .... »،   « پالانى ئۆلكىنىڭ تەسىرىدىن پەيدا بولغان ئوخشايدۇ .... » « پالانى يەردىن كەلگەن جاڭ xx , ۋاڭ xxئۇستاملارنىڭ يەرلىك خەلق ( ئۇيغۇر ) لارغا ئۈگۈتىشى بىلەن بارلىققا كەلگەن ئوخشايدۇ .... » دىگەندەك تۇتامى يوق، بىر تەرەپلىمە « يەكۈن » لەر ئەمدى تارخ سەھنىسىدىن يوقالسۇن !!! ھەم يوقۇلىشى كېرەك.

          يۇرتىمىز شىنجاڭنىڭ يەرلىك تارىخىنى تەتقىق قىلىۋاتقان بىر قىسىم تارخچىلارنىڭ سۈرگۈن لىن زېشۈيدىن ئىبارەت بۇ تىپنى تۇتىۋېلىپ، شىنجاڭدىكى كارىزلارنىڭ نەچچە مىڭ يىللىق تارىخىنى بۇرمىلىماقچى بولغانلىقى تولىمۇ غەلىتىلىك، تولىمۇ بىمەنىلىك. بۇ باشقىلارنىڭ ئەمەس، بىزنىڭ ئەجدادلىرىمىزنىڭ دۇنيا مىللەتلىرى مەدىنىيىتىگە قوشقان ئۇلۇق تۆھپىسىدىن ئىبارەت.


پايدىلانغان ماتىرياللار :   « تۇرپانشۇناسلىق   تەتقىقاتى ئىلمى   ژورنىلى »،   « تۇرپان ژورنىلى »، « شىنجاڭ تارىخ ماتىرياللىرى » __ 29 - سان، 360 -، 367 -، 368 - بەتلىرى. « شىنجاڭ تەزكىرىسى » 1990 - يىللىق 3 - سان، 52 -، 53 - بەتلىرى.

رەتلەپ يوللۇغۇچى : HALKQIL


تېمىنى باشقا مۇنبەرگە يۆتكىسىڭىز   مەيلى، ئەمما باشقىلارنىڭ ئەمگىگىگە ھۆرمەت قىلىڭ !!! .



__ ئۇيغۇر839 تەستىقلىدى


Yadikar tori

http://bbs.halkqil.com/kiring


[باش يازما] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 01:36 چوققىغا قايتىش
Alpamish
ئىجاتچان ئەزا ئالاھىدە تۆھپە ئالاھىدە ئىلگىرلەش

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: ئالىي ئەزا
نادىر تېما: 3
يازما سانى: 228
شۆھرەت: 524 نۇمۇر
پۇل: 2453 سوم
تۆھپە: 284 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:280(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-09-22

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


بۇ ماقالىنىڭ بىرىنجى قىسمىنى كۆرۈپ،كارىز توغرىسىدىكى ماتىرىياللارنى ئىزدەۋاتاتتىم،مانا ئەمدى كىشىنى زوقلاندۇرغىدەك مەزمۇنلار چىقىپتۇ،ئىزدىنىش ئىچىدە رەتلەپ يوللىغان خەلقچىل بۇرادىرىمىزگە كۆپ رەھمەت.
ھەرقانداق بىر مىللەتنىڭ مەدىنىيىتىگە،شۇ مىللەت يارالغاندىن بۇيانقى ئۇزاق تارىخى تەرەققىيات،يىڭى ئىلمىي بايقاشلار ۋە ماددىي دۇنيادىكى كەشپىياتلارنى ئىجات قىلىش، تونۇش-ئۆزگەرتىش جەريانىدىكى مۇۋاپىقىيەتلىرىنىڭ جۇغلانمىسى شەرت قىلىنغان.بىر مىللەتنىڭ ئۆزىگە خاس بۈيۈك مەدىنىيىتىنى قانداقتۇر يىقىنقى ئەسىردىكى مەلۇم بىر يات كىشىگە باغلاپ قويۇش،ئاخمىقانىلىق ۋە سەپسەتىدىن باشقا ئەمەس.


[ بۇ يازما Alpamish تەرپىدىن 2007-12-11 01:46 دە قاي ]


Yadikar tori
[1 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 04:17 چوققىغا قايتىش
0903TILSIMAT

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: يېڭى ئۆگەنگۈچى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 42
شۆھرەت: 43 نۇمۇر
پۇل: 420 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:16(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-06-17

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


ئوتكەندە ئىدىيە-ئەخلاق مۇئەللىم [خەنزۇ]كارىزنى لىنزېشۈ ئىجاد قىلغان .لىنزېشۈ ئۇ يەرگە بېرىشتىن ئىلگىرى تۇرپاندا سۇيوق ئىدى دىگەنتى .ئاچچىىقىمدا بېشىمدىن تۇتۇن چىقىپ كەتتى شۇنىڭ بىلەن مەن دەرستىن چۈشكەندە ئۇنىڭغا كارىز -بىزنىڭ ئەجداتلىرىمىزنىڭ .ئەقىل-پاراسىتىنىڭ نامايەندىسى .ئۇلىنزېشۈ يۇرتمىزغا بېرىشتىن ئىلگىرىلا باتتتى .سەن ئۇيەردە ئىلگىرى سۇيوق ئىدى دېدىڭ ،ئەگەرپەقەتلا سۇ بولمىسا يەرلىك كىشىلەر لىنزېشۈ بېرىشتىن ئىلگىرى قانداق ياشايدۇ ؟شۇڭا كېلەركى دەرستە ساۋاقداشلارغا چۇشەنچە بەر دىگەنتىم ئۇ قوشۇلدى ھەم ئىككىنچى ھەپتىسى قايتا چۇشەنچە   بەردى.

Yadikar tori
[2 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 10:50 چوققىغا قايتىش
diki-dikkang
يازما يوللاش ئۇستىسى ئىجاتچان ئەزا

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: تېما چولپىنى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 1208
شۆھرەت: 1317 نۇمۇر
پۇل: 11921 سوم
تۆھپە: 72 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:333(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2006-07-17

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


كارىز سۆزى پارىسچە سۆز بولۇپ، ئۇيغۇرچە ياكى تۈركچىدە قانداق ئاتىلىدۇ بىلمىدىم ( مىنىڭچە چوقۇم بار)
قانات دىگىنى ئەرەپچە سۆز ئىكەن.
مەن مۇشۇ بىر نەچچە كۈن مۇشۇ كارىز توغرىلىق ئىزدىنىپ باقتىم ، مەن يەنە داۋاملىق ئىزدىنىمەن.
كارىزنىڭ پەيدا بولۇش ۋە تارقىلىش يۈلىنىش مۇنداق ئىكەن:


Yadikar tori

زورىگۇل قۇتئال



www.ukij.org/teshwiq




[3 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 11:20 چوققىغا قايتىش
diki-dikkang
يازما يوللاش ئۇستىسى ئىجاتچان ئەزا

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: تېما چولپىنى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 1208
شۆھرەت: 1317 نۇمۇر
پۇل: 11921 سوم
تۆھپە: 72 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:333(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2006-07-17

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


Kariz (Qanat) is an ancient water provision technology that can be described as the greatest contribution made by Iranians to hydraulics. This system must have been started at least 5000 years ago in Iran. Kariz system is usually found in central Iran toward the east and southeast of Iran.



Some existing ancient example of water provision in Iran are: old Zavareh kariz dating back to 5000 years ago, 350m depth master well of Gonabad Qanat dating back to 2500 years ago, 40km long a aqueduct of Chogha Zanbil water refinery installation dating at least back to 3250 years ago and the 1000-year-old water distribution network of Milan village in East Azerbaijan province

http://destinationiran.com/Kariz_(Qanat).htm
مۇنۇ ئۇلانمىدا 5000 يىل بۇرۇن ئىراندا پەيدا بولغان دەپتۇ.


upuk

زورىگۇل قۇتئال



www.ukij.org/teshwiq




[4 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 11:26 چوققىغا قايتىش
Hanjiri
ئالاھىدە ئىلگىرلەش

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: ئالىي ئەزا
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 116
شۆھرەت: 116 نۇمۇر
پۇل: 917 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:504(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2006-09-16

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم قېرىندىشىم.تېمىڭىزنى كۆرۇپ بىر تەرەپتىن خوشال بولدۇم سەۋەبى، ھەقىقەتنى سۆزلەپسىز بۇ ئارقىلىق يۇزى قېلىن يولداشلارنىڭ ئەپتى بەشىرسىنى يەنە بىر قېتىم ئېچىپ تاشلاپسىز بىراق ئۇلار بۇنىڭدىن نومۇس قىلمايدۇ.
بەكمۇ ئېچىندىم سەۋەبى،ئۆزىمىزنىڭ نەچچە مىڭ يىللىق مەدىنىيىتىمىزنى تارىخىمىزنى باشقىلارنىڭ نومۇسسىزلارچە ئوزگەرتىشى
ھەتتا ئۆزىنىڭ قىلىۋىلىشى.
ئاپتۇنۇم رايۇنىمىزدىكى يۇقۇرى دەرىجىلىك ئەمەلدارلار بۇنداق ئشقا نىمىشقا سۇكۇت قىلىدىغاندۇ..؟ياكى ئۇلارنىڭ مىللى رويى
ئۇلار تەۋەللۇت بولغاندا ئاپىسىنىڭ قوسىغىدا ئۇنتۇلۇپ قېلىنغانمىدۇ...؟


Yadikar tori
[5 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 11:32 چوققىغا قايتىش
aqtulpar
ئالاھىدە ئىلگىرلەش

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: شەبنەم ئەزاسى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 251
شۆھرەت: 257 نۇمۇر
پۇل: 2510 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:112(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-11-27

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


قىل سىغمايدىغان مۇشۇ مەدىنيەت بايلىقىمىزنىڭ جەۋھرىنى ئاغدۇرىمىز دەپ نىمە قىلاتتىڭلار............مېنىڭچە بۇ بىر ئۇيۇن خالاس...تۆمۈر دەپ بىر ئاكىمىز بار ئىدى توقسۇنلۇق ..............نىمە قىلىپ يۈرگەندۇ ئۇ لاتا غىلاپ گۇي............

Yadikar tori

بىلىمسىزگە ھال ئېيتقۇچە ئىچىڭدە سېسىپ كەتسۇن!
[6 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 12:21 چوققىغا قايتىش
AtTiLA

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا بار
دەرىجە: شەبنەم ئەزاسى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 297
شۆھرەت: 311 نۇمۇر
پۇل: 1326 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:24(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2006-04-29

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


خەنزۇلار ئۇيغۇرلار 600 يىل ئىلگىرى شىىنجاڭغا كىرگەن دەۋاتسا، ئۇلار شىنجاڭنىڭ يەرلىك خەلقى ئۇيغۇر ئىكەنلىكىگە بۇرۇندىن تارتىپ يالغان ئىلمى ماتىريالارنى يىزىپ چىقتى.. چۈنكى ئۇلار شىنجاڭنى بۇرۇندىن تارتىپ جوڭگونىڭ زىمىنى دەيدۇ.
( شىنجاڭ جوڭگونىڭ ئايرىلماس بىر قىسىمى )
گەپنىڭ تىگىدە گەپ بار


upuk

QQ:86388503
[7 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 13:33 چوققىغا قايتىش
kukbax

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: شەبنەم ئەزاسى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 230
شۆھرەت: 231 نۇمۇر
پۇل: 2300 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:42(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-06-23

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


تۆمۈر دىگەن ئاكىڭىز مىللەت ئۈچۈن ئانچە مۇنچە ئىش قىلىپ بېرىۋىدى ،ئەپكىلىپ ئاتاقلىق ناخشىچىڭىز پاشا ئىشاننىڭ كەينىگە تىزىپ قويدى.بىلمىسىڭىز قالايماقان جۆيلىمەڭ!!!

upuk
[8 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 13:37 چوققىغا قايتىش
hux-nigar

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: يېڭى ئۆگەنگۈچى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 25
شۆھرەت: 26 نۇمۇر
پۇل: 250 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:13(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-12-08

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


مەن ئىشىنەتتىم خەلقچىل ئەپەندى بۇ   نۇقتىنى   ئىسپاتلاش ئۈچۈن قان -تەرى بەدىلىگە   كۆپ ماتىريال ئىزلەپ   كەڭ ئۇيغۇر جامائەتچىلىككەن ھەقىقى پۇت تېرەپ   تۇرغۇدەك ئىسپات ماتىريال بىلەن قايىل قىلىدۇ دەپ ! ئاپىرىن ئاپىرىن ئەپەندىلەر !

يەنە   دىككى -دىككاڭ خانىممۇ   بوش كەلمەي   ماتىريال   توپلاپ كىشىنىڭ ئەقلى تەپەككۈرىنى قايىل قىلىدىغان   ئىنكاسلىرىچۇ   ؟ ئاپىرىن   مۇنبەرنىڭ مۇشۇنداق ئېسىل   يەرلىرىدىن سۈيۈنىمەن مەن   . رەھمەت سىلەرگە .

قېنى باشقۇرغۇچىلار   مۇنۇ تېمىنى باھالاپ   قۇيمامسىلەركىن   !


[ بۇ يازما hux-nigar تەرپىدىن 2007-12-08 13:45 دە قا ]


upuk
[9 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 13:40 چوققىغا قايتىش
caesar



ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: يېزىش چەكلەنگەن
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 74
شۆھرەت: 75 نۇمۇر
پۇل: 740 سوم
تۆھپە: 2 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:1(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-10-19

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


No permission to view this article

Yadikar tori
[10 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 14:33 چوققىغا قايتىش
koknur217



ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: شەبنەم ئەزاسى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 117
شۆھرەت: 118 نۇمۇر
پۇل: 1020 سوم
تۆھپە: 0 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:60(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-10-07

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


نۇرغۇن ئىسل ئەنئەنلىرىمىز مۇشۇ زاماندا باشقا مىللەتلەرنىڭ بولۇپ كىلىۋاتىدىغۇ،توۋا.بۇلاردا قىلچىلىكمۇ يۇز دىگەن نەرسە يوق، ھەممىنى يالماپلا يۇتۇۋىتىشكە تۇرغان.

Yadikar tori
[11 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 14:45 چوققىغا قايتىش
diki-dikkang
يازما يوللاش ئۇستىسى ئىجاتچان ئەزا

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: تېما چولپىنى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 1208
شۆھرەت: 1317 نۇمۇر
پۇل: 11921 سوم
تۆھپە: 72 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:333(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2006-07-17

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


Qanat
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The examples and perspective in this article or section may not represent a worldwide view of the subject.
Please improve this article or discuss the issue on the talk page.

This article applies primarily to Iran
A qanat (from Arabic: قناة) or kareez (from (Persian: كاريز)) is a water management system used to provide a reliable supply of water to human settlements or for irrigation in hot, arid and semi-arid climates. The widespread distribution of qanat known in different places in their local names has confounded the question of its origin,[1] but the earliest evidence of this technology dates back to ancient Persia,[2] and spread west during the Arab Muslim conquests, to the Iberian peninsula, southern Italy and North Africa.[3]


A kariz (a small qanat) surfacing in Tehran. It is used for watering the grounds of The National Library of Iran.
Exit of a foggara in LibyaContents
1 Qanats and settlement patterns
1.1 Features common to regions which use qanat technology
1.2 Settlement patterns
2 Construction
2.1 Preparations
2.2 Excavation
2.3 Maintenance
2.4 Value
3 Other applications for qanats
3.1 Distribution systems
3.2 Water storage
3.3 Cooling
3.4 Ice storage
4 Common terms
5 Qanats in practical application
5.1 Asia
5.1.1 China
5.1.2 Pakistan
5.1.3 Iran
5.1.4 Syria
5.2 Arabian Peninsula
5.2.1 United Arab Emirates
5.2.2 Oman
5.3 North Africa
5.3.1 Egypt
5.3.2 Libya
5.3.3 Tunisia
5.3.4 Algeria
5.3.5 Morocco
5.4 Europe
5.4.1 Spain
5.4.2 Italy
5.4.3 Luxembourg
5.5 The Americas
6 See also
7 Notes
8 References
9 External links



[edit] Qanats and settlement patterns
Qanats are constructed as a series of well-like vertical shafts, connected by gently sloping tunnels. This technique:

Taps into subterranean water in a manner that efficiently delivers large quantities of water to the surface without need for pumping. The water drains relying on gravity, with the destination lower than the source, which is typically an upland aquifer.
Allows water to be transported long distances in hot dry climates without losing a large proportion of the source water to seepage and evaporation.
It is very common in the construction of a qanat for the water source to be found below ground at the foot of a range of foothills of mountains, where the water table is closest to the surface. From this point, the slope of the qanat is maintained closer to level than the surface above, until the water finally flows out of the qanat above ground. To reach an underground aquifer qanats must often be of extreme length.[4]


[edit] Features common to regions which use qanat technology
The qanat technology was used most extensively in areas with the following characteristics:[citation needed]

An absence of larger rivers with year-round flows sufficient to support irrigation.
Proximity of potentially fertile areas to precipitation-rich mountains or mountain ranges.
Arid climate with its high surface evaporation rates so that surface reservoirs and canals would result in high losses
An aquifer at the potentially fertile area which is too deep for convenient use of simple wells.
The investment and organization required by the construction and the maintenance of a qanat is typically provided by local merchants or landowners in small groups. In the middle of the twentieth century, it is estimated that approximately 50,000 qanats were in use in Iran[4], each commissioned and maintained by local users[5]. The qanat system has the advantage of being relatively immune to natural disasters (earthquakes, floods…) and human destruction in war. Further it is relatively insensitive to the levels of precipitation; a qanat typically delivers a relatively constant flow with only gradual variations from wet to dry years.


[edit] Settlement patterns
A typical town or city in Iran and elsewhere where the qanat is used has more than one qanat. Fields and gardens are located both over the qanats a short distance before they emerge from the ground and after the surface outlet. Water from the qanats defines both the social regions in the city and the layout of the city.[4]

The water is freshest, cleanest, and coolest in the upper reaches and more prosperous people live at the outlet or immediately upstream of the outlet. When the qanat is still below grade, the water is drawn to the surface via Ater-wells or animal driven Persian wells. Private subterranean reservoirs could supply houses and buildings for domestic use and garden irrigation as well. Further, air flow from the qanat is used to cool an underground summer room (shabestan) found in many older houses and buildings.[4]

Downstream of the outlet, the water runs through surface canals called jubs (jūbs) which run downhill, with lateral branches to carry water to the neighborhood, gardens and fields. The streets normally parallel the jubs and their lateral branches. As a result, the cities and towns are oriented consistent with the gradient of the land; what is sometimes viewed as chaotic to the western eye is a practical response to efficient water distribution over varying terrain.[4]

The lower reaches of the canals are less desirable for both residences and agriculture. The water grows progressively more polluted as it passes downstream. In dry years the lower reaches are the most likely to see substantial reductions in flow[4].


[edit] Construction
Traditionally qanats are built by a group of skilled laborers, muqannīs, with hand labor. The profession historically paid well and was typically handed down from father to son.[4]


[edit] Preparations
The critical, initial step in qanat construction is identification of an appropriate water source. The search begins at the point where the alluvial fan meets the mountains or foothills; water is more abundant in the mountains because of orographic lifting and excavation in the alluvial fan is relatively easy. The muqannīs follow the track of the main water courses coming from the mountains or foothills to identify evidence of subsurface water such as deep-rooted vegetation or seasonal seeps. A trial well is then dug to determine the location of the water table and determine whether a sufficient flow is available to justify construction. If these prerequisites are met, then the route is laid out aboveground.[6][4]

Equipment must be assembled. The equipment is straightforward: containers (usually leather bags), ropes, reels to raise the container to the surface at the shaft head, hatchets and shovels for excavation, lights, spirit levels or plumb bobs and string. Depending upon the soil type, qanat liners (usually fired clay hoops) may also be required.[6][4]

Although the construction methods are simple, the construction of a qanat requires a detailed understanding of subterranean geology and a degree of engineering sophistication. The gradient of the qanat must be carefully controlled—too shallow a gradient yields no flow—too steep a gradient will result in excessive erosion, collapsing the qanat. And misreading the soil conditions leads to collapses which at best require extensive rework and, at worst, can be fatal for the crew.[6]


[edit] Excavation

Qanat construction.Construction of a qanat is usually performed by a crew of 3-4 muqannīs. For a shallow qanat, one worker typically digs the horizontal shaft, one raises the excavated earth from the shaft and one distributes the excavated earth at the top.[6]

The crew typically begins from the destination to which the water will be delivered into the soil and works toward the source (the test well). Vertical shafts are excavated along the route, separated at a distance of 20-35 m. The separation of the shafts is a balance between the amount of work required to excavate them and the amount of effort required to excavate the space between them, as well as the ultimate maintenance effort. In general, the shallower the qanat, the closer the vertical shafts. If the qanat is long, excavation may begin from both ends at once. Tributary channels are sometimes also constructed to supplement the water flow.[6][4]

Most qanats in Iran run less than 5 km. The overall length of the qanat often runs up to 16 km, while some have been measured at ~70 km in length near Kerman. The vertical shafts usually range from 20 to 200 meters in depth, although in Iran qanats in the province of Khorasan have been recorded with vertical shafts of up to 275 m. The vertical shafts support construction and maintenance of the underground channel as well as air interchange. Deep shafts require intermediate platforms to simplify the process of removing spoils.[6][4]

The qanat's water-carrying channel is 50-100 cm wide and 90-150 cm high. The channel must have a sufficient downward slope that water flows easily. However the downward gradient must not be so great as to create conditions under which the water transitions between supercritical and subcritical flow; if this occurs, the waves which are established result in severe erosion and can damage or destroy the qanat. In shorter qanats the downward gradient varies between 1:1000 and 1:1500, while in longer qanats it may be almost horizontal. Such precision is routinely obtained with a spirit level and string.[6][4]

In cases where the gradient is steeper, underground waterfalls may be constructed with appropriate design features (usually linings) to absorb the energy with minimal erosion. In some cases the water power has been harnessed to drive underground mills. If it is not possible to bring the outlet of the qanat out near the settlement, it is necessary to run a jub or canal overgound. This is avoided when possible to limit pollution, warming and water loss due to evaporation.[6][4]

The construction speed depends on the depth. At 20 meters depth, a crew of 4 people can excavate a horizontal length of 40 meters per day. When the vertical shaft reaches 40 meters, they can only excavate 20 meters horizontally per day and at 60 meters in depth this drops below 5 horizontal meters per day. Deep, long qanats (which many are) require years and even decades to construct.[6][4]

The excavated material is usually transported by means of leather bags up the vertical shafts. It is mounded around the vertical shaft exit, providing a barrier that prevents windblown or rain driven debris from entering the shafts. From the air, these shafts look like a string of bomb craters.[6]


[edit] Maintenance
The vertical shafts may be covered to minimize in-blown sand. The channels of qanats must be periodically inspected for erosion or cave-ins, cleaned of sand and mud and otherwise repaired. Air flow must be assured before entry for human safety.


[edit] Value
The value of a qanat is directly related to the quality, volume and regularity of the water flow. Much of the population of Iran historically depended upon the water from qanats; the areas of population corresponded closely to the areas where qanats are possible. Although a qanat was expensive to construct, its long-term value to the community, and therefore to the group who invested in building and maintaining it, was substantial. [4]


[edit] Other applications for qanats

[edit] Distribution systems
Qanats were frequently split into an underground distribution network of smaller canals called kariz when reaching a major city. Like Qanats, these smaller canals were below ground to avoid contamination.


[edit] Water storage

An ab anbar with double domes and windcatchers in the central desert city of Naeen, near Yazd.An Ab Anbar is a traditional qanat fed reservoir for drinking water in Persian antiquity.

[edit] Cooling

Wind tower and qanat used for cooling.Qanats used in conjunction with a wind tower can provide cooling as well as a water supply. A wind tower is a chimney-like structure positioned above the house to catch the prevailing wind. The tower catches the wind, driving a hot, dry breeze into the house; the flow of the incoming air is then directed across the vertical shaft from the qanat. The air flow across the vertical shaft opening creates a lower pressure (see Bernoulli effect) and draws cool air up from the qanat tunnel, mixing with it. The air from the qanat was drawn into the tunnel at some distance away and is cooled both by contact with the cool tunnel walls/water and by the giving up latent heat of evaporation as water evaporates into the air stream. In dry desert climates this can result in a greater than 15°C reduction in the air temperature coming from the qanat; the mixed air still feels dry, so the basement is cool and only comfortably moist (not damp). Wind tower and qanat cooling have been used in desert climates for over 1000 years.[7]


[edit] Ice storage
In 400 BC Persian engineers had already mastered the technique of storing ice in the middle of summer in the desert. The ice was brought in during the winters from nearby mountains in large quantities, and stored in specially designed, naturally cooled refrigerators called yakhchal (meaning ice pits). A large underground space with thick insulated walls was connected to a qanat, and a system of windcatchers was used to draw cool subterranean air up from the qanat to maintain temperatures inside the space at low levels, even during hot summer days. As a result, the ice melted slowly and ice was available year-round.


[edit] Common terms
Qanat is from the Persian word qanāt, pronounced as ‘kanat’ in Arabic and ‘karez’ in Pashto. A qanat is referred to by different names in different regions: qanat (Iran); karez (Afghanistan and Pakistan); karez (China); qanat romani (Jordan and Syria); khettara (Morocco); galeria (Spain); falaj (United Arab Emirates and Oman); Kahn (Baloch). foggara/fughara is the French translation of the Arabic qanat, used in North Africa although the origin of the name is unknown.[8] Alternative terms for Qanats in Asia and North Africa are kakuriz, chin-avulz, and mayun.

Common variant spellings/transliterations of qanat in English include kanat, khanat, kunut, kona, konait, ghanat, ghundat.

Closely related to such structures is the karez.


[edit] Qanats in practical application

[edit] Asia

[edit] China

Karez gallery near Turpan, Xinjiang, China
Model of karez well system (Turfan Water Museum) ChinaAn oasis at Turpan in the deserts of northwestern China uses water provided by qanat (locally karez). Turfan has long been the center of a fertile oasis and an important trade center along the Silk Road's northern route, at which time it was adjacent to the kingdoms of Korla and Karashahr to the southwest. The historical record of the karez system extends back to the Han Dynasty. The Turfan Water Museum (see photos on this page) is a Protected Area of the People's Republic of China because of the importance of the local karez system to the history of the area. The number of karez systems in the area is slightly below 1,000 and the total length of the canals is about 5,000 kilometers in length.[9]


[edit] Pakistan
The Chagai district is in the north west corner of Balochistan, Pakistan, bordering with Afghanistan and Iran. Karez's are found more broadly in this region. They are spread from Chaghai district all the way up to Zhob district. A number of them are present in Qilla Abduallah and Pishin districts. Karez's are also extensively found in the neighbouring areas of Afghanistan like Kandahar. The remains of qanats (called karezes) found in different parts of the district are attributed to the Arabs.


[edit] Iran
Main article: Traditional water sources of Persian antiquity
About four-fifths of the water used in the plateau regions of Iran is brought to use in this way. However, because agriculture is less and less practiced in Iran, the qanats that are being made now are not as effective as those made in the past because knowledge of how to make them is being lost. Also, the construction and maintenance of a qanat is unpleasant and dangerous, and modern technology allows water to be pumped from a drilled well. Hence although qanats still exist, they are falling out of use.

The oldest and largest known qanat is in the Iranian city of Gonabad which after 2700 years still provides drinking and agricultural water to nearly 40,000 people. Its main well depth is more than 360 meters and its length is 45 kilometers. Yazd and Kerman are the also known zones for their dependence with an extensive system of qanats.

In traditional Persian architecture, a Kariz (کاریز) is a small Qanat, usually within a network inside an urban setting. Kariz is what distributes the Qanat into its final destinations. (see also Traditional water sources of Persian antiquity and Ab Anbar)


[edit] Syria
Qanats were found over much of Syria. The widespread installation of groundwater pumps has lowered the water table and antiquated the old qanat system. Qanats have gone dry and been abandoned across the country.[10]


[edit] Arabian Peninsula

[edit] United Arab Emirates
The oasis of Al Ain in the United Arab Emirates continues traditional falaj (qanat) irrigations for the palm-groves and gardens. Evidence suggests the technology has been in use for 3000 years here.[11]


[edit] Oman
A ribbon of oases, watered by wells and underground channels (falaj), extends the length of the Oman plain, extending about ten kilometers inland. Nizwa was the capital city of Oman proper was built around a falaj (qanat) which is in use to this day.

In July 2006, the five representative examples of this irrigation system were inscribed as a World Heritage Site.


[edit] North Africa

[edit] Egypt
There are 4 main oases in the Egyptian desert. The Kharga Oasis is one of them which has been extensively studied. As early as the second half of the 5th century BC there is evidence that water was being used via qanats. The qanat is excavated through water-bearing sandstone rock which seeps into the channel to collect in a basin behind a small dam at the end. The width is approximately 60 cm, but the height ranges from 5 to 9 meters; it is likely that the qanat was deepened to enhance seepage when the water table dropped (as is also seen in Iran). From there the water was used to irrigate fields. [12][6]

There is another instructive structure located at the Kharga Oasis. A well which apparently dried up was improved by driving a side shaft through the easily penetrated sandstone (presumably in the direction of greatest water seepage) into the hill of Ayn-Manâwîr to allow collection of additional water. After this side shaft had been extended, another vertical shaft was driven to intersect the side shaft. Side chambers were built and holes bored into the rock—presumably at points where water seeped from the rocks—are evident.[12]


[edit] Libya
David Mattingley reports foggara extending for hundreds of miles in the Garamantes area near Jarma in Libya: "The channels were generally very narrow - less than 2 feet wide and 5 high - but some were several miles long, and in total some 600 foggara extended for hundreds of miles underground. The channels were dug out and maintained using a series of regularly-spaced vertical shafts, one every 30 feet or so, 100,000 in total, averaging 30 feet in depth, but sometimes reaching 130." ("The 153 Club Newsletter", July 2007 No. 112, pp.14-19; reprinted from Current world Archaeology.


[edit] Tunisia
The foggara water management system in Tunisia, used to create oases, is similar to that of the Iranian qanat. The foggara is dug into the foothills of a fairly steep mountain range such as the eastern ranges of the Atlas mountains. Rainfall in the mountains enters the aquifer and moves toward the Saharan region to the south. The foggara, 1 to 3 km in length, penetrates the aquifer and collects water. Families maintain the foggara and own the land it irrigates over a ten meter wide, with width only by the size of plot that the available water will irrigate.[13]


[edit] Algeria

Water "metering" through a distribution weir on a foggara in AlgeriaQanats (designated foggaras in Algeria) are the source of water for irrigation at large oases like that at Gourara. The foggaras are also found at Touat (an area of Adrar 200 km from Gourara). The length of the foggaras in this region is estimated to be thousands of kilometers.

Although sources suggest that the foggaras may have been in use as early as 200 AD, they were clearly in use by the 11th century after the Arabs took possession of the oases in the 10th century and imposed the Islamic religion upon the residents.

The water is metered to the various users through the use of distribution weirs which meter flow to the various canals, each for a separate user.

The humidity of the oases is also used to supplement the water supply to the foggara. The temperature gradient in the vertical shafts causes air to rise by natural convection, causing a draft to enter the foggara. The moist air of the agricultural area is drawn into the foggara in the opposite direction to the water run-off. In the foggara it condenses on the tunnel walls and the air passed out of the vertical shafts. This condensed moisture is available for reuse. [14]


[edit] Morocco
In southern Morocco the qanat (locally khettara) is also used. On the margins of the Sahara Desert, the isolated oases of the Draa River valley and Tafilalt have relied on qanat water for irrigation since the late-14th century. In Marrakech and the Haouz plain the qanats have been abandoned since the early 1970s as they've dried; in the Tafilaft area half of the 400 khettaras are still in use. The Hassan Adahkil Dam's impacts on local water tables is said to be one of the many reasons given for the loss of half of the khettara.[10]

The black berbers of the south are the hereditary class of qanat diggers in Morocco who build and repair these systems. Their work is hazardous.[8]


[edit] Europe

[edit] Spain
There are still many examples of galeria or qanat systems in Spain, most likely brought to the area by the Moors during their occupation of the Iberian peninsula. Turrillas in Andalusia on the north facing slopes of the Sierra de Alhamilla has evidence of a qanat system. Granada is another site with an extensive qanat system.[15]


[edit] Italy
The entire ancient town of Palermo in Sicily has been built over a huge qanat system built during the Arab period (827-1072). Many of the qanat are now mapped and some can be visited. An interesting building is the famous Scirocco room, which has an air refreshing system using the flux of waters of a qanat and a "wind tower", a structure able to catch the wind and direct it into the room.


[edit] Luxembourg
The Raschpëtzer near Helmsange in southern Luxembourg is a particularly well preserved example of a Roman qanat. It is probably the most extensive system of its kind north of the Alps. To date some 330 m of the total tunnel length of 600 m have been explored. Thirteen of the 20 to 25 shafts have been investigated.[16] The qanat appears to have provided water for a large Roman villa on the slopes of the Alzette valley. It was built during the Gallo-Roman period, probably around the year 150 and functioned for about 120 years thereafter.


[edit] The Americas
Qanats in the Americas can be found in the Atacama regions of Peru, and Chile at Nazca and Pica.[10] The Spanish introduced qanats into Mexico in 1520 AD.[17]


[edit] See also
Yakhchal, ancient natural refrigerators in Persia.
Traditional water sources of Persian antiquity
Menara gardens

[edit] Notes
^ Etymological Conduit to the Land of Qanat. Retrieved on 2007-09-28.
^ Ahmad Y Hassan, Transfer Of Islamic Technology To The West, Part Ii: Transmission Of Islamic Engineering
^ Transmission of Islamic Tecnology - Qanat. www.history-science-technology.com. Retrieved on 2007-10-22.
^ a b c d e f g h i j k l m n o Kheirabadi, Masoud (1991). Iranian Cities: Formation and Development. University of Texas Press. ISBN 0-292-78517-8.
^ Of these only 25,000 remain in use as of 1980.
^ a b c d e f g h i j k Smith, Anthony (1953). Blind White Fish in Persia. London, George Allen & Unwin. ISBN none.
^ Bahadori, M. N. titled "Passive Cooling Systems in Iranian Architecture" Scientific American, February 1978, pages 144-154.
^ a b Article titled Etymological Conduit to the Land of Qanat by Dr. V. Sankaran Nair, 2004
^ Oasis at Turpan in northwestern China uses water provided by karez.
^ a b c http://www.waterhistory.org/histories/qanats/ History from Waterhistory.org]
^ Arabian wildlife article
^ a b Michel Wuttmann, "The Qanats of 'Ayn-Manâwîr, Kharga Oasis, Egypt", in Jasr 2001, p. 1 (pdf).
^ "Water: symbolism and culture"
^ An excellent UNESCO article with numerous clear photographs showing the Foggara in Algeria
^ http://www.ucm.es/BUCM/revistas/ghi/02143038/articulos/ELEM8484120249A.PDF Water supplies in Granada (Spanish)] A good visible qanat can be seen to the west of the church of San Lorenzo, a suburb of Segovia, irrigating what were huertas (market gardens).
^ Pierre Kayser and Guy Waringo: L’aqueduc souterrain des Raschpëtzer, un monument antique de l’art de l’ingénieur au Luxembourg. Retrieved 2 December 2007.
^ Libyan web site on qanats

[edit] References
Homayoun Motiee et al., "Assessment of the Contributions of Traditional Qanats in Sustainable Water Resources Management", International Journal of Water Resources Development, Vol. 22, No. 4. (December 2006), p. 575-588.


Yadikar tori

زورىگۇل قۇتئال



www.ukij.org/teshwiq




[12 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 15:15 چوققىغا قايتىش
HALKQIL
ئىجاتچان ئەزا

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: تىرىشچان ئەزا
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 765
شۆھرەت: 884 نۇمۇر
پۇل: 7593 سوم
تۆھپە: 45 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:606(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2007-01-13

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


سىزدىن خوش بولۇپ كىتەي diki-dikkang خېنىم، ئاچام مەن مىنىڭ تېمامنى سۆكمەڭ دىمەكچى ئەمەسمەن، نىمىشقا بىرەر تورداش مۇنبەرگە تارىخقا مۇناسىۋەتلىك بىرەر تېما يوللىسىلا، سىز ئۇلارنىڭ تېمىسىغا قارىشى يېڭى ئاساسسىز ئاكىتلارنى تېپىپ ئۇلارنىڭ دىگەنلىرىنى سۆكمەكچى بولىسىز؟. سىزچى kariz پارىسچە سۆز بولسا، ئەمىسە ئۇيغۇرچىدا kariz نىمە دەپ ئاتىلىدۇ؟ پارىسچە ئىسمىنى تېپىپسىز يۇ نىمىشقا ئۇيغۇرچە ئىسمىنى دىيەلمەيسىز؟ سىز پەقەت « باشقا » لار يازغان تارىخقىلا ئىشىنەمسىز؟ ئۇنداق ئۆزىمىزنىڭكىنى ئۆزىمىز سۆكۈپلا يۈرسەك باشقىلارنىڭ راس، بىزنىڭ يالغان بوپ قالمامدۇ؟. مەنمۇ يۇقارقى تېمىنى يوللاشتىن بۇرۇن بۇ جەھەتتە كۆپ ئىزدەندىم، ئەمما ئۇيغۇرلاردا   kariz نى پەقەت   kariz دەپلا ئاتايدىكەن kariz نىڭ باشقىچە ئىسمى بارلىقىنى مەن ھىچ بىر ئۇچراتمىدىم. ئىشىنىمەنكى kariz ئۇيغۇرچە ئىسىم، kariz ئۇيغۇرلارنىڭ ئىجادىيىتى.

شۇ چاغدىكى ئەجدادلىرىمىز يا جىننىسقا ئىلتىماس قىلماپتۇ، يا پاتىنىتقا ئالتىماس قىلماپتۇ. ئۇلارنىڭ شۇلا خاتالىقى بارغۇ .... ،   ھە diki-dikkang خانىم  



[ بۇ يازما HALKQIL تەرپىدىن 2007-12-08 19:26 دە قايت ]


upuk

http://bbs.halkqil.com/kiring


[13 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 15:21 چوققىغا قايتىش
diki-dikkang
يازما يوللاش ئۇستىسى ئىجاتچان ئەزا

ھالىتى : بۇ ئەزا توردا يوق
دەرىجە: تېما چولپىنى
نادىر تېما: 0
يازما سانى: 1208
شۆھرەت: 1317 نۇمۇر
پۇل: 11921 سوم
تۆھپە: 72 نۇمۇر
توردىكى ۋاقتى:333(سائەت)
ئەزا بولغان ۋاقتى : 2006-07-17

ئاپتور ئارخىۋىنى كۆرۈش قىسقا ئۇچۇر يوللاش بۇ يازمىنى تەۋسىيە قىلىش نەقىل قىلىپ ئىنكاس يوللاش


دۇنيا دىكى نوپۇزلۇق «ئوكيانۇس» قامۇستىكى ( wikipedia) مەزمۇلار دىن كۆرۈۋېلشى مۈمكىنكى، كارىزنى ئوتتۇرا ئاسىيا خەلقى ئىجات قىلىپ تەدرىجى يىپەك يولى، ئەرەپ باسمىچىللىرى( دىنى ئۇرۇشنى دىمەكچى) ۋە رىم قوشۇنلىرىنىڭ كېڭەيمىچىلىگى .. قاتارلىق ۋاستىلار بىلەن دۇنياغا تارالغان.
ئۇ چاغلاردا مىللەت ئوقۇمى تېخى ئېنىق ئەمەس بولغاچقا، ئارىئانلار   ، تۇرانلار بۇ تېخنىكىدىن ئورتاق پايدىلانفان.
مەيلى كارىز سۆزى پارىسچە ياكى ئۇيغۇرچە بولسۇن، بۇ تېخنىكىنىڭ مەنبەسى ئىران ئوخشايدۇ.


upuk

زورىگۇل قۇتئال



www.ukij.org/teshwiq




[14 - قەۋەت] | يوللانغان ۋاقىت : 2007-12-08 15:22 چوققىغا قايتىش
<<   1   2  >>  Pages: ( 1/2 total )


Beijing Xabnam.com Web site Group || Uighur by Oghuz Code © 2003-06 PHPWind
Time now is:02-07 16:30, Gzip disabled

biz kim heridar hemkarlishing Elan bering alakilishingqollighuchinetije