مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1891|ئىنكاس: 11

ئىچكىردىكى سەرسان ھېسلار [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 35377
يازما سانى: 91
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3734
تۆھپە نۇمۇرى: 98
توردا: 279 سائەت
تىزىم: 2011-3-27
ئاخىرقى: 2013-5-17
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 06:45:38 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |


گۈلەن ۋە ئۆزباش ئېقىمى


ئەرك ئوغلان غۇلام


راستىنى دىسەم ئۇزۇندىن بېرى ئۇيغۇريېزىقچىلقىمىزدا ئۆزۈم زوقلانغىدە بىرەر ئەسەرنىڭ مەيدانغا كەلمەيۋاتىقىنى ئىچىمنىپۇشۇرۇپ يۈرەتتى.نىمىشقىدۇر دەپ ئويلاپمۇ كېتەتتىم.لىكىن قانائەتلەنگىدەك جاۋاپ تاپالماي قىينىلاتتىم. بەزىدە دوس_يارەنلەر بىلەن مۇنازىرلىشىپ قالاتتۇق.ئۇچىرايدىغان مۇئامىلەم"سەن تېخى بىرەر پارچە ئىلتىماسنى جايلاپ يازالمايسەن،باشقىلارنىڭ مىڭ بىر جاپادا ۋۇجۇدقا چىقارغان ئەسەرلىرنى ئۇنداق،مۇنداق دىيىشكە سالاھىتىڭ توشمايدۇ" دىگەن گەپلەر بولاتتى.ئويلاپ باقسام بىر كەملەردە يالقۇن رۇزى ئاكىمىزنىڭ مەمىتىمىن ھوشۇر،زۇردۇن سابىر...بىر قاتار كىشىلەرنىڭ ئەسەرلىرگە يازغان ئوبزۇرلىرىنى ئۈرۈمچى مەتبۇئاتلىرى باسقىلى ئۇنماي،قۇمۇل ئەدەبىياتى ژورنىلدا نەشىر قىلىنغانلىقى مەلۇم. مۇشۇ يېزىقچىلىق توغرىسىدا گەپ بولۇپ قالسائەتىراپىمدىكى دوسلۇرۇمنىڭ يالقۇن رۇزىنى"پۇتاقچى،قۇسۇرچى" دىيىشلىرى ئوغامنى قاينىتاتتى.بۇلارغۇ مەيلى،ئۈرۈمچىدىكى ئاشۇ مەتبۇئات ئورۇنلىرنىڭ ئوبزۇرچىلىققا ئىلىمى پوزىتسىيەدە بولماي يەكلىگەنلىكىنى قانداق چۈشەنگۈلۈك؟!ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ ئاقارتقۇچىللىرى،يەتەكلىگۈچىسى ھېسسابلىندىغان يازغۇچىللىرمىزنىڭ ئىللىمى پوزۇتسىيەدە بولمىغانلىقىنى قانداق چۈشەنگۈلۈك؟!مەن سۆيۈنگىدەك ئەسەرلەرنىڭ نىمىشقا مەيدانغا چىقمايدىغانلىقىنى مەن لۈشۈننىڭئ اۋۋال"چوقان" ئاندىن "تېڭىرقاش" دىگەن ئىككى كەلىمىگەيىغىنچاقلايتىم.ئەمما بۇنى گۈلەن" ھازىرقى يازغۇچىللىرمىز يەتمىش يىل ئاۋالقى لۈشۈننىڭ كاللىسىدا ئەسەر يېزىۋاتىدۇ" دەپ ئىنتايىن چۈشۈنىشلىك ئىپادىلەپ بەردى. يالقۇن رۇزى "مەن نىمىشقا ئوبزۇر يازىمەن" دىگەن ئوبزۇرلارتوپلىمىدا،ئوبزۇرچىنى دوختۇرغا،ئوبزۇرچىلىقنى كېسەل داۋالاشقا ئوخشاتتى.شۇنىڭدەئەدەبىي ئەسەرلىرمىزگە بىرقاتار دىئاگۈنىزلارنى قويۇپ ئۆتتى. بۇ بىر تەرەپتىىن مېنىڭ گۈڭگا سۇئاللىرىمنى يېشىۋىلشىمغا ياردەم بەرگەن بولسا، يەنە بىر تەرەپتىن ئىلھام،كۈچ بەردى.ئەلۋەتتە مەن ئوبزۇرچى ئەمەس.مەن ئۇقۇرمەن، زوقلانغۇچى،ئەڭ موھىمى مەن مىللىتىمنىڭ تەقدىرىگە كۆڭۈل بولگۈچى،ۋە بۇ يولدا ئىزدەنگۈچى،تەپەككۈرقىلغۇچى.شۇ ۋەجىدىن يازغۇچىللىرمىزنىڭ ئەسەرلىرنى ئالدىراپ ئوقۇيمەن ھەم ياقتۇراي-ياقتۇرماي ئۆزۈمنىڭ كۆز-قاراشلىرىمنى ئوتتۇرغا قويۇشقا ھەقلىق دەپ قارايمەن. بۇ مىسالى تاماق ئېتىشنى بىلمىگەن ئادەمنىڭمۇ تاماقنى "ئوخشىماپتۇ"،"يامان ئەمەس"،"ئوخشاپتۇ" دىگەندەك باھالارنى بەرگىنىگە ئوخشاش.بۇنىڭغابىز تەم سەزگۈمىزگە ئاساسەن شۇنداق باھالايمىز.ھەممە ئەدەم كىنو ئىشلىيەلمەيدۇيۇ،ئىشلەنگەن كىنونى" ياخشى-يامان ئىشلىنىپتۇ" دەپ ئايرىيالايدۇ.بۇمۇبىزنىڭ ئالغان زۇقۇمىزغا ئاساسەن بېرىلگەن باھا. ئۇلارنىڭ ئىنچىكە تەرەپلىرگەدىققەت قىلمايمىز ھەم قانداق دىققەت قىلىشنى بىلمەيمىز.ئۇنىڭ ئۇستىگە ھەربىرئادەمنىڭ زوقلىنىش نوقتىسى ئوخشاش بولمايدۇ. ئەمما بىر ئاشپەز تاماقنى باھالىشىخۇرۇچلىردىن تارتىپ دەملىنىشكىچە بولغان ئۇششاق تەپىسىلاتردىن باھالايدۇ. مانا بۇئوقۇرمەننىڭ باھاسى بىلەن ئوبزۇرچىنىڭ باھاسىدا پەرىق رۇشەن ئايرىغانلىقنىڭ مىسالى.


مەقسەتتكە ئۆتۈشتىن ئاۋال بەزى داڭلىق يازغۇچىللىرمىنىڭ ئەسەرلىرى ئۈستىدە ئالغان تەسىراتىمنى ئوتتۇرغا قويۇپ ئۆتۈشنى مۇۋاپىق كۆردۇم. بۇ مېنىڭ ئەسەرلەرگە بەگەن باھايىمنى يۇرىتىش ئۈچۈن ئەمەس، ئەڭ موھىمى ھازىرقى زامان يازغۇچىللىرىمىزۋە يېزىلدىغان ئەسەرلەدىن كۈتىدىغان ئۈمۈدىمنى بىلدۈرۈش.




بىرىنجى خىلدىكىسى مىللى ھېسداشلىققا تاينىپ قىممەت يارتىدىغان ئەسەرلەر                                                                                 


(مۇشۇ خىلدىكى پۈچەك ئەسەر يېزىۋاتقان بەزى ئۇششاق يازغۇچى ۋە تور چاممىللىرنىڭ ئەسەرلىرى تىلغا ئېلىشقا ئەرزىمەيدۇ دەپ قارايمەن).


بۇخىلدىكى ئەسەرلەر مىللىتىمىزنىڭ مىللى پىسخىكىسدىكى ئاقكۆڭۈللۈك،مېھرىبانلىق،ئاسان ھاياجانلىنىدىغان پىسخىكىسنى تۇتقاقىلدىغان ئەسەرلەر. يەنى پاجىئەنى ئەسەرنىڭ قىممەت نوقتىسى يارتىدىغانئەسەرلەر.ھەممىمىزگە مەلۇمكى،بىز بىراۋغا ياردەم بېرىشنى ئەلا بىلدىغان،بىراۋ تالاپەتكە ئۇچرىسا ئۇنىڭغا ھېسداشلىق قىلىش،ئۇنىڭ بىلەن تەڭ ئازاپلىنىشتەك ئورتاقلىشىش پىسخىكىسىغا ئىگە مىللەت.بۇ خىل ئەسەرلەر نەق مۇشۇ ھېسسى نوقتىمىزنى تۇتقا قىلىپ بىزنىڭ سۆيشىمىزگە، ياقتۇرۇپ ئوقۇشىمىزغا نائىل بولىدۇ. قىسقىسىبىزنىىڭ مۇشۇ خىل ھېسسى ئامىلىمىزنى غىدىقلاش ئارقىلىق قىممەت يارتىدۇ.لىكىن ئەھمىيتى سۇس،ياكى يوق دىيەرلىك. بۇخىل ئەسەرلەر ئەگرى-توقاي ئازاپلىق،ئېچىنىشلىق تۇرمۇشنى تەسۋىلەشنى ئاساسى گەۋدە قىلغان بولۇپ، بۇ خىل ئەسەرلەرنى يازدىغان يازغۇچىلارنىڭ ئىككى  ئەسىرنى ئوقىسىڭىزئۈچىنجى ئەسىرنىڭ تەقدىرىنىڭ قانداق بولدىغانلىقىغا يەكۈن چىقىرالايسىز. بۇ خۇددى ئۇيغۇر كىنوچىلقىمىزنىڭ نەتىجىسگە ئوخشاش. شۇنداق گۈزەل باشلىندۇ ئاخىرغا بېرىپ باش پۇرسىناژ  يا ئۆلىدۇ،يا ساقايماس كېسەل بولۇپ تۈگەيدۇ.ياكى تۇرۇپلا ئەگرى-توقاي تۇرمۇشقا تاشلىنىپ باشلىندۇ.ئاخىرغا بېرىپ مىڭ بىر جاپادا قەددىنى رۇسلاپ،ئەمدى ئۇھ دەي دىگەندە ،يەنە شۇ كېسەل ياكى ئۆلۈم!


ئىككىنجى خىلدىكىسى بولسا تارىخى نوقتىنىيۇرىتىشنى ئاساس قىلغان ئەدەبى ئەسەرلەر.


بۇ ئەسەرلەر يوقىلۋاتقان ئەجدات روھىنى ساقلاپ قېلىش ۋە ئەۋلاتلارغا يەتكۈزۈپ بېرىشنى ئۆزىگە مەقسەت ۋە مەسئۇليەت قىلغانئەسەرلەر. بۇ ئەسەرنىڭ مەقسىدى ۋە مەسئۇلىيتىلا مېنىڭ ۋە خەلقىمنىڭ،مىللىتىمنىڭ تۇيۇنماي كېلىۋاتقان تەلپىنى قاندۇرۇش ئۈچۈن،ھەربىر زاتنىڭ ئىلھام،مەدەت ۋە قوللاش بېرش تەقەززاسىنى رۇشەن ئىپادىلەپ بېردۇ.بۇ ئەڭ كۆپ توختىلىشقا تېگىشلىك نوقتابولسىمۇ. چامىمنىڭ چەكلىكلىكىدىن توختىلالمىدىم.


ئۈچۈنجىسى لۈشۈن ئېقىمىدىكى ھازىرقى زامان لۈشۈنچىلەرنىڭ "چوقانلىرى"


بۇللار ئاساسلىقى مىللەتنى سۆكۈش،مىللەتنى كەمسىتىشنى ئەسەر يېزىشنىڭ دەسمايىسى قىلپ ئەسەر يازدىغانلار.بۇلار  مۇشۇ خىل مەزمۇندا ئەسەريېزىپ،ئەدىبىياتچىلىقنى جان بېقىشنىڭ يولى قىلۋالغانلار.بۇلار" ئەدىبىيات تۇرمۇشنى چىنلىق بىلەنئەكىس ئەتتۈرۈشنى مەقسەت قىلدۇ" دەيدىغان ئاتالمىش "چوقانچى"لاردۇر.بۇلار ئەدبىياتنىڭ دانكودەك بىر قۇتقازغىنى، باشلامچىنى ۋۇجۇدقا كەلتۈرۈش ئۈچۈن خىزمەت قىلىسمۇ بولدىغانلىقىنى،ئەدەبىياتنىڭ باشلامچىلىق ،ئاقارتىشچانىلىق، ھەتتابىر مىللەتنىڭ ئىجدىمائى كەيپىياتىدا كېچە بىلەن كۈندۈزدەك پەرىق ھاسىل قىلالايدىغان تەرپىنى نەزەردىن ساقىت قىلغۇچىلاردۇر. بۇلارنى قانداق تەسۋىرلەشنى بىلمىدىم، مۇنداقچىلا ئېيىتسام ، بىرى قورسۇقىنى تۇتۇپ بۇ يېرىم ئاغرىۋاتىدۇ دىسە،يەنە بىرى قوپۇپ قورسۇقۇڭ ئاغرىۋېتىپتۇ دىگۈچى بىلەن ئوخشاش. شۇڭا بۇلارنى ئەدەبىياتچى دەپ كەتكىلىمۇ بولمايدۇ. ئەگەرچەندە دوختۇر بولسا،ئاغرىش ئالامەتلىدىن ئۇنىڭ قانداق دورا يىيىشنى تەۋسىيە قىلغان بولىدۇ. يازغۇچىللىرمىزمۇ دوختۇركەبى ئاغرىق ئازاۋىدا ئىڭراۋاتقان خەلقىمىزگە دورا سۈپەت ئەسەرلەرنى سۇنسا ئاندىن قىممىتى بۈيۈكلىككە يېتىدۇ. كېسەلنى ھازىر ھەممە ئادەم دەپ بېرەلەيدىغان بوپ كېتتى.بۇلارنىڭ ئەڭ قورقۇنۇچلۇق تەرپى شۇ بولدىكى،يەككىلىك ئۈستىدىكى ئىللەتلەرنى مىللەت ئۈستىگە يۈكلەپ، مىللىتىمىزنى ئۆز-ئارا يىرگىندىغان، قاچىدىغان،ئىشەنمەيدىغان ۋەھاكازالار....ھالەتكە كېلتۈرۈپ قويۋاتىدۇ. بۇنى گۈلەن يازمىسىدىكى ئەمىلى مىساللاردىن كۆرۋالسىڭىز بولىدۇ.بۇلارنىڭ ئەسەرلىرىنىڭ مېنىڭ نەزىرىمدە سېرىق چاقىچىلىك قىمىمتىمۇ ئەھمىيتىمۇ يوق!


تۆتىنجى خىلدىكىسى بولسا گۈلەن ۋە ئۆزباش ئېقىمىدىكىلەر


بۇ ماۋزۇ بەلكىم سىلەر قىززىق تۇيۇلغاندۇ. لىكىن بۇ ئېھتىياجنىڭ زۆرۈر ۋە تەخىرسىزلىكىدىن ئوتتۇرغا چىققان ئېقىم. مەنمۇ تىللىسام،سۆكسەم مىللەتنى،سىزمۇ تىللىسىڭزى،سۆكسىڭىز مىللەتنى، دىخانمۇ،كادىرمۇ تىللىسا،سۆكسەمىللەتنى، ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچى،زىيالى-ھۆنەرۋەنمۇ تىللىسا،سۆكسە  بۇ مىللەتنى . كىم ماختايدۇ؟ كىم بىزگە ئىشەن –ئۈمۈد بەخىش ئېتىدۇ؟ كىم بىزگە توغرا يولنى كۆكۈستىپ بېرىدۇ؟يېتەكلەپ ماڭدۇ؟ مۇشۇئېھتىياج گۈلەن ۋە ئۆزباشتىن ئىبارەت سەگەك زىيالىلارنى ئوتتۇرغا چىقىرۋىدى،ئەگەشكۈچىلەر بۇ ئىككى باشنى "ئاق تاغلىق"ۋە"قارا تاغلىق "  قىلىپ ئىككى ئېقىمغا بولىۋالدۇق.ئەمىليەتتەخەلقىمىزنى تەشنالىقىنى قاندۇرۇش ئۈچۈن ئېقىۋاتقان بىرلا ئېقىن ئىدى،ئۆستەڭ چېپىپ ئىككىگە بۆلىۋالدۇق.بىرىنى يەنە بىرىنىڭ سۈينى ئىچكۈچىلەر تۇزلۇق دەپ قوپتۇق. تامام،مەقسەدكەيوتكەلسەك، بۇ ئېقىم زىيالى قاتلىمىنى چۆرىدىگەن ھالدا ئويغۇنىشنى تەشەببۇس قىلغۇچىلاردۇر. ئەڭ موھىمى بىزنىڭ قىلالايدىغانلىرمىزنى كۆرسۈتۈپ بېرىش ۋە قىلشقاھەركەت،جۇرئەت قىلىشقا چاقىرىق قىلىشتىن ئىبارەت. تېخىمۇ موھىمۇ ئۆزىمىزنىڭ كىشىلىك قەدىرى-قىممىتىمىزنى تونۇتۇش ۋە بۇنىڭ ئۈچۈن قانداق قىلشىمىز كېرەكلىكىنى  بىلدۈرۈشتۇر.مەسلەن ئۆزباش"سەگەك زىيالىلارغا يېڭى يىللىق ئوچۇق خەت" دىگەن ئەسىردە"مەن ئۆزۈم قۇربىتىم يېتىدىغان دائىردە خەلقىم ئۈچۈن يەنە نىمە ئەمەلىي ئىشلارنى قىلىپ بېرەلىشىم مومكىن؟ مەن ۋەتەننى،خەلىقنى سۆيۈش ئۇسۇلىدا ئويلىنىشىم كېرەكمۇ يوق؟"دىگەن سۇئالنى ئويلىنىپ بېقىشنى تەشەببۇس قىلىش بىلەن باشلايدۇ ۋە گۈلەن دەل قانداق تەپپككۈر قىلىش،نىمىلەرنى قىلىشنى كونكىرىت كۆرسىتىپ بەرگىچىدۇر.  "...خىرىسلىق بىر دەۋىردە ياشاۋاتقان ئۇيغۇر ئىجدىمائى پەن زىيالىلىرنىڭ تار ئىمكانىيەت ئىچىدە يەنە قانداق ئىلمى ئەمگەكلەرنى قىلالايدىغانلىقى ۋە قىلشى كېرەكلىكى ھەققىدە سەمىمى دەۋەت بار، پىكىريولنى ۋە ئىز دىنىش يولنى ئىسلاھ قىلىش،مۇنازىرگە،تەنقىدكە،ئىلمى ئەمگەككە،تەخىرسىز ئىجدىمائي مەسىللەرگە تۇتقان پوزۇتسىيسىمىزنى دەڭسەپ كۆرۈش ھەققىدەچاقىرىق بار" دەپ بىزنى ئىجدىمائى مەسىللەرگە ئىللمى پوزۇتسىيە تۇتىش بىلەن بىرگە ئەمىليەتچان بولۇشقا دەۋەت قىلدۇ.بۇ يەردىكى تار دائىردىكى قىلالايدىغان ۋەقىلشىمىز زۆرۈر بولغان مەسسىللەر ،گۈللەن ئەسىردىكى "بىزنىڭ ھەق ھوقۇقلىرمىز"نى تونۇپ يېتىشىمىز ۋە تەلەپ قىشىمىز بىلەن بىردەك. يەنى ئۆزباش بولسا"مۇختەرمەخسۇت،ئابدىراخمان ئەبەي،،پولات ھېزۋۇللاھ،رىياسەتچى ئابلەت ئابدۇرېھىم،نەشىرياتسودىگىرى ئەركىن ئىبراھىم" قاتار جەميەتنىڭ بولۇپمۇ مىللىتىمىزنىڭ ئىجدىمائىي ئاڭ ساپاسىنىڭ ئۆزگۈرشىدە تۈرۈتكىلىك رول ئوينايدىغان كىشىلەرنىڭ مىللى مەسئۇلىيتىنى بىلدۈرۈپ قويۇش ئۈچۈن ئۇلارغا خەت يېزىشنى چاقىرىق قىلىدۇ. ئەلۋەتتەبۇ بىر ياكى ئىككى ئادەمنىڭ پىكىر بېرشى بىلەن پۈتىدىغان ئىش بولسا بۇيەردە تىلغائېلىپ ئولتۇرمايتى. بۇ بىر ئۇزۇن مەزگىللىك جامائەت ئاۋازىنىڭ توپلىنىشى داۋاملىشىشى بىلەن بارلىققا كېلدىغان ئىجدىمائىي سىياسى ھوقۇق!بىر كويچەنگە كونۋىرتبىلەن ماركا ئەپ ئاشۇلارغا خەت يېزىشىڭىز، بىر يەرگە كېلۋىلىپ مىللەتنىسۆكىنىڭىزدىن مىڭ ئەۋزەل.قۇرۇق پاراڭ سالغىلىمۇ ئادەم لازىم،شۇندىمۇ سۆزلەپبولۇپلا كىچىككىنە ئەمىلىي ھەركەت قىلىپ قويۇڭ.ھەممىمىزنىڭ تامچىسى نوپۇزلۇق كىشلەرنىڭ كۆلىگە قۇيۇلسا تولۇپ تاشىدۇ!


ئۆزباش ئېقىمىنى شەكىللەندۈرگۈچىلەر بولسا يۆسۈپ ئىلياسنىڭ"ئېغىر تىنىقلار" دىگەن تارىخى رومانىدىكى" قۇللۇقتا تۇغۇلغان ئەۋلاتلارغا شۇ قۇللۇقنىڭ ئۆزى ئادەم ھاياتىدىكى تەبئىي ئەھۋالدەك سېزىشى مومكىن ۋە ئۇنى ئۇلارنىڭ ھېچقاچان قولدىن چىقارغۇسى كەلمەيدۇ " دىگەن جۈملىسى بىلەن ئىپادىلەش مومكىن. چۈنكى بىز تېخى يەرلىك ئېكىسپالاتسىيەدىن قۇتۇلغىنىمىزيوق. دولىتىمىز بەرگەن ئاپتۇنۇمىيە ھوقۇقى ئەمىلەشتۈرۈلگىنى يوق."ھوقۇقۇقخۇداچىلىق" ئېڭىدىن ھالقىغىنىمىز يوق!يەنە بىر سەۋەب،ئۇزۇن مەزگىل دىننى ئۆزنەپسانىيتىنىڭ قورالى قىلۋالغان نەپسانىيەتچىلەرنىڭ قالدۇرغان" دىننى"تەسىرى. بۇ دىنىمىزدىن تانغانلىقمۇ ئەمەس، دىن بىزنى مۇشۇ ھالغا قويدى دىمەكچىمۇئەمەس. دىن بىلەن پەننى توقۇنۇشتۇرۇپ تەپەككۇر قىلدىغان ھېسسى دىننى ئاڭغا ئىگەشەخىسلەرنى بىلدۈرمەكچى. بۇ خىلدىكى كىشىلەر گۈلەن تەشەببۇس قىلۋاتقان ئەركىنلىكنىدىنسىزلىق،يەرلىك ئادالەتسىزلىكنى تۈگىتىشنى سەۋرىسىزلىك دەپ قارايدۇ. ئۇلارچەبولغاندا،بىزنىڭ بۇ تەلەپلىرمىز ھازىرىقى سىياسەتنى تېخىمۇ چىڭتىۋىتىشى،ھازىرئېرشىۋاتقانلىرمىزنى يۈتتۈرىشىدىن دېرەك بېردۇ. ئەمما ئۆزباش تەكىتلەۋاتقان"چەكلىك دائىردە قىلالايدىغانلىرىم " بىلەن گۈلەننىڭ مەقسەت بىردەكلىكىنى ئىنكارقىلدۇ. بۇ يەردە ئالاھىدە ئەسكەرتىپ ئۆتىمەنكى،ھەق-ھوقۇقلىرمىزنى تەلەپ قىلىشنى تەشەببۇس قىلۋاتقان ۋە چاقىرىق قىلۋاتقانلارنىڭ ھەممىسى ئۇستىمىزدىن سىياسەت يۈرگىزىۋاتقان سىياسى ھۆكۈمداردىن،يەنى سوتسىيالىستىك كومپارتىيەرەھبەرلىكىدىكى جوڭگۇ ھۆكىمىتىمىز رەھبەرلىردىن تەلەپ قىلۋاتىمىز. بۇتەشەببۇسچىلارنىڭ ھېچقانداق سىياسى ئايرىمچىلىق تېرغىنى ئەمەسلىكىنىڭ پولاتتەكپاكىتى! بىز ھۆكۈمىتىمىزدىن، ئادالەتسىز يۈرگۈزلىۋاتقان يەرلىك ھۆكۈمدارلىق ئۇستىدىن ئادەلەت تەلەپ قىلشىقا ھەقلىق!يەنى ھۆكىمىتىمىزنىڭ ئادالىتىنى دەپسەندەقىلغان يەرلىك ھوقۇق پەرەسلەرنىڭ ئۈستىدىن قىلىنغان شىكايەت! شۇڭا بىز ئىدىيەقۇلچىلىقىمىزنى تۈگىتىشىمىز كېرەك.


گۈلەن بولسا ئىنسان ئەركىنى ئاساسى گەۋدە قىلغان ھالدا،ئاۋالئۆزنىڭ بىر قىممىتى بار ئىنسان ئىكەنلىكىنى ھېس قىلدۇرىشقا تىشىدۇ ۋە بۇ خىلمەيدانىنى ئۆزىمىزنى كەمسىتمەسلىك،مىللەتتىن زارلىماسسىلىقنى تەشەببۇس قىلىش بىلەنبىرگە  خاھىشىڭ بويۇنچە ياشا، ئەممائۆكۈنمەيدىغان خاھىش تىكلىشىڭىنى تەشەببۇس قىلىش ئارقىلىق ئىپادىلەيدۇ.يەنى مىللىئىپتىخارلىق تۇيغۇسىنى ئويغۇتىش ئۈچۈن كۈچەيدۇ.بۇ خىل ئىپتىخارلىق بىزنىئى شەنمەسلىكتىن ئىشەنچكە،ئىتپاقلىشالماسلىقتىن ئىتپاقلىشىشقا،ئۈمۈدسىزلىكتىن ئۈمۈدكە،قىلالماسلىقتىن قىلىشقا قادىر قىلىدۇ.ھالبۇكى،جەميەتنىڭ ھەرقايسى قاتلاملىرغا چوڭقۇر يىلتىز تارتقان ئۆكسۈنىش، زارلاش قاقشاش سادالىرى بۇ ھۆر جەميەت قۇرۇش چاقىرىقلىرنىى بېسىپ كېتىۋاتىدۇ. ئەلۋەتتە بۇ ناھايىتى ئۇزۇن مەزگەىللىك تىرشىش ئارقىلىق ئەمەلگە ئاشىدۇ.


گۈلەن ئېقىمىنى شەكىلندۈرگەنلەرنىڭ سەۋەب-ئامىلى بولسا دىندىن ئاغرىنىش،مۇسۇلماندىكى تارتىۋاتقان زۇلۇمنى دىننى سەۋەبتىن دەپ چۈشىنىشىدە. يەنى نادانلىقنى كەلتۈرۈپ چىقارغان ئاساسلىق ئامىل دىننى چەكلىمە دەپ قارشتۇر. بۇنۇ يۇقىردا دىيىلگەندەك دىن بىلەن پەننى توقۇنۇشتۇرۋېلىش ئېڭىنىڭ جۈملىسىدىندۇر. پەرقى دىننى پەندىن ئايرىۋىتىشنى مەنزىل قىلدۇ.(بۇ يەردە ئۆزباش بىلەن گۈلەننى دىمەكچى ئەمەسمەن، ئەگەشكۈچىلەرنىڭ ئىككى ئېقىم ھاسىل قىلىپ ئىنكاسيېزىشىنى نەزەردە تۇتىۋاتىمەن).يەنە بىر سەۋەب بولسا ناھەقچىلىكنى تونۇپ يەتتى،ئەمما چىقىرالماي تۇرغىنىدا گۈلەننىڭ دادىللىق بىلەن قەلەم تەۋرىتىشى، بۇئېقىمدىكىلەرگە خۇددى ئىزدەۋاتقان نەرسىسىنى تاپقاندەك تۇيغۇ بەردى. بۇنىڭغا دەل گۈلەننىڭ ئەركىنلىك تەشەببۇسى،كىشىلىك قەدرى قىممەت ئەركىلىك شۇئارى گۇۋاھ بولدۇ.


ئومۇمەن مەقسەت –مۇددا بىر ئېقىننى ئىككىگەبولۋىتىش ئاقىلانىلىك ئەمەس.

مەنبە:قەلمىم

2012-يىلى12-ئاينىڭ 2-كۈنى






بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   zvmrat تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-2 10:23 PM  


ئۇلۇغ اللاھتىن كۆڭلىمىزگە ئىنس

ئالىي ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 120
يازما سانى: 12722
نادىر تېمىسى: 8
مۇنبەر پۇلى : 31722
تۆھپە نۇمۇرى: 2986
توردا: 4654 سائەت
تىزىم: 2010-5-20
ئاخىرقى: 2015-5-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 09:43:00 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
خەت نۇسقىسىنى تونۇماپتۇ مۇنبەر، خېتىڭىزنى ئوقۇغىلى بولمىدى،مەن مەن تېمىڭىزنى  ۋوردقا  كۆچۈرۈپ،ئەلكاتىپ تور توم شەكلىدە ئۆزگەرتىپ قويدۇم،باشقۇرغۇچىمۇ خەت شەكلىگە دىققەت قىلمايلا تەستىقلاپتۇ تېمىڭىزنى....
بۇ ئۆزگەرتىلگگن خەت شەكلى،مانى ئوقۇغۇلى بولىدۇ....



گۈلەن ۋە ئۆزباش ئېقىمى



ئەرك ئوغلان غۇلام


راستىنى دىسەم ئۇزۇندىن بېرى ئۇيغۇريېزىقچىلقىمىزدا ئۆزۈم زوقلانغىدە بىرەر ئەسەرنىڭ مەيدانغا كەلمەيۋاتىقىنى ئىچىمنىپۇشۇرۇپ يۈرەتتى.نىمىشقىدۇر دەپ ئويلاپمۇ كېتەتتىم.لىكىن قانائەتلەنگىدەك جاۋاپتاپالماي قىينىلاتتىم. بەزىدە دوس_يارەنلەر بىلەن مۇنازىرلىشىپ قالاتتۇق.ئۇچىرايدىغانمۇئامىلەم"سەن تېخى بىرەر پارچە ئىلتىماسنى جايلاپ يازالمايسەن،باشقىلارنىڭمىڭ بىر جاپادا ۋۇجۇدقا چىقارغان ئەسەرلىرنى ئۇنداق،مۇنداق دىيىشكە سالاھىتىڭتوشمايدۇ" دىگەن گەپلەر بولاتتى.ئويلاپ باقسام بىر كەملەردە يالقۇن رۇزىئاكىمىزنىڭ مەمىتىمىن ھوشۇر،زۇردۇن سابىر...بىر قاتار كىشىلەرنىڭ ئەسەرلىرگە يازغانئوبزۇرلىرىنى ئۈرۈمچى مەتبۇئاتلىرى باسقىلى ئۇنماي،قۇمۇل ئەدەبىياتى ژورنىلدانەشىر قىلىنغانلىقى مەلۇم. مۇشۇ يېزىقچىلىق توغرىسىدا گەپ بولۇپ قالسائەتىراپىمدىكى دوسلۇرۇمنىڭ يالقۇن رۇزىنى"پۇتاقچى،قۇسۇرچى" دىيىشلىرىئوغامنى قاينىتاتتى.بۇلارغۇ مەيلى،ئۈرۈمچىدىكى ئاشۇ مەتبۇئات ئورۇنلىرنىڭئوبزۇرچىلىققا ئىلىمى پوزىتسىيەدە بولماي يەكلىگەنلىكىنى قانداقچۈشەنگۈلۈك؟!ئۇيغۇر مىللىتىنىڭ ئاقارتقۇچىللىرى،يەتەكلىگۈچىسى ھېسسابلىندىغانيازغۇچىللىرمىزنىڭ ئىللىمى پوزۇتسىيەدە بولمىغانلىقىنى قانداق چۈشەنگۈلۈك؟!مەنسۆيۈنگىدەك ئەسەرلەرنىڭ نىمىشقا مەيدانغا چىقمايدىغانلىقىنى مەن لۈشۈننىڭئاۋۋال"چوقان" ئاندىن "تېڭىرقاش" دىگەن ئىككى كەلىمىگەيىغىنچاقلايتىم.ئەمما بۇنى گۈلەن" ھازىرقى يازغۇچىللىرمىز يەتمىش يىل ئاۋالقىلۈشۈننىڭ كاللىسىدا ئەسەر يېزىۋاتىدۇ" دەپ ئىنتايىن چۈشۈنىشلىك ئىپادىلەپبەردى. يالقۇن رۇزى "مەن نىمىشقا ئوبزۇر يازىمەن" دىگەن ئوبزۇرلارتوپلىمىدا،ئوبزۇرچىنى دوختۇرغا،ئوبزۇرچىلىقنى كېسەل داۋالاشقا ئوخشاتتى.شۇنىڭدەئەدەبىي ئەسەرلىرمىزگە بىرقاتار دىئاگۈنىزلارنى قويۇپ ئۆتتى. بۇ بىر تەرەپتىىنمېنىڭ گۈڭگا سۇئاللىرىمنى يېشىۋىلشىمغا ياردەم بەرگەن بولسا، يەنە بىر تەرەپتىنئىلھام،كۈچ بەردى.ئەلۋەتتە مەن ئوبزۇرچى ئەمەس.مەن ئۇقۇرمەن، زوقلانغۇچى،ئەڭموھىمى مەن مىللىتىمنىڭ تەقدىرىگە كۆڭۈل بولگۈچى،ۋە بۇ يولدا ئىزدەنگۈچى،تەپەككۈرقىلغۇچى.شۇ ۋەجىدىن يازغۇچىللىرمىزنىڭ ئەسەرلىرنى ئالدىراپ ئوقۇيمەن ھەمياقتۇراي-ياقتۇرماي ئۆزۈمنىڭ كۆز-قاراشلىرىمنى ئوتتۇرغا قويۇشقا ھەقلىق دەپقارايمەن. بۇ مىسالى تاماق ئېتىشنى بىلمىگەن ئادەمنىڭمۇ تاماقنى "ئوخشىماپتۇ"،"يامانئەمەس"،"ئوخشاپتۇ" دىگەندەك باھالارنى بەرگىنىگە ئوخشاش.بۇنىڭغابىز تەم سەزگۈمىزگە ئاساسەن شۇنداق باھالايمىز.ھەممە ئەدەم كىنو ئىشلىيەلمەيدۇيۇ،ئىشلەنگەن كىنونى" ياخشى-يامان ئىشلىنىپتۇ" دەپ ئايرىيالايدۇ.بۇمۇبىزنىڭ ئالغان زۇقۇمىزغا ئاساسەن بېرىلگەن باھا. ئۇلارنىڭ ئىنچىكە تەرەپلىرگەدىققەت قىلمايمىز ھەم قانداق دىققەت قىلىشنى بىلمەيمىز.ئۇنىڭ ئۇستىگە ھەربىرئادەمنىڭ زوقلىنىش نوقتىسى ئوخشاش بولمايدۇ. ئەمما بىر ئاشپەز تاماقنى باھالىشىخۇرۇچلىردىن تارتىپ دەملىنىشكىچە بولغان ئۇششاق تەپىسىلاتردىن باھالايدۇ. مانا بۇئوقۇرمەننىڭ باھاسى بىلەن ئوبزۇرچىنىڭ باھاسىدا پەرىق رۇشەن ئايرىغانلىقنىڭمىسالى.

مەقسەتتكە ئۆتۈشتىن ئاۋال بەزى داڭلىقيازغۇچىللىرمىنىڭ ئەسەرلىرى ئۈستىدە ئالغان تەسىراتىمنى ئوتتۇرغا قويۇپ ئۆتۈشنىمۇۋاپىق كۆردۇم. بۇ مېنىڭ ئەسەرلەرگە بەگەن باھايىمنى يۇرىتىش ئۈچۈن ئەمەس، ئەڭموھىمى ھازىرقى زامان يازغۇچىللىرمى زۋە يېزىلدىغان ئەسەرلەدىن كۈتىدغان ئۈمۈدىمنىبىلدۈرۈش.


بىرىنجى خىلدىكىسى مىللى ھېسداشلىققا تاينىپقىممەت يارتىدىغان ئەسەرلەر                                                                                 

(مۇشۇ خىلدىكى پۈچەك ئەسەر يېزىۋاتقان بەزىئۇششاق يازغۇچى ۋە تور چاممىللىرنىڭ ئەسەرلىرى تىلغا ئېلىشقا ئەرزىمەيدۇ دەپقارايمەن).

بۇخىلدىكى ئەسەرلەر مىللىتىمىزنىڭ مىللىپىسخىكىسدىكى ئاقكۆڭۈللۈك،مېھرىبانلىق،ئاسان ھاياجانلىنىدىغان پىسخىكىسنى تۇتقاقىلدىغان ئەسەرلەر. يەنى پاجىئەنى ئەسەرنىڭ قىممەت نوقتىسى يارتىدىغانئەسەرلەر.ھەممىمىزگە مەلۇمكى،بىز بىراۋغا ياردەم بېرىشنى ئەلا بىلدىغان،بىراۋتالاپەتكە ئۇچرىسا ئۇنىڭغا ھېسداشلىق قىلىش،ئۇنىڭ بىلەن تەڭ ئازاپلىنىشتەكئورتاقلىشىش پىسخىكىسىغا ئىگە مىللەت.بۇ خىل ئەسەرلەر نەق مۇشۇ ھېسسى نوقتىمىزنىتۇتقا قىلىپ بىزنىڭ سۆيشىمىزگە، ياقتۇرۇپ ئوقۇشىمىزغا نائىل بولىدۇ. قىسقىسىبىزنىىڭ مۇشۇ خىل ھېسسى ئامىلىمىزنى غىدىقلاش ئارقىلىق قىممەت يارتىدۇ.لىكىنئەھمىيتى سۇس،ياكى يوق دىيەرلىك. بۇخىل ئەسەرلەر ئەگرى-توقاي ئازاپلىق،ئېچىنىشلىقتۇرمۇشنى تەسۋىلەشنى ئاساسى گەۋدە قىلغان بولۇپ، بۇ خىل ئەسەرلەرنى يازدىغانيازغۇچىلارنىڭ ئىككى  ئەسىرنى ئوقىسىڭىزئۈچىنجى ئەسىرنىڭ تەقدىرىنىڭ قانداق بولدىغانلىقىغا يەكۈن چىقىرالايسىز. بۇ خۇددىئۇيغۇر كىنوچىلقىمىزنىڭ نەتىجىسگە ئوخشاش. شۇنداق گۈزەل باشلىندۇ ئاخىرغا بېرىپباش پۇرسىناژ يا ئۆلىدۇ،يا ساقايماس كېسەل بولۇپ تۈگەيدۇ.ياكى تۇرۇپلا ئەگرى-توقاي تۇرمۇشقا تاشلىنىپ باشلىندۇ.ئاخىرغا بېرىپ مىڭ بىر جاپادا قەددىنى رۇسلاپ،ئەمدى ئۇھ دەي دىگەندە ،يەنە شۇ كېسەل ياكى ئۆلۈم!

ئىككىنجى خىلدىكىسى بولسا تارىخى نوقتىنىيۇرىتىشنى ئاساس قىلغان ئەدەبى ئەسەرلەر.

بۇ ئەسەرلەر يوقىلۋاتقان ئەجدات روھىنى ساقلاپقېلىش ۋە ئەۋلاتلارغا يەتكۈزۈپ بېرىشنى ئۆزىگە مەقسەت ۋە مەسئۇليەت قىلغانئەسەرلەر. بۇ ئەسەرنىڭ مەقسىدى ۋە مەسئۇلىيتىلا مېنىڭ ۋە خەلقىمنىڭ،مىللىتىمنىڭتۇيۇنماي كېلىۋاتقان تەلپىنى قاندۇرۇش ئۈچۈن،ھەربىر زاتنىڭ ئىلھام،مەدەت ۋە قوللاشبېرش تەقەززاسىنى رۇشەن ئىپادىلەپ بېردۇ.بۇ ئەڭ كۆپ توختىلىشقا تېگىشلىك نوقتابولسىمۇ. چامىمنىڭ چەكلىكلىكىدىن توختىلالمىدىم.

ئۈچۈنجىسى لۈشۈن ئېقىمىدىكى ھازىرقى زامانلۈشۈنچىلەرنىڭ "چوقانلىرى"

بۇللار ئاساسلىقى مىللەتنى سۆكۈش،مىللەتنىكەمسىتىشنى ئەسەر يېزىشنىڭ دەسمايىسى قىلپ ئەسەر يازدىغانلار.بۇلار  مۇشۇ خىل مەزمۇندا ئەسەريېزىپ،ئەدىبىياتچىلىقنىجان بېقىشنىڭ يولى قىلۋالغانلار.بۇلار" ئەدىبىيات تۇرمۇشنى چىنلىق بىلەنئەكىس ئەتتۈرۈشنى مەقسەت قىلدۇ" دەيدىغان ئاتالمىش "چوقانچى"لاردۇر.بۇلار ئەدبىياتنىڭ دانكودەك بىر قۇتقازغىنى، باشلامچىنى ۋۇجۇدقا كەلتۈرۈش ئۈچۈنخىزمەت قىلىسمۇ بولدىغانلىقىنى،ئەدەبىياتنىڭ باشلامچىلىق ،ئاقارتىشچانىلىق، ھەتتابىر مىللەتنىڭ ئىجدىمائى كەيپىياتىدا كېچە بىلەن كۈندۈزدەك پەرىق ھاسىلقىلالايدىغان تەرپىنى نەزەردىن ساقىت قىلغۇچىلاردۇر. بۇلارنى قانداق تەسۋىرلەشنىبىلمىدىم، مۇنداقچىلا ئېيىتسام ، بىرى قورسۇقىنى تۇتۇپ بۇ يېرىم ئاغرىۋاتىدۇ دىسە،يەنە بىرى قوپۇپ قورسۇقۇڭ ئاغرىۋېتىپتۇ دىگۈچى بىلەن ئوخشاش. شۇڭا بۇلارنىئەدەبىياتچى دەپ كەتكىلىمۇ بولمايدۇ. ئەگەرچەندە دوختۇر بولسا،ئاغرىش ئالامەتلىدىنئۇنىڭ قانداق دورا يىيىشنى تەۋسىيە قىلغان بولىدۇ. يازغۇچىللىرمىزمۇ دوختۇركەبى ئاغرىقئازاۋىدا ئىڭراۋاتقان خەلقىمىزگە دورا سۈپەت ئەسەرلەرنى سۇنسا ئاندىن قىممىتىبۈيۈكلىككە يېتىدۇ. كېسەلنى ھازىر ھەممە ئادەم دەپ بېرەلەيدىغان بوپ كېتتى.بۇلارنىڭ ئەڭ قورقۇنۇچلۇق تەرپى شۇ بولدىكى،يەككىلىك ئۈستىدىكى ئىللەتلەرنى مىللەتئۈستىگە يۈكلەپ، مىللىتىمىزنى ئۆز-ئارا يىرگىندىغان، قاچىدىغان،ئىشەنمەيدىغانۋەھاكازالار....ھالەتكە كېلتۈرۈپ قويۋاتىدۇ. بۇنى گۈلەن يازمىسىدىكى ئەمىلىمىساللاردىن كۆرۋالسىڭىز بولىدۇ.بۇلارنىڭ ئەسەرلىرنىڭ مېنىڭ نەزىرىمدە سېرىقچاقىچىلىك قىمىمتىمۇ ئەھمىيتىمۇ يوق!

تۆتۈنجى خىلدىكىسى بولسا گۈلەن ۋە ئۆزباشئېقىمىدىكىلەر

بۇ ماۋزۇ بەلكىم سىلەر قىززىق تۇيۇلغاندۇ. لىكىنبۇ ئېھتىياجنىڭ زۆرۈر ۋە تەخىرسىزلىكىدىن ئوتتۇرغا چىققان ئېقىم. مەنمۇ تىللىسام،سۆكسەممىللەتنى،سىزمۇ تىللىسىڭزى،سۆكسىڭىز مىللەتنى، دىخانمۇ،كادىرمۇ تىللىسا،سۆكسەمىللەتنى، ئوقۇتقۇچى-ئوقۇغۇچى،زىيالى-ھۆنەرۋەنمۇ تىللىسا،سۆكسە  بۇ مىللەتنى . كىم ماختايدۇ؟ كىم بىزگە ئىشەن –ئۈمۈد بەخىش ئېتىدۇ؟ كىم بىزگە توغرا يولنى كۆكۈستىپ بېرىدۇ؟يېتەكلەپ ماڭدۇ؟ مۇشۇئېھتىياج گۈلەن ۋە ئۆزباشتىن ئىبارەت سەگەك زىيالىلارنى ئوتتۇرغا چىقىرۋىدى،ئەگەشكۈچىلەر بۇ ئىككى باشنى "ئاق تاغلىق"ۋە"قارا تاغلىق "  قىلىپ ئىككى ئېقىمغا بولىۋالدۇق.ئەمىليەتتەخەلقىمىزنى تەشنالىقىنى قاندۇرۇش ئۈچۈن ئېقىۋاتقان بىرلا ئېقىن ئىدى،ئۆستەڭ چېپىپئىككىگە بۆلىۋالدۇق.بىرىنى يەنە بىرىنىڭ سۈينى ئىچكۈچىلەر تۇزلۇق دەپ قوپتۇق. تامام،مەقسەدكەيوتكەلسەك، بۇ ئېقىم زىيالى قاتلىمىنى چۆرىدىگەن ھالدا ئويغۇنىشنى تەشەببۇسقىلغۇچىلاردۇر. ئەڭ موھىمى بىزنىڭ قىلالايدىغانلىرمىزنى كۆرسۈتۈپ بېرىش ۋە قىلشقاھەركەت،جۇرئەت قىلىشقا چاقىرىق قىلىشتىن ئىبارەت. تېخىمۇ موھىمۇ ئۆزىمىزنىڭكىشىلىك قەدىرى-قىممىتىمىزنى تونۇتۇش ۋە بۇنىڭ ئۈچۈن قانداق قىلشىمىز كېرەكلىكىنى  بىلدۈرۈشتۇر.مەسلەن ئۆزباش"سەگەكزىيالىلارغا يېڭى يىللىق ئوچۇق خەت" دىگەن ئەسىردە"مەن ئۆزۈم قۇربىتىميېتىدىغان دائىردە خەلقىم ئۈچۈن يەنە نىمە ئەمەلىي ئىشلارنى قىلىپ بېرەلىشىممومكىن؟ مەن ۋەتەننى،خەلىقنى سۆيۈش ئۇسۇلىدا ئويلىنىشىم كېرەكمۇ يوق؟"دىگەنسۇئالنى ئويلىنىپ بېقىشنى تەشەببۇس قىلىش بىلەن باشلايدۇ ۋ. گۈلەن دەل قانداقتەپپككۈر قىلىش،نىمىلەرنى قىلىشنى كونكىرىت كۆرسىتىپ بەرگىچىدۇر.  "...خىرىسلىق بىر دەۋىردە ياشاۋاتقانئۇيغۇر ئىجدىمائى پەن زىيالىلىزرنىڭ تار ئىمكانىيەت ئىچىدە يەنە قانداق ئىلمىئەمگەكلەرنى قىلالايدىغانلىقى ۋە قىلشى كېرەكلىكى ھەققىدە سەمىمى دەۋەت بار، پىكىريولنى ۋە ئىز دىنىش يولنى ئىسلاھ قىلىش،مۇنازىرگە،تەنقىدكە،ئىلمى ئەمگەككە،تەخىرسىز ئىجدىمائي مەسىللەرگە تۇتقان پوزۇتسىيسىمىزنى دەڭسەپ كۆرۈش ھەققىدەچاقىرىق بار" دەپ بىزنى ئىجدىمائى مەسىللەرگە ئىللمى پوزۇتسىيە تۇتىش بىلەنبىرگە ئەمىليەتچان بولۇشقا دەۋەت قىلدۇ.بۇ يەردىكى تار دائىرەىكى قىلالايدىغان ۋەقىلشىمىز زۆرۈر بولغان مەسسىللەر ،گۈللەن ئەسىردىكى "بىزنىڭ ھەق ھوقۇقلىرمىز"نىتونۇپ يېتىشىمىز ۋە تەلەپ قىشىمىز بىلەن بىردەك. يەنى ئۆزباش بولسا"مۇختەرمەخسۇت،ئابدىراخمان ئەبەي،،پولات ھېزۋۇللاھ،رىياسەتچى ئابلەت ئابدۇرېھىم،نەشىرياتسودىگىرى ئەركىن ئىبراھىم" قاتار جەميەتنىڭ بولۇپمۇ مىللىتىمىزنىڭ ئىجدىمائىيئاڭ ساپاسىنىڭ ئۆزگۈرشىدە تۈرۈتكىلىك رول ئوينايدىغان كىشىلەرنىڭ مىللىمەسئۇلىيتىنى بىلدۈرۈپ قويۇش ئۈچۈن ئۇلارغا خەت يېزىشنى چاقىرىق قىلىدۇ. ئەلۋەتتەبۇ بىر ياكى ئىككى ئادەمنىڭ پىكىر بېرشى بىلەن پۈتىدىغان ئىش بولسا بۇيەردە تىلغائېلىپ ئولتۇرمايتى. بۇ بىر ئۇزۇن مەزگىللىك جامائەت ئاۋازىنىڭ توپلىنىشىداۋاملىشىشى بىلەن بارلىققا كېلدىغان ئىجدىمائىي سىياسى ھوقۇق!بىر كويچەنگە كونۋىرتبىلەن ماركا ئەپ ئاشۇلارغا خەت يېزىشىڭىز، بىر يەرگە كېلۋىلىپ مىللەتنىسۆكىنىڭىزدىن مىڭ ئەۋزەل.قۇرۇق پاراڭ سالغىلىمۇ ئادەم لازىم،شۇندىمۇ سۆزلەپبولۇپلا كىچىككىنە ئەمىلىي ھەركەت قىلىپ قويۇڭ.ھەممىمىزنىڭ تامچىسى نوپۇزلۇقكىشلەرنىڭ كۆلىگە قۇيۇلسا تولۇپ تاشىدۇ!

ئۆزباش ئېقىمىنى شەكىللەندۈرگۈچىلەر بولسا يۆسۈپئىلياسنىڭ"ئېغىر تىنىقلار" دىگەن تارىخى رومانىدىكى" قۇللۇقتاتۇغۇلغان ئەۋلاتلارغا شۇ قۇللۇقنىڭ ئۆزى ئادەم ھاياتىدىكى تەبئىي ئەھۋالدەك سېزىشىمومكىن ۋە ئۇنى ئۇلارنىڭ ھېچقاچان قولدىن چىقارغۇسى كەلمەيدۇ " دىگەن جۈملىسىبىلەن ئىپادىلەش مومكىن. چۈنكى بىز تېخى يەرلىك ئېكىسپالاتسىيەدىن قۇتۇلغىنىمىزيوق. دولىتىمىز بەرگەن ئاپتۇنۇمىيە ھوقۇقى ئەمىلەشتۈرۈلگىنى يوق."ھوقۇقۇقخۇداچىلىق" ئېڭىدىن ھالقىغىنىمىز يوق!يەنە بىر سەۋەب،ئۇزۇن مەزگىل دىننى ئۆزنەپسانىيتىنىڭ قورالى قىلۋالغان نەپسانىيەتچىلەرنىڭ قالدۇرغان" دىننى"تەسىرى. بۇ دىنىمىزدىن تانغانلىقمۇ ئەمەس، دىن بىزنى مۇشۇ ھالغا قويدى دىمەكچىمۇئەمەس. دىن بىلەن پەننى توقۇنۇشتۇرۇپ تەپەككۇر قىلدىغان ھېسسى دىننى ئاڭغا ئىگەشەخىسلەرنى بىلدۈرمەكچى. بۇ خىلدىكى كىشىلەر گۈلەن تەشەببۇس قىلۋاتقان ئەركىنلىكنىدىنسىزلىق،يەرلىك ئادالەتسىزلىكنى تۈگىتىشنى سەۋرىسىزلىك دەپ قارايدۇ. ئۇلارچەبولغاندا،بىزنىڭ بۇ تەلەپلىرمىز ھازىرىقى سىياسەتنى تېخىمۇ چىڭتىۋىتىشى،ھازىرئېرشىۋاتقانلىرمىزنى يۈتتۈرىشرىن دېرەك بېردۇ. ئەمما ئۆزباش تەكىتلەۋاتقان"چەكلىكدائىردە قىلالايدىغانلىرىم " بىلەن گۈلەننىڭ مەقسەت بىردەكلىكىنى ئىنكارقىلدۇ. بۇ يەردە ئالاھىدە ئەسكەرتىپ ئۆتىمەنكى،ھەق-ھوقۇقلىرمىزنىتەلەپ قىلىشنى تەشەببۇس قىلۋاتقان ۋە چاقىرىق قىلۋاتقانلارنىڭ ھەممىسى ئۇستىمىزدىنسىياسەت يۈرگىزىۋاتقان سىياسى ھۆكۈمداردىن،يەنى سوتسىيالىستىك كومپارتىيەرەھبەرلىكىدىكى جوڭگۇ ھۆكىمىتىمىز رەھبەرلىردىن تەلەپ قىلۋاتىمىز. بۇتەشەببۇسچىلارنىڭ ھېچقانداق سىياسى ئايرىمچىلىق تېرغىنى ئەمەسلىكىنىڭ پولاتتەكپاكىتى! بىز ھۆكۈمىتىمىزدىن، ئادالەتسىز يۈرگۈزلىۋاتقان يەرلىك ھۆكۈمدارلىقئۇستىدىن ئادەلەت تەلەپ قىلشىقا ھەقلىق!يەنى ھۆكىمىتىمىزنىڭ ئادالىتىنى دەپسەندەقىلغان يەرلىك ھوقۇق پەرەسلەرنىڭ ئۈستىدىن قىلىنغان شىكايەت! شۇڭا بىز ئىدىيەقۇلچىلىقىمىزنى تۈگىتىشىمىز كېرەك.

گۈلەن بولسا ئىنسان ئەركىنى ئاساسى گەۋدە قىلغان ھالدا،ئاۋالئۆزنىڭ بىر قىممىتى بار ئىنسان ئىكەنلىكىنى ھېس قىلدۇرىشقا تىشىدۇ ۋە بۇ خىلمەيدانىنى ئۆزىمىزنى كەمسىتمەسلىك،مىللەتتىن زارلىماسسىلىقنى تەشەببۇس قىلىش بىلەنبىرگە  خاھىشىڭ بويۇنچە ياشا، ئەممائۆكۈنمەيدىغان خاھىش تىكلىشىڭىنى تەشەببۇس قىلىش ئارقىلىق ئىپادىلەيدۇ.يەنى مىللىئىپتىخارلىق تۇيغۇسىنى ئويغۇتىش ئۈچۈن كۈچەيدۇ.بۇ خىل ئىپتىخارلىق بىزنىئىشەنمەسلىكتىن ئىشەنچكە،ئىتپاقلىشالماسلىقتىن ئىتپاقلىشىشقا،ئۈمۈدسىزلىكتىنئۈمۈدكە،قىلالماسلىقتىن قىلىشقا قادىر قىلىدۇ.ھالبۇكى،جەميەتنىڭ ھەرقايسىقاتلاملىرغا چوڭقۇر يىلتىز تارتقان ئۆكسۈنىش، زارلاش قاقشاش سادالىرى بۇ ھۆرجەميەت قۇرۇش چاقىرىقلىرنىى بېسىپ كېتىۋاتىدۇ. ئەلۋەتتە بۇ ناھايىتى ئۇزۇنمەزگەىللىك تىرشىش ئارقىلىق ئەمەلگە ئاشىدۇ.

گۈلەن ئېقىمىنى شەكىلندۈرگەنلەرنىڭ سەۋەب-ئامىلىبولسا دىندىن ئاغرىنىش،مۇسۇلماندىكى تارتىۋاتقان زۇلۇمنى دىننى سەۋەبتىن دەپچۈشىنىشىدە. يەنى نادانلىقنى كەلتۈرۈپ چىقارغان ئاساسلىق ئامىل دىننى چەكلىمە دەپقارشتۇر. بۇنۇ يۇقىردا دىيىلگەندەك دىن بىلەن پەننى توقۇنۇشتۇرۋېلىش ئېڭىنىڭجۈملىسىدىندۇر. پەرقى دىننى پەندىن ئايرىۋىتىشنى مەنزىل قىلدۇ.(بۇ يەردە ئۆزباشبىلەن گۈلەننى دىمەكچى ئەمەسمەن، ئەگەشكۈچىلەرنىڭ ئىككى ئېقىم ھاسىل قىلىپ ئىنكاسيېزىشىنى نەزەردە تۇتىۋاتىمەن).يەنە بىر سەۋەب بولسا ناھەقچىلىكنى تونۇپيەتتى،ئەمما چىقىرالماي تۇرغىنىدا گۈلەننىڭ دادىللىق بىلەن قەلەم تەۋرىتىشى، بۇئېقىمدىكىلەرگە خۇددى ئىزدەۋاتقان نەرسىسىنى تاپقاندەك تۇيغۇ بەردى. بۇنىڭغا دەلگۈلەننىڭ ئەركىنلىك تەشەببۇسى،كىشىلىك قەدرى قىممەت ئەركىلىك شۇئارى گۇۋاھ بولدۇ.

ئومۇمەن مەقسەت –مۇددا بىر ئېقىننى ئىككىگەبولۋىتىش ئاقىلانىلىك ئەمەس.
مەنبە:قەلمىم
2012-يىلى12-ئاينىڭ 2-كۈنى




مەن بىر ئاددىي ئوقۇتقۇچى،مەن ئالىم تەربىيلەشتىن بۇرۇن ئادەم تەربىيلىيەلىسەم،نىشانغا يېتەلىگەن بولىمەن...

مەن دۇنياغا ئادەم بولۇپ تۆرەلگە

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 79754
يازما سانى: 2400
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 11201
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 2835 سائەت
تىزىم: 2012-5-5
ئاخىرقى: 2015-5-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 09:43:34 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تەھرىرلەپ قايتا يوللاڭ . ئۇقۇش ئىمكانىيتى يوقتەك تۇردۇ .

بۇ بەخىت شۇ قەدەر سۆيۈملۈك !!!

دائىملىق ئــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 72523
يازما سانى: 969
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6046
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 2922 سائەت
تىزىم: 2012-1-3
ئاخىرقى: 2015-5-20
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 09:53:02 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
musilina يوللىغان ۋاقتى  2012-12-2 09:43 PM
خەت نۇسقىسىنى تونۇماپتۇ مۇنبەر، خېتىڭىزنى ئوقۇغىلى بو ...

ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم ھەدە !
تېمىنى تەستىقلاپ بولۇپ تەھرىرلەي دېسەم .كومپىيۇتىرىم قېتىۋىلىپ ئامالسىز قالدىم ...
تېمىنى تەھرىرلەپ قويدۇم ..سىزنى جاپاغا قويۇپتىمەن ئەپۇ قىلغايسىز ...سالامەت بولغايسىز.


ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 35377
يازما سانى: 91
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3734
تۆھپە نۇمۇرى: 98
توردا: 279 سائەت
تىزىم: 2011-3-27
ئاخىرقى: 2013-5-17
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 10:04:42 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
zvmrat يوللىغان ۋاقتى  2012-12-2 09:53 PM
ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم ھەدە !
تېمىنى تەستىقلاپ بولۇپ تەھر ...

ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم. سوراپباقسام. نىمىشقا تورغا يوللىغاندا بەزى خەتلەر بىر-بىرگە ئۇلىنىپ قالدۇ. ھەقىقەتەن ئوقۇماق تەسكەن. بولسا قايتا تەھرىرلەپ قويۇڭلار.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 87795
يازما سانى: 49
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 89
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 16 سائەت
تىزىم: 2012-11-27
ئاخىرقى: 2012-12-30
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 11:12:39 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

زۇمرەتتاش تورتلىرى

ئالىي ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 14907
يازما سانى: 4841
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 15699
تۆھپە نۇمۇرى: 484
توردا: 6288 سائەت
تىزىم: 2010-10-22
ئاخىرقى: 2015-3-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 11:44:15 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
گۈلەن بولسا ئىنسان ئەركىنى ئاساسى گەۋدە قىلغان ھالدا،ئاۋالئۆزنىڭ بىر قىممىتى بار ئىنسان ئىكەنلىكىنى ھېس قىلدۇرىشقا تىشىدۇ ۋە بۇ خىلمەيدانىنى ئۆزىمىزنى كەمسىتمەسلىك،مىللەتتىن زارلىماسسىلىقنى تەشەببۇس قىلىش بىلەنبىرگە  خاھىشىڭ بويۇنچە ياشا، ئەممائۆكۈنمەيدىغان خاھىش تىكلىشىڭىنى تەشەببۇس قىلىش ئارقىلىق ئىپادىلەيدۇ.يەنى مىللىئىپتىخارلىق تۇيغۇسىنى ئويغۇتىش ئۈچۈن كۈچەيدۇ.بۇ خىل ئىپتىخارلىق بىزنىئى شەنمەسلىكتىن ئىشەنچكە،ئىتپاقلىشالماسلىقتىن ئىتپاقلىشىشقا،ئۈمۈدسىزلىكتىن ئۈمۈدكە،قىلالماسلىقتىن قىلىشقا قادىر قىلىدۇ.ھالبۇكى،جەميەتنىڭ ھەرقايسى قاتلاملىرغا چوڭقۇر يىلتىز تارتقان ئۆكسۈنىش، زارلاش قاقشاش سادالىرى بۇ ھۆر جەميەت قۇرۇش چاقىرىقلىرنىى بېسىپ كېتىۋاتىدۇ. ئەلۋەتتە بۇ ناھايىتى ئۇزۇن مەزگەىللىك تىرشىش ئارقىلىق ئەمەلگە ئاشىدۇ.



ماڭا بۇ قۇرلار ياقتى...ئەلۋەتتە ئۇزۇن مەزگىللىك تىرىشىش ئارقىلىق ۋۇجۇدقا كېلىدۇ.مەيلى كىم قانداق مەزموندا يازسۇن.ئۇلار مەلۇم مۇددىئانى ئاساس قىلغان ئاساستا يازىدۇ،ھەركىمنىڭكىنى بىر توخماق بىلەنلا ئۇرۇپ ئىنكار قىلىۋېتىشكە بولمايدۇ،ئىتىراپ قىلىدىغاننى ئىتىراپ قىلىمىز،ئىنكار قىلىشقا تىگىشلىكلىرىنى ئىنكار قىلىمىز...لېكىن ماڭا گۈلەننىڭ كۆزقاراشلىرى جەمئىيىتىمىزگە،مىللىتىمىزگە زور مەدەتلەر ئېلىپ كېلىدۇ دەپ قارايمەن.بىرسى بۇ مەزموندا يازدى،بىرسى ئۇ مەزموندا يازدى دەپلا ئۇلارنى بىر -بىرسىگە زىت دەپ مۇتلەق ئىككىگە بۆلىۋېتىش نادانلىقتۇر.....يازغۇچىلىرىمىز  ھەرگىزمۇ ئۆز خەلقىنى پارچىلاشقا ئۇرۇنمايدۇ.....

تەپەككۇرلىرىڭىز تېخىمۇ ئەركىن قانات قاقسۇن.سىزدەك ئەقلى ئويغاق ئوقۇرمەنلەرمۇ كام بولسا بولماس.......

مۇھەببەتىڭنى  بىرگە  بەر  ،  مىھرىڭنى مىڭغا  بەر

تۇزنى تۆكمە، قىز

ئۈلگىلىك ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 1766
يازما سانى: 8978
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 36607
تۆھپە نۇمۇرى: 617
توردا: 7242 سائەت
تىزىم: 2010-5-31
ئاخىرقى: 2015-5-12
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-3 10:50:30 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
قۇشۇلسىڭىز ئىملايىڭىزنى توغرىلاپ قويسىڭىز بوپتىكەن، جاپا تارتىپ يېزىپ ئىملاغا دىققەت قىلمىساق بولمايدۇ،  ئەلكۈيى بىلەن ئىزدىنىشقا چاپلاپ قۇيايمۇ؟

باتۇرلۇق ئوقنى تةدبىر ياسىدا ئاتسا نىشانغا دةل تېگىدۇ!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 35377
يازما سانى: 91
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3734
تۆھپە نۇمۇرى: 98
توردا: 279 سائەت
تىزىم: 2011-3-27
ئاخىرقى: 2013-5-17
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-3 12:47:35 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
zapar يوللىغان ۋاقتى  2012-12-3 10:50 AM
قۇشۇلسىڭىز ئىملايىڭىزنى توغرىلاپ قويسىڭىز بوپتىكەن،  ...

مەن ئەۋەتكەندە توغرا ئىدى، تورغا يوللاپ بولغاندا ئاشۇنداق بوپ قالدى. ئىختىيارى ئىشلەتسىڭىز بولدۇ

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 20139
يازما سانى: 25
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6196
تۆھپە نۇمۇرى: 300
توردا: 1064 سائەت
تىزىم: 2010-12-2
ئاخىرقى: 2014-9-25
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-3 06:41:38 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
جىڭ گەپ قىپسىز،رھىمەت سىزگە ،،

دېڭىز چايكىسى
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
  
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش