ئوقۇغۇچىلار تورى

 پارول قايتۇرىۋېلىش
 تىزىملىتىش
ئىزدەش
كۆرۈش: 486|ئىنكاس: 13
بېسىپ چىقىرىش ئالدىنقى تېما كېيىنكى تېما

فارابى كېم ؟

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

160

تېما

1391

يازما

7946

جۇغلانما

ئالاھىدە باشقۇرغۇچى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 95
يازما سانى:
1391
تىللا:
4740
تۆھپە:
535
جەۋھەر يازما:
3
توردا:
485 سائەت
ئاخىرقى:
2016-1-6

سادىق ئەزائالاھىدە باشقۇرغۇچىكۆيۈمچان ئەزايازما يوللاش ئۇستىسىئالاھىدە شەرەپقىزغىن ئەزا

فارابى كېم ؟


ئۇلۇغ مۇتەپەككۈرلەرنىڭ قىممىتى، ئۇلار ياشىغان دەۋردىكى يۈكسەك مەدەنىيىتىنى ۋە ماددى، مەنىۋى ئىستېتىكىسىنىڭ ئۈستۈنلىكىنى نامايان قىلىپ بېرەلىگەنلىكىدىنمۇ بەكرەك، ئۇلارنىڭ ئەتراپقا چاچقان نۇرىنىڭ ئىنسانىيەتنىڭ يۈكسىلىشىگە نەقەدەر بۈيۈك تۆھپىلەرنى قوشقانلىقى بىلەن ئۆلچىنىدۇ. چۇنكى ئۇلار يالغۇز ئىلىم - پەن تەرەققىياتى ئۈچۈن تاشلىنىدىغان يېڭى قەدەملەرنى ئىلگىرى سۈرۈپلا قالماستىن، بەلكى قانچىلىغان ئەسىرلەرگىچە ئوخشاش بولمىغان ساھەلەر بويىچە پۈتكۈل ئىنسانىيەتكە ساغلام ۋە توغرا چۈشەنچىنىڭ بايراقدارى بولىدۇ. شۇ ۋەجىدىن مىللەتلەرنى تارىخ سەھىپىسىدە مەڭگۈلۈك ھاياتقا ئىگە قىلىدىغان ئامىل دەل ئۇلارنىڭ پەيلاسۇپلىرى ۋە ئالىملىرىدىن ئىبارەت بولىدۇ.

|*****************************


10 - ئەسىردە چاقنىغان، ئارىدىن قانچە ئۇزۇن زامان ئۆتكەنسىرى شۇنچە كۈچلۈك پارلاپ، قىممىتى ئېشىپ ماڭغان فارابىيمۇ ئەڭ كاتتا مۇتەپپەكۈرلىرىمىزدىن بىرى ئىدى. ئۇنىڭ ھاياتى ۋە قىلغان خىزمەتلىرى يالغۇز تىرىشچانلىقى ۋە يۈكسەك ئەخلاقىي جەھەتتىنلا ئۆرنەك بولۇپ قالماستىن، بەلكى ئۆز نۆۋىتىدە يەنە، مۇتەئەسسىپلىك ۋە گۇمانزىم ئاپەتلىرىنى پاچاقلاپ تاشلاپ، ئۆزگىچە تەپەككۈر ھەرىكىتى ئۈچۈن بەخش ئەتكەن سۈرئەت ۋە ئاچقان يىڭى يوللىرى بىلەنمۇ مۇھىم ئۆرنەك بولۇپ ھېسابلىنىدۇ.
بۇ ئۇلۇغ ئالىم، قەلبلەرنى ۋە ئەقىللارنى چىرماپ ياتقان جاھالەت بۇلۇتلىرىنى سىياسىي ۋە ئىجتىمائىي تەنقىدلەرگە يول ئاچماستىن، تىنچ، ساداسىز ھالدا تارقىتىۋېتىشكە تىرىشقان بولۇپ، ئىلمىي تەتقىقاتلىرىدا كەڭ دائىرىلىك ئۆزىگە خاس ئۇسلۇب ۋە يېڭى تەپەككۈر يولى ئاچقان ئىدى. بۇ ئارقىلىق يېڭى پىكىر، يېڭى نەزرىيەلەرگە ناقابىل تۇرالايدىغان بىر پەلسەپە سىستېمىسى بىلەن كائىناتنى چۈشەندۈرىدىغان بىر پىكىر سىستېمىسىنى تۈزۈپ چىققان ئىدى.  
ئىنسانىيەت تارىخىدىكى قەدىمقىي يۇنانلىقلار سۇقرات، ئەفلاتون ۋە ئارىستوتىلنى يېتىشتۇرۇپ چىققانغا ئوخشاش، تۈرك خەلقىمۇ فارابىي، ئىبىن سىناغا ئوخشاش مۇتەپەككۈرلارنى يېتىشتۇرۇپ چىققان ئىدى. شۇڭا دۇنيا ئىنسانلىرى ئارىستوتىلنى ”مۇئەللىمى ئەۋۋەل“ (يەنى تۇنجى ئۇستاز) دېسە، فارابىنى ”مۇئەللىم سانى“ (يەنى، ئىككىنچى ئۇستاز) دەپ ئاتىغان بولۇپ، بۇ فارابىغا بېرىلگەن ئەڭ توغرا ئۇنۋان بولۇپ ھېسابلىنىدۇ. *********************************
فارابىي 9 - ئەسىرنىڭ ئىككىنچى يېرىمىدا غەربىي تۇركىستاننىڭ سەيھۇن دەرياسىنىڭ شەرقىي قىسمىدىكى فاراب شەھرىدە دۇنياغا كەلگەن بولۇپ، ئەپسۇسكى، ئۇنىڭ دۇنياغا كۆز ئاچقان ۋاقتى ھەققىدە ئېنىق مەلۇمات يوق. ”ئورتار“ دەپمۇ ئاتىلىدىغان بۇ شەھەر 6 - ئەسىردە زور سىياسىي تەسىرگە ئىگە بولغان بولۇپ، ئىران ۋە ۋېزانتىيە بىلەن جۇڭگونى تۇتاشتۇرىدىغان يېپەك يولى ئۈستىدىكى مۇھىم تۇرالغۇ جاي بولغانلىقى سەۋەبىدىن سودا مەركىزىگە ئايلانغان ئىدى. بۇ شەھەرگە ئەڭ دەسلەپ ئىسلام دۆلىتى بولۇپ قۇرۇلغان سامانىيلار ئاندىن قارىخانىيلار ھۆكۈمرانلىق قىلغان ئىدى. فارابىينىڭ دادىسى ئۇزلۇغ جەمەتىدىن ”تۇرخانئوغلى مەھمەد“ ئىسىملىك بىر ئەسكەر بولۇپ، شۇڭا فارابىيمۇ كېچىكىدە ”مەھمەد“ دەپ ئاتىلاتتى.
ئۇ ھەممىگە تونۇلغان بىر ئالىم بولۇش سۈپىتى بىلەن ئىراق ۋە سۈرىيەدە تۇرغان چاغلاردا، ئۆز يۈرتىغا نىسبەت بېرىلگەن ھالدا ”فارابىي“ دېگەن تەخوللۇسنى ئېلىپ، ”ئەبۇ نەسىر“ (يەنى نەسىرنىڭ ئاتىسى) دېگەن نام بىلەن مەشھۇر بولغان ئىدى.  
ئوتتۇرا ھال بىر ئائىلىدە يېتىلگەن كېچىك مەھمەد فارابىي مىۋېلىك دەرەخلەرنىڭ يېقىملىق سايىسىدا، تەبىئەتنىڭ جەلپكار گۈزەللىكلىرى ئارىسىدا ئۆسۈپ چوڭ بولدى. باشلانغۇچ ۋە ئوتتۇرا دەرىجىلىك ئىلىم تەھسىلىنى ئۆز يۈرتىدا تاماملىدى. ئۇنىڭ ئۇزۇن سۈرگەن ھاياتى بويىچە كىشىلەرنىڭ ساختىپەز، ئىككى يۈزلىمچى مەنمەنلىكىدىن ئۇزاق، تەبىئەتنىڭ ساددا، ساپ گۈزەللىكلىرىگە مەپتۇن بولغان ئىنتايىن سەزگۈر سەنئەتكارانە كىملىكىنىڭ بىخلىرى، شەك - شۈبھىسىزكى، فاراب شەھرىنىڭ گۈزەل باغلىرىدىكى بالىلىق دەۋرىدە پورەكلەپ ئاچقان ئىدى. ئۇنىڭ ئىلىم تەھسىلى قانچە ئىلگىرىلىگەنسىرى، تاڭ سەھەردە ئويغىنىپ ھەممە نەرسىنى چۈشۈنۈشكە ئۇرۇنۇش ۋە ئىددىيىسىدىكى شەك - شۈبھىلەرنى يوق قىلىش تىرىشچانلىقى شۇنچە ئېشىپ ماڭدى. ئۇ دەل شۇ خىل ئىشتىياقنىڭ ئۇتىدا پۇچىلىنىپ، ئەينى چاغدا كاتتا ئالىملىرى بىلەن نام چىقارغان ئىرانغا باردى. بۇ تارىخىي شەھەردە ئۆزى ئىزدەۋاتقان ئىلىم مەنبەسىنى تاپتى. پارىسچە ئۆگەندى. ئىلاھىياتچىلار، مەزھەپچىلەر ۋە تەرىقەتچىلەر ئۆزئارا توقۇنۇشقا چۈشكەن بۇ مۇھىت، ھەقنى ئىزدەش يولىدا ئانا يۈرتىدىن ئايرىلغان ھەۋەسكار ياشقا نىسبەتەن ئەڭ جەلپكار شارائىت يارىتىپ بەرگەن ئىدى. ياشلىق دەۋرىگە قەدەم قويغان فەرابىي ئىزچىل تۈردە نۇرغۇنلىغان ئالىملارنىڭ دەرسىگە قاتنىشىشنى داۋاملاشتۇردى. نەشىر قىلىنغان خېلى نۇرغۇن ئەسەرلەرنى تەتقىق قىلىپ، مۇھىم نۇقتىلارنى خاتىرىلەشكە باشلىدى.   
فارابىنىڭ ئىراندىكى ھاياتى ھەققىدە بىلىدىغىنىمىز ئاران مۇشىنچىلىكلا. ئۇنىڭ ئىرانغا قاچان بارغانلىقى، قايسى شەھەردە قانچىلىك تۇرغانلىقى ۋە قايىسى ئۇستازلاردىن قانداق دەرسلەرنى ئالغانلىقى ھەققىدە ھېچ قانداق مەلۇماتىمىز يوق. ۋەھالەنكى ئەگەر بۇلارنى بىلسەك ئىدۇق، ئۇنىڭ ئەسلى پىكرىنىڭ مەنبەسىنى تەكشۈرۈپ تەتقىق قىلىشتا بىزگە مەشئەل بولۇش رولىنى ئوينىغان بولاتتى.
*****************************
فەرابىينىڭ ياشلىق چېغىدا ئىراندىن ئىراققا كەتكەنلىكى مەلۇم، ئەمما ۋاقتى ئېنىق ئەمەس. فەرابىينىڭ بىر قانچىلىغان تىللارنى بىلىدىغانلىقىنى ئېيتقان ئىبنۇ خەللىقاننىڭ قارىشىچە، فەرابىي باغداتتا ئەڭ دەسلەپ ئەرەب ئەدەبىياتىغا ئەھمىيەت بەرگەن. بۇنىڭ سەۋەبىي ئەرەب تىلىدىكى ئەڭ مۇقەددەس شاھ ئەسەر بولغان قۇرئانى كېرىمنى تولۇق ئىنچىكىلىك بىلەن چۈشۈنۈپ يېتىشىنى ئارزۇ قىلغانلىقى بولىشى مۇمكىن. تارىخىي مەنبەلەر ئۇنىڭ باغداتتا ماددىي قىيىنچىلىقتا ھايات كەچەرگەنلىكىنى يازىدۇ. مەلۇم بولىشىچە، ماددىي قېيىنچىلىقىغا مەنىۋىي بايلىقى بىلەن مەلھەم سۈرمەكچى بولغان ياش ئوقۇغۇچى، تېخىمۇ ئىشتىياق بىلەن ئوقۇشنى داۋاملاشتۇرغان. فەرابىي باغداتتا ئۆز غايىسىنى ۋە غايىسىگە يېتىشنىڭ يولىنى ئېنىق بەلگىلىۋالغان. مەشھۇر تۈرك ئالىمى ئەبۇ يەھيانىڭ ئوقۇغۇچىلىرىدىن ”مەتا“ ئىسىملىك بىر سۇريانى ئالىم بىلەن تونۇشۇپ دوست بولغان ۋە ئۇنىڭدىن پەلسەپە دەرسى ئۆگەنگەن.
يەنى ئىبنۇ خەللىقاننىڭ بىلدۈرىشىچە، ياش فارابىي تازا ۋايىغا يەتكەن مەزگىلدە، باغداتتا ئۆزىنى قانائەتلەندۈرەلىگۈدەك ئىقتىدارلىق ئالىمنىڭ قالمىغانلىقىنى كۆرگەندىن كېيىن، پەلسەپەدە نام چىقارغان سۇريانىي ئالىم يۇھەننانىڭ دەرسىگە قاتنىشىش ئۈچۈن ھەررانغا كەتكەن. ئاتاقلىق تۈرك ئالىمى ”مەرۋېزى“نىڭ ئوقۇغۇچىلىردىن بىرى بولغان يۇھەننا، يۇنان ۋە ئىسكەندىرىيە پەلسەپەلىرىنى چۇڭقۇر تەتقىق قىلغان بىر ئالىم بولۇپ، ھەرراندا يەنە سۈمەر، ئاقات، بابىل ۋە ئاسۇرغا تەۋە پەلسەپىۋى قاراشلارنى تەتقىق قىلىماقتا ئىدى. فارابىي ھەرراندا پەلسەپىدىن باشقا يەنە ئىلاھىيات ئىلمىي ھەققىدىمۇ كەڭ دائىرىلىك تەتقىقات ئېلىپ بارغان ئىدى.  
بۇ نۇقتىمۇ ئۇنىڭ ئىراندىكى مەزگىلدە دىنىي مەزھەپلەردىن خەۋەرسىز قالمىغانلىقىنى كۆرسىتىپ بېرىدۇ. فارابىي باغداتقا قايتقىنىدا پوختا ئىلىمگە ئىگە بولغان بىر ئۇستازغا ئايلانغان بولۇپ، ئۇ شەرق تىللىرى بىلەن بىرلىكتە غەرب تىللىرىنىمۇ ئۆگەنگەن ۋە ھەر ئىككى مەدەنىيەتكە ئالاقىدار پۈتۈن كىتاپلارنى دېگۈدەك ئوقۇپ بولغان ئىدى. بولۇپمۇ ئارىستوتىلنىڭ بارلىق ئەسەرلىرىنى يۈزلىگەن قېتىم ئوقۇپ چىققان بولۇپ، ئۇنى ھەممەيلەندىن ياخشى چۈشۈنەتتى.   
ئۇ ئەمدىلىكتە پەلسەپىنىڭ چۇڭقۇرلۇقلىرىغا ۋە سىرلىق دۇنياسىغا شۇڭغۇپ كەتكەن ئىدى. ئەقلىنىڭ كۈچىگە ئىشەنگەن ھالدا كائىناتنىڭ سىرلىرىنى يېشىشكە تىرىشاتتى. ئەمما ئۇ ياشاۋاتقان مۇھىت قاراڭغۇ مۇتەئەسسىپلىككە تولغان بولغاچقا خىلۋەتكە ئۆتىۋېلىشقا مەجبۇر بولدى. خىلۋەتتە ئولتۇرۇپ، پىكىر سىستېمىسىنى تەييارلاشقا ۋە ئەسەرلىرىنى يېزىشقا كىرىشىپ كەتتى. فارابىنىڭ ھارران زىيارتىنىمۇ قوشقاندا باغداتتا زادى قانچە ئۇزۇن قالغانلىقىنى ئېنىق بىلمەيمىز. ئۇنىڭ باغداتتىن ئايرىلغان ئېنىق ۋاقتى 941 - يىلى بولۇپ، ناۋادا ئۇنى باغداتقا ئەڭ دەسلەپ 20 ياش ئەتراپىدا كەلگەن، دەپ قارىساق، ئۇچاغدا باغداتتا 40 يىل تۇرغان بولىدۇ. بۇ 40 يىل ھەم سىياسىي، ھەم مەزھىبىي توقۇنۇشلار نۇقتىسىدىن ئىنتايىن مۇرەككەپ ئۆتكەن يىللار ئىدى. فەرابىي بۇ جەرياندا مەزكۇر توقۇنۇشلارنىڭ قورقۇنچلۇق ترادىگىيەلىرىگە شاھىت بولدى.
پىكرى ئەركىنلىككە، مۇسبەت ئىلىم ۋە پەلسەپىگە ئاشىق سەنئەتكارانە روھقا ئىگە فارابىي، قاڭغۇ جاھالەت ئوتتۇرىغا چىقارغان قورقۇنچلۇق مەسىلىلەردىن قاتتىق ئازابلانغان ۋە قاتتىق ئېغىر كۈنلەرنى باشتىن كەچۈرگەن ئىدى.
***********************************  
باغداتتا ئەۋج ئالغان بۇنداق جاھالەت مۇھىتىدا ئۇنىڭ ئۆزىنى ساقلاپ قالالىغانلىقىدىكى بىردىن - بىر سەۋەب، خىلۋەتكە ئۆتىۋالغانلىقى، ئاددى - ساددا ھايات كەچۈرگەنلىكى، كىتابلىرىنى يالغۇز ئۆزىلا تاللاپ، زىيالىيلارغا تونۇشتۇرغانلىقى، ئۆز پىكرىنى پەقەت شۇلار بىلەنلا ئورتاقلاشقانلىقى ئىدى.   
ئۇ دائىم پىكرى ئەركىنلىككە ۋە ئىلىمنىڭ ئازاتلىقىغا دەخلى يەتكۈزمەيدىغان بىر مۇھىتنى سىغىناتتى. شۇڭا مىسىرنىڭ تۈرك سۇلتانى ئاقشىد يېڭىلا ھۆكۈمرانلىقنى ئۆتكۈزۈۋالغان ئالغان شامدا، ئۆزى ئىزدەۋاتقان مەزكۇر ئەركىن مۇھىتقا ئىگە بولۇشنى ئارزۇ قىلدى. فەرابىي 941 يىلى شامغا باردى. سۇلتان ئاقشىد ئۇنى كاتتا ھۆرمەت بىلەن كۈتۈۋالدى. شامدا شۇنچە ئۇزۇندىن بۇيان سىغىنغان ئەركىن مۇھىتقا سازاۋەر بولدى. باغداتتىكى چېغىدا باشلاپ قويۇپ، تامالىيالمىغان ئەسرلىرىنى شامدا، ياپ - يىشىللىق ئارىسىدا، ئۈرۈك دەرەخلىرىنىڭ سايىسى ئاستىدا پۈتتۈرۈشكە تىرىشتى. ئەسەرلىرىگە يېڭىلىقلارنى قوشتى. ئاندىن 946 - يىلى مىسىرغا بېرىپ، 948 - يىلىغا قەدەر تەتقىقات بىلەن شۇغۇللاندى. شۇ يىلى ھەلەپنىڭ ھۆكۈمرانى سەيفۇد دەۋلەنىڭ دەۋىتىگە بىنائەن سۈرىيەگە قايتىپ كەلدى. سەيفۇد دەۋلە ئاتاقلىق قەھرىمان شۇنداقلا بىلىمگە بولغان مۇھەببىتى ۋە چۇڭقۇر بىلىمى بىلەنمۇ ھەممىگە تونۇلغان كىشى بولۇپ، ئۇ فارابىيغا ئىنتايىن كاتتا ھۆرمەت كۆرسەتتى. ئۇنى يېنىدىن ھېچ ئايرىمايدىغان بولدى. فەرابىينىڭ سەنئەتكار روھى تەبىئەتنىڭ گۈزەللىكلىرىگە ئوخشاشلا مۇزىكىدىمۇ بىر ئىلھام مەنبەسىنى بايقىغان ئىدى. شۇڭا فەرابىي يالغۇز مۇزىكا ھەۋەسكارىلا ئەمەسن، بەلكى ئۆز نۆۋىتىدە يەنە، كاتتا سەنئەتچى بولۇپمۇ ھېسابلىنىدۇ.
«قانۇن ناملىق سازنىڭ ئىجادكارى» دەپمۇ نام چىقارغان ئۇستازنىڭ مۇزىكىدىكى ئىقتىدارىمۇ پەلقۇئاددە تەسىرلىك ئىدى. 950 - يىلى شامدا ۋاپات بولغان بۇ مەشھۇر پەيلاسوپىمىز، ئىسلام مۇتەپەككۈرلىرى ئارىسىدا بىلىم ۋە ئۇتۇق جەھەتتە تەڭدىشىنى ئاز ئۇچراتقىلى بولىدىغان ئالىم بولۇپ ھېسابلىنىدۇ.  
ئالدىنقى پىروگراممىمىزدا بۈيۈك تۈرك پەيلاسوپى فارابىينىڭ ھاياتى ھەققىدە توختالغان ئىدۇق. بۇ ئۇلۇغ ئالىمنىڭ ئاددى - ساددا ھاياتىدا ئۆز پىكىرلىرى بىلەن يالغۇز ياشىغانلىقىنى كۆردۇق. چۈنكى ئۇنىڭ دەنا تەڭداشسىز پىكىرلىرى، زامانداشلىرىنىڭ ۋە ئەتراپىدىكىلەرنىڭ سەۋەىيەسىدىن پەۋقۇلئاددە ئۈستۈن ئىدى. ئۇنىڭ پىكىرلىرى بىلەن ئۇ ياشاۋاتقان جەمئىيەتنىڭ سەۋىيەسى ئوتتۇرىسىدىكى بۇ ئۇزاق مۇساپە، ئۇنى ئۆز چۈشەنچىلىرى بىلەن يالغۇز ياشاشقا مەجبۇر قىلغان ئىدى.
ئۇ نەرزىيەنى ئاساس قىلغان ئۆزگىچە پىكىر سىستېمىسىنىڭ ئاساسىنى ياراتتى. ئۇنىڭ پەلسەپەسى "spiritualism" (يەنى رۇھانىيلاشتۇرۇش) پەلسەپىسى بولۇپ، مېتودى ئەقىل ئىدى. فارابىي پىكىر ۋە ئىرادە ئەركىنلىكىنى ئىلگىرى سۈرەتتى. سۇقرات پەلسەپىنى كۆكتىن يەرگە چۈشۈرگەن بولسا، فارابىي ئۇنى يەر يۈزىگە يايغان ئىدى. ئۇ ئاران بىر بۈردە نان ۋە بىر قۇر كېيىم بىلەنلا كۈن ئۆتكۈزگەن ئىدى، ھېچقاچان دۇنيانىڭ مال - مۈلكىگە قاراپ باقمىدى. ئۇ ئەمەل - مەنسەپلەرگە قەتئىي قىززىقمايتتى. پەقەت تەپەككۈر قىلىش ۋە يېزىش بىلەنلا شۇغۇللىناتتى. ئىنسانلارغا ئادىمىيلىكنى ئۆگىتىشكە تىرىشاتتى.   
فارابىي ئۆز نۆۋىتىدە يەنە بىر ئەخلاق پەيلاسوپى ئىدى. روھىي دۇنياسىنىڭ سىرلىرىغا جان پىدا قىلىش ئۈچۈن مۇزىكا بىلەنمۇ مەشغۇل بولدى. "قانۇن" دەپ ئاتىلىدىغان چالغۇ ئەسۋابىنىمۇ ئۇ ئىجاد قىلغان ئىدى. يۇنان مۇزىكىلىرىنى تەتقىق قىلىپ، كلاسسىك تۈرك مۇزىكىلىرىنى ئىشلەپ چىقتى ۋە نوتىغا ئالدى. ھەتتا بۇ ھەقتە مەخسۇس ئەسەر يېزىپ، مۇزىكىنىڭ فېزىكا بىلەن، تىبابەت بىلەن ۋە ئاستېرنومىيە بىلەن بولغان مۇناسىۋەتلىرىنى بىلدۈرگەن ئىدى. مۇزىكا بىلەن كېسەل داۋالاشنىڭ مۇمكىن بولىدىغانلىقىنى ئىسپاتلاشقا تېرىشقان، مۇزىكىدىكى 12 مۇقامنى يۇلتۇزلارغا كۆرە مەيدانغا كەلتۈرگەن ئىدى.  
فارابىي ئوتتۇرىغا قويغان پىكىر سىستېمىسىنىڭ ئۆز نامى ئاستىدا تارقالغانلىقىنى كۆرۈپ باقمىدى. چۈنكى ئەينى چاغدا دەنالىقتا تەڭداشسىز بۇ تۈرك ئالىمىنىڭ ھاياتىنى تونۇتىدىغان، تارقاپ ئەسەرلىرىنى جەملەپ، پىكىرلىرىنى كەڭ يايىدىغان شارائىت يوق ئىدى. شۇڭا پەلسەپە بىلىمىنىڭ ئاساسىنى فارابىنىڭ پىكىرلىرىدىن ھاسىل قىلىپ، نام چىقارغان ئىبن سىنامۇ ئۆز ئەسەرلىرىدە فارابىنىڭ نامىنى ئاران بىر قانچە يەردە تىلغا ئالغان ئىدى. دەل مۇشۇ ۋەجىدىن ئىسلام دۇنياسىدا پەلسەپىنىڭ ئاساسىنى ياراتقان كىشى فارابىي تۇرۇغلۇق، بۇ شەرەپ ئوتتۇرا ئەسىردە شەرقتە ئىبىن سىناغا ۋە ئەندۇلۇستا ئىبنى رۇشدىگە بېرىلگەن ئىدى. غەرب دۇنياسىدا «ئىسلام پويلاۇسۇپلىرى» دەپ تونۇلغان كىشىلەرمۇ شۇلار بولغان ئىدى. تاكى 20 - ئەسىرنىڭ ئوتتۇرلىرىغا قەدەر ياۋروپا ئىلىم دۇنياسىدا فارابىينىڭ نە نامى، نە ئەسەرلىرى تونۇلمىغان ئىدى. 19 - ئەسىرنىڭ ئىككىنچى يېرىمىدە فارابىي ھەققىدە تۇنجى قېتىم ياۋروپادىن يۇقىرى باھا بەرگەن سادالار يۈكسىلىشكە باشلىدى. گېرمانىيە ئالىملىرىدىن ستېنسچىنېدېر، 1896 - يىلى پېتېرسبورگ بىلىم ئاكادىمىيەسىگە فارابىنىڭ ھاياتى ۋە ئەسەرلىرى ئۈستىدە ئېلىپ بارغان كەڭ دائىرىلىك بىر تەتقىقاتنى سۇندى. شۇنىڭ بىلەن تا شۇ چاققىچە ياۋروپادا نامى تونۇلمىغان فارابىي قىسقا ۋاقىت ئىچىدە غەرب پەيلاسوپلىرىنىڭ دىققىتىنى ئۆزىگە تارتىپ، پەلسەپە تارىخىدىكى ھەقىقىي ئورنىغا ئىگە بولدى.   
**********************************
ھەممىگە مەلۇمكى، ئىسلام دۇنياسىنىڭ پىكىر ھەرىكىتى قۇرئان كەرىم بىلەن باشلىنىپ، پەن - تېخنىكا تېمىلىرى ئەتراپىدا تەرەققىي قىلدى. دىنىي پىرىنسىپلار ھەققىدىكى ئوخشاش بولمىغان قاراشلار خېلىي نۇرغۇن مەزھەپلەرنى مەيدانغا كەلتۈردى. بەزىدە بۇلار ئارىسىدا مۇھىم توقۇنۇشلارمۇ يۈز بەردى. مۇتەئەسسىپ قاراشلارغا ۋەكىللىك قىلىدىغان مەزھەپلەرنى كۈلكىلىك ھېس قىلىدىغان زىيالىلار بىلەن ئىلمىي پىرىنسىپقا ئىگە مەزھەپلەرنىڭ ئۆزئارا توقۇنۇشى ۋە بىر - بىرىنىڭ ئوتتۇرىغا قويغان داۋالىرىنى ئاساسسىز قىلىپ كۆرسىتىشكە تىرىشىپ، بىر - بىرىنى «توغرا يولدىن ئازغان» دەپ ئەيىبلەشلىرى نەتىجىسىدە، كەڭ - كۆلەملىك گۇمانىزىم دەۋرى باشلاندى. بۇ ئەھۋال زىيالىيلارنى خاتىرجەمسىزلىك ۋە ئۈمىدسىزلىككە سۆرىگەن بولسا، جاھىل مۇتەئەسسىپلەرنى، دىن نامىدىن خۇراپاتلىقلارنى يېيىش ۋە خەلققە زورلۇق - زومبۇلۇق قىلىش پاتقىقىغا سۆرەپ كىردى.  
دېمەك، خۇددى ئىسكەندەر ئاسىيانى فەتھى قىلىشنى باشلىغان دەۋرلەردە يۇنان دۇنياسى قانداقسىگە راھىپلار تۈپەيلى گۇمانىزىمچىلىققا پاتقان بولسا ۋە ئارىستوتېلنىڭ ئەرتاپقا چاچقان نۇرى بىلەن ھەقىقىي ئىلىم - مەرىپەتكە ئىگە بولغان بولسا، ئىسلام دۇنياسىمۇ ئەينى چاغدا بۇ بۇرۇقتۇملۇقتىن قۇتۇلۇش ئۈچۈن دەل شۇنداق بىر نۇرلاندۇرغۇچىغا مۇھتاج ئىدى. تۈرك پەيلاپوسى فارابىي دەل ئونە شۇنداق ئېھتىياجلىق بىر دەۋردە ئۇزۇن سۈرگەن ئۆگۈنۈش يىللىرىنىڭ تەجرىبىسى بىلەن مەيدانغا چىقتى. يېڭى مېتودلارنى ئاساس قىلغان پەلسىپىۋى سىستېمىسىنىڭ ھۇلىنى سالدى. شۇنىڭ بىلەن ھەقلىق شەكىلدە فارابىي «ئوتتۇرا ئەسىرنىڭ ئۇستازى» دېگەن ئۇنۋانغا ئېرىشتى.
شۇڭا فارابىي ئىسلام دۇنياسىدا يۈكسەلگەن پەلەسەپە مەكتىپىنىڭ قۇرۇغۇچىسى ۋە ئىسلام پەلەسەپىسىنىڭ تۇنجى مېمارى بولۇپ ھېسابلىنىدۇ. ئۇنىڭ باغلىنىشچان پىرىنسىپلارنى ئاساس قىلغان پەلسەپە سىسىتېمىسى نەزرىيە، تەلىماتلىرىغا ئوخشاشلا نادىر ئىدى. فارابىينىڭ مەقسىتى ئالدى بىلەن ئىنساننى توغرىغا ۋە ھەقىقەتكە باشلايدىغان ئامىللارنى ۋە مېتودلارنى ئوتتۇرىغا قويۇشتىن ئىبارەت بولۇپ، ئاندىن شۇ مېتودلارغا ئاساسەن فېزىكا بىلەن مېتافېزىكا ئوتتۇرىسدىكى باغلىنىشنى ئوتتۇرىغا چىقىرىپ، ئىسلام دىنى قائىدە - قانۇنلىرى بىلەن ئىلىم ۋە پەلسەپە نەتىجىلىرىنى ئۆزئارا ماشلاشتۇرۇشتىن ئىبارەت ئىدى. شۇنداق قىلغاندىلا مۇسۇلمانلارنى دىنىي ئېتىقادىدىن يېراقلاشتۇرماستىن، ئىلىم - پەن ساھەسىدە ئالغا ئىلگىرلەش چۈشەنچىسىگە ئىگە قىلغىلى بولاتتى. نەتىجىدە چاھالەتپەرەسلەرگە قارشى ئىلمىي كۈرەش ئېلىپ بارالايدىغان بىر كەلگۈسى ئۈچۈن مۇھىت ھازىرلانغان بولاتتى. فارابىينىڭ ئىلمىي ۋە پەلسەپىۋى ئاساسلار بىلەن ئىسلام قانۇنى ئوتتۇرىسىدا ماسلىشىشچانلىقنى پەيدا قىلىش يولىدىكى ئىجادىيەتلىرى، ئۆتكۈز ئەقىل ۋە چۇڭقۇر بىلىم مەنبەسىنىڭ مەھسۇلىدۇر. ئۇنىڭ بۇ ئىجادىيەتلىرى، پەلسەپە سىېتمېسىنى تۈپ مەنبەگە ئىگە قىلىش بىلەن بىرگە پەلسەپە تارىخىدا يۈكسەك بىر مەقامغا ئېرىشتۇردى.   
ئۇستاز فارابىينىڭ بۇ جەھەتتە كۆرسەتكەن ئەخلاقىغا ئىنچىكە ۋە ئەتراپلىق چۇشەنچىسى ئارقىلىق ماشلاشتۇرۇش جەھەتتىكى تەڭداشسىز ماھارىتىگە قايىل بولماي تۇرۇش ئەسلا مۇمكىن ئەمەس. ئۇنىڭ پەلسەپەسىنىڭ مېتافىزىكىلىق تەرىپى بولسا، كائىناتنىڭ يارىتىلىشى جەريانىدا يالغۇز بىرلا باشلانغۇچتىن كۆپ خىللىق ئالىمىگە ئۆتكەنلىكىنى، يەنى، (كائىناتنىڭ يارىتىلىش جەريانىنى) چۈشەندۈرەتتى. خۇددى دىكارتنىڭ «پەلسەپەنى بىر دەرختكە ئوخشاتساق، ئۇنىڭ يىلتىزى مېتافىزىكا، شاخلىرى فىزىكا بولىشى لازىم» دېگەن قارىشىغا ماس شەكىلدە بىرلىكتىن كۆپلۈككە ئىلگىرلەش شەكلى بىلەن مېتافىزىكا ئالىمىدىن فىزىكا دۇنياسىغا قەدەم قوياتتى.   
*******************************
فارابىينىڭ ئىجتىمائىي سىياسەتتىكى قارىشىنى مۇنداق خۇلاسىلاشقا بولىدۇ؛   
ئىنسان ئىجتىمائىي بىر مەخلۇقتۇر، يارىتىلىشى ۋە بىر - بىرىگە بولغان ئېھتىياجى سەۋەبىدىن بىرلىكتە ياشاشقا مەجبۇر. ئىنسانىيەت جەمئىيىتى، خىزمەت ساھەسى، ئەخلاقى شۇنداقلا ئىجتىمائىي ساھەلىرىدە ئۆزئارا سۆيگۈ ۋە ھەمكارلىقنى ئاساس قىلىش ئارقىلىقلا تەرەققىي قىلالايدۇ.
فارابىي ئىنسانلار ئارىسىدىكى مۇناسىۋەت ۋە ماسلىشىچانلىقنى مۇشۇ ئىككى ئاساسقا باغلىغان بولۇپ، ئۇنىڭ قارىشىچە، ھەرقانداق بىر جەمئىيەت ئۈچۈن ئەڭ مۇناسىپ ھاكىمىيەت شەكلى جۇمھۇرىيەت ئىدى. قارىبىينىڭ ئىلگىرى سۈرگىنى، سىياسىي تەشكىل ھەمكارلىقى ۋە تۇنجى بىرلىكى ئىدى. بۇنىڭدىن تېخىمۇ كەڭ تېخىمۇ يۈكسەك تەشكىللەر مەيدانغا كېلەتتى. ئەڭ ئالىي سىياسىي غايە بولسا، ئازات بىرلەشمە دۆلەتلەرگە ۋەكىللىك قىلىدىغان ۋە پۈتۈن دۇنيانى ئۆز ئىچىدە ئالىدىغان دۇنيا دۆلەتلىرى بىرلىكىگە يۈزلىنىش ئىدى. فارابىي ئائىلىدىن باشلىغانچە، جەمەت، قەبىلە، ئىرىق ۋە بىر پۈتۈن مىللەت بولۇش باسقۇچلىرىنى تاماملىغان شۇنداقلا خەلق بولۇش سالاھىيتىگە ئىگە بولغان ئىنسانلار توپى ئۈچۈن دەسلەپكى «سىياسىي بىرلىك» دەپ قوبۇل قىلغان غايىۋىي بىرلەشمە دۆلەتنى گويا بىر ئىنساننىڭ بەدىنىگە ئوخشىتاتتى. ھەر بىر دۆلەت پۇقرالىرى شۇ بەدەننىڭ پارچىلىرى بولۇپ، ھەر بىرى باشقىلار بىلەن ماسلاشقان ھالدا ئۆز دائىرىسىگە كۆرە ۋەزىپىسىنى ئىجرا قىلىشى كېرەك ئىدى. خىزمەت دائىرىسى پۇقرالار ئارا ھەمكارلىقنىمۇ مەيدانغا كەلتۈرەتتى. بۇنداق بىر دۆلەتتە پۇقرالار خاپىلىق بىلەن خوشاللىقىنى تەڭ ھېس قىلىدىغان بولالايتتى. پۇقرالارنىڭ بىر قىسمىغا كەلگەن خاپىلىق، ھەممەيلەننى تەڭ ئازاپلايدىغان بولاتتى. ۋەزىپە جەھەتتە ئەڭ ئالىي ۋە ئەڭ ئېغىر يۈك جۇمھۇر رەئىسنىڭ ئۈستىگە ئارتىلاتتى. جۇمھۇر رەئىسنىڭ رولى خۇددى بەدەندىكى قەلبنىڭ رولىغا ئوخشايتتى. ئۇ يالغۇز سىياسىيلا ئەمەس، بەلكى ئەخلاقىي ۋە ئىجتىمائىي ۋەزىپىلەرنىمۇ ئۈستىگە ئالغان بولاتتى. سىياسىي جەھەتتە، دۆلەتنى ئىدارە قىلىشتا بىرىنجى دەرىجىلىك مەسئۇلىيەت ئىگىسى ھېسابلىنىشى كېرەك ئىدى. ۋەكىللەر ۋە دۆلەت خادىملىرى ئۇنىڭدىن ئالغان بۇيرۇق بويىچە تېز سۈرئەت بىلەن ھەرىكەت قىلاتتى. ئەخلاقى جەھەتتىن جۇمھۇر رەئىس پۈتۈن خەلققە نىسبەتەن ئەخلاق - پەزىلەتنىڭ ئىلغار ئۈلگىسى بولىشى لازىم ئىدى. چۈنكى دۆلەت ئىچىدىكى خاتىرجەملىك ۋە شات - خوراملىق ئۇنىڭ تالانت - ئىقتىدارىغا ۋە ئالاھىلىكلىرىگە مۇناسىۋەتلىك بولاتتى. دۆلەت مەسئۇلى ئەقىللىق، تۇتۇۋېلىش قابىلىيىتى كۈچلۈك، گەپ - سۆزى ياخشى، قەلبىي پاك كىشى بولىشى لازىم ئىدى. يالغاندىن ۋە يالغانچىلاردىن ئۇزاق تۇرۇپ، ئادالەتنى ۋە ئادىل كىشىلەرنى قوغدىشى كېرەك ئىدى. جۇمھۇر رەئىس پەزىلەتلىك كىشى بولۇشى، باشقىلارنىڭ ھېس قىلالمىغانلىرىنى ھېس قىلالايدىغان، چۈشىنەلمىگەنلىرىنى چۈشۈنۈپ يېتەلەيدىغان، ئىلىمگە باي، يىراق كۆرەرلىكنى ئاساس قىلىدىغان مەنتىقىسى بولغان، ئۆزىنىڭ دۇرۇستلۇقى بىلەن ۋەتەنداشلارنى خاتىرجەم، بەختىيار تۇرمۇشقا ئىگە قىلىدىغان بولشى لازىم ئىدى. ئەمما شۇنىسى ئېنىقكى، بۇ بارلىق شەرتلەرنىڭ بىرلا كىشىدە تېپىشلىشى ئىنتايىن تەس بولۇپ، شۇڭا ئۇنىڭدا تېپىلمىغان ئالاھىدىلەرگە ئىگە ياردەمچىلەر ئۇنىڭغا ھەمراھ قىلىنغاندا پۈتۈن يېتەرسىزلىكلەر تولۇقلانغان بولاتتى.
*******************************  
ھاكىمىيەت دادىدىن ئوغۇلغا مىراس قالىدىغان ئىمپېراتورلۇقنىڭ مەركىزىدە ياشىغان، ئەتراپىدا ئۇرۇش ۋە ھاكىمىيەتنى ئاغدۇرۇش ئارقىلىقلا ھۆكۈمەتنى ئالقىنغا كىرگۈزكەنلەردىن باشقا ھاكىمىيەت ئۆرنىكى بولمىغان بىر مۇھىتتا ياشاپ ئۆتكەن تۈرك پىشىۋاسى فارابىينىڭ، ئىنسانىيەتنى بەختىيار قىلىش ئۈچۈن ئوتتۇرىغا قويغان بۇ سىياسىي غايىسى، ھەقىقەتەنمۇ ئىنساننى ھەيران قالدۇرىدىغان كاتتا ئېتوپىيە بولۇپ ھېسابلىنىدۇ. ئىنسانىيەت 20 - ئەسىردە ۋە ئىككى چوڭ دۇنيا ئۇرۇشىنىڭ قورقۇنچلۇق ئاقىۋەتلىرىنى كۆرگەندىن كېيىن، ئاندىن ئويلاپ يېتەلىگەن دۇنيا دۆلەتلىرى بىرلىكى (يەنى بىرلەشكەن دۆلەتلەر تەشكىلاتى) تەسەۋۋۇرىنى، فارابىينىڭ شۇنىڭدىن ساق 1000 يىل ئىلگىرى ئوتتۇرىغا قويۇپ بولغانلىقى بىزنى ھەيران قالدۇرماي قالمايدۇ. ھەممىمىز پۈتۈن ئىنسانىيەتنى ئورتاق بەخت - سائادەتكە ئىگە قىلىش يولىدا ھارماي تالماي - ئەمگەك قىلغان بۇ ئۇلۇغ ئالىمغا چۇڭقۇر ھۆرمىتىمىزنى بىلدۈرىمىز.
  

ماقالە مەنبەسى : ئانا تۇپراق مۇنبىرى
بۇ يازمىنى يىقىندا زىيارەت قىلغانلار : كۆرۈنىشى باش رەسىم ھالىتى تىزىملىك ھالىتى
نى ئىنسانلارنى كۆردۈم ئۇچىلىرىدا كىيىم يوق، نى كىيىملەرنى كۆردۈم ئىچلىرىدە ئىنسان يوق.
ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

3

تېما

158

يازما

465

جۇغلانما

ئوقۇغۇچى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 932
يازما سانى:
158
تىللا:
298
تۆھپە:
3
جەۋھەر يازما:
0
توردا:
51 سائەت
ئاخىرقى:
2016-12-7

كۆيۈمچان ئەزاجانلىق ئەزا

دېۋان
ۋاقتى: 2015-10-7 12:59:30 | ئايرىم كۆرۈش
يېڭى بىلىم بىلەن تۇنۇشتۇق،تەشەككۈر.
سەبىر ۋە شۈكۈرلەرنى ئ‍ۆزىگ

52

تېما

437

يازما

3178

جۇغلانما

سىنىپ مۇدىرى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 328
يازما سانى:
437
تىللا:
2389
تۆھپە:
99
جەۋھەر يازما:
1
توردا:
230 سائەت
ئاخىرقى:
2017-2-7

نادىر تىما مىدالىئالاھىدە شەرەپجانلىق ئەزا

ئورۇندۇق
ۋاقتى: 2015-10-8 20:12:10 | ئايرىم كۆرۈش
فارابىينىڭ مىللەت تەۋەلىكىگە كەلسەك، قازاقلار  ئۇنى ئۆزىنىڭ دەپ جاكارلىدى ۋە قازاقىستاندا فارابىي ئونۋېرستىتىنى قۇردى. ئ.ۇيغۇرلار  ئۇيغۇر دەپ داۋراڭ سالماقتا.
گۈللەرگە ئوخشايدۇ رەنجىشلىرىڭمۇ.....

152

تېما

4864

يازما

1 تۈمەن

جۇغلانما

بېكەت مەسئۇلى

باش دىرىكتور

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 2
يازما سانى:
4864
تىللا:
8527
تۆھپە:
697
جەۋھەر يازما:
8
توردا:
1814 سائەت
ئاخىرقى:
2017-3-4

مۇنبەر باشلىقىمۇنبەر باشقۇرغۇچىسىمۇنبەر رىياسەتچىسى

يەر
ۋاقتى: 2015-10-9 02:15:32 | ئايرىم كۆرۈش
مارشال يوللىغان ۋاقتى  2015-10-8 20:12
فارابىينىڭ مىللەت تەۋەلىكىگە كەلسەك، قازاقلار  ئۇنى ئ ...

قورسىقى ئەمدى تويۇپتۇ ، شۇڭا تالىشىپ باقىدۇ . ئىدىيە زۈرۈر بولغان چىغى ...

14

تېما

2110

يازما

6412

جۇغلانما

ئالاھىدە باشقۇرغۇچى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 162
يازما سانى:
2110
تىللا:
4287
تۆھپە:
2
جەۋھەر يازما:
1
توردا:
271 سائەت
ئاخىرقى:
2017-4-23

ئالاھىدە باشقۇرغۇچىمۇنبەر خانىشىكۆيۈمچان ئەزاتۆھپىكار ئەزاجانلىق ئەزا

5#
ۋاقتى: 2015-10-9 14:48:44 | ئايرىم كۆرۈش
فارابىينى   ئۇيغۇر  ئەدەبىيات تارىخى دەرسلىگىدە   ئۇيغۇر  دەپ  ئوقۇغان ئىدىم  .
ئىسىل تىمىڭىزغا  تەشەككۈر !
مۇھەببەت - ئىنساننىڭ ئىرادىسىگە بويسۇنمايدىغان سىرلىق ياخشى كۆرۈش تۇيغۇ...

23

تېما

231

يازما

777

جۇغلانما

ئۈگۈنۈش باشلىقى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 841
يازما سانى:
231
تىللا:
486
تۆھپە:
20
جەۋھەر يازما:
0
توردا:
77 سائەت
ئاخىرقى:
2017-3-5

كۆيۈمچان ئەزاجانلىق ئەزا

6#
ۋاقتى: 2015-10-14 13:35:58 | ئايرىم كۆرۈش
بۇتوغىرلىق كۆپرەك ئىزدىنىپ باقاي مەن.
ئ‍ۈمۈدسىزلىك يېرىم ئ‍ۈلۈم،   ئ‍ەمما ئ‍ۈمۈدنى  ئ‍ىنساندىن  كۈتۈش ،  پۈتۈن ئ‍ۈلۈم  .

51

تېما

135

يازما

1618

جۇغلانما

مۇنبەر شاھزادىسى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 54
يازما سانى:
135
تىللا:
1304
تۆھپە:
43
جەۋھەر يازما:
2
توردا:
43 سائەت
ئاخىرقى:
2015-10-28

نادىر تىما مىدالىمۇنبەر ئاتىسى

7#
ۋاقتى: 2015-10-15 11:35:36 | ئايرىم كۆرۈش
قىممەتلىك تېما ،ئەجرىڭىزگە تەشەككۈر...

160

تېما

1391

يازما

7946

جۇغلانما

ئالاھىدە باشقۇرغۇچى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 95
يازما سانى:
1391
تىللا:
4740
تۆھپە:
535
جەۋھەر يازما:
3
توردا:
485 سائەت
ئاخىرقى:
2016-1-6

سادىق ئەزائالاھىدە باشقۇرغۇچىكۆيۈمچان ئەزايازما يوللاش ئۇستىسىئالاھىدە شەرەپقىزغىن ئەزا

8#
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-10-25 21:23:13 | ئايرىم كۆرۈش
مارشال يوللىغان ۋاقتى  2015-10-8 20:12
فارابىينىڭ مىللەت تەۋەلىكىگە كەلسەك، قازاقلار  ئۇنى ئ ...

تۈرك ئالىم ، پروفېسسورلاردىن ئوكتاي سىنان ئوغلى مۇنداق دەيدۇ : « بىزنىڭ تارىخىمىزنىڭ ياخشى تەتقىق قىلىنىشى ئۈچۈن ئىنگىلىزچىنى بىلىدىغان ئەمەس ، ئۇيغۇرچىنى بىلىدىغان مىڭلىغان مۇتەخەسىسلەرنى يېتىشتۈرۈپ ئون مىڭلىغان ۋەسىقىلەرنى تەتقىق قىلدۇرۇش لازىم . » (تەتقىقاتچى يازغۇچى تۇرغاي تۈپەكچى ئوغلى : « پروفېسسور دوكتۇر ئوكتاي سىنان ئوغلى ۋە تۈركچە » ، 289 - 290 – بەتلەر ) ،« ئۇيغۇر تۈركلىرى دۇنيانىڭ ھازىرقى ۋەئۆتمۈشىدىكى ئەڭ بۇيۇك ، ئەڭ ئىنسانىي مەدەنىيىتىنى ياراتقان ئىدى . ئىنساننىڭ باياشاتلىغى ، ھۇزۇرى ۋە بەخت – سائادىتىنى ئاساس قىلغان دۆلەت ھاكىمىيىتى چۈشەنچىسىنى ئوتتۇرىغا قويۇپ يۇرت سورىغانلارمۇ ئۇيغۇرلاردۇر . باشقا تۈرك دۆلەتلىرى ۋە ئاخىرىدا ئوسمانلىقلارمۇ ھاكىمىيەت باشقۇرۇشنى ئۇلارنىڭ ئۇسۇلى بۇيىچە داۋاملاشتۇرغان . » ( شۇ كىتاپ ، 252 – بەت ) ، « تۈرك دۇنياسى ، ھەتتاپۈتكۈل ئىنسانلار ئۇيغۇرلارغا كۆپ جەھەتتىن قەرزدار . ئۇيغۇرلار ئەڭ بۇيۇك مەدەنىيەتلەرنى مەيدانغا كەلتۈرگەن . دۇنيا بۇيىچە ئىنساننىڭ بەخت –سائادەتلىك بولىشىنى ئالدىنقى رەتتە قويغان دۆلەت باشقۇرۇش ئېڭىنى ۋە تۈزۈلمىسىنى، نۇرغۇنلىغان سەنئەت ۋە تېخنىكىنى ، ئەڭ ئىلغار تېرىقچىلىق ۋە سۇغۇرۇش ۋە بوستانلاشتۇرۇش ئۇسۇللىرىنى ئۇلار ئىجات قىلغان . ئوسمانلىقنى ئۆز ئىچىگە ئالغان كېيىنكى تۈرك دۆلەتلىرىنىڭ بۇيۇك مۇۋاپپىقىيەتلىرى مانا شۇ ئۇيغۇرلاردىن كەلگەن... 20 يىل بۇرۇن ياپۇنىيىدىكى جىددىي ئىزدىنىشلىرىم جەريانىدا ياپۇنلارنىڭ دىققىتى قوزغالدى .ھازىر ئۇلار تەتقىقاتىنى باشلىۋەتتى . بىز ياپۇنلار بىلەن بىرلىشىپ «ئۇيغۇرلارنى تەتقىق قىلىش مەركىزى» نى قۇرىشىمىزلازىم . ئوسمانلىق ئارخىپ  بەلگىلىرىنى تەتقىق قىلىدىغان بىر بىلىم قوشۇنىنىڭ يېنىدا يەنە ئۇيغۇر تىلى ،يېزىغى ۋە تارىخى بۇيىچە كۆپلىگەن مۇتەخەسىسلەرنى تېزلىكتە يېتىشتۈرىشىمىز لازىم.» ( شۇ كىتاپ ، 283 – بەت )

تۈركىيە جۇمھۇرىيىتىنىڭ كونا مەدەنىيەت مېنىستىرى نامىك كەمال زەيبەك ئەپەندى مۇنداق دەيدۇ : « .... تۈركىيىدە قوللىنىلىۋاتقان ‹ئۇيغارلىق› دېگەن سۆزنىڭ ئەسلىسىمۇ ‹ئۇيغۇرلۇق› تۇر . .... « ھازىرقى زامان تارىخى » ئىنسانىيەت تارىخىنى ئەڭ كۆپ 6 – 7 مىڭ يىل كەينىگە قايتۇرۇپ سۈمەرلەر بىلەن باشلىنىدۇ . ... ئەمما تارىخنى تېخىمۇ كەينىگە سۈرىۋاتقان تەتقىقاتچىلارمۇ بار . مەسىلەن ، « مۇ » ( MU)ئۇيغارلىغى ناملىق ئىلمىي ماقالىنى كۆرىدىغان بولساق ، ئۇنىڭدا ، بۈگۈن ياشىۋاتقان دۇنيامىزغا 12 مىڭ يىل بۇرۇن ھاكىم بولغان ، دۇنيانى باشقۇرغان بىرئىمپېراتۇرلۇق بار بولۇپ ، ئۇنىڭ ئىسمى «ئۇيغۇر ئىمپېراتۇرلىغى»دىن ئىبارەت..... دېگەن ئۇلۇق ئىلمىي ھەقىقەت ئالاھىدە ئوتتۇرىغا قويۇلغان » ، « قوللىنا –قوللىنا ئۆگۈنۈپ قالغان ئاشۇ « ئۇيغارلىق » دېگەن سۆزگە بىر قاراپ باقايلىمۇ ؟ بۇنىڭ ئەسلىسى « ئۇيغۇرلۇق » تۇر . «ئۇيغۇرلۇق» دېگەن سۆز بىرئاز ئۆزگەرتىلىش ئارقېلىق مانا شۇنداق «ئۇيغارلىق» دېيىلىدىغان بولۇپ قالغان . ... بۇ ئۇيغۇرلار زادى كىم ؟... نىمە ئۈچۈن ئۇيغۇرلۇق ؟ چۈنكى ، مۇندىن 12 مىڭ يىل ئىلگىرى ئاسيا ۋەياۋرۇپانى ئۇيغۇرلار باشقۇرغان ۋە پۈتكۈل خەلقلەرگە «ئۇيغارلىق» نى ئېلىپ كەلگەن ئىدى .بىلىنگەن پۈتكۈل مەدەنىيەتلەرنىڭ تۇنجى مەنبىئىمۇ ئۇيغۇرلار ئىدى . ....ئاتا تۈرك نىمە دېدى ؟ خوش ، تارىخىي قاراشلىرىنى ئىلگىرى سۈرگەنلەر ئۇيغۇرلارنى نەگە باغلايدۇ ؟ جەيمز چېچۋود « مۇ ئۇيغارلىغى » دەيدۇ ۋە «مۇ قىتئەسى» قارىشىنى ئوتتۇرىغا قويىدۇ . ئاتا تۈركمۇ يۇقېرى قابىلىيىتى ، ئالاھىدە سەزگۈ كۈچى ۋە ھەقىقىي ئىلمىي تەھلىللىرى بىلەن ئۇيغۇرلارنىڭ ئاتىلىرىنىڭ ئوتتۇرا ۋە شەرقىي ئاسيادا ياشىغانلىغىنى ئوتتۇرىغا قويىدۇ . 50 مىڭ يىل بۇرۇن ئوتتۇرا ئاسيادا بىر–بىرىگە تۇتاش دېڭىزلاردىن تەركىپ تاپقان بىر ئىچكى دېڭىز بار ئىدى . بۇ ئىچكى دېڭىزنىڭ ئەتراپىدا كۆركەم بىر مەدەنىيەت ( ئۇيغارلىق ) بار ئىدى. بۇ ئۇيغارلىق ئامېرىكا قىتئەسىنى ئۆز ئىچىگە ئالغان ھالدا پۈتكۈل دۇنيانى ئىدارە قىلدى،تەسىرلەندۈردى ۋە ئۇيغارلىقنى تارقاتتى. .... »
( نامىك كەمال زەيبەك :« ئاناتولىيەگە قاچان كەلدۇق ؟ » )

مەشھۇر تارىخشۇناس مورگان ئەپەندى : «دۇنيا مەدەنىيىتىنىڭ ئاچقۇچى تارىم دەريا ۋادىسىغا كۆمۈگلۈكتۇر . قاچان شۇ ئاچقۇچ تېپىلىدىكەن ، دۇنيا مەدەنىيىتىنىڭ سىرىمۇ شۇ چاغدا ئېچىلىدۇ .» دەيدۇ.

رۇس ئالىمى كۇزنىتسوف : « ئوتتۇرا ئاسيانى دۇنيا مەدەنىيىتىنىڭ بىر ئوچىغى دەيدىكەنمىز، شۇ مەدەنىيەتنى ياراتقۇچىلار ئۇيغۇرلار ئىكەنلىگىنى ئونۇتماسلىغىمىز كېرەك .»دەپ ئالاھىدە ئىزاھلايدۇ .

يۇقارقى قىسقا بايانلار : ‹‹ ئۇيغۇرلار ۋە ئۇيغۇرتىل - يېزىغىنىڭ ئالەمشۇمۇل تارىخى رولى توغرىسىدا ›› دىگەن ماقالىدىن ئىلىندى.


ھەر قانداق مىللەت مىللىي تارىخىنى،ۋەتەن تارىخىنى بىلىش ۋە بۇنىڭدىن ئىپتىخارلىنىش ھوقۇقىغا ئىگە.بۇ تولىمۇ نورمال ئىنسانپەرۋەرلىككە ئۇيغۇن ئىنسانىي ھوقۇق قارشىدۇر.ھەر قانداق ۋاستىلەر بىلەن بۇ ھوقۇقنى بوغماق،ھاقارەتلىمەك ۋە بۇرمىلىماق زېمىن كېڭەيمىچىلىكى ۋە مىللىي شوۋىنىزىم ئالامىتى بولۇپ،ئومۇمىيلىق جەھەتتە پۈتكۈل ئىنسانىيەتكە ۋە مەدەنىيەتكە زىت زوراۋانلىقتۇر.مىللەتلەرنى مىللەتلەرگە،پۈتكۈل ئىنسانىيەتنى بىر-بىرگە قارشى قويۇش بىلەن مىللەتلەرنى،ئۇلارنىڭ قېرىنداشلىق ۋە مەدەنىيەت تۈركۈملۈك ئالاھىدىلىكلىرىنى،بۇلاردىن تەبئىي يوسۇندا كېلىپ چىقىدىغان ھوقۇقىي مۇمكىنلىكلىرىنى ئىنكار قىلىش ۋىجدانسىزلىق،ئادالەتسىزلىك ۋە قەستىكارلىق ھېسابلىنىشى لازىم.

ـ《قەدىمكى مەركىزى ئاسىيا》دىن

ئۇنتۇلغان ۋە يادىغا ئېلىشقا ئىدرىكى يەتمىگەن تارىخ،بىر يۇمىلاپلا ھاقارەتلەنگەن ۋە《ئىدارە قىلىش تاكتىكىسى》نىڭ پۇت قويۇش تاختىسى بولغان تارىخقا ئايلىنىپ قالغان!مېنڭىچە،تارىخ تەتقىقاتنىڭ ھەقىقىي ۋەزىپىسى ۋە نۇرانە مەسئولىيىتى كۆمۇلگەن تارىخنى تېخىمۇ كۆمۈپ تاشلاش،ئېچىلىپ قالغان قىسىمىنى بۇرمىلاش ئەمەس،بەلكى ئۇنى ئۆز ھەقىقىتىي،سالاھىيىتى بىلەن يورۇق دۇنياغا ئېلىپ چىقىشتۇر.

ـ《قەدىمكى مەركىزى ئاسىيا》دىن

تارىخ-تولىمۇ نازۇك ۋە قايتا-قايتا تاسقاپ تۇردىغان ئەگلەك!مىليون تىللا ياكى مىليون قوشۇن بىلەنمۇ تارىخنى ئالدىغىلى ياكى قورقۇتقىلى بولمايدۇ.

-《يىپەك يولىدىكى توققۇز ھېكمەت》دىن

نى ئىنسانلارنى كۆردۈم ئۇچىلىرىدا كىيىم يوق، نى كىيىملەرنى كۆردۈم ئىچلىرىدە ئىنسان يوق.

160

تېما

1391

يازما

7946

جۇغلانما

ئالاھىدە باشقۇرغۇچى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 95
يازما سانى:
1391
تىللا:
4740
تۆھپە:
535
جەۋھەر يازما:
3
توردا:
485 سائەت
ئاخىرقى:
2016-1-6

سادىق ئەزائالاھىدە باشقۇرغۇچىكۆيۈمچان ئەزايازما يوللاش ئۇستىسىئالاھىدە شەرەپقىزغىن ئەزا

9#
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-10-25 21:26:58 | ئايرىم كۆرۈش
تىلسىم يوللىغان ۋاقتى  2015-10-9 02:15
قورسىقى ئەمدى تويۇپتۇ ، شۇڭا تالىشىپ باقىدۇ . ئىدىيە ز ...

خاقانىيە تەلەپپۇزىدىكى 40مو يەرگە ئوغۇت بولغۇدەك ئىنكاس.....
نى ئىنسانلارنى كۆردۈم ئۇچىلىرىدا كىيىم يوق، نى كىيىملەرنى كۆردۈم ئىچلىرىدە ئىنسان يوق.

160

تېما

1391

يازما

7946

جۇغلانما

ئالاھىدە باشقۇرغۇچى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 95
يازما سانى:
1391
تىللا:
4740
تۆھپە:
535
جەۋھەر يازما:
3
توردا:
485 سائەت
ئاخىرقى:
2016-1-6

سادىق ئەزائالاھىدە باشقۇرغۇچىكۆيۈمچان ئەزايازما يوللاش ئۇستىسىئالاھىدە شەرەپقىزغىن ئەزا

10#
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-10-25 21:27:55 | ئايرىم كۆرۈش
قاراخان يوللىغان ۋاقتى  2015-10-15 11:35
قىممەتلىك تېما ،ئەجرىڭىزگە تەشەككۈر...

قىممەتلىك ۋاختىڭىزنى چىقىرىپ ئىنكاسقا قاتناشقانلىقىڭىزدىن خۇرسەنمەن.
نى ئىنسانلارنى كۆردۈم ئۇچىلىرىدا كىيىم يوق، نى كىيىملەرنى كۆردۈم ئىچلىرىدە ئىنسان يوق.
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى

قاماقخانا|يانفون نۇسخىسى|شىنجاڭ ئوقۇغۇچىلار تورى ( 新ICP备14001249号-1 )

GMT+8, 2017-4-28 07:10 , Processed in 0.155556 second(s), 34 queries .

Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team)

© 2001-2013 Comsenz Inc.

تېز ئىنكاس چوققىغا قايتىش سەھىپىگە قايتىش