- تىزىملاتقان
- 2011-1-28
- ئاخىرقى قېتىم
- 2015-3-24
- ھوقۇقى
- 1
- جۇغلانما
- 17377
- نادىر
- 8
- يازما
- 657
ئۆسۈش
  18.44%
|
قارىسىغىلا بىر نەرسە دىمەي ئىلمى بىر نەرسە دىمەمسىلەر ،<< بىلگەنلەر بىلەن بىلمىگەنلەر قانداقمۇ تەڭ بولالسۇن>>.
دۇپپا شامانزىمدىنمۇ بۇرۇنقى مەدىنيەت ھادىسسى ئۇيغۇرلار ياراتقان ۋە چوقۇنۋاتقان دىنلار ئىچىدە شامانزىم ئەڭ قەدىمى دىن ۋە مەدىنيەت ھادىسسى بولسا كىرەك ،شامان تەلىماتىدا كۆك-ئۇلۇغلۇق ۋە تەڭرىگە سىموۋۇل قىلىندۇ ،شۇڭا تۇرۇكلەر كۆككە قاراپ تەڭرىگە ئىلتىجا قىلىدۇ،ھازىرقى ئىسلام دىندىكى دۇئاغا ئوخشاش زېمىن مەخلۇقات دۇنياسى دەپ قارىلدۇ،يەر ئاستى دوزاق ۋە گۇناھلار ماكانى دەپ قارىلدۇ.
دۇپپا ئۇيغۇر قەۋمى بىلەن ھەر ئىرا،ھەر بىر دىنلارنى بېشىدىن ئۆتكۇزگەن بىر كىيىم-لىچەك مەدىنيەت ھادىسسى شۇڭا ئۇ نۇقۇل شامانزىمنىڭلا تەسىرىگە ئۇچراپ قالماي ھەر بىر دىنلارنىڭ تەسىرىگە ئۇچىرغان،ئەمما شامانزىمنىڭ تەسىرىگە كۆپرەك ئۇچىرغىنى ئېنىق ،تۇرۇكلەر،ئەرەبلەر نىڭ گۇمبەز مەدىنيىتى،خۇددى <<ئوغۇز قاغان>> تىكلىگەن چاسا تاياققا ئوخشاش قەدىمىيلىككە ئىگە،ئوڭ تەرەپتىكى ئالتۇن خوراز،سول تەرەپتىكى كۆمۇش خوراز دەل ئۇلۇغلۇق مەنىسىدىكى رەڭ ئوقۇمى ،شامانزىم قەدىمى ۋە ئىپتىدائى دىن بولۇپلا قالماي بەلكى بىر خۇدالىق دىن دەپ قارىلدۇ،تەڭرى -كۆك ،ئاسمان دەپ قارىلدۇ،تەڭرى بىلەن زېمىن ئوتتۇرسىدا ئۇلۇغ روھلار ياشايدۇ دەپ قارىلدۇ،شۇڭا شامان چۇشەنچىسىدە چەمبەر-كۆك شەكلىدە (تەڭرى) قارىلدۇ،باش ئىنساننىڭ تەڭرىگە يۇزلەنگەن جايى ئىنساندىكى ئەقىل ئۆزىدىن ئەمەس،تەبىئەتتىنمۇ ئەمەس تەڭرىدىن كەلگەن دەپ قارىلىپ ئۇچلۇق بۆك،ياكى چەمبەر شەكىللىك ياكى دۇپپا كىيىش ئىنساننىڭ ئۆزىدىكى ئەقىل نىئمىتى تەڭرىدىن بولغانلىغىغا تەڭرىگە تەشەككۇر ئېيتىش ۋە ئۆزىنىڭ ئىنسان ئىكەنلىگىنى ھىس قىلىش تەكەببۇرلۇق قىلماسلىق مەنىسىگە ئىگە،شامانزىمنىڭ نۇرغۇن ئەقىدىلىرى ئىسلام ئەقىدىسى بىلەن ئوخشاپ كىتىدۇ.
1.تەڭرى ئاسماندا دەپ قارىلدۇ.
2.كۆككە قاراپ قول كۆتۇرۇپ دۇئا قىلىش.
3.گۇمبەز ۋە ئاي ،ھىلال ئاي شەكلىنىڭ ئۇلۇغلىنىشى،ئوغۇزخان خوراز ھىلال ئاي شەكلىدە بولغاچقا قۇربانلىق مال قىلىپ تاللايدۇ.
بۇ بىر چوڭ تېما بولغاچقا ۋاقىت ئىتبارى بىلەن شۇنچىلىك يازاي. |
|