قانداق قىلغاندا تارىخ ئوقۇتۇش ئۇنۇمىنى يۇقۇرى كۆتەرگىلى بولىدۇ؟ ) A/ N/ P2 q2 e' {+ m ھازىر قوللىنىۋاتقان ‹‹تارىخ›› دەرىسلىكى تولۇقسىز ئوتتۇرا مەكتەپ ئوقۇغۇچىلىرىنىڭ ياش، بىلىم، پىسخىكا قاتارلىق جەھەتلەردىكى ئالاھىدىلىكىگە ماسلاشتۇرۇپ تۈزۈلگەن بولۇپ ، قۇرۇلمىسى، دەرىس سائىتى،مەزمۇنى، ئورۇنلاشتۇرۇلۇشى قاتارلىق جەھەتلەردە نۇرغۇن ئالاھىدىلىكلەرگە ئىگە.6 N. ^+ s W; E7 ] 0 L6 S7 F: G5 ~8 Z) _ تارىخ دەرىسلىكىنىڭ ئىسلاھ قىلىنىپ تۈزۈلۈشى ئوقۇتقۇچىلارنىڭ دەرىس ئۆتۈشىگە، ئوقۇغۇچىلارنىڭ بىلىم ئىگىلىشىگە قولايلىق يارىتىشنى مەخسەت قىلغان. ئەمما ھازىرقى ئەمەلىي ئەھۋاللارغا قارىغاندا تارىخ دەرىسىنىڭ ئوقۇتۇش ئۈنۈمى دىگەندەك ياخشى ئەمەس. ئۇنداقتا قانداق قىلغاندا تارىخ ئوقۇتۇشىنىڭ ئۈنۈمىنى يۇقىرى كۆتەرگىلى بولىدۇ؟$ z. ]* L& t* R" Q7 I( b 3 M, U0 y3 A2 p مىنىڭچە تارىخ ئوقۇتۇشنىڭ ئۈنۈمىنى يۇقىرى كۆتۈرۈش ئۈچۈن تۆۋەندىكى نوقتىلارغا ئەھمىيەت بىرىش لازىم. t# i2 J4 J5 a | M, R * `1 Q' {" _8 U# E- |! f" S9 m 1. تارىخ ئوقۇتقۇچىسى چوقۇم تارىخ ئوقۇتۇش پۇگراممىسىدىكى تەلەپلەرگە تولۇق ئەمەل قىلىش ئاساسىدا دەرىسنى نىشانلىق ئوقۇتۇش بويىچە پۇختا تەييارلاپ ئوقۇتۇش ; Z/ r/ `* @' o7 P/ j / K* O" `) z/ F- J& Tنىشانىنى شۇ سائەتلىك دەرىستە تولۇق ئەمەلىيلەشتۈرۈشكە ئەھمىيەت بىرىش كىرەك. شۇ ئارقىلىق تارىخ ئوقۇتۇشىنىڭ ئۈچ تۈرلۈك ۋەزىپىسىنى يەنى ئوقۇغۇچىلارغا بىلىم ئىگىلىتىش، ئىددىيۋى تەربىيە بىرىش ۋە ئىقتىدار يىتىلدۈرۈشنى ئەمەلگە ئاشۇرۇش لازىم. ئوقۇتۇش مەزمۇنىنىڭ مۇھىم نوقتىسىنى گەۋدىلەندۈرۈش ئوقۇغۇچىلارغا بىرىلىدىغان تولۇقلىما بىلىملەرنىڭ ئىلمىيلىكىگە، ئوقۇغۇچىلارنىڭ ياش ئالاھىيدىلىكىگە ماس كىلىشىگە دىققەت قىلىش ھەمدە قىيىنلىق دەرىجىسى مۇۋاپىق بولۇش كىرەك. 2 j. H2 b& N8 S# W1 O7 N) f# ~& N9 g, |9 r) y, m مەسىلەن، تولۇقسىز 1- يىللىقلارنىڭ تارىخ دەرىسىدە كۆرۈلىدىغان ئانىلىق ئۇرۇقداشلىق جامەسىدىكى ئاياللارنىڭ رولى، غەربىي جۇ سۇلالىسى دەۋرىدىكى پاترىئارخاللىق تۈزۈمى، ئىككى خەن سۇلالىسى دەۋرىدىكى پادىشاھنىڭ شىرەم تۇققانلىرى ۋە ھەرەم ئاغىلىرى قاتارلىق تولۇقلىما بىرىدىغان مەزمۇنلارنى چۈشەندۈرگەندە چۈشەندۈرۈشنىڭ ئىلمىيلىكىگە ئالاھىدە دىققەت قىلىش لازىم. 0 p& j/ U. _' V# g5 f: K( O1 p9 s$ l. G* y9 b 2. ئوقۇتۇش ئۇسۇلى جەھەتتە نۆۋەتتىكى ساپا مائارىپىنىڭ تەلىپى بويىچە دەرىسخانا ئوقۇتۇشىنىڭ كۆپ خىل، قىزىقارلىق، جانلىق بولۇشىغا ئەھمىيەت بىرىش كىرەك. بولۇپمۇ سۆھبەت ئۇسۇلىدىن تولۇق پايدىلىنىپ بارلىق ئوقۇغۇچىلارنى مۇلاھىزە قىلىشقا ئىلھاملاندۇرۇش، شۇ ئاساستا ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئەركىن تەپەككۇر قىلىشىغا، پىكىر يۈرگۈزۈشىگە، مەسىلىلەرنى تەھلىل قىلىشىغا شارائىت ھازىرلاپ بىرىش، شۇنىڭ بىلەن بىرگە يەنە، گىزىت- ژورنال رادىئۇ- تىلۋىزىيدىكى تارىخقا ئائىت ئۇچۇرلار دىنمۇ پايدىلىنىش كىرەك. 3. تارىخ دەرىسخانا ئوقۇتۇشىدا چوقۇم تارىخ خەرىتىسى، قىستۇرما رەسىم، ئۇرۇش خەرىتىلىرى ۋە ھەر خىل جەدۋەل، دىئاگراممىلاردىن تولۇق پايدىلىنىشقا ئەھمىيەت بىرىش كىرەك. 6 K# {, k6 S2 w5 B$ R: b; Q/ n7 ]) X( ]' v: W 4. ئوقۇغۇچىلارنىڭ نەزەر دائىرىسىنى كىڭەيتىپ، تارىخ ئوقۇتۇش ۋەزىپىسىنى ئورۇنداش ئۈچۈن دەرىسخانا ئوقۇتۇشى بىلەن دەرىستىن سىرتقى پائالىيەتنى ئۆز-ئارا بىرلەشتۈرۈش لازىم، مەسىلەن : تارىخ بىلىملىرىدىن زىھىن سىناش مۇسابىقىسى ئۆتكۈزۈش، تارىخ بىلىملىرىدىن قارا دوسكا چىقىرىش ۋە قەدىمكى ئاسارە-ئەتىقە، مۇزىيخانا، ئىنقىلابى قۇربانلار قەبرىستانلىقى قاتارلىق جايلارنى ئىكىسكۇرسىيە قىلىش، زىيارەت قىلىش تەسىرات ماقالىسى يازدۇرۇش ۋە تەكشۈرۈش ئىلىپ بىرىش قاتارلىق پائالىيەتلەرگە تەشكىللىگەندە ئوقۇغۇچىلارنىڭ ئىقتىدارىنى يىتىلدۈرۈش ۋە ئۇلارغا ئىددىيۋى تەربىيە بىرىشتىن ئىبارەت قوش ۋەزىپىنى بىرلا ۋاقىتتا ئورۇندىغىلى بولىدۇ. % ~/ c$ o* X3 O5 z3 \- {$ l' V; Q- X. L3 g- T& x8 _ 5. ئوقۇتۇش ئۈنۈمىنى مۇستەھكەملەش ئۈچۈن مەلۇم باسقۇچ ئاخىرلاشقاندا مەخسۇس ۋاقىت ئاجرىتىپ تەكرارلاش ۋە سىناق ئىلىپ بىرىش كىرەك . تەكرارلاشتا قىيىن نوقتىنى تەپسىلىي سۆزلەش، مۇھىم نوقتىنى گۋدىلەندۈرۈش، ئۇقۇملارنى ئايدىڭلاشتۇرۇپ بىرىش، تەپەككۇر يولىنى جانلاندۇرۇش، سىناق ئىلىپ بىرىشتا ئىددىيۋىيلىككە ۋە ئاساسىي بىلىم، ئاساسىي ئىقتىدارغا ئەھمىيەت بىرىش لازىم. |