مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1748|ئىنكاس: 15

‹‹قاراخانىيلارنىڭ ئىزناسى قەيەردە بار ›› دېگەن يازمىغا ئىلاۋە [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 76301
يازما سانى: 357
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4198
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 174 سائەت
تىزىم: 2012-2-20
ئاخىرقى: 2015-2-2
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 02:17:23 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

‹‹قاراخانىيلارنىڭ ئىزناسى قەيەردە بار ›› دېگەن يازمىغا ئىلاۋە

بىرقىسىم ئەدىپلىرىمىز قاراخانىيلار توغرىسىدا كۆز قاراشلىرىنى ئوتتۇرغا قويۇپتۇ .تارىخىمىزنى بىلىش ياخشى ئەھۋال .ئاپتاپ نامىدىكى تورداش بۇ تىمىدا سۆز قىپتۇ،تورداشلار ھەر خىل پىكىردا ئىنكاس قايتۇرۇپتۇ . شۇ مۇناسىۋەتتە مەن ماتىرىيالكۆرۈپ بىلگىنىمنى قېرىندالارغا سۇنماقچى .تارىخ بىر پاكىت. تارىخ ئۇ بىر روھ. يەرشارىدىكى يەتتە مىليارتتىن ئارتۇق ئادەمەرنىڭ ھەممىسى ئادەم ئەلەيھىسسالامنىڭئەۋلادى،بۇلار ئۆزى ياشىغان شۇ مۇھىتتا ئاينىپ قەبىلە شەكىللەنگەن .قەبىلىلەرمۇتۇرلىك سەۋەپ تۈپەيلىدىن يەنە پارچىلانغان ۋە يەنە تۈرلىك سەۋەپلەر تۈپەيلىدىنبىرلىككە كەلگەن . يېقىنقى بىر نەچچە يۈز يىل مابەينىدە دۆلەت قۇرۇلۇپ تېخىمۇبىرلىككە كەلدى.ۋە بەزىلەر پارچىلاندى .بۇ دۇنيا مانا شۇنداق تىنىمسىز.‹‹ئانايۇرتۇڭ ئامان بولسا،رەڭگى- روھىڭ سامان بولماس››. بۇ نىمە دىگەن ھىكمەتلىك سۆز ھە!...

ھۆرمەتلىكئەدىپلىرىمىز ،‹‹ئۇ ئوردۇ كەنتىنىڭ ئورنى- دەل ھازىرقى مارالبېشى،يۇپۇرغا،پەيزىۋات ئارىسىدىكى توققۇز ساراي خارابىسىدۇر. تۇرىك تىلىدا پەيزىۋاتنىبالاساغۇن، سۇغدى تىلىدا پەيزىۋات دەپ ئاتىغان ئىكەن بۇرۇنقى ئەژداتلىرىمىز.

بۇنىڭغا مۇناسىۋەتلىك ئۇچۇر.  مىلادى 815-يىلى كىشىۋەردى ھەسەن دىگەن ساھىلدەرۋىش ئەينى چاغدا تۈركىي تىلىدا بالاساغۇن،سوغدى تىلىدا پەيزىۋات دىگەن ئوردوكەنتىگە كەلدى. بۇشەھەردە قۇتەيبە زامانىدا ئىسلاملاشقان سۇغداق خان ئەۋلادىدىنتارخان ئۇزلۇق بولۇپ ،ئۇ قەشقەر ،پەرغانە ۋە بەلىخ قاتارلىق جايلارغا خان ئىدى.
كىشىۋەردى ھەسەن 12-ئىمام ئىدى.مۇھەممەت پەيغەمبەرنىڭ ئەۋلادى ئىدى.ئۇ ئۇرۇشقالايمىقانچىلىقىدا جان ساقلاش ئۈچۈن قاچقانلىقىنى، ۋە باشقا سىرلارنى تارخانئۇزلۇققا سۆزلەپ بەرگەندى كېيىن ، قىزى مەلىكە دىلغەزەننى دەرۋىشكە ياتلىققىلىدۇ.كىشىۋەردى ھەسەندىن 820-يىلى تاھىرخان مۇھەمەت تۇغۇلغان.كىشىۋەردى ھەسەنباللىرىنى قويۇپ خۇتەنگە قېچىپ كەتكەن.
ئوغلى تاھىرخان خان بولۇپ، خانلىق نامى تاھىرخانىيە بولغان.
تاھىرخانننىڭ 850-يىللىرى ئىبراھىم ئىسىملىك ئوغلى بولغان.
870-يىللىرىغچە تاھىرخان ئىران تەرەپتىن قېچىپ كەلگەن ئەبۇمۇسلىم قوزغىلىڭىبېسۇقتۇرۇلغاندىن كېيىنكى سەبباھلارنى يېنىغا تارتىپ دادىسى كىشىۋەردى ھەسەننىڭتەسىرى بىلەن باغدات ۋە خۇراسان خانلىقى، خاۋارىجلار خانلىقىغا قارشى تۇرغان .باغدات ۋە خۇراسان خانلىقى قوشۇن ئەۋەتىپ تاھىرخاننى ئۆلتۈرگەن.ئوغلى ئىبراھىمكەشمىرگە قېچىپ كەتكەن. ئىبراھىمنىڭ ئەمدىلا تۇغۇلغان ئوغلى ئەھمەت بىلەن ئانىسىنى
ئەرەپلەر تۇتقۇن قىلىپ ئېلىپ كەتكەن.
بۇ چاغدا شەرىقتىن تاڭ سۇلالىسىنى ۋە ئۇيغۇر خانلىقىنىيۇقاتغان كىدان ۋە قىپچاققوشۇنلىرى شىمالنى ئىگىلەپ كىدان-تۈبۈت قوشۇنلىرى خۇتەن تەرەپتىن باستۇرۇپ كېلىپ،تارىزىمنى ئىگىلىۋالغان ،يەنى بىرىنچى قېتىملىق ئىسلاملىشىشنى يۇقاتقان ئىدى.

ئەمدى ئىبراھىمغا كەلسەك:
890-يىللىرىئىبراھىم كەشمىردە بىر مەزگىل يۈرۈپ پىنھان كۈنلىرىدە ‹‹مەجنۇننامە›› چۆچىگىنىيازغان. ئۇنىڭدا قەيىس بىلەن لەيلى ۋەقەلىگى ئارقىلىق مۇھەممەت پەيغەمبەرنىڭ ئىچكىئىزتىراپلىرىنى ئىپادە قىلماقچى بولغان.ئۇزۇن ئۆتمەي،ئۇ سابباھى كۈچلىرى بىلەنسابىرخانىينى قۇرماقچى بۇلۇپ تارمار بولغان. ئۇنىڭ كەشمىردە تاپقان ئوغلى ئالىپتېكىن ئاتۇشقا قېچىپ كېلىپ ،سۇغداق بۇغراخان بىلەن بىرلىشىپ ،920-يىلللىرىقادىرخانىينى قۇرغان.
( مەجنۇننامە)نى كېيىن ئۇلارنىڭ ئەۋلادىدىن بولغان خىسراۋ دېھلەۋى(لەيلى-مەجنۇن)داستانى قىلىپ ئۆزگەرتكەن.

ئەمدى ئەھمەتكە كەلسەك:
ئەھمەت ئانىسى بىلەن دەمەشىق خانىغا بىرىلگەنۋە دەمەشىق خانى تەربىيسىدە چوڭبولغان.ئەھمەت پارىس تىلى ئارقىلىق گىرىك تىلىنى ئۆگۈنىپ نۇرغۇن بىلىم ئېلىپئاخىرى (ئىككىنچى ئارىستوتىل)دىگەن نامنى ئالغان ۋە ئەبۇ نەسىر فارابى نامىدىكى ئەسەرلەرنىقالدۇرغان.940-يىللىرى ئانىسىنىڭ ۋەسىيىتى بىلەن ئانا يۇرتىغا قايتىماقنى نىيەتقىلغان،شۇ مەزگىللەردە قادىرخانىيدىن ھەرەمگە ھەجگە كەلگەن ھاجىلار بىلەن تونۇشۇپ،پىلان تۈزۈپ 950- يىللىرى قېچىپ ئاتۇشقا ‹‹سامانىدىن كەلگەن›› دەپ ئورۇنلاشقان.
ھەمدە ئۆزىنى ئەبۇ نەسىر سامانى دەپ ئاتىغان.
كېيىنكى دەۋىرلەردە يەنى سالجۇقلار باغدات خەلىپىلىگىنى تىزگىنلىگەن دەۋىرلەردەتەرىقەت ئەسەرلىرىدە (ئىمام ئەزەم) دەپ تەرىپلەنگەن.››
دىمەك :ئەبۇ نەسىر فارابى، ئەبۇ نەسىر سامانى، ئىمام ئەزەم بىرلا ئادەم ئۇ بولسىمۇدەل ھازىرقى توققۇز ساراي خارابىسى ‹‹بالاساغۇن›› يەنى پەيزىۋاتتىن خۇتەنگە قاچقانكىشىۋەردى ھەسەننىڭ نەۋرىسى ئەھمەت شۇ.
كېيىن ئەبۇ ناسىر سامانى ئىسلام دىنىنى شىنجاڭدا تارقىتىشتا زور خىزمەتلەرنىئىشلىگەن، بولۇپمۇ سۇلتان سۇتۇق بۇغراخانغا( ئابدۇكېرەم خانغا) ناھايىتى كۆپ بىلىمئۈگەتكەن.
كېيىن قارىخانلار خانلىق تېخىمۇ گۈللەنگەن،ئىسلام دىنىنى پۇخرالارغا قەدەر تارقاتقان ،خۇتەن ۋە كۇچا بۇددىسلىرىنى (بۇددىس ھاكىمىىتىنى) يۇقۇتۇش ئۈچۈن نەچچە ئون يىل ئۇرۇش قىلغان. مانا شۇ دەۋىرلەردە ئوردا قەشقەردە بولغان. ھەمدە قەشقەر ھېيتگاھ جامەسىنى ئوردا تەرىپىندىن ياسىغان.قارىخانىيلار ئوردىسىنىڭ ئىزنالىرى بەلكىم مەدىنىيەت ئىنقىلاۋى مەزگىلدە يوقالغان بولىشى مۇمكىن.
بالاساغۇن ئىبارىسىگە يۇقارقى مەزمۇن يىتەرلىك بولىشى مۇمكىن.
دىمەك : ئەبۇ نەسىر فارابى ( ئەبۇ ناسىر سامانى) ئۇيغۇر ئەۋلادى. ئۇيغۇرلاردىنزامان-زامانلاردىن بېرى دۇنياغا داڭلىق ئالىملار ،ئەدىپلەر،سەنئەتكارلار،سازەندىلەر ئۈزىلمەي چىقىپ تۇرغان، بۇندىن كېيىنمۇ تېخىمۇ كۆپچىقىدۇ.
خۇلاسە:
باشتا قەيت قىلغىنىمىزدەك يەنى ھەممىمىز ئادەم ئەلەيھىسسالام بىلەن ھەۋۋائانىمىزنىڭ ئەۋلادى بولغىنىدەك ، مەھمۇد قەشقىرى،يۇسۇپ
خاس ھاجىپ لاردىن تارتىپ يېقىنقى زامانلاردىكىئالىم-ئەدىپلىرىمىزگە قەدەر شۇ ئۇلۇغ زاتلارغا قېرىندالىق چېتىشلىق چىقىپ قالىدۇ.ئۇلارنىڭ ئەۋلاتلىرى شىنجاڭنىڭ ھەممە يېرىدە بار...
مەن ئۆزىمنىڭ تارىىى كىتاپلاردىن ۋە بىلىملىك پىشقەدەملەردىن ئاڭلىغىنىمنى سۆزلەپ ئۆتتىم سەۋىيە تۆۋەن، ئوقۇرمەنلەرنىڭ بۇ جەھەتتە ياردەمدە بولىشىنى سورايمەن.


پايدىلانغان ماتىرىيال: ش.ئۇ.ئا.ر ئىژتىمائى پەنلەر مۇنبىرى ژورنىلى 2004-3- سان.

2012-يىلى11-ئاينىڭ 30- كۈنى
                                   رەپقەت
-

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   Qabiljan تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-1 05:52 PM  


ئىنسان يىغلاپ تۇغۇلۇپ،باشلارنى يىغلىتىپ كىتدۇ.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 6837
يازما سانى: 213
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8789
تۆھپە نۇمۇرى: 346
توردا: 1371 سائەت
تىزىم: 2010-8-19
ئاخىرقى: 2015-1-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 11:49:37 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ياخشى تىما ئكەن بىراق بۇنىڭ يەنىلا پاكىت ئاساسى ئاجىز ئكەن بىراق يەنىلا يڭى قاراش بۇپتۇ ؟ بالاساغۇننىڭ پەيزىۋات بولىشنى ئۇمۇد  قىلىمە .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 6837
يازما سانى: 213
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8789
تۆھپە نۇمۇرى: 346
توردا: 1371 سائەت
تىزىم: 2010-8-19
ئاخىرقى: 2015-1-22
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 11:56:28 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بالا ساغۇننى ئالىمالار قىرغىزىستاندا دەپ ئىستىمال قىلىپ كەلگەن بۇنداق دىسەك قەشقەر بىلەن بالاساغۇن ئارلىقى بەك يىقىن بولۇپ قىلىپ قوش پايتەختنىڭ  ئەھمىيتى قالماسمىكىن

ئۆتمۈشكە رەخمەت ، بىزگە دۈشمەن

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 12462
يازما سانى: 1998
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 18575
تۆھپە نۇمۇرى: 2246
توردا: 7556 سائەت
تىزىم: 2010-10-2
ئاخىرقى: 2015-2-6
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 12:50:26 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بەلكىم قارشىڭزنىڭ ئاساسى باردۇ . يەنىمۇ ئىچكرە قىلىپ ئىزدىنىپ باقمىساق ، بۇنى ھىچكىم بىلمەي كەتسە ياخشى بولمايدۇ .

ئەقىلسىز دوستۇڭدىن ئەقىللىق دۈشمىنىڭ ياخشى ،

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 80655
يازما سانى: 390
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1513
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 197 سائەت
تىزىم: 2012-5-26
ئاخىرقى: 2014-2-9
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 02:35:11 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بالاساغۇننىڭ قىرغىزىستاندا ئىكەنلىكى ئىنىق..... شۇڭا قىرغىزلار يۈسۈپ خاس ھاجىپنى قىرغىز دەپ يىزىشىدۇ!

دادام دەيدۇ تۇخۇمنى تاشقا ئۇرغان نەدە بار؟ مەن دەيمەن ئاشۇ تۇخۇمنىڭ شۇ تاشتا دەردى بار!

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 80802
يازما سانى: 607
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 6052
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 801 سائەت
تىزىم: 2012-5-30
ئاخىرقى: 2015-3-19
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 03:47:45 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مۇغۇل بىلەن مۇڭغۇل سۆزىنىڭ مەنىسىگە گىرامماتىكىسىغا ئالاھىدە دىققەت قىلايلى قىرىنداشلا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 18902
يازما سانى: 1795
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 13215
تۆھپە نۇمۇرى: 400
توردا: 8082 سائەت
تىزىم: 2010-11-24
ئاخىرقى: 2015-3-26
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 03:55:15 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بەلكىم بۇ بىر پەرەزدۇ . دۇنيا تارىخچىلىرىمۇ بالاساغۇننى ھازىرقى ئۇتتۇرا ئاسىيا تەۋەسىدە دەپ قارايدىكەن . قەشقەرگە كەلسەك ئۇنىڭ ئوردۇ كەنىت ئىكەنلىگى ئىنىق ،سەۋەبى قەشقەرنىڭ ئەتراپىدىكى باشقا شەھەرلەر مەيلى نوپۇس سانى جەھەتتە بولسۇن ياكى كۆلىمى جەھەتتە بولسۇن ۋە ياكى قەدىمىلىگى جەھەتتە بولسۇن قەشقەرگە يېتەلمەيدۇ .شەرق ۋە ئىسلام تارىخىچىلىرىنىڭ كونا ئەسەرلىرىدە قەشقەرنىڭ ئىسمى بار .بىراق بەزى غەيرى سۇئاللار  مېنىڭمۇ كاللامدىن ئۆتمەيدۇ .سۇتۇق بۇغراخان نېمە ئۈچۈن ئاتۇشقا دەپنە قىلىنىدۇ ؟ ھازىرقى ئاتۇشلۇقلار بىلەن قەشقەرلىكلەرنىڭ تۇرمۇش شەكلى ،تەپەككۇر شەكلى ،چىراي شەكلى قاتارلىقلاردىكى چوڭ پەرىقنىڭ سەۋەبى نېمە ؟ ئاتۇشلۇقلارنىڭ ئۆم ۋە تەكەببۇر مىجەزى ئۇلارنىڭ تارىقتا قانداقتۇر بىرەر ئېسىل قەۋىمنىڭ (خان جەمەتىدەك ) ئەۋلاتلىرى ئىكەنلىگىنى دەلىللەپ بېرەلەمدۇ ؟؟؟؟؟؟؟؟بۇلار ئۇستىدە ئىزدىنىش كېرەك .

ماتېماتىكا ئىنسان تەپەككۈرىنىڭ گېمناستىكىسى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 87180
يازما سانى: 8
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 28
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 0 سائەت
تىزىم: 2012-11-13
ئاخىرقى: 2013-1-9
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 05:53:48 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بالاساغۇننىڭ قەشقەرنىڭ دەل ئۆزى ئىكەنلىكىنى ، ئالىم ئابدۇشكۈر مۇھەممەد ئىمىد ئىسپاتلاپ بولغان بۇ توغرىسىدا تالاشقاننىڭ ئەھمىيتى يوق

ئۆتمۈشكە رەخمەت ، بىزگە دۈشمەن

مەستانە ئـــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 12462
يازما سانى: 1998
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 18575
تۆھپە نۇمۇرى: 2246
توردا: 7556 سائەت
تىزىم: 2010-10-2
ئاخىرقى: 2015-2-6
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 05:58:19 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇنىمۇ ئوقۇپ كۆرگۈلۈك ...



01.png


02.png


03.png


04.png

بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   aptap104 تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2012-12-1 06:01 PM  


ئەقىلسىز دوستۇڭدىن ئەقىللىق دۈشمىنىڭ ياخشى ،
باش رەسىمى نىقابلانغان

سۆز چەكلەندى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 78268
يازما سانى: 3362
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 4307
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 3792 سائەت
تىزىم: 2012-4-1
ئاخىرقى: 2015-3-13
يوللىغان ۋاقتى 2012-12-1 06:01:35 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەسكەرتىش : يوللىغۇچى چەكلەنگەن . مەزمۇننى كۆرەلمەيسىز .
.
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش