- جۇغلانما
- 424

بايلىق- 342 دانە
شۆھرەت- 11 سەر
ئوقۇغۇچى
|
ئەسسەلامۇ ئەلەيكم كۈلكە، بۈگۈن ۋەدەم بويىچە مەخسۇس سىزنىڭ ھېكايىڭىزنى '"تىللىغىلى" كىردىم...
ھېكايىنىڭ مەزمۇنى ھەقىقەتەن بەلەن،ھەر بىر جۈمىلە ،مېھرى مۇھاببەت بىلەن سۇغۇرلۇپتۇ. بولۇپمۇ ئەسەرنىڭ چىنلىقى زىيادە گەۋدىلنىپتۇ. مېھرى مۇھاببەتنىڭ ئاساسلىق يىلتىز قانداشلىق،قېرىنداشلىق مۇناسىۋېتىدۇر.گۈلنىسا ئاپىنىڭ قىزلىرىنىڭ ئىككى يېتىم قېرىنداشقا ئۆچلىك قىلىشى تەبىي ،چۈنكى ھەر قانداق پەرزەنت ئۆز ئاتا ئانىسىنىڭ مېھرىدىن ئوڭچە بەھرىمان بولۇشنى ئىستەپ، ياتلارغا "《كۈنداشلىقى 》قوزغىلىدۇ، يەنە بىرى ‹مەن》 نىڭ يەڭگىسىنىڭ روھىي ھالىتى چۈنكى ئۇ يات ،شۇڭا يات بىر ئادەم ئۈچۈن بەدەل تۈلەشنى خالىمايدۇ، ئەگەر يەڭگە ئاكىسىغا ھەمدەم بولىشنى خۇشاللىق بىلەن خالىغان بولسا ئەسەرنىڭ چىنلىقىغا تەسىر يېتەتتى.
دېمەكچىكى،ھېكايە رېئال چىنلىققا باي، تەسىرلىكلىكى بىلەن مېھىر مۇھاببەتنى ئىپادە قىلىش ئارقىلىق ئوقۇرمەنلەرنى تەسىرلەندۈرۈش ،ۋە تەربىيلەش مەخسىتىگە يېتىپ، مەزمۇن جەھەتتە غەلبە قىلدى.ئەمدى ئەدەبىي ئەسەرنىڭ يەنە بىر خۇسىسىيىتى بولغان بەدىي چىنلىق، ئىپادىلەش مەسىلىسىدە ئازراق كەتكۈزۈپ قويۇلغان .بۇ ئەسەرنىڭ سىيوجىت قۇرۇلمىسى، ۋە ئىشلەتكەن تىل، دىئالوگلار بىلەن تەسىرلىك بىر بايان ماقالىسىغا ئوخشاپ قالغىلى تاس قالغان ،(بۇنداق دېسەم خاپا بولۇپ كەتمەڭ).
ھېكايە يازغۇچىنى ئالما ساتقۇچى،ھېكايىنى ئالما دېيىشكە بولىدۇ، ئەتراپىڭىزدا سىزدىن بۆلەك سىزگە ئوخشاش ئالما ساتىدىغانلار كۆپ . ھەممىسى ئوخشاش بولغان ئالمىنى يەنى قېرندشلىق مېھرى، ئەخلاق،مۇھاببەت قاتارلىق باش تېمىنى ساتىدۇ. مەسىلە،بۇ ئالمىلارنى يازغۇچنىڭ يۇقۇرى ماھارەت بىلەن خېرىدار لارغا (ئوقۇرمەنلەرنى )تۇنۇشتۇرۇش ۋە ئىپادىلەپ بېرىش. سىز بۇ ئالمىنى سېتىش ئۇسسۇلىڭىز باشقىلارغا ئوخشىماسلىقى،خېرىدارلارنى جەلىپ قىلالىشى،شۇنداقلا يۇقۇررى ئىپادىلەش ماھارىتى بىلەن ساتماقچى بولغىنىڭىزنىڭ ئالما ئىكەنلىكى خېرىدارلارغا بىلدۈرىشىڭىز كېرەك . (بۇ بەك مۇھىم ،باش تېمىنى ۋە دېمەكچى بولغىنىزنى ئېنىق ئىپادىلەش كېرەك ،بولمىسا مەغلۇپ بولغان بولىسىز).
يەنە بىرى تەسۋىر . سىز ھېكايە يازماقچى بولسىڭىز ، ئوبرازلارنىڭ،تىل،ۋە قىياپەت تەسۋىرلىرى ئارقىلىق ئوبرازنى 《تىرىلدۈرىشىڭىز 》كېرەك، يەنى دىئالوگلار ئوبرازلارنىڭ سالاھىتگە،مىجەزىگە ،مەدەنىيەت تەببىقىسىگە ماس كېلىشى كېرەك، مەدىنىيەت سەۋىيىسى تۆۋەن بىر ئادەم ئەدەبىيات مۇئەللىمىدىك پاساھەتلىك سۆزلىسە بولمايدۇ.
ئەسەردە ئاكىنىڭ چىراي قىياپەت تەسۋىرى ناھايىتى كەم، ئەسلى مۇشۇ يەر نۇقتىلىق تەسۋىرلەپ ئاكىنىڭ سۈرىتى ئوقۇغۇچىنىڭ كاللىسىدا غۇۋا بولسىمۇ ئەكىس ئەتتۈرۈپ بەرگەن بولسا ئاكىنىڭ ئوبرازى 《تىرىلىپ 》ئوبراز يارىتىش مۇۋاپىقىيەتلىك بولۇپ ،ئەسەرنىڭ بەدىيلىكى تېخىمۇ يۇقۇرى كۆتۈرلەتتى.
يەنە بىرى ئىملا ۋە سۆز ئىشلىتىش . پىشقان يازغۇچىلار بىلەن بىزدەك ھەۋەسكارلارنىڭ يەنە بىر پەرىقى ئىملا ۋە سۆز ئىشلىتىش. ئىملا بەك ئوقۇغۇچنىڭ ئەسەرگە بولغان تەسىراتىغا چوڭ تەسىر قىلىدۇ. سۆ ئىشلەتكەندا ئىشلەتكەن سۆزلەر ئامال بار كۆپ تەكرالانماسلىقى كېرەك ،بولمىسا بەدىيلىككە تەسىر يتىپ،ئوقۇرمەننى زېرىكتۈرىدۇ، باشتا ئىشلەتكەن سۆزنى ئىشلىتىشكە توغرا كەلسە ئامال بار ماس كېلىدىغان يېقىن مەنىلىك سۆزلەرنى ئىشلىتىش كېرەك، بۇنىڭ ئۈچۈن تىل بايلىقى مۇھىم، تىل بايلىقىنى يۇقۇرى كۆتۈرۈشنىڭ ئامالى شېئىرلارنى ۋە داڭلىق ئەسەرنى كۆپ ئۇقۇش.
يەنە بىرى سىيوۋجىت قۇرۇلمىسى،: ئەسەرنىڭ سىيوۋجىتى ئاساسەن تۈز سىزىقىلىق تەرتىپلىك بايان ئۇسسۇلىدا يېزىلغان، بۇنداق تەرتىپلىك بايان پەقەت مۇرەككەپ ۋەقەلىىكە ئىگە ئەسەرلەرنى يازغاندا ئاندىن ماس كېلىدۇ، بۇ ئەسەردە قۇرۇلمىسى يېنىك،بايان تۈسىنى ئالغان ئەسەرلەردە ئىشلىتىلسە ئەسەرنىڭ بەدىيلىكىگە تەسىر يېتىدۇ.
مەنمۇ بۇنداق سۆزلەپ كەتكىنىم بىلەن سىزچىلىكمۇ يازالمايمەن ،لېكىن ستىرىشىمەن، سىزمۇ ھەم شۇ 
بۇلار مېنىڭ قارشلىرىم ،ئازراق پايدىسى بولسا خۇش بولىمەن.
ئاخىرقى سۆزۈم بەك خوش بولدۇم، تەسىرلىك يېزىپسىز،...سىزگە ئۇتۇق تىلەيمەن. |
|
مەن كەلدىم دۇنياغا،بىر يېتىم كەلدى،ئاھ لېكىن كەلگەننى بىلمەيدۇ ھېچكىم....
|
|
|
|
|