يازغۇچىلار تورى

ئىگىسى: ق.سىدىق

قاسىم سىدىق:ئۈچ ئەسىردىن ھالقىغان خاتا قاراش

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-6-19 09:18:33 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
http://www.kayinat.com/bbs/forum.php?mod=viewthread&tid=25345 بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ق.سىدىق تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-6-19 09:18  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-6-19 10:31:25 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
كۆرىدىغانغا تاماشە چىقتى بالىلار،مانا:

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ق.سىدىق تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-6-19 10:34  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-6-19 21:49:13 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

بىكىخامنىڭ توپى نەق29-تىئورمىنىڭ تەجىربە ئىسپاتى.

نەزەريىۋى ئاساسى:
ئوڭغا ئېغىۋاتقان بىكخامچە توپنىڭ سىزىقلىق ھەركەت يۆنىلىشىگە نىسبەتەن ئۇڭ تەرەپ يېرىم شارنىڭ يىغىندى تىزلىگى سول تەرەپتىكى يىرىم شارنىڭ يىغىندى تىزلىگىدىن كىچىك،ئوخشاش ۋاقىت ئىچىدە بېسىپ ئۇتىدىغان سىزىقلىق مۇساپىسى قىسقا.شۆڭا ئوڭغا ئاغىدۇ.
نەزەريىۋى ئىسپات دىگەن مانا ،مۇشۇ!.

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ق.سىدىق تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-6-19 21:49  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-6 06:29:46 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش


بۇ ئىختىيارى توپتىن ھوزۇرلىنىڭلار!:


1998年巴西对阵法国,卡洛斯的重炮任意球,轰出了这一道违反了物理4理论的弧线任意球
1998-يىلى بىرازىلىيە بىلەن فىرانسىيە ئوينىغان مۇسابىقىدا،كارلوس تەپكەن ئىختىيارى توپ،يۇقۇرقىدەك تىرايىكتورىيە شەكىللەندۆرۆپ،فىزىكىدىكى4 نەزەريىگە خىلاپلىق قىلغان ئىختىيارى توپ بولۇپ قالدى.


بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ق.سىدىق تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-7-6 07:48  


ۋاقتى: 2013-7-6 09:16:37 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
نىمىدىگەن ئەقىللىق ئادەم  ھە  بولسا رەسىمىنى بىر كۆرۈپ باقسام دەيمەن ،
ئاپىرىن .....

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-7 10:01:39 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ق.سىدىق يوللىغان ۋاقتى  2013-7-6 06:29
قاسىم سىدىق:ناباپ قورالنى تاللىۋىلىشhttp://www.kayinat.com/bbs/forum ...

بۇ تۆت نەزەريە قايسى - قايسى بولغىيتى،ئەسلى مەنبەدىمۇ ئەسكەرتىلمەپتۇ،مىنىڭچە ئۇلار:
1.ئىنىرىتسىيە قانۇنىنىڭ ئەسلىدىكى بايانى؛
2.ئېينىشتېيىن زامان -ماكان ئەگرىلىگى؛
3.تەڭ ئۆنۆم پىرىنسىپى؛
4.ماگنوس ئىففىكىتىنىڭ بىكھامچە توپلارغا خاتا تەدبىقلىنىشى.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-8 23:42:46 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

بىلىمخۇمار،ئابلىمىت، قۇمباغ 79،مۇھاكىمەقاتارلىق بىر قىسىم تورداشلار"مىسرانىم"دىكى29-تىئورمىغا ئالاقىدارتېمىلاردا قىزغىن مۇھاكىمە -مۇنازىرە ئېلىپ بېرىپ،نۇرغۇنلىغان پايدىلىق تەكلىپلەرنى بەردى،مەن ئۇلارغا ئالاھىدە رەھمەت ئوقۇيمەن ۋە بۇ تېمىغىمۇ ئاكتىپ ئاۋاز قوشۇشىنى ئۆمىت قىلىمەن.بارلىق تورداشلارنىڭ ئىنكاسلىرىدا بۇ تېمىنىڭ تەلىۋىدىن چەتنەپ كەتمەسلىگىنى ئالاھېدە تەشەببۇس قىلىمەن.

بۇ تېمىنىڭ تەلىۋى ۋە مۇھاكىمە -مۇنازىرە دائىرىسى:

ئۆز ئوقىدا ئايلاندۆرۇلغان شارلار ئارقىلىق يانتۇ تەكشىلىك تەجىربىسى ئېلىپ بىرىشقا بولامدۇ ياكى بولمامدۇ؟.مىنىڭ تەشەببۇسۆمنى قوللامسىز ياكى رەت قىلامسىز؟ رەت قىلسىڭىز سىزنىڭ قاراشلىرىڭىزنىڭ ئاساسى نىمە؟.
ئىلمى"باھانە"لىرىڭىزنى ئوتتۇرىغا قويۇڭ!

ئۇنداق بولسا ،مەرھەمەت قېرىنداشلار!.

2013.7.8

تولۇقى بۇ يەردە:
http://www.kayinat.com/bbs/forum.php?mod=viewthread&tid=26119

بۇ تېما"مىسرانىم"غىمۇ يوللاندى.تەستىق كۈتىۋاتىدۇ.

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ق.سىدىق تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-7-8 23:43  


ۋاقتى: 2013-7-9 10:55:58 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم قاسىمجان سېدىق ئەپەندى، سىزنىڭ مۇرەككەپ فىزىكىلىق ھادىسىلەر ئۈستىدە ئىزدىنىۋاتقانلىقىڭىزدىن خېلى بۇرۇنلا خەۋەر تېپىپ، بەك مەمنۇن بولغان ئىدىم. ئۇيغۇرلار ئىچىدىن ئالىم چىقسا نېمە بوپتۇ؟ تارىخى ئۇزۇن، قەدىمى مىللەت سانالغان ئۇيغۇرلار ئۇچۇر، پەن- تېخنىكا، ئىقتىساد دۇنياۋى رىقابەتكە ئايلانغان بۈگۈنكى كۈندە ئۇيغۇرلارمۇ ئىلىم- پەندە دۇنيا مىللەتلىرى بىلەن ماس قەدەمدە بەيگىگە چۈشىشى كىرەك.
توردا سىزنىڭ 29- تىئورمىڭىزنى ئۆز ئىچىگە ئالغان بىر قاتار قاراشلىرىڭىزغا نىسپەتەن باشقىلارنىڭ ھەرخىل ئىنكاسلىرىنى ئاڭلىدىم. ھەتتا ‹‹بۇنداق تىئورما مەۋجۇت ئەمەس›› دېگەن گەپلەرمۇ بولدى. ئەينى چاغدا گالىلىي پىيسا قىيسىق مۇنارىدا تەجىربە ئىشلەشتىن ئىلگىرى ئۇنىڭ قاراشلىرىغا ھېچكىم ئىشەنمىگەن، بۇنداق قىسمەتنى نىيوتۇنمۇ بېشىدىن ئۆتكۈزگەن. ئەمدى سىزمۇ شۇلارغا ئوخشاش قىسمەتكە يولۇقىۋاتقاندەك قىلىسىز. ئىلىم- پەن ئۆزلۈكسىز تىرىشىش، بەرداشلىق بېرىشنىڭ مەھسۇلى. چوقۇم بەرداشلىق بېرىڭ. تەتقىقاتىڭىزغا مۇۋاپىقىيەت تىلەيمەن.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-10 00:37:36 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
شەپەق يوللىغان ۋاقتى  2013-7-9 10:55
ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم قاسىمجان سېدىق ئەپەندى، سىزنىڭ مۇر ...

رەھمەت.



 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-14 19:06:04 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
471-قەۋەت:
توقماق

muhakima يوللىغان ۋاقتى  2013-7-14 05:35 PM
كىلاسىك فىزىكا نوقتىسىدىن ئېلىپ ئېيتقاندا ، قايسى تە ...


كىلاسىك فىزىكا نوقتىسىدىن ئېلىپ ئېيتقاندا ، قايسى تەرەپنىڭ سىزىقىلىق تىزلىكىنىڭ چوڭ بۇلىدىغانلىقىغا مەنمۇ بىر نەرسە دىيەلمەيمەن  ، بىراق ، نىسبىيلىك نەزەرىيەسىگە ئاساسلانغاندا سول تەرەپنىڭ سىزىقلىق تىزلىكى ھەقىقەتەن چوڭ بۇلىدۇ . بۇ - يۇقۇرىدا ئېينىشتىيىن تىزلىك قۇشۇش فورمۇلىسىنى يوللىشىمدىكى سەۋەپ !

مەن ھەقىقەتەن 29 - تىئورمىچە ئىغىشنىڭ ۋاكۇئۇمدىمۇ يۇز بىرىدىغانلىقىنى ھىساپلاپ چىققان ئىدىم، ھازىر شۇنى ھىساپلىغان ماقالىنى مۇتەخخەسس ئالىملارنىڭ تۇزەتمە پىكىرىگە ئاساسەن توزىتىۋاتىمەن ، پوتكۇل ئالەمدىكى سانسىزلىغان گۇزەللىكلەرنى ياراتقۇچى خالىسا پات ئارىدا ماقالە ئىلان قىلىنىدۇ، شۇۋاقتىدا سىلەرنى خەۋەردار قىلاي بۇلامدۇ.
______________
ئەجرىڭىزگە تەشەككۆر مۇھاكىمە ئەپەندى!.

تورداشلارغا مەلۆم بولغايكى،مۇھاكىمە ئەپەندىنىڭ يۇقۇرقى ئەمگىكى29-تىئورمىنىڭ بەكمۇ كەڭ تەجىربە ئاساسىغا ئىگە ئىكەنلىگى،ئۇنىڭ تەجىربىلىرىنى گورزىنتال تەكشىلىكتە،يانتۇ تەكشىلىكتە ئىشلىسە ئوخشاشلا ئورۇنلۇق بولىدىغانلىغى،ۋاكىئومدىمۇ بۇنداق ئېغىشىنىڭ ئوخشاش شەرىت ئاستىدا يۆز بېرىۋىرىدىغانلىغى،"ئۈچ ئەسىردىن ئارتۇق خاتا قاراش"تا ئوتتۇرىغا قويۇلغان ئاساسلارنىڭ پۇت تىرەپ تۇرالايدىغانلىغى قاتارلىقلارنى ماتىماتىكا جەھەتتە تولۇق ئىسپاتلىدى.شۇنىڭ بىلەن بىرگە بۇ ئەمگەك شەكىل نەزەريىسىنىڭ 41-تىئورمىسىنىڭ ئورۇنلۇق ئىكەنلىگىنىمۇ ئىسپاتلىدى.
مۇھاكىمە ئەپەندىنىڭ ئەمگىكى ئارقىلىق شەكىل نەزەريىسىنىڭ ئالاقىدار ئىدىيە ،قاراشلىرىنى ماتىىماتىكىلىق كەلتۆرۆپ چىقىرىش يۇقۇرقىلار بىلەنلا چەكلەنمەيدۇ.مۇھاكىمە ئەپەندى ماتىماتىكىلىق ئوسۇلدا كەلتۆرۆپ چىقارغان شەكىل نەزەريىسىنىڭ ئىدىيىلىرى ئىچىدە"ھەركەتنىڭ خۇسۇسى خاراكتىرى ئەگىرى بولىدۇ"، "يورۇقلۇقنىڭ ماھىيىتى زەررىچە ،دولقۇنلۇق خۇسۇسىيەت زەررىچىنىڭ ھەركەت شەكلى"قاتارلىق  بىر قانچىلىغان ئىدىيىلىرىمۇ(ئىسمى ئاتالمىغانلىرىمۇ) بار.ۋاقتى كېلىپ ئېلان قىلىنغاندا تولۇق خەۋەردار بولىسىلەر!.

پاكىت ئىسپاتلىدىكى، ئالى مەكتەپ ،مەخسۇس كەسىپتە ئوقۇمىغان،ئىنگىلىزچە بىلمەيدىغانلارنىڭمۇ قولىدىن ئىش كېلىدۇ.شەرىت:بىر نۇقتىدا ئىزچىل ئىزدىنىش،زىرىكمەي تىرىشچانلىق كۆرسىتىشتە.ئەلۋەتتە بۇ چەتئەلدە ۋە كەسپى مەكتەپتە ئۇقۇشنىڭ لازىمى يۇق دىگەنلىك ئەمەس!.ياشلار بۇ پاكىتتىن ئىلھام ئېلىپ،ئىزچىل تىرىشچانلىق كۆرسەتسە مۇئەييەن نەتىجىلەرنى قولغا كەلتۆرەلمەيدۇ دىيىشكە ھېچقانداق ئاساسىمىز يۇق.

پۆتكۆل ئىلىم -پەن تارىخدا يېڭى ئىدىيە،يېڭى ئۇقۇم كىرگۆزۆش ھەل قىلغۇچ رول ئۇيناپ كەلگەن.يېڭى ئىدىيە بولغاندىلا بۇ ئىدىيەگە ماتىماتىكىنى تەدبىقلىغىلى،تەجىربە ئىشلىگىلى بولىدۇ.شۇڭا يېڭى ئىدىيە ،يېڭى ئۇقۇملارغا يولۇققىنىمىزدا مەسخىرە قىلماي ھەمكارلىشىپ ئىشلەپ سىناپ بېقىش كىرەك.رىقابەت ۋە خىرسقا تولغان بۆگۆنكى كۈندە ئىلمى ھەمكارلىق بىزنىڭ بىردىنبىر تاللىشىمىزدىن ئىبارەت!.

مۇھاكىمە ئەپەندىنىڭ شەكىل نەزەريىسى ئىدىيىلىرىنى  ماتىماتىكىلىق جەھەتتىن دەلىللەش ئەمگىكىگە يەنە بىر قېتىم رەھمەت ئىتىمەن.سىزنىڭ ئەمگەكلىرىڭىز شەكىل نەزەريىسى  تەتقىقاتى تارىخىدا ئالاھىدە بىر سەھىپە بولۇپ قالىدۇ!.

كۆپچىلىككە رەھمەت!
ھۆرمەت بىلەن:قاسىم سىدىق

2013.7.14




 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-14 23:00:26 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
يا.ئى پېرېلمان_ "قىزىقارلىق فىزىكا" 1-كىتاپ،بىرىنجى باب _"تىزلىك ۋە ھەركەتلەرنىڭ قوشۇلىشى" بابى"27-28-بەتلەر:

كىتاپتىكى كىچىك ماۋزۇ ۋە تولۇق تېكىسىت:

چاقنىڭ ئەڭ ئاستا قىسمى

مېڭىۋاتقان ھارۋا چاقىنىڭ ھەممە نۇقتىلىرىنىڭ ئوخشاش تىزلىكتە ھەركەتلەنمەيدىغانلىغىنى بىلىۋالدۇق.ئۇنداقتا ھەركەت قىلىۋاتقان چاقنىڭ زادى قايسى قىسمى ئەڭ ئاستا ھەركەت قىلىدۇ؟

چاقنىڭ ئەڭ ئاستا ھەركەت قىلىدىغان نۇقتىلىرى چاقنىڭ دەل يەرگە تەككەن قىسمىدىكى نۇقتىلار ئىكەنلىگىنى تەسەۋۋۇر قىلىش قىيىن ئەمەس.ئېنىقراق ئىتقاندا بۇ نۇقتىلار چاق يەرگە تەككەن پەيىتتە پۆتۆنلەي ھەركەت قىلمايدۇ.

يۇقۇردا ئىتىلغانلارنىڭ ھەممىسى پەقەت ئىلگىرلىمە ھەركەت قىلىۋاتقان چاققا نىسبەتەن توغرا بولۇپ،قوزغالماس ئوقتا ئايلىنىۋاتقان چاققا توغرا كەلمەيدۇ.ئەلۋەتتە ،مەسىلەن،ئۇچقۇر چاقنىڭ ھەممە نۇقتىسى بىرلىكتە ھەركەت قىلىدۇ.

________
تەدبىقلاش: بۇنداق ھارۋا چاقى بىلەن  توپلارنىڭ بىر ئورتاقلىغى بار.ئۇ بولسىمۇ يەردە دومىلىغاندا يەرگە تەككەن نۇقتىسى،ھاۋادا ئوقىدائوڭغا ئايلاندۇرۇلۇپ تاشلانغاندا ئوڭ تەرەپ دىيامىىتر سىزىقنىڭ ئۆچىدىكى نۇقتىسى ئەڭ ئاستا ياكى جىم بولىدۇ.دۇنيادا بۇنىڭدىنمۇ ئاددى ۋە نوپۇزلۇق دەلىل بولمايدۇ.چاقنى يانتۇ قىلىپ ئوقىدا ئايلاندۇرساقلا نۇر بولۇپ قالىدۇ.
_________________
人类首次观测到太阳系之尾 四瓣结构如"幸运草


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-15 09:48:25 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

ئۆچقانداق كىتىۋاتقان پويىزنىڭ شۇنداق نۇقتىلىرى باركى،ئۇلار پويىز ھەركەت قىلغاندا ئالدىغا ئەمەس ئارقىغا ماڭىدۇ دىيىلسە ئەمدى بۇ سىزگە غەلىتىلىك بولۇپ تۇيۇلمايدىغاندۇ؟ توغرا،بۇ يەردە نۇقتىلارنىڭ كەينىگە مېڭىشى ناھايتى قىسقا ۋاقىت داۋاملىشىدۇ،ئەمما مەيلى قانداق بولمىسۇن پويىز ماڭغاندا كەينىگە سىلجىيدىغان نۇقتىلار بىزنىڭ ئادەتتىكى تەسەۋۋۇرىمىزغا قارمۇ-قارشى ھالدا مەۋجۈتتۇر.بۇ مەسىلە 9-ۋە 10-رەسىملەردە ئوبدان چۈشەندۆرۆلگەن.

يا.ئى.پېرېلمان"قىزىقارلىق فىزىكا" -شىنجاڭ خەلق نەشىرياتى 1984-يىل 1-ئاي ئۇيغۇرچە نەشىرى 1-كىتاپ30-بەتتىن ئېلىندى.رەسىمنى يوللىيالمىدىم،ھەر قايسىلىرىدىن تۆۋەنچىلىك بىلەن ئەپۇ سورايمەن.

كىتاپنىڭ ئاخىرقى بېتىدىكى ئۇيغۇرچە نەشىرى ھەققىدىكى ئىزاھ:
بۇ كىتاپ سوۋېت ئىتىپاقى دۆلەتلىك نەشىرياتىنىڭ 1959-يىل8-ئاي 60-قىتىملىق نەشىرى،1959-يىل 10-ئاي موسكۋا 1-باسمىسىغا ئاساسەن تەرجىمە ۋە نەشىر قىلىندى.


تەرجىمە قىلغۇچى:تۇردى ئوسمان

ئەمدى دەيدىغىنىم:

1.بەزىلەر پەننى ئومۇملاشتۇرۇش كىتاپلىرىنى كۆزگە ئىلمايدىكەن.مەن دەل ئەشۇنداق ئادەملەرنى كۆزگە ئىلمايمەن.
2.روسلاردا 50-يىللاردا ئومومىلىشىپ بولغان ئىدىيەلەرنى بىزنىڭ ھازىرقى خىلى كاتتا زىياللىرىمىزمۇ بىلمەيدىكەن.شۇڭا بىز ھازىر مۇشۇنداق مەسىلىلەرنى تالىشىپ ئىت-مۇشۆك بولۇپ ئولتۇرۇپتىمىز!.بىۋاستە كۆزىتىپ بىلگىلى بولىدىغان ئىشلاردىمۇ "مۇتەخەسىس"كەتاينىدىكەنمىز.بۇ مۇتەخەسىس ،كۆزى ئاجىز، ياكى ئالغاي مۇتەخەسىس بولۇپ قالسا ئىشنىڭ ئوخشىغىنى شۇ!.
3.توۋا،29-41-تىئورمىلارنىڭ تەجىربە ئاساسلىرى مانا مۇشۇنداق كەڭ ساھەلەردە يولۇقۇپ تۇرسىمۇ ،بىز يەنە"مۇتەخەسىسلەر بىر نىمە دىسۇن"دەپ تۇرىدىكەنمىز،قىسمەن مۇتەخەسىسلىرىمىزنىڭ ئەھۋالى بولسا بايامقى!.فىزىكا پاكىتلىرى مۇتەخەسىسلەرگە بوي سونمايدۇ،مۇتەخەسىسلەر بۇ پاكىتلارغا بوي سۇنىشى كىرەك.يېڭى پاكىتلارنى بولسا مۇتەخەسىس بايقىشىمۇ،پۇتەخەسىس بايقىشىمۇ ئوخشاشلا مۆمكىن.مۇتەخەسىسنىڭلا دىگىنى ئەنبەر پۇرايدۇ،پۇتەخەسىسنىڭ ھەممە گىپى ئوسۇرۇق دىسەك بولمايدۇ.كونكىرىت ئەھۋالنى كونكىرىت تەھلىل قىلىش كېرەك.مۇتەخەسىسلەرنىڭ ئوسۇرۇق گەپ قىلىپ سالىدىغان ۋاقىتلىرىمۇ بولۇپ قالىدۇ.

129-قەۋەت:
http://bbs.misranim.com/thread-108197-13-1.html


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-15 09:50:12 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

ھېزىنبىرىگ شۇنداق دەيدۇ:
فىزىكىنىڭ تارىخى يالغۇز بىريۇرۇش تەجىرىبە ۋە بايقاشلارلا ئەمەس،ئۇ يەنە ماتىماتىكىلىق ئىپادىلەش تەرتىۋى،شۇنداقلايەنە بىر تۇركۇم ئۇقۇملار تارىخىدىن ئىبارەت.ھادىسىلەرنى چۇشۇنۇشتىكى بىرىنجى شەرىت،مۇۋاپىق ئۇقۇملارنى كىرگۇزۇشتۇر.


ئېينىشتېيىن"  مەن شۇنداق قارايمەن، ئورۇن ۋە بايلىق ئېلىپ كەلگەن ئىمتىياز ئادالەتسىز ۋە چىرىكتۇر، شەخسكە بولغان زىيادە چوقۇنۇشمۇ ھەم شۇنداق."دىگەن ئىدى.

خاۋكىڭ شۇنداق دەيدۇ:
ئەگەر بىز بىر يۆرۆش مۇكەممەل نەزەريىنى بايقايدىغان بولساق،ئۇ ئادەتتىكى پىرىنسىپ جەھەتتە دەل ۋاقتىدا بارلىق كىشىلەر(پەقەت ئاز ساندىكى ئالىملارلا ئەمەس)تەرىپىدىن چۈشىنىۋىلىنىدىغان بولىشى لازىم.ئۆ چاغدا بارلىق كىشىلەر،جۆملىدىن پەيلاسۇپلار،ئالىملار ھەمدە ئاددى كىشىلەرنىڭ ھەممىسى نىمە ئۈچۈن بىزنىڭ ۋە ئالەمنىڭ مەۋجۈت بولىدىغانلىغى توغرىسىدىكى مەسىلىنى مۇھاكىمە قىلىشقا قاتنىشالايدىغان بولىشى لازىم.ئەگەر بىز بۇنىڭ جاۋابىنى تاپالىساق،ئۆھالدا بۇ ،ئىنسانلار ئەقلىنىڭ ئەڭ ئاخىرقى غەلبىسى بولۇپ قالغۇسى ______ چۈنكى ئۆچاغدا بىز خۇدانىڭ روھىنى چۈشەنگەن بولىمىز.

ئامېرىكا پەنلەر ئاكادىيمىسىنىڭ ئاكادىيمىكى شۇي جىڭ خۇا ئەپەندى مۇنداق دەيدۇ:
«ئىلىم-پەندە جەزمەن ئىنقىلاب ئىلىپ بىرىلىشى، مۇتەخەسىسلەر باھالاش تۈزۈمى جەزمەن ئىسلاھ قىلىنىشى كېرەك. ھازىرقى ئىلىم دۇنياسى گالىلىي دەۋرىدىكىدەك تولىمۇ كونسىرۋاتىپ، قاتمال، چىرىك. ئىلىم-پەن ساھەسى جەزمەن ئىسلاھ قىلىنىشى كېرەك، ئالىملار قالايمىقان گەپ قىلماسلىقى، پەقەت مۇكاپات ئۈچۈنلا ئىلىم-پەن بىلەن شۇغۇللانماسلىقى لازىم، ئىلىم-پەن پۇقرالار بىلەلەيدىغان نەرسىگە ئايلاندۈرۇلۇشى، ھەقىقى، چىن مەنىدىكى ياخشى بولغان ئىلىم-پەننىڭ جەزمەن ئىجدىمائىي رولى بولۇشى كېرەك، ئىلىم-پەندە ھەتتا نوبىل مۇكاپاتىغا چوقۇنۇشمۇ خاتالىقتۇر».



 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-7-15 09:51:33 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش

پەنلەرنى كىلاسلارغا(تۇرلەرگە)ئايرىيدىغان مۇتەخەسىسلەر ئازبولمىغان ئەمگەكلەرنى قىلدى ۋە قىلماقتا.بۇ ساھادە مۇنداق ئىككى خىل مۇتەخەسىسنى ئۇچرىتىش مۇمكىن،بىرى،رىيال «فىزىكا» پائاليەتلىرنىڭ ئومۇمى ھالىتىنى ئاساس قىلىپ «فىزىكا»غا ئېنىقلىما بىرىدۇ ۋە فىزىكىنىڭ مۇشۇ دائىرە-قېلىپ ئىچىدەچەكلىنىشىنى تەشەببۇس قىلىدۇ.يەنە بىرى «فىزىكا»نىڭ ئۇتمۇشى،بۇگۇنى ۋە كىلەچىگى نۇقتسىدا تۇرۇپ ئېنىقلىما بىرىدۇ ۋە ئۇنىڭ يىڭى تەرەققىياتلىرىغا پۇرسەت قالدۇرۇدۇ.ئالدىنقىسىنىڭ «فىزىكا»سى تۇيۇق،ئىچىۋىتىلمىگەن بولىدۇ.كىيىنكىسىنىڭ «فىزىكا»سى بولسا ئىچىۋىتىلگەن بولىدۇ.ئالدىنقىسى ئۇزىنىڭ پىرىنسىپلىرىغا مۇخالىپ ھەرقانداق يىڭلىقنى رەت قىلىدۇ.كىينكىسى مەيلى بۇ يىڭىلىقلار ئۇزىنىڭ ئەنئەنىلىرىگە،پىرنسىپلىرىغا مۇخالىپ بولسىمۇ ــــــــــ لوگىكا ۋە تەجىرىبە ئاساسىغا ئىگە بولغان ھەر قانداق يىڭىلىقنى قوبۇل قىلىدۇ.ئالدىنقىسى «فىزىكا»نىڭ تەرەققىياتىنى چەكلەيدۇ، ۋە ھاياتى كۇچىنى بوغۇپ تاشلايدۇ،كىيىنكىسى «فىزىكا»نىڭ تەرەققىياتىغا ئىلھام بىرىدۇ ۋە ھاياتى كۆچ بەخىش ئىتىدۇ.ئالدىنقىسى كونسىرىۋاتىپ،قالاق،كىيىنكىسى ئىنقىلاۋى، ئىلغار بولىدۇ.ھالبۇكى بەزىلەرنىڭ نەزىرىدەئالدىنىقىسى مونۇپۇللوق ھوقوقىغا ئىگە«ئاساسى ئىقىم»دەپ قارىلىدۇ.مەن بۇيەردە مۇشۇ «كائىنات»تورىدا بىرەيلەنگە يىزىلغان ئىنكاسىمدىكى ئالاقىدار مەزمۇنلارنى چاپلاپ قويۇشنى لايىق تاپتىم:
« تەبىئىي پەن تەتقىقاتىدا ئاللىقانداقتۇر«ئاساسىي ئىقىم تەرەپدارى» بولۇش تەشەببۇسى قىلىش، تىگى –تەكتىدىن ئالغاندا ساۋاتسىزلىقتۇر. بۇخىل تەشەببۇس پەقەت مەكتەپ مائارىپىنى قوبۇل قىلىۋاتقان ئوقۇغۇچىلارغا ئاساسىي بىلىملەرنى پۇختا ئىگەللىتىش ئۇچۇنلا ئەھمىيەتلىك، تەبىئەت دۇنياسىنىڭ ھەل بولمايۋاتقان مەسىلىلىرى ۋە سىرلىرى ئۈستىدە ئىزدەنگۈچى تەتقىقاتچىلارمۇ «ئاساسىي ئېقىم» تەرەپدارى بولسا ئىشنىڭ بوزۇلغىنى شۇ!. تەپەككۈرتارىخنىڭ ھەر-بىر تەرەققىيات باسقۇچىدا ئۆز دەۋرىنىڭ «ئاساسىي ئېقىم»لىرى بولغان.ئىنسانىيەتنىڭ ئىلمىي گۇمانلىنىش ۋە ئىلمىي تەۋەككۈلچىلىك روھىغا باي پەرزەنتلىرى ئاتالمىش«ئاساسىي ئېقىم» ئالدىدا تىز پۇكمەي فىزىكىنىڭ بۈگۈنكى دەۋرىنى ياراتتى. تاكى گالىلىيغىچە ئارىستۇتېلنىڭ ئىدىيىۋى مىراسلىرى، تاكى كوپىرنىككىچە پىتولمى ۋەسىقىلىرى «ئاساسىي ئېقىم»ئىدى. كوپىرنىك ۋە گالىلىلار ئۆز دەۋرىدە «ئاساسىي ئېقىم» تەرەپدارلىرىنىڭ تىتىقسىزلىق ۋە دوق-ھەيۋە بىلەن تولغان ۋەز –نەسىھەتلىرىنى ئاڭلىغان ياكى ئۇلارنىڭ ئالدىدا تىز پۇككەن بولسا، قوياش مەركەز تەلىماتى ۋەبۈگۈنكى دەۋىر تەجىرىبە فىزىكىسى، ئىلغار نەزەرىيىۋى فىزىكا مىتودولوگىيىسى دۇنياغا كەلمىگەن بولاتتى. گالىلىينىڭ ئىدىيىۋى مىراسلىرىمۇ تاكى پىلانىك ۋە ئېينىشتېيىنگىچە «ئاساسىي ئېقىم»ئىدى. پىلانىك ۋە ئېينىشتېينلار گالىلىنى مەركەز قىلىپ شەكىللەنگەن «ئاساسىي ئېقىم»غا قانائەتلەنگەن ۋە ئۇنىڭ ئالدىدا تىز پۈككەن بولسا، كىۋانت نەزەرىيىسى شۇنداقلا ئېينىشتېيىن نىسبىلىك نەزەرىيىسى دۇنياغا كەلمىگەن بولاتتى. فىزىكىنىڭ تەرەققىيات تارىخى ئاتالمىش «ئاساسىي ئېقىم»تەرەپدارلىرى بىلەن «ئاساسىي ئېقىم»غا قارىشى ئىجادىي تەپەككۈر جەڭچىلىرىنىڭ مۇرەسسەسىز كۈرەش قىلىش تارىخىدۇر. بۇ قان-ياش بىلەن تولغان ئۈزۈن تارىخى جەرياندا ئاتالمىش «ئاساسىي ئېقىم» تەرەپدارلىرى ھامان ئىلىم-پەن دۇنياسىنىڭ پاسسىپ،كونسىرۋاتىپ قاتلىمىنى شەكىللەندۇردى ۋە ھەتتا بەزىدە ئىلىم-پەننىڭ راۋاجلىنىشىغا قارشى مەيداندا تۇرۇپ كەلدى. كۆرۇنۇپ تۇرۇپتۇكى ئىلىم-پەن تەرەققىياتىنى ئىلگىرى سۈرگۈچىلەر ساناپ تۈگەتكۈسىز ئېغىر بەدەللەرنى تۆلەپ، ئىلىم-پەن دۇنياسىنىڭ ئىلغار،ئاۋانگارت قاتلىمىغا ۋەكىلىك قىلىپ تارىخنى بۈگۈنگە ئۇلىدى.
ئاتالمىش «ئاساسىي ئېقىم تەرەپدارلىرى» ئالى مەكتەپلەردە ئوقۇغۇچىلارغا تەكشۈرۈپ دەلىللەنگەن بىلىملەرنى يەتكۈزۈشتە كەم بولسا بولمايدۇ. لېكىن ئۇلار نوقۇل ھالدا ئوقۇغۇچىلارغا تەييار بىلىملەرنى مىخانىك ھالدا يادلاتقۇزۇشنىلا بىلىپ بۇ ئوقۇغۇچىلارغا ئىلىم-پەننىڭ ئەڭ ئىزچىل، ئەڭ مۇقەددەس روھى __ ئىلمىي گۇمانلىنىش ۋە ئىلمىي ئىختىرا روھىنى يەتكۈزمىسە، بۇ ئوقۇتقۇچىلارخۇددى ئوتتۇرا ئەسىر مەدىرىسلىرىدىكى كونسىرىۋاتىپ   مۇدەررىسلەرگە  ئوخشاپ قالغان بولىدۇ.  بۈگۈنكى كۈندە بۇنداق مۇدەررىسلەرنى يوق دىگىلى بولمايدۇ، ئۇلار «ئاساسىي ئېقىم تەرەپدارلىرى»دېگەن مۇھاپىزەت كۈنلىكىنىڭ ئاستىداتەبىئىي پەن تارىخىنى ئىغىزىدىن كۆپۈك قاينىتىپ تۇرۇپ، ئۆزىگە تەمەننا قويغان ھالدا «قارى»لارچە يادلاپ بىرىشتىن باشقا ئىشقا يارىمايدۇ. ئۇلارنىڭ مەستىخۇشلۇقلىرى خۇددى ئۇلارنىڭ ئۆزلىرىگە ئوخشاش ئىلىم-پەن تارىخىنى تەجۋىتكە سىلىپ، ئىككى ياققا ئىغاڭلاپ تۇرۇپ مېخانىك يادلايدىغان «قارى»لارنى كۆپەيتىش بىلەن نەتىجىلىنىدۇ. دەل مانا مۇشۇنداق مۇدەررىسلەرنى ئىلىم-پەن تارىخىنىڭ ھەرقانداق پەيتىدە مونۇپولىيە قىلغۇچى سۈپىتىدە ئۇچىراتقىلى بولىدۇ. ئۇلارنىڭ ھۆكۈمىران ئىدىيەلەرگە بولغان«سادىقلىق»لىرى ئۇلارغا ھىچقاچان زىيان ئىلىپ كەلمەيدۇ. ئەكىسچە، ئۇلارنى ئىجتىمائىي، ئىقتىسادىي جەھەتلەردىن «تەلەيلىك»قىلىدۇ. ئۇلارنىڭ «جان بىىقىش پەلسەپەسى» بىلەن «ئىلىم-پەن پەلسەپەسى»دىن ئىبارەت ئىككى پەلسەپەسى بولۇپ ،«ئىلىم-پەن پەلسەپەسى»ھامان «جان بىقىش پەلسەپەسى»گە خىزمەت قىلغان ۋە تىز پۈككەن بولىدۇ.  ئۇلار ھىچقاچان زىيان تارتقان ئەمەس!.
ئىلىم-پەن سىرلىقلاشتۇرۇش ۋە ئىلاھىيلاشتۇرۇش بىلەن سىغىشالمايدۇ. تارىخىتا ئۆتكەن ئىلىم-پەن نامايەندىلىرىنى مەبۇدقا ئايلاندۇرۋېلىشقا بولمايدۇ. دۇنياۋىي تۆت چوڭ دىننىڭ تۆت مۇقەددەس كىتاۋى ئىنسانىيەتنىڭ گۇمانلانماسلىقى ئۈچۈن يىتىپ ئاشىدۇ. قالغان ئىلىم-پەن نەتىجىلىرى گۇمانلىنىش روھىنىڭ غەلۋىرىدە چوقۇم تاسقىلىشى كېرەك، بۇ تاسقاشقا بەرداشلىق بېرەلمىگەنلىرى ئەلۋەتتە، يېڭىلىنىدۇ!».
بۇيەردە بىر نۇقتىنى ئەسكەرتمەكچىمەن:«ئاساسى ئېقىم تەرەپدارلىرى»دىگەن بۇ ئۇقۇمنىڭ ئۇزىمۇ ئىزچىل ئۇزگۇرۇش ئىچىدە تورۇۋاتقان ئۇقۇمدەك قىلىدۇ.شۇسى ئىنىق بولسۇنكى «ئاساسى ئىقىم تەرەپدارلىرى» مۇئەييەن ئورتاق ئىلمى مەقسەتلەردە ھەمكارلاشقۇچىلار كوللىكتىۋىدىن ئىبارەت.ئۇنى ھەرگىز ئىلىم-پەن تەتقىقاتىنىڭ مونۇپول تەشكىلاتى ، ئىلىم-پەن تەتقىقاتى بىلەن شۇلارلا شۇغۇللىنىشى كىرەك ،پەقەت شۇلاردىلا شۇنداق ھوقۇق بار دەۋىلىشقا بولمايدۇ.



بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ق.سىدىق تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-7-15 09:51  


ۋاقتى: 2013-7-15 18:54:58 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەجرىڭىزگە رەھمەت ئاكا،بۇ تەتقىقاتىڭىز دۇنيانى زىل-زىلىگە سالغۇسى!...

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆维吾尔自治区作家协会(维文)网
 
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش