يازغۇچىلار تورى

كۆرۈش: 615|ئىنكاس: 5

رەيھانگۈل ئەبەيدۇللا: ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش قابىليىتىنى ئاشۇر

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]
ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش قابىليىتىنى ئاشۇرۇش توغرىسىدا

رەيھانگۈل ئەبەيدۇللا ‹ زاكىرە ›

  مېنىڭچە ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش قابىليىتىنى يېتىلدۈرىشتە تۈۋەندىكى تەرەپلەردىن قول سېلىپ ئىشلەش كېرەك :
    1 -ئاغزاكى ئىپادىلەش (نوتۇق ) قابىليىتىنى يېتىلدۈرىىش
  ‹1› دەرسخانا ئوقۇتۇش جەريانى ئوقۇغۇچىلار ئۆگۈنىدىغان ،ئوقۇتقۇچى ئۆگۈتىدىغان ئىككى تەرەپلىمىلىك پائالىيەتتۇر ، شۇنىڭدەك ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش قابىليىتىنى يېتىلدۈرىدىغان ئەڭ ياخشى سورۇندۇر . شۇڭا ،ئوقۇتقۇچى ‹ئۆگۈتىش› داۋامىدا ئالدى بىلەن ئۆزى ئاغزاكى ئىپادىلەش جەھەتتە ئۈلگە بولىشى كېرەك . ئەگەر ئوقۇتقۇچىنىڭ سۆزلىرى ئېنىق ،پەلسەپەۋىلىككە باي ،يۇمۇرلۇق بولسا ،قانداقمۇ ئوقۇغۇچىلارنى جەلىپ قىلالماي قالسۇن؟ ئەكسىچە ،ئوقۇتقۇچىنىڭ سۆزلىرى مەنتىقىز ، تەرتىپسىز بولسا ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ تەپەككۇر ۋە چۈشىنىشىگە بىۋاستە تەسىر كۆرسىتىدۇ . شۇڭا تىل-ئەدەبىيات  ئوقۇتقۇچىلىرى ئالدى بىلەن ئۆزىنىڭ ئاغزاكى ئىپادىلەش قابىليىتىنى يۇقۇرى كۆتۈرىشى كېرەك .
  ‹2› دەرسخانا ئوقۇتۇش جەريانىدا ئوقۇغۇچىلارنىمۇ مەشىق قىلىدىغان ،ئۆگۈنىدىغان ياخشى پۇرسەت بىلەن تەمىنلەش كېرەك . ھازىرقى يېڭى دەرسلىكتە ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئاغزاكى ئىپادىلەش قابىليىتىنى ئۆستۈرىشنى مەقسەت قىلغان كۆپلىگەن مەشىقلەر بار . ئوقۇتقۇچى مانا مۇشۇ مەشىقلەرنى كۆپرەك كۈچ سەرىپ قىلىپ ، ئوقۇغۇچىلار جاۋاپ بەرگەندە ، سۆزلىگەندە ، ئوي-پىكىر ئېنىق بولۇش ،سۆز-جۈملى راۋان بولۇش ، تەسىرلىك بولۇش ،ئىخچام ، مېغىزلىق بولۇش تەلىپىنى قويۇش كېرەك . يەنە بەزى دەرسلەرگە قارىتا مۇلاھىزە ئۇيۇشتۇرۇپ ،ئوقۇغۇچىلارنى ئۆزىنىڭ پىكىر، چۈشەنچىلىرىنى تولۇق ئىپادىلەشكە يېتەكلەپ ، مۇلاھىزە ياكى مۇنازىرە ئارقىلىق توغرا يەكۈن چىقىرىش كېرەك .
  ‹3› ئاخبارات تېمىسىدىكى بەزى مەسىلىلەرنى ئوتتۇرغا قويۇپ ،ئوقۇغۇچىلارنى ئالدىنئالا تەييارلىق قلىشقا ئورۇنلاشتۇرۇش كېرەك .زۆرۆر تېپىلغاندا ،  بىر ياكى ئىككى ئوقۇغۇچىنى مۇقىم بەلگىلەپ ، ئەستايدىل تەييارلىق قىلدۇرۇش ،نوتۇق ئارگىنالىنى ئوقۇتقۇچى ئالدى بىر قۇر كۆرۈپ چېقىپ ،سىنىپ ئىچىدە ئوقۇتۇپ ، نەق مەيداندا تېگىشلىك تۈزىتىش ۋە تولۇقلاشلارنى بېرىش كېرەك . بۇنداق بولغاندا ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئاغزاكى ئىپادىلەش  قابىليىتىنى چېنىقتۇرغىلى ،ئۆگۈنىش قىزغانلىقىنى قوزغىغىلى بولىدۇ .
   ‹4› دەرستىن سىرتقى پائالىيەتلەردىمۇ ئوقۇغۇچىلارنىڭ نەزەر دائىرىسىنى كېڭەيتىشكە ،ھېسسىياتىنى تاۋلاشقا ،تەپەككۇرىنى ئېچىشقا ،تۇرمۇشنى بېيىتىشقا ، قىزغىنلىقىنى قوزغاشقا ،شۇنداقلا ئىپادىلەش قابىليىتىنى يېتىلدۈرىشكە پايدىلىق . شۇڭا ، تىل-ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى پايدىلىق پۇرسەتلەرنى چىڭ تۇتۇپ ، ئوقۇغۇچىلارنى ھېكايە سۆزلىتىش ، كۆرگەن ئاڭلىغانلارنى بايان قىلدۇرۇش ، دېكلاماتسىيە قىلىشقا ئويۇشتۇرۇشقا ماھىر بولۇش كېرەك .بۇ خىل پائالىيەتلەر ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئاغزاكى ئىپادىلەش قابىليىتىنى يېتىلدۈرىش  ۋە ئۆستۈرىشتە تۈرتكىلىك رول ئوينايدۇ .
    2- يېزىقچە ئىپادىلەش قابىليىتىنى يېتىلدۈرىش
يېزىقچىلىق تاپشۇرىقى ئوقۇغۇچىلارنىڭ يېزىقچە ئىپادىلەش قابىليىتىنى يېتىلدۈرىدىغان ئاساسلىق ۋە مۇھىم ھالقا . شۇڭا ، تىل-ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى بۇ مەسىلىگە ئەھمىيەت بېرىپ ، ئەتىراپلىق يېتەكلەشكە كۈچ سەرىپ قىلىشى كېرەك .
    ‹1› ئوقۇغۇچىلارنى يېزىقچىلىق ئەمەليىتىگە يېتەكلىگەندە ،ئالدى بىلەن تۇرمۇشتا ئىشلىتىدىغان خەت –چەكلەردىن مەسىلەن : ئۇقتۇرۇش، تونۇشتۇرۇش ،تەكلىپنامە ،تەشەببۇسنامە ... قاتارلىقلاردىن باشلاش كېرەك .يېزىش داۋامىدا خەت-چەكلەرنىڭ يېزىلىش تەرتىپىگە دىققەت قىلىشقا ،سۆزلەرنى ئىخچام ، مېغىزلىق ئېلىشقا ،مەسىلىلەرگە جاۋاپ بەرگەندە ، توغرا شەرھىلەش ، قائىدىلىك سۆزلەشكە يېتەكلەش ، مۇھاكىمىلىق مەسىلىلەرگە نىسبەتەن مۇھاكىمە نوقتىسى ئېنىق ،پاكىتلار تولۇق قىلىپ يېزىشقا ئاگاھلاندۇرۇپ تۇرىشى كېرەك .
    ‹2›ئوقۇغۇچىلارنى كۈزىتىشتە ،تەپەككۇر قىلىشقا يېتەكلەپ ،ئۆزلىرىنىڭ كۆرگەن –ئاڭلىغانلىرى ، ھېس قىلغانلىرى ۋە كىتاب ئوقۇشتىن ئالغان تەسىراتلىرىنى يېزىشقا ئادەتلەندۈرىش كېرەك .سىنىپ ئىچىدە مەخسوس تام گېزىتى لاھىيەلەپ ، ياخشى يېزىلغان ماقالىلەر ، ئەسەرلەرنى ئېلان قىلىپ تۇرۇش كېرەك . بۇلاردىن مۇنەۋۋەرلىرىنى تاللاپ ،مەكتەپ گېزىتى ياكى باشقا گېزىت –ژورناللارغا ئەۋەتىش كېرەك . ئوقۇغۇچىلار ئۆزلىرى يازغان ماقالىلەرنىڭ باشقىلار تەرىپىدىن ئېتىراپ قىلىنغىنىنى كۆرسە ،تولىمۇ خوشال بولۇپ كېتىدۇ ، بۇ خىل خوشاللىق تەبىئى ھالدا ئۇلارنىڭ يېزىقچىلىققا قىزىقىشىنى قوزغايدۇ .
  ئومۇمەن ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش قابىليىتىنى ئۆستۈرىش  بىردەملىك ئىش ئەمەس ،پەقەت ئوقۇتقۇچىلار سەۋىرچان بولۇپ ،ئۈنۈملۈك چارە –تەدبىرلەرنى تېپىپ چېقىپ ، ئۈزۈلدۈرمەي مەشىقلەندۈرىپ ،يېتەكلەپ تۇرسىلا ،ئىشىنىمەنكى ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىپادىلەش  قابىليىتىنى چوقۇم يۇقىرى كۆتەرگىلى بولىدۇ .

             شىنجاڭ مائارىپ گېزىتىدىن ئېلىندى

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   Erchin تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-2-5 21:34  


ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

ۋاقتى: 2014-2-5 18:31:29 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەجىرىڭىزگە تەشەككۈر ،بالىلارغا كۆڭۈل بۆلگەنلىك كەلگۈسىگە كۆڭۈل بۆلگەنلىك .

ۋاقتى: 2014-2-5 20:05:03 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ياخشى يېزىلغان ماقالىكەن....

ۋاقتى: 2014-2-5 21:29:56 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بۇ مەن چوقۇم ئاڭلاشقا تېگىشلىك دەرس ئىكەن...

ۋاقتى: 2014-2-6 23:32:11 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
ئەجىرىڭىزگە تەشەككۈر

ۋاقتى: 2014-2-8 02:42:51 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
رەيھانگۈل ئەبەيدۇللانىڭ ئىجتىمائى مەسىلىلەر، تەنتەربىيە، پىسخىكىغا ئائىت يېزىلغان ماقالىرى كۆپ ئىدى. مۇمكىن بولسا توردىمۇ كۆرۈپ تۇرغايمىز. ئەھمىيەتلىك تېمىلاردىن كۆپرەك كىشىلەر بەھرىلەنسىكەن دېگەن ئۈمىتتىمەن. بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   سائادەت ساتتار تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-2-8 02:43  


كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى


ستاتىستىكا|يانفون نۇسخىسى|新疆维吾尔自治区作家协会(维文)网
 
Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For www.xjzjxh.com
چوققىغا قايتىش