ئىگىسى: ilyas.hamit

سوپىزىمنىڭ ماھىيىتى ھەققىدە (تەۋسىيە)   [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

UID
4341
يازما
253
تېما
9
نادىر
0
جۇغلانما
4171
تىزىملاتقان
2010-8-9
ئاخىرقى قېتىم
2014-11-12
توردا
67 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 03:15:09 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
5يىل ئىلگىرى بەرقىي ئەدەبىيات مۇنبىرى ۋە ئىزدىنىش مۇنبىرىدە قۇتلۇقجان ئەكەلگەن
«سۇپىزىم» تېمىسىدىكى بۇ ماقالىنىڭ بىرىنچى ئابزاسىنى ئوقۇپلا، بۇنىڭدىكى مەزمۇنلار پەقەتلا ئىدىيەمدىن ئۆتمىگەن.
شۇ چاغدا دەرھال رەددىيە يازاي دېسەم، ۋاقتىم قىس بولغاچقا گەپلىرىم چالا بولۇپ قېلىشى مۇمكىن ئىدى. شۇنداقتىمۇ ناھەقچىلىق ئىچىمنى تاتىلاپ ئارام بەرمىگەن بولغاچقا، بىلىدىغانلىرىمنى ئازىراق بولسىمۇ ئوتتۇرىغا قويۇپ باققانتىم. تۆۋەندىكىسى مېنىڭ شۇ چاغدا يازغانلىرىم:

«بۇنى يېزىشتىن ئىلگىرى «سۇپىزىم» ئاتلىق ماقالىنى تەپسىلىي ئوقۇپ چىقتىم. زىددىيەتلەر كاللامدا بىر قەدەر ئېنىق بولدى. بۇ ماقالىنى ئۇيغۇرچىلاشتۇرغان ئۇيغۇر قېرىندىشىمىز بىلەنمۇ ئۇبدان سۆھبەتلەشتۇق، ئۇنىڭ ئۆزىمۇ ماقالىدىكى خاتا گەپلەرنى ئېتىراپ قىلدى (تۆزىتىدىغانلىقىنىمۇ ئېيتتى). مەن بۇ «سۇپىزىم» تېمىسى سۆزلەنگەن «ھازىرقى زامان دىن، مەزھەب ۋە پىكىر ئېقىملىرى ئېنسىكلوپېدىيىسى» دېگەن كىتاپ بىلەنمۇ تونۇشۇپ چىقتىم. كىتاپنىڭ كىم تەرىپىدىن، قانداق ئىدىيە ئارقا كۆرۈنۈشى ئىچىدە يېزىلغانلىقى ئايان بولغاندىن كېيىن، تەسەۋۋۇپقا چاپلانغان بەتناملارنىڭ ناھەقلىقىنى كۆپچىلىك ھىس قىلىۋالسۇن دەپ قاراشلىرىمنى يۇقارىدىكى «سۇپىزىم» تېمىسىدىكى ماقالىدىكى بەزى  جۈملىلەرگە رەددىيە بەرگەن ئاساستا قىسقىچە بايان قىلماقچىمەن.

(دىققەت: تورداشلارنىڭ جۈملىلەرنى، دەلىللەرنى سېلىشتۇرۇشىغا ئاسان بولسۇن ئۈچۈن، قارشى پىكرىمنى http://www.munber.org/M_P_Ekimliri/sofizim.pdf دىكى جەمئى 32 بەتنى ئاساس قىلىپ تۇرۇپ يازىمەن. بەت تەرتىۋىنى شۇ يەرگە قاراپ بىلىۋالغايسىلەر.)

1.     ئەسلى ئەسەرنىڭ بېشىدا «ھازارەت بابىدا» يەنى «مەدەنىيەت بابىدا» دەپ يېزىلغاننى «ھاقارەت بابىدا» دەپ كۆچۈرۈپ چاپلاپسىلەر. بۇ ئېنىقكى ئىملا خاتالىقى. بۇنداق كىچىك خاتالىقلارنى تەنقىد قىلمايمەن.  

2.     ئەڭ چوڭ تۆھمەت: 1-بەت ئېنىقلىمىدىكى «...تەسەۋۋۇپچىلار شەرئىي ۋاستىلەرگە ئەگىشىش ئارقىلىق ئەمەس، كەشف (بايقاش) ۋە كۆرۈش ئارقىلىق ئاللاھتائالانى بىلىشكە يېتىش مەقسىتىدە نەپسىنى تەربىيىلەش...»، «...بۇددىست پەلسەپىلىرى بىلەن گىرەلىشىپ كەتكەن...»، «... ئەھلى سۈننەت ۋەلجامائەت تۇتۇپ ماڭغان ھەق يولدىن ئېغىشنىڭ مەركىزى نوقتىسىدا ياتىدۇ» دېگەن ئۈچ جۈملە سۆز.

يۇقارقى ئۈچ جۈملە سۆزنىڭ ئۆزىلا تەسەۋۋۇپنىڭ پۈتۈنلەي خاتا، ئىسلامغا يات، ئازغۇن بىدئەت ئىكەنلىكىنى كۆرسىتىپ، ئۇنى ئۇر-چاپ قىلىشقا، ئۇجۇقتۇرۇشقا يېتىپ ئاشىدۇ. بۇنىڭ بىلەن كاللىمىزدا تەسەۋۋۇپچى (مۇتەسەۋۋۇپ)، سۇپى ئاتالغان كىشىلەر (مەشھۇرلىرىدىن ھەسەن بەسرى، جۇنەيد باغدادى، جالالىددىن رۇمى، ئىمام غەززالىي، شاھى نەقشىبەندى، ئابدۇلقادىر جەيلانى، يۈسۈپ خاس ھاجىپ، يۇنۇس ئەمرە، غۇجا ئەخمەد يەسەۋى، ئەلشىر ناۋايى، ئىمام رەببانى...، كۈنىمىزدە ئەتراپىمىزدا ئۆزىنى نەقشىبەندى... تەرىقىتىگە مەنسۇپ دېگەن كىشىلەر، مەسىلەن: ئەلى ئەسسابۇنى، شەيخ نازىم كىبرىسىي، كۈنىمىزدە تۈركىيەدىكى مەھمۇت ئەپەندى ... قاتارلىقلار)نىڭ ھەممىسىنىڭ ھەقىقىي مۇسۇلمان ئىكەنلىكىگە نىسبەتەن بىر شەك-شۈبھە پەيدا بولىدۇ-دە، ئۇلارنى ئىنكار قىلىشقا، تىللاشقا، قاغاشقا باشلايمىز. ئازىراق تارىخ ساۋادىمىز بولسا ئەگەر، مۇشۇ «ئازغۇن تەسەۋۋۇپ» ئىدىيىسى تەسىرى بىلەن مۇسۇلمان بولغانلارنىڭ ئېتىقادىدىن گۇمانلانغاچ، ئۇلارنىڭ قانداقسىگە مۇسۇلمان بولۇپ قالغانلىقىغا ھەيرانلىقىمىز كېلىدۇ. ئەڭ ئاددى بىر مىسال:

بۇ ماقالىنىڭ 12-بېتىدە: «...(ئابدۇلقادىر جەيلانىنىڭ) سۆزلىرىدىكى شىرىك ۋە پەرۋەردىگارلىقنى دەۋا قىلىش مانا مەن دەپ چىقىپ تۇرىدۇ...» دېيىلگەن. دېمەك، ئابدۇلقادىر جەيلانى «مۇشرىك» بولدى دېگەن گەپ. يەنە مۇشۇ ماقالىنىڭ 22-بېتىدە: «ئۇنىڭ (يەنى جەيلانىنىڭ) تەرىقىتى ئافرىقىدا ئىسلام دىنىنى تارقىتىش ئىشلىرىدا كۆرۈنەرلىك رول ئوينىغان، ئىسلام مەركەزلىرىنى قۇرۇشقا ھەسسە قۇشقان ۋە مەغرىپكە باستۇرۇپ كېلىۋاتقان ياۋرۇپانىڭ تەسىرىگە قارشى چەكلىگۈچىلىك مەيداندا تورغان.» دېيىلگەن.
ئەقلىي بار ئادەم سورىماي تورالمايدۇكى، بىر ئادەم ئۆزىدە يوق نەرسىنى باشقىسىغا قانداق بېرەلەيدۇ؟! جەيلانى «مۇشرىك» بولسا، ئۇنىڭ تەسىرى بىلەن ئافرىقىدا ئىسلاملىشىش قانداق مەيدانغا كەلگەندۇ؟!
......

يەنە بىز بىلىدىغان تارىخي پاكىتلارغا قاراپ باقايلى:
ــــ قاراخانىيلارنىڭ ئىسلاملىشىشىغا سەۋەپچى بولغان ئەبۇ نەسىر سامانى سۇپى، يەنى مۇتەسەۋۋۇپ ئىدى. (سەيپىدىن ئېزىز يازغان «سۇتۇق بۇغراخان» ناملىق كىتاپقا قاراڭ.)

  ــــ يۇرتىمىزنى موڭغۇللار بېسىۋالغاندىن كېيىن، شۇ موڭغۇللار ھۆكۈمدارلارنىڭ مۇسۇلمان بولۇشى
(توغلۇق تېمور خان (1347-1363)غا تەبلىغ قىلغان شەيخ جامالىددىن، ئوغلى راشىدۇددىن سۇپى ئىدى)
(مەنبە: ئەبۇل ھەسەن ئەننەدەۋى يازغان ئەرەپچە ئەسەر، تۈركچىگە تەرجىمىسى: «Islam Onderleri Tarihi»،420-بەت))
يۇرتىمىزدىكى موڭغۇللارنىڭ ئاخىرىدا پۈتۈنلەي تۈركلىشىپ، ئاسسىمىلاتسىيە بولۇپ سىڭىپ كېتىشى،
بۇددىست كۇچا خەلقىنىڭ مىلادى 1348-يىلى مۇسۇلمان بولىشىدا مۇھىم رول ئوينىغان
شەيخ نىزامىدىن ئىسىملىك ئادەم سۇپى
(مەنبە: ھاجى نۇر ھاجى، چىن گوگۇاڭ يازغان: «شىنجاڭ ئىسلام تارىخى» 175-176-بەتلەر)؛
تۇرپان خەلقىنىڭ مۇسۇلمان بولۇشى (1437-يىل)،
قۇمۇل خەلقىنىڭ مۇسۇلمان بولۇشى (1513-يىل) جەريانىغا نەزەر سالىدىغان بولساق،
ھەممىسىدە مۇشۇ سۇپىلارنىڭ قانچىلىك ئاكتىپ رول ئوينىغانلىقى سىر ئەمەس.
باھائۇددىن نەقشىبەندى (1318-1389)نىڭ يولىنى تۇتقان غۇجا مەخدۇم ئەزەم (1471-1549) قەشقەرگە كەلگەندە، خەلق تەرىپىدىن قىزغىن قارشى ئېلىنغان. بۇ سۇپىلار كەلگەن كۈنىلا ئۇيغۇرغا پالاكەت ئېلىپ كەلمىگەن. ئۇيغۇرلار موڭغۇللارنىڭ مىسلىسىز زۇلۇمىدىن قۇتۇلۇپ، پەيدىنپەي ئۆزىنىڭ مۇستەقىل، ئاۋات، گۈزەل ۋەتىنىگە ئىگە بولغان. 1533-1560-يىللار ئارىسىدىكى سەئىدىيە خانلىقى گۈللەپ-ياشنىغان زاماندا سۇپىلار كۆپ ئىدى. ئۇلارنىڭ تىرىشىشى نەتىجىسىدە موڭغۇل ياسا قانۇنىنىڭ ئورنىغا يورتىمىزدا پەيدىنپەي شەرىئەت قانۇنى جارى بولىدىغان ۋەزىيەت بارلىققا كەلگەنلىكى تارىخچىلارغا ئايان.
سۇپى ئاپپاق غۇجا 1694-يىلى ئۆلگەن، ئۇنىڭ "ساتقۇنلۇقى" تۈپەيلى بېشىمىزغا كەلگەن بالا-قازا بولسا، يۇرتىمىزغا سۇپىلار كىرگەندىن كېيىن نەچچە يۈز يىل ئۆتكەندىن كېيىن يۈز بەرگەن پاجىئە. (تاكى 1884-يىلى زۇزۇڭتاڭ كەلگىچە بولغان ئارلىقتا خەلقىمىزنىڭ كۈرەشلىرىگە قايسى سۇپىيلارنىڭ باشچىلىق قىلغانلىقىنىمۇ ئۇنۇتمايلى.)   
ــــ خوشنىمىز  تىبەتتە ھازىر تىبەت مۇسۇلمانلار بار. بۇلارمۇ 1734-يىلى خۇيزۇ سۇپى مالەيچىنىڭ تەبلىغى بىلەن مۇسۇلمان بولغانلار. كۈنىمىزدە سانى 10 مىڭدىن ئاشىدۇ.
(مەنبە: 《中国伊斯兰百科全书》، 276-بەتكە قاراڭ.)
بىزگە تونۇش بەزى سۇپىلارنىڭ ئىشلىرى يۇقارقىدەك.
بىزگە بىر ئاز يىراقراق تونۇش سۇپىلارغا قارىساق، توققىنىمىز ئوسمانلى ئىمپىراتورلىقىنىڭ تارىخىغا قارىساق بولىدۇ:
ــــ 13-ئەسىردە 400 ئاتلىق كىشى بىلەن ئاناتولىيەگە كېلىپ، كېيىن دۇنيادا ئۈچ قىتئەدە (ئاسىيا، ئافرىقا، ياۋرۇپادا) 24 مىليون كوۋادىرات كېلومېتىرلىق زېمىنغا ئىگە بىر چوڭ ئېمپىرىيەنى قۇرغان، 1299-يىلدىن 1922-يىلغىچە ئالتە ئەسىردىن كۆپرەك ھۆكۈم سۈرگەن  بۇ بۈيۈك مۇسۇلمان دۆلەتنىڭ دەسلەپكى قۇرغۇچىلىرى، يەنى ئېنىق ئېيتقاندا جەمئى 33 نەپەر سۇلتان ئىچىدىكى دەسلەپكى 10 سۇلتان تەسەۋۋۇپ ئەھلى ئىدى، ھەممىسىنىڭ ئۇستازى (شەيخى) بار ئىدى. 1453-يىلى 21 يېشىدا ئىستانبۇلنى فەتھى قىلغان فاتىخ سۇلتان مەھمەتنىڭ ئۇستازى، يول كۆرسەتكۈچىسى ئاقشەمسەتتىن ھەزرەتلىرى (1390-1498) بىر داڭلىق سۇپى ئىدى.
ـــــ ئەنقەرە ئۈنىۋېرسىتىدا ئىسلام تارىخ پرافېسسورى بىر مۇئەللىم بار، ئىسمى سەيفەتتىن ئەرشاھىن، دوكتۇرلۇقنى ئەنگىلىيەدە ئوقۇغان. يەتتە يىل ئىلگىرى مەن بۇ كەمتەر مۇئەللىمدىن دەرس ئالغاچ، ئۇنىڭغا: «بىز ئۇيغۇرلارنىڭ سۇپىزىمغا ئىنتايىن ئۆچ ئىكەنلىكىمىزنى، ئاتالمىش سۇپى ئاپپاق غۇجا ۋەتىنىمىزنى ساتقانلىقى ئۈچۈن، ھازىرغىچە، بىز ۋەيرانە...، يەنە سەئۇدى ئەرەبىستاندىن كىرگەن ۋاھابى ئىدىيىسى بىلەن يۇرتىمىزدىكى سۇپى ئىدىيىسى بىر بىرى بىلەن سوقۇشۇپ، خۇددى مەنپى زەرەت بىلەن مۇسبەت زەرەت بىر بىرىنى يېيىشكەندەكلا، ئېنېرگىيەنى (ئىسلام كۈچىنى) خوراتماقتا. قايسى توغرا، قايسى خاتا ئىكەنلىكىنى بىلمىگەن بىزلەردە غەلۋە-جىدەل ھېچ كام ئەمەس...» دېسەم، مۇئەللىم: «بۇ ئىنتايىن زىيانلىق ئەھۋال. ھەممە مىللەتنىڭ مۇسۇلمان بولۇش يولى، تارىخى، مېتودى ئوخشىمايدۇ. ۋاھابىزىم ئەرەبىستانغا مۇۋاپىق كەلگەن بىلەن ئوتتۇرا ئاسىياغا (ئۇيغۇرلارمۇ شۇنىڭ ئىچىدە) ماس كەلمەيدۇ. بىزگە (تۈركلەرگە) ئۇيغۇن كەلگەن تەسەۋۋۇپنى ئۇلار ئۇيغۇن كۆرمەسلىكى مۇمكىن. بۇ خۇددى ئەرەبىستاندىكى خۇرما ئەنقەرەدە ئۆسمىگەن، ئەنقەرەدىكى ئامۇتمۇ ئەرەبىستاندا يېتىشمىگەندەكلا بىر ئەھۋال. شۇڭا تەبىئى ئالاھىدىلىككە بېقىپ ئىش قىلىش كېرەك. چۈنكى ئوتتۇرا ئاسىيادىكى تۈركىي خەلقلەرنىڭ ئىسلاملىشىشىدا تەسەۋۋۇپ ئىنتايىن مۇھىم رول ئوينىغان. سىلەرنىڭ ۋاھابى ئىدىيىسىدە تۇرۇپ تەسەۋۋۇپنى تەنقىد قىلىشىڭلار ئىنتايىن خاتا...» دەپ بىرمۇنچە گەپ قىلدى. بۇ گەپ مېنى بىر ئاز سەگىتكەن بولدى. چۈنكى مەنمۇ ئىلگىرى ۋەتەندىكى چاغدا ئاپپاق غۇجىغا بولغان نەپرىتىم تۈپەيلى «سۇپىلارنىڭ ھەممىسى ئازغۇن» دېگەن قاراشتا، ئۇلاردىن يىرگىنەتتىم.
ـــــ لى جىن شىن يازغان، 2005-يىلى شىنجاڭ خەلق نەشرىياتى تەرىپىدىن نەشىر قىلىنغان 《新疆宗教演变史》(‹شىنجاڭدىكى دىن ئۆزگىرىش تارىخى›) ناملىق خەنزۇچە كىتاپ 519-520-بەتتە ياڭزىڭشىننىڭ ھۆكۈمرانلىق تاكتىكىسىدا ئەپچىل قوللانغان ئۇسۇلىنىڭ مۇسۇلمان خەلقنىڭ ئېتىقادىغا ھۆرمەت قىلىش، ناماز ئوقۇش، روزا تۇتۇشىغا رۇخسەت قىلىش، ئەمما سۇپىلارنىڭ يىغىلىشى،كوللىكتىپ پائالىيەت قاتارلىقلارغا ئەسلا رۇخسەت قىلماسلىق... دېگەندەك چارىلەر بولغانلىقى يېزىلغان.   
ـــــ يەنە مۇشۇ 《新疆宗教演变史》ناملىق كىتاپتا: «1755-يىلى چىڭ سۇلالىسى پۇرسەتتىن پايدىلىنىپ ئىلى رايونىغا كىرگەندىن باشلاپ، تاكى ياقۇپبەگ دەۋرى (1867-يىلى)غىچە چىڭ سۇلالىسىگە قارشى غۇجىلار رەھبەرلىگىدە قۇزغىلاڭ، ئىسيان قاتارلىقلارنىڭ ئۈزۈلمەي داۋاملاشقانلىقى يېزىلغان. (428-بەتكە قاراڭ). (دېمەك ئاپپاق غۇجا ۋەتەننى ساتقان بىلەن، كېيىنكىلەر ھەمىشە ئۇنى قايتۇرۇۋېلىش ئۈچۈن كۈرەش قىپتىكەن. شۇ مەزگىللەر پۈتۈن دۇنيادا مۇسۇلمانلارنىڭ بېشىغا قارا كۈنلەر كېلىۋاتقان، غەرپتىكى قوشنىلىرىمىز روسسىيەنىڭ تەھدىتىدە، يىراقتىكى مۇسۇلمان قېرىنداشلار ياۋرۇپا جاھانگىرلىكى بىلەن جىدەلدە تۇرۇۋاتقان ۋەزىيەتتە بىزنىڭ مۇسۇلمان ئەجدادىمىزنىڭ دۈشمەنگە تەڭ كېلەلمەي ئۇتتۇرۇپ قويۇشى پۈتۈنلەي تەسەۋۋۇپنىڭ گۇناھى ئەمەس ئەلۋەتتە.)
ــــــ «سۇپىزىم» ناملىق بۇ ماقالىنىڭ 23-بېتىدە تىلغا ئېلىنغان نەقشىبەدى تەرىقىتىنىڭ نوقتىئىنەزىرى توغرىسىدا 《中国伊斯兰百科全书》، 413-بەتتە مۇنداق دېيىلگەن:
«نەقشىبەندى تەرىقىتىدىكى سۇپىلار زىكىر تەلقىنلەردە قۇرئانى-كەرىم ئوقۇغاندا يۈرىكىگە نەقىش قىلغانلىقىنى، قەلبىدىكى يامان ئوي-پىكىرنى چىقىرىپ تاشلاپ، قەلبىنى پاكىزلىغانلىقىنى ئىشارەت قىلىشاتتى، شۇنىڭ بىلەن باھائۇددىن نەقشىبەندى لەقىمى بىلەن مەشھۇر بولدى. باھائۇددىن نەقشىبەندى ئەھلى سۈننەت ۋەلجامائەت ئىدىيىسىدە چىڭ تۇرۇپ، شەرىئەتكە قاتتىق ئەمەل قىلىشنى تەلەپ قىلاتتى. ئاللاھ مۇتلەق بىردۇر، بىردىنبىر ھەقىقىي مەۋجۇدىيەتتۇر، كائىناتتىكى ھەر شەيئىنى ئاللاھ ياراتقاندۇر دەپ بىلەتتى. ئۇ ئاۋام بىلەن ئارىلىشىپ ئۆتۈشنى تەشەببۇس قىلىپ، تەركىدۇنياچىلىققا  قارشى ئىدى.
سۇپىلارنىڭ مەرىپەت ۋە ھەقىقەتكە ئېرىشىشتىكى يولى (تەرىقىتى) چوقۇم شەرىئەتتە بەلگىلەنگەن ئىبادەتلەرنى ئادا قىلىش، قەلبىنى ماسىۋادىن (ئىنساننى ئاللاھتىن يىراقلاشتۇرىدىغان بارلىق نەرسىلەردىن) پاكىزلاش، قەلبىدە دائىم ئاللاھ زىكرى بىلەن مەشغۇل بولۇش، تاشقى كۆرۈنۈشتە ئاللاھنىڭ مەخلۇقلىرى (يەنى تەبىئەت، جەمىيەت ھاياتى) بىلەن مەشغۇل بولۇش ئارقىلىق ئىككى دۇنيادا بەخت-سائادەتمەن بولۇش كېرەك دەپ قارايتتى.
شۇڭا ئۇ ئوتتۇرىغا قويغان تەرىقەتتىكى تۆت ئاساسىي پرىنسىپ مۇنداق ئىدى:
(1) تەرىقەتتە ئاۋام بىلەن بىرلىكتە بولۇش: سۇپى ئاۋامدىن ئايرىلىپ تەنھا قالماسلىقى، خەلق بىلەن بىرلىكتە بولۇشى، كىشىلەر بىلەن ياخشى كەڭرى مۇناسىۋەت ئورنىتىشى، ئۆز-ئارا ياردەملىشىشى، ھەمكارلىشىشى كېرەك. ياخشى ئەخلاق جەمىيەتتە تارقالسۇن، سۇپىلار ئۆزئارا ھەمكارلىشىپ ياخشى ئىشلارنى ۋۇجۇدقا چىقارسۇن، جەمىيەتتە ياخشى ئىشلارغا بۇيرۇپ، يامان ئىشلارنى مەنئى قىلىدىغان بىر جامائەت بولسۇن.
(2) دۇنيانى ئايلىنىش: سۇپى ھەر يەرگە بېرىپ ساياھەت قىلسۇن، ئايلانسۇن، رىئال دۇنيا بىلەن كۆپرەك ئۇچراشسۇن، ئاللاھنىڭ يارىتىش قۇدرىتى، ماھارىتىنى تاماششا قىلسۇن، نەزەر دائىرىسىنى كېڭەيتسۇن، ئاللاھنىڭ نېمەتلىرىنى ھىس قىلىپ، مەرىپەتۇللاھقا يەتسۇن.
(3) سۇپى ئېھتىياتچان بولۇش: سۇپى ھەر بىر سۆز ۋە ھەرىكەتتە قاتتىق ئويلىنىپ گەپ ۋە ئىش قىلىدىغان بولسۇن، ئاللاھنىڭ ئەمىرلىرىگە قاتتىق رىئايە قىلسۇن. سۆزىدە تۇرسۇن، دېگىنىنى قىلالايدىغان، قىلغاندىمۇ ئىخلاس بىلەن ۋايىغا يەتكۈزۈپ قىلىدىغان بولسۇن. ياخشى ياماننى پەرقلەندۈرەلەيدىغان بولسۇن، غەپلەت ئەھلى بولمىسۇن.
(4) دۇنيا نېمەتلىرىدىن پايدىلىنىش: سۇپىلار دۇنيادا كەيپ-ساپا، ھەشەمەتچىلىك، ئاچكۆزلۈككە قارشى تۇرۇش بىلەن بىرلىكتە، ھالال ئەمگەك بىلەن رىزقىنى تېپىپ يەپ خۇشال ياشىشى كېرەك. ئاللاھ تەبىئەت دۇنياسىنى ئىنسانلارنىڭ پايدىلىنىشى ئۈچۈن ياراتقان. تەركىدۇنياچىلىق بولسا ئاللاھنىڭ ئىنسانلارغا بەرگەن نېمىتىگە قارشى ۋاپاغا جاپا قىلغانلىق قىلمىشى بولۇپ قالىدۇ. (《中国伊斯兰百科全书》413-بەتكە قاراڭ.)
(تەرجىمەمدە خاتالىق بولسا ئۆزىڭىز سېلىشتۇرۇڭ:


因该教团在举行宗教仪式时,默颂《古兰经》文并在胸前以手指画线,以示排除杂念,净化心灵,故白哈丁又以“纳格什班迪”(Naqshibandi 是波斯语合成词,意思是“绣者,画家”)著称。白哈丁坚持逊尼派教义,主张遵行教法。认为真主是绝对独一的,是唯一的现实存在,宇宙万物是真主创造的。他倡导入世主义,不主张苏菲遁世隐居,苦行禁欲。认为苏菲达到认主和近主的道路,应当是履行法定的宗教功修,净化心灵,内与造物主联系,外与真主的被造物(即自然,社会生活)联系,求得两世幸福。为此,他提出了修道的四条基本原则:(1)修道于众:即修道者不应离群索居,应居于人群之中,与世人广交,以求相互有益,善德来自于社会,修道者相互交往,方能获众多善果。在社会中履行教乘功修,才能抑恶扬善。(2)巡游于世:即修道者应到各地游历旅行,广泛接触现实世界,认识真主创世的睿智,开阔思想境界,领悟真主赐予的恩惠,以达认主。(3)谨慎于行:即修道者的每一言行,都要谨思熟虑,遵奉真主之诚命,言必行,行必果,善恶分明,不能昏昧不明。(4)享乐于时:修道者既要抑制对今世的奢华和物质的贪欲,又要享受今世凭自己的劳动所得的财富和乐趣。真主造化的自然界是供人享受的,假若苦修禁欲,是对真主所赐给人类恩惠的忘恩负义行为。(请看杨克礼,吴云贵所著的《中国伊斯兰百科全书》,四川辞书出版社,成都,1994年,413页)

......

يۇقارىدا تارىختىن ئۇ يەر بۇ يەردىن مىساللار بىلەن سۆزلىگىنىمىزگە قارىغاندا تەسەۋۋۇپ بەك سەلبىي بىر نەرسىدەكمۇ ئەمەس كۆرىنىدۇ، ئەمما نېمىشقا بۇ «سۇپىزىم» ئىسىملىق ماقالىدا شۇنچە «ئەپتى-بەشىرىسى ئاشكارىلىنىپ» سۆكۈلىدۇ؟؟
بۇ ماقالىنىڭ يازغۇچىسى كىم؟ نېمىگە قاراپ تەسەۋۋۇپنى شۇنچە ناچارغا چىقارغان؟
ھەممىمىزگە مەلۇمكى، كۈنىمىزدە ئىسلام دۇنياسىدا مۇسۇلمانلار ئىچىدە تەسەۋۋۇپقا ئەڭ قارشى چىقىدىغانلار ۋاھابىزىم ئىدىيىسىدىكىلەردۇر. تەسەۋۋۇپ ئەھلى ھەر دائىم: «ۋاھابى قېرىنداشلىرىمىز بىزنى توغرا چۈشەنمەيدۇ» دەپ ئوھسىنىپلا ئۆتۈپ كېتىدىغان، ئارتۇق گەپ قىلمايدىغان بۇ ۋاھابىزىم ئىدىيىسى 1-دۇنيا ئۇرۇشىنىڭ ئالدى-كەينىدە ئەرەپ خەلقىنى ئۇسمانلى خەلىپىلىكىگە قارشى ئىسيانغا يېتەكلەپ، ئوسمانلىنى پارچىلاپ، مۇستەقىل ئەرەپ دۆلەتلىرىنىڭ قۇرۇلۇشىدا تۈرتكىلىك رول ئوينىغان.
مەن مۇشۇ «سۇپىزىم» ناملىق ماقالىنى تەييارلىغانلارنىڭ ۋاھابىزىم ھەققىدە نېمە دەيدىغانلىقىنى بىلىش ئۈچۈن يەنە شۇ يۇقارىدىكى كىتاپتىكى
http://www.munber.org/M_P_Ekimliri/wahhap_s_deviti.pdf
«شەيخ مۇھەممەد ئىبنى ئابدۇلۋاھھابنىڭ سەلەپىيە دەۋىتى» ناملىق ماقالىنى ئوقۇدۇم.
ئۇنىڭدا دېيىلىشىچە: «ۋاھابىزىم، يەنى سەلەپىييە (ئىنسانلارنى) ئىسلام ئەقىدىسىنىڭ ساغلام ئاساسىغا قايتىشقا چاقىرىدۇ، تەۋھىد ئوقۇمىنى ئۇنىڭغا ئارلىشىۋالغان تۈرلۈك شىرىكلەردىن تازىلاشتا چىڭ تۇرىدۇ...» دەپ ئېنىقلىما بېرىلگەن.
دېمەك:  ۋاھابى كۆزى بىلەن قارىغاندا تەسەۋۋۇپنىڭ شۇنداق مايماق، شىرىك ئارىلاشقان، خاتا كۆرىنىدىغان بىر ئىش ئىكەنلىكى خىلى كۆپ كىشىلەر بىلىدىغان بىر رىئاللىق كۈنىمىزدە.
شۇڭا، «سۇپىزىم» ناملىق بۇ ماقالىنىڭ 14-15-بېتىدە تىلغا ئېلىنغان ئوسمانلى ھۆكۈمرانلىقى مەزگىلىدە
«...مۇھەممەد ئەلى پاشا (تۈرك) قىلغان ئىش... ئەزھەرنىڭ شەيخى ۋە ئۈلىمالىرىنىڭ تەسىرىنى ۋەيران قىلىش ئۈچۈن قىلىنغان ئۇرۇنۇشلار ئىدى» دېگەن جۈملىلەرنىمۇ بىر ئاز «سىياسىي تۈس ئالغان چېغى» دەپ چۈشەندىم.
مەن بۇنىڭغا قارىتا بەدىئۇززامان سەئىد نۇرسىي ئېيتقان: «ۋاھابىلار بىر دەرەخنىڭ ھارام شېخىنى چاتايمىز دەپ ئۇنىڭ يىلتىزىنى كېسىپ سالدى» دېگەننىلا ئېيتىپ بولدى قىلىمەن. ئاللاھقا، رەسۇلۇللاھقا ئىمان ئېيتقان؛ قۇرئان ۋە سۈننەتنى ھەممىدىن ئەلا بىلىدىغان، توغرا سۈننەت يولىدا ماڭغان تەسەۋۋۇپچىلارنى ھۆرمەتلەيدىغان بىر مۇسۇلمان بولۇش سۈپىتىم بىلەن، «سۇپىزىم» ناملىق بۇ ماقالىدىكى كۆز قاراشلارغا قوشۇلمايدىغانلىقىمنى بىلدۈرۈش بىلەن بىرلىكتە، ۋاھابى قېرىنداشلىرىمىز بىلەنمۇ ئارتۇقچە مۇنازىرە، تالاش-تارتىش، ئىتتىپاقسىزلىقنى خالىمايمەن.
(لا ئىلاھە ئىللاللاھ، مۇھەممەدۇن رەسۇلۇللاھ دەيدىغان بىر مۇسۇلماننى «مۇشرىك»،
«ئەقىدىسىدە شېرىك» بار دەيدىغان كىشىلەر بۇ سۆزى ئۈچۈن قىيامەتتە ھېساپقا تارتىلىدىغانلىقىنى ئويلاپ قويۇپ گەپ قىلغىنى ياخشى. چۈنكى بىر مۇسۇلماننى مۇشرىك دىگۈچى ئۆزى مۇشرىك بولىدۇ، بۇ پەيغەمبىرىمىزنىڭ سەھىھ ھەدىسىدۇر.)
3.     خۇلاسە: بۇ تۆھمەت ماقالىنىڭ بېشىدا ئوتتۇرىغا قويۇلغان: «...تەسەۋۋۇپچىلار شەرئىي ۋاستىلەرگە ئەگىشىش ئارقىلىق ئەمەس، كەشف (بايقاش) ۋە كۆرۈش ئارقىلىق ئاللاھتائالانى بىلىشكە يېتىش مەقسىتىدە نەپسىنى تەربىيىلەش...» دېگەنگە جاۋاپ:
نەقشىبەندى كۆز قارىشىغا ئوبدان قاراڭ. (ئۈستىدە ئېنىق يازدىم.) نەقشىبەندى شەرىئەت ھەققىدە نېمىلەرنى دەپتۇ؟
4.      «...بۇددىست پەلسەپىلىرى بىلەن گىرەلىشىپ كەتكەن...» ھەممىسىنىڭ ئىنسان بولۇش سۈپىتى بىلەن بەزى جەھەتلەردە ئوخشاش تەرەپلەرنىڭ بولۇشى نورمال ئەھۋال. ئىسلام بىزدىكى ئەخلاقنىڭ بەزىسى بۇددىستلاردىمۇ باركەن دەپ ئۆز ئەخلاقىدىن ۋاز كەچسە توغرا بولامتى سىزچە؟!
5.     «... ئەھلى سۈننەت ۋەلجامائەت تۇتۇپ ماڭغان ھەق يولدىن ئېغىشنىڭ مەركىزى نوقتىسىدا ياتىدۇ» دېگەن سۆزمۇ ئېغىر تۆھمەت! بۇ تۆھمەت گەپ ئۈچۈن قىيامەت كۈنى سۇراقسىز قالمايدىغانلىقىڭىزغا ئىشەنچىم كامىل.
ئەگەر بۇ «سۇپىزىم» ناملىق ماقالىنى يازغۇچىلار تەسەۋۋۇپقا لىللا باھا بەرمەكچى بولغان بولسا
، Nicholson, Arberry, Macdonald,Spencer Trimingham
قاتارلىق غەرپلىك شەرقشۇناسلارنىڭ كىتاپ ۋە باھالىرىغا قاراپ ئەمەس،
بەلكى، ھەقىقىي تەسەۋۋۇپ ئەھلى، مۇسۇلمانلار يازغان كىتاپلارغا مۇراجىئەت قىلغان بولسا، بۇنداق كىشىنىڭ يۈرىكىنى ئاغرىتىدىغان ناھەق خۇلاسە چىقمىغان بولاتتى. Nicholsonنىڭ كىم ئىكەنلىكىنى بىلمەكچى بولساڭلار، گۇگۇللاپ بېقىڭلار، بۇ كىشى 19-ئەسىرنىڭ ئاخىرىدا ياشىغان ئەنگىلىيەلىك خرىستىئان، ئەنگىلىيە جاھانگىرلىكىنىڭ ئۆز ۋاقتىدا مۇسۇلمان دۆلەتلىرىنى بېسىۋېلىشى، تاكتىكا، سىياسەت بەلگىلىشىدە تەسىر كۆرسەتكەن مۇھىم شەخس. بۇ كىشى جالالىددىن رۇمىينى تەتقىق قىلغان. رۇمىينىڭ دۇنيا قارىشىنى يۇنان ئىلاھىيەتچىلىك چۈشەنچىلىرى بىلەن بىرلەشتۈرۈپ باھالاپ بولغاندىن كېيىن، ئۇنى ئىسلامىي قېلىپقا سېلىپلا مۇشرىكقا چىقارغان.
(چۈنكى ئىسلامنىڭ تارقىلىشىدىن قورقىدىغان، مۇسۇلمانلاردىن ئەنسىرەيدىغان غەيرى-مۇسلىم غەرپلىكلەر
تەسەۋۋۇپنىڭ ئەۋزەللىكىنى كۆرۈشنى خالىمايدۇ، كۆرگەن تەقدىردىمۇ، بىزلەرگە كۆرسىتىپ قۇيۇشنى، بىلدۈرۈشنى خالىمايدۇ. يەنە ئۇلار ئېيتقان مىستىتىزىم (Mysticism) ئاتالغۇسىنىڭ تەسەۋۇۇپ بىلەن چوڭ پەرقى بار.)
ئۆزىنى توغرا يولدىكى مۇسۇلمانمەن دەپ قارايدىغان بەزى مىللەتچى ئەرەپلەرنىڭ (يەنى، مۇشۇ ماقالىنى يازغۇچىلارنىڭ) Nicholsonنىكولسۇن، ماركۇس، جونىس قاتارلىق غەيرى مۇسلىم شەرقشۇناسلارنىڭ ئۇيدۇرما سەپسەتىلىرىگە ئىشىنىپ، ئۆزىنىڭ مۇسۇلمان قېرىندىشىغا (تەسەۋۋۇپ ئەھلىگە) تۆھمەت قىلىشى ھەقىقەتەن ئېچىنىشلىق ئەھۋال.
مەن ئەلۋەتتە بۇ يەردە ئۆزىنى تەسەۋۋۇپچى ئاتىۋالغان ھەممە تەرىقەت توغرا يولدا، ھېچقانداق كەمچلىكى يوق دېمەكچى ئەمەسمەن.
مەن ئىنتايىن ھۆرمەتلەيدىغان ئىبنى تەيمىييە تەنقىد قىلغان سۇپىلارنى مەنمۇ تەنقىد قىلىمەن، چۈنكى ئىبنى تەيمىييە زامانىدا موڭغۇللار باستۇرۇپ كەلگەندە ئىبنى تەيمىييە شامدا (سۈرىيەدە) خەلقنى جىھادقا دەۋەت قىلغاندا شۇ چاغدىكى بەزى سۇپىلار ئۇرۇشقا چىقىشقا ئۇنىمىغان ئىدى.
مەن بىلىدىغان تەسەۋۋۇپتا ئەڭ ئالدىنقى شەرت قۇرئان ۋە سۈننەت. شەرىئەتكە رىئايە قىلمىغان كىشىنىڭ تەسەۋۋۇپتا بىر سالاھىيىتى يوق. ھەقىقىي سۇپى ياكى ئەمەسلىكىنى ئايرىيدىغان ئالدىنقى شەرت ياكى ئالامەت ئۇشبۇ كىشىنىڭ شەرىئەت ئەھلى ياكى ئەمەسلىكى. ئەگەر بىر كىشى شەرىئەت ئەھلى بولمىسا، ئۇنىڭ ئۆزىنى سۇپى دەپ دەۋا قىلغىنى بىكار.
تەسەۋۋۇپنىڭ نېمىلىكىنى بىلمەكچى بولساڭلار «ئىماندىن ئىھسانغا تەسەۋۋۇپ» ناملىق كىتاپنى ئوقۇپ بېقىڭلار.

UID
54078
يازما
2
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
2
تىزىملاتقان
2013-2-23
ئاخىرقى قېتىم
2013-12-12
توردا
2 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 05:52:25 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سوفىلار ساختىلىق ۋە مەنپەئەتنى كۆزلەيدۇ .
ئۇلار ئىسلامنىڭ ماھىيىتىنى ھەقىقى چۈشەنمەيدۇ،ھەمدە چۈشۈنىشنىمۇ خالىمايدۇ،

UID
11006
يازما
593
تېما
2
نادىر
0
جۇغلانما
12326
تىزىملاتقان
2011-5-3
ئاخىرقى قېتىم
2014-4-24
توردا
172 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 10:33:38 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تۆت خەلىپىنىڭ ۋە ئاخىرقى ئوسمانلى خەلىپىسىنىڭ زامانىدا خىلافەت ئۆلىمالىرىنىڭ چىقارغان بارلىق ھۆكۈملىرىگە چىن پۈتۈش،ئەھلى سۈننى ۋەلجامائەسىنىڭ ئەقىدىسى ھىساپلىنىدۇ. يۇرتىمىزدا ئىمام ئەزەم رەھمىتۇللاھى ئەلەينىڭ فىھقىسى بىردەك ئىتراپقا ئېلىنىدۇ. بۇنىڭدىن باشقا ھەرقانداق ئىش ئارتۇقچە بەدەل تۆلەشتىن باشقا ئىش ئەمەس. شۇنچە نۇرلۇق زامانلاردا ئىتراپقا ئېرىشكەن ئىشلارغا چالما ئىتىش ،مەدەنىيەت ئىنقىلاۋى مەزگىلىدە يالاڭتۆشلەرنىڭ ئېسىللارنى ئاچىقىپ پىپەن قىلغىنىغا ئوخشاش ئىش. ياقىلار ئىتەك ،ئىتەكلەر ياقا بولغاندا نادانلار ،يالڭتۆشلەر جاھان سوراپ ،ئىسىللار خارلىنىدۇ.

UID
21688
يازما
4
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
4
تىزىملاتقان
2012-7-19
ئاخىرقى قېتىم
2013-2-25
توردا
2 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 10:35:31 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
http://www.munber.org/M_P_Ekimliri/wahhap_s_deviti.pdf
http://www.munber.org/M_P_Ekimliri/sofizim.pdf
دوستۇم بۇ مەنبە ‹‹يولداشلار تەرىپىدىن چەكلەپ قۇيۇلغان ›› باشقا قېرىنداشلىرىمىز پايدىلىنالمايدۇ ،مۇمكىن بولسا  ئىلكىتاب شەكلىدە ئىكەن چۈشۈرۈپلا يوللىغان بولسىڭىز بۇپتىكەن ...

UID
38308
يازما
203
تېما
6
نادىر
1
جۇغلانما
208
تىزىملاتقان
2012-5-15
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-7
توردا
345 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 14:11:56 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سوپىلار ئارىسىدىكى بەزىلەرنىڭ بەزى بىر خاتا ئەقىدىلىرىنى ھەممىگە ئۇرۇپلا ھەممىنى بىردەك تاياقتا قالدۇرۇش ھاماقەتلىكتۇر . ئەلۋەتتە ، بۇلارنىڭ ئارىسىدىمۇ بۈگۈنكى ئەھلى سۈننەتچىلەر دەپ دەۋا قىلغۇچىلارنىڭ نۇرغۇنلىغان دىندا بار بولغان ئىشلارنى يوققا چىقىرىپ تەشۋىق قىلغىنىغا ئوخشاش ھەم خاتا ھاللاردا ئارلىشىپ قالغان كىشىلىدۇر باردۇر . بۇنىڭلىق بىلەنلا كەھفنىڭ ئالدىدا پۇتىنى سۇزۇپ ياتقۇچى ئىتلارنى كۆرۈپلا ئاللاھ ئۆزى ھىدايەت قىلغانكى باشقىلارنى ئىت ئورنىدا كۆرۈش ، ئاللاھنىڭ ئۆز زامانىدا ھەقىقەتەن سالامەت ساقلاشقا كېىپىل بولغانغى بەندىلىرىدىن يۈز ئۆرۈپ قېچىشتەك يامان ئەھۋالاتلاردىن ساقلىنىش لازىمدۇر .
بىز ئۇيغۇرلارنىڭ تارىخى ئۆز ۋاقتىدا ئەنە شۇ خىل تەسەۋۋۇپتىن كېلىدىغان بۈگۈنكى نەتىجىگە مۇھتاج بولغانلىقتىن ، ئاللاھ تائالا ئۆز كەرىمى بىلەن شۇ زامانغا خاس سۈرەتلەپ بەرگەن . بىز بۈگۈنىمىدىكى ئۈستۈنلىكىمىزدە مەسخىرە قىلغان ھاللاردا ئىلگىركى تۆۋەندىكىلەرنىڭ ئىشلىرىغا ، ھالىغا كۈلمەيلى .
ھەتتا ناسارالارمۇ ئۆز ۋاقتىدا ئايرۇپىلاننى ئۇچىرىش ئۈچۈن پۇتىغا چاق ئەمەس بەلكى رېلىس بەكىتىپ ئۇچۇرغانلىقىدەك ئىپتىدائىيىچە دەسلەپكى بايقىشىنى مازاق قىلىپ كۈلگەن ئەمەس . چۈنكى ئۇلار دەسلەپكى بايقاشلاردا ئۇنچە كالامپايلىقلارنىڭ بارلىقىنى چۈشىنىدۇ .
پەقەت بىزدىلا شۇنىڭدەك بۈگۈننى ئېتىقا جەھەتتىن بولسۇن ، ياكى سىياسەت جەھەتتىن ، ياكى تەرەقىيەت جەھەتتىن بولسۇن ۋۇجۇتقا چىقىرىش جەريانىدا تۆھپىلەرنى قوشۇش ئۈچۈن تىرپىلاشقان ئەجداتلىرىمىزنىڭ بەزى بىر كالامپايلىقىدىن ئالەمچە خۇشھال بولۇشۇپ ، ئۇلارنى مازاق قىلىشىپ گۈلقەقەلىرىمىز ئېچىلىپ كېتىدۇ . پەقەت بىزدىلا بارمىكىن مۇشۇ خىل ئىپلاسلىق دەيمەن .
پەقەت كىيىنكى ئىجادىيەتنىڭ ئىلگىركى باسقۇچلىرىدا قانداق قەدەملەرنىڭ بېسىلىشىدىن بىخەۋەر كىشىلەر ھەر قانداق ئىجادىيەتنىڭ ئىلگىركى باسقۇچىدىكى شۇنىڭدەك كالامپايلىقلاردىن ئۆپكىسى ئۆرۈلۈپ كەتكۈچە كۈلىشىدۇ . شۇڭا بىزدە ئىجتىھاد روھى ، تەرەقىيات روھى ئىنتايىن نامرات . ئەگەر بىز كۈلگىنچەك بىرەر ھەقىقەتنى ئالدىن بايقاپراق ئىزدىنىشتە بولغاندا بولسا ، چوقۇم شۇ خىل مۇنارنى قۇرۇشتىكى تىرىشچانلىقىدا بولغان ئىلگىركى يىتەرسىزلىكلەرنىڭ كۆپلىكىنى كۆرۈش بىلەن ئاندىن زەررىچە بىر ھەقىقەتنىڭ ئۇنچە ئاسان قولغا كەلمەيدىغانلىقىنى بىلىشەتتى . ئاندىن ھېلىقى ھىجىيىشلىرى بارا - بارا توختايتتى . ھەتتا ئامال يوق توختىشاتتى . چۈنكى دۈمبىنىڭ قىچىشىشى دەل مۇشىنىڭدەك خىزمەتتىن خالىي قالغاندىن كىيىنكى تاپچىلىققا كۆنۈپ كەتكەن ، ماتىرىيال ئوقۇش بىلەنلا چەكلىنىپ خىيالىدا جاھان سوراۋاتقانلىقنىڭ كەينىگە يۇشۇرۇنغان . شۇڭا بۇنداقلار قاچانلا بولسا ئارتۇقلا ۋاراڭ - چۇرۇڭ قىلىشىپ گەپنى گەپ قىلمايدۇ .

ئىلگىرى مەن بىر نېمىلەرنى خاتىرەمەە يېزىۋاتسام ، بىرى نېمە يېزىۋاتىسەن دەپ سورىدى . كاللامغا كەچكەن نەرسىلەرنى ياكى شېئىر قىلىپ ياكى تېپىشماق قىلىپ ،... ئىش قىلىپ قەلەمگە چۈشكىدەكلا نەرسە بولسا يېزىپ قۇيىمەن دىسەم ، سەن بەكلا كېچىكىپسەن . بۇنىڭدەك نەرسىلەرنى سەندىن ئىلگىرىلا بارلىق كىشىلەر يېزىپ تۈگىتىۋەتكەن . ئەمدى قايتا يېزىش بىھۇدىلىك .
ئەمما مەن شۇنىڭدىن كىيىن نېمىلا بولمىسۇن مۇشۇ خىل قىزىقىشىم مېنڭە تەپەككۇرۇمنىڭ ئېچىشىنى كۈچەيتىدۇ دەپ قارىدىم ھەم داۋاملىق تىرىشتىم . بۈگۈن بىلدىمكى ، تېخى بىز قازىدىغان نەرسىلەر ئىنتايىن نۇرغۇن . دۆۋىلىنىپ كەتكەن سىرلار ، ھەقىقەتلەر ......  بەزىدە ئېچىلىپ كۈلگىدەك ھالىمنى قويمايدۇ . تېخى توي قىلماستىنلا پېشانەم كېڭىيىشكە باشلىدى . نېمە دېگەن پىتنە - پاساتقا ، ھەققە قارشى خۇسۇمەت قىلىشلارغا ، يېڭىچە بىر ھەقىقەتنى سۆزلەپ بولغۇچە يېغىپ كېتىدىغان توپا تۇمانلار بىلەن تولغان جەمىيەت .......
ئەلۋەتتە چىدايمىز . چۈنكى بۈگۈنكى چىدام بەرداش كىيىنكى ھەقىقەتلەرگە يۈكسىلىشىمىزگە قارىتا ئۇلدۇر . بۈگۈنكى  قىيىنچىلىق ھەقىقەتەن كىيىنكى بايلىقنىڭ مۇقەددىمىسى !!!

باھا سۆز

تادۇ  ياخشى سۆز.  يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 17:00:10

UID
53582
يازما
111
تېما
7
نادىر
0
جۇغلانما
113
تىزىملاتقان
2013-2-8
ئاخىرقى قېتىم
2013-3-13
توردا
79 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 14:14:48 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ardaxir يوللىغان ۋاقتى  2013-2-25 01:35
http://www.munber.org/M_P_Ekimliri/wahhap_s_deviti.pdf
http://www.munber.org/M_P_Ekimliri/sofizim. ...

قىرىندىشىم ئۇ ماقالىنى ئوقۇپ چىقتىم،تولىمۇ پايدىلىق مەنبە ئىكەن،لىكىن يولداشلار چەكلىمىگەندۇ؟ئەگەر شۇنداق بولۇپ يىراقتىكىلەرنىڭ يوللىشى كىرەك بوپ قالغان بولسا مەن يوللاپ قوياي.پەقەت ئاللاھ رازىلىقى ئۈچۈن.

UID
52835
يازما
17
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
17
تىزىملاتقان
2013-1-19
ئاخىرقى قېتىم
2013-3-2
توردا
3 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 14:36:35 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سىز ئۆز ئىبادىتىڭىزنى قىلىۋېرىڭ. كاللىسى ئۇچۇق ئادەملەر ئاللاھقا قايسى نىشاندا ، قايسى ئەمەلدە تىۋىنىشنى بىلىدۇ.  .................بۇدەل جايىدا ئىيتىلغان سۆز بوپتۇ.

UID
53760
يازما
16
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
16
تىزىملاتقان
2013-2-12
ئاخىرقى قېتىم
2013-3-2
توردا
5 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 16:54:12 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ۋايجان .....موشۇ سوپىلارنىڭ گېپى چىقسا كۆڭلۈم ئېلىشىدۇ بىر توپ ساراڭلارنىڭ ئېم ۋىسىنى كۆرۈپ قاپتىكەنمەن ئا كۈنى... ئاللاھقايىغلىدۇق دەپ كىشى بىلمەيدىغان پىرىملانىڭ ئىسىملىرىنى توۋلاپ يىغلىشىپ كېتىدىكەن تېخى..ئۇيغۇر مەدەنىيىتىنىڭ زەئىپلىشىشىگە سەۋەپچى بولغان موشۇنداق ئاپاق خوقىنىڭ ئىزىدا مېڭىپ مازارلىقنى چۆرگىلەيدىغانلار ماڭا خۇددىي غەلىتە مەخلۇقتەكلا كۆرىنىدۇ.. ئاڭلىسام قەشقەر نىڭ بەزى رايونلىرىدا بۇ خىلدىكى ئادەملەر تېخىچە مەۋجۈت ئىكەن. ئاللاھمۇ بىزاردۇ بۇنداق كىشىلەردىن...

كۆيۈمچان ئەزا

نېمە يېزىشنى ئوي

UID
11199
يازما
329
تېما
6
نادىر
0
جۇغلانما
6689
تىزىملاتقان
2011-5-13
ئاخىرقى قېتىم
2015-4-5
توردا
153 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 17:07:36 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھەرقانداق بىر ئىقىم ئىتىدالدىن ئاشسا ، زىيان قىلىدۇ.



تولۇقلىما مەزمۇن (2013-2-25 18:38):
بىرتۇپ ياخشى پىشقان شاپتۇل دەرىخىنىڭمۇ ھارام پۇتىقى بۇلىدۇ. زىيادىلىك دىگ

باھا سۆز

ilyas.hamit  ئىتىدال دىگەن نىمە؟ چۈشەندۈرۈرۈپ قويامسىز؟  يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 17:58:24

UID
11056
يازما
74
تېما
6
نادىر
0
جۇغلانما
1835
تىزىملاتقان
2011-5-6
ئاخىرقى قېتىم
2014-6-4
توردا
9 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2013-2-25 17:52:12 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سوپىلار ھەققىدە مەن كۆپ ئىزدەنمىگەن ئەمما ئۇلاردىن بىرخىل سەسكىنىش ھسىياتى  بار ئىدى،راستنى ئېيتقاندا  ئىزچى0996نىڭ مۇنۇ ئىنكاسىنى مىنى ئويلاندۇرۇپ قويدى،بىزمۇ سەل ئاشۇرۋېتەمدۇق قانداق؟

بىز ئۇيغۇرلارنىڭ تارىخى ئۆز ۋاقتىدا ئەنە شۇ خىل تەسەۋۋۇپتىن كېلىدىغان بۈگۈنكى نەتىجىگە مۇھتاج بولغانلىقتىن ، ئاللاھ تائالا ئۆز كەرىمى بىلەن شۇ زامانغا خاس سۈرەتلەپ بەرگەن . بىز بۈگۈنىمىدىكى ئۈستۈنلىكىمىزدە مەسخىرە قىلغان ھاللاردا ئىلگىركى تۆۋەندىكىلەرنىڭ ئىشلىرىغا ، ھالىغا كۈلمەيلى .
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

|شىركەت ھەققىدە ئەلكۈيى ھەققىدە| سەھىپىلىرىمىز| مۇلازىمەتلىرىمىز| ئېلان بىرىڭ| ئەلكۈيى چوڭ ئىشلىرى| نەشىر ھوقۇقى | ئالاقىلىشىش

Powered by Discuz! X2(NurQut Team) © 2006 - 2015 www.alkuyi.com All Rights Reserved
爱酷艺网络科技公司版权权益 نەشىر ھوقۇقى: ئەلكۈيى تور - تېخنىكا چەكلىك مەسئۇلىيەت شىركىتىگە تەۋە 新ICP备10001494号-1
شىركەت ئادرېسى : ئۈرۈمچى شەھىرى جەنۇبىي شىنخۇا يولى 835- نومۇر گۇاڭخۇي سارىي 13- قەۋەت ئې ئىشخانا
مۇلازىمەت قىززىق لىنىيە تېلىفۇن نومۇرى:3222515-0991 : : 8555525-0991   QQ: 285688588

رەسىمسىز شەكلى|يانفۇن|ئەلكۈيى تورى ( 新ICP备10001494号-1 )

葡京赌场 游戏赌博平台 那个网上娱乐城最好 万达国际tt娱乐城 欧洲杯球衣正品专卖 永利博网上娱乐城 超级大玩家下载 爱博彩社区论坛 云鼎娱乐场 信誉最好的娱乐城 博彩网址导航 苏州国际影视娱乐城 金盛国际娱乐城 九龙国际娱乐城 澳门赌场玩法 五湖四海是什么意思 娱乐城 88娱乐城 盈丰时时彩平台 欧洲杯澳门足球盘 永利博网上娱乐城 水经注软件 澳门威尼斯人 娱乐城哪家好 胜负彩比分 qq欢乐斗地主下载 永利博网上娱乐城 网上娱乐城排行榜 英皇娱乐城英皇国际 永利博网上娱乐城 在线娱乐城天上人间 利澳娱乐城天上人间 欧洲杯决赛专题 哪家网上花店最好 欧洲杯澳门即时盘 澳门新葡京官网 422488 鱼雨大乐透13036 88娱乐城 信誉最好的娱乐城 哪家网上药店最好 澳门威尼斯官网 乾讯网网址 国际十大博彩娱乐城 娱乐城天上人间 百家乐玩法 京城娱乐城 金沙国际娱乐城 血洗唐人街 皇冠假日 高尔夫网球频道 bet365官方网站 网上现金棋牌 菲律宾太阳城娱乐网 银河娱乐场 利来国际娱乐 网上娱乐城排行榜 球探网比分 澳门赌场有那些玩法 喜达博彩真钱娱乐 百利宫影城 娱乐城去澳门 a8娱乐城看天上人间 今晚欧洲杯 红桃k说明书 脉动棋牌 真龙香烟价格英皇国际 网上娱乐城哪家最好 澳门利澳娱乐城 圣淘沙娱乐天上人间 金山海上皇宫 德甲球队队徽 太阳城娱乐城管理网 2012最新电影网址 娱乐城内部管理制度 太阳城集团 鸿运国际娱乐城 竞彩篮球比分直播 百博国际娱乐城 澳门金沙娱乐场 22555官方网 鸿运国际娱乐城 百利宫娱乐城 永利博网上娱乐城 88娱乐城 苏州国际影视娱乐城 中华娱乐城影讯 娱乐城哪家好 娱乐城天上人间 韩国华克山庄赌场 网上娱乐城排行榜 澳门永利 网上娱乐城 必赢国际 鸿利会娱乐城 澳门巴比伦娱乐城 娱乐城 京城国际娱乐城 吟唱新乐园 网上娱乐城排行榜 太阳城娱乐城管理网 菲律宾欢乐谷娱乐城 娱乐城天上人间 新豪娱乐城天上人间 网上娱乐城排行榜 淘金盈娱乐城 kk娱乐城天上人间 亿博国际娱乐城 新浪娱乐首页 明升娱乐城 88娱乐城 88娱乐城天上人间 永利博网上娱乐城 欧洲篮球比分直播 九龙国际娱乐城 kk娱乐城天上人间 360大乐透胆拖 tt娱乐城官网 苏州国际娱乐城 tt娱乐城 博九网娱乐城 在线娱乐城天上人间 德国比利时 皇冠娱乐城开户 百乐娱乐新澳博 皇冠即时水位 皇冠足球论坛 篮球即时比分 体彩投注站 网上娱乐城哪家最好 博彩通评级 环球娱乐城天上人间 澳门博彩网上投注 博久娱乐城 娱乐城去澳门 88娱乐城代理tlyd 2012欧洲杯pptv直播 皇冠开户网 博坊娱乐城天上人间 五湖四海指什么 博坊娱乐城天上人间 国际十大博彩娱乐城 kk娱乐城天上人间 美国大西洋城 0点直播吧 2012年欧洲杯qq直播 88娱乐城 国际足球新闻 娱乐城天上人间 京城国际娱乐城 皇冠网址 欧洲杯决赛博彩开盘 街拍 微博 澳门星际 美女斗地主 娱乐城内部管理制度 88娱乐城天上人间 永利高平台 至尊国际娱乐城 越豪门之娱乐后宫 利来国际娱乐城 娱乐城去澳门 tt娱乐城 新加坡圣淘沙度假村 威尼斯人赌场 澳门金沙娱乐场网址 尊龙国际娱乐城 e世博官方网站 博e百娱乐 e世博yjsol 足彩网 大乐透那个台开奖 赢钱专家粤语 澳门威尼斯人官方网 娱乐城天上人间 湖北棋牌游戏平台 北京天上人间后台 宝马会国际娱乐会所 红桃k集团 网上最大娱乐城 英国布莱顿天体海滩 博彩通首页 新加坡圣淘沙 网上棋牌室 星际娱乐场 网上娱乐城 网上娱乐城哪家最好 今天有没有欧洲杯 讯盈比分 娱乐城天上人间 大发888娱乐场下载英皇国际 浙江体彩网11选5 优博娱乐城天上人间 乐百家国际娱乐城英皇国际 足球 大西洋城赌场 希尔顿酒店集团 360大乐透杀号定胆 tt娱乐城 百丽宫影城 富国天合基金净值 九龙国际娱乐城 澳门金沙官网 澳门葡京赌侠诗 新豪娱乐城天上人间 足球小将国语版全集 北京太阳城医院 网上娱乐城哪家最好 bet365备用主页器 宝马会全讯网 玩老虎机技巧 利来国际娱乐城 太阳城管理娱乐网 bet365备用网站 京城国际娱乐城 皇冠代理25900 波恩利vs诺丁汉森林 甘肃云鼎集团 利澳娱乐城天上人间 新豪娱乐城天上人间 网上娱乐城哪家最好 皇冠足球 tt威龙电源怎么样英皇国际 88娱乐城天上人间 皇冠开户网址 网上最好药店 九龙国际娱乐城 网上赌城@黄金城 东方太阳城 88娱乐城天上人间 天朝博彩论坛 爱博彩论坛 邯郸市 金赞娱乐到天上人间 新澳门娱乐城 网络赌博 澳门新葡京娱乐城 欧洲最大的博彩公司 棋牌游戏网站 舟山星空棋牌 娱乐城哪家好 博彩论坛bozhidao 金宝博会不要给钱 赛尔号谱尼在哪 圣淘沙娱乐天上人间 娱乐城天上人间 百博娱乐城 娱乐城天上人间 娱乐城 新乐园娱乐城 a8娱乐城看天上人间 网上娱乐城 国际赌场 上海电视台劲爆体育 利澳娱乐城天上人间 福建大乐透开奖结果 2012澳门葡京赌场 大乐透专家预测单注 三国志网页游戏 万达国际tt娱乐城 上海中超地板 博彩网推百拉好吗 太阳城 网上娱乐城 海上皇宫大酒店菜单 百丽宫影城 国贸店 万达国际tt娱乐城 粤海之星 娱乐城 环球娱乐城天上人间 开彩票投注站 网页版足球游戏 tt娱乐城 阳城贴吧 环球娱乐城天上人间 欧冠足球吧 利澳娱乐城天上人间 网上娱乐城排行榜 人气最高的棋牌 吧吧在线 欧洲杯决赛亚洲指数 澳门哪个赌场好 澳门赌场娱乐城视频 沙龙国际娱乐城网站 澳门赌场新葡京 皇冠足球论坛 环球娱乐城天上人间 在线娱乐城天上人间 百家博 立即博娱乐城 棋牌游戏注册送10元 尊龙国际娱乐城 葡京国际娱乐城 现金流游戏 球探篮球即时比分 新宝投注 威尼斯人多少钱一晚 bet365去澳门娱乐城 bet007篮球 澳门彩票 皇冠足球投注平台 红9娱乐城 娱乐城注册送体验金 博彩网去澳门 必博娱乐城 宋代足球小将2全集1 御龙在天群英会喝酒 博彩网 网上娱乐城排行榜 苏州国际影视娱乐城 明星斗地主官网 球探篮球即时比分 斯科尔斯告别赛 最新皇冠网址 宜昌海上皇宫 利澳娱乐城天上人间 永利博网上娱乐城 狮威亚洲娱乐城 娱乐城哪家好 百博娱乐城

娱乐城博彩
娱乐城博彩网站排名
娱乐城代理
娱乐城鼎盛
娱乐城管理
娱乐城管理制度
娱乐城金沙国际权威
娱乐城金赞
娱乐城开户
娱乐城开户送
娱乐城开户送彩金
娱乐城开户送钱新澳博
娱乐城开户送钱英皇国际
娱乐城乐放
娱乐城哪家好
娱乐城内部管理制度
娱乐城排行榜
娱乐城棋牌
娱乐城去澳门
娱乐城去澳门
娱乐城去英皇开户吧新澳博
娱乐城去英皇开户吧英皇国际
娱乐城体验金
娱乐城天上人间
娱乐城网址
娱乐城韦德亚洲
娱乐城新澳博
娱乐城新澳博好
娱乐城新锦江6544
娱乐城新锦江xjj665
娱乐城信息资讯网
娱乐城信誉排行榜
娱乐城英皇国际
娱乐城英皇国际在线
娱乐城游戏机
娱乐城云鼎好
娱乐城注册
娱乐城注册送
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
天上人间国际娱乐城
天上人间娱乐城
天天乐娱乐城
天天乐娱乐城新澳博
天天乐娱乐城英皇国际
万博88娱乐城
万博娱乐城
万达国际tt娱乐城
万达娱乐城
万豪娱乐城
万豪娱乐城怎么样
网络娱乐城
网上 娱乐城
网上澳门赌场
网上博彩娱乐城
网上欢乐谷娱乐城
网上信誉最好娱乐城
网上娱乐城
网上娱乐城代理
网上娱乐城老虎机
网上娱乐城老虎机新澳博
网上娱乐城老虎机英皇国际
网上娱乐城哪个好新澳博
网上娱乐城哪个好英皇国际
网上娱乐城哪家最好
网上娱乐城哪家最好新澳博
网上娱乐城哪家最好英皇国际
网上娱乐城那个最好
网上娱乐城排行榜
网上娱乐城排名
网上娱乐城是真的吗
网上娱乐城是真的吗新澳博
网上娱乐城是真的吗英皇国际
网上娱乐城网站
网上娱乐城新澳博
网上娱乐城英皇国际
网上娱乐城注册
网上真钱娱乐城
网上最大娱乐城
百家乐必赢法
百家乐必赢法视频
百家乐彩
百家乐策略
百家乐策略技巧
百家乐大小技巧
百家乐代理
百家乐代理加盟
百家乐代理开户
百家乐代理哪里好
百家乐的玩法
百家乐的下注技巧
百家乐斗地主
百家乐改单
百家乐高手打法
百家乐高手看路
百家乐高手论坛
百家乐合作
百家乐会员开户
百家乐技巧策略
百家乐技巧打法赌博技巧
百家乐技巧大全
百家乐技巧公式论坛
百家乐技巧在那里
百家乐技巧之写路
百家乐交流群
百家乐开户
百家乐开户就送现金
百家乐看路
百家乐路
百家乐路单软件
百家乐路纸
百家乐论坛
百家乐论坛在线
百家乐论坛在线提供
百家乐免费试玩
百家乐免费在线开户
百家乐哪家好
百家乐哪里开户
百家乐牌技群
百家乐平台
百家乐破解
百家乐破解的方法
百家乐破解方法
百家乐破解秘籍
百家乐棋牌
百家乐群
百家乐试玩
百家乐试玩得真钱优惠
百家乐太阳城开户
百家乐投注技巧
百家乐投注开户在哪里比较好
百家乐玩法
百家乐玩法百科
百家乐玩法技巧
百家乐玩法揭秘
百家乐玩法介绍
百家乐玩法秘诀
百家乐玩法与规则
百家乐网
百家乐网上真钱娱乐城
百家乐下注策略
百家乐线上开户
百家乐线上游戏
百家乐赢钱的秘籍
百家乐赢钱技巧
百家乐用品
百家乐游戏的致胜玩法
百家乐游戏攻略
百家乐游戏规则
百家乐游戏规则是怎么样的
百家乐游戏机
百家乐游戏机破解
百家乐游戏技巧
百家乐游戏哪里比较好
百家乐游戏哪里玩好
百家乐游戏哪里有
百家乐游戏平台
百家乐游戏破解-皇冠投注
百家乐游戏软件
百家乐游戏下载
百家乐游戏有技巧吗
百家乐游戏有什么技巧
百家乐游戏真人真娱
百家乐游戏桌租赁
百家乐有什么必赢的绝技
百家乐娱乐城
百家乐娱乐城真钱游戏
百家乐娱乐官方网
百家乐园
百家乐怎么作弊
百家乐真人游戏娱乐城
百家乐注码法
百家乐庄闲必胜打法
百家乐最高概率打法
百家乐作弊
百家乐怎么玩
百家乐怎么玩才能赢钱

چوققىغا قايتىش