مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 897|ئىنكاس: 11

ئەلفارابى - ئىبنى سىنا كىم؟ [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئاناڭ سۈتىنى ئاق

يېتىلىۋاتقان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 64807
يازما سانى: 226
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7050
تۆھپە نۇمۇرى: 489
توردا: 71 سائەت
تىزىم: 2011-11-12
ئاخىرقى: 2013-3-6
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 06:28:59 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

شەرقنىڭ كۆزى - فارابى ھەققىدە ھېكايە


ئاپتۇر — باتۇر روزى


مىلادى 870 - يىلى كەچكى قۇياشنىڭ ئەڭ ئاخىرقى قىزغۇچ نۇرلىرى سىر دەرياسىنىڭ شىمالىدىكى بالاساغۇنغا قاراشلىق فاراب قەلئەسىنىڭ خاڭ بىلەن قاڭدالغان ئېگىز - ئېگىز سېپىللىرىنى سۇس يورۇتۇپ تۇراتتى. غۇر - غۇر شامال شەھەر ئەتراپىدىكى بوستانلىقلارنىڭ ئارامبەخش نەم ھاۋاسىنى ئۇچۇرۇپ كەلمەكتە ئىدى. كۈندۈزى قۇياش تەپتىدە تونۇردەك قىزىپ كەتكەن شەھەر كوچىلىرى گۇگۇم چۈشۈپ، ھاۋا تەدرىجىي سوۋۇشقا باشلىشى بىلەنلا ئۇياقتىن - بۇياققا موكىدەك ئۆتۈشۈپ تۇرغان ئادەملەر بىلەن قايتىدىن جانلىنىشقا باشلىدى...

سېپىل ئۈستىدىكى لەشكەرلەر ئەتراپتىكى شەپىلەرگە سەزگۈرلۈك بىلەن قۇلاق سېلىپ، قىلىچ ۋە ئايپالتىلىرىنى چىڭ قۇچاقلىغان ھالدا سۈرلۈك قىياپەتتە تۇرۇشماقتا. سېپىل ئەتراپىدىكى لىق سۇ توشقۇزۇۋېتىلگەن خەندەكلەر كۈمۈش يىلاندەك سوزۇلۇپ سېپىلنى يۆگەپ ئايلىنىپ، ئەتراپقا ۋەھىمە تارقىتىپ تۇراتتى. ئادەتتە سېپىل ئاستىدىكى خەندەكلەرگە ئارتىلدۇرۇپ قويۇلىدىغان ئاسما كۆۋرۈكلەرنىڭ ھەممىسى دېگۈدەك يىغىۋېلىنغانىدى. شەھەر قوۋۇقلىرىمۇ ھىم ئېتىۋېتىلگەنىدى. بۇلار شەھەرنىڭ يېقىندىن بۇيانقى مۇداپىئە ئەھۋالىنىڭ قاتتىق كۈچىيىپ كەتكەنلىكىدىن بېشارەت بېرىپ تۇراتتى.

ئاي نەيزە بويى ئۆرلىگەن مەھەل. شەھەرنىڭ كۈنچىقىش تەرەپتىكى قوۋۇقى قىيا ئېچىلىپ،ئېتىنى بولۇشىغا چاپتۇرغىنىچە ئۇچقاندەك يېتىپ كەلگەن بىر كۆزەتچى لەشكەر كىرىپ كەتكەندىن كېيىن، يەنە جۇۋازدەك غىچىلداپ ئاۋاز چىقىرىپ يېپىلىپ قالدى...

مۇھەممەت تارخان كېڭەشتىن قايتىپ چىلانتورۇق ئېتىغا سەكرەپ مىندى - دە، ئۇنى ئۇچقاندەك چاپتۇرۇپ ھەش - پەش دېگۈچە قەلئەنىڭ كۈنچىقىش تەرىپىگە جايلاشقان قورۇ - جايىغا يېتىپ كېلىپ ئاتتىن چۈشتى.

تېخىچە ئۇخلىماي خوجايىنىنى ساقلاپ تۇرغان ئاتباقار يۈگۈرۈپ چىقىپ ئاتنىڭ  چۇلۋۇرىنى قولىدىن ئالدى.

مۇھەممەت تارخان ئايالى يۇلدۇزئايىمنىڭ ھۇجرىسىغا كىرىپ بەخىرامان ئۇيقۇغا كەتكەن تۆت ياشلىق ئوغلى ئەبۇنەسىرنىڭ پېشانىسىگە چوككىدە بىرنى سۆيۈپ قويۇپ چىقىپ كېتەي دەپ تۇرۇشىغا، بالا ئويغىنىپ «دادا» دەپ چاقىردى. مۇھەممەت تارخان بالىنى يوتقاندىن سۇغۇرۇپ ئېلىپ بىرھازا ئەركىلەتتى.

- سېنى ئويغىتىۋەتتىم - ھە، بۆرەم؟

- مېنىڭ ئۇيقۇ بىلەن خوشۇم يوق. ئاپام پەپىلەپ يۈرۈپ ئۇخلىتىپ قويۇپتۇ. ئەسلى سىز كەلگەندە ئاندىن ئۇخلىماقچى ئىدىم.

- بوپتۇ، بالا چېغىڭدا قېنىپ ئۇخلىۋال، بۆرەم. چوڭ بولغانسېرى غەم - ئەندىشەڭ كۆپىيىدۇ، ئويلايدىغان، باش قاتۇرىدىغان ئىشلىرىڭ ئاۋۇپ كېتىدۇ. ئۇ چاغدا داداڭغا ئوخشاش ئۇخلايمەن دېسەڭمۇ ئۇخلىيالماي، تاڭلارنى كىرپىك قاقماي ئاتقۇزىسەن.

كىچىك ئەبۇنەسىر ئۇنىڭ گەپلىرىنىڭ تېگىگە يېتەلمەي ھاڭۋېقىپ قاراپ قالدى.

- كىچىك بالىغا نەدىكى چۈشەنمەيدىغان گەپلەرنى قىلىپ ... -دەپ  كايىدى يۇلدۇزئايىم.

- توغرا، بالىلار بىلەن ئۇلار قوبۇل قىلالىغۇدەك دەرىجىدە سۆزلىشىش كېرەك ئىدى. مەن بۇ شاكىچىك بۆرەمنى خۇددى چوپچوڭ بولۇپ قالغان ئادەمدەك ھېس قىلىپ قاپتىمەن ئەمەسمۇ؟بىراق ئۇنىڭمۇ كىچىك تۇرۇپ «ئۇيقۇ بىلەن خوشۇم يوق» دېگىنى قالتىس گەپ بولدى - دە.

مۇھەممەت تارخان بالىنىڭ مەڭزىگە ئاخىرقى قېتىم بىرنى سۆيۈپ قويۇپ ئۆز ھۇجرىسىغا چىقىپ كەتتى.

2


كىچىك ئەبۇنەسىر ھەش - پەش دېگۈچە يەتتە ياشقا كىرىپ قالدى. بۇ چاغلاردا ئۇ ئۆز زامانىسىدىكى خېلى مەلۇماتلىق، كۆپنى كۆرگەن كىشىلەردىن ھېسابلىنىدىغان ئاتىسى مۇھەممەت تارخاندىن ئۆز يۇرتىنىڭ ۋە قوشنا ئەللەرنىڭ تارىخى، ئۆرپ - ئادىتى ۋە مەدەنىيىتىگە ئائىت نۇرغۇن قىسسە ۋە رىۋايەتلەرنى ئاڭلاپ «قۇلاق موللىسى» بولۇپ قالغانىدى. ئەينى چاغلاردا قاراخانىيلار تەۋەلىكىدىكى يۇقىرى تەبىقە ئاقسۆڭەكلىرى ئارىسىدا ئۆز ئىسمىنىڭ كەينىگە ئۆزى تۇغۇلغان يۇرتنىڭ نامىنى قوشۇپ ئاتاش مودا بولۇپ قالغانىدى. بۇنداق مودا بولۇۋاتقان ئىشلارغا كەلگەندە ناھايىتى سەزگۈر مۇھەممەت تارخان ئۆز ئوغلى ئەبۇنەسىرنىڭ ئىسمىنىڭ كەينىگىمۇ ئۇ تۇغۇلغان كىچىك شەھەرنىڭ نامىنى قوشۇپ، ئۇنى «ئەبۇنەسىر فارابى» دەپ ئاتاشقا باشلىدى. ئۇزاققا بارماي بۇ نام كىچىك ئەبۇنەسىرنىڭ دېمەتلىكلىرى ئارىسىدا تېزلا ئومۇملىشىپ كەتتى.

قاراخانىيلار خاندانلىقى رەسمىي  ئىسلام دىنىغا كىرگۈچە بولغان ئارىلىقتا ئىلگىرى - كېيىن بولۇپ 300 يىلدىن ئارتۇق ۋاقىت ئۆتكەن بولسىمۇ، بىراق ئەرەب تىلى ۋە ئەرەب  ئۆرپ - ئادەتلىرىنىڭ تەسىرى قاراخانىيلار تەۋەسىدىكى پۇقرالار ئارىسىدا بۇرۇنلا باشلانغانىدى. كىچىك ئەبۇنەسىرنىڭ بوۋىسى ئۇزلۇق سېپى ئۆزىدىن فارابلىق تۈركلەردىن ئىدى. ئۇنىڭ ئۇزلۇق دېگەن ئىسمىمۇ تىپىك قارلۇقچە ئىسىم ئىدى. ئۇ «گۈزەل، چىرايلىق» دېگەن مەنىنى بىلدۈرەتتى. ئۇزلۇق بوۋايدىن كېيىنكى زامانلارغا كەلگەندە قاراخانىيلار تەۋەسىدىكى يۇقىرى قاتلام كىشىلىرى ئارىسىدا  ئەرەبچە ئىسىم قويۇش ئادىتى شەكىللەندى.  شۇڭا ئەبۇنەسىرنىڭ دادىسىغا ئۇزلۇق بوۋاي «مۇھەممەت» دەپ ئىسىم قويغانىدى. ئىسلام دىنىنىڭ تارقىلىشىغا ئەگىشىپ ئەرەبچە ئىسىم قويۇش ئادىتىنىڭ ئەمدىلا شەكىللىنىۋاتقان مەزگىلىگە توغرا كەلگەن بىر زاماندا تۇغۇلغان مۇھەممەت تارخانمۇ ئۆز ئوغلىغا يەنىلا ئەرەبچە «ئەبۇنەسىر» دەپ ئىسىم قويغانىدى.

70 مىڭ قوشۇن جايلاشقان فارابنى ئانچە كىچىك شەھەر دېگىلى بولمايتتى. ھەربىي قەلئە ۋە رابات، سودا بازارلىرىدىن تەركىب تاپقان بۇ شەھەر ئوترار بوستانلىقىغا جايلاشقان تالاس، بالاساغۇن، قەشقەرنى تۇتاشتۇرغان قەدىمكى كارۋان يولىنىڭ مۇھىم بىر تۈگۈنى بولۇپ قالغانىدى.

چۇ، تالاس ۋە سىر دەريا ۋادىسىدا شەھەر ھاياتىنى مەركەز قىلغان گۈللىنىش ۋەزىيىتى بارلىققا كەلگەن ئەينى يىللاردا فاراب شەھىرى قەشقەرگە يېقىن بالاساغۇنغا قاراشلىق شەھەر بولسىمۇ، لېكىن ئۆزىگە يارىشا چىرايلىق ئىدى. 9 - ئەسىردىكى فاراب شەھىرى مانى دىنىدىكى ئۇيغۇر قارلۇقلىرىنىڭ ئىسلامىيەتتىن مۇداپىئەلىنىش لىنىيىسىنىڭ ئالدىنقى قاراۋۇلىدا  تۇرغاچقا، «قاراچۇق» دەپمۇ ئاتىلاتتى. سۇلتان بىلگەكۆل باھادىر قىدىرخان بىلەن سامانلار خانى نوھ ئىبنى ئەسئەت ئارىسىدا ئىسپىجاپنى تالىشىش ئۇرۇشى يۈز بەرگەندە، ئەبۇنەسىر فارابىنىڭ بوۋىسى ئۇزلۇق بىلگەكۆل باھادىر قىدىرخاننىڭ قول ئاستىدىكى ھەربىي ئەمەلدار ئىدى. ئۇ ئۇرۇشتا خىزمەت كۆرسەتكەنلىكى ئۈچۈن باج - سېلىقتىن خالىي قىلىنغان كىشىگە بېرىلىدىغان «تارخان» دېگەن شەرەپلىك نامغا ئىگە بولغانىدى.

سامانىيلار خانى ئىسمائىل ئىبنى ئەخمەت ئۆز قېرىندىشى ناسىر ئىبنى ئەخمەتتىن زورلۇق بىلەن ھاكىمىيەتنى تارتىۋالغاندىن كېيىن،  قاراخانىيلار ھاكىمىيىتىدىن مۇداپىئە كۆرۈش ئۈچۈن سېپىل سوقتۇرۇپ، كېيىن قاراخانىيلارغا قارشى غازات قىلىشنى باشلىدى. ئىسمائىل سامانى 893 - يىلى باھاردا تالاس، بالاساغۇنلارغا كەڭ كۆلەمدە ھۇجۇم قوزغىدى. نەتىجىدە ئوغۇلچاق قىدىرخان بالاساغۇندىن «ئوردۇ كەنت» (قەشقەر)گە چېكىنىشكە مەجبۇر بولدى. ئىسمائىل سامانى سىر دەرياسىنىڭ ئوتتۇرا ئېقىمىدىكى ئىستراتېگىيىلىك جاي تالاستىن تاكى غەربتىكى چۇ دەرياسىنىڭ ئاياغ ئېقىمىغىچە بولغان ئارىلىقنى، جۈملىدىن مۇھاسىرىدە قالغان تاراز شەھىرىنى قولغا ئالدى. مۇشۇ ئۇرۇشتا مۇھەممەت تارخان قاتارلىق ھەربىي ئەمەلدارلارنىڭ جان تىكىپ ئېلىشقىنىغا قارىماي فاراب شەھىرى ۋە ئۇنىڭ ئەتراپىدىكى ئوترار بوستانلىقى سامانىيلار قولىغا ئۆتۈپ كەتتى. بۇ جايلاردىكى 15 مىڭ كىشى ئەسىرگە چۈشۈپ ئىسلام دىنىغا بەيئەت قىلىشقا مەجبۇر بولدى. ئوتراردىكى مانى چېركاۋلىرىنىڭ ئورنىغا ئارقا - ئارقىدىن مەسچىتلەر بەرپا قىلىندى. بۇرۇتلىرى خەت تارتىپ قىران بىر يىگىتكە ئايلىنىپ قالغان ئەبۇنەسىر فارابىمۇ پۈتۈن ئائىلىسى بىلەن سامانىيلارنىڭ قولىغا چۈشۈپ قالدى. 100 يىل داۋام قىلغان دۈشمەنلىك ۋە يوللارنىڭ ئېتىلىپ قېلىشى فارابلىقلار ۋە كۆپلىگەن توققۇز ئۇيغۇر ئاھالىسىنى ئۆزلىرىنىڭ سىياسىي ۋە مەدەنىيەت مەركىزى بولغان قەشقەردىكى خاقانىيە ئاھالىسىدىن ئايرىۋەتكەنىدى.ئەبۇنەسىر بالىلىق ۋە ئۆسمۈرلۈك ۋاق  تىدا قەدىمكى قارلۇق - ئۇيغۇر يېزىقى ۋە مۇزىكىسىنى ئۆگىنىشكە پۈتۈن ئىشتىياقى بىلەن بېرىلدى. ئەينى يىللاردا ئۇيغۇر تىلى توققۇز ئوغۇز تىلى سۈپىتىدە پۈتۈن تۈركىي تىل - ئەدەبىيات ۋە مائارىپىنىڭ ئۇل تېشى بولۇپ قالغانىدى. ئۇ مەمۇرىي - سىياسىي ھاياتتىمۇ، ئىلمىي پائالىيەتتىمۇ ئاساسىي تىل ئىدى.       فارابى سامانىيلار سۇلالىسى مەدەنىيىتىنىڭ تەسىرىدە ماۋارائۇننەھر ۋە خارەزىمدىكى تۈركىي خەلقلەرنىڭ ئەنئەنىۋى مەدەنىيىتىنى ئۆگىنىش بىلەن بىللە تاجىك - پارس تىلىنى تېزلا ئۆگىنىۋالدى.

فارابى ئۆز دەۋرىدىكى ئەدەبىيات ۋە ماتېماتىكا پەنلىرىنى زور قىزىقىش بىلەن ئۆگەندى. ئۇ ئوتتۇرا ئەسىر خرىستىئان دۇنياسىدا «ئۈچ بىلىم» دەپ ئاتالغان گرامماتىكا(نەھۋى)، ئىستىلىستىكا(ئىلمىي پاساھەت)، ئەخلاق دەرسلىكلىرىنى ۋە تۆت «بىلىم» دەپ ئاتالغان ھېساب، مۇزىكا، گېئومېتىرىيە(ھەندىسە)، ئاسترونومىيە(ئىلمىي نۇجۇم) پەنلىرىنى پۇختا ئىگىلىدى. ئۇ بالاغەت يېشىغا يېتەر - يەتمەي تۇرۇپلا «ھىرات - مەرۋى ئىلمى گۇرۇھى» دەپ ئاتالغان تەبىئەت ئىلمى گۇرۇھىنىڭ ھەممە نەرسىنى تەجرىبىدىن ئۆتكۈزۈش ۋە ئەقىدىنى ئەمەس، ئەقىلنى مىزان قىلىش توغرىسىدىكى چوڭلارغا خاس سوغۇققانلىقنى تەلەپ قىلىدىغان ئىلغار پەلسەپىۋى قاراشلىرىنىڭ قىزغىن قوللىغۇچىسى بولۇپ قالغانىدى. مەرۋى ئىلمى گۇرۇھى بولسا مىسسۇپوتامىيىدىكى ھەرران، بەسرە تەبىئەت ئىلمى گۇرۇھىنىڭ، ھىندىستان ۋە ئۇيغۇر ئىلىم مەدەنىيەت كۆزقاراشلىرىنىڭ، جۈملىدىن ئوتتۇرا ئاسىيا تەبىئەت كۆزقاراشلىرىنىڭ تەسىرىدە شەكىللەنگەن ئىلمىي ئىزدىنىش گۇرۇھى بولۇپ، گرېك باكتېرىيە مەدەنىيىتىنىڭ ئەنئەنىسىگە ۋارىسلىق قىلاتتى.

فارابى ئوتتۇرا ئاسىيادا 30 ياشلارغا كىرگۈچە ياشىدى. بۇ چاغدا ئۇ ئۆزىنىڭ روھىي جەھەتتىن تېخىمۇ مول بىلىمگە تەشنا بولۇپ ئېچىرقاپ تۇرغان بۆرىگە ئوخشاپ قالغانلىقىنى ھېس قىلدى. يېڭىياچە ئىسلام دىنىغا كىرىپ كەلگەنلىكى تۈپەيلى ئەنئەنىۋى مىللىي مەدەنىيەت بىلەن يېڭى دىنىي ئېتىقاد ئوتتۇرىسىدا پەيدا بولغان غايەت كېلەڭسىز بىر ھاڭنىڭ گىرۋىكىدە تېڭىرقاپ، دەلدۈگۈنۈپ تۇرغان ئوتتۇرا ئاسىيا تۈركىي خەلقلىرىنىڭ بېشىغا باستۇرۇپ كېلىۋاتقان يوشۇرۇن ئاپەت بىرىنچى بولۇپ فارابىنى سۈت ئۇيقۇدىن چۆچۆتۈپ ئويغاتتى. ئوتتۇرا ئاسىيا تەۋەلىكىدە ئىگىلىگەن بىلىم ۋە ئىزدىنىشلىرى بىلەن تېخى بۇ قىيىن مەسىلىگە جاۋاب بەرگىلى بولمايتتى. مەدەنىيەت جەھەتتە بىر قېتىملىق توپان بالاسىغا دۈچ كېلىۋاتقان خەلقىگە بۇ توپاندىن ساق - سالامەت قۇتۇلۇپ چىقالايدىغان «نوھنىڭ كېمىسى»نى ياساپ بېرىشنى ئۆزىنىڭ باش تارتىپ بولماس بۇرچى دەپ تونۇغان فارابى بۇ قىيىن تېپىشماقنىڭ جاۋابىنى يېشىش ئۈچۈن ئۆز ۋەتىنىدىن ئايرىلىپ، ئىسلام دىنى تارقالغان ۋە تەرەققىي قىلغان ئەرەب، پارس ئەللىرىگە بارمىسا بولمايدىغانلىقىنى چوڭقۇر ھېس قىلدى. مۇتلەق كۆپ ساندىكى مۇسۇلمانلارنىڭ ئەكسىچە تۇيغۇ ۋە ھېسسىياتنى ئەمەس، بەلكى ئەقىل ۋە تەجرىبىنى ھەممىدىن ئۈستۈن ئورۇنغا قويۇپ ئادەتلەنگەن بۇ غەلىتە مۇسۇلمان ئەرەب ۋە پارس ئەللىرىنى ئۆزلىرى تارقاتقان ئىسلام ئىدېئولوگىيىسىنى تەجرىبىدىن ئۆتكۈزىدىغان ئەڭ ياخشى تەجرىبىخانا دەپ قارىدى. چۈنكى ئىسلام مەدەنىيىتى ۋە ئىسلام ئىدېئولوگىيىسىنى چۈشەنمەي تۇرۇپ ئىسلام ئېتىقادى بىلەن ئەنئەنىۋى تۈرك مەدەنىيىتى ئوتتۇرىسىدا بىردىنلا پەيدا بولغان قورقۇنچلۇق ھاڭغا مەزمۇت كۆۋرۈك سېلىپ يول ئاچقىلى بولمايتتى. ئىسلام مەدەنىيىتى ۋە ئىدېئولوگىيىسىنى چۈشىنىش ئۈچۈن ئەلۋەتتە ئەرەب، پارس ئەللىرىگە بېرىپ مەدەنىيەت جەھەتتىكى كەڭ كۆلەملىك قېدىرىپ تەكشۈرۈشنى زادىلا باشتىن كەچۈرمەي بولمايتتى. بۇ ئەينى يىللاردىكى غايەت مۈشكۈل بىر مەسىلە ئىدى.

ئەبۇنەسىر فارابى ئۆز يۇرتىدىن ئايرىلىش ئالدىدا ياشانغان ئاتا - ئانىسى ئۇنىڭغا ئاتاپ بىر توپ جامائەتنى قورۇسىغا يىغىپ داشقازان ئېسىپ زاراخەتمە قىلىپ بەردى. مۇھەممەت تارخان ھەربىي ئەمەلدارلارغا خاس سوغۇققانلىق بىلەن ئىچىدە ئويلىغانلىرىنى ئانچە بىلىندۈرمەي ئۇزاتقان بولسىمۇ، ئەمما يۇلدۇزئايىم ئەبۇنەسىرنىڭ بوينىغا ئېسىلىپ يىغلاپ ھازا ئاچماي تۇرالمىدى. بىر توپ جامائەتمۇ يۇلدۇزئايىمغا جور بولۇپ بېلىنى پوتىدا باغلاپ، قولىغا ھاسا ئېلىپ، ھاسا بىلەن يەرنى ئۇرۇپ قوشاق توقۇپ ھازا ئېچىشىپ بەردى. فارابى بۇ قىزىقارلىق ھازىنى كۆرۈپ ئۇيغۇر قارلۇقلىرىنىڭ زىيادە ھېسسىياتچان تەبىئىتىنى ئاخىرقى قېتىم تەجرىبە قىلىپ كۆرۈۋاتقاندەك بولدى - دە، ئۆزىنىڭ ئانا ۋەتىنىدىن ئايرىلىش ئالدىدا تۇرغانلىقىنى ئويلاپ كۆڭلى بۇزۇلۇپ بىئارام بولۇشنىڭ ئورنىغا ئەكسىچە سوغۇققانلىق بىلەن كۈلۈمسىرەپ قويدى. ئۇنىڭ كۈلۈمسىرەپ تۇرغان سوغۇققان چىرايىغا قاراپ ئانا دەرھال يىغىدىن توختاپ ھاڭۋېقىپ قالدى. مۇھەممەت تارخان بولسا ئۆز ئوغلىنىڭ نېمە ئۈچۈن كۈلۈمسىرەۋاتقانلىقىنى چۈشەنمەي ئەجەبلىنىپ قالدى. فارابىنىڭ مەڭزىدىكى ئاشۇ بىر قېتىملىق سوغۇققان كۈلۈمسىرەش ياشانغان ئاتا - ئانا ئۈچۈن ئۆمرىنىڭ ئاخىرىغىچە يەشكىلى بولمايدىغان تېپىشماق بولۇپ قالدى.

مەنبە — بىلىك كۇلۇبى

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   möljarli تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-1 06:32 PM  


ئاناڭ سۈتىنى ئاقلايمەن دىسەڭ - ئانا يۇرتۇڭغا قان-تەرىڭنى سىڭدۈر

ئاناڭ سۈتىنى ئاق

يېتىلىۋاتقان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 64807
يازما سانى: 226
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7050
تۆھپە نۇمۇرى: 489
توردا: 71 سائەت
تىزىم: 2011-11-12
ئاخىرقى: 2013-3-6
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 06:35:31 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەلفەرابى  كىم ؟

قاراخانىلار خانلىقى زامانىدا ياشىغان.
مۇھەممەد ئەبۇ ناسىر فارابى
فارابىنىڭ ھاياتى:
فارابىنىڭ ئىسمى مۇھەممەد، فامىلىسى ئەبۇ ناسىر، تەخەللۇسى فارابى، لەقىمى «ئىككىنچى ئۇستاز». فارابىنىڭ «ئىككىنچى ئۇستاز» دەپ ئاتىلىشى ـ ئۇنىڭ پەلسەپە ساھەسىدىكى گەۋدىلىك ئورنى ۋە كۆپ مىقداردىكى ئەسەرلىرى سەۋەبىدىن، ئارىستوتىل تەلىملىرىگە پىششىقلىقىدىن، ئارىستوتىل ئەسەرلىرىگە شەرھى يازغىنىدىن ھەم ئۇنىڭ ئارىستوتىلدىن كېيىنكى بۈيۈك پەيلاسوپ بولغانلىقىدىندۇر. شۇنداقلا ئارىستوتىل تەلىماتلىرىنىڭ ئەڭ مەشھۇر تاراتقۇچىسى بولغانلىقىدىندۇر. ئارىستوتىل «بىرىنچى ئۇستاز» دەپ ئاتالغاچقا، فارابى ئۇنىڭ ۋارىسى ھەم تەلىماتلىرىنىڭ تاراتقۇچىسى بولۇش سۈپىتى بىلەن «ئىككىنچى ئۇستاز» دىيىلدى. فارابى دىگەن بۇ نام ئۇنىڭ يۇرتى فارابدىن كەلگەن بولوپ، بۇ ئامۇ دەرياسى بىلەن سىر دەرياسى بويىغا جايلاشقان بىر يەر ئىدى. بەزىلەر فارابى سىر دەرياسىنىڭ غەربىدىكى ۋاسىچ كەنتىدە تۇغۇلغان، ئۇنىڭ ئەسلى يۇرتى ۋاسىچ كەنتى تەۋە بولغان فاراب ۋىلايىتى دىيىشكە مايىل. فاراب نامىدا باشقا شەھەرلەرمۇ بار. بىرى تۈركىستاندا. يەنە بىرى پىرسىيەدە.ئىبن خەللىكان ۋە بەزى تارىخچىلار فارابى تۈركىستاننىڭ فاراب شەھرىدە تۇغۇلغان دەيدۇ. ئىبنى نادىم ئۆزىنىڭ فارابى ئالەمدىن ئۆتۈپ 38 يىلدىن كېيىن يازغان «كىتابلار مەجمۇئەسى» دە: فارابىنىڭ يۇرتى پىرسىيەنىڭ فاراب شەھىرى، ئۇنىڭ ئاتىسى پارىس، ئانىسى تۈرك. دەيدۇ. فارابى 870-يىلى تۇغۇلۇپ، 950-يىلى ۋاپات بولغان.

مەنبە — ۋىكىپېدىئا

ئاناڭ سۈتىنى ئاقلايمەن دىسەڭ - ئانا يۇرتۇڭغا قان-تەرىڭنى سىڭدۈر

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 72418
يازما سانى: 672
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1183
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 384 سائەت
تىزىم: 2012-1-1
ئاخىرقى: 2013-3-24
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 12:27:36 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇبىر ياخشى ماتىريالكەن رھەمەت

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 72226
يازما سانى: 22
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3081
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 24 سائەت
تىزىم: 2011-12-29
ئاخىرقى: 2013-1-5
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 12:32:35 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئىبىن سىنا تاجىك ئادەم، مەشھۇر تىبابەتچى، ۋە تەبىئىي پەن ئالىمى. بۇ كىشىنىڭ ھايات كۆزقاراشلىرى،ھەمدە ئىلىم-پەندە بولغان ئىزدىنىشلىرىگە ئارىستوتىل دىن كىيىنكى ئىككىنجى ئۇستاز فارابىنىڭ تىكلىگەن ئىلمىي قاراشلىرى ئۇل سىلىپ بەرگەن. ۋە ئۇنىڭ يازغان كىتابلىرى ئال ئاندالۇس قا ئىلىپ بېرىلىپ ئاخىردا ئىتالىيىدە لاتىنچىغا تەرجىمە قىلىنىپ بۇ كىشىنىڭ تەتقىقاتلىرى تاكى ھازىرغىچە مېدىتسىنا ساھەسىدىكى بىر قىسىم ئوپىراتسىيەلەر دە ئەمەللىيلىكى تېخى ئورنىدىن قالغىنى يوق.
ئەبۇناسىر ئەل فارابى بىلەن ئىبىن سىنا ئىككىسى ئايرىم-ئايرىم شەخىسلەر. ناۋادا يوللۇغۇچى بىلمىگەن بولسا بىلىپ قالسۇن.   

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 22705
يازما سانى: 2623
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4050
تۆھپە نۇمۇرى: 742
توردا: 8375 سائەت
تىزىم: 2010-12-17
ئاخىرقى: 2013-3-24
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 01:01:31 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم!
تېمىللىرىڭىز ياخشى بوپتۇ. بەك سۆيۈندۈم.
مۇمكىن بولسا ھازىرقى زاماندىكى مۇجتەھىد ،مۇفەسسىر،مۇھەددىس ئالىملارنىڭ تەرجىمھاللىرىدىن يوللاپ قويسڭىز خەلقىمىز بىلىۋالسادىگەن ئۈمىددىمەن. بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   alafasy تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-2 01:01 PM  


ئەمەللەر نىيەتكە باغلىق .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 82788
يازما سانى: 542
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5655
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 496 سائەت
تىزىم: 2012-7-21
ئاخىرقى: 2013-3-24
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-2 05:07:56 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
فارابىينىڭ پەلسەپە سېستىمىسى ئارستوتېلنىڭ ئادەتتىكى سىستېمىسىدىن ئالاھىدىلىككە ئىگە بولۇپ،ئۆز دەۋرىنىڭ بارىلىق ئاكتۇئال مەسىلىلىرىنى ئۆز ئىچىگەئالغان ئىدى.

خارلانماسلىقنىڭ يولى ـ خارلىماسلىق

ئاناڭ سۈتىنى ئاق

يېتىلىۋاتقان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 64807
يازما سانى: 226
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7050
تۆھپە نۇمۇرى: 489
توردا: 71 سائەت
تىزىم: 2011-11-12
ئاخىرقى: 2013-3-6
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-4 01:15:59 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
Devron يوللىغان ۋاقتى  2012-12-2 12:32 PM
ئىبىن سىنا تاجىك ئادەم، مەشھۇر تىبابەتچى، ۋە تەبىئىي پ ...

ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم !
ھۆرمەتلىك ئۇقۇرمەن قېرىنداشلار !  يۇقارقى  (ئەلفارابى — ئىبنى سىنا كىم ؟) مەۋزۇلۇق تېمىنى يوللۇشۇمدىكى مەقسەت. مۇنبەرگە يوللانغان بەزى تېمىلاردا (فارابى — ئەبۇ ھەبىفە — ئىبنى سىنا) قاتارلىق ئۈچ كىشىنىڭ ھەممىسى بىرلا ئادەم دىيىلگەن مەزمۇننى كۆرۈپ، ئەجدادلار تارىخىغا قىززىققۇچىلار ئۈچۈن ئازراق بولسىمۇ پايدىسى بۇلار دىگەندىن ئىبارەت .


http://www.akademiye.org/ug/?p=408

فارابىنىڭ ھاياتى: فارابى قاراخانىلار خانلىقى زامانىدا ياشىغان. فارابىنىڭ ئىسمى مۇھەممەد، فامىلىسى ئەبۇ ناسىر، تەخەللۇسى فارابى، لەقىمى «ئىككىنچى ئۇستاز». فارابىنىڭ «ئىككىنچى ئۇستاز» دەپ ئاتىلىشى ـ ئۇنىڭ پەلسەپە ساھەسىدىكى گەۋدىلىك ئورنى ۋە كۆپ مىقداردىكى ئەسەرلىرى سەۋەبىدىن، ئارىستوتىل تەلىملىرىگە پىششىقلىقىدىن، ئارىستوتىل ئەسەرلىرىگە شەرھى يازغىنىدىن ھەم ئۇنىڭ ئارىستوتىلدىن كېيىنكى بۈيۈك پەيلاسوپ بولغانلىقىدىندۇر. شۇنداقلا ئارىستوتىل تەلىماتلىرىنىڭ ئەڭ مەشھۇر تاراتقۇچىسى بولغانلىقىدىندۇر. ئارىستوتىل «بىرىنچى ئۇستاز» دەپ ئاتالغاچقا، فارابى ئۇنىڭ ۋارىسى ھەم تەلىماتلىرىنىڭ تاراتقۇچىسى بولۇش سۈپىتى بىلەن «ئىككىنچى ئۇستاز» دىيىلدى. فارابى دىگەن بۇ نام ئۇنىڭ يۇرتى فارابدىن كەلگەن بولۇپ، بۇ ئامۇ دەرياسى بىلەن سىر دەرياسى بويىغا جايلاشقان بىر يەر ئىدى. بەزىلەر فارابى سىر دەرياسىنىڭ غەربىدىكى ۋاسىچ كەنتىدە تۇغۇلغان، ئۇنىڭ ئەسلى يۇرتى ۋاسىچ كەنتى تەۋە بولغان فاراب ۋىلايىتى دىيىشكە مايىل. فاراب نامىدا باشقا شەھەرلەرمۇ بار. بىرى تۈركىستاندا. يەنە بىرى پىرسىيەدە.ئىبن خەللىكان ۋە بەزى تارىخچىلار فارابى تۈركىستاننىڭ فاراب شەھرىدە تۇغۇلغان دەيدۇ. ئىبنى نادىم ئۆزىنىڭ فارابى ئالەمدىن ئۆتۈپ 38 يىلدىن كېيىن يازغان «كىتابلار مەجمۇئەسى» دە: فارابىنىڭ يۇرتى پىرسىيەنىڭ فاراب شەھىرى، ئۇنىڭ ئاتىسى پارىس، ئانىسى تۈرك. دەيدۇ. فارابى 870-يىلى تۇغۇلۇپ، 950-يىلى ۋاپات بولغان.
فارابى ئۆز يۇرتىدا ماتىماتىكا، ئەدەبىيات، پەلسەپە ۋە ئانا تىلى بولغان تۈرك تىلى ھەم پارس تىلى، گرىك تىلى، ئەرەپ تىلىنى ئۈگەنگەن. ھىجىرىيە 310-يىلى ئىراققا كەلگەن ۋە بۇ يەردە پەلسەپە، لوگىكا، تىبابەت، ماتىماتىكا، مۇزىكا ھەم ئەرەپ تىلى قاتارلىق مۇھىم تىللارنى ئۈگەنگەن. نۇرغۇن تارىخچىلار فارابىنى 70 خىل تىل بىلەتتى دەپ تەرىپلەيدۇ. بۇ گەرچە سەل ئاشۇرۇۋەتكەنلىك بولسىمۇ، فارابى ئۆز دەۋرىدە ئورتاق ئىشلىتىلىدىغان كۆپ قىسىم ئەدەبىي تىللارنى ئۈگەنگەن. بولۇپمۇ ئۇ ئانا تىلى بولغان تۈرك تىلى، پارس تىلى ۋە ئالىملار، ھۈنەرۋەنلەر تىلى بولغان گرىك تىلىغا بەك پىششىق ئىدى. ئۇنىڭ ئەرەب تىلىنى بىلىشىمۇ مۇشۇ تىلدا شېئىر يازالىغۇدەك سەۋىيەگە يەتكەن. ئۇ نۇرغۇن شېئىرلارنى يازغان بولۇپ، بۇنىڭ كۆپ قىسمى پەيلاسوپلسر ۋە ماتىماتىكلارنىڭ ئۇسلۇبىدىكى شېئىرلاردۇر.
فارابى ھىجىرىيە 330-يىلى ئىراقتىن سۈرىيەنىڭ شىمالىغا كۆچۈپ كەلگەن ۋە ئۇ يەردە پادىشاھ سەيپۇل دەۋلە ھەمەدانى بىلەن ئۇچراشقان. پادىشاھ فارابىنىڭ ئىستىداتىغا قايىل بولۇپ ئۇنىڭ ئىززىتىنى قىلغان. فارابى بۇ يەردە ئوقۇتۇش ۋە ئەسەر يېزىش بىلەن شۇغۇللانغان. ئۇ تەخمىنەن ھىجىرىيە 338-يىلى ئەتراپىدا بىر قىتىم مىسىرغىمۇ بېرىپ كەلگەن. زور كۆپچىلىك تارىخچىلار: فارابى ھىجىرىيە 339-يىلى دەمەشىقتە ئالەمدىن ئۆتتى دەپ قارايدۇ. پادىشاھ سەيفۇل دەۋلە ئون بەش نەپەر ئەلەمدار ھەم قەلەمدارلىرىنى باشلاپ، فارابىنىڭ نامىزىغا قاتناشقان ۋە ئۇنى دەمەشىق شەھىرىنىڭ «كىچىك دەرۋازا» سىرتىغا دەپنە قىلغان. فارابىنىڭ تاللىۋالغىنى تەركىيدۇنيا، ئىقتىسادچىل تۇرمۇش ئىدى.ئۇ توي قىلمىغان بولۇپ، تۇرمۇشى غورىگۇل ئۆتكەن ئىدى. ھەر كۈنى پادىشاھ سەيپۇل دەۋلە خەزىنىسىدىن خىراجىتىگە پەقەت تۆت دەرھەم ئېلىشقىلا ئۇنايتى. فارابى پىكىر يۈرگۈزۈش ئۈچۈن يالغۇزلۇقنى ياقتۇراتتى.
فارابىنىڭ زور بىر قىسىم تىرىشچانلىقى پەلسەپە تەتقىقاتىغا قارىتىلغان. بولۇپمۇ گرىك پەلسەپىسىدىكى ئارىستوتىل پەلسەپىسىنى ۋە ئارىستوتىل ئەسەرلىرىنى تەتقىق قىلىشقا ئۇ ناھايىتى كۆپ زېھنىنى سەرپ قىلغان ئىدى. ئىبن خەللىكاننىڭ يازغىنىغا كۆرە، فارابى ئارىستوتىلنىڭ «روھ ھەققىدە» دىگەن كىتابىنىڭ ئۈستىگە ئۆز قەلىمى بىلەن، «بۇ كىتابنى يۈز قىتىم ئوقۇدۇم» دەپ يېزىپ قويغان. خاتىرىلەرگە ئاساسلانغاندا، فارابى يەنە: «پەيلاسوپ ئارىستوتىلنىڭ ‹فىزىكا› ناملىق كىتابىنى مەن قىرىق قىتىم ئوقۇدۇم، بىراق يەنە چوقۇم ئوقۇشۇم كىرەكتەك ھىس قىلىمەن» دىگەنمىش.
فارابىنىڭ ئەرەب ئىلىم-پېنىگە قوشقان تۆھپىسى:
فارابى – ئەرەب دۇنياسى پەلسەپە تەتقىتاتىنىڭ ھەقىقىي پىشىۋاسى. بۈگۈنكى كۈندە بىز ئىسلام پەلسەپىسىنىڭ تۇنجى ئاساسچىسى دەپ ئاتايدىغان ئىلىم ئىگىسى دەل مۇشۇ ئادەم. ئۇنىڭدىن كىيىن ئوتتۇرىغا چىققان ئەرەب پەيلاسوپلارنىڭ ئىدىيىسى ئىچىدە ئۇنى چىقىش نۇقتا قىلمىغان ئىدىيە يوق دىيەرلىك. فارابى – پەلسەپە تارىخى ۋە ھەر قايسى مەزھەپ مۇتەپەككۈرلىرىنىڭ تەلىماتلىرىنى ئەڭ ياخشى چۈشەنگەن ئادەم. ئۇ يەنە ئەپلاتۇن بىلەن ئارىستوتىل ئارىسىدىكى ئوخشاشمىغان قاراشلارنى مۇرەسسەلەشتۈرۈشكە كۈچىگەن. سىياسىي ۋە ئىجتىمائىي مەسىلىلەردە ئۇنىڭ شۆھرىتى ھەرگىز پەلسەپە ساھەسىدىكى ئورنىدىن تۆۋەن ئەمەس. مۇزىكا ئىلمى جەھەتتە، فارابى ئۆز دەۋرىنىڭ تالانت ئىگىسى. بۇ ھەقتە ئۇنىڭ «مۇزىكا دەستۇرى» دىگەن مەشھۇر بىر ئەسىرى بار. ئىبن خەللىكان ئۇنى «قالۇن» دىگەن چالغۇنىڭ ئىجادچىسى دەپ ھىساپلايدۇ.
فارابى ئەسەرلىرى.
فارابى ئەسەرلىرىدىن 40 پارچىسىلا بىزگە يېتىپ كەلگەن. بۇ ئەسەرلەرنىڭ 32 پارچىسى ئەسلى نۇسخا، 6 پارچىسى ئىبرايچە تەرجىمە، 2 پارچىسى لاتىن تىلىدىكى تەرجىمە. «پەن تەرتىپى»
بۇ ئەسەر فارابىنىڭ قىممەتلىك ئەسىرى. مەزكۇر ئەسەر 1931-يىلى قاھىرەدە تۇنجى قىتىم نەشردىن چىقىپ، كىلاسسىك ئەسەرلەرنى تەتقىق قىلغۇچىلارنىڭ ئالقىشىغا ئىرىشتى. مەزكۇر ئەسەردە فارابى ئىلىمنى بەش رەتكە ئايرىپ، سەككىز تۈركۈم بويىچە تەتقىق قىلىدۇ. فارابى بىرىنچى رەتكە تىلشۇناسلىقنى قويۇپ، ئۇنى يەتتە تارماققا ئايرىيدۇ:
(1) تاق سۆز ھەققىدىكى ئىلىم.
(2) بىرىككەن سۆز ھەققىدىكى ئىلىم.
(3) تاق سۆز گىرامماتىكا قائىدىسى ئىلمى.
(4) بىرىككەن سۆز گىرامماتىكىسى.
(5) توغرا يېزىش قائىدىسى ئىلمى.
(6) توغرا ئوقۇش قائىدىسى ئىلمى.
(7) شېئىر قائىدىلىرى ئىلمى.ئىككىنچى رەتكە لوگىكىنى قويۇپ، لوگىكىنىڭ ئەھمىيىتى، ئورنى ۋە ئۇنىڭغا بولغان تەقەززالىقنى كۆرسىتىپ ئۆتىدۇ. ئۈچىنچى رەتكە ماتىماتىكىنى قويۇپ، ئۇنى بەشكە تارماقلايدۇ:
(1) ئارفمىتىكا.
(2) گىئومىتىرىيە.
(3) ئاسترونومىيە.
(4) مۇزىكا.
(5) دىنامىكا.
تۆتىنچى رەتكە فىزىكا بىلەن مىتافىزىكىنى (ئىلاھىيەتنى) قويىدۇ. بەشىنچى رەتكە ئەخلاق ۋە سىياسىينى تۆتكە تارماقلايدۇ:
(1) مەىپەت.
(2) فىقىھ.
(3) كالامىيەت.
(4) تەۋھىد.
مەزكۇر كىتابتا ئىپادىلەنگەن فارابى ئۇسلۇبىنىڭ ئالاھىدىلىكى ئوچۇق ھەم ئېنىق ۋە يۈكسەك بولۇپ، باشقا ئەسەرلىرىدەك مۇرەككەپ چۈشىنىكسىز ئەمەس. فارابى تۆھپىلىرىنىڭ بىرى، ئۇنىڭ بۇ كىتابىنى كىيىنكىلەر يېزىقچىلىقنىڭ ئۈلگىسى قىلغانلىقىدا. مەشھۇر پەيلاسوپ ۋە ھەكىم ئىبنىسىنامۇ ئۆزىنىڭ «ئەششىفا» دىگەن كىتابىنى فارابىنىڭ ئۇسۇلى بويىچە ئورۇنلاشتۇرغان. ئىبنىسىنا فارابىنى ئۆز ئۇستازى قاتارىدا كۆرگەن بولۇپ، ئىبنىسىنادىن فارابى پەلسەپىسىنىڭ ۋارىسلىرىغا خاس خىسلەتنى كۆرگىلى بولىدۇ.
فارابىدىن ئىبارەت بۇ پەيلاسوپنىڭ قانچىلىك تەسىرى بارلىقىنى ۋە ئورنىنىڭ قانچىلىك ئىكەنلىكىنى بىلمەكچى بولغانلارغا ئىبنىسىنادەك ھاكاۋۇر، چوڭچى، ھەتتا ئەپلاتۇننىڭ پەلسەپىسىنىمۇ ئانچىلا ۋاي دەپ كىتىشكە ئەرزىمەيدۇ دەپ باھا بەرگەن ئادەمنىڭ فارابىنىڭ ئالدىدىكى كەمتەرلىكىنى ئىشارە قىلىشلا كۇپايە. ئىبنىسىنا مۇنداق ئىتىراپ قىلغان: «مەن ئارىستوتىلنىڭ ‹مىتافىزىكا› سىنى قىرىق قىتىم ئوقۇپ ئازراقمۇ ھەزىم قىلالمىدىم. پەقەت فارابىنىڭ ئۇنىڭغا بەرگەن شەرھىي ئەسىرى قولۇمغا چىقىشى بىلەن زېھنىم كەڭ ئېچىلىپ كەتتى».
«ئىككى پەيلاسوپنىڭ قاراشلىرىغا مۇرەسسە»
بۇ ئەسەر ناھايىتى يۇقۇرى تارىخىي قىممەتكە ئىگە. بۇ ئەسەردە فارابى ئەپلاتون بىلەن ئارىستوتىل ئارىسىدا تالاش-تارتىشتا تۇرۇۋاتقان مەسىلىلەرنى چۈشەندۈرۈپ ئۆتىدۇ.
«ئېسىلبالىق (پەزىلەتلىك شەھەر) ئاھالىسى توغرىسىدىكى قاراشلار»
بۇ كىتاب فارابىنىڭ ئەڭ مۇھىم ئەسەرلىرىنىڭ بىرى.بۇ كىتابتىن بىز فارابىنىڭ پىكىر دۇردانىلىرىنى ۋە پەلسەپەۋى ئىدىيىسىنىڭ جەۋھىرىنى كۆرەلەيمىز. كىمكى فارابى قاراشلىرىنى بىلمەكچى بولسا، پەقەت مۇشۇ كىتابنى ئوبدان ئوقۇپ كۆرسە بولىدۇ. بۇ كىتاب 37 باب بولۇپ، پەلسەپە ۋە جەمئىيەتشۇناسلىقتىن ئىبارەت ئىككى قىسىمدىن تۈزۈلگەن.
(مەنبە: داۋۇت ئوبۇلقاسىم تەرجىمە قىلغان، مۇسا مۇساۋى (ئىراق) يازغان «ئەرەپ تىلىدا يېزىلغان پەلسەپە» 6-باب.
مەنبە— ئۇيغۇر ئاكادېمىيىسى بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   möljarli تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-4 01:47 AM  


ئاناڭ سۈتىنى ئاقلايمەن دىسەڭ - ئانا يۇرتۇڭغا قان-تەرىڭنى سىڭدۈر

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 76301
يازما سانى: 334
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3601
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 140 سائەت
تىزىم: 2012-2-20
ئاخىرقى: 2013-3-25
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-6 11:08:55 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ھۆرمەتلىك ئىلىمخۇمار مۇنبەرداشلار . ئۇلۇغ ئالىملىرىمىزدىن بىرى بولغان فارابى توغرىسىدا مەن ئىككى ئېغىز گەپ قىلاي.
ئەبۇ نەسىر فارابى- ئەبۇ ناسىر سامانى-‹‹ئىككىنچى ئۇستاز››- بىرلا ئادەم يەنى ئەسلى ئىسمى ئەھمەت.
ئىبىن سىنانىڭ ئۇستازى شۇدۇر.
مىلادى 870-يىللىرى ئەتراپىدا تۇغۇلغان965-يىللىرى ئەتراپىدا ئاتۇشتا ۋاپات بولغان. دەل سۇتۇق بۇغراخان قەبرىسى يېنىدىكى سامانىنىڭ قەبرىسى دىگەن قەبرە شۇ.
ئۇلۇپ كىتىدىغان ۋاقتىدا پەيزىللا غۇجام ( ھۇسەيىن خەلەپ ) بىلەن سۇتۇق بۇغراخاننىڭ نەۋرىسى نۇرئەلا خېنىمنى ئىلاھى بىر جۇپ دەپ تەربىلىگەن. بولۇپمۇ پەيزىللا غۇجامغا بوۋىسى كىشىۋەردى ھەسەن دەرۋىشنىڭ رىۋايەتلىرىنى سىڭدۈرگەن.

فارابىنىڭ ئەسلى يۇرتى توققۇز ساراي خارابىسىدۇر. ھازىرقى ئورنى پەيزىۋات يۇپۇرغا مارالبېشى چىگراسى ئارىلىقىدا.

فارابىنىڭ ئاتىسى ئبراھىم. چوڭ دادىسى تاھىرخانىينىڭ خانى- تاھىرخان مۇھەممەت.

870-يىللىرى باغدات ۋە خۇراسان خانلىقى قۇشۇن ئەۋەتىپ تاھىرخاننى ئۆلتۈرگەن. ئوغلى ئىبراھىم كەشمىرگە قېچىپ كەتكەن.ئىبراھىمنىڭ ئەمدىلا تۇغۇلغان ئوغلى ئەھمەت(فارابى) بىلەن ئانىسىنى ئەرەپەر تۇتقۇن قىلىپ ئەكىتىپ دەمەشىق خانىغا تاپشۇرۇپ بىرىلگەن.ۋە شۇ يەردە چوڭ بولۇپ بىلىم ئالغان .پارىس تىلى ئارقىلىق گىرىك تىلىنى .ئۈگەنگەن.
ۋە بىر ئۆمىر ئىلم تەھسىل قىلغان. ياشانغان ۋاقتىدا ئاتۇشتىن ھەجگە بارغان ھاجىلار بىلەن ئانىسىنىڭ ۋەسىيىتىگە ئاساسەن يۇرتى ئاتۇشقا قايتىپ كەلگەن ،ھەمدە ھازىرقى ئاتۇشنىڭ جايىپەچچىم دىگەن يەردە قارىخانىيلار پادىشاھىنىڭ ئوغلى سۇتۇق بۇغراخان باشلىق نۇرغۇن ئادەمنى تەربىيلىگەن.
شۇ دەۋىرلەردە ئاتۇش، قەشقەر قاتارلىق تەڭرى تېغىنىڭ جەنۇبىدىكى نۇرغۇن يەرلەر بىر بولسا كېرەك.
ئەڭ دەسلاپتا توققۇز ساراي خارابىسى- پەيزىۋات ئوردۇ كەنتى بولغان. ۋە ئىسلاملاشقان.خانى تارخان ئوزلۇق ئىدى.
دەل تارخان ئوزلۇق كىشىۋەردى ھەسەنگە قىزى دىلغەزەننى ياتلىق قىلغان.كىشى ۋەردى ھەسەننىڭ ئوغلى -تاھىرخان مۇھەممەت. تاھىرخان مۇھەممەتنىڭ ئوغلى- ئىبراھىم. ئىبراھىمنىڭ ئوغلى- ئەھمەت (فارابى) دۇر .
شۇڭا تارىختا فارابىنىڭ ئاتىسى ئەرەپ ئەۋلادى، ئانىسى تۇرىك ئەۋلادى دىيىلىدۇ.
‹‹ئەرەپ تىلىدا يېزىلغان پەلسەپە›› دىگەن كىتاپتا شۇنداق قەيت قىلىنغان. ‹‹ شىنجاڭ ئىژتىمائى پەنلەر مۇنبىرى›› 2004-3-سان ژورنالىدا رەھمەتلىك يۇسۇپ ھۇسەيىن (قەقىنۇس) ماقالىسىدا يۇقۇرقىدەك تەپسىلى قەيت قىلىنغان . شۇڭا ئەدىپلىمىز ۋە تارىخقا قىزىققۇچى زىيالى ياشلارنىڭ تېخىمۇ ئىزدىنىپ بۇ توغرىدا ئىشەنچىلىك ماتىرىياللارنى توپلاپ بىرلىككە كىلىشىگە تىلەكداشمەن.

                                            رەپقەت                                           2012-12-5

ئىنسان يىغلاپ تۇغۇلۇپ،باشلارنى يىغلىتىپ كىتدۇ.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 72418
يازما سانى: 672
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1183
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 384 سائەت
تىزىم: 2012-1-1
ئاخىرقى: 2013-3-24
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-7 08:02:05 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەبۆنەسر سامانى  فارابى ئەمس ئۇ ئرانلىق پارىس ئۇ  سۇتۇق بۇغرا خانى ئىمان ئېتقىزۇپ  پۇتۇن ئۇيغۇرلارنىڭ . ئىسلامغا كىرئشىگە زور تۆھپە قوشقان ئادەم. ئەلفارابى قارلۇق قەبىلىسىدىن  بىر ھەربى ئائىلىسىدىن دەيدۇ  شۇنىڭغا  قازاقلار ئەلفارابى قازاق دەيدۇ تېخى بۇ قانداق گەپ ئەمدى، بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   bazarbay تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-7 08:06 PM  


ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 72226
يازما سانى: 22
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3081
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 24 سائەت
تىزىم: 2011-12-29
ئاخىرقى: 2013-1-5
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-10 06:55:32 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەبۇناسىر سامانى ئەينى ۋاقتىدا قارىخانىيلار پايتەختى قەشقەرگە ئىسلام دىنىنى تارقاتقىلى چىققان كىلىپ چىقىشى فارسىي-پاشتۇن ئادىمى، ئۇ سۇتۇق بۇغراخان ئوۋغا چىققان چاغدا دەرەخلىكلەر ئارىسىدا ئۇچۇرشىپ قىلىپ بارا-بارا ئىسلام دىنىغا كىرگۈزۈشكە دەۋەت قىلغان. ئوتتۇرا ئەسىردىكى تۈركىك خەلقلىرى پەقەتلا ھۆكۈمرانلىرىلا ئىتائەت قىلغان دىنغا ئىشىنىدىغان ئادىتى بولغاچقا بۇ ئادەم 12 ياشلىق دادىسىنىڭ ۋاپات بولۇپ تەخىتكە چىقىشنى ساقلاپ تۇرغان بالا ئوۋغا چىققاندا تۇيۇقسىز ئۇچراپ قېلىش ئىمكانىيىتىدىن مېنىڭچە سىياسىي ئارقا كۆرۈنۈشى كۈچلۈكرەك بولغايمىتىكىن، كىيىنچە سۇتۇقنىڭ تاغىسى ھارۇن جىيەنىنىڭ ئاتا بوۋىلىرىنىڭ مانى-بۇددىزىمىنى تەرك ئېتىپ ئىسلامغا كىرگىنىدىن گۇمان قىلىپ ئۆلتۈرمەكچى بولغاندا سۇتۇقنىڭ ئانىسى ئەگەردە بالام سۇپتىغا بىزبىلەن مۇراسىم ئۆتكۈزگىلى بىللە بارسا ئۇ مۇسۇلمان ئەمەسلىكى ئېنىقلىنىدۇ دەپ تۇرغان چېغىدا سامانى ئۇستازى سەن بارغىن ، قايتىپ كېلىپ دېلىڭ بىلەن سەجدە قىلىپ ناماز ئوقۇۋەتسەڭ ھېچنىم بولمايدۇ دەپ بارغۇزغان، شۇنداق قىلىپ تاغىسى ھارۇن گۇمانىنى سۇسلاشتۇرغان،لېكىن ئويلىمىغان يەردىن كېچىسى ئۇخلاۋاتقان ھوجۇرسىغا سۇتۇق ئۆتكۈر قىلىچى بىلەن كىرىپ كىلىپ تاغىسىنى ئويغۇتۇپ ئىسلامغا كىرىشكە باشتا دەۋەت قىلىدۇ، ئۆز ئىشەنچىسىگە بىر كىچىدىلا ئۆلۈم ئالدىدا ساتقۇنلۇق قىلمىغان تاغىسى ھارۇننى ئۆتۈرۈپ، سۇتۇق بۇغراخان 932-يىلى قەشقەردە ئۆزىنى سۇلتان جاكارلايدۇ. 958-يىلى بولسا تۇرپان بۇددىز ئۇيغۇرلىرى بىلەن بولغان كەسكىن جەڭگاھدا ۋاپات بولىدۇ. شۇندىن كىيىنكى قاراخانىيلار ئىسلاملىشىش سۈرئىتى تېزلىشىپ 992-يىلى سۇتۇق بۇغراخاننىڭ نەۋرىسى بۇخارانى تاجىكلار نەچچە ئەسىر ھۆكۈم سۈرگەن سامانى سۇلالىسىدىن يۇلۇپ ئىلىپ ئامۇ-سىر دەريا ۋادىسى،پەرغانە ۋادىلىرىنى يەنە تۈركىكلەر يۇقىرى ئورۇنغا ئۆتۈشىنى يارىتىپ تارىخنىڭ بەتلىرىنى ئۆزگەرتكەن.
ئەل فارابى بولسا ئامۇ دەريا ئېقىلىرىدىكى ھازىرقى قازاقىستان دۆۋلەت چىگرىسى ئىچىدە بولغان قەدىمكى فاراب شەھىرىدە تۇغۇلغان قارلۇق-ئۇيغۇر-تۈركىك نەسەب خەلق ئادىمىدۇر.
ئۈستۈدە توردىشىمىز بىر يالاڭ تۆشۈك دىن تارقىتىشنى ئەلەم قىلغان سىياسەت ۋەزىپىسى بىلەن قەشقەرگە كىلىپ قالغان پەش فارسىي بىلەن بىزدىكى تېپىلغۇسىز تۈركىي ئالىم فارابىينى بىر ئادەم دىگىنى شۇ توردىشىمىزنىڭ تولىمۇ مەسخىرلىك قالاقلىقى ئەلۋەتتە.

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش