قەدىمكى ئۇيغۇر مەدەنىيىتى تارىخىدىن قىسقىچە بايان
c((D,M K(g~"'K &Af?Wu,MR ئىقتىسادى ۋە مەدەنىي ھايات S6vY]z2 b2eLme fdg*,%+ ئىقتىسادىي ھايات قايسى دەرىجىدە بولسا ، مەدەنىيەتمۇ شۇ دەرىجىدە بولىدۇ. چۈنكى ئىقتىساد ئىجتىمائى
ئىشلەپچىقرىىش مۇناسىۋەتلىرىنىڭ يىغىندىسى، ئۈستى قۇرۇلما، جۈملىدىن مەدەنىيەت تايىنىدىغان ئاساس. ھەر دەۋىرنىڭ ، ھەتتا ھەر قەۋىمنىڭ ئۆز شارائىتىغا يارىشا ماددى ئىشلەپچىقىرش كۈچلىرى ئوخشاش بولمىغانلىقى ئۈچۈن، ماددى ئىشلەپچىرىقش كۈچلىرىگە مۇناسىپ كىلىدىغان ئىشلەپچىقىرىش مۇناسىۋەتلىرى بولىدۇ.
O39U<' ئەنە شۇ ئىشلەپچىقىرىش مۇناسىۋەتلىرىنىڭ يىغىندىسى، شۇ دەۋىر يەنە شۇ قەۋمنىڭ ئىجتىمائى ، ئىتقىسادى قۇرۇلمىسىنى شەكىللەندۈرىدۇ. ئىشلەپچىقىرش كۈچلىرى ئادەملەرنىڭ تەبىئەتنى بويسۇندۇرۇش ۋە ئۆزگەرتىش ئىتقىدارى، ئىشلەپچىقىرىش جەريانىدا تەبىئەت بىلەن بولغان مۇناسىۋەتلىرىنى ئىپادىلەيدۇ. ئىجتىمائى ئىشلەپقىرىش كۈچلىرىنىڭ ماددى ئامىلى بولغان ئىشلەپچىقىرىش ۋاستىللىرىدا ئىشلەپچىقىرىش قوراللىرى مۇھىم ئورۇندا تۇرىدۇ.
!/Qa!Xx SaQ(Mr&f a<#X (.5wo @Fsk`(b3$s 1. ئىقتىسادى تۇرمۇش
4M>xxy4? EV;:|Kn' Zg9@a
_x K4Xv;r_[ قەدىمكى زاماندا ئەجداتلىرىمىزنىڭ ئىقتىسادى تۇرمۇشى ئاساسەن مۇنۇ تۆت ساھەدىن ئىبارەت ئىدى:ئوۋچىلىق ، چارۋىچىلىق ،دېھقانچىلىق ، قول - ھۈنەرۋەنچىلىك . بۇ ساھەلەر بىرىدىن بىرى ئۆسۈپ چىقىپ ، بەزى قەبىلىلەردە بىرى ئاساسىي تۇرمۇشۋاستىسى بولسا ، باشقىلىرى قوشۇمچە ئىگىلىك ھېسابلانغان ؛ بەزى قەبىلىلەر ناھايىتى ئۇزاق ۋاقىتقىچە ئوۋچىلىق بىلەنلا ھايات كەچۈرگەن .بەزى قەبىلىلەر يېقىنقى زامانلارغىچە ھەتتا ھازىرقى زامانلارغىچە چارۋىچىلىق بىلەن شۇغۇللىنىپ كەلگەن.
uGTwSf` r9d?U bA:nOsC0| k9y[WxM 1) ئوۋچىلىق.
D X!`kje6U ?k@_3MVw saZtvCL~ ئوۋچىلىق ئورمان جاڭگال جانىۋارلىرىنى ئوۋلاش سۇ جانىۋارلىرىنى ئوۋلاشتىن ئىبارەت ئىككى خىل « ئىشلەپچىقرىش ئۇسۇلى» غا بۆلۈنگەن. ئىپتىدائى ئوۋچىلىق بالدۇر ئادەملەرنىڭ مۇھىم تىرىكچىلىك ئىشلەپچىقرىىش ۋاستىسى بولغان بولسا ئىقتىسادى مەدەنىيەت تۇرمۇشى يۈكسىلىپ ، ئىگىلىكنىڭ باشقا ساھەلىرى تارماقلىنىپ چىققاندىن كىيىن ئوۋچىلىقنىڭ ئەل ئىچىدە تۇرمۇش ۋاستىسى بولۇش قىىممتى تۆۋەنلىگەن.
wm40Y.%Z بارا- بارا دىننى ئوۋ، ئات قويدى ئوۋى، كۆڭۈل ئېچىش ئوۋى، تاۋار ئوۋى كىلىپ چىققان ۋە ئوۋچىلار تۈدىسى شەكىللەنگەن.
9,M*H{; {g:
Zd o
"X8$BSB 2) چارۋىچىلىق.
ELd 0G_ dN<^,JYM mOK8K + چارۋىچلىقنىڭ دەسلەپكى باسقۇچىنى ئارخىلوگىيە ئۇسۇلى بىلەن تەتقىق قىلىشتا قەدىمكى مەدەنىيەت ئىزلىرىدىن تېپىلغان سۆڭەكلەر بىردىنبىر يىپ ئۇچى قىلىنىدۇ. ئۇ دەۋرىدا ئۆي ھايۋانلىرى بىلەن ياۋايى ھايۋانلارنىڭ ئېنىق پەرقى يوق ئىدى. زوئولوگىيە تەتقىقاتىدا ئىتنى تاشقى قىياپىتى جەھەتتە ئۆزىگە جىنىسداش كىلىدىغان ياۋايى ھايۋاندىن پەرقلىنىدىغان ئۆي ھايۋىنى دەپ ھېسابلايدۇ. ئەپسانىگە ئايلانغان باراق ئەڭ بالدۇر كۆندۈرۈلگەن ئىت دەپ تەخمىن قىلىنىدۇ. ئارخىلوگلارنىڭ تەھلىلىگە ئاساسلانغاندا ئۆي ھايۋانلىرى بىلەن ياۋايى ھايۋانلارنى پەرقلەندۈرۈشتە مۇنۇلار ئۆلچەم قىلىنغان.
KjDl[H I 0YV={yQ 1) ياۋايى ھايۋانلارنىڭ سۆڭەكلىرى ئىچىدە قېرى ھايۋانلارنىڭ بار. ئۆي ھايۋانلىرىنىڭ يوق.
w&g=4L 2) ياۋايى ھايۋانلارنىڭ ئەركەكلىرى بىلەن چىشىللرىىنىڭ سانى ئاساسەن ئوخشاش نىسبەتتە، ئۆي ھايۋانلىرى ئىچىدە چىشىللىرىنىڭ سانى كۆپ.
$GPC:d. &( 3) ياۋايى ھايۋانلار ھازىرقى ياۋا ھايۋانلارغا يېقىن. ئۆي ھايۋانلىرىمۇ ھازىرقى ئۆي ھايۋانلىرىغا يېقىن.
Q;/LZ تۇران تۈزلەڭلىكىدىكى كىلىمات شارائىتىدا ئۇزۇنغا سوزۇلىدىغان سوغۇق قىش پەسلى ئۈچۈن ئوت خەشەك تەييارلىماي تۇرۇپ، چارۋىچىلىق بىلەن ياشاش مۇمكىن ئەمەس ئىدى، شۇڭا چارۋا مال ئۈچۈن ئوت - چۆپ ئۆستۈرۈش ۋە دانلىق زىرائەت تېرىش بۇ يەردە زۆرۈر شەرت بولۇپ قالغان. نەتىجىدە چارۋىچىلىقتىن دېھقانچىلىق كىلىپ چىققان.
%s$O/pC7u Qq44E Rr!6a%vqW NxCI{>f0'y 3) دېھقانچىلىق
Y`,va3_:b 7;Q^bp>3 Zi~(X @|8.RXyP ھەممىگە مەلۇم، چارۋىچىلىق بىلەن دېھقانچىلىق ئوۋچىلىق ۋە يىغمىچىلىقتىن راۋاجلىنىپ چىققان. دېھقانچىلىق بولسا خوتۇنلار شۇغۇللانغان يىغمچىلىقتىن تەرەققى قىلىپ ۋۇجۇدقا كەلگەن.
3t'~C$=u?Y ئۇلار ئاۋۋال قاتتىق شاكاللىق ياۋا مىۋىلەر، شىرنىلىك مىۋىلەر ۋە تۈگۈنچى يىلتىزلارنى يىغقان. ئۇلارنىڭ ئۇرۇقلىرىنىڭ ياندۇرقى يىلى يەنە ئۈنگەنلىكىنى بايقاپ، ئۇرۇقلىرىنى يىغىپ ئېكىشكە باشلىغان. بالدۇر، تۇرالغۇللىرىنىڭ ئەتراپىغا ئەككەن بولسا بارا بارا كىڭىيىپ يىراقراق يەرلەرنى ئۆزلەشتۈرگەن. مەدەنىيەت ئىزلىرىدىن تېپىلغان دانلىق زىرائەتلەرگە ئاساسلانغان ئەجداتلىرىمىز ئاۋۋال ئۆزلەشتۈرگەن دانلىق زىرائەت - ئارپا، بۇغداي، تېرىق، پۇرچاق ئاندىن كىيىن « يۇرنىچىغا » ( بىدە ) ، « يىتىم » ( زىغىر ئۇرۇقى ) ئىكەنلىكى مەلۇم.