ئىگىسى: xamxadboy

ئالدىراشلىق ئىچىدە ئۆتكەن تۆت كۈن   [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

UID
39949
يازما
14
تېما
2
نادىر
0
جۇغلانما
14
تىزىملاتقان
2012-6-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-27
توردا
19 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-28 18:54:24 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مېنىڭ يازمامنى دەپ ئەلكۈيى مۇنبىرىگە ئەزا بولغانلىقىڭىز ئۈچۈ ن سىزگە تەشەككۈر!........

UID
39949
يازما
14
تېما
2
نادىر
0
جۇغلانما
14
تىزىملاتقان
2012-6-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-27
توردا
19 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-30 19:42:07 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
(ھىكايىنىڭ داۋامى)

ئالدىراشلىق ئىچىدە ئۆتكەن تۆت كۈن

2- كۈنى تاڭ سەھەر!....
ناماز بامداتتىن كېيىن اللەدىن ئائىلىمىزگە بەرىكەت، ئايالىم ۋە بالىلىرىمغا روھى ۋە جىسمانى جەھەتتىن سالامەتلىك تىلەپ دۇئا قىلىپ بولۇپ، نېمىشقىكىن جاينامازدىن تۇرۇپ كەتمەي بىردەم خىيال سۈرۈپ ئولتۇردۇم. ئايالىم بىلەن ئىككى ئوغلۇم (ئۈچىنچى ئوغلۇم بەش ياشقا كىرگەن بولغاچقا ئۇ تېخى ناماز ئۇقۇمايتتى) نامىزىنى ئوقۇپ بولۇپلا، ئەتىگەنلىك شىرىن ئۇيقۇسىنى باشلىغان ئىدى. راستىنى دېسەم نامازدىن كېيىنكى روھى ئاراملىق ۋە خاتىرجەملىك ئىچىدە ئولتۇرۇپ، جىمجىتقىنە خىيال سۈرۈش ماڭا نېسبەتەن تولىمۇ ھوزۇرلۇق بىلىندى. خىيالىمدا بۈگۈنكى بىر كۈنلۈك ھېيىتنىڭ پىلانلىرىنى تۈزۈپ چىقتىم. بۈگۈن بىر كۈن ئىچىدە كىم-كىملەرنى يوقلاش، كىم-كىملەرنىڭ ئۆيلىرىگە ھېيتلاپ بېرىش، كىمنىڭكىگە بالدۇر، كىمنىڭكىگە كېيىن بېرىش لازىملىقى قاتارلىقلارنى خىيالەن رەت-تەرتىپكە تۇرغۇزدۇم. مەن ئۆيلىرىگە ھېيتلاپ بېرىشقا تىگىشلىك دەپ قارىغانلارنى مۇنداق تۆت تۈرگە ئايرىدىم: بىرىنچىسى: تاغا-ھاممىلىرىم، ئىككىنچىسى: ئۇستازلىرىم، ئۈچىنچىسى: مەكتەپتە بىللە ئوقۇغان ساۋاقداشلىرىم، كەسىپداشلىرىم، خىزمەتداشلىرىم ۋە يىقىن ئارىلىشىپ بىللە ئۆتۈۋاتقان دوستلىرىم، تۆتىنچىسى، ئوقۇغۇچىلىرىم؛ ئۇلارنىڭ ھەممىسى مەن ئۈچۈن ئىنتايىن مۇھىم ئىدى. ھىچقايسىسىنى بىر-بىرىدىن تۆۋەن ئورۇنغا قويالمايتتىم. ئۇلار ئەتراپىمدا خۇددى پۇختا سېپىلدەك مېنى چۆرىدەپ تۇرغاچقىلا مەن ئۆز مەۋجۇتلۇقۇمنى ساقلاپ، بوران-چاپقۇنلارنىڭ زەربىسىگە ئۇچرىماي ياشاۋاتقان ئىدىم. ئوچرىمىدىم ئەمەس، ئۇچرىدىم. ھاياتىمدا بىر قانچە قېتىم بوران-چاپقۇنلارنىڭ دەھشەتلىك زەربىسىگە ئۇچرىدىم. ئەمما، ئۇلارنىڭ قىممەتلىك نەسىھەتلىرى، دۇئا-تىلەكلىرى، ماددى ۋە مەنىۋى جەھەتتىكى ياردەملىرى، مەندىن كۈتكەن ئارزۇ-ئۈمىدلىرى مېنىڭ ئورنۇمدىن دەس تۇرۇپ ئالغا ئىلگىرلىشىمگە تۈرتكە بولدى. شۇڭا ھېيت مۇناسىۋىتى بىلەن ئۇلارنى يوقلاش مەن ئۈچۈن ئىنتايىن مۇھىم ئەھمىيەتكە ئىگە ئىدى. بۇلارنى ئويلىغانسىرىم خىيالىمدىن ئۆزۈممۇ خۇشھال بولۇپ قالدىم. چۈنكى، مەن اللە بەلگىلىگەن بۇ ھېيتنى قانداق ئۆتكۈزۈش مەسىلىسىدە توغرا تاللاشقا ئىگە قىلىنغان ئىدىم.
ئىلگىرىكى يىللاردا مەن كىچىكىمۇ ياكى ئەقلىم كىچىكىمۇ بىلمىدىم، مەسىلىنى بۇنداق ئىنچىكىلىك ۋە نازۇكلۇق بىلەن ئويلاپ باقىمىغان ئىكەنمەن. راستىنى دېسەم ئالدىنقى يىلدىكى روزا ھېيت ۋە قۇربان ھېيتتا سىرتتا بولغاچقا، ئۇرۇق-تۇققان، دوست-بۇرادەرلەرنى يوقلاپ بارالمىغان ئىدىم. ئۇلار مەن ھەققىدە نېمىلەرنى ئويلىدى، نېمىلەرنى دېيىشتى، بۇنىسى ماڭا نامەلۇم، ئەمما، بۇلارنى ئويلاپ كۆڭلۇم يىرىم بولۇشقا باشلىدى. مەندە ئۇلارنىڭ ئەجرى بەك كۆپ ئىدى.
تاغا-ھاممىلىرىم –ھەممىسى- ماڭا ئامراق ئىدى. مېنى ياخشى كۆرەتتى. مېنى «بىلىم ئىگىسى» دەپ چوڭ كۆرەتتى. ئازاپ ۋە قىينچىلىقلارغا يولۇققىنىمدا ماڭا زور تەسەللى ۋە ئىلھاملارنى بەرگەن ئىدى. ماڭا ھېسداشلىق قىلىپ ياش تۆككەن ئىدى. دادام بىلەن ئانام خىلى بۇرۇنلا ئالەمدىن ئۆتكەن بولغاچقا، ئۇلار مېنى ئۆز بالىسىنىڭ ئورنىدا كۆرۈپ، «بالام» دەپ ئاتايتتى. مېنىڭ بېشىمغا كەلگەن ئازاپلارنى ئۆزىنىڭ ئازابىدەك كۆرسە، مېنىڭ ئۇتۇقلىرىمنى ئۆزىنىڭ ئۇتۇقى بىلىپ، مەن ئۈچۈن خۇشھال بولۇشقان ئىدى.
ئۇستازلىرىممۇ ماڭا بەكلا كۆيۈنەتتى. ئۇلارنىڭ كۆپلەپ كۈچ چىقىرىشى ۋە ئەجىر سىڭدۈرۈشى بىلەن مەن بۆگۈنكى «مەن»گە ئايلىنالىغان ئىدىم. كىچىك ۋاقىتلىرىمدا ئۇستازلىرىمنى رەنجىتكەن، خاپا قىلغان، ھەتتا كۆپ قېتىم ئۇلارنى چېچىلدۇرغان ئىدىم. ئەمما، ئۇلار مېنىڭ ھامان بىر كۈنى كامالەتنىڭ مۇشۇ پەللىسىگە يېتىپ كېلىدىغانلىقىمنى ئالدىن بىلگەندەك مېنى يانلىرىدىن قوغلىماي، مەندىن نەسىھەتلىرىنى ئايىماي پەپىلەپ ئۆستۈرگەن ئىدى. ياخشى ئوقۇيالمىسام، ياخشى يازالمىسام كەمستمەي، تۆۋەن كۆرمەي ياخشى قىلىشقا ئىلھاملاندۇرغان، قايتا سىناپ بېقىشقا بۇيرۇغان ئىدى. ئۆزىنىڭ پىيادە يول يۈرۈپ، قاتتىق نان غاجاپ ئوقۇغانلىرىنى تەمسىل قىلىپ ئىرادەمنى تاۋلىغان ئىدى.
ھۆرمەتلىك ئوقۇرمەن! دوستلىرىم ھەققىدە ئازىراق سۆزلەشكە رۇخسەت قىلغايسىز!.....
مەن دوستىلىرىمنى ياخشى كۆرىمەن، ئۇلار بىلەن بولغان دوستلۇقىمىزنى زور مەسئۇلىيەت تۇيغۇسى بىلەن قەدىرلەيمەن. چۈنكى، بىزنىڭ دوستلىقىمىز تامادىن، شەخسى مەنپەئەتتىن تامامەن خالى بولغان غەرەزسىز دوستلۇق ئىدى. مەيلى ئەينى يىللاردا مەكتەپتە بىللە ئوقۇغان دوستلىرىم بولسۇن ياكى ھازىر خىزمەتتە، كەسىپتە ۋە جەمئىيەتتە بىللە يۈرگەن دوستلىرىم بولسۇن ھەممىسى بىلەن بولغان مۇناسىۋەتتە مۇئەييەن پرىنسىپنى دوستلۇقنىڭ ئاساسى قىلىۋالغان ئىدۇق.
قانداق پرىنسىپ دەپ سوراۋاتامسىز؟
ياخشىلىققا بۇيرۇپ، يامانلىقتىن توسۇش پرىنسىپى، ئەقىدە ۋە ئەخلاق پرىنسىپى، ھەقنى ۋە سەبرىنى تەۋسىيە قىلىش پرىنسىپى، دوستلۇقنى قەدىرلەش پرىنسىپى، باشقىلارنىڭ كۆڭلىنى ئاياش پرىنسىپى ئىدى. ئەقىدە ئاساسىغا ئەمەس، ئەكسچە مەنپەئەت ۋە تاما ئاساسىغا قۇرۇلغان دوستلۇقنىڭ ئۆمرى ھامان قىسقا بولاتتى. ئۆزى ئۈچۈن ساغلام بىر ئەقىدىنى ئوزۇق قىلمىغان دوستلۇق ھالاكەت ۋە پاجىئە بىلەن ئاخىرلىشاتتى.
مەن خىلىدىن بىرى بۇ ھېيتتا باشقا كىشىلەرنى چالا قويساممۇ، ئەمما، ئوقۇغۇچىلىرىمنى ھەرگىز چالا قويماي، ئۇلارنىڭ ئۆيلىرىگە تولۇق ھېيتلاپ بارىمەن دەپ ئويلايتتىم. چۈنكى، مەن ئۇلارنىڭ قەلبىدە يۈكسەك بىر ئورۇنغا ئىگە ئىدىم. ھەر بىر ئىشتا ئۇلارغا ئېغىزىمدا قۇرۇق گەپ قىلىشتىن كۆپرەك ئەمەلىيىتىم ئارقىلىق ئۆلگە بولۇپ، ئۇلارنى جەمئىيەتكە ۋە ئىنسانىيەتكە كىرەكلىك ئادەم قىلىپ تەربىيىلەپ چىقسامكەن دەپ ئويلايتتىم.
ھېلىمۇ ناھايتى ئېنىق ئېسىمدە، مەن ئوتتورا تېخنىكۇمدا ئوقۇۋاتقان ئاشۇ يىللاردا بىزنىڭ بىر ئۇقۇتقۇچىمىز بار ئىدى. ئۇ تولىمۇ ئەمەلىيەتچىل ئىدى، ھەر بىر ئىشنى ئەمەلىيىتى ئارقىلىق قىلىپ كۆرسىتەتتى. سەمىمىي تەربىيە بېرەتتى ۋە نەسىھەت قىلاتتى. بىر كۈنى چۈشتە پىشىن نامىزىغا تاھارەت ئېلىپ چىقىۋاتسام، توساتتىنلا ئۇ مېنى چاقىرىپ قالدى. قارىسام ئۇ مەيداننىڭ بىر چېتىدە ماڭا قاراپ تۇرغان ئىكەن. ئۇنىڭ قېشىغا بېرىۋىدىم، ئۇ يانچۇقىدىن بىر دانە تاغاقنى چىقىرىپ چاچلىرىمنى چىرايلىق قىلىپ تارىغاندىن كېيىن «ھە ئەمدى بولدى، ھەر دائىم چېچىڭىزنى تاراپ، مۇشۇنداق رەتلىك يۈرۈڭ ھە» دېدى. مەن خۇشاللىق ھەم ھاياجان ئىلكىدە مۇئەللىمگە نېمە دەپ رەھمەت ئيتىشنىمۇ ئۇنۇتقان ئىدىم. شۇ ئەسنادا بىر ساۋاقدىشىمىزمۇ ھاجەتخانىدىن چىقىپ بىزنىڭ يېنىمىزغا كېلىۋىدى، مۇئەللىم دەرھال قولىنى ئۇزۇتۇپ، ئۇنىڭ ئىشتىنىنىڭ ئالدىدىكى ئېتىلمەي قالغان سىرتمىنى ئۆز قولى بىلەن ئېتىپ قويدى ۋە «بۇندىن كېيىن دېققەت قىلىڭ ھە» دېدى.
مەن ئون نەچچە يىلدىن بىرى بۇ ئىشلارنى زادىلا ئۇنتۇپ كېتەلمىدىم، ئەمما، بۇنىڭ مەندە ساقلىنىپ قالغان تەسىرى ئوقۇغۇچىلارنى تەربىيىلەشتە چوقۇم ئەمەلىيەتچىل، كەمتەر، سەمىمىي، دۇرۇس ۋە توغرا نىيەتلىك بولۇش كىرەك. ئوقۇتقۇچىدا مۇشۇنداق سۈپەتلەر مەۋجۇت بولغاندىلا ئاندىن ئوقۇغۇچىنى ياراملىق قىلىپ يېتىلدۈرگىلى بولىدۇ دېگەن ئەقلىيە ياكى ھېكمەت بولدى.
بۆگۈنكى كۈندىكى كۆپ سانلىق ئوقۇغۇچىلارنىڭ يارامسىز ياكى كۆپ ئىللەتلىك بولۇشىدىكى ئاساسلىق ئامىل يەنىلا مۇئەللىم ئىدى. كۆپلىگەن ئوقۇتقۇچىلار مۇئەللىم قالپىقىنى كىيىۋېلىپ، بالىلارنىڭ ئەقلىي، روھىي ساپاسىغا ئەھمىيەت بەرمەيدۇ. ئوقۇغۇچىلارغا ئۆزىنىڭ ئەمەلىيتى ئارقىلىق ئۆلگە تىكلەپ بېرەلمەيدۇ. دەرس مۇنبەرلىرىدە سۆزلىگەنلىرى باشقا بىر گەپ، ئەمەلىيىتىدىكىسى بولسا باشقا بىرگەپ بولغىنى ئۈچۈن ئوقۇغۇچىلار ئۇلارنىڭ ئېيتقانلىرىنىڭ ھەقىقەت ئىكەنلىكىگە ئىشەنمەيدۇ. مەسىلەن، مۇئەللىملەر ئوقۇغۇچىلارنى تاماكا چەكمەسلىك ھەققىدە ئاگاھلاندۇرىدۇ، ئەمما، سىنىپتىن چىقىپلا ئۆزى تاماكا تۇتاشتۇرۇپ، ئىسىنى ھاۋاغا پۈۋلەپ ئۆپكىسىنى زەھەرلەيدۇ. نەزەرىيە بىلەت ئەمەلىيەت ئوتتورىسىكى بۇ خىل قارمۇ-قارشىلىق، بۇ خىل ھاڭ ئوقۇغۇچىلارنى كىچىكىدىن باشلاپ يالغانچى، ئىككى يۈزلىمە، ساختىپەز قىلىپ يىتىشتۈرۈپ چىقىدۇ. ئەمەلىيەتتە بۇ خىل يالغانچىلىق قانداقتۇر يېڭى بىر باشلىنىش بولماستىن، بەلكى، ماركىستىن قالغان ئۇدۇم ئىدى. ماركىسىزىمچىلار قىلچە ئاساسسىز ھالدا «خۇدا يوق» دېيىشىدۇ (دۇنيادا بۇنىڭدىن چوڭ يالغانچىلىق بولماس)، ئەمما، ئۇلار ئارقىدىنلا ئەدەبىي ئەسەرلىرىدە «ئىھ تەبىئەت سەن بۇ گۈللەرنى نىمانچە چىرايلىق ياراتتىڭ-ھە» دەپ جۆيلۈشىدۇ. ئۇلار ئۆزلىرىنىڭ يالغانچىلىق خاراكتىرى بويىچە ھەقىقى ياراتقۇچىنى خۇدا دېيىشتىن قېچىپ، يارىتىلغۇچى بولغان تەبىئەتنى خۇدا دەۋالىدۇ.
بىر كۈنى مەن مەكتەپنىڭ مەيدانىدا ئىدىم، بىر ئوقۇغۇچى توپ ئۇيناۋىتىپ، توپنى قارشى تەرەپكە تەپكەن ئىدى، ئەمما، بۇ توپ ئويلىمىغان يەردىن بىر ئەر ئوقۇتقۇچىنىڭ مۆرىسىگە تېگىپ كەتتى. شۇنىڭ بىلەن ھىلىقى ئوقۇتقۇچى توپ تەپكەن ئوقۇغۇچىنى سىنىپنىڭ تېمىغا ئۈسسۈتۈپ خىلى قاتتىق ئۇرۇپ كەتتى. مەن بۇ كۆرۈنۈشكە قاراپ نېمە دېيىشىمنى بىلەلمەي قالدىم. ئۆزىنىڭ ئوقۇغۇچىسىنىڭ كىچىككىنە سەھۋەنلىكىنى كەچۈرەلمەيدىغان بۇ خىل ئىچى تارلىق، چىدامسىزلىق، يوغانچىلىق، ھاكاۋۇرلۇق ۋە مەنمەنچىلىك ئۇنىڭغا نەدىن كەلدى؟. كىچىككىنە بىر ئوقۇغۇچىدىن قىساس ئالىدىغان بۇ خىل ياۋۇزلۇق، رەھىمسىزلىك ۋە زومىگەرلىك ئۇنىڭ ئەسلى تەبىئىتىمۇ ياكى سوتسىيالىستىك تەربىيە ۋە كومىنىستىك ئەخلاقنىڭ تەسىرى بىلەن يات مۇھىتتىن ئۇنىڭغا چاپلاشقان ئىككىلەمچى ئامىلمۇ مەن بۇنىڭ سەۋەبىنى پەرق ئېتەلمەي قالدىم.
ئومۇمى مۈلۈكچىلىكنى ئۆزىگە مەنبە قىلغان سوتسىيالىزىم خۇسۇسىي مۈلۈكچىلىكنىڭ ھامىيىسى بولغان كاپىتالىزىمنى يوقۇتۇشتا پومىشچىكلارغا، باي-غوجاملارغا، كاپىتالىزىم يولىغا ماڭغان ھوقۇقدارلارغا ۋە چەتكە باغلانغان ئۇنسۇرلارغا سوتسىيالىزىم دىكتاتۇرىسىنىڭ كۈچىنى  ئەنە شۇنداق رەھىمسىزلىك بىلەن تونۇتقان ئىدى.
ئون يىللىق مەدەنىيەتنى يوقۇتۇش ھەرىكىتىدە خامان كەبى دۆۋلىنىپ كۆيدۈرۈپ تاشلانغان قۇرئان-ھەدىسلەر، كىلاسىسك توم-توم ئەسەرلەر، قىممەتلىك نەسىھەتلەر، جەۋھەرلەر، مىللىي خەزىنىلەر كۈلگە ئايلىنىپ يوقالغان ئاشۇ يىللاردا مېھىر-مۇھەببەت، سۆيگۈ، شەپقەت قاتارلىق ئىنساننىڭ ئىچكى دۇنياسىغا نىسبەتەن مەلھەم كەبى شىپالىق رول ئوينايدىغان بۇ خىسلەتلەرمۇ سوتسىيالىزىم دىكتاتۇرىسىنىڭ بېسىمى ئاستىدا ئاللىقاچان پاچاقلىنىپ تۈگەپ كەتكەچكە ھىلىقى ئوقۇتقۇچىنىڭ توپ تېگىپ كەتكىنى ئۈچۈن ئوقۇغۇچىسىدىن قىساس ئېلىشىنى توغرا چۈشەنمەي ئامالىمىز يوق.
ئۆز گېپىمىزگە كەلسەك، مەن ئەمەلىيەتچىل بولۇش ۋە ئوقۇغۇچىلارغا تىپىك ئۆلگە تىكلەپ بېرىشنى ئاساسلىق مەسىلە سۈپىتىدە تەشەببۇس قىلغۇچىلارنىڭ بىرى. چۈنكى، مىللەت ۋە ئۇممەتنىڭ بۈگۈنكىدەك بۇنداق بىچارە ھالغا چۈشۈپ قېلىشىدىكى نۇرغۇن سەۋەپلەرنىڭ بىرى ئېغىزىدا قۇرۇپ گەپ جىق بولۇش، ئەكسچە ئەمەلى ئىش ئاز ياكى يوق دىيەرلىك بولۇش ھالىتىگە كېلىپ قالغانلىقى ئۈچۈندۈر.
ئەگەر ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇغۇچىلارغا، چوڭلار كىچىكلەرگە، ئەرلەر ئاياللارغا، ئاتا-ئانىلار پەرزەنتلەرگە، ھوقۇقدارلار پۇقرالارغا، بايلار كەمبەغەللەرگە، ساقلار كېسەللەرگە مەسئۇل بولىدىغان بولسا، ئۇنداقتا، ھەممە جايدا ياخشىلىق گۈللىرى پۇرەكلەپ ئېچىلغان بولاتتى. ئەمما، بۈگۈن نېمە بولدى؟ بۈگۈن چوڭلار قۇرۇق گەپنى جىق قىلىپ، ئۆزىنىڭ دائىرىسىدىكىلەرگە بولغان مەسئۇللۇق سالاھىيتىنى ئۇنۇتتى. ئۆزىنىڭ كىملىكىنى، بۇ دۇنياغا نېمە ئۈچۈن كەلگەنلىگىنى، ياشاشتىكى غايە مەقسەتلەرنى، مەۋجۇتلۇقنىڭ مەنىسىنى ئۇنۇتتى. ۋاھالەنكى، پەيغەمبەر ئەلەيھىسسالام: «سىلەرنىڭ ھەممىڭلار پادىچى، ھەر بىرىڭلار ئۆز پاداڭلارغا مەسئۇل بولۇشۇڭلار لازىم» دېگەن ئىدى.
شەخس ۋە جەمئىيەتنى ئىسلاھ قىلىش ئۈچۈن ئالدى بىلەن كىشىلەرنىڭ، بولۇپمۇ ئىلمىي ساھەدىكىلەرنىڭ قەلبىنى ئىمان ۋە ساغلام ئەقىدە كونترۇل قىلغان بولۇشى كىرەك. كىشىلەرنىڭ قەلبىدە قانۇننىڭ بېسىمىدىن قورقۇشتىن كۆپرەك، اللەنىڭ جازاسىدىن قورۇقۇش تۇيغۇسى بولۇشى؛ كىشىلەرنى يامانلىقتىن قايتۇرۇپ، ياخشىلىققا يۈزلەندۈرىدىغان تۈرتكىلىك ئامىل قانۇنغا بولغان ئىتائەتتىن كۆپرەك، اللەغا بولغان ئىتائەت بولۇشى كىرەك. چۈنكى، قانۇن ۋە قانۇن ئىجرا قىلغۇچىلار كىشىلەرنىڭ ھەرىكىتىنى تولۇق 24 سائەت كۈزتىپ تۇرۇشقا ئامالىسز. ئەمما، اللە ھەر ۋاقىت بەندىلەرنى تولۇق كۈزىتىپ تۇرالايدۇ ھەمدە ئۇلارنىڭ مەخپى ۋە ئاشكارا ئىشلىرىدىن پۈتۈنلەي خەۋەردار بولالايدۇ.
ئەينى چاغدا پەيغەمبەر ئەلەيھىسسالامنىڭ دەۋرىدە ھاراق ھارام قىلىندى ھەمدە ھاراقنىڭ ھاراملىقىنى چەكلەش ئۈچۈن «سىلەرگە ھاراق ھارام قىلىندى» دېگەن بىر جۈملە ئايەت نازىل بولدى. ئايەت نازىل بولغان ھامان كىشىلەر ھاراق ئىچىدىغان قاچا، چۆگۈن ۋە كۈپ-ئىدىشلارنى چېقىپ تاشلاپ، ئىككىنچىلەپ ھاراقنى ئېغىزىغا ئالمايدىغانلىقىنى ئۆزىنىڭ ئەمەلىيىتى ئارقىلىق ئىپادىلىدى. ئېيتىشلارغا قارىغاندا ئاشۇ چاغدا مەدىنىلىكلەر بىر بۇيرۇق بىلەن ئىچىشتىن ۋاز كېچىپ تۈكۈۋەتكەن ھاراقلارنىڭ پۇرىقى بىر نەچچە كۈنگىچە مەدىنە كوچىسىدىن يوقالمىغان ئىكەن.
مانا بۇ قەلبى ۋە ھەرىكىتىنى ئىمان ۋە ئەقىدە كونترۇل قىلغان ئادەملەردىن تەركىپ تاپقان جەمئىيەتنىڭ يامانلىقتىن قېچىپ، ياخشىلىققا يۈزلىنىشىنىڭ بىر ئەمەلىي مىسالى. ئەمما بۆگۈنچۈ؟ بۆگۈن ئىنسانلار تەرەققى قىلدى، ئۆتمۇشتىكىگە قارىغاندا كۆپ ئەقىللىق ۋە پاراسەتلىك بولدى. دوختۇرلار ھاراق ۋە تاماكىنىڭ زىيىنى، ئۇلارنىڭ بىر مونچىلىغان تۈپ ۋە ئەگەشمە كېسەللىكلەرنى كەلتۈرۈپ چىقىرىدىغانلىقىنى تەكرار تەكرار تەجىربىدىن ئۆتكۈزۈپ دەلىللىدى. خەلقئارادا مەلۇم بىر كۈننى تاماكا چەكلەش كۈنى قىلىپ بىكىتتى. ئىسلام دۆلەتلىرىدە ھاراق چەكلەش قانۇنى يولغا قويۇلدى. جازا ئىجرا قىلىش ئورگانلىرى تەسىس قىلىنىپ، مەخسۇس جازا ئىجرا قىلىش خادىملىرى بەلگىلەندى. ئەمما، سىتاستىكىلاردا كۆرسىتىلىشچە، زەھەرلىك ئىچىملىك ۋە چىكىملىكلەرگە بېرىلىش ۋە خۇمار بولۇش نىسبىتى كۈنسىرى ئېشىپ بارماقتا ئىكەن. ئەيدىز قاتارلىق داۋاسى يوق كېسەللەرنىڭ ئېشىش نېسبىتى كۈنسىرى يۇقىرىلىماقتا ئىكەن.
مەن ئوقۇغۇچىلىرىمنى ياخشى كۆرىمەن. چۈنكى، ئۇلار بولغاچقىلا مەن دەرس مۇنبەرلىرىدە دەرس ئۆتۈش، لىكسىيە سۆزلەش ۋە بورنىڭ چاڭ تۇزانلىرىدا چاچلىرىم ئاقىرىش پۇرسىتىگە نائىل بولالىدىم. ئەمما، شۇنى ئېنىق ھېس قىلىپ تۇرۇپتىمەنكى، بالىلار اللەنىڭ ماڭا بەرگەن ئامانىتى ئىدى. مەن ئۇلارنى ياخشى تەربىيىلىمىسەم ياكى ئۇلارنى خاتا يولغا باشلىسام ئامانەتكە خىيانەت قىلغان بولاتتىم. اللەنىڭ جازاسى مېنى كۈتەتتى. مەن ئەمەلىيتىم ئارقىلىق ئۇلارنى ياخشى تەربىيىلەپ نوقۇل بىلىم ئىگىسىلا ئەمەس، بەلكى، مۇھىمى ئىمان ۋە ئىتىقاد ئىگىسى قىلىشىم كىرەك ئىدى. ئەمما بۇنىڭغا «يول قەيەردە؟» ھازىرقى رېئاللىق، ھازىرقى ئەمەلىيەت بۇنىڭغا يول قويامدۇ؟ ياكى ئامال يوق دېگەن بىر جۈملە سۆز بىلەن بىزنىڭ اللە ئالدىدىكى مەسئۇلىيەت ۋە مەجبۇرىيىتىمىز ئادا بولۇپ كېتەمدۇ؟...
توساتتىنلا ئارقامدىن كېلىپ، كۆزۈمنى تۇتۇۋېلىپ «ئەينەكمۇ تاغاق؟» دېگەن سەبى ئاۋاز بىلەن بىر جۈپ يومران قول مېنى خىيالىمدىن ئويغاتتى. مەن تىخىچە جاينامازدا ئىدىم. بۇ قول بەش ياشلىق كىچىك ئوغلۇم بەگزاتنىڭ قولى ئىدى.
-ئوخلاپ بولدىڭىزمۇ؟ -دەپ سورىدىم ئوغلۇمدىن ئۇنى ئەركىلەتكەچ.
-ھەئە، ئۇخلاپ بولدۇم- دېدى ئۇمۇ سۆزۈمگە جاۋابەن.
-ئىككى ئاكىڭىزچۇ؟ ئۇلار ئويغانمىدىمۇ؟
- ياق ئۇلار تىخى ئويغانمىدى.
.......
مېنىڭ ئۈچ ئوغلۇم بار، مەن ئۇلارنى ياخشى كۆرىمەن. ئۇلارغا تولىمۇ ئامراقمەن.
ھۆرمەتلىك ئوقۇرمەن! بۇنداق دېسەم، بەلكىم، سىز ھەممە ئادەم بالىلىرىنى ياخشى كۆرىدۇ. بۇنىڭ ھەيران قالغۇدەك نېمىسى بار؟ دېيىشىڭىز مۇمكىن. توغرا، ھەممە ئادەم بالىلىرىنى ياخشى كۆرىدۇ، ئۇلارغا كۆيۈنىدۇ. ئەمما، كۆپىنچە ئاتا-ئانىلارنىڭ ئۆز بالىلىرىغا كۆيۈنۈش ۋە ئۆزىنىڭ مېھىر-مۇھەببىتىنى ئىپادىلەش ئۇسۇلى اللە بەلگىلىگەن پرىنسىپ ۋە ئۆلچەملەرگە ئۇيغۇن بولماي قالىدۇ. ئەمما، مەن بالىلىرىمغا بولغان مېھىر-مۇھەببىتىمنى توغرا بىر شەكىلدە ئىپادىلىدىم دەپ قارايمەن.
پەرزەنتلەرنى ئىلىم يولىغا باشلاش، ھىدايەت يولىغا باشلاش، جەننەت يولىغا باشلاش؛ جاھالەت يولىدىن توسۇش، زالالەت يولىدىن تۇسۇش، دەۋزەخ يولىدىن توسۇس بولسا بىز ئاتا-ئانىلارنىڭ مەڭگۈ باش تارتىپ بولماس مەجبۇرىيەتلىرىمىزنىڭ بىرىدۇر. بالىلارغا چىرايلىق كىيىم-كىچەك ۋە ئۇبدان يىمەك-ئىچمەك بېرىپ جىسمانى جەھەتتە ساغلام چوڭ قىلىش بىلەنلا بىزنىڭ بۇرچىمىز ئادا بولغان بولمايدۇ. شۇڭا اللە ئوچۇق قىلىپ: «يَا أَيُّەَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَەْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُەَا النَّاسُ وَالْحِجَارَەُ عَلَيْەَا مَلَائِكَەٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ» (ئى مۆمىنلەر! ئۆزۈڭلارنى ۋە بالا-چاقاڭلارنى ئىنسان ۋە تاشلار يېقىلغۇ بولىدىغان، رەھىم قىلمايدىغان قاتتىق قول پەرىشتىلەر مۇئەككەل بولغان دوزاختىن ساقلاڭلار) [قۇرئان كەرىم 66-سۈرە 6-ئايەت] دەيدۇ.
ھەممىگە مەلۇمكى، ئىنسان ماددا بىلەن روھنىڭ بىرىكمىسى. ئۇنىڭ جىسمى ۋە روھى ئوخشاشلا ئوزۇققا مۇھتاج. ھەر ئىككىلىسى ئۆزى كەلگەن مەنبەدىن ئىرىشكەن ئوزۇقنى ئىستىمال قىلىدۇ. جىسىمنىڭ مەنبىئىي تۇپراق، ئۇ تۇپراقتا ئۆسۈپ يېتىلگەن ئاشلىق، كۆكتات ۋە ھەر خىل مىۋىلەرنى ئىستىمال قىلىدۇ. روھنىڭ مەنبىئىي ئاسمان، ئۇمۇ ئاسماندىن نازىل قىلىنغان ئىلاھىي كىتاب- قۇرئاننى ئۆزىگە ئوزۇق قىلىدۇ. مەيلى جىسىم ياكى روھ بولسۇن ئوزۇقسىز ياشىيالمايدۇ، شۇنداقلا بىرىنىڭ ئوزۇقىنى يەنە بىرى ئىستىمال قىلالمايدۇ. قورساق ئاچقاندا چوقۇم تاماق يىمىگىچە ئاچارچىلىق ئازابىنى يەڭگىلى بولمايدۇ، قورسىقى ئاچقان ئىنسان تاماق يىمىگىچە مەڭگۈ ئارام تاپالمايدۇ ۋە تىنچلانمايدۇ. قورسىقى قاتتىق ئاچقان بىرىنىڭ قېشىغا بېرىپ، سەبرى قىلىش ھەققىدە تالاي نەسىھەتلەر قىلىنسۇن ياكى قۇرئان كەرىم تىلاۋەت قىلىپ بېرىلسۇن ئۇ ھەرگىزمۇ بىر قاچا تاماقنىڭ ئورنىنى باسالمايدۇ.
ئەمما، ئىنسان قورساقنى تويغۇزۇش ئۈچۈن قانداق قىلىشى كىرەك؟ ئۇنىڭغا قايسى يول بىلەن ئىرىشدۇ؟ ئۇنى قايسى ئۇسۇلدا قولغا كەلتۈرىدۇ؟ ئىشلەپ، كەسىپ قىلىپ، سودا قىلىپ ھالال يول بىلەنمۇ؟ ياكى ئوغۇرلۇق، بۇلاڭچىلىق قىلىپ، باشقىلارنى قاقتى-سوقتا قىلىپ، پارىخورلۇق، چىرىكلىك قىلىپ ھارام يول بىلەنمۇ؟ قورساق تويغاندىن كېيىن ئىنسان نېمە ئىش قىلىدۇ؟ ئۇ ھاياتىنى قانداق ئۆتكۈزىدۇ؟
مانا بۇ مەسىلىلەرگە قۇرئان كەرىم جاۋاپ بېرىدۇ. قۇرئان روھنىڭ ئوزۇقى بولۇپ، ئەگەر روھ ئۆزىنىڭ ئوزۇقىنى تاپالمىسا، ئۇنداقتا ئۇ توغرا، تۈز يولدىن ئېغىپ، خاتا ۋە ئەگرى يولغا قاراپ ماڭىدۇ. جىسىم بىلەن روھ، ماددىيەت بىلەن مەنىۋىيەت ئوتتورىسىدىكى تەڭپۇڭ مۇۋازىنەت يوقۇلىدۇ.
بۈگۈنكى ئىنسانىيەت دەل ئاشۇ بۇزۇلغان مۇۋازىنەت بوشلۇقىدا گاڭگىرىماقتا. بەزىلەر روھانىيلىق قىلىپ، مەنىۋىيەتنى قوغلىشىپ، ماددىيەتكە قارشى تۇرۇپ، جىسىمغا زۇلۇم قىلىشسا؛ يەنە بەزىلەر چەكتىن ئاشقا ماتېرىيالىزىملىق خاھىشى بىلەن ماددىيەتنى قوغلىشىپ، ئەقلىلىزىملىق رامكىسى ئىچىدە روھنى ئىنكار قىلىشىدۇ. ماددىيەتنى ئىنكار قىلغان مەنىۋىيەت تەشەببۇسچىلىرىنىڭ ئىدىيە كۆز-قاراشلىرىنىڭ تەسىرىگە ئۇچرىغان بىچارە خەلقلەر ئاچارچىلىق تەھلىكىسىدە بىر نانغا زار بولۇشسا؛ روھنى ئىنكار قىلغان ماتېرىيالىستلارنىڭ چوقۇنغۇچىلىرى گەرچە ماددى جەھەتتە باي بولسىمۇ، بىراق، ئاللىقاچان مەنىۋى قەلەندەر سۈپىتىدە باش كۆتۈردى. قورسىقى توق، بىراق، قەلبى ۋە روھى بىر كۈنمۇ ئارام تاپالمىدى. بارا-بارا ئۇلارنىڭ ھاياتىدا پەيدا بولغان ۋە كۈنسىرى كۈچىيىپ بارغان بىئاراملىق، ساراڭلىق، ئۆزىنى ئۆلتۈرۈۋېلىش، پىسخىكا ۋە نىرۋا كېسەللىكى، ھاراقكەشلىك ۋە زەھەرلىك چىكىملىككە بېرىلىش ھادىسىلىرى ئۇلارنىڭ ماددى ۋە مەنىۋى دۇنياسىنى ھالاكەت گىردابىغا يىقىنلاشتۇردى.
بىزنىڭ بالىلىرىمىز بۇ خىل تۇرمۇش قارشىنى چۈشىنەمدۇ؟ ئاتا-ئانىلىرىمىز چۈشىنەمدۇ؟ مەكتەپتىكى مۇئەللىملەر چۈشىنەمدۇ؟ بۈگۈنكى زامانىۋى مائارىپ چۈشىنەمدۇ؟ خەلقئارالاشقان مائارىپ، ئاتالمىش ئىلغار تەلىم تەربىيە پەرزەنتلەرنى زادى قانداق ئادەم قىلماقچى؟....
پەرزەنتلەرنىڭ ئۆزلۈك ئېڭى كۈنسىرى ئاجىزلىماقتا ياكى يوقۇلۇپ بارماقتا. بالىلار ياراتقۇچىدىن كۈنسىرى يىراقلاشتۇرۇلماقتا. ئۆزىنىڭ ئىگىسىنى، پەيغەمبىرىنى، ھايات يولىنى ۋە مەۋجۇتلۇق غايىسىنى ئەسلا بىلمەيدىغان بالىلار ئۇممەتنىڭ كەلگۈسىنى خىرەلەشتۈرمەكتە ياكى ئۆزىنىڭ كەلگۈسى ئۈچۈن قىزىل چىراق ياقماقتا.
بىر كۈنى يىراقتىكى بىر تۇققىنىمىز قىزى ئۈستىدىن زارلىنىپ، بىر مۇنچە ئىشلارنى ئازاپ ۋە ھەسرەت بىلەن سۆزلەپ كەتتى. ئۇنىڭ دېيىشىچە قىزى تولۇقسىزنى پۈتتۇرگەندىن كېيىن مەجبۇرى مائارىپ قانۇنىنىڭ مەجبۇرلىشى بىلەن ئىچكىرى تولۇققا ئوقۇشقا بارغان ئىكەن. ئىچكىردىكى ئوقۇشتىن قايتىپ كېلىپلا ئاتا-ئانىسىنى خوراپى، دىۋانە-قەلەندەر، ئالغا باسمايدىغان گالۋاڭلار دەپ تىللاپ كېتىپتۇ. ھەمدە ئاتا-ئانىسىغا شەرت قويۇپ: «ماڭا بىنادىن ئۆي ئېلىپ بېرسىلەر، ناماز ئوقۇشقا بۇيرىمايسىلەر، نېمە ئىش قىلسام ئىشىمغا ئارلاشمايسىلەر، بولمىسا سىلەر بىلەن ئاتا-بالىلىقتىن كېچىمەن» دەپ ئۇلارنى قورقۇتۇپتۇ. ئاتا-ئانىسى يىغلاپ كېلىپ، مەھەللىمىزدىكى دىنى ئاقسالغا قىزىغا نەسىھەت قىلىشنى ئۆتۈنۈپتۇ. ئاقساقال بىر نەرسە دەي دەپ ئېغىزىنى ئۆمەللەپ بولغىچە، ئۇ قىز: «بولدى، مەن بەك تولا ئاڭلاپ كەتتىم بۇ گەپنى، قاچانلا قارىساڭ يەنە شۇ نامازنىڭ گېپى، نامازدىن باشقىنى بىلمەيدىغان بۇ گالۋاڭلار بىلەن ئەمدى مەن بىر ئۆيدە تۇرالمايمەن» دېگىنىچە ئارقىسىغىمۇ قارىماي كېتىپ قىلىپتۇ.
ئۆزىنىڭ ئەسلىنى ئۇنۇتقان، بېقىپ چوڭ قىلغان ئاتا-ئانىسىغا ھۆرمەت ۋە ئىتائەت قىلىشنى ئۇنۇتقان، چوڭلار ۋە بىلىملىك كىشىلەرنىڭ نەسىھىتىگە قۇلاق سېلىشنى ئۇنۇتقان بۇ ئازغۇن بالىلارنىڭ داۋاسى نېمە؟ ئۇلارنى بۇنداق ئۆزۈمچى ۋە تانغاق قىلىۋەتكەن تۈپ ئامىل زادى قايسى؟ بۇلارنى يېتەكلەش ۋە توغرا يولغا باشلاشتىكى ئەڭ توغرا ۋە ئىجابى ئۇسۇللار زادى قايسىلار؟...
مەن بالىلىرىمنى ياخشى كۆرىمەن، ئۇلارنىڭ ھەم بۇ دۇنيادا ھەم ئاخىرەتتە بەختكە، يەنى جەننەتكە كىرىدىغان بالىلاردىن بولۇشىنى تىخىمۇ ياخشى كۆرىمەن. ھەر ۋاقىت ئۇلارنى ئاتىلىق مېھىرىم بىلەن سۆيۈپ تۇرىمەن، ئۇلارنى مېھىر-مۇھەببەت ۋە سۆيگۈ بۇلاقلىرىدىن سۇغۇرۇپ تۇرىمەن. ئۇلارغا ئىبرەتلىك ھېكايىلەر، قىسسە ۋە چۆچەكلەر بىلەن نەسىھەت قىلىپ، ئۇلارنىڭ ھايات مۇساپىسىنى توغرا بىر يۆلىنىشكە بۇراشقا تىرىشىمەن.
مەن ھەر ئاخشىمى بالىلىرىمغا چۆچەك ئېيتىپ بېرىمەن. بالىلىرىم چۆچەكسىز ئۇخلىمايدۇ، بارا-بارا بالىلىرىم ئۇيغۇر خەلق چۆچەكلىرىدىكى بەزە ۋەقە ياكى ھادىسىلەرگە نىسبەتەن ئۆزلىرىنىڭ ئوخشىمىغان كۆز قاراشلىرىنى ئوتتورىغا قويۇشقا باشلىدى.
- دادا- دېدى چوڭ ئوغلۇم ماڭا قاراپ- نېمىشقا چۆچەكلەردىكى ۋەقەلەرنىڭ ھەممىسى ھەر دائىم «ئۈچ ئاكا-ئۇكا» ئارىسىدا يۈز بېرىدۇ؟ نېمىشقا ھەر دائىم چوڭ ۋە ئوتتۇرانچى ئوغۇل ئەسكى ھەم قولىدىن ئىش كەلمەيدىغان، ئەمما، كەنچى ئوغۇل ئەقىللىق ھەم زېرەك قىلىپ تەسۋىرلىنىدۇ؟
مەنمۇ زادىلا ئويلاپ باقمىغان بۇ سوئالغا دەماللىقچە نېمە دەپ جاۋاپ بېرىشنى بىلەلمەي بىردم تۇرۇپ قالدىم-دە، ئالدىرماي چۈشەندۈرۈشكە باشلىدىم:
- چۆچەك دېگەن پۈتۈنلەي يالغان توقۇلما، ئۇنى ھەر قانداق ئادەم ئۆزىنىڭ مەلۇم كۆز قارشى ۋە مۇددىئاسى بويىچە تۇقۇۋەرسە بولىدۇ. چۆچەك دېگەننى سەنمۇ يازالايسەن. مۇنداق قىلايلى، سەنمۇ بىر چۆچەك يازغىن، ئۇنىڭ ماۋزۇسى «ئۈچ ئوغۇل» بولسۇن. ئەمما، سەن يازغان چۆچەكتە كىچىك ئوغۇلنى ئەمەس، بەلكى، چوڭ ئوغۇلنى ئەقىللىق ھەم ياخشى قىلىپ يازغىن. ئۇ ئەقىللىق، زېرەك، پاراسەتلىك، توغرا يولدا ماڭىدىغان بولسۇن. چوڭ ئوغۇل ئاكىلىق سالاھىيىتى بىلەن ئۇكىلىرىنى تەربىيىلەپ قاتارغا قوشسۇن، ئۇكىلىرىغا ئەدەپ بىلەن مۇئامىلە قىلسۇن، ئۇنى توغرا يولغا يىتەكلىسۇن!.....
ئوغلۇم بىلەن بولغان سۆھبەتتىن كېيىن، ئۇنىڭ ئاستا-ئاستا چوڭىيىۋاتقانلىقىنى، ئەمدى چۆچەكلەرنىڭ ئۇنىڭغا ماس كەلمەيدىغانلىقىنى، ئۇنىڭ ئىدىيسىنىڭ چۆچەكلەرنىڭ ئىدىيىسىدىن ھالقىپ كەتكەنلىكنى ھېس قىلدىم-دە، ئەمدى ئۇنىڭغا چۆچەك ئەمەس، بەلكى، پەيغەمبەرلەرنىڭ قىسسە ۋە تارىخلىرىنى سۆزلەپ بېرىشنى كۆڭلۈمگە پۈكتۈم.
چۈنكى، پەيغەمبەرلەر تارىخى پەرزەنتلەرنىڭ سەبى قەلبىگە ئىمان دەرىخىنى بىخلاندۇرىدۇ، ئۇلارنىڭ دىلىنى ئىمان نۇرى بىلەن يورۇتىدۇ. ھەر بىر پەيغەمبەرنىڭ ئوخشىمىغان زامان ۋە ماكاندا ياشىغان بولۇشىدىن قەتئىينەزەر، ئۇلارنىڭ بىردەك «لاالە الا اللە»نى يەتكۈزۈش جەريانىدىكى جاپا-مۇشەققەتلىرى، ئەتراپىدىكى شەيتانى كۈچلەر بىلەن ئېلىپ بارغان كۈرەشلىرى بالىلارنى سالماق، تەمكىن، ئىرادىلىك، ھاياتنى چىن مەنىسى بىلەن چۈشىنىدىغان قىلىپ يىتىلدۈرۈپ چىقىدۇ.
مەن بالىلىرىمنى ياخشى كۆرىمەن. ئۇلار ھەققىدە تالاي خاتىرە ۋە شېئىرلارنى يازدىم. مەقستىم ئۇلارنىڭ ۋۇجۇدى ئاتىلىق مېھىر-مۇھەببەت بۇلاقلىرىدىن قېنىپ ئىچىپ، دادىسىنىڭ سۆيگۈسىنى ۋە بۇ سۆيگۈنىڭ ئاخىرقى غايىسىنى بىلسىكەن دېگەندىن ئىبارەت. بالىلىرىمنى ئەركىلىتىپ يازغان «ئۈچ بالا» ناملىق بالىلار شېئىرىمنى كۆپچىلىكنىڭ ھوزۇرلىنىشىغا سۇنىمەن:

         ئۈچ بالا

بىزنىڭ ئۆيدە ئۈچ بالا،
ئارمان، ئىمران، ئېھسانجان.
خاپا قىلار ھەممىسى،
بولغاچ كىچىك بالىجان.

گەپ ئۇقمايدۇ ھىچقايسى،
قەغىش قىلىپ يىغلىشار.
«ھاي» دېسىمۇ پايدىسىز،
چۇرقىرىشىپ ئايلىنار.

قانداق قىلاي بۇلارنى،
تەربىيەنى بىلمەيدۇ.
ئىشقا بۇيرۇپ «ماڭ» دېسە،
چىراي تۈرۈپ كۈلمەيدۇ.

سەھەر تۇرۇپ: «ئوقۇيمەن»،
دەپ يىغلايدۇ ھەر كۈنى.
كۈندۈزلىرى ئوينىغاچ،
ئاچالمايدۇ كۆزىنى.

كىم گەپ قىلىسا ئۇنىڭغا،
«بويدى، بويدى» دەيدۇ ئۇ.
ئاش قازاننى يۇماستا،
ناننى ئېلىپ يەيدۇ ئۇ.

ئۆزى كىچىك بولسىمۇ،
چوڭ ئادەمنى دورايدۇ.
ھەممە ئىشنى ئۆزۈم دەپ،
قىلماق ئۈچۈن جورايدۇ.

«ھاي بالام» دەپ تۇرسىمۇ،
ۋېلىقلايدۇ ئوينايدۇ.
پولۇ يەيدۇ چوكىدا،
قورسىقى ھىچ تويمايدۇ.

مانا بۇلار بالىلار،
ئۆزى كىچىك ئوماقلار.
قىلىقىمۇ ھەم تاتلىق،
بەئەينى بىر توشقانلار.

قىلسا گاھى كەپسىزلىك،
ئەدەپ تاياق بېرىمىز.
ئاتا – ئانا بولغاچ بىز،
قەلبىمىزدىن سۆيىمىز.

بەك ئامراقمىز ئۇلارغا،
ئۇلارمۇ ھەم بەك ئامراق.
بىر ئۆيدىكى بەش ئادەم،
بىر قولدىكى بەش بارماق.

چىن دىلىمدىن ئۇلارنى،
سۆيۈپ شېئىر يازدىم مەن.
ئاتا مېھرى كانىدىن،
جاۋاھىرات قازدىم مەن.

ئاتا مېھرى كانىدىن،
تىزدىم رەتلىك گۈلدەستە.
مېنىڭ يازغان بۇ شېئىرىم،
قالسۇن مەڭگۈگە ئەستە.
.......
ئايالىم ۋە بالىلىرىمنىڭ ئۇيقۇدىن ئويغىنىشى بىلەن خىياللىرىمنى ئاخىرلاشتۇرۇپ، ئورنۇمدىن تۇردۇم ۋە ئازىراق ناشتا قىلغاندىن كېيىن، چوڭ ئوغلۇمنى ئۆيدە مېھمان كۈتۈشكە قالدۇرۇپ، ئىككى ئوغلوم، ئايالىم ۋە مەن پىلان بويىچە ھېيتلاشقا قاراپ ماڭدۇق....
كەچ كىردى، ئەمما، پىلانىمدىكى جايلارنىڭ يېرىمىغىمۇ بېرىپ بولالمىدىم. ھېرىپ ھالىمدىن كېتەيلا دەپ قالغان ئىدىم. مېھماننى تاماققا زورلاش گەرچە ساھىبخاننىڭ مېھمانغا بولغان ھۆرمىتى، چوڭقۇر مېھر-مۇھەببىتى ۋە سۆيگۈسىنى ئىپادىلىسىمۇ، بىراق، توق قورساق ئۈستىگە يەنە تاماق يېيىش ئۈچۈن زورلىنىش تولىمۇ ئازاپلىق ئىش بولىدىكەن. تاماق ئۈستىگە تاماق يەپ، بەزىلەر بىلەن زورۇقۇپ پاراڭ سېلىشىپ شۇنداق چارچىدىم. قورسىقىم ئاغرىپ، بېشىم چىڭقىلىپ ئاران تەستە ئۆيگە قايتىپ كەلدىم.
(داۋامى بار....)

UID
37204
يازما
203
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
203
تىزىملاتقان
2012-5-2
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-3
توردا
179 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-30 21:55:35 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئاللاھ قولىڭىزغا دەرت بەرمىسۇن ،دوسلۇق ،ئوقۇتقۇچىنىڭ ۋىجدانى مەسئۇلىيىتى، دادىنىڭ بالىلا ئالدىدىكى ئىلاھى مەس ئۇلىيەتلىرى ھەققىدىكى مۇھاكىمىلەر ناھايىتى ئەتراپلىق ياخشى بايان قىلنىپتۇ . ئىسىت يىقىندا بولساق بالىلانىڭ دادىسىنى ھەرنىمە قىلىپ بولسىمۇ سىز بىلەن دوس بولۇشقا ئۇندەركەن مەن . «دوستۇڭ قاغا بولسا يىيىشىڭ نىجاسەت »دىگىنى دەل جايىدا ئىيتىغان ھەقىقەت .  شۇنداق نىمىلەنىمۇ دوستۇم دەپ يۈرەمدۇ؟ ئىسىت!

UID
37204
يازما
203
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
203
تىزىملاتقان
2012-5-2
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-3
توردا
179 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-9-30 21:59:15 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بالىلا ھەققىدىكى ئاۋۇ شىئېرلا نى بەك ياختۇردۇم ،تىلى ئاددى ،مەنىسى ۋە ئىپادىلىگەن مىھرى مۇھەببىتى شۇنداق چوڭقۇر . بالىلا چوپ -چوڭ بوپ كەتكەندە كۆرسە قانچىلىك پەخىرلىنىپ كىتەر؟

UID
47591
يازما
31
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
37
تىزىملاتقان
2012-10-2
ئاخىرقى قېتىم
2013-2-17
توردا
11 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-10-2 21:13:22 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بىر پەرزەنتنىڭ تەربىيەسى ئائىلە، مەكتەپ،ھەم جەمىيەتتىن ئىبارەت ئۈچ ئامىلدىن تەركىپ تاپىدۇ، مىنىڭچە بۇ ئۈچ ئامىل ئىچىدە ئائىلە تەربىيەسى ئەڭ مۇھىم ئورۇندا تۇرىدۇ .
  چۈنكى ئاددىيلا قىلىپ ئىيتساق ‹‹ ئالا ئىنەكنىڭ بالىسى ،چالا قۇيرۇق !››.
ئاپتۇرنىڭ ئەجرىگە تەشەككۈر ئىيتىمەن !

UID
47740
يازما
1
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
1
تىزىملاتقان
2012-10-6
ئاخىرقى قېتىم
2012-10-6
توردا
0 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-10-6 16:21:53 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سىزنىڭ ئوقۇتقۇچى ئىكەنلىكىڭىزنى ئۇققاندىن كىيىن، ئوقۇتقۇچىلارغا قايتىدىن ھۆرمىتىم قوزغالدى. ئارىمىزدىكى ئوقۇتقۇچىلارنىڭ كۆپ قىسمى سىزدەك بىلىم ۋە تەپەككۇر ئىگىسى بولغان بولسا بەك ياخشى بولاتتى!

UID
37204
يازما
203
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
203
تىزىملاتقان
2012-5-2
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-3
توردا
179 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-10-6 16:41:16 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بايرامدا بەك ئۇزاقلاغا  سەپەر قىللىمۇ ،  داۋامى ھىچ يوللانمايدىغۇ؟

UID
39949
يازما
14
تېما
2
نادىر
0
جۇغلانما
14
تىزىملاتقان
2012-6-4
ئاخىرقى قېتىم
2012-12-27
توردا
19 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-10-6 18:16:24 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
يۇلتۇز0903كە:
ئەۋلىيادەك گەپ قىلىپسىز، مېنىڭ بايرامدا سەپەرگە كەتكەنلىكىكمنى قانداق بىلدىڭىز؟ بىز چوقۇم يېقىن تونۇشلاردىن بولساق كىرەك، شۇنداقمۇ؟

UID
37204
يازما
203
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
203
تىزىملاتقان
2012-5-2
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-3
توردا
179 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-10-9 00:39:30 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەسەرنىڭ داۋامى چىقماي بەك سوزۇلۇپ كەتتى ، شۇڭا  يىراقلاغا بايرام ساياھىتى قىلغان ئوىشايدۇ دەپ ئويلىغان ،راس چىقىپتۇ ئەينا،  بىريۇرتكەنمىز  تۇنۇش بولساقمۇ ئىھتىمال .مۇنداق ياخشى ئەسەر يۇرتلىغىمنىڭ قولىدىن چىقىقىنىدىن قالتىس پەخىرلىنىۋاتىمەن .

UID
37204
يازما
203
تېما
0
نادىر
0
جۇغلانما
203
تىزىملاتقان
2012-5-2
ئاخىرقى قېتىم
2015-5-3
توردا
179 سائەت
يوللىغان ۋاقتى 2012-10-9 00:40:52 |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەمدى بايرام تۇگىدى ،قالمىدى ،  ئەسەرگە تۇتۇش قىلسىلىكەن بۇ سەمىمى ئىلتىماس!
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

|شىركەت ھەققىدە ئەلكۈيى ھەققىدە| سەھىپىلىرىمىز| مۇلازىمەتلىرىمىز| ئېلان بىرىڭ| ئەلكۈيى چوڭ ئىشلىرى| نەشىر ھوقۇقى | ئالاقىلىشىش

Powered by Discuz! X2(NurQut Team) © 2006 - 2015 www.alkuyi.com All Rights Reserved
爱酷艺网络科技公司版权权益 نەشىر ھوقۇقى: ئەلكۈيى تور - تېخنىكا چەكلىك مەسئۇلىيەت شىركىتىگە تەۋە 新ICP备10001494号-1
شىركەت ئادرېسى : ئۈرۈمچى شەھىرى جەنۇبىي شىنخۇا يولى 835- نومۇر گۇاڭخۇي سارىي 13- قەۋەت ئې ئىشخانا
مۇلازىمەت قىززىق لىنىيە تېلىفۇن نومۇرى:3222515-0991 : : 8555525-0991   QQ: 285688588

رەسىمسىز شەكلى|يانفۇن|ئەلكۈيى تورى ( 新ICP备10001494号-1 )

葡京赌场 游戏赌博平台 那个网上娱乐城最好 万达国际tt娱乐城 欧洲杯球衣正品专卖 永利博网上娱乐城 超级大玩家下载 爱博彩社区论坛 云鼎娱乐场 信誉最好的娱乐城 博彩网址导航 苏州国际影视娱乐城 金盛国际娱乐城 九龙国际娱乐城 澳门赌场玩法 五湖四海是什么意思 娱乐城 88娱乐城 盈丰时时彩平台 欧洲杯澳门足球盘 永利博网上娱乐城 水经注软件 澳门威尼斯人 娱乐城哪家好 胜负彩比分 qq欢乐斗地主下载 永利博网上娱乐城 网上娱乐城排行榜 英皇娱乐城英皇国际 永利博网上娱乐城 在线娱乐城天上人间 利澳娱乐城天上人间 欧洲杯决赛专题 哪家网上花店最好 欧洲杯澳门即时盘 澳门新葡京官网 422488 鱼雨大乐透13036 88娱乐城 信誉最好的娱乐城 哪家网上药店最好 澳门威尼斯官网 乾讯网网址 国际十大博彩娱乐城 娱乐城天上人间 百家乐玩法 京城娱乐城 金沙国际娱乐城 血洗唐人街 皇冠假日 高尔夫网球频道 bet365官方网站 网上现金棋牌 菲律宾太阳城娱乐网 银河娱乐场 利来国际娱乐 网上娱乐城排行榜 球探网比分 澳门赌场有那些玩法 喜达博彩真钱娱乐 百利宫影城 娱乐城去澳门 a8娱乐城看天上人间 今晚欧洲杯 红桃k说明书 脉动棋牌 真龙香烟价格英皇国际 网上娱乐城哪家最好 澳门利澳娱乐城 圣淘沙娱乐天上人间 金山海上皇宫 德甲球队队徽 太阳城娱乐城管理网 2012最新电影网址 娱乐城内部管理制度 太阳城集团 鸿运国际娱乐城 竞彩篮球比分直播 百博国际娱乐城 澳门金沙娱乐场 22555官方网 鸿运国际娱乐城 百利宫娱乐城 永利博网上娱乐城 88娱乐城 苏州国际影视娱乐城 中华娱乐城影讯 娱乐城哪家好 娱乐城天上人间 韩国华克山庄赌场 网上娱乐城排行榜 澳门永利 网上娱乐城 必赢国际 鸿利会娱乐城 澳门巴比伦娱乐城 娱乐城 京城国际娱乐城 吟唱新乐园 网上娱乐城排行榜 太阳城娱乐城管理网 菲律宾欢乐谷娱乐城 娱乐城天上人间 新豪娱乐城天上人间 网上娱乐城排行榜 淘金盈娱乐城 kk娱乐城天上人间 亿博国际娱乐城 新浪娱乐首页 明升娱乐城 88娱乐城 88娱乐城天上人间 永利博网上娱乐城 欧洲篮球比分直播 九龙国际娱乐城 kk娱乐城天上人间 360大乐透胆拖 tt娱乐城官网 苏州国际娱乐城 tt娱乐城 博九网娱乐城 在线娱乐城天上人间 德国比利时 皇冠娱乐城开户 百乐娱乐新澳博 皇冠即时水位 皇冠足球论坛 篮球即时比分 体彩投注站 网上娱乐城哪家最好 博彩通评级 环球娱乐城天上人间 澳门博彩网上投注 博久娱乐城 娱乐城去澳门 88娱乐城代理tlyd 2012欧洲杯pptv直播 皇冠开户网 博坊娱乐城天上人间 五湖四海指什么 博坊娱乐城天上人间 国际十大博彩娱乐城 kk娱乐城天上人间 美国大西洋城 0点直播吧 2012年欧洲杯qq直播 88娱乐城 国际足球新闻 娱乐城天上人间 京城国际娱乐城 皇冠网址 欧洲杯决赛博彩开盘 街拍 微博 澳门星际 美女斗地主 娱乐城内部管理制度 88娱乐城天上人间 永利高平台 至尊国际娱乐城 越豪门之娱乐后宫 利来国际娱乐城 娱乐城去澳门 tt娱乐城 新加坡圣淘沙度假村 威尼斯人赌场 澳门金沙娱乐场网址 尊龙国际娱乐城 e世博官方网站 博e百娱乐 e世博yjsol 足彩网 大乐透那个台开奖 赢钱专家粤语 澳门威尼斯人官方网 娱乐城天上人间 湖北棋牌游戏平台 北京天上人间后台 宝马会国际娱乐会所 红桃k集团 网上最大娱乐城 英国布莱顿天体海滩 博彩通首页 新加坡圣淘沙 网上棋牌室 星际娱乐场 网上娱乐城 网上娱乐城哪家最好 今天有没有欧洲杯 讯盈比分 娱乐城天上人间 大发888娱乐场下载英皇国际 浙江体彩网11选5 优博娱乐城天上人间 乐百家国际娱乐城英皇国际 足球 大西洋城赌场 希尔顿酒店集团 360大乐透杀号定胆 tt娱乐城 百丽宫影城 富国天合基金净值 九龙国际娱乐城 澳门金沙官网 澳门葡京赌侠诗 新豪娱乐城天上人间 足球小将国语版全集 北京太阳城医院 网上娱乐城哪家最好 bet365备用主页器 宝马会全讯网 玩老虎机技巧 利来国际娱乐城 太阳城管理娱乐网 bet365备用网站 京城国际娱乐城 皇冠代理25900 波恩利vs诺丁汉森林 甘肃云鼎集团 利澳娱乐城天上人间 新豪娱乐城天上人间 网上娱乐城哪家最好 皇冠足球 tt威龙电源怎么样英皇国际 88娱乐城天上人间 皇冠开户网址 网上最好药店 九龙国际娱乐城 网上赌城@黄金城 东方太阳城 88娱乐城天上人间 天朝博彩论坛 爱博彩论坛 邯郸市 金赞娱乐到天上人间 新澳门娱乐城 网络赌博 澳门新葡京娱乐城 欧洲最大的博彩公司 棋牌游戏网站 舟山星空棋牌 娱乐城哪家好 博彩论坛bozhidao 金宝博会不要给钱 赛尔号谱尼在哪 圣淘沙娱乐天上人间 娱乐城天上人间 百博娱乐城 娱乐城天上人间 娱乐城 新乐园娱乐城 a8娱乐城看天上人间 网上娱乐城 国际赌场 上海电视台劲爆体育 利澳娱乐城天上人间 福建大乐透开奖结果 2012澳门葡京赌场 大乐透专家预测单注 三国志网页游戏 万达国际tt娱乐城 上海中超地板 博彩网推百拉好吗 太阳城 网上娱乐城 海上皇宫大酒店菜单 百丽宫影城 国贸店 万达国际tt娱乐城 粤海之星 娱乐城 环球娱乐城天上人间 开彩票投注站 网页版足球游戏 tt娱乐城 阳城贴吧 环球娱乐城天上人间 欧冠足球吧 利澳娱乐城天上人间 网上娱乐城排行榜 人气最高的棋牌 吧吧在线 欧洲杯决赛亚洲指数 澳门哪个赌场好 澳门赌场娱乐城视频 沙龙国际娱乐城网站 澳门赌场新葡京 皇冠足球论坛 环球娱乐城天上人间 在线娱乐城天上人间 百家博 立即博娱乐城 棋牌游戏注册送10元 尊龙国际娱乐城 葡京国际娱乐城 现金流游戏 球探篮球即时比分 新宝投注 威尼斯人多少钱一晚 bet365去澳门娱乐城 bet007篮球 澳门彩票 皇冠足球投注平台 红9娱乐城 娱乐城注册送体验金 博彩网去澳门 必博娱乐城 宋代足球小将2全集1 御龙在天群英会喝酒 博彩网 网上娱乐城排行榜 苏州国际影视娱乐城 明星斗地主官网 球探篮球即时比分 斯科尔斯告别赛 最新皇冠网址 宜昌海上皇宫 利澳娱乐城天上人间 永利博网上娱乐城 狮威亚洲娱乐城 娱乐城哪家好 百博娱乐城

娱乐城博彩
娱乐城博彩网站排名
娱乐城代理
娱乐城鼎盛
娱乐城管理
娱乐城管理制度
娱乐城金沙国际权威
娱乐城金赞
娱乐城开户
娱乐城开户送
娱乐城开户送彩金
娱乐城开户送钱新澳博
娱乐城开户送钱英皇国际
娱乐城乐放
娱乐城哪家好
娱乐城内部管理制度
娱乐城排行榜
娱乐城棋牌
娱乐城去澳门
娱乐城去澳门
娱乐城去英皇开户吧新澳博
娱乐城去英皇开户吧英皇国际
娱乐城体验金
娱乐城天上人间
娱乐城网址
娱乐城韦德亚洲
娱乐城新澳博
娱乐城新澳博好
娱乐城新锦江6544
娱乐城新锦江xjj665
娱乐城信息资讯网
娱乐城信誉排行榜
娱乐城英皇国际
娱乐城英皇国际在线
娱乐城游戏机
娱乐城云鼎好
娱乐城注册
娱乐城注册送
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
申博太阳城官网
天上人间国际娱乐城
天上人间娱乐城
天天乐娱乐城
天天乐娱乐城新澳博
天天乐娱乐城英皇国际
万博88娱乐城
万博娱乐城
万达国际tt娱乐城
万达娱乐城
万豪娱乐城
万豪娱乐城怎么样
网络娱乐城
网上 娱乐城
网上澳门赌场
网上博彩娱乐城
网上欢乐谷娱乐城
网上信誉最好娱乐城
网上娱乐城
网上娱乐城代理
网上娱乐城老虎机
网上娱乐城老虎机新澳博
网上娱乐城老虎机英皇国际
网上娱乐城哪个好新澳博
网上娱乐城哪个好英皇国际
网上娱乐城哪家最好
网上娱乐城哪家最好新澳博
网上娱乐城哪家最好英皇国际
网上娱乐城那个最好
网上娱乐城排行榜
网上娱乐城排名
网上娱乐城是真的吗
网上娱乐城是真的吗新澳博
网上娱乐城是真的吗英皇国际
网上娱乐城网站
网上娱乐城新澳博
网上娱乐城英皇国际
网上娱乐城注册
网上真钱娱乐城
网上最大娱乐城
百家乐必赢法
百家乐必赢法视频
百家乐彩
百家乐策略
百家乐策略技巧
百家乐大小技巧
百家乐代理
百家乐代理加盟
百家乐代理开户
百家乐代理哪里好
百家乐的玩法
百家乐的下注技巧
百家乐斗地主
百家乐改单
百家乐高手打法
百家乐高手看路
百家乐高手论坛
百家乐合作
百家乐会员开户
百家乐技巧策略
百家乐技巧打法赌博技巧
百家乐技巧大全
百家乐技巧公式论坛
百家乐技巧在那里
百家乐技巧之写路
百家乐交流群
百家乐开户
百家乐开户就送现金
百家乐看路
百家乐路
百家乐路单软件
百家乐路纸
百家乐论坛
百家乐论坛在线
百家乐论坛在线提供
百家乐免费试玩
百家乐免费在线开户
百家乐哪家好
百家乐哪里开户
百家乐牌技群
百家乐平台
百家乐破解
百家乐破解的方法
百家乐破解方法
百家乐破解秘籍
百家乐棋牌
百家乐群
百家乐试玩
百家乐试玩得真钱优惠
百家乐太阳城开户
百家乐投注技巧
百家乐投注开户在哪里比较好
百家乐玩法
百家乐玩法百科
百家乐玩法技巧
百家乐玩法揭秘
百家乐玩法介绍
百家乐玩法秘诀
百家乐玩法与规则
百家乐网
百家乐网上真钱娱乐城
百家乐下注策略
百家乐线上开户
百家乐线上游戏
百家乐赢钱的秘籍
百家乐赢钱技巧
百家乐用品
百家乐游戏的致胜玩法
百家乐游戏攻略
百家乐游戏规则
百家乐游戏规则是怎么样的
百家乐游戏机
百家乐游戏机破解
百家乐游戏技巧
百家乐游戏哪里比较好
百家乐游戏哪里玩好
百家乐游戏哪里有
百家乐游戏平台
百家乐游戏破解-皇冠投注
百家乐游戏软件
百家乐游戏下载
百家乐游戏有技巧吗
百家乐游戏有什么技巧
百家乐游戏真人真娱
百家乐游戏桌租赁
百家乐有什么必赢的绝技
百家乐娱乐城
百家乐娱乐城真钱游戏
百家乐娱乐官方网
百家乐园
百家乐怎么作弊
百家乐真人游戏娱乐城
百家乐注码法
百家乐庄闲必胜打法
百家乐最高概率打法
百家乐作弊
百家乐怎么玩
百家乐怎么玩才能赢钱

چوققىغا قايتىش