يازغۇچىلار تورى

كۆرۈش: 952|ئىنكاس: 11

رەشىد: «سەمەندەر»دىن تۇتاشقان چوغلار

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن:

«سەمەندەر»دىن تۇتاشقان چوغلار


(كىتاب ئوقۇش خاتىرىسى)



قاغىلىق ناھىيەسىدىن يېتىشىپ چىققان ئىجتىھادلىق يازغۇچى، شائىر مۇھەممەد ئەھمەد چوپانىي ئەپەندىنىڭ مەزكۇر «سەمەندەر» ناملىق تارىخىي رومانىنى 2012-يىلى 4-ئاينىڭ 2- كۈنىدىن 4-ئاينىڭ 5-كۈنىگىچە زور قىزىقىش ئىچىدە ئوقۇپ تۈگەتتىم. روماننىڭ مەندە قالدۇرغان زىلزىلىسى ئاجايىپ كۈچلۈك بولدى.
   مەزكۇر رومان جەمئىي 408 بەت بولۇپ، روماندا «ئۈچ ۋىلايەت ئىنقىلابى» پارتىلاشنىڭ ئالدى – كەينىدە جەنۇبىي شىنجاڭ، جۈملىدىن قاغىلىقنى مەركەز قىلغان خەلق كۆرەشلىرىنى، خەلقىمىزنىڭ شۇ مەزگىلدىكى ھايات كەچۈرمىشلىرى ۋە ئاچچىق بەدەللىرىنىڭ بەدئىي كارتىنىسىنى ئەكىس ئەتتۈرۈپ، يېقىنقى زامان تارىخىمىزدىكى زور بىر قېتىلىق ئۆزگۈرۈشنىڭ مەلۇم بىر بۆلىكىنى ناھايىتى جانلىق يورۇتۇپ، بىزگە زور تارىخىي بىلىم، چوڭقۇر تارىخىي ساۋاق، كۈچلۈك بەدئىي زوق بېغىشلىغان.
   مەزكۇر رومان مېنىڭ «ئۈچ ۋىلايەت ئىنقىلابى» غا ئائىت ئوقۇغان نادىر رومانلىرىمنىڭ بىرى بولۇپ، روماننىڭ ئەڭ چوڭ ئۇتۇقلىرىنى تۆۋەندىكىدەك بىر قانچە نۇقتىغا يېغىنچاقلاش مۇمكىن.
   بىرىنچى، «سەمەندەر»نىڭ بايانىنىڭ ئۆزگىچىلىكى
   مەزكۇر رومان مېنىڭ بىلىشىمچە ئۇيغۇرچە نەشىر قىلىنغان رومانلىرىمىز ئىچىدىكى تۇنجى 2-شەخىس تىلىدا يېزىپ چىقىلغان رومان بولۇپ، روماندىكى «سەن» دەپ تۇرۇپ سۆزلىنىۋاتقان ھېكايە ئوقۇرمەننى تەبئىي ھالدا ئەسەرنىڭ ئىچىگە ئەكىرىپ، ئەسەر باش قەھرىمانى بىلەن بىر گەۋەدە قىلىدۇ. ئوقۇرمەن بۇ خىل يېقىشلىق، دەل، ئېنىق، قاراتمىلىقى كۈچلۈك بايان تىلى ئىچىدە ئەسەرنىڭ بىر پۈتۈن كەيپىياتىغا چۆكۈپ زور ئىستېتىك زوققا ئىگە بولىدۇ. ئۇنىڭدىن باشقا، مەزكۇر روماننىڭ بايان تىلىنىڭ ئالاھىدە ھېسسىياتلىق، كۈچلۈك ھاياجانغا، كەيپىياتقا ئىگە قىلنغانلىقىمۇ ئەسەر بايانىنىڭ سىېھرىي كۈچىنى ئاشۇرۇپ، روماننىڭ مۇھىم ئۇتۇقىغا ئايلانغان.
   ئىككىنچى، روماننىڭ ئىددىيەۋىيلىكى ئىنتايىن كۈچلۈك.
   «سەمەندەر» رومانى مەزمۇن يېقىدىن خەلقىمىزنىڭ يېقىنقى زامان تارىخىدىكى ئىنقىلابىي كۆرەشلىرىنىڭ مەلۇم دائىرىدىكى كارتىنىسىنى يورۇتۇپ بېرىشكە بېغىشلانغان بولۇپ، مول تارىخىي بىلىمنى ئۆزىگە جۇغلىغان. شۇنداقلا يەنە كۈچلۈك تارىخىي ساۋاق، ئويلىنىش، سىلكىنىش كۈچىنى ئۆزىگە يۇغۇرغان. ئوقۇرمەن مەزكۇر روماننى ئوقۇغاندىن كېيىن، خەلقىمىزنىڭ باتۇر، ئاقكۆڭۈل، ئەمما قىزىققان، ھاياجانلىق، ئاددى پىكىرلىك ئومۇمىي خاراكتېرىنى ۋە بۇ خىل ئاجىزلىقنىڭ تارىخىمىزدا قالدۇرغان تىراگىدىيەسىنى، ھاياتىمىزغا بىرلىشىپ كەتكەن تىراگىدىك قىسمەتلەرنى چۈشىنىپ يېتىمىز. ۋەتەن، خەلق، ھۆرلۈك، ھەققانىيەت، ئىلىمسىزلىك، ئەقىدىسىزلىك، ئاسىيلىق، ساتقىن ھايات ھەققىدە قايتىدىن چوڭقۇر ئويلىنىشقا ئىگە بولالايمىز. مەزكۇر روماننى ئوقۇۋاتقان چېغىمدا ئۆزبىك بۈگۈنكى زامان شائىرى رەئۇف پەرفىنىڭ :
   «.... بىرمۇ باتۇر ئۆلمىگەن جەڭدە،
بەرى ئۆلگەن خىيانەتلەردىن.»
دېگەن ئاچچىق ھەقىقەتلىك مىسرالىرىنى ئىزچىل ياد ئىتىپ تۇردۇم.
   ئۈچىنچى، «سەمەندەر»دىكى خاراكتېرلارنىڭ چىنلىقى.
   «سەمەندەر» رومانىدا ئاپتۇر بىزگە ھەقىقىي خەلق ئوغلانلىرىنىڭ، ئىنقىلابىي قەھرىمانلارنىڭ ئوبرازىنى ناھايىتى ئۇتۇقلۇق يارىتىپ بەرگەن بولۇپ، قەھرىمانلارنى خەلقنىڭ ئۆزى يارىتىدىغانلىقى، دەۋىر قەھرىماننى سىنايدىغانلىقى، ئاددى ئادەملەر ۋۇجۇدىغا يوشۇرۇنۇپ ياتقان ئۇلۇغلۇق ۋە پەسكەشلىكنىڭ شۇ كىشىنىڭ ھايات قاراشلىرى، جاپالاردىن تاۋلىنىپ چىقىش – چىقالماسلىقى بىلەن بەلگىلىنىدىغانلىقىنى تولىمۇ چىن ۋە سەمىمىي ئوتتۇرىغا قويغان. روماندىكى خاراكتېرلارنىڭ قانداقتۇر غايىۋىي قەھرىمانلارغا خاس ئەپسانىلەر ئىچىدە ئەمەس، بەلكى ھەقىقىي جانلىق، چىن، رېئال ھايات ئىچىدە يېتىلىپ، تاۋلىنىپ چىقىشى، رېئال تۇرمۇشقا ماس چىن، سەمىمىي سۈرەتلىنىپ، ئوقۇرمەنگە قايىل قىلارلىق تەسىر بېرەلىگەنلىكى روماننىڭ خاراكتېرلار مۇۋاپپەقىيىتىنى بەلگىلىگەن. بىز روماندىكى سەمەندەر، زۇمرەت، مەتسالى قاتارلىق ئوبرازلارغا يۈكلەنگەن خاراكتېر چىنلىقىدىن  بىر پۈتۈن ئىنقىلاب سىپىدە تەڭ ياشاۋاتقاندەك، تەڭ كۆرەش قىلىۋاتقاندەك ھېسسىياتقا كىلىمىز.
   تۆتىنچى، «سەمەندەر»نىڭ تىل گۈزەللىكى.
   «سەمەندەر» رومانى يۇقىرىدا كۆرسىتىپ ئۆتكىنىمىزدەك بايان ئۇسلۇبى جەھەتتىنلا ئۇتۇقلۇق بولۇپ قالماستىن، بەلكى يەنە تىل ئىشلىتىش جەھەتتىنمۇ زور ئۇتۇققا ئىگە قىلىنغان. ئاپتۇرنىڭ روماندىكى پىشقان گۈزەل تىل ماھارىتى بىزنى ئاجايىپ زوقلاندۇرىدۇ. ئەسەردىكى گۈزەل تەسۋىرلەر، ئوخشىتىش، تەمسىللەر، يەرلىك پۇراققا ئىگە قىلىنغان دىئالوگلار، ئەسەردىكى خاراكتېرلار چىنلىقى ۋە ئىددىيەۋىيلىك ئۈچۈن خىزمەت قىلىۋاتقان شېئىر ۋە قوشاقلار ئوقۇرمەنگە كۈچلۈك زوق بېغىشلاش بىلەن بىرگە يەنە ئەسەرنىڭ بەدئىي ئۇتۇقى ئۈچۈنمۇ تېگىشلىك خىزمەت قىلغان.
   ئومۇمەن، «سەمەندەر» رومانى مېنى ھاياجانغا سالغان، مەن ياقتۇرۇپ ئوقۇغان ۋە باشقىلارغا ئوقۇشنى تەۋسىيە قىلىدىغان نادىر رومانلارنىڭ بىرىدۇر. مەن مۇشۇ خىل سەۋەبلەر بىلەن كۈچلۈك مىننەتدارلىق تۇيغۇسى ئىچىدە ئاپتۇرغا غايىۋانە ھۆرمەت بىلدۈرىمەن ۋە ئۇنىڭ بۇنىڭدىن كېيىنكى ئىجادىيىتىگە يەنىمۇ يېڭى ئۇتۇقلارنى تىلەيمەن.

   «سەمەندەر»دىن پارچىلار:

   * ئىنسان ئازادلىققا ئېرىشسىلا بەخىتلىك بولالايدۇ. ئەمما بەخىتكە ئېرىشسىلا ئازاد بولالمايدۇ. ئازادلىققا ئېرىشمەي تۇرۇپ ئېرىشكەن بەخىتنىڭ ئۆمرى قىسقا بولىدۇ. خۇددى شېرىن چۈشتەكلا.    -  16-بەت
  * مەيلى ياش ئۆلسەكمۇ، قېرىپ ئۆلسەكمۇ ھامىنى بىر ئۆلۈم! – 34-بەت

  * ئادەم كۆرەش ئۈچۈن يارالغان ! -60-بەت

* مۇھەببەت ھەممىدىن ئۇلۇغ ئىكەن، مۇھەببەتتىن ئازادلىق تېخىمۇ ئۇلۇغ ئىكەن. مۇھەببەت ئازادلىقسىز ۋىسال تاپمايدىكەن.  – 70-بەت
  * يىگانە قالساڭمۇ ھەق تەرەپتە تۇر،
     رەقىبلەر كۆكسىگە خەنجىرىڭنى ئۇر،
     بولساڭمۇ قەلەندەر ياشا مۇستەقىل،
     شۇندىلا روھىڭدىن تارقىلىدۇ نۇر.      –   71-بەت
  * سېنىڭدەك، سەن ئۈچۈن ئوتقا ئۆزۈمنى ئاتقىلى مەن بار،
     ئوتۇڭدا كۈل بولۇپ خەستەك، لېيىڭغا پاتقىلى مەن بار.
ئەجەلنىڭ نۆۋىتى كەلسە ساڭا، تەشۋىش يۇتۇپ يۈرمە،
سالامىم بىرلە ئەزرائىل تىغىدا ياتقىلى مەن بار.
مۇھەببەت – سۆيگ، مېھرىمدە قىران روھىڭغا بەل باغلاپ،
ساڭا ھەر نە كېرەك بولسا، جېنىمنى ساتقىلى مەن بار.
ئەگەر ئالۋۇنغا يەم بولسا ئېتىڭ چۆللەردە ئارماندا،
غۇرۇرۇم بىرلە مەپەڭگە ئۆزۈمنى قاتقىلى مەن بار.
نىيەت – گۈلباغلىرىڭغا زاغ قونۇپ سايراشقا تەمشەلسە،
ئۇنى قەھرىمنى يا ئەيلەپ داۋاملىق ئاتقىلى مەن بار.
دىرىلدەپ تىترىسەڭ قىشتا قالا قەلبىمنى، مېھرىمنى،
ناۋادا چاڭقىساڭ يازدا، بولۇپ مۇز قاتقىلى مەن بار.
ئەگەر روھىڭغا ئال چۈشسە، ئۇنى ئۇيغۇرچە روھ بىرلە،
خىزىر يەڭلىغ داۋالاپ، تېز بېقىپ، ئايناتقىلى مەن بار.
رەھىمسىزدۇر پەلەك – تەقدىر، ياشا ھىجرانىيدەك قەيسەر،
بۈيۈك پەزلىمنى پەزلىڭگە ئۆمۈرلۈك چاتقىلى مەن بار.
-               72~73-بەتلەر

* پانىيدا چىقمىغان مەيخانىدىن مەن،
بەخىتنى سۈمۈرگەن سەيخانىدىن مەن،
شۇندىمۇ جەننەتتىن جاي بەردى ئاللاھ،
قاچمىغاچ ھەقىقەت مەيدانىدىن مەن.                    -    94-بەت

* يۈرىكىڭدە تاشئاخۇن قادىغان بايراق جەننەت ساداسىغا جۆر بولۇپ لەپىلدەيتتى.
– 136-بەت

*-سەن تەڭرىنىڭ قىساسنى ئۇنتىغان گۇمراھ ئادەمنى ھالاكەتتىن قۇتقازمايدىغانلىقىنى بىلمەمسەن؟ ......
  - سەن تەڭرىنىڭ دۇنيادا ۋەتەنسىز ھۆر ئادەمدىنمۇ بىچارە، پاسىق ئادەم بولمايدىغانلىقىنى بىلمەيدىغان، ھۆرلۈك ئىزدەپ، ھۆرسىز – ئەركسىز خەلقىنى تاشلاپ قاچقان، قاچىدىغان سەندەك ئاسىي بەندىدىن مەڭگۈ نەپرەتلىنىدىغانلىقىنى بىلمەمتىڭ؟ ......                -   370-بەت

* مەنمۇ چىقىپ كەتسەم، ئۇمۇ چىقىپ كەتسە، ھەممىمىز چىقىپ كېتىۋەرسەك، ئاتا – بوۋىمىزدىن قالغان بۇ ئانا يۇرت، ئانا ماكان چېرىكلەرگە مۇشۇنداقلا قالامدۇ؟!
- 371-بەت
* - مەن ئۆلسەم ھايات قالغانلار يوقىتىدۇ، ئۇلار يوقۇتالمىسا ئەۋلادلىرىم چوقۇم يوقىتىدۇ.  
       – 375-بەت

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   rasheed تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-2-26 21:34  


ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

ۋاقتى: 2013-2-25 23:01:28 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئابدۇرىشىت ، مۇھەممەد ئىمىن چوپانى ئەمەس ، مۇھەممەد ئەمەت چوپانى دەپ ئۆزگەرتىپ قويسىڭىز قانداق؟

ۋاقتى: 2013-2-25 23:42:54 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
qopani.jpg


چوپانىنىڭ «جەننەتكە تۇتاشقان يول» ناملىق شېئىرلار توپلىمى تۈركىيە «ئەكس سادا» نەشرىياتى تەرىپىدىن نەشىر قىلىنىپ، 2013- يىلى 2-ئاينىڭ 15- كۈنى بازارغا سېلىندى. بۇ توپلامغا ئاپتورنىڭ ئاپتونۇم رايۇن تەۋەسىدىكى ژورناللاردا ئىلان قىلىنغان 101 پارچە غەزىلى تاللاپ كىرگۈزۈلگەن. تەرجىمىھالى سۈرەت بىلەن تونۇشتۇرۇلغان. كىتاب تۈركچە بولۇپ، جەمئىي 108 بەت، باھاسى 8 تۈركىيە لىراسى.




ۋاقتى: 2013-2-26 00:23:10 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سالام ئابدۇرەشىد ئاكا. سېنىڭ ئەدەبىياتتىن ھۇزۇرلىنالايدىغان ئادەم ئىكەنلىكىڭگە ھەۋەس قىلغاچ مۇنۇ ماقالەڭنى سۆيۈنۈش ئىچىدە ئوقۇپ چىقتىم. گەرچە بۇ رومانغا نىسبەتەن نۇرغۇن جەھەتلەردە قارىشىمىز ئوخشاش بولسىمۇ بىراق ھەۋەسكار ئىنىڭنىڭ ئازراق دەيدىغان ئۆزىنىڭ(مەمەت ئۆمەرنىڭ) گېپى بار.



مېنىڭ بىلىشىمچە چوپانى ئاكىمىز ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدا ئەڭ ئاز،ساز ياراملىق ئەسەر يازىدىغان، بىراق كىتاپخانلارنىڭ،تەتقىقاتچىلارنىڭ دىققىتىگە تازا دىگۈدەك سازاۋەر بولالمايۋاتقان ئېسىل يازغۇچىلىرىمىزنىڭ بىرى. مەن2011-يىلى ئۇ ئاكىمىزنىڭ  ‹ئاخىرقى تەبەسسۇم›‹ياغاچ مىدال› قاتارلىق ئەسەرلەرنى قىزغىن ھاياجان ئىچىدە قەشقەر پىداگوگىكا ئىنىستىتۇنىڭ ئەڭ ئاخىرقى ئۇرۇندىقىدا  قورسقىم ئاچ ھالدا ئولتۇرۇپ ئوقۇپ تۈگەتكەنىدىم،ۋە قاتتىق ھاياجان بىلەن‹ تارىخىي رومانلارنى مۇشۇنداقمۇ يازسا بولىدىكەنغۇ› دەپ قاتتىق ۋاقىراپ سېلىپ قەشقەرلىك بىر كۈتۈپخانا خىزمەتچىسىدىن ئادەمنىڭ كۆڭلىنى ئېلەشكۈدەك تاتلىققىنە ئاھانەت ئاڭلىۋالغانىدىم..


سەمەندەر رومانىغا كەلسەم، بۇ روماندىكى بايانچىنىڭ لىرىك تۇيغۇسىغا يېقىنلىشالمىدىممۇ ياكى ئۇنىڭ تۇيغۇسىغا ئىشەنچ قىلالمىدىم-تاڭ بۇ روماننى دېگۈدەك ياقتۇرۇپ كېتەلمىدىم، ئوقۇغانسرى ئىچىم سىقىلىشقا باشلىدى،مەن ئىزدەۋاتقان بىر يەرگە يىقىنلىشالمايۋاتاتتىم.  شۇڭا يېرىمىنى ئوقۇپ ئۆلگۈدەك بۇلۇپ مەن نەپەس ئېلىشىم كېرەك دەپ ئۆزۈمنى سىرتقا ئاتتىم...

بىز ئادەتتە خوتەندىن قەشقەرگە بارغۇچە قاغىلىقتىن ئۆتىمىز. بۇنى دېمىسەممۇ ھەممىڭلار بىلىسلەر. شۇ قاغىلقتە بۇ ئاكىمىز بىلەن كۆرۈشۈپ قالدىم. بۇ دەل مېنىڭ فىرودنىڭ نەزىرىيەسىنى ھاجەتخانىغا كىرىپ ئوغۇرلىقچە  ئۆگىنىۋاتقان ۋاقىتلىرىم ئىدى. ئۇ ئاكىمىزنىڭ قولىدا مەن لۇغەت ئاقتۇرۇپ مېنىڭ تەستە ئوقۇغان بىر ئېنگىلىزچە كىتاپنىڭ تۈركچە نۇسخىسىنى كۆرۈپ ۋاي خۇدايىم، خەنزۇچە،ئېنگىلىزچىنى ئۆگىنپ نېمە قىلار بولغىيتتىم جاپا تارتىپ، تۈرك تىلىنى ئۆگەنسەم بوپتىكەن دەپ قاتتىق پۇشايمەن قىلغاندىم. بۇ ئاكىمىز تۈرك تىلىغا ناھايىتى پىششق بولغاچقا بىز خەنزۇچە،ئېگىلىزچە لۇغەت ئاقتۇرۇپ ئوقۇغان كىتاپلارنى بىۋاستە تۈرك تىلىدا ئوقۇيدىكەن ئەمەسمۇ! شۇ چاغدا بۇ ئاكىمىزنىڭ ھارماي ئۆگىنىدىغان تىرىشچان روھىغا ئاپىرىن ئېيتقانىدىم..

قايسى كۈنى تۈركىيەدە نەشىر قىلىنغان شېئىرلار توپلىمىنىڭ خوش خەۋىرىنى ئاڭلاپ بۇ ئاكىمىزغا شۇنداق رەھمەت ئېيتقۇم كەلدى ۋە ئۇزۇندىن-ئۇزۇندىن سالامەتلىك تىلىگەنىدىم..

ئەمدى مېنڭ دىمەكچى بولغىنىم، مۇشۇ روماننى ئوقۇغان مەن ۋە ئابدۇرەشىدتىن باشقا زوقلانغۇچى سۇبيېكتىپ-كىتاپخانلارنىڭ ماڭا ئوخشاش بۇ روماندىن تازا ياخشى ئىستىتىك زوق ئالالمىغانلارلا بارمۇ؟  بولسا قايسى تەرەپلەردىن رازى بولمىدىڭىز ؟ پىكىرلىشىپ باقساق دىگەن ئۈمۈتتىمەن...



بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   mamat omar تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-2-26 00:42  


ۋاقتى: 2013-2-26 12:49:14 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئابدۇرەشىد بۇ كىتاپتىكى مەزمۇن ھەم پىرسۇناجلارغا قارىتا ناھايتى ئەتراپلىق باھالارنى تەپسىلى ئوتتۇرغا قويۇپتۇ . مەن بۇ كىتاپنىڭ نامىنى دەسلەپ ئاڭلىغاندىلا بىر ئوقۇپ چىقىش ئىستىگى بار ئىدى .كېيىن كىتاپنىڭ ئۆزىنى تاپالماي ئېلىكتاپ نۇسقىسىنى يان تېلفۇنغا قاچىلىۋېلىپ ئالدىقى يىلى 5- ئايدا ئىككى كۈندە ئوقۇپ تۈگەتتىم .
دەسلەپ بۇ كىتاپ ئىككىنچى سەخس تىلىدا بايان قىلىنغاچقىمۇ دەماللىققا چۈشۈنۈكسىز تويۇلۇپ باش قىسىمىنى ياندۇرۇپ ئوقۇشقا مەجبۇر بولدۇم . كىتاپ ئىچىگە رەسمى كىرىپ كەتكىنىمدە بولسا ،كىتاپنى ئوقۇپ تۈگۈتۈپمۇ خېلى بىر مەزگىللەرگىچە كىتاپتىكى ئوبرازلار  مېنى تولا ۋاقىتلاردا ئەتراپىمىزدىكىلەرگەسېلىشتۇرما قىلىش بىلەن ھاياجاندا ئۆتكەن بولدى ...... مۇشۇ تاپتىمۇ كىتاپتىكى ئوبرازلارنى ھازىرقىدەك ئەسلەپ ئولتۇرۇپتىمەن ،ماڭا قاتتىق تەسىر قىلغىنى ياشلاردىمۇ ئۆتە سەمەندەر ۋە زۇمرەتنىڭ ئاتا-ئانىلىرىنىڭ قەھرىمانلىق جاسارىتى بولۇپ ،ئۇلارنىڭ
ئويغاق روھىيىتى ھازىرغىچە قەلبىمدە يۈكسەك ھۆرمەتتە ئۈستۈنلۈككە ئىگە بولۇپ تۇرماقتا ....

ئەپسۇسلىنىدىغىنىم شۇندىن كېيىنمۇ
بۇ كىتاپنى كىتاپخانا ۋە باشقا جايلاردىن خېلى ئىزدەپمۇ  ھازىرغىچە تاپالمىدىم .چۈنكى مەن ياختۇرۇپ ئوقۇغان كىتاپلىرىمى ئەزەلدىن ساقلاپ كېلىۋاتقان ئىدىم .بۇ كىتاپنىمۇ كىتاپلىرىم ئارىسىدا داۋاملىق كۆرۈپ تۇرۇشنى بەكمۇ خالاپ قالغان ئىدىم .

ئاخىردا مەنمۇ بۇ كىتاپنى كىشىلىرىمىزنىڭ تەپسىلى ئوقۇپ چىقىشىنى تەۋسىيە قىلىمەن .


بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ماھىرە تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-2-26 13:00  


ۋاقتى: 2013-2-26 13:10:02 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سەمەندەر  دېگەن روماننى مەن ئوقاي  دېسەم  تاپالمىدىم

ۋاقتى: 2013-2-26 19:17:22 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ كىتاپ مەندە جىق ئىدى...

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-2-26 21:26:44 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئا.ئى.پەروزان يوللىغان ۋاقتى  2013-2-25 22:19
ئابدۇرەشىد مۇھەممەدئىمىن! سىزنىڭ ئېسىل ماقالىلىرىن ...


ئىلھاملىرىڭىزغا چىن دىلىمدىن رەھمەت پەرۇزان ئاكا!  مەن يەنىمۇ تىرىشىشىم كېرەكلىكىنى بارغانسېرى چوڭقۇر ھېس قىلىۋاتىمەن...
ھە راسىت، كۆپچىلىككە ئەسكەرتىپ قوياي: بۇ پىشقان ماقالە ئەمەس، كىتاب ئوقۇش خاتىرەمدىن بىر پارچە ئىدى. شۇڭا "ئوقۇرمەنلەر چايخانىسى"غا يوللىغانىدىم...  شۇڭا بۇنىڭغا پىشقان ماقالە سۈپىتىدە ئەمەس، كىتاب ئوقۇش خاتىرىسى سۈپىتىدە مۇئامىلە قىلىشىنى ئۈمىد قىلىمەن.
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   rasheed تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2013-2-26 21:48  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-2-26 21:32:46 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەلقۇت يوللىغان ۋاقتى  2013-2-25 23:01
ئابدۇرىشىت ، مۇھەممەد ئىمىن چوپانى ئەمەس ، مۇھەممەد ئە ...

ئەلقۇتنىڭ ئەسكەرتكىنىگە كۆپ رەھمەت. كومپيۇتېرغا ئۇرۇلغىچە خاتا كىتىپ قاپتۇ. تۈزەپ قويدۇم.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2013-2-26 22:16:44 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەمەت ئۆمەر ئىنىم، مۇھەممەد ئەھمەد چوپانى ئاكىمىز سەن دېگەندەك ئۆزى «ئاز ئەمما ساز يازىدىغان» مۆتىۋەر يازغۇچىلىرىمىزنىڭ بىرى. ئۇنىڭ ئەسەرلىرى ھەقىقەتەن تەتقىقاتچىلىرىمىزنىڭ دىقىتىدىن چەتتە قالغانمۇ ياكى بەزى نۇقتىلاردىن چىقىپ ئۆزىنى قاچۇرىۋاتامدۇ بۇنى بىلىپ بولمايدۇ. مەنمۇ بۇ «كىتاب ئوقۇش خاتىرىسى»نى يوللاشتا ئازراق ئىككىلەندىم، مۇشۇنداق داۋراڭلار سەۋەبلىك توغرا، ھەق كۆزى يوقلارنىڭ كۆرەلمەسلىكىنى قوزغاپ يازغۇچىمىزغا ئارتۇقچە گەپ تىپىپ بېرەرمەنمۇ دەپ. چۈنكى يازغۇچىمىزنىڭ تۇتقان تېمىلىرى تارىخىي تېما بولۇش سەۋەبلىك نۇرغۇن تەرەپلەردىن چەكلىنىپ قالىدۇ. ھەتتا مېنىڭ ئاڭلىشىمچە مەزكۇر كىتابنىڭ ئەسلى نامى «جەننەت يولى» بولۇپ، نەشىرىياتلارنىڭ زىيادە سەزگۈرلۈك كىسىلى سەۋەبلىك نامى ئۆزگەرتىلىپ چىققان ئىكەن.(بۇ ئۆسەك سۆز ئەمەس).
يەنە بىرى ئاكىمىزنىڭ ھەممىمىزنى قايىل قىلىدىغان تىرىشچانلىقى. ئۇنىڭ تىل ئۆگىنىشتىكى ئىرادىسى ۋە مەقسىتى ھەقىقەتەنمۇ بىزنىڭ ئۈلگە قىلىشىمىزغا ئەرزىيدۇ.
سېنىڭ ئەسەرنى ئوقۇش جەريانىدا ئۇنىڭغا چۆكەلمىگەنلىكىڭ، تازا ياقمىغانلىقىنى سەۋەبىنى مەن ئۇنىڭ ئۆزگىچە بايان شەكلى سەۋەبىدىنمىكىن دەپ پەرەز قىلىمەن. مەزكۇر ئەسەر ئۇيغۇر رومانچىلىقىنىڭ بىز ئوقۇرمەنلەر كۆنۈككەن بايان ئەندىزىسىنى بۇزۇپ چىقىپ كەتكەنلىكىنى بۇ روماننى ئوقۇغان ئادەم چوقۇم ھېس قىلالايدۇ. يەنە بىرى، ئەسەر ھەققىدە ئەگەر تەپسىلىي چۆكۈشكە توغرا كەلسە، مەن مەزكۇر ئەسەر تىلىنىڭ مەلۇم جايلاردا بايان ئەندىزىسىنىڭ تەلىپى بويىچە زىيادە كىتابىيلاشتۇرۇلغانلىقى، سۇبىيىكتىپلاشتۇرۇلغانلىقى، ئىددىيەۋىيلەشتۈرۈلگەنلىكى ئەسەرنىڭ ئوقۇشچانلىقىغا سەل تەسىر كۆرسەتكەن بولىشى مۇمكىن دەپ قارايمەن. بۇ نۇقتىدىن بىزنىڭ نۆۋەتتىكى ئوملاشقان بايان ئەندىزىسى شەكىللەندۈرگەن سۆز ئىبارە ئىشلىتىش ئادىتى نۇقتىسىدىن بۇ ئەسەرنى يەنىمۇ بىر چۈشىنىپ بېقىش كېرەكمىكىن دەپ قارايمەن.

ۋاقتى: 2013-2-26 22:23:51 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئابدۇرەشىدنىڭ قەلىمىگە يەنە بىر قېتىم ئاپىرىن، مانا مۇشۇنداق ياخشى ماقالىلەر ئۈزۈلمىگەي.

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆维吾尔自治区作家协会(维文)网
 
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش