كۆرۈش: 8501|ئىنكاس: 11

ت.بۇژغۇن: پەرزەنتلىرىمىزنىڭ سەنئەت ھۈجەيرىسىنى پەرۋىش قىلايلى!

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
پەرزەنتلىرىمىزنىڭ سەنئەت ھۈجەيرىسىنى پەرۋىش قىلايلى!

(كۈزىتىش ۋە بايان)


ئاپتورى:تۇرسۇن ھۈسەيىن بۇژغۇن


     قەدىمدىن تارتىپ ، ئۇيغۇر ئائىلە مائارىپى(تەربىيىسى)دە-ئويۇن خاراكتېرلىك تەلىم –تەربىيە ئىنتايىن ئۈنۈملۈك  رول ئويناپ كەلگەن.مەلۇمكى،بىزنىڭ ئايىقى چىققان  بىر يىرىم ياشتىن تۆت – بەش ياشقىچە بولغان بالىلىرىمىزچوڭلار بىلەن ھەر خىل سەنئەت تۈسىدىكى ئويۇنلارنى ئويناش جەريانىدا ئۇلارنىڭ ئۆزىنى كونترول قىلىش ۋە قانائەت قىلىش ئىقتىدارى بايقالغان.شۇنداق،بالىلار ئويۇن ئويناش ئارقىلىق تەرتىپكە رىئايە قىلىشنى، قانائەت قىلىش، زىددىيەتنى پەسەيتىشنى، مەسىلىلەرنى بىرتەرەپ قىلىشنى، نىشانىدىن باشقىلار بىلەن تەڭ ھۇزۇرلىنىشنى، چىدامچانلىقىنى ئاشۇرۇشنى ۋە ئۈمىدسىزلىككە بەرداشلىق بېرىشنى ئۆگىنەلەيدۇ.بالىلارنىڭ ھەركىتىدە ئىپادىلەنگەن سەنئەتلىك ئوبرازلار تەدرىجى ھالدا ئۇلارنىڭ تەپەككۇرىنى ئاچىدۇ،
   ئەقىل بۇلىقىنى رۇشەنلەشتۈرىدۇ.بۇنىڭ بىلەن ئۇلار تەڭتۇشلىرى ئارىسىدا بىر يۈكسەك چوقۇنغۇچىسىغا ئايلىنىدۇ.بىر مىللەتتە مانا مۇشۇنداق كۈيچى بۇلبۇللار،خەلق سۆيىدىغان ئۇسۇل پەرۋانىلىرى،ھارمايدىغان مۇزىكانتلار،ئۇلارنى تەشكىللىگۈچى سەنئەت پىشۋالىرى بولۇش ئىنتايىن مۇھىمدۇر.سەنئەتنى ئەجداتتىن ئەۋلاتقا؛ئەۋلاتتىن يەنە ئەۋلاتقا ئۇلاشتا ئەنە شۇنداق تەربىيەلەشنى تۆت كۆزى بىلەن كۈتۈپ تۇرغان ئوماقلىرىمىز بىزگە تەلمۈرۈپ تۇرماقتا.ئۇلارنىڭ تەشنالىقىنى،ئارزۇسىنى روياپقا چېقىرىشى ئۈچۈن ،ئۇلارنى سىز،مەن ۋە ئۇ بايقىغان چاغدىن باشلاپ تەربىيە
لەشكە باشلايلى،ئۇنىڭ بايقالغان تالانتى،سەنئەت ھۈجەيرىسى بىخ ھالىتىدە تۇنجۇقۇپ قالمىسۇن...!
مەن 2015-يىلى 2-ئاينىڭ 15-كۈنى كەچ سائەت 9دىن 10غىچە رادىئودىن «پەرزەنت تەربىيىسى»گە ئائىت مۇنداق بىر مەسلىھەتنى ئاڭلاپ تولىمۇ ئەپسۇسلاندىم.بىر ئاق كۆڭۈل دادا رادىئو ئىستانسىسىغا تېلىفۇن بېرىپ:« ھۆرمەتلىك رىياسەتچى، مۇھتەرەم مەسلىھەتچى مۇئەللىم ياخشىمۇ سىلەر؟ مېنىڭ ئەمدىلا تۆت ياشقا كىرگەن
قىزىم بار ئىدى،ئۇنىڭغا زىرىپ قالمىسۇن دەپ بىر كۆپ ئىقتىدارلىق ئۇنئالغۇ ئىلىپ بەرگەن ئىدىم،ئۇ ئۆيدىكى چاغلىرىدا ناخشىغا قويۇۋىلىپ،مۇزىكىغا كەلتۈرۈپ ئۇسۇلئوينايدۇ، پۇت-قولى كەلمىسە مۇزىكىنى كەينىگە قايتۇرپ قويۇپ ئوينايدۇ.پۇت-قولى شۇ مۇزىكىغا ماسلىشىپ ئوينىيالىغىدەك بولغىچە داۋاملاشتۇرىدۇ.مۇشۇ ۋەجىدىن بۇ تېلىفۇننى ئۇردۇم،سىلەرچە مەن قانداق قىلسام قىزىمنى بۇ جەھەتتىكى ئىقتىدارىنى تېخىمۇ ياخشى تەرەققىي قىلدۇرالايمەن...؟ بۇ توغرىلىق مەسلىھەت بەرگەن بولساڭلار...رەھمەت...!» دەپ مەسلىھەت سورىۋىدى.
مەسلىھەتچى مۇئەللىم قىلچە ئىكىلەنمەستىن:«-بالىڭىزنىڭ ئۇسۇل سەنئىتىگە قىزىقىشى ياخشى ئىش،بۇ خىل قىزىقىش چوڭ بولغانسىرى سوۋۇپ بېرىشى مۇمكىن، چۈنكى،بۇ خۇددى بىز داۋاملىق ھالۋىنى يەۋەرسەك ئەمەن تېتىغاندەك بىر ئىش. شۇڭا،قىزىڭىز ئۇسۇل سەنئىتىگە بەك بېرىلىپ كەتسە،كېيىن مەكتەپكە كىرگەندە
تەبىئىي پەن ۋە ئىجتىمائىي پەنلەردىكى نەتىجىسى تۆۋەنلەپ كېتىدۇ ياكى ئۇ پەنلەرگە قىززىقماس بولۇپ قالىدۇ.بۇ تولىمۇ خەتەرلىك.شۇنىڭ ئۈچۈن قىزىڭىزغا ھازىردىن باشلاپ تەبىئىي پەنلەرگە بولغان يېتەكچىلىكنى كۈچەيتسىڭىز،كېيىنكى ئۈنۈمى ياخشى بولىدۇ.بۇ يەردە مەن ئۇسۇل سەنئىتىنى ياخشى ئەمەس دېمەكچى ئەمەسمەن.
ئۇيغۇرلارنىڭ ھۈجەيرىسىدە سەنئەت ئىلمىنتى تۇغما بولىدۇ،مۇزىكا چىقسىلا ئۇسۇل
ئويناپ تۇرالمايمىز. قىزىڭىز ئاستا-ئاستا يېتىلىپ كېتىدۇ.بىزنىڭ سىزگە يەنىلا تەۋسىيەرىمىز-قىزىڭىزنىڭ تەبىئىي پەندىكى ئىقتىدارىنى كۈچەيتىشكە كۆڭۈل بۆلگىنىڭىز ئەڭ ياخشى تەربىيەلىشىڭىزدۇر...» دەپ مەسلىھەت بەردى.  بۇ نېمە دېگەن ئەخمەقلەرچە مەسلىھەت-ھە؟!
     سوۋىت ئىتتىپاقىنىڭ مەشھۇر مائارىپچىسى ۋە پداگوكى سوخۇملىنىسكى سەنئەت تەربىيىسى ھەققىدە توختىلىپ:« مۇزىكا ئاھاڭ رېتىمى تەپەككۈر بۇلىقىنى ئاچىدۇ ھەم روشەنلەشتۈرىدۇ. مۇزىكىمۇ ئاددىي تىلغا ئوخشاش كىشىلەرنىڭ ھەقىقىي مېجەز-خاراكتېرىنى ئىپادىلەپ بېرەلەيدۇ.بالىلار مۇزىكا ئاڭلىغاندا ئۆزىنىڭ ھەقىقىي ئادەم ئىكەنلىكىنى چۇڭقۇر ھېس قىلىدۇ.ئۇلارنىڭ قەلبى –سەزگۈر كومپۇزىتۇر قەلبى.مۇزىكا-مائارىپچىلار،سەنئەتكارلار ۋە بالىلاردا مەنىۋى جەھەتتىكى بىر دەرسلىكنىڭ پەيدا بولىشى ئۈچۈن ياخشى ۋەزىيەت يارىتىپ بېرەلەيدۇ.كىشىلەرنىڭ قەلبىنى تۇتاشتۇرىدۇ.ئوقۇتقۇچىلار بىلەن ئوقۇغۇچىلار بىرلىكتە مۇزىكا ئاڭلاپ ،ئۇنىڭ گۈزەللىكىنى بىرلىكتە ھېس قىلغان ۋە ئۇنىڭدىن بىرلىكتە لەززەت ئالغاندا،ئۇلارنىڭ ئوتتۇرىسىدىكى مۇناسىۋەتمۇ تەبىئىي ھالدا يېقىنلىشىپ بارىدۇ.بالىلار مۇزىكىدا ئىپادىلەنگەن يۈكسەك تۇيغۇغا غەرق بولۇپ كەتكەندە ،ئۆزىنىڭ ھاياجېنىنى ۋە خاتىرجەمسىزلىكىنى سىزگە قىلچە يوشۇرماي ئېيتىپ بېرىدۇ.مۇزىكا كىشىگە تەبىئەتنىڭ گۈزەللىكىنى ،ئەخلاق مۇناسىۋىتىنى ۋە ئەمگەكنىڭ گۈزەللىكىنى ھېس قىلدۇرىدۇ.مۇزىكا كىشىنىڭ ئەتراپىدىكى دۇنيانى ۋە ئۆزىنىڭ ئالىيجاناپلىقى، ئۇلۇغلۇقى ۋە گۈزەللىكىنى تونۇۋېلىشقا ياردەم بېرىدۇ.شۇڭا،ئۇ ئۆز-ئۆزىنى تەربىيىلەشنىڭ كۈچلۈك قورالى ھېساپلىنىدۇ. مۇزىكىنىڭ-مېلودىيە،ئاھاڭ رېتىمىنىڭ گۈزەللىكىدىن ھوزۇرلىنىش،ئەخلاق تەربىيىسى ئېلىپ بېرىش ۋە ئەقلىي كۈچنى يېتىشتۈرۈشنىڭ مۇھىم ۋاستىسى. شۇنداقلا،ئالىيجاناپ روھ ۋە پاك قەلبنىڭ مەنبەسى. مۇزىكا مائارىپىدا،پىسخىكا نىشانى ئالاھىيدە مۇھىم ئورۇندا تۇرىدۇ.كەڭ مائارىپچىلار بالىلارنى مۇشۇ نىشانغا  ئاساسەن گۈزەللىك دۇنياسىغا ئۇيۇشتۇرۇشى لازىم.چۈنكى، بالىلارنىڭ گۈزەل شەيئىلەرگە بولغان چۇڭقۇر مۇھەببىتى ۋە ئىستېتىكا ئېھتىياجىغا بولغان ئىزدىنىشىنى يېتىلدۈرۈش مۇھىم بىر نىشاندۇر.مەيلى مىللى تىلنى ئىگىلەشتە بولسۇن،ياكى مۇزىكىنىڭ ئاساسىي بىلىملىرىنى ئىگىلەشتە-ئاھاڭ رېتىمىنىڭ گۈزەللىكىنى قوبۇل قىلىش ،چۈشىنىش،ھېس قىلىش ۋە ھېسسىي ئىقتىدارىنىڭ شەكىللىنىشىدە بولسۇن،بالىلىق دەۋر ئەڭ ئاچقۇچلۇق مەزگىل ھېساپلىنىدۇ.مۇزىكا بالىلارغا شەيئىي ۋە ھادىسىلەرنى باشقا نوقتىدا تۇرۇپ نامايەن قىلىپ بەرگەچكە،ئۇلار پۈتۈن دېققىتىنى ئاشۇ شەيئىي ۋە ھادىسىلەرگە مەركەزلەشتۈرىدۇ.
    مۇزىكىنى بالىلارنىڭ نەزەرىدە كىشىلىك تۇيغۇ مەنبەسىنى ئېچىشنىڭ ئاچقۇچىغا ئايلاندۇرۇش كېرەك. جانلىق تىلمۇ ،مۇزىكىمۇ بالىلارغا ئەتراپىدىكى دۇنيانىڭ گۈزەللىكىنى نامايەن قىلىپ بېرىدۇ.لېكىن ئىنسانلارنىڭ ھېسىيات تىلى بولغان مۇزىكا،بالىلارنىڭ قەلبىگە ئەتراپتىكى دۇنيانىڭ گۈزەللىكىنى سىڭدۈرۈپلا قالماستىن ،بەلكى بالىلارغا يەنە ئادەم بولۇشنىڭ ئۇلۇغلۇقى ۋە ئىززەت-ئابرويىنى نامايەن قىلىپ بېرىدۇ....»دېگەن ئېدى.
    شۇنداق،مۇزىكا-بالىلارنىڭ ئاڭلاش،پەرقلەندۈرۈش،ئەستە ساقلاش ۋەھوزۇر لىنىش ئىقتىدارىنى شەكىللەندۇرىدۇ...!ھەممىمىزگە مەلۇم، بالىلار گويا-باھارغا ئوخشايدۇ.بۇ باھار -تۆت پەسىلنىڭ ھەممىسىدە سىنىڭ ھەم بىزنىڭ يىنىمىزدا يۈرۈپ،خۇش ھىدىدىن،تاتلىق قىلىقلىرىدىن قەلبلەرنى سۆيۈندۈرىدۇ.ئازاپلاردىن يىراقلاشتۇرىدۇ.بالىلىققا قايتۇرىدۇ.
دېمەك، سەنئەت مائارىپى بولسا-بالىلارنىڭ ھاياتىغا مەڭگۇ ھەمراھ مائارىپتۇر. پەرزەنت تەربىيىسىدە:«ھەي دوستۇم، ئىش قىلغاندا ئويلۇشۇپ قىل،ئۇ ئىشىڭ باشقىلارغا ھەم ئۆزۈڭگە مەنىلىك تۇيۇلىدىغان بولسۇن!ھەر قەدىمىڭنى ئويلاپ باس،قالغان ئىزىڭدىن باشقىلار خۇشاللىققا تولسۇن!پىكىر قىلغاندا ئىخچام ۋە مېغىزلىق قىل،قىل سىغمايدىغان بولسۇن!چۈنكى،شۇنداق قىلالىساڭلا  باشقىلار ،ھەتتا، رەقىپلىرىڭمۇ ساڭا قايىل بولماي تۇرالمايدۇ.! بىر ئادەمگە نىسبەتەن ئېيتقاندا، يېتىلگەن تالانتنىڭ چىكى بولمايدۇ.ئۇ قانچەمۇكەممەللەشكەنسىرى-ئۇنىڭ ئوبرازى ئالتۇندىنمۇ نۇرانە جىلۋىلىنىدۇ.ئورنى ۋە ئابرويى ھامان يۈكسەكلىك ئالىمىدە گەۋدىلىنىدۇ.گىپىمىزگە قايتىپ كەلسەك،بالىلىرىمىزدا گۈزەل ھېسىيات،ساپ پىسخىك كەيپىيات يارىتىشتا چوڭلارنىڭ كۆرسىتىدىغان تەسىرى ئىنتايىن مۇھىمدۇر.يۇقاردا مەسلىھەتچى مۇئەللىم مەسلىھەتىنى--- سۆز بايلىقى يېتىلمىگەن بالىنى بىر پارچە ماقالە ياز دېيىش-ئەخمەقلىقتىن دېرەك بېرىدۇ....»دەپ خۇلاسىلىساق ھەرگىزمۇ ئارتۇق كەتمەس .مېنىڭچە بۇ تۆت ياشلىق قىزنى ئۇسۇل تەربىيەلەش مەركەزلىرىدە ئىككى تەربىيەلىنىش پۇرسىتىدىن بەھرىمەن قىلسا،مەكتەپكە كىرگىچە ئۇسۇلنىڭ خىلى كۆپ تېخنىكىلىق ماھارەتلىرىنى ئىگەللەش ئىمكانىيىتىگە،كەلگۈسىدىكى ئۇسۇل تالانتىنى يېتىشتۈرۈشكە دەسلەپكى ئاساسىنى تىكلىگىلى بولىدۇ.ۋاقتىدا بايقالغان بۇ ياخشى بىخنى تۈجۈبىلەپ پەرۋىش قىلىش ھەممىدىن مۇھىمدۇر.
2015-يىلى 2-ئاينىڭ 16-كۈنى ئۈرۈمچى

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   bagyar تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2015-2-17 12:26  


ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-2-16 23:38:27 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بەگيارغا رەھمەت...!

ۋاقتى: 2015-2-17 10:31:34 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
رىياسەتچىنىڭ دېگىنىمۇ خاتا ئەمەسكەنغۇ؟ تەبىئىي پەنمۇ ئاچار كاللىنى ئۇسسۇل ئاچقانچىلىك؟ كىچىك بالىلارنىڭ ئانچە - مۇنچە ئۇسۇل ئويناپ قۇيىشى نۇرمال ئەھۋال، ئۇنى تالانت دەپ چۈشىنىۋالسىڭىز توغرا بولمايدۇ. شۇڭلاشقا  بالىلارنىڭ بەزى قىلىقلىرىغا قاراپ بەكلا ھەۋەسلىنىپ كەتمەيلى. ئەمەلىيەتتە بالىلارغا نىمە ئەڭ مۇھىم، بۇ بىز ھەممىمىز ئويلىشىپ باقىدىغان مەسىلە. رىىياسەتچى مەنچە بولغاندا، ناھايىتى ئورۇنلۇق چۈشەندۈرۈپتۇ. بالىلارنى كىچىكىدە ئويۇننىڭ يولىغا باشلاپ قويۇپ، چوڭ بولغاندا ئىقتىدارسىز بولۇپ قالدى، يامان يولغا ئۆگىنىپ قالدى دەپ ئاغرىنساق، ئۇ چاغدا بۇنىڭغا كىم جاۋاپكار بولىدۇ؟ بالىلارمۇ ياكى شۇ بالىغا توغرا يول كۆرسىتىپ بېرىلمىگەن مەسئۇلىيەت ئىگىسىمۇ؟ بۇ مەسىلىگە جاۋاپ بېرەلىگەن ئادەم، بالىلىرىغا نىمە ئۆگىتىشنى، قىزىقىشىنى قانداق يېتەكلەشنى بىلەلەيدۇ. قىزىقشنى، ئىقتىدارنى يېتەكلەش ئارقىلىق، تەربىيە ئارقىلىق يېتىلدۈرگىلى بولىدۇ. بۇنى ئەستايىدىل ئويلىشىش كىرەك. بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   بابا تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2015-2-17 10:33  


 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-2-17 14:57:58 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ يەردە تۆت ياشلىق قىزنى قانداق تەربىيەلەش ئارزۇسى.....قىزىقىش ھەممە ئادەمدە بولىدۇ...لېكىن تالانتنى بايقاپ ۋاقىدا تەربىيەلەش ئىنتايىن مۇھىم بىر مەسىلىدۇر.....«ئۇسۇل ئويناپ قويۇش» شۈنچىلىك ئاددىي ئىش بولىدىغان بولسا
سەنئەت مەكتەپلىرىنى ئېچىشنىڭ ھاجىتى نېمە...؟رەھمەت...!

ۋاقتى: 2015-2-17 18:09:40 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
سەنئەت مەكتەپلىرىنىڭ ئېچىلىشى ئۇسۇلنىڭ مۇرەككەپلىكىنى بىلدۈرمەيدۇ، بەلكى كۆنىمىزدىكى مائارىپ قوورۇلمىسىدىن دېرەك بېرىدۇ. يەنى نۆۋەتتىكى مائارىپ كەسىپلەر بويىچە ئىنچىكە ئايرىلىشنى تەقەززا قىلىدۇ. كىچىك بالىلاردا ئۇسسۇل ئويناش، ئۇيۇنچۇق چۇۋۇش ۋە قۇراشتۇرۇش، سۇقۇش، مۇشتلاش ھەرىكەتلىرىنىڭ بولىشى ئولاردىكى نۇرمال بىر قىزىقىش خالاس. كەسپىي جەھەتتىن، قىزىقىش بىلەن تالانت ئايرىم ئىككى ئوقۇم. بىز باللىرىمىزدىكى تەلەپ ئۆلچىمىنى بىر ئاز يوقىرى كۆتۈرىشىمىز كىرەك. شۇنچىلىك بىر ئىشلارنى ھەدىسە تالانت، ئىقتىدار دەپ ھاللىنىپ يۈرسەك، جەمىئىيەت تەرەققىياتى بىزگە باقمايدۇ. تالانىتنىڭ نىمە ئىكەنلىكىنى ئۇبدان ئويلانساق بولىدۇ. بىزدىكى تەلەپنىڭ ئۆزىمىزنى گول قىلىدىغان ھالەتتە بولۇپ قېلىشى ياخشى ئەھۋال ئەمەس. ئەتراپقا بېىقش كىرەك، باشقىلارغىمۇ قاراش كىرەك. ئەڭ مۇھىمى سەۋىيەرىمىزنى ئۆستۈرىشىمىز كىرەك، جاھان نەگە كېتىۋاتىدۇ قاراپ بېقىشىمىز كىرەك. ناخشا - ئۇسۇلغا قىزىقىش، چوڭ بولسۇن، كىچىك بولسۇن، كۆپچىلىك ئادەمدە بار ھەۋەس. ئەمما مۇشۇ ساھەدە نەتىجە قازانغانلار، مەيلى قايسى مىللەتتە بولسۇن، ناھايىتى ئاز. بۇ بەلكىم بىز ئۈچۈن، ئويلانساق، بىز نەرسىنى چۈشەندۈرۈپ بېرىشى مۇمكىن. ئۇنىڭ ئۈستىگە، ئىنساندىكى تالانت ئۇنچىۋىلا مۇتللەق نەرسە ئەمەس. يەنە كېلىپ كىچىك چېغىدىكى بىر قىزىقىش شۇ كىشىنىڭ كىيىنكى ھاياتىدا  تالانىت  بولۇپ ئىپادىلىنىشى ناتايىن. چوڭلارنىڭ بالىلارغا ساغلام قىزىقىش، توغرا مەسلەھەت كۆرسىتىپ بېرىش مەسئۇلىيىتى بار. ئولارنى مەيلىگە تاشلاپ قويسا، نىمە قىلغۇسى كەلسە شۇنى قىلسۇن دەپ يۈرسە توغرا بولمايدۇ. ئاتا - ئانا بولغۇچى بالىلارغا مەسلەھەت بېرىشتىن ئاجىز كەلسە، دەۋاتقىنىڭىزدەك، باشقىلارغا مۇراجەت قىلشقا، شۇلارنىڭ پىكىرىنى ئېلىشقا توغرا كېلىدۇ. بۇ كېلىپ ئاتا - ئانىلاردىكى مەۋقەسىزلىكنىڭ، ئەۋلادلارغا بولغان توغرا يېتەكلەلش مەپكۈرىسىنىڭ بولمىغانلىقىنى چۈشەندۈرۈپ بېرىدۇ. تامام!

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-2-17 21:53:37 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
«ناخشا - ئۇسۇلغا قىزىقىش، چوڭ بولسۇن، كىچىك بولسۇن، كۆپچىلىك ئادەمدە بار ھەۋەس. ئەمما مۇشۇ ساھەدە نەتىجە قازانغانلار، مەيلى قايسى مىللەتتە بولسۇن، ناھايىتى ئاز. بۇ بەلكىم بىز ئۈچۈن، ئويلانساق، بىز نەرسىنى چۈشەندۈرۈپ بېرىشى مۇمكىن. ئۇنىڭ ئۈستىگە، ئىنساندىكى تالانت ئۇنچىۋىلا مۇتللەق نەرسە ئەمەس. يەنە كېلىپ كىچىك چېغىدىكى بىر قىزىقىش شۇ كىشىنىڭ كىيىنكى ھاياتىدا  تالانىت  بولۇپ ئىپادىلىنىشى ناتايىن. چوڭلارنىڭ بالىلارغا ساغلام قىزىقىش، توغرا مەسلەھەت كۆرسىتىپ بېرىش مەسئۇلىيىتى بار. ئولارنى مەيلىگە تاشلاپ قويسا، نىمە قىلغۇسى كەلسە شۇنى قىلسۇن دەپ يۈرسە توغرا بولمايدۇ. ئاتا - ئانا بولغۇچى بالىلارغا مەسلەھەت بېرىشتىن ئاجىز كەلسە، دەۋاتقىنىڭىزدەك، باشقىلارغا مۇراجەت قىلشقا، شۇلارنىڭ پىكىرىنى ئېلىشقا توغرا كېلىدۇ. بۇ كېلىپ ئاتا - ئانىلاردىكى مەۋقەسىزلىكنىڭ، ئەۋلادلارغا بولغان توغرا يېتەكلەلش مەپكۈرىسىنىڭ بولمىغانلىقىنى چۈشەندۈرۈپ بېرىدۇ. تامام!»....


سىزنىڭ تەھلىلىڭىزدىكى يۇقارقى جۈملىلەرنى تەكرارلاشنىڭ ئورنى يوق دەپ قاراپ شۇ پىتىچە كۆچۈرۈپ قويدۇم....بەزى جايلاردا ئۆزىڭىزنى ئۆزىڭىز ئىنكار قىلىپسىز....يەنە تالاشساق.......نېمىنى مۇكاپاتلايمىز...؟
يەنىلا،بالىلاردىكى ئۆزىگە خاس بولغان ئىقتىدارنى بايقىغان چاغدا ئۇلارغا شۇ ساھە بويىچە تەربىيىلىنىش پۇرسىتى يارىتىپ بېرىش ھەممىدىن مۇھىمدۇر.....

مەن بىر ئوقۇتقۇچى....ئوغلۇم ئىككى يىشىدىن باشلاپ كىتابلىرىمدىكى رەسىملەرنى يىرتىپ،ئۆينىڭ تاملىرىغا چاپلاپ،ئۆز-ئۆزىدىن ىوش بولۇپ كۈلۈپ كىتەتتى....ئاپىسى بىلەن ئىككىمىز بوپتۇ....دەپ تۆت ياشقا كىرگىچە ئۆز مەيلىگە قويۇپ بەردۇق.تۆت ياشقا كىرگەندە،ئۇنىڭ رەسىمگە ئالاھىدە
ھەۋىسى بارلىقىنى بايقاپ،رەسىم كۇرسىغا تەربىيىلىنىشكە بەردۇق،
توپ-توغرا 13يىل تەربىيىلىدۇق.ۋاقىت جەھەتتىن،ئىقتىسادىي جەھەتتىن،
ماددىي ۋە مەنىۋى جەھەتتىن ناھايىتى زور مەبلەخ سالدۇق.باشلانغۇچنى،
تولۇقسىزنى ئەلا نەتىجىدە پۇتتۇرۇپ،تولۇق ئوتتۇرا مەكتەپنىمۇ ئەلا پۈتتۈرۈپ،
ئۆزىنىڭ قىزىقىشى بويىچە 2014-يىلى شىنجاڭ پىداگوگىكا ئۇنۋېرىستىتىنىڭ
گۈزەل-سەنئەت نەزىريىسى كەسپىگە قوبۇل قىلىندى.ئوغلۇممۇ ئۆز قىزىقىشى
بويىچە بۇ كەسپكە قوبۇل قىلىنغىنىدىن بەكمۇ خۇشال...بىزنىڭمۇ ھاردۇقىمىز چىققاندەك بولدۇق....ئومۇمەن...بالىلارنىڭ قىزىقىشىغا چوقۇم كۆڭۈل بولۇش كېرەك...!رەھمەت...!

ۋاقتى: 2015-2-17 23:09:18 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بالىلارنى تەربىيلەشتە؛-سەنئەتتىن جەمىيەتكە،جەمىيەتتىن تەبىئەتكە،تەبىئەتتىن قىممەت يارتىشقا يىتەكلەش ۋە ئەھمىيەت بىرىش كىرەك.

ۋاقتى: 2015-2-18 01:03:59 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
تۇرسۇن ئاكامنىڭ ئەجرىگە رەھمەت! ئىز باسارلىرىمىز ھەققىدە ئىزدىنىش ھەممەيلەننىڭ بۇرچى، ئىزدىنىشلىرى توختاپ قالمىغاي!

ۋاقتى: 2015-2-18 12:14:14 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
مەن يازمامدا ئۆزۈمنى ئىنكار قىلىدىغان مەزمۇننى بايقىمىدىم. سىز بەلكىم باش - ئاخرىغا ئەمەس بەلكى، تېمىنىڭ رەددىيە نوقتىسىغا سەزگۇر بوپ قالغاندەك.
يازمىلارغا ئوخشىمىغان نوقتىدىن چىقىپ ئىنكاس قايتۇرۇش نۇرمال ئەھۋالغۇ ئىلىم ساھەسىدە.بىز تالىشىپ بىز كىمنى مۇكاپاتلاپ، خۇش قىلىپ يۇرمەيمىز، بەلكى ئىدىيەنى تاۋلايمىز، پىشۇرىمىز. بىزدىكى بىرلىك، ئېتىپاقلىق كىم نىمە دىسە ھە، ھەپ دېيىشىپ بېرىش بىلەن ئەمەس، بەلكى پىكىر ئالماشتۇرۇش شەكلى بىلەن بولسا بولىدۇ. ئۆزىمىزچە ئېتىپاقلاشتۇق دەپ ئىنكاسسىز يۈرسەك، پىكىرلەر بوۋاق ھالەتتە، ساددا شەكىلدە قالىدۇ. ھالىمىز ياخشىلانمايدۇ. ئىلىم ساھەسىدىكىلەرگە ئايانكى، پىكىر مۇنازىرە قىىلش ئارقىلىق ئاندىن مۇكەممەللىشىدۇ، مۇكەممەللەشكەن پىكىر ئاندىن روھىيەتنى تاۋلىيالايدۇ، ئەمەلىيەتىمىزگە تەسىر كۆرسىتەلەيدۇ.

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-2-18 14:44:58 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
«ناخشا - ئۇسۇلغا قىزىقىش، چوڭ بولسۇن، كىچىك بولسۇن، كۆپچىلىك ئادەمدە بار ھەۋەس. ئەمما مۇشۇ ساھەدە نەتىجە قازانغانلار، مەيلى قايسى مىللەتتە بولسۇن، ناھايىتى ئاز. بۇ بەلكىم بىز ئۈچۈن، ئويلانساق، بىز نەرسىنى چۈشەندۈرۈپ بېرىشى مۇمكىن. ئۇنىڭ ئۈستىگە، ئىنساندىكى تالانت ئۇنچىۋىلا مۇتللەق نەرسە ئەمەس. يەنە كېلىپ كىچىك چېغىدىكى بىر قىزىقىش شۇ كىشىنىڭ كىيىنكى ھاياتىدا  تالانىت  بولۇپ ئىپادىلىنىشى ناتايىن......»

بۇ قارشىڭىز توغرا ئەمەس. تالانتنى تولۇق نامايەن قىلالىشىمۇ مۇمكىن،
شۇ تالانتنى دەل ۋاقتىدا بايقىيالماسلىق سەۋەبىدىن نابۇت بولۇشىمۇ مۇمكىن.مەسىلىنىڭ كۆپ تەرەپلىك جاۋابىنى ئىزدىگەن چېغىمىزدا،شۇ مەسىلىنىڭ ئڭ توغرا جاۋابىغا ئېرىشەلەيمىز.....رەھمەت...!

ۋاقتى: 2015-2-19 17:36:15 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇژغۇن يوللىغان ۋاقتى  2015-2-18 14:44
«ناخشا - ئۇسۇلغا قىزىقىش، چوڭ بولسۇن، كىچىك بولسۇن، كۆ ...

بۇژغۇن ئاكامنىڭ پكرىنى قوللايمەن! ئۆزۇمنى مىسال ئالسام كىچىكىمدىنلا ئەدەبىيات، يىزىقچىلىق، ئاكتيۇرلۇق، كىنو ئەدەبىياتىغا ئوتتەك ئىشتىياقىم بار ئىدى. باشلانغۇچتا بىر ئىتوتنى كۆرۇپ «ۋاھ مەنمۇ شۇنداق ئىتوت ئورۇنلاپ يازسام نىمە دىگەن ياخشى بوللاتتى ھە؟» دىگىنىمدە . بىر دوستۇم:
- كىچىكىمىزدىن تارتىپ ئويناۋاتققان«مىھماندارچىلىق» ئويۇنلىرىمىزنى خۇددى ئىتوت، كىنو يازغاندەك بىزگە مەزمۇننى ئىيتتىپ رژسورلۇق قىلۋاتسەن، سەن چوقۇم قىلالايسەن،-دەپ مەددەت بەرگەن ئىدى ، شۇنىڭ تەسىردە بىر ئىتوت يىزىپ ساۋاقداشلار بىلەن ئورۇنلاپ ياخشى باھاغا ئىرىشتتىم.تولوقسىزدىكى سەنئەت پائالىيەتلىرىنى ئتوت بىلەن قىزىتتىم مۇكاپاتلاندىم. بىراق تولوقسىز 3.يىلقنىڭ ئاخرلىرىدا بەزلەرنىڭ قىزغىنلىقىمغا سۇ سىپىشى سەل ھار كىلىپ ئانچە قىزىقمىدىم تولوق ئوتتۇردا بولسا بەزى ئوقۇتقۇچىلار ئۇگخنىشنى كۆپرەك قىلىپ«ئويۇن» «ناخشا- ئۇسۇل» نى ئاز ئويناشنى، زىھنىنى چاچماسلقنى ئىيتىپ خاتا تەربىيە قىلىشى بىلەن ئۆزۇمنى تاشلىۋەتتىم خۇددى ئۆزۇمنى ئالاھىدلكى يوق ئادەمدەك ھىس قىلىپ ئۇگۇنىشتە چىكىندىم. ئەگەر شۇ ئوقۇتقۇچىلار تولوقسىزدىكى ئوقۇتقۇچىلاردەك قىزىقىشىمغا ھۆرمەت قىلىغان بولسا بەلكىم نابۇت بوپ كەتمەسكەنمەن

 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-2-19 21:39:00 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
توغرا قارىغىنىڭىزغا رەھمەت.....بەرىكەتلىك بولۇڭ....!

كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆作家协会网
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش