يازغۇچىلار تورى

كۆرۈش: 542|ئىنكاس: 13

مۇھەممەت خېۋىر مۇشۇ شۇ (ئەسلىمىدىن پارچە )

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
مۇھەممەت خېۋىر دېگەن مۇشۇ شۇ



(ئەسلىمىدىن پارچە )


ئابدۇلھەق ئابلېز


   رەھمەتلىك ئۇستازىم بۈگۈن يەنە يادىمغا كېلىپ قالدى.يېقىندىن بۇيان نىمىشقىكىن تۇرۇپ–تۇرۇپ مۇشۇنداق يادىمغا كېلىدىغان بولۇپ  قېلىۋاتاتتى. بەلكىم مەن سېغىنغاندەك ئۇنىڭ روھىمۇ مېنى سېغىنغاندۇ ؟! ئۇ ماڭا تۇلۇقسىز ئوتتىرا مەكتەپنىڭ 6-يىللىقىدىن باشلاپ تونۇش .شۇ يىللىرى ئۇنىڭ شېئىر يازىدىغىنىنى بىلسەممۇ بىراق دىدارىنى كۆرۈپ باقمىغاندىىم .شۇندىن بۇيان ئىككىمىزنىڭ ئارىسىدا ئۇستاز –ئوقۇغىچىلىق مۇناسىۋىتىدىن باشقا يەنە بىر ئەدەبىياتقا بولغان مۇھەببەت ئورتاقلىقى مۇناسىۋىتى شەكىللىنىپ ئىككىمىزنى بىر –بىرىمىزگە سىرداش قىلىپ قويغانىدى . كۈنلەرنىڭ ئۆتىشى بىلەن ئوتتىرىمىزىدكى مۇناسىۋەت چوڭقۇرلىشىپ ئۆيلەرگە بېرىپ مۇڭدىشىدىغان دەرىجىگە يەتتى.ئۇ 1998-يىلنىڭ ئۆكتەبىر ئېيىنىڭ 4-كۈنى ئىدى . دەم ئېلىش بولغاچقا چوڭ كۆرۈكتىكى ئۆيدە كىتاپ ئوقۇپ ئولتۇراتتىم .ھويلا ئۈزۈم بارىڭىلىق ئىدى .سۇس توخۇڭ سىرلانغان قوشقۇۋۇق ئىشىك ئوچۇق ئىدى .دەل شۇ ۋاقىتتا ھويلىغا كىرىۋاتقان ئاياق تىۋىشىنى ئاڭلاپ كىتاپتىم بېشىمنى كۆتۈردۈم –دە ،ئورنۇمدىن لىككىدە تۇرۇپ كەتتىم .ھويلىغا كېلىشكەن ،چىرايىدىن كۈلكە ئۆكسىمەيدىغان سۆيۈملۈك ئۇستازىم مۇھەممەت خېۋىر سۆزلىگىنىچە كىرىپ كېلىۋاتاتتى .
-كىتاپ ئوقۇۋېتىپسەندە
-كېلىڭ ئۇستاز –دېدىم مەن ئۇنىڭ ئالدىغا يۈگۈرۈپ بېرىپ
-نىمە كىتاپ ئوقۇۋاتىسەن –سورىدى ئۇ
   مەن ئوقۇۋاتقان تۈركىيە يازغۇچىسى ئەزىز نەسىننىڭ «مەن قانداق ئۆلۈۋالماقچى بولدۇم » ناملىق كىتابىنى ئۇنىڭغا سۇندۇم .
-بۇ بەك ياخشى كىتاپ ،كىتاپنى تاللاپ ئوقۇغۇلۇق –دېدى ئۇ
مەن قوشۇلدىغىنىمنى بىلدۈرۈپ بېشىمنى يىنىك لىڭشىتىپ ئۇنى كارۋاتقا باشلىدىم .
-شۇ ئىچىم پۇشۇپ كەلگەنىدىم –دېدى ئۇ كارۋاتتا ئولتۇرۇپ ماڭا قاراپ كۈلۈمسىرەپ
-قانداق غاچچىدە تەييارلىق قىلايمۇ –يا
-ياق ،ياق ئۇنى قىلمايلى قارت ئوينايلىمىكىن
ئۇستازىمنىڭ گېپى بىلەن يان خوشنام سەدرىنى چاقىردىم .ئۇ مەلۇم بىر يېزىلىك ئوتتىرا مەكتەپتە ئەدەبىيات ئوقۇتقىچىسى ئىدى ، شۇ ئارىدا يەنە بىر خوشنام ئۆيگە كىرىپ قالدى .
-بەللى كەپە ئۆي دىگەننىڭ ياخشى يېرى شۇ ،خۇلۇم –خوشنىلار مۇشۇنداق ئۆزئارا ئىزدىشىدۇ –دېدى مۇھەممەت خېۋىر
بىز تۆتىمىز قارت ئويناشقا كىرىشىپ كەتتۇق . سەدرى مۇھەممەت خېۋىر بىلەن شېرىك بولدى . بىردەمدىلا ئويۇنىمىز قىزىپ كەتتى .مۇڭدىشىپمۇ تۇردۇق .بىر چاغدا مۇھەممەت خېۋىر مەندىن :
-يېزىۋاتامسەن –دەپ سورىدى
-ئانچە مۇنچە –دېدىم مۇجىمەللا
-ئانچە –مۇنچە دىگىنىڭ نىمىسى ،بۇ ئىشنى ئانچە –مۇنچە دەپ باشقا ئېلىپ چىققىلى بولمايدۇ ،قەلىمىڭ توختاپ قالمىسۇن ، بولمىسا ئوتتىرىدا ئۈزۈكچىلىك بولۇپ قالمىسۇن ،يېزىقچىلىق كويىنى دىگەن نەچچە مىڭ ئادەمدىن بىرەرىنىڭ قەلبىگە سالىدۇ ، قىلىمەنلا دەپ قىلغىلى بولىدىغان ئىش ئەمەس ..
شۇ ئارىدا سەدىرى ئۇستازنىڭ گېپىنى بۆلدى :
-ئاڭلىدىڭلارمۇ ،يېقىندا ئەگرىلىك بىر شائىر چىقىپتۇ ،شېئىر دىگەننى كارامەت يېزىپ قويۇدىكەن ، ئىسمىنى مۇھەممەت خېۋىر دەيدۇ ،تۆتىنچى سىنىپنى پۈتتۈرۈپتۇ.
مەن ئۇستازغا قارىدىم .ئۇ كۆزلىرىنى يۇمۇلاپ قويدى .شۇ چاغدا ئۇلارنى ئۆزئارا تونۇشتۇرۇپ قويمىغانلىقىم يادىمغا كەلدى. يەنە نىمە گەپلەر چىقاركىن دەپ سەدىرى مۇئەللىمگە قارىدىم .
-شېئىرلىرىنى ئوقۇپ باقتىڭمۇ –سورىدىم ئۇنىڭدىن
-ئۇنىڭ نامىنى ئاڭلاپ تۇرپان ژورنىلىنىڭ 1988-يىل 2-سانىدىكى «تاقىرباش تاغلار » ناملىق بىر يۈرۈش شېئىرلىرىنى ئوقۇپ باقتىم .ھەقىقەتەن ياخشىكەن ، ماختىغۇچىلىكى باركەن ،كېيىنچە ئۆمەر ھەييام ،ناۋايىلاردەك داڭلىق شائىر بولۇپ قالغىدەك جۇمۇ
-ھاي ،ھاي ئۇنچىلىك ئەمەستۇ
مۇھەممەت خېۋىر خۇددى چوغ ئۈستىدە ئولتۇرۇپ قالغاندەك  قىمىرلاپ قويۇپ گەپكە ئارىلاشتى .
-سىز ئۇنىڭغا ھەسەت قىلىۋاتامسىز،بىز ئۇيغۇرلارغۇ زادى بىر بىرىمىزنى كۆرەيمەيمىز،ئۇنى ماختاپ قويسام چىدىماي قېلىۋاتقانلىقىڭىزدىن قارىغاندا ئۇنى تونۇيدىغان ئوخشىمامسىز ؟
سىەدىردىن مۇئەللىم مۇھەممەت خېۋىرگە ئالىيىپ قارىدى .
-ياق مەنغۇ تونۇمايمەن ،ئەمدى دەيمىنا
-ھەي ،مۇشۇنداق ھەسەتخور ئادەملەر بىلەن زادى خوشام يوق مېنىڭ ،ھەجەپ رايىم ياندى ،بولدى ئوينىمىدىم بۇنداق قارتنى –سەدىردىن مۇئەللىم قولىدىكى قارتنى تاشلاپ ئورنىدىن تۇرۇشىغا تەمشەلدى .ئەھۋال ناھايىتى جىددى ئىدى .مۇھەممەت خېۋىر گويا ھېچقانداق بىر ئىش يۈز بەرمىگەندەك يەنە شۇ تۇرۇقتا كۈلۈمسىرەپ ئولتۇردى .ئاخىرى ئۇستازىمنىڭ كۆز يۇمۇلاشلىرىغا پەرۋا قىلماي سەدىردىن مۇئەللىمگە ھەقىقى ئەھۋالنى ئېيىتتىم :
-مۇھەممەت خېۋىر دىگەن مۇشۇ –شۇ
-نى ،نىمە ،مەن
سەدىردىن مۇئەللىممۇ يەنە بىر خوشناممۇ بىردە ماڭا يەنە بىردە مۇھەممەت مۇئەللىمگە قاراپ بىر دەم تۇرۇپ قالدى –دە ،بىردىنلا ئېسىنى تاپقاندەك ئۇستاز شائىت مۇھەممەت خېۋىرنىڭ قوللىرىنى يېنىش –يېنىش تۇتۇپ سىلاپ كەتتى .
ھازىرنىڭ ئۆزىدە مەن :
-ئاشۇ ۋاقىتتا مەنمۇ نىمىشقا ئۇنىڭ قوللىرنى تۇتۇپ قويمىغاندىمەن–دەپ ئويلاپ ئىچىم ئاچچىق بولدى .ئۇنىڭ شۇنچە يىللار قەلەم تۇتقان قوللىرى نەقەدەر يۇمشاق ھەم ئىللىق بولغىيدى –ھە ؟
تۇرۇپ –تۇرۇپ ئۇنىڭ ئاشۇنداق ئىشلىرىنى ئويلاپ قالىمەن . ھەر قېتىم ئاشۇنداق ئىشلارنى ئويلىغىنىمدا تەمكىن ،خوشخۇي ،ئەپۇچان ئۇستازىمنىڭ ئەينى يىللىرىدكى دەرس مۇنبىرىدىكى ،دوستلار ھەم مەن بىلەن بىرگە بولغان ۋاقىتلىرى ئىقتىيارسىز يادىمغا كېلىدۇ .
   ئۇنى 2009-يىلى 1-ئاينىڭ29-كۈنى يەرلىكىگە قويغانىدۇق .شۇنچە يىللار بولدى .گەرچە ئۇنىڭ جىسمى توپراققا ئايلىنىپ كەتكەن بولسىمۇ ئەمما بۇ سۆيۈمۈلك ئۇستازىمنىڭ ئىسىل ئەخلاقى ۋە ئادىمىيلىك پەزىلىتى مېنى ھەر دائىم ياخشى ئادەم بولۇشقا ،ئىزچىل ئىجادىيەت بىلەن شوغۇللىنىشقا ئىلھاملاندۇرۇپ تۇرىدۇ .
بۈگۈن دەل شۆھرەتلىك شائىرمىزنىڭ بىز بىلەن مەڭگۈلۈك ئايرىلغان كۈنى .ئەزىز قېرىنداشلار ئاددى ئەمما ئەدەبىياتقا بارلىقىن ىشەخسىيەتسىز  ئاتىغان بۇ ئىنسانغا ياىشى تىلەكلىرىمىزنى تىلەيلى!

                         2016يىلى 1-ئاينىڭ 29-كۈنى



ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

ۋاقتى: 2016-1-29 11:04:41 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇيغۇر خەلقىنىڭ يۈرىكىدىكى يالقۇنلۇق ئوتنى ھەقىقىي تۈردە سېزەلىگەن ۋە ۋايىغا يەتكۈزۈپ ئىپادە قىلالىغان شائىرلىرىمىزنىڭ بىرى ئىدى...ياخشى باشلىنىش بولۇپتۇ...يەنىمۇ ئىزدىنىڭ. ئامەت يار بولسۇن!

ۋاقتى: 2016-1-29 11:19:01 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەرھۇم ئۇستازىمىزنىڭ غەزەلچىلىكتىكى ئورنى ھېلىھەم بىر پەللە.

ۋاقتى: 2016-1-29 11:46:51 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ھىجران يېشى
(شائىر مۇھەممەت خېۋىرنى ئەسلەيمەن )
مۇشائىرە سورۇنلاردىن ئىزدەيمەن ،
مۇھەببەتتە باققان ئوتلۇق كۆزۈڭنى .
يېڭى گېزىت -ژورناللارنى كۆزلەيمەن ،
كۆرمەك ئۈچۈن ئۆرنەك بولار سۆزۈڭنى .

كۆز ئالدىمدا سالاپەتلىك- قامەتلىك ،
قارچۇقىمدا چاقناپ تۇرغان سۆرەتسەن .
‹‹ئەدەبىيات ›› بەكمۇ گۈزەل كەڭ دۇنيا ،
‹‹پىنھان ›› ئاتلىق بىزگە تۇنۇش ھېكمەتسەن .

‹‹تەڭرىتاغ››نىڭ چوققىسىغا سەن چىققان ،
‹‹خانتەڭرى ››دىن ئېلىپ كاتتا مۇكاپات .
غەزەللىرىڭ مۆھۈر بولدى قەلبىمگە ،
مۇقاملارنىڭ دىل تارىنى چەككەچ شاد .

قوينىدىكى ئۇخلاپ ياتقان شائىرغا ،
ئىدىقۇتمۇ ئۈنسىز تۆكتى يېشىنى .
ھۆرمەت بىلەن باشنى ئەگدى قەلىمىم ،
سېنى ئەسلەپ تۆكۈپ ھىجران يېشىنى .

ۋاقتى: 2016-1-29 14:42:40 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن مەرھۇم شائىرنىڭ غەزەللىرىنى سۆيۈپ ئوقۇيتتىم. شائىر بىلەن  بىر كۆرۈشۈش ئىستىكىم روياپقا چىقمىغان بولسىمۇ، ئابدۇرېھىم ئابدۇللا ئاكىمىزدىن  ئېسىل سۈپەتلىرىنى ئاڭلاپ تۇراتتىم...

ۋاقتى: 2016-1-29 15:43:15 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەرھۇم ھەقىقەتەن شېئىر ئاشىناسى ، ئېسىل پەزىلەتلىك ئادەم ئىدى. بۇ ئەسلىمىنى ئوقۇپ مەرھۇم بىلەن بىللە ئۆتكەن كۈنلەر يادىمدىن كەچتى....

ۋاقتى: 2016-1-29 23:17:19 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
پىنھانلاردىن سورىسام سېنى
مەرھۇم ئۇستازىم مۇھەممەت خېۋىر

( پىنھان ) خاتىرىسىگە بېغىشلايمەن

پەرھات باھايىدىن


ئاينىڭ ئاپپاق پۇرىقى كېلەر،
ئاسمانلاردىن سورىسام سېنى.
مىڭ بىر تۈننىڭ يورىقى كېلەر،
گۈلخانلاردىن سورىسام سېنى.

ئىزلىرىڭدا كۆكلەپتۇ دەريا،
بارخانلاردىن سورىسام سېنى.
بىر پەللىگە دەسسەپتۇ دۇنيا،
كارۋانلاردىن سورىسام سېنى.

قۇش بولغىلى كېتىپسەن ئۇچۇپ،
ئورمانلاردىن سورىسام سېنى.
كۆك سۆيۈپسەن چوققىنى قۇچۇپ،
داۋانلاردىن سورىسام سېنى.

باغجانلاپتۇ باغرىڭدا بۇغداي،
خامانلاردىن سورىسام سېنى.
بولماپتۇ ھىچ ئەقىدەڭ بوۋاي،
زامانلاردىن سورىسام سېنى.

مەيدىسىگە مۇشتلاپتۇ غورۇر،
مەيدانلاردىن سورىسام سېنى.
تاڭدەك يورۇپ غەزەللەر تۇرۇر،
پىنھانلاردىن سورىسام سېنى.

2015 – يىلى 1 – ئاي ، تۇرپان

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   زوقلان تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2016-1-29 23:21  


باھا سۆز

خېلىلا ئېسىل چىقىپتۇ، بەرىكەتلىك بولۇڭ...  ۋاقتى: 2016-1-31 11:33 AM
ۋاقتى: 2016-1-30 13:49:18 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەرھۇم  بەك  ئېسىل ئادەم ئىدى، مەندە چوڭقۇر تەسىرات قالدۇرغان. قولۇڭغا دەرد  كەلمىسۇن ئاداش.

ۋاقتى: 2016-1-30 14:27:51 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇستاز مۇھەممەت خېۋىرنى چوڭقۇر ياد ئېتىمەن !

شائىرنىڭ شېئىر ئىجادىيەت مۇھاكىمە يىغىنىدىن كۆرۈنۈش

2005-uil 11- ayning 29 - kuni muhammat hewir xeir ijadiyat yiginidin korunux.jpg

مەشھۇر ژورنالىست ، شائىر ياسىن زىلال ئەپەندى شائىر مۇھەممەت خېۋىرنى تەبرىكلىمەكتە

maxhur xair yasin zilal apandi xairni mubaraklimakta.jpg

ئۇستاز مۇھەممەت خېۋىر ئائىلە - تاۋاباتلىرى بىلەن بىرگە

aila tawabatliri bilan birga.jpg بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ئا.باھايدىن تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2016-1-30 19:25  


ۋاقتى: 2016-1-30 15:28:26 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئا.باھايدىن يوللىغان ۋاقتى  2016-1-30 14:27
ئۇستاز مۇھەممەت خېۋىرنى چوڭقۇر ياد ئېتىمەن !

ئۇستازغا مۇناسىۋەتلىك رەسىملەردىن كۆپرەك يوللاپ قويىڭلارچۇ؟

ۋاقتى: 2016-1-30 19:17:06 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
2005- يىل 11- ئاينىڭ 29 -كۈنى ئۇستاز مۇھەممەت خېۋىرنىڭ تەكلىپى بىلەن ئۇستازنىڭ شېئىر ئىجادىيەت مۇھاكىمە يىغىنىنىڭ سۆرەتلىرىنى تارتىشقا مەسئۇل بولۇپ ، سۆرەتلەرنى تارتقان ئىدىم .

ۋاقتى: 2016-1-30 19:17:54 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئاشۇ ۋاقىتتا تارتقان سۆرەتلەرنىڭ بىرنەچچە پارچىسىنى يوللاپ قويدۇم .

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2016-1-31 09:38:39 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
نىمە دىگەن ئەھمىيەتلىك سۆرەتلەر ،مەسئۇلىيەتچان جۇمۇ سەن ئاغىينە ؟! خوش بولدۇم ........

ۋاقتى: 2016-1-31 11:53:16 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئۇستاز شائىر مۇھەممەس خېۋىرنىڭ ئىجادىي ئەمگەكلىرى توغرىلىق بېسىلغان قەدەملەر كۆلەملىشىشكە قاراپ ماڭسا ياخشى بولاتتى.
مۇھەممەد خېۋىر غەزەللىرى ھەققىدە دەسلەپكى ئىزدىنىش
غەزەل- جاھان يىراق زامان شېئىرىيىتىدىن تا بۈگۈنگە قەدەر داۋاملىشىپ كېلىۋاتقان لىرىك شېئىرلارنىڭ ئەڭ غوللۇق  تۈرلىرىدىن بىرى بولۇپ، ئۇ مەنىۋىي مەتانەت مەقامىنىڭ ئەڭ يۈكسەك پەللىسى، يارقىن جۇلاسى ۋە ياڭراق ساداسىدۇر.
غەزەل- قەلبدىكى ئىزگۈ تىلەك ۋە روھىي پىغاننىڭ بىۋاستە زاھىرلىنىشى بولۇپ، ھىجران دەشتىدە بىۋىسال يۈرگەن باغرى قان شائىرنىڭ ئىشقىي چاڭقاش ئىلكىدە زارلىنىشىدىن ۋۇجۇدقا چىققان قەلب كۈيىدۇر. شۇڭا شېئىرىيەتنىڭ پىر ئۇستازى مەۋلانە ھەزرىتى مىر ئەلىشىر نەۋائىي :« ھەسرەت- غەزەلنىڭ جېنىدۇر» دەپ يەكۈن چىقارغان. شۇ مەنىدىن ئېيتقاندا، غەزەل- مەنىۋىي ئېرانىڭ ئىلاھىي يالقۇنى ھەم ئەبەدىيلىك گۈلخىنى!
غەزەل- ئىشقىي نەپەسلەرنىڭ يېشىل نىگاھى، پاك ئېتىقاد تېۋىنىشىنىڭ قىبلىگاھى، ئۈمىد-ئارماننىڭ سەجدىگاھى ۋە روھنىڭ ئوتلۇق بايانىدۇر.
ئۇيغۇر خەلقىدىن ئىبارەت باي ئەپسانە-رېۋايەتكە، بىباھا مەدەنىي مىراسقا، گۈزەل مىللىي ئەنئەنىگە، مۇرەككەپ ۋە مۇپەسسەل ئىچكى قۇرۇلمىغا، يۈكسەك ئەقىل-پاراسەتكە، مول تەسەۋۋۇرغا، چىن ئىنسانىي ئار-غۇرۇرغا ۋە ئىشقىي ئارزۇ-ئارمانغا ئىگە بولغان بۇ گىگانت ئەل ئۇزاق ئەسىرلەردىن بۇيان شېئىرىيەت، جۈملىدىن شېئىرىيەتنىڭ ئەڭ جىلۋىدار گۈلتاجىسى ھېسابلانغان غەزەل  تۈرى بىلەن بىر جان، بىر تەن بولۇپ ياشاپ، ئۆزىنىڭ ھاياتىنى ئاجايىپ مەنىدارلىققا ئىگە قىلدى ۋە شادىيانە مەشرەب-تويلىرى ھەم دەرد-ئەلەم، ماتەم-مۇسىبەت، قايغۇ-شادلىقلىرىنى ئىپادىلەپ كەلدى. لۇتفى، نەۋائىي، زەلىلى ۋە مەشرەبلەرنىڭ مۇبارەك ئىزلىرىنى تاۋاب ئەيلەپ، زامانىمىزغا كەلگەندە، ئا.ئۆتكۈر، ئەھمەد زىيائى، تېيىپجان ئېلىيوف، ھاجى ئەھمەد كۆلتېگىن، مۇھەممەدجان راشىدىن، مۇھەممەد خېۋىر ۋە ئابدۇرېھىم ئابدۇللادەك ئوت يۈرەك ئوغلانلارمۇ ئۆتكۈر زېھىن، پاكىزە ئىمان، چىن ئەقىدە-ئېتىقاد ۋە ساپ ۋىجدان بىلەن يۇغۇرۇلغان  بۇ لىرىك، تاغ ۋەزىن شېئىرىي تۈردىن پايدىلىنىپ، چىن مۇھەببەت، ۋاپا-ساداقەت، ئەقىدە-ئېتىقاد، سەبرى-تاقەت، چىدام-جاسارەت، سېخىلىق، مەردلىك، ئادالەتپەرۋەرلىك، خەلقپەرۋەرلىك، ۋەتەنپەرۋەرلىك، مىللەت سۆيەرلىك؛ بىرلىك-ئىناقلىق، ئادەمىي گۈزەللىك... تېمىلاردىمۇ ئەقىل قۇشلىرىنى ئەركىن پەرۋاز قىلدۇرۇپ، ھەقىقىي بىر ئىنساندا، ئەدناسى بولۇشقا تېگىشلىك ئالىيجاناب پەزىلەتلەرنى پۈتۈن قەلەم ۋە ئىدراك كۈچى بىلەن مەدھىيلىگەن بولسا، ۋاپاسىزلىق، بېخىللىق، نامەردلىك، غۇرۇسىزلىق، مۇناپىقلىق، تۇزكورلۇق، ئاسىيلىق، خائىنلىق، ئىناقسىزلىق، ھورۇنلۇق، ناپاكلىق، سەمىمىيەتسىزلىك، كاززاپلىق، رەزىللىك...قاتارلىق ئىنسان روھىيىتىنى خۇنۇكلەشتۈرىدىغان ناچار ئىللەتلەر ۋە بولمىغۇر قىلمىشلارنى ئاچچىق تىل ئەيياملىرى بىلەن قاتتىق قامچىلىغان. جۈملىدىن بۇ مۇھاكىمىمىزگە سەۋەب بولغان بىزنىڭ مەرھۇم، ۋۇجۇدى پاك، گۈلخاندەك يېلىنجاپ گۈرۈلدەپ كۆيۈپ تۇرىدىغان ئاتەش پىراق شائىرىمىز مۇھەممەد خېۋىرمۇ نەچچە ئون يىللىق ئىجادىيەت مۇساپىسىدە يۈكسەك بەدئىي دىت، پىششىق شېئىرىي تىل، ئۆزگىچە ئىپادىلەش ئىقتىدارى، باي، چەكسىزلىككە بوي سوزغان ئىلاھىي تەسەۋۋۇرى بىلەن لىرىك ھېسسىياتىنى زىچ بىرلەشتۈرۈپ، غەزەل يېزىپ، ئەجدادلار ئەنئەنىسىگە ھەم تەنقىدىي، ھەم ئىجابىي ۋارىسلىق قىلىپ، ئۇلۇغ نەتىجىلەرنى قولغا كەلتۈرگەن تالانتلىق قەلەم ئىگىلىرىنىڭ بىرىدۇر. كۈزىتىشىمچە، شائىرنىڭ ھازىرغىچە ( شائىر ۋاپات بولغانغا قەدەر) «تۇرپان» ژورنىلىنى مەركەز قىلغان ھالدا «تارىم»، « تەڭرىتاغ»...قاتارلىق غوللۇق ھەم نوپۇزلۇق ئەدەبىي ژورناللاردا 250 پارچىدىن ئارتۇق سەرخىل غەزىلى ئېلان قىلىنغان بولۇپ، قەلبى چاڭقاق، سەنئەت ئاشىنالىرىغا سۇنۇلۇپ، ھەم كۈچلۈك، ھەم  بېسىلغۇسىز، ھەم ئىجابىي، ھەم شەكىلسىز غۇلغۇلا پەيدا قىلىۋاتىدۇ. مەن شېئىر مۇھەممەد خېۋىرنىڭ ھېسسىياتقا تويۇنغان، ئانا تىل ئىمكانىيەتلىرىنىڭ ئىچكى قۇۋۋەت-قاتلاملىرىدىن ئۇرغۇپ چىققان شىرىن جىلۋىدارلىق بىلەن تۇيغۇ قەسىرلىرىنىڭ گۈزەللىكى نېسبەتەن مۇپەسسەل ئىپادىلىنىپ ئېچىپ بېرىلگەن ھەم ئىشقىي ھىجران كۈۋەجەپ تۇرىدىغان غەزەللىرىنىڭ قىزغىن ئاشىناسى-ھەۋەسكار ئوقۇرمىنى بولۇش سۈپىتىم بىلەن ئۇنىڭ بەزى غەزەللىرى ھەققىدىكى يۈزەكى قاراشلىرىمنى زاھىر ئەيلەپ، سەمىمىي دوستلىرى بىلەن سىرداشماقچىمەن:
شائىر مۇھەممەد خېۋىر غەزەللىرى ئىنتايىن رەڭدار، جىلۋىگەر، تارتىملىق بولۇپ، ئۇنىڭ غەزەللىرىنىڭ مەنە قاتلىمى ناھايىتى چوڭقۇر، ماقامى ناھايىتى ئۈستۈن، خاراكتىرى ناھايىتى روشەن. تىلى راۋان، لاتاپەتلىك ھەم يېقىشلىق بولۇپ ئىستىلىستىكىلىق ۋاستىلەرگە تويۇنغان پەلسەپە چەشمىلىرى جۇلالىنىپ تۇرىدۇ. بۇ نۇقتىدىن ئۇنىڭ غەزەللىرىنى شۇ تۈردىكى شېئىرلارنىڭ بۈگۈنكى دەۋر ئۇيغۇر ئەدەبىياتىدىكى سەمەرىلىك بايرىقى دېيىشكە بولىدۇ.
شائىرنىڭ غەزەللىرىنىڭ مەركىزىدە ئىنساندا بار بولغان ئالىيجاناب يۈكسەك مۇھەببەت تۇرىدۇ. ئۇ ئاتەش پىراق مۇھەببىتىنى يار (مەشۇقە)، مەن ( شائىرنىڭ ئۆزى-لىرىك قەھرىمان)، مەي-شاراب ( ھىجران-ۋىسال، دەرد-ئەلەم)، نەۋ( ئىستىقبال)، ساقىي ( تەڭرى، سەبرى-تاقەت) ۋاستىسى بىلەن ئىپادىلەشكە ئالاھىدە زېھىن خوراتقان بولۇپ، بۇ نۆۋەتتە تەسەۋۋۇپ پەلسەپىسىنىڭ نېسبەتەن بارلىق مۈمكىنچىلىكلىرىنى ئىجادىي ھالدا ئۆزلەشتۈرۈپ، زاھىرى ۋە باتىنى ئىشىق پەللىسىدە تۇرۇپ، روھىيەت ئالىمىنىڭ چەكسىز پايانلىرىغا ئىشقىي بىلەن شۇڭغۇپ ئىپادىلىگەنلىكىنىڭ ئۈنۈملۈك نەتىجىسى ۋە دەلىلى ھېسابلىنىدۇ. شۇڭا ئۇنىڭ ھەر بىر غەزىلىدە-ھەر بىر مىسراسىدا زاھىرى ئىشىقنىڭ تىمسالى بولغان ھايات ئادەملەرگە بولغان ھەقىقىي مېھرى-مۇھەببەت گويا سۈزۈك بۇلاق سۈيىدەك ئويناقشىپ، شۇرۇقلاپ ئېقىپ تۇرىدۇ. يەنە بىر ياقتىن ئېلىپ ئېيتقاندا، شائىر ھايات قىسمەتلىرى ۋە قىسسەلىرىنىڭ جەۋھىرى بولغان پەلسەپىۋىي پىكىرلەر ئۈگۈتلىرىنى ئاجايىپ مەنىۋىي مۇكەممەللىككە ئىگە قىلىپ ئىپادىلەپ، توسقۇنسىز تەپەككۇرنى جەۋلان قىلدۇرۇپ، تىل ئىمكانىيەتلىرى يار بەرگەن دائىرىدە يۈكسەكلىككە كۆتۈرۈپ، غەزەلچىلىك گۈلىستانىمىزدا يېڭى، رەڭدار، مەنىدار، جەزبىدار، يېقىملىق ۋە جۇشقۇن بىر روھىي ئېرا مەنزىلىنى نامايەن قىلغانلىقى بىلەن شېئىرىيەت ئاشىنالىرىنىڭ ئويغاق قەلبىدە ئەبەدىي پەسلىمەيدىغان ۋە بېسىقمايدىغان لەرزىگاھ پەيدا قىلىپ، ئۆلگە ياراتتى ھەمدە ھەر مەنزىلىدە يېڭىدىن يېڭى سۆز ۋە سۆز بىرىكمىلىرىنى ئىجاد قىلىپ ھەم جايىدا ئىشلىتىپ، مىللىتىمىزنىڭ تىل بايلىقىنى يەنىمۇ ئاشۇرۇشقا تېگىشلىك تۆھپە قوشتى. شائىر بۇ جەھەتتە مىللەتنىڭ تىل بايلىقلىرىنىڭ شائىرنىڭ قەلبىدە ساقلىنىپ، قەلبىدە تاۋلىنىپ، ئەبەدىيلىككە ئىگە بولىدىغانلىقىدەك مەسئۇلىيەت ۋە مەجبۇرىيەتنى ۋىجدانىي مەيداندا تۇرۇپ ئادا قىلدى. شائىرنىڭ غەزەلللىرىدە ئىشلەتكەن بۇ سۆز ۋە سۆز بىرىكمىلىرى ئۇنىڭ پىشقان لىرىك غەزەللىرىنىڭ جەلب قىلىش كۈچىنىى ئاشۇرۇپلا قالماستىن، بەلكىي، يەنە شېئىرىي مەزمۇن مۇكەممەلللىكىنى ساقلاپ قېلىشنىڭ ئاساسىي تۈۋرۈكى قىلىنغان. مەسىلەن:« كەيپ ئەلبۇملىرىم، مەي جۈرئىتى، بالاغەت كەلكۈنى، كەيپلىك پەنجىسى، سۆيۈنگەن كۆكلىمىم، باغرى ئوت پىنھان، خۇنۇك پەيتىمنى، جەزبى رىغبەت، شىرىن دەرد، بەرقىي ھىممەت، سىرىڭغا مۇشتەرى، مىزاج، ھەجى، ھىجىر زىندانىدا، سوغۇق ئەخلاق، سوئاللار پىلسىراتى، نېپىز كۆكلەم، قىرچالدىم، مۇزدەك سۈكۈت، بىمەسەل نەزمەم، كېسەلچان بەزلىنىش، رەزگى شەيتان...» قاتارلىقلاردىن ئىبارەت.
بۇندىن باشقا شائىر غەزەللىرىدىكى لىرىك چېكىنمە ۋە تۇيغۇ تەكرارلىقى غەزەللەرگە قويۇق، گۈزەل، تاشقىن يېشىللىق تۈسىنى ئاتا قىلىپ، شاھانە لاتاپەت ۋە ئىشقىي مەتانەت لىباسىنى تەقدىم ئېتىپ، شېئىرىي قىممەتنى ئاشۇرۇپ، بەدئىي ھىممەتنى جۇلالاندۇرۇپ، روھىي نېئىمەتنى زاھىر ئەيلەپ، تەپەككۇر بالاغىتىنى نامايەن قىلىپ، كۈۋەجەك تالانت گۈللىرىنى باراقسان ئېچىلدۇرۇپ، ئۆزگىچە بىر شېئىرىي ئالەم ياراتقان.
شۇنىمۇ ئالاھىدە تىلغا ئالماي بولمايدۇكى، ئۇنىڭ غەزەللىرىدىكى توق( ئاساسەن) قاپىيىلەر گۈزەل قىزنىڭ يۇمران قۇلىقىدىكى قاشتېشى ھالقىسىدەك ياكى ئالتۇن ئۈزۈكتىكى ياقۇت كۆزدەك يارىشىپ، غەزەللەرگە ئاجايىپ شېئىرىي قۇدرەت ۋە جەلبكارلىق بېغىشلىغان. بۇندىن باشقا يەنە رادىف (قوش قاپىيە) ھەم ھەر بىر ياكى ئىككى مىسرا ئىچىدىكى ھەر بىر چوڭ بۆلەك ئاخىرىدىكى قاپىيىلەر شائىرنىڭ غەزەللىرىدىكى قويۇق مەزمۇنلارنى مۇكەممەل زەنجىرسىمانلىققا ئىگە قىلىپ، ئۈنچىلەر دېڭىزىنى بەرپا قىلغان.
مەسىلەن:
« چىراقلار قالدى نۇر يوللاپ، يىراقتا يار جۇلاسى بار،
پىراقلار ئالدى قوش قوللاپ، ئۇنىڭ مۇپتىلاسى بار.

ئەلەمنىڭ زار  پىراقى ئۇ، سەنەمنىڭ نۇر چىراقى ئۇ،
يوقالدى گاھى گاھ ھۇشمۇ، ئۇنىڭ جانغا بالاسى بار.

شەپەق رەڭ ئالدى قەلبىمدىن، قىيا قەد ئالدى قەددىمدىن،
لېكىن ئىقبال جۇلاسىدىن چىدامنىڭ كۆپ سالاسى بار.

شاماللار گەزلىدى لەۋنى، شامال قۇچاقلىدى بەلنى،
پىراقتا قالدى يار ۋەسلى، خىيالنىڭ كەڭ دالاسى بار.

پىچىرلار ھىجىرنى تۈنلەر، تىلىمدىن قالدى شوخ ئۈنلەر،
ئۆزۈمدىن ئايرىلىپ قالدىم ئۇنىڭ كۈچ، ئېستىلاسى بار.

مېنى تىغ باغرىدىن ئىزدەڭ-ۋاپاسى بارىدىن ئىزدەڭ،
ھامان يوللاردا شەيتاننىڭ قارا تۆھمەت، يالاسى بار.

بالالار ئەۋجىسۇن مەيلى، چېكەمدە تۇرسىلا لەيلى،
ئۇزۇن يوللاردا پىنھاننىڭ دىدارغا كۆپ تاماسى بار.»
-«تۇرپان» ژورنىلى، 2003-يىلى، 1-سان
قاراڭ، ئەقىللىق، ئۆتكۈر زېھىن ئوقۇرمەن، «بار» رادىفلىق بۇ غەزەلدە ئۇ يۇقۇرىدا قەيت قىلغاندىكىدىن سىرت، يەنە ئۇيغۇر كلاسسىك غەزەلچىلىكىدىكى ھەر بىر ئالاھىدىلىكمۇ گەۋدىلەندۈرۈلگەن.
ئەمدى شۇ يەرگە كەلگەندە چوقۇم ئېيتىش زۆرۈركى، شائىرنىڭ قەلب ۋە ژورنال بەتلىرىدىن چوڭقۇر مۇبارەك ئورۇن ئالغان ھەر بىر تۈركۈم غەزەللىرىگە قويۇلغان ماۋزۇلارمۇ ئۆزگىچىلىككە ئىگە قىلىنغان بولۇپ، ئىنتايىن ئىزگۈ پەلسەپىۋىي مەزمۇننى ۋۇجۇدىغا يۇغۇرغانلىقىغا كۆرە، تەتقىق قىلىپ بېقىشىمىزغا ئەرزىيدۇ. مەسىلەن: « دىدار تەشنالىقى جىسمىم»، « ساپ-سېرىقتۇر شارابنىڭ رەڭگى»، « شەبنەم يىلتىزى»، « سۈبھىنامە»، « پىنھان غەزەللىرى»، « ئاتەش نەزمىلەر» ...قاتارلىقلار.
قىسقىسى، شائىرنىڭ غەزەللىرى پەلسەپىۋىي پىكىرلەرگە نېسبەتەن تويۇنغان بولۇپ، رەڭدار، مەنىدار، جىلۋىگەر، شېئىرىي تىل ئۇنى كۆكلەمدىكى نەۋرۇز گۈلىدەك تەڭداشسىز بىر شىرىن تۇيغۇ ئىلكىدە جۇلالاندۇرغان.
شائىر مۇھەممەد خېۋىرنىڭ غەزەللىرى تەسەۋۋۇپ ۋە باشقا پەلسەپىۋىي تۇيغۇ ( پىكىر)  ئىزنالىرىنى يەرقىن ئىپادە قىلىش،  چىن ئاشىقانە ھېسسىياتنى ھەممىدىن مۇھىم ئورۇنغا ئىگە قىلىش، پەلسەپىۋىي پىكىر بايلىقى ۋە مىللىي روھنى كۈچلۈك ئىستەك بىلەن مۇجەسسەملەشتۈرۈش: ھەر بىر غەزەلنىڭ ئىشقىي سەرگۈزەستە، پىسخىك كەچۈرمە ۋە شىرىن ئازابنىڭ شىرىن جۇلاسىغا چۆمگەنلىكى، پىنھان، نالە-ئەپغان، ھىجرانلارنىڭ سەۋەبىياتلىرىنى ۋە ۋىسال تەشنالىقىنى لەرزان گەۋدىلەندۈرگەنلىكى بىلەن ئالاھىدە خاراكتىرلىكتۇر.
شائىر ئارۇز ۋەزىننىڭ تۈرلۈك  قىيىن بەھىرلىرىدىكى ئەڭ ئىنچىكە ئۆلچەملىرىگە ۋىجدانەن ئەمەل قىلىپ، غەزەللىرىنى ئاساسەن رەمەل، ھەزەج، رەجەز ۋە مۇتەقارىپ بەھىرلىرىدە يازغان بولۇپ، بۇنىڭ شائىرلاردىن يۈكسەك بەدىي دىت، ئالاھىدە شېئىرىي تالانت، شائىرانە مىزاج ۋە سەبرى-تاقەت، شۇنداقلا مەشق تەلەپ قىلىدىغانلىقى ئوقۇرمەنلەرگە سىر بولمىسا كېرەك، ئەلۋەتتە.
شائىرنىڭ چوڭقۇر پەلسەپىۋىي پىكىرلەر يوشۇرۇنغان بەزى شېئىرىي مىسرالىرى ئۈستىدە يەنىمۇ ئاتراپلىق، ئىنچىكە ۋە سېستىمىلىق مۇلاھىزە يۈرگۈزۈپ، مۇتالىئە قىلىپ، تەھلىل-تەتقىقات ئېلىپ بارمىغاندا، تەپەككۇر دېڭىزىنىڭ تەكتىگە شۇڭغۇپ، جاۋاھىراتلارنى كۆرۈپ ۋە سۈزۈپ بەھىرلەنگىلى بولمايدۇ. مەسىلەن؛
.......................................
« يانمىسا گەر تەن ئارا لەززەتتە دەۋزەخ ئوتلىرى،
بەلكىي ئوت پەيتىدە ئوت بىرلە پۈتكەن جان ئەمەس.

بۇ ۋۇجۇدۇم مىڭ مەلامەت دەردىدە تىترەپ تۇرار،
بەلكىي ئىنسان لەرزى ئوتتىن تەركىي لەززەت بولسا تەس.»
«تۇرپان»، 2007-يىلى، 1-سان
ئويلىنىپ كۆرۈڭ، بۇ ئىككى بېيت غەزەلدە «ئوت» دېگەن بۇ ئۇقۇم-سۆز(ئىسىم) تۆت قېتىم تەكرارلانغان بولۇپ، ئۇنىڭ ھەر بىر تەكرار ئورنىدىكى مەنىسى ۋە رولى ئوخشاش ئەمەس. شۇنداقلا بۇ ئۇقۇم (ئىسىم) سەككىز بېيتلىق بۇ شېئىردا يەتتە ئورۇندا تەكرارلانغان. بىراق بۇ خىل تەكرارلىق سىزگە ھەرگىزمۇ مەززىسىز، ئارتۇقچە، ھاياتىي كۈچىدىن قالغان بولۇپ تۇيۇلمايدۇ. چۈنكى، بۇ « ئوت»نىڭ ھەر بىر مىسرا ۋە ھەر بىر مۇئەييەن ئورۇندىكى يالقۇنى بارغانچە كۈچىيىپ، ئاجايىپ بىر گىرىمسەن ئالەمنى كۆز ئالدىڭىزدا مەڭگۈ پەرۋاز قىلدۇرىدۇ!...
دېمەك، مەرھۇم شائىر مۇھەممەد خېۋىر غەزەل يازدى، ئۇ غەزەلدە ئالدى بىلەن ئۆزىنى يازدى،  غەزەلنى پاك ئېتىقادى، چىن سەنئەت ساداقىتى بىلەن يېزىپ خەلقىگە تەقدىم قىلدى. ئۇ «سۈبھىنامە» ناملىق ماۋزۇ ئاستىدىكى بىر غەزىلىدە:
« سۇلايمان خەزىنىگە باقماس، غەزەلدە ئەۋجى سەۋدالىق،
دېڭىزلار بەھرىگە قانماس جۇنۇن سۆيگۈدە تەشنالىق.
ئىمان مېھرابىدا پاكىز يۈكۈندۈم قىبلە-پىكرەتكە،
مۇنەۋۋەر ئەيلىبان باردى دىلىمنى زەۋقى تەقۋالىق.

پۈكۈلمەس ئۇ قۇيۇچ بەللەر قىلار پىرچەڭگىگە سەجدە،
تۆكۈلدى قان بولۇپ نەزمە، يۈكۈندى كۈندە شەيدالىق.

پەرىشتە ھۆكمىتى شائىر تىلىدىن چاچرىغان ماگما،
لېكىن كىملەرچە بىر سەھۋەن غەزەلگە جەزبى ئاشنالىق.

سىلىق بىر يورغىدا ئۆتتى تالاي يىل يىلنى تۇيدۇرماي،
چىڭىپ باردى ۋۇجۇدۇمدا ياشارغان پەسلى بەرنالىق.

يىراق پىنھان قانائەت كۇرسىدىن، ئەمما رىزالىق لىپ،
زىياھ مۆچەللىرى جىقلاپ تۇرار ھەردەم تەمەننالىق».
«تارىم»، 1998-يىلى 8-سان
دەپ يازغىنىدەك، غەزەل-سەنئەتكە(شېئىرغا) بولغان «سەۋدا» لىق تۈپەيلى «سۇلايمان خەزىنىسىگە باقماي»، « جۇنۇن» بولۇپ، «دېڭىز بەھرىگىمۇ قانماي»، « تالاي يىلنى سىلىق بىر يورغىدا تۇيدۇرماي ئۆتكۈزۈپ، قانائەت كۇرسىدىن يىراق» تا تۇرۇپ، ئېتىقادىي بىلەن ھالال ياشاپ، باغرىمىزنى لەختە-لەختە قىلىپ، جىمجىتلا كېتىپ قالدى. ئۇنىڭ غەزەللىرىدىن تامچىغان پىغان ۋە ئوقچۇۋاتقان ھەسرەت گويا كۆسەيدەك روھىمىزنى قوچىدى. مەن روھ تەسەللىسى سۈپىتىدە بۇ قىسقىغىنا ماقالەمنى ئوقۇرمەنلەرگە سۇندۇم.
ئاخىرىدا مەن مەرھۇم شائىر غەزەللىرى ھەققىدە يەنىمۇ چوڭقۇر ئىزدىنىۋاتقان تەلەپكارلارنىڭ ئەتراپلىقراق پىكىر يۈرگۈزۈپ بېقىشىنى سەمىمىي ئۈمىد قىلىمەن.





بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   ABLAJAN.BOWAKI تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2016-1-31 12:17  


كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆维吾尔自治区作家协会(维文)网
 
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش