كۆرۈش: 589|ئىنكاس: 16

نوبېل ئەدەبىيات مۇكاپاتىنىڭ بىز بىلەن مۇناسىۋىتى يوق

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
ۋاقتى: 2015-10-10 01:02:26 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |كۆرۈش شەكلى
                       نوبېل ئەدەبىيات مۇكاپاتىنىڭ بىز بىلەن مۇناسىۋىتى يوق
                                                      جىياجىگاڭ
                                               ئابدۇنىياز ئىمىن تەرجىمىسى
                     
شىۋىتسىيە ۋاقتى 10-ئاينىڭ 10-كۈنى شىۋىتسىيە ئاكادېمىسيىسى 2013-يىللىق ئەدەبىيات نوبېل مۇكاپاتى ساھىبىنىڭ كانادالىق ئايال يازغۇچى ئالىس مۇنىرۇ ئىكەنلىكىنى جاكارلاپ، ئۇنىڭغا بۈگۈنكى زامان رومانچلىقىنىڭ ئۇستىسى دەپ نام بەردى.
جوڭگولۇقلار شۇنىڭ ئۈچۈن بۇ مۇكاپاتقا شۇنچە كۆڭۈل بۆلىدۇكى، بىرىنچىدىن ئالدىنقى يىلى مويەن بۇ مۇكاپاتقا ئېرىشكەن. ئىككىنچدىن، موراكومى خاروكىنىڭ بۇ مۇكاپاتقا ئېرىشەلەيدىغان- ئېرىشەلمەيدىغانلىقىنى كۆرۈش بولۇپ، ئېرىشەلمىسە بۇ ياپۇنلۇقنىڭ مەغلۇبىيتىدىن خوشال بولۇش ئىدى.
ئەمەلىيەتتە، نوبېل مۇكاپاتى بۇنچە دىققەت قىلىپ كېتىشكە ئەرزىمەيدۇ. بىز ئالدى بىلەن دۆلىتىمىزدىكى ھۆكۈمەت تەرىپىدىن كىتابلارغا بېرىلىدىغان مۇكاپاتلارغا قاراپ باقساق ناھايىتى ئاسانلا بايقايمىزكى، ھەر يىلى مۇكاپاتقا ئېرىشكەن كىتابلارنىڭ ھەممىسى بازارلىق كىتابلاردۇر. يەنە بىر قەدەم ئىلگىرلەپ كۆزەتسەك بايقايمىزكى، لىققدە ئىسمىلار بىلەن توشقان مۇكاپاتلانغۇچىلار تىزىملىكىدىكى كۆپىنچە كىشىلەرنىڭ تاقىۋالغىنى مەلۇم يازغۇچىلار جەمئىيتنىڭ باشلىقى ياكى رەھبەرلىك قالپىقىدۇر.
ئۇندىن باشقا ھەر يىلى ھەر دەرىجىلىك يازغۇچىلار جەمئىيتنىڭ ھەر يىللىق كۆرسىتىلگەن ئەسەرلەردىن بۇ ئادەملەر ئىسمىنى ۋە بۇ ئەسەرلەرنىڭ نامىنى ئۇچىرىتالايسىز. بۇ ئۇلارنىڭ مۇكاپاتلىنىشىنىڭ ئالدىن بىكتىۋېتىلگەنلىكىدىن دېرەك بېرىدۇ.
بەزىلەر يىلدا مۇكاپاتقا ئېرىشىدۇ، بىراق ئۇلارنىڭ ئەسەرلىرىدە تاۋار ئېلانى ئورنىدا ئىشلەتكۈدەكمۇ ساپا يوق.
بۇ بىر خىل سانائەت زەنجىرى بولۇپ، ئۆزى ئىشلەپ ئۆزى ساتىدۇ. ئەگەر سىز بۇ سېستىمىدا بولمىسىڭىز بۇنى بىلىشىڭىز ناھايىتى تەس.
بۇ بىر ئادالەتسىزلىك ئەمەسمۇ؟ ناتايىن، ئۇلارنىڭ ئۆزىنىڭ باھا بېرىش سېستىمىسى بار، ئۆز ئالدىغا ئۇيۇن قائىدىسى بار، ئەگەر سىز مۇكاپاتقا ئېرىششىنى ئويلىسىڭىز، چوقۇم شۇلارنىڭ باھا ئۆلچىمىگە تايىنىشىڭىز، ئۇلارنىڭ ئويۇن قائىدىسىگە ھۆرمەت قىلىشىڭىز كېرەك.
ھۆكۈمەت تەرەپنىڭ مۇكاپاتىلا بولۇپ قالماي يەنە ئەل ئىچىدىكى خىلمۇ خىل مۇكاپات تۈرلىىرىمۇ بۇنىڭ سىرتىدا ئەمەس، خىلمۇ خىل باھالاشلاردا ئاساسەن ئاشۇ باھالىغۇچىلار، شۇڭا ئاشۇلارنىڭ مۇناسىۋىتى، ئاشۇلارنىڭ نەزىرى، شۇلارنىڭ ئوبدان ياكى ناچارلىقى بۇ مۇكاپات نەتىجىسىنى بەلگىلەيدۇ.
بۇ بىر چەمبەر بولۇپ، بۇ چەمبەرنىڭ ئۆزىنىڭ پۇرىقى بار، پۇرقى ئوخشاش بولمىغانلارنىڭ بۇ چەمبەرگە كىرىشى ناھايىتى تەس، نوبېل ئەدەبىيات مۇكاپاتىمۇ ئوخشاشلا بىر چەمبەر بولۇپ، بۇ چەمبەردە ناھايىتى كۈچلۈك بولغان ئاتالمىش ساپ ئەدەبىياتتىن ئىبارەت پۇراق بار. شىمالىي ياۋروپالىقلارنىڭ تۇرمۇش رېتىمى ئاستا ھەم يېقىشلىق بولغانلىقتىن، ئۇلار ساپ ئەدەبىياتتىكى ئاستا تۇرمۇش رېتىمنى ياخشى كۆرىدۇ، كۆپچىلىك شۇنداقلا بىر سىتاتىستىكا قىلىپ باقسا ناھايىتى ئاسانلا بايقايدۇكى، نوبېل ئەدەبىيات مۇكاپاتى ئاساسەن مۇشۇ ساپ ئەدەبىياتنىڭ مونوپوللۇقىدا بولۇپ كەلدى.
بىراق، پۈتۈن دۇنيا ھەرگىزمۇ شىمالىي ياۋروپالا ئەمەس، مەسىلەن، ئامېرىكا ئەدەبىياتى، ئامېرىكا ئەدەبىياتىدىكى ناھايىتى روشەن بولغان تېز رېتىمغا ئەنگىلىيەلىكلەر تاقەت قىلالمايدۇ. ئۇلار ھەتتاكى ئامېرىكىدا ئەدەبىيات بارلىقىنى ئېتىراپ قىلىشنىمۇ خالاپ كەتمەيدۇ. مەسىلە شۇكى، ئامېرىكا ئەدەبىياتى خۇددى ئامېرىكا تېلىۋېزىيە فىلىملىرىنىڭ ئادەمنى جەلپ قىلغىنىدەك بەلكىم دەۋر يۆنىلىشىگە تېخىمۇ ۋەكىلىك قىلالىشى مۇمكىن. سىز ئېتىراپ قىلماي تۇرالمايسىزكى، ئامېرىكا تېلىۋېزىيە فىلىملىرىنىڭ رېتىمى باشقا دۆلەت فىلىملىرنىڭ رېتىمىدىن خېلى بەكلا تېز.
شۇڭلاشقا ئامېرىكىلىقلارنىڭ نوبېل مۇكاپاتىغا ئېرىشمىكى ناھايىتى تەس. ئەگەر بىز نوبېل ئەدەبىيات مۇكاپاتىنىڭ ئۆلچىمى بىلەن قارايدىغان بولساق، لوگۈەنجوڭ، شى نەيئەن، ئارتور كونان دويل قاتارلىقلارنىڭ بۇ مۇكاپاتقا ئېرىششى مۇمكىن ئەمەس، چۈنكى ئۇلارنىڭ ئەسەرلىرى بەك يىغىنچاق ۋە ئاددىي.
ئەگەر «جوڭگو خۇش ئاۋازى» غا جىڭجۈي تىياتىرىنى ئۇرۇنلايدىغان قېرى مومايلارنى باھالىغۇچى قىلىپ قويسا قانداق ئاقىۋەت كېلىپ چىقىشى مۇمكىن؟ ناخشىچىلار مۇكاپاتقا ئېرىشش ئۈچۈن كەسىپ ئۆزگەرتىپ جىڭجۈي تىياتىرى ئۇرۇنلارمۇ؟
ئەلۋەتتە، شىۋىتسىيەلىكلەرنىڭمۇ ئۆزلىرنىڭ باھالاش ئۆلچىمى بار، بىز پەقەت ياقتۇرمىغانلىقىمىز ئۈچۈنلا ئۇلارنىڭكىنى خاتاغا چىقارساق توغرا بولمايدۇ. بىراق، بىر يىلدا بىر قانچە كىتابنىمۇ ئوقۇپ بولالمايدىغان، خەۋەر كۆرسىمۇ پەقەت ماۋزۇسىنىلا كۆرىدىغان دۆلەتكە نىسبەتەن ئېيتقاندا شىۋىتسىيەنىڭ رېتىمى ھەقىقەتەن بەك ئاستا بوپ قالدى.
مۇنىرۇ خانىمنىڭ ئاشۇ ئەزمە(مېنىڭ باھايىم) ئەسەرلىرىنى كۆىۋېتىپ، نوبېل مۇكاپاتىنىڭ بىز بىلەن ھەقىقەتەن مۇناسىۋىتى يوقكەن دەپ ئويلىدىم. بۇ ئۇنىڭ ئەسىرىنى ياخشى ئەمەس دېگىنىم ئەمەس، بەلكى ئۇلار بىلەن بىز بىر باھا سېستىمىسىىدا ئەمەسكەنمىز.  
     
بۇ ماقالە «شېنجىن كەچلىك گېزىتى»نىڭ 2013-يىللىق 10-ئاينىڭ 11-كۈنىدىكى سانىغا بېسىلغان.

تور ئادىرىسى: http://wb.sznews.com/html/2013-10/11/content_2646625.htm

باھا سۆز

بىزگە شۇنداق قېلىپلاشقان.  ۋاقتى: 2015-10-10 12:00 PM
ئارتور كانەن دەيلى؟ بۇنى ئارتور كونان دويل دەپ ئۆزگەرتىپ قويۇڭە!  ۋاقتى: 2015-10-10 11:59 AM
ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

ۋاقتى: 2015-10-10 11:59:13 يانفوندا يوللانغان | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بوي يەتمىگەن شاپتۇل ئ‍اچچىق دېگەن شۇ-دە، راستلا مۇناسىۋىتى بولمىسا ماقالە يېزىپ نېمە قىلىدۇ، ئ‍ىشقىلىپ ئ‍ىچىنىڭ بىر يەرلىرى ئ‍اچچىق بولغان گەپ،

باھا سۆز

شۇنداق!  ۋاقتى: 2015-10-10 12:04 PM
ۋاقتى: 2015-10-10 12:03:40 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مۇشۇ ماقالىدە دېيىلگەن «ساپ ئەدەبىيات» ھەققىدە بەكرەك چۈشەنچە بېرىلسە بولاتتى.

ۋاقتى: 2015-10-10 12:54:56 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تۇرغۇن مىجىت يوللىغان ۋاقتى  2015-10-10 11:59
بوي يەتمىگەن شاپتۇل ئ‍اچچىق دېگەن شۇ-دە، راستلا مۇناسى ...

   بۇ يازمىنى ھېلىلا «ئىزدىنىش»تا كۆرۈپ، دەل مۇشۇنداق ئويلىغانىدىم. ئېرىشەلمىسە تېخى مۇشۇنداق غۇتۇلدىغان، ئېرىشكەننى بولسا «ئۇ-بۇ» دەۋاتقان، مو يەننىڭ ئېرىشكىنىگىمۇ بەزى يولداشلارنىڭ ئاچچىقى بارمىشقۇ؟

ۋاقتى: 2015-10-10 13:29:41 يانفوندا يوللانغان | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تەھلىلىنىڭ خېلى جېنى باركەن. مەيلى ئىچى يامان بولۇپ غودورىسۇن ياكى بويى يەتمىگەن شاپتۇل ئاچچىق بولسۇن، قىلغان تەھلىلى ئۆزگىچە بىر نۇقتىدىن چىقىپتۇ. دوكتۇر ئەسئەت سۇلايماننىڭ ئۆزلۈك ۋە كىملىك دېگەن كىتابىدا شىۋىتسىيەلىكلەرنىڭ جىمجىتلىق ، يىگانىلىك ، ئاستا رېتىمگە كۆنگەن پىسخىكىسى ناھايىتى ئوبيېكتىپ پاكىتلار بىلەن تەھلىل قىلىنغان . بۇنداق پىسخىكا ئەدەبىياتقىمۇ شۇنداق پىسخىكا بىلەن قارايدۇ.
مەنمۇ ھەمىشە نوبېل مۇكاپاتىغا ئېرىشكۈچىلەرنىڭ ئەسەرلىرىنى ئوقۇپ تۇرىمەن. ئەمما بەزى يازغۇچىلارنىڭ ئەسەرلىرىنى ئازراق ئوقۇپلا زېرىكىپ قالىمەن. مەسىلەن ،مەنمۇ ئەلىس مونرونىڭ ھېكايە ـ پوۋېستلىرىنى ئەزمە قۇرۇق گەپلەر دۆۋىسىدەك ھېس قىلىپ بىرسىنىمۇ بەشىنچى بەتكىچە ئوقۇپ تۈگىتىشكە تاقەت قىلالـمىغانىدىم. بەلكى ئۇنىڭدا نوبېلغا ئېرىشكۈدەك قىممەت بار بولۇشى مۈمكىن. ئەمما ماڭا رېتىمى تېز ، قايناق ھاياجان پولدوقلاپ تۇرىدىغان ئەسەرلەر ياقىدۇ.

ۋاقتى: 2015-10-10 13:41:46 يانفوندا يوللانغان | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئادىل0998 يوللىغان ۋاقتى  2015-10-10 12:54
بۇ يازمىنى ھېلىلا «ئىزدىنىش»تا كۆرۈپ، دەل مۇشۇنداق  ...

بىر ئەل دېگەندە  ھەر خىل گەپ قىلىدىغان ئادەملەر چىقىدۇ،
ئەمما مويەننىڭ نوبېل مۇكاپاتىغا ئېرىشكەن مۇشۇ ئىشى ئۆزگۈرۈپ قالـمايدۇ. خەق ئۇنى دەپ ،بۇنى دەپ گەپ بىلەن چۆرگىلەيدىغان بۇ يەرشارىنىڭ ئېنېرگىيەسىنى يالقۇنلىتىپ تۇرىدۇ . نېمە ئىش بولسا خوپلا دېسە گەپ شۇنىڭ بىلەن تۈگەپ كېتىدۇ ـ دە   يەرشارىنىڭ ئوتى ئۆچۈپ قېلىپ يەر شارى چۆرگىلەشتىن توختاپ قالىدۇ.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-10-10 14:00:40 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2015-10-10 13:41
بىر ئەل دېگەندە  ھەر خىل گەپ قىلىدىغان ئادەملەر چىقىد ...

توغرا دەيسىز،   بىر ئادەمنىڭ نوبېل مۇكاپاتى ئالغانلىقى ھەرگىزمۇ ئۇنىڭ ھەممە ئادەملەر تەرىپىدىن ئېتىراپ قىلنغانلىقىدىن  ياكى ياخشى كۆرۈپ كېتىلگەنلىكىدىن دېرەك بەرمەيدۇ. ھەربىر ئادەمنىڭ قەلىپ تۆرىدە ئۆزى نوبېل مۇكاپاتى بەرگەن بىر يازغۇچى بولىدۇ. شۇڭا ھەرخىل پىكىر- قاراشلارنىڭ بولغانلىقى ناھايىتى تەبئىي ئەھۋال.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-10-10 14:10:27 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2015-10-10 13:29
تەھلىلىنىڭ خېلى جېنى باركەن. مەيلى ئىچى يامان بولۇپ غو ...

تولۇق كۇرستا ئوقۇۋاتقان ۋاقتىمىزدا خەنزۇر ئەدەبىياتىدىن دەرىس بېرىدىغان خەنزۇ ئوقۇتقۇچىمىز بىزگە جوڭگو يازغۇچىللىرنىڭ نوبېل مۇكاپاتىغا ئېرىشەلمەسلىك سەۋەبى ئۈستىدە توختىلىپ (ئۇ ۋاقىتتا مويەن تېخى بۇ مۇكاپاتنى ئالمىغان) جوڭگولۇقلارنىڭ ئەسەرلىرنىڭ ئىپادە قىلىش ئۇسۇلىنىڭ بىر قەدەر يۇشۇرۇن، ياپتا ئىكەنلىكىنى، غەربنىڭ بولسا بىر قەدەر تۈز ۋە ئۇچۇق ئىكەنلىكىنى شۇڭا بىزنىڭ بۇ خىل ئىپادە ئۇسۇلىمىزنىڭ غەربنىڭ ئىسستىتىك ئۆلچىمى تەرىپىدىن ئانچە بەك چۈشنىلىلىپ ياكى قوبۇل قىلىنىپ كەتمىگەنلىكى مۇمكىن ئىكەنلىكىنى سۆزلەپ ئۆتكەن ئىدى. بۇ سۆزلەرنى ئەينى ۋاقىتتلا خېلى ئاساسى بار ھېس قىلغان ئىدىم.

ۋاقتى: 2015-10-10 15:50:06 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئە.جۇلا يوللىغان ۋاقتى  2015-10-10 13:41
بىر ئەل دېگەندە  ھەر خىل گەپ قىلىدىغان ئادەملەر چىقىد ...

«بىر ئەل دېگەندە  ھەر خىل گەپ قىلىدىغان ئادەملەر چىقىدۇ،
ئەمما مويەننىڭ نوبېل مۇكاپاتىغا ئېرىشكەن مۇشۇ ئىشى ئۆزگۈرۈپ قالـمايدۇ.
»
_______________________________________________
   شۇنداق. بىراق، كىشىنى ھەيران قالدۇرىدىغىنى شۇكى، شۇنداقلىقىنى بىلىپ تۇرۇپ خېلى ئۇقۇمۇشلۇق كىشىلەرنىڭمۇ بۇ ئەمەلىيەتنى قوبۇل قىلىشقىمۇ جۈرئەت قىلالماسلىقى. مېنىڭچە، بۇيەردە نوقۇل ئىستېتىك ئۆلچەملا رول ئوينىمايۋاتسا كېرەك؟

ۋاقتى: 2015-10-10 17:37:45 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇي يەتمىگەن شاپتۇل ئاچچىق بولغىنىدەك، بۇي يەتمىگەن ئۆزۈممۇ توڭ بولىدۇ.

ئېلى ياسىن بۇ ئەزا ئۆچۈرۈلگەن
ۋاقتى: 2015-10-10 17:40:31 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەسكەرتىش: يوللىغۇچى چەكلەنگەن. مەزمۇننى كۆرەلمەيسىز .
ۋاقتى: 2015-10-10 19:15:40 يانفوندا يوللانغان | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئ‍ۇ يازغۇچىنىڭ(بىز بىلەن مۇناسىۋىتى يوق( دېگىنىگە قارىتا كۆز قارشىمنى دەپ قويدۇم.مۇبادا (مەن بىلەن مۇناسىۋىتى يوق( دېگەن بولسا كارىمنى قىلاتتىم، ئ‍ۇ مەيلى ئ‍ەتراپلىق پىكىر قىلغان بولسۇن ۋاھا كازا .... قۇرسىغىدىكى ئ‍اچچىق غۇمىنىلا دەپتۇ. چۈنكى، مۇناسىۋىتى بولغاچقا بۇ يىللىق نوبىل ئ‍ەدەبىيات مۇكاپاتى نامزاتىغا ئ‍وندىن ئ‍ارتۇق يازغۇچى يوللامغان،

ۋاقتى: 2015-10-10 19:18:40 يانفوندا يوللانغان | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
دۆلىتىمىزدىن ئ‍وندىن ئ‍ارتۇق يازغۇچى يوللاندى دېمەكچىمەن،

ئېلى ياسىن بۇ ئەزا ئۆچۈرۈلگەن
ۋاقتى: 2015-10-10 19:31:27 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەسكەرتىش: يوللىغۇچى چەكلەنگەن. مەزمۇننى كۆرەلمەيسىز .
ۋاقتى: 2015-10-11 17:59:20 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
    مېنىڭچە بۇ ماقالىنىڭ ماۋزۇسى ئانچە جايىدا قويۇلمىغان بولسىمۇ، مەسىلىن ئوبېكتىپ تەھلىل قىپتۇ.

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆作家协会网
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش