- تىزىملاتقان
- 2012-11-28
- ئاخىرقى قېتىم
- 2013-9-12
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 4406
- نادىر
- 17
- يازما
- 94
ئۆسۈش
80.2%
|
مائارىپنىڭ مەقسىدى نىمە؟
قائىدە بۇيىچە ئېيىتقاندا مائارىپ ئۇنچە مۇرەككەپ ئەمەس. ئىنسانىيەت ئاپىرىدە بولغان دەسلەپكى مەزگىلدە مەكتەپمۇ، مائارىپمۇ يوق ئىدى، شۇنداقتىمۇ ئىنسانىيەتنىڭ ئەقىل-پاراسېتى يوقۇرى دەرىجىدە تەرەققىي قېلىپ، ئاخېرى دۇنياغاخۇجا بولغان، شۇنىڭ بىلەن بىز كۆرگەن مەكتەپ ۋە مائارىپ پەيدا بولغان. مائارىپنىڭ مەخسىدى پەقەت ئېنسانىيەتنىڭ ئەقىل-پاراسېتىنى يوقۇرى كۆتىرىپ، ياشاش ئېقتىدارىغا كاپالەتلىك قېلىشتىن ئبارەت. ئۇنداق بولمايدىكەن بىز يەنە ئۆزىمىزنى ئىنسان دىيەلەمدۇق؟
ئەنگىلىيە مائارىپىنى ئاۋام ئەڭ ياخشى مائارىپ دەپ قارايدۇ، ئۇنىڭ ئاساسىي مەخسىدى سىپكېنىس ئېيىتقاندەك « مائارىپنىڭ ۋەزىپىسى ۋە نىشانى، كۇڭۇلدىكېدەك تۇرمۇش ئۇچۇن تەييارلىق قېلىش ».
بىراق بىز بىلىپ-بېلمەي مائارىپنى خاراپ قىلدۇق.ھازىرقى مائارىپنىڭ بوزۇلىشىغا ئاساس كۆرسېتىش بىھاجەت، بۇ ھەممە ئادەم ۋە ھەممە ئائىلە ھېس قىلىپ يەتكەن مەسىلە، جەمىيېتىمىزدىكى ھەممە كىشى مائارىپنىڭ قۇل قېلىشى ۋە پەرزەنتىنىڭ خاراپ بولىشىغا ئىلاجسىز قېلىۋاتىدۇ.
جاڭسۇ تىلىۋىزىيىسىنىڭ مائارىپ پىرگوراممىسىدائوقوغۇچىلارنىڭ خاراپ بولۇپ قايسى دەرىجىگە بارغانلىقىنى كۆرەلەيمىز، بۇپىرگورامما كۆرسىتىلگەندىن بويان، مەيلى قېز-ئوغۇل ئوقوغۇچى، مەيلى خىزمەتتىكى ياكى ئوقۇۋاتقان بولسۇن ياكى ماگېستېر ياكى دوكتۇر بولسۇن بۇنىڭغا ئەزا بولغان،بۇلارنىڭ بايانىغا قارىغاندا، ئاز ساندىكى نۇرمال بالىلاردىن باشقا، كۆپ قېسىم بالىلار ھاماقەت، ئېددىيىسى قالايمىقان، تەپەككۇرى ئاجېز، ئىنكاسى تۇۋەن، بېلىمى كەمچېل، ئۆزىنى تۇۋەن چاغلاش، مۇستەقىل خەرەكتىرى يېتىلمەي خۇددى كوندۇرىلگەن قونچاققا ئوخشاپ قالغان، تەۋەككۇلچىلىك ئىندىيىسىدىن سۆز ئېچىش بەسى مۇشكۇل ئىكەن.
ئاشۇ پىرگوراممىغا قاتناشقان كۆرىيە، تايلانىد،فارانسىيە، ئامىرېكا قاتارلىق چەتئەللىك بالىلار گەرچە خەنزۇچىنى راۋان سۆزلىيەلمىسىمۇ، بىراق شۇنداق روھلۇق، ئۆزگىچە تەپەككۇر ۋە قاراشقا ئىگە. ئۇلارنىمە ئۇچۈن كەلگەنلىگى، نىمە ئېش قىلىدىغىنى، غايىسى قاتارلىقلارنى چۇچۈك تىل بىلەن تولىمۇ جانلىق چۇشەندۇرىدۇ، ئۇلار يەنە رىياسەتچىدىن قورقماي سوئال سورىيالايدۇ، بەزىدە تېخى « ئۆلچەملىك جاۋاپقا » ئادەتلەنگەن رىياسەتچىنىمۇ ئۇسال قېلىپ قويىدۇ. ئۇلار ھەر خېل نەسېھەت چەمبېرېكى، ئەخمىقانە ئېلھاملاندۇرىش،يىتەكلەش، تەدبىھ بىرىش، ھەر خېل تەپەككۇر بويۇنتورىقې، تايېنىۋەلىش، ئۆلچەملىكجاۋاپ ئاسارىتىدىن خالى بولغان ئەركىن مائارېپ شارايېتىدا تەربېيە ئالغان، ئۇلاردىپلۇم ئۇچىن، خىزمەت ئۇچىن، ھوقوق ئۇچىن ئەمەس بەلكى كېشىلىك قەدىرقېممەت ئۇچىنئېنتىلدىغان ئەركىن قاراشقا ئېگە بالىلار، ئۇلار كىشىلىك قەدىر-قېممەت ھەممىدىنئۇستىن، ئېنسان يارىلىشتىن باپ-باراۋەر دىگەن يۇكسەك شارايېتتا چوڭ بولغان.
بۇ پىرىگورامما كىشىلەرنى باشقېچە بىرتەپەككۇرغا يىتەكلەيدۇ، ئەسلى مۇشۇنداق ئۆزگىچە قاراشقا ئېگە بولغان بالىلارمىللەتنىڭ، دۆلەتنىڭ كەلگۇسى بولالايدۇ ئەلۋەتتە. ئەنگىلىيەنىڭ سابىق باش ۋەزىرىساچىر خانىم، جوڭگو تەھدىت نەزىرىيىسى ئۇستىدە توختالغاندا « جوڭگو قورقىنىشلىق ئەمەس، ئۇلار تىلىۋىزور ئېكېسپورىت قىلسىمۇ بىراق تىلىۋىزور پورىگىراممىسىئېكېسپورىت قېلالمايدۇ » دىگەن. بىز بۇ گەپكە غەزەپلەنسەكمۇ، شۇنى ئېتراپ قىلماي بولمايدۇكى ئۇ بىزنىڭ مائارىپىمىزنىڭ ئاجىزلېقىنى كۆرسىتىپ بەرگەن. بىزنىڭ مائارىپىمىزنۆۋەتتە بالىلارنىڭ ئوقۇش ئېقتىدارى، چۇشىنىش ئېقتېدارى، گۇمان قېلىش ئېقتېدارى،سۇئال سوراش ئېقتېدارى ھەمدە تەسەۋۋۇر قېلىش كۇچى ۋە ئېجاتچانلىق كۇچى، بالىلىقھەۋەس ۋە بالېلىق شوخلىقېنى نابۇت قېلىۋەتتى. بىز كىچىكلىكتىن چوڭ بولغىچە جاپاچېكېمىز، مەكتەپتە نەزىرىيە بىلىم ئۇگېنىمىز، جەمىيەتكە چىقېپ جەمىيەت بىلېمىئۇگېنىمىز، ئاۋال ئاشكارە قائىدېنى ئاندىن يۇشۇرېن قائىدىلەرنى ئۇگېنىمىز،ئاشۇنداق ئۇگېنىپ ھەقېقەتنى چۇشىنىپ بولغىچە قويرېقېمىزنى قۇم باسېدۇ. خۇددىكونىلار « نىيەت بارچاغدا غەيرەت يوق، غەيرەت بارچاغدا يۇرەك يوق، غەيرەت ۋە يۇرەكبار بولغاندا جۇرئەت يوقلىقېنى ھىس قېلىسەن » دىگەندەك. بۇ ئېنسان ئۇچىن نىمەدىگەن ئەلەم ؟.
مائارىپ ئۇنچىلىك مۇرەككەپ ئەمەس. پەقەت بالىلارنى ئەركېن تەپەككۇر، گۇمانتارلىق نوقتى-نەزەر، تەۋەلكۇلچىلىك روھى ۋە ئۆز قېزېقېشى بويىچە يېتەكلەپ، دوگما بولغان « ئۆلچەملىك جاۋاپ » دۇنياسى، كىتاپ دوۋىسى، قولمىجەزلىك ئەۋلات تەربىيەلەش ئاسارېتى، ئېمتىھان كېشەنلىرىدىن قوتقۇزىپ، ئېنسانى ياشاش ئېستېگېنى تورغۇزىشتىن ئېبارەت. مانىبۇ مائارىپنىڭ مەخسىدى.
چى لى ئېمزالىقېدىكى بۇ يازما « فىلياتون تاللانما ژورنىلى » نىڭ 2012-يىلى 7-ئايلىق 3-سانىغابېسىلغان.
تېلماچ: قادىر روزى دولان
ئادرىس: مەكىت ناھىيەلىك چارۋىچىلىق ئېدارېسى. |
|