X: g4 n# t$ K) m5 {2 N1 M
تىل ئەدەبىيات دەرسىدە ئوقۇغۇچىلارنىڭ يېزىقچىلىق قابىلىيىتىنى ئۆستۈرۈشنڭ مۇھىملىقى توغرىسىدا . 1 h4 R" ^: m. P+ f . ~( g" m$ Q. T+ d ! K3 u% M2 {! y% N1 {2 F: X نۇۋەتتە يۇلغا قۇيۇلىۋاتقان ساپا مائارىپىنىڭ تەلىپى بۇيىچە ھەر تەرەپتىن تەڭ يېتىشكەن ساپالىق ئوقۇغۇچىلارنى يېتىشتۇرۇپ چىقىش ، ئۇنۋىرسال بىلىمىنى يۇقىرى كۆتۇرۇش ، كۆپ تەرەپلىمىلىك ئىقتىىساس ئىگىلىرىدىن بۇلۇپ چىقىشنى تەلەپ قىلىۋاتىدۇ . 7 ~. `7 B2 f2 L: o* N2 Rموشۇ نۇقتىلارنى چىقىش قىلغان ھالدا ئەدەبىيات دەرىسىدە ئوقۇغۇچىلارنىڭ يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئۆستۇرۇش ئۈچۈن باشلانغۇچ مەكتەپ ئەدەبىيات دەرىسىدىن باشلاپ، يىزىقچىلىققا ئائىت بىلىملەرنى چىڭ تۇتۇپ ئىشلەش مۇھىم بىر خىزمەت ، 4 D, X, f t9 S2 T* |4 y! rبۇ خىزمەتنى ياخشى ئىشلەش ئۈچۈن ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى چۇقۇم مۇكەممەل بولغان بىلىمگە ، مەدەنيەت ئەنئەنىسىگە باي بۇلىشى كىرەك ۋە يەنە ئەدەبىيات بىلەن تەبىئەتنى ، ئەدەبىيات بىلەن جەمئىيەتنى ، ئەدەبىيات بىلەن چىن ئىنسانى تۇرمۇشنى كۆزىتىش قارشى بۇلىشى ، كۆزەتكەنلىرى ئاساسىدا ئوقوغۇچىلارغا مول بۇلغان بىلىم بىرىش قابىليىتىنى ھازىرلىشى كىرەك .% C7 g- M2 S0 n$ a& p قانداق قىلغاندا ئەدەبىيات دەرىسىدە ئوقۇغۇچىلارنىڭ يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئۇستۇرگىلى بۇلىدۇ .* C4 @8 Q3 A; k- r( M# k& h 1. تۇرموشنى كۆزىتىش ئەمەليىتىگە يىتەكچىلىك قىلىشى كىرەك . & }9 D9 \, x9 U" D9 W' tباشلانغۇچ مەكتەپ ئوقۇغۇچىلىرىنىڭ تۇرموشنى كۆزىتىش، شەيئىلەرگە بۇلغان كۆز قارىشى نىسبەتەن تار دائىرىدە بۇلىدۇ ،موشو نۇقتىنى چىقىش قىلغان ھالدا تۇرموشنىڭ مەلۇم بىر قىسمىنى ، مەسىلەن : تۇرموشىمىزدا باللارغا ئائىت كىچىك ئىشلار دائىم يۈز بىرىپ تۇرىدۇ ، سىنىپتا ئىككى ئوقۇغۇچىنىڭ كىچىككىنە ئىش تۇپەيلى جىدەللىشىپ قىلىشى ۋە باشقا ئوقۇغۇچىلارنىڭ ياردەم قىلىشى سەۋەبىدىن يارىشىپ قىلىشى جەريانىنى ئوقۇغۇچىلارغا مىھرى _ موھاببەت ئۈز-ئارا ياردەم بىرىش جەھەتتىكى ئەخلاقى تەربىيە ئارقىلىق تەربىيە بىرىشنى كۆزدە تۇتقان ھالدا < كىچككىنە بىر ئىش > < ئۇقۇشماسلىق > دىگەن تىمىلاردا ماقالە يىزىشقا يىتەكلەش ، كۇرگەنلىرى ئاساسىدا چىن ھەقىقى سىنىپ تەسۋىرلىرىدىن پايدىلىنىپ يىزىپ بىقىشقا ئۈندەش . دىمەك مەكتەپ تۇرموشىدىكى بۇ بىر قىسىم كۆرنۇشلەردىن ئۈنۈملۈك پايدىلىنىش ئوقۇغۇچىلارنىڭ يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئۇستۇرۇشكە ياردەم بىرىشى مومكىن . + f+ l4 @( W# A1 _ P2. كۇپلەپ كىتاپ ئوقۇشقا يىتەكچىلىك قىلىشى كىرەك . 9 _4 J' X# w: }2 u4 ~' Pكىتاپنى كۆپ ئوقۇشمۇ يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئۇستۇرۇشنىڭ موھىم بىر ھالقىسى ، نۇرغۇنلىغان ئاتاقلىق يازغۇچىلىرىمىزمۇ ئۇز قابىليىتىنى كىتاپنى كۆپ ئوقۇش ئارقىلىق يىتىلدۇرگەن ، چۇنكى كىتاپ ئىنسانلار نىڭ ئۇزاق زامانلاردىن بۇيانقى ئەمەلى تەجىربىلىرى ۋە ئەقىل – پاراسىتىنىڭ جەۋھىرى . مىنىڭ بۇ يەردە تەكىتلەيدىغىنىم باشلانغۇچ مەكتەپ ئوقۇغۇچىلىرى بۇلسۇن ، ياكى تۇلۇقسىز ، بتۇلۇق ئۇرتا ئوقۇغۇچىلىرى بۇلسۇن كىتاپنىڭ ناھايتى موھىم قۇرال ئىكەنلىكىنى ئەلۋەتتە بىلىدۇ ، ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرى ھەر بىر سائەتلىك دەرىسىدە, ئوقۇغۇچىلاردىن ھەر خىل كىتاپلارنى كۆپلەپ ئوقۇشقا ، ئوقۇغانلىرىدىن خاتىرە قالدۇرۇپ مىڭشقا يىتەكلىشى زۇرۇر . مەسىلەن : ھەر بىر ئوقۇغۇچىنىڭ تۇرموش سەۋيىسى ئۇخشاش بۇلمايدۇ ، جاپالىق تۇرموش شارائىتىدا چۇڭ بۇلغان بالىلارنىڭ تۇرموشى ناھايىتى كۆپ خام ماتىريال بىلەن تۇلغان بۇلىدۇ ، يىڭدىن تۇزۇلگەن ئەدەبىيات دەرىسلىكىدە « سەرەڭگە ساتقۇچى قىزچاق »; دىگەنگە ئۇخشاش مەشھۇر ئەسەرلەر بار موشۇنىڭغا ئۇخشاش ئەسەرلەرنى كۆپلەپ ئوقۇش ئارقىلىق ئۈز تۇرموشىدا قانداق ئۆزگىرىشلەرنىڭ بۇلغانلىقىنى قانداق جاپالىق شارائىتلادىمۇ مەكتەپلەردە ئوقۇۋاتقانلىقنى ئەسلىيەلەيدۇ ، موشۇنداق خام ماتىريال مەنبەسىنى چىقىش قىلغان ھالدا ئوقۇتقۇچىلار ئوقۇغۇچىلاردىن يىزىشنى تەلەپ قىلىشى ، تۇزتىشكە ياردەم قىلىشى موھىم . بۇ يەردە كىتابنى كۆپلەپ ئوقۇشنىڭ ، ئوقۇغانلىرى ئاساسىدا خاتىرە قالدۇرۇشنىڭ پايدىسى بار ئەلۋەتتە. 3 h4 E; r0 T5 v3 C5 ]! I* r3 . ئۇيغۇر تىلى گىرامماتىكىسنى باشلانغۇچ مەكتەپتىن تارتىپ ياخشى ئۆگىشىنگە يىتەكچىلىك قىلىشى كىرەك . / b. g3 j [' Gباشلانغۇچ مەكتەپ ئوقۇغۇچىلىرى ئۇيغۇر تىلى گىرامماتىكىسىغا ئانچە دىققەت قىلىپ كەتمەيدۇ ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ يىزىپ ئەكىرگەن ماقالىلىرىدە سۆز- جۈملىلىەرنىڭ باغلاشماسلىق ئەھۋالى دائىم يۈزبىرىدۇ ، بۇنداق ئەھۋاللاردا ئوقۇتقۇچى گىرامماتىكىنىڭ موھىملىقىنى ئەسكەرتىش بىلەن بىرگە ھەر بىر يازغان ماقالە ، شېئىر ، قىسقا ھىكايلىرىگە تەپسىلى قاراپ چىقىپ گىرامماتىكىلىق باغلىنىش بارمۇ – يۇق كۆرسىتىپ تۈزتىشكە يىتەكچىلىك قىلىشى كىرەك .' ~) E: J" m, ~# a7 o+ X a 4 . يىزىش مەشېقىنى ئىزچىل داۋاملاشتۇرۇشقا ، يازغانلىرىنى تۈزۈتۈپ تۇرۇشقا يىتەكچىلىك قىلىشى كىرەك . + g6 b& e5 ~ w( o بۇ يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئۇستۇرۇشنىڭ تۈپكى ئۇسۇلى ، يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئاڭلاش ئارقىلىق ئەمەس بەلكى قۇلغا قەلەم ئىلىش ئارقىلىق يۇقىرى كۆتۇرگىلى بۇلىدۇ . ھەر قانداق بىر ئوقۇغۇچىدا يازغان ماقالىسى دەسلىپىدىلا كۆڭۈلكىدەك بۇلۇپ كەتمەيدۇ. شۇڭا قايتا –قايتا تەكشۇرۇش ، يازغانلىرى ئاساسىدا تولوقلايدىغان مەزموننى تولوقلاش ، ئارتۇق بۇلۇپ كەتكەن مەزموننى چىقىرۋىتىش كىرەك . ئۈزىنىڭ يازغىنىدىن قەتئې زىرىكمەسلىك ، تەلەپچان بۇلۇپ تىخىمۇ ياخشى يىزىپ ياخشى نەتىجىگە ئىرىشىشىگگە يىتەكچىلىك قىلىش كىرەك . 9 [+ z4 N9 z$ H, B0 x0 V# _, S9 Gموشۇ خىل نۇقتىلارنى چىڭ تۇتۇپ ئىشلەش تىل – ئەدەبىيات ئوقۇتقۇچىلىرىنىڭ مەسئوليىتى ، ئوقۇغۇچىلارنىڭ يىزىقچىلىق قابىليىتىنى ئۇستۇرۇش ، ئولارنىڭ مەنىۋى دۇنياسىنى ماددى دۇنيا بىلەن بىرلەشتۇرۇشىگە ، ئولارنىڭ قەلىب ئىكىراندىكى گۈزەل دۇنياسىنى قۇرۇپ چىقىشى ئۈچۈن ئوقۇتقۇچىلار كۇپ كۈچ چىقىرىشى ۋە يىزىقچىلىق بىلىملىرىنى ئۆگىتىشىگە ئەھمىيەت بىرشى لازىم .* D, L) E9 |% L2 @: E 4 I4 R/ b9 Q; @; M2 X5 C3 ] ماكانىم مۇنبىرىدىن ئېلىندى |