lawrence يوللىغان ۋاقتى 2012-3-14 22:27 
ئىدىيەنى ئازات قىلىدىغان ۋاقىت كەلدى دىسىڭىز قانداق ...
lawrence ئەپەندى!
مېنىڭ بۇ يەردە كۆزدە تۇتۇۋاتقىنىم دەل «بىلىم» ئۇقۇمىنىڭ مەنىسى. ئىدىيە ئەمەس! سىز «بىلىم» دىگەن بۇ ئۇقۇمىنىڭ مەنىسى يەنىلام ئىلگىرىكى شۇ مەنە شۇغۇ، ئۇنى قانداق يېڭىلىغىلى بولىدۇ، مەنا دىگەننى خالىغانچە ئالماشتۇرغىلى،ياكى يۇكلىگىلى بولىدىغان نەرسە ئەمەس، دىيىشىڭىز تۇرغانلا گەپ ھەم دەل مۇشۇ نۇقتا نۇرغۇنلىغان ئوقۇرمەنلەرنىڭ كاللىسىنى زىددىيەتلىك ئەھۋالغا سېلىپ، ئۇلارنى قايمۇقتۇرۇپ، يازمىنى بىر ئويلىسا ياخشى يازمىدەك، يەنە بىر ئويلىسا پىكىر چېچىلاڭغۇلۇقى بىلەن تولۇپ كەتكەن، دەبدەبىلىك سۆزلەر تىزىلمىسىدەك تۇيغۇغا سېلىپ قويىۋاتىدۇ.
مېنىڭچە ھەرقانداق بىر ئۇقۇمنىڭ مەنىسى كىشىلەرنىڭ بىلىشى ۋە ھەزىم قىلىشىغا ئاساسلانغاندا مۇنداق ئىككى خىل بولىدۇ. بىرسى شۇ ئۇقۇم بىلدۈرىۋاتقان كونكىرىتنى مەنا. يەنە بىرسى شۇ ئۇقۇم بىلدۈرىۋاتقان كونكىرىتنى مەنانىڭ كىشىلەر بىلىشىدىكى دائىرىسى. ياكى مۇنداقچە قىلىپ ئېيتساق شۇ ئۇقۇمنىڭ مەنىسىنى كىشىلەرنىڭ قانچىلىك بىلىش مەسىلىسى. گايىدا بۇنى ئاددىلاشتۇرۇپ كونكىرىتنى ئەھۋالغا نىسپەتەن «چۈشەنچە» دەپمۇ قويىمىز. ئالدىنقى مەنا يەنى ئۇقۇم بىۋاستە بىلدۈرگەن كونكىرىتنى مەنا ھەرقانداق بىر زاماندا، ماكاندا ئوخشاش بولۇپ ئۇنى خالىغانچە يۇكلەش، يېڭىلاش مۈمكىن ئەمەس. ئەمما كىشىلەرنىڭ ئەقلى، تەربىيەلىنىشى، مىجەزى ئەھمىيەت بېرىشى، ياشىغان ماكان، زامان ئوخشاش بولمىغاچقا بىر ئۇقۇمنىڭ مەنا دائىرىسىنىمۇ چۈشۈنىشى ئوخشاش بولمايدۇ. ئومۇمەن ئالغاندا بىر ئۇقۇمنىڭ مەنىسىنى بىر ئاللادىن باشقا ھەرقانداق ئادەمنىڭ 100 پىرسەنت چۈشۈنۈپ كېتەلىشى مۇمكىن ئەمەس! ئۇنىڭ ئۇستىگە كىشىلەر ھەركىتىگە ئۇقۇمنىڭ ئالدىنقى ماناسىدىن كۆرە كېيىكىسىنىڭ تەسىرى ئىنتايىن چوڭ بولىدۇ.
شۇڭا دەيمەن دوستلىرۇم، بىز گەرچە بىلىم ئۇقۇمى بىلدۈرىۋاتقان كونكىرىتنى مەنانى يېڭىلىيالمىساقمۇ، بىلىم ئۇقۇمىغا بولغان چۈشەنچىمىزنى يېڭىلىيالايمىز. نىمىنىڭ ھەقىقى بىلىم، نىمىنىڭ ئەھمىيەتسىز بىلىم ئىكەنلىكىنى ئايرىيالايمىز. بىزنىڭ بىلىم توغرىسىدىكى چۈشەنچىمىزگە 50- يىللارنىڭ تامغىسى بېسىلغان بولغاچقا، بىزنىڭ بىلىمگە بولغان چۈشەنچىمىزنىڭ ئاللىقاچان ۋاقتى ئۆتتى، بىلىم توغرىسىدىكى چۈشەنچىمىز كونىراپ بىلىشكە تېگىشلىك نۇرغۇن مەسىلىلەر بىلىش دائىرىمىزنىڭ سىرتىدا قالدى. ئەكسىچە تۇرمۇشىمىزغا ھىچقانچە پايدىسى بولمىغان، ئەخلەت خاراكتىرىدىكى بىلىملەر ھېلىھەم مەكتەپلەردە بازار تېپىۋاتىدۇ.
ئەتراپىمىزدىكى غايەت چوڭ بازارنى بايقىشىمىزنىڭ لازىملىقى توغرىسىدا سۆزلىۋاتسام قايسىبىر قاغا سودا توغرىسىدىكى بىلىمىڭىز چەكلىككەن دەۋاتىدۇ. توغرا سودا توغرىسىدىكى بىلىمىم چەكلىك شۇڭا سودىگەر ئەمەسمەن. يەنە بىر قاغا دەلىلىڭىز كىشىنى قايىل قىلالمايدۇ دەيدۇ. سوراپ باقسام؛ ئالغان دەلىلىم كىشىلەرنى قايىل قىلالمىغاچقا بىز ئاللىقاچان كونىراپ ئەبجىقى چىقىپ كەتكەن بىلىم توغرىسىدىكى چۈشەنچىمىزنى يېڭىلىمامدۇق؟
مەن ئىچىم پۇشۇپ قېلىپ، كاللام ئىششىپ قېلىپ، ياكى بىلەلمەي بۇ يازمىنى يازمىغاندىكىن بىر قىسىم ئوقۇرمەنلەرنىڭ ئەستايىدىل مۇئامىلە قىلىشىنى، يازمىنى چالا پۇلا ئوقۇپلا ئالدىراپ- تىنەپ ئىنكاسقا تۇتۇش قىلماي، تولۇق ئوقۇپ، مەنىسىنى، دىمەكچى بولغان ئوي-پىكرىنى ئەتراپلىق چۈشۈنۈپ، ئاندىن، دەڭسەپ تۇرۇپ، ئىنكاس يېزىشىنى ئۈمۈت قىلىمەن ھەمدە تىمىنى ئوقۇش بىلەن بىرگە، بېلىم ئۇقۇمىنىڭ مەنىسى نىمە؟ بىز ئۈگۈنۈشكە تېگىشلىك قانداق بىلىملەر بار؟ بىز نىمىلەرنى ئۈگۈنۈپ نىمىلەرنى ئۈگەنمىدۇق... دىگەندەك سوئاللارغىمۇ ئانچە مۇنچە جاۋاپ ئىزدەپ بېقىشىنى تەۋسىيە قىلىمەن!
lawrence قېرىندىشىم بۇ ئىنكاسىم يالغۇز سىزگىلام قارىتىلمىغان، شۇڭا ئارتۇق كەتكەن يەرلىرى بولغان بولسا كەچۈرگەيسىز.