مىسرانىم مۇنبىرى

  • 1263318936 4 سائەت بۇرۇن [ئىنكاس(0)] [...]

    ئەقىدىنى قىلىۋىرەي بىلگەنلەرگە ئەقىدە بولسۇن بىلمىگەنگە سەدىقە

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 10:53 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ‹مىلىيۇن يىل مۇقەددەم› دىگەن ناخشىنى مۇنبەردىن قانداق تاپىمەن؟؟

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 10:52 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ‹مىلىيۇن يىل مۇقەددەم› دىگەن ناخشىنى مۇنبەردىن قانداق تاپىمەن؟؟

  • dawakol1 تۈنۈگۈن 10:21 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    نىمە قىلماقچى بولغاننى دىيىش مۇھىم ئەمەس ،نىمە دىمەكچى بولغاننى قىلىش مۇ....

  • ئىپارە تۈنۈگۈن 07:22 PM [ئىنكاس(2)] [...]

    گەپ قىلىڭلار باشقۇرغۇچىلار، مىنىڭ  ئەتىگەن يازغان تېمام نىمىشقاچىقمايدۇ...

  • كاشكارى تۈنۈگۈن 06:15 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ئادەم ئەتكەن خەلقنى تازىم ئەتمىسەڭمۇ ،ئىشەك ئەتمە .(ئابدۇۋەلى كاشكارى)

  • .tuz. تۈنۈگۈن 02:49 PM [ئىنكاس(2)] [...]

    ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم ، ھەممىڭلارنىڭ ھەممە ۋاقتى بەرىكەتلىك ھەم خەيرلىك بو.....

  • maripatogli تۈنۈگۈن 11:31 AM [ئىنكاس(1)] [...]

    ئەلەم بىلەن ھەل بولمىغان ئىش قەلەم بىلەن ھەل بولىدۇ.

  • maripatogli تۈنۈگۈن 11:29 AM [ئىنكاس(1)] [...]

    يۈرەكلىرىم ئىشقىڭدا كۆيدى،قارچۇقلىرىم يولۇڭدا.

  • ★umiD تۈنۈگۈن 10:41 AM [ئىنكاس(0)] [...]

    ھەر ئىشىمنىڭ مەدەتكارى رەببىمدۇر ...  

  • Gvlmisal تۈنۈگۈن 11:16 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    گۈل كۈندە ئېچلىمىسمۇ كۈنىدە ئېچىلىدۇ

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 10:53 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ‹مىلىيۇن يىل مۇقەددەم› دىگەن ناخشىنى مۇنبەردىن قانداق تاپىمەن؟؟

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 10:52 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ‹مىلىيۇن يىل مۇقەددەم› دىگەن ناخشىنى مۇنبەردىن قانداق تاپىمەن؟؟

  • AKRAM0420 تۈنۈگۈن 08:15 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ھاياتىمدىن ئۈزلۈكسىز مەنا ئىزلەۋاتىمەن.

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 06:35 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    سالام دوستلار، بىردەسسەپ ،ئىككى دەسسەپ يەنە مۇنبەرگە كىرىپ قالدىم

  • كاشكارى تۈنۈگۈن 05:30 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ماختاپ كەتسە ئۇچۇپ كەتمە ،ئۆز ئەسلىڭنى ئۇنتۇپ كەتمە .(ئابدۇۋەلى كاشكارى)

  • .tuz. تۈنۈگۈن 02:46 PM [ئىنكاس(1)] [...]

    باشقىلاردىن ئۆزىمىزنىڭ مىجەزىگە بېقىشنى تەلەپ قىلىش ئەخمىقانىلىك !ھەرگ.....

  • maripatogli تۈنۈگۈن 11:30 AM [ئىنكاس(1)] [...]

    ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم ئەزىز دوسىتلار .

  • maripatogli تۈنۈگۈن 11:29 AM [ئىنكاس(0)] [...]

    مۇنبەرگە يېڭىدىن قەدەم تەشرىپ قىلغان دوسىتلارنى قىزغىن قارشى ئالىمىز.

  • korlaayxamsadir تۈنۈگۈن 02:08 AM [ئىنكاس(0)] [...]

    ئەگەر ئۈتىڭىز ئاغرىسا قوي پاچىقى يەپ بەرسىڭىز شىپا بولىدۇ

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 10:55 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    مەزمۇنلىرىم بەك كۆپ يوللىنىپ كەتتى ، باشقۇرغۇچىلار ئارتۇقىنى ئۆچۈرۋەتسە...

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 10:52 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    ‹مىلىيۇن يىل مۇقەددەم› دىگەن ناخشىنى مۇنبەردىن قانداق تاپىمەن؟؟

  • ئىپارە تۈنۈگۈن 10:41 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    بۇ مۇنبەر نىمە بولىۋاتىدۇ؟ باشقۇرغۇچىلار سىلەر نەدە؟  ياخشىلانمىسا بولم...

  • fatima تۈنۈگۈن 07:50 PM [ئىنكاس(0)] [...]

    كۈلگەنگە كۈلگىدەك مۇھەببىتىڭ بولمىسا سائادەت ئىزدىمە!

  • ئەفىفە تۈنۈگۈن 06:35 PM [ئىنكاس(1)] [...]

    سالام دوستلار، بىردەسسەپ ،ئىككى دەسسەپ يەنە مۇنبەرگە كىرىپ قالدىم

  • ئىپارە تۈنۈگۈن 03:32 PM [ئىنكاس(2)] [...]

    مەن بىر تېما يوللۇدۇم يېرىم سائەت ئالدىدا، تىخى چىقمايدىيا؟

  • sanjay تۈنۈگۈن 02:13 PM [ئىنكاس(2)] [...]

    ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم    تاققا تۇققا شورپىسى تەييار بولدى  ئالىدىغانلار بارمۇ  

  • maripatogli تۈنۈگۈن 11:30 AM [ئىنكاس(0)] [...]

    ئاھ يۈرەگىم،ئاھ يۈرەگىم،ئاھ يۈرەك،ئەجەپ بىسىلماي كەتتى سەندە كۆيەك .

  • maripatogli تۈنۈگۈن 11:28 AM [ئىنكاس(0)] [...]

    ئۇنتۇيمەن دەپ ئەسلىگىنىم راسىت، يۈرۈگۈمنى قەسىتلىگىنىم راسىت .

  • korlaayxamsadir تۈنۈگۈن 02:07 AM [ئىنكاس(1)] [...]

    ئەگەر تاڭنىيوبىڭ بولسىڭىز،شۇم بۇيىنى سۇقۇپ،لىمون بىلەن ئىچسىڭىز شىپابول

كۆرۈش: 922|ئىنكاس: 2

بالىلارنىڭ قىزىقىشىنى چۈشىنىش كېرەك ( قايتا يوللىدىم)

[ئۇلانما كۆچۈرۈش]

3

تېما

59

يازما

62

جۇغلانما

ئادەتتىكى ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 110500
يازما سانى:
59
نادىر تېما :
0
مۇنبەر پۇلى :
275
تۆھپە :
0
باھا :
0
توردا:
80 سائەت
تىزىملاتقان :
2014-10-10
ئاخىرقى:
2015-11-17
بالىلارنىڭ  قىزىقىشىنى چۈشىنىش  كېرەك
( مۇقەددىمە)     
    كېيىنكى  بەش  يىلدىن  بۇيان  زىيالىيلىرىمىز  باشقىچە تىرىشىۋاتىدۇ.مىللىتىمىزنىڭ  مەنىۋىياتىنى  تىرىلدۈرۈش، روھىيىتىنى  گۈزەللەشتۈرۈش، ئەقلى  ئىقتىدارىنى يۈكسەلدۈرۈش، ماددى  ۋە مەنىۋى  ساپاسىنى ئۆستۈرۈش  ئۈچۈن  تۈرلۈك نەشرىيات  ۋاستىلىرىدا، تور، بلوگ،سالون  قاتارلىق   تېز ئۇچۇر يەتكۈزۈش  قاناللىرىدا قىممەتلىك  پىكىر، تەكلىپ، كۆز-قاراشلىرىنى  تەقدىم  قىلىپ، ئۆزلىرىنىڭ  بىر كىشىلىك  ھەسسىلىرىدىن  ئاشۇرۇپ مېھنەت  سىڭدۈرىۋاتىدۇ.  كۆپىنچىلىرى ئون  سائەتلەپ، كۈندىلىك  تىرىكچىلىكىدىن  كېيىنكى  دەم  ئېلىش  ۋاقىتلىرىدا ، ئەقلى  ۋە جىسمانى  جەھەتتىن ھېرىپ، چارچىغىنىغا  تەن  بەرمەستىن ، بۇ ئۇلۇغۋار ئىشقا  ئۆزلىرىنى   بېغىشلاۋاتىدۇ. شۇنىڭدەك،  تېخىمۇپىداكارلىق  كۆرسەتكەن  ھالدا، نەق مەيدان  لېكىسيە سۆزلەش  پائالىيىتى ئورۇنلاشتۇرۇپ، ئاممىۋى  ھالدا   ئاقارتىش  ئېلىپ بېرىۋاتىدۇ. بۇ خىل  ئالىجاناپ  پەزىلەت ئاساسەن  ئۇيغۇر  زىيالىيلىرىنىڭ « كىملىكى » دەكلا ، بىزنى   پەخىرلەندۈرمەكتە.
    بولۇپمۇ ۋەتەن  ئىچى، سىرتىدىكى ،  كەسپى دىپلوملۇق  زىيالىيلىرىمىز،مەيلى  تېخنىكىغا ئائىت  بىلىملەر بولسۇن، مەيلى  ئىجتىمائىي  ساھەگە مۇناسىۋەتلىك  تەپەككۇرجەۋھەرلىرى  بولسۇن، « بىلگىنىڭنى  ئەلدىن ئايىما»- دېگەن، ئۇيغۇرچە ئەخلاققا  سادىق،  تەر ئاققۇزىۋاتىدۇ. شۇ مۇناسىۋەت  بىلەن  پەخىرلىنىشكە ھەقلىقمىز، ئالقىش ياڭرىتىشقا قەرزدارمىز، مەمنۇنىيەتلىرىمىزنى  ئوچۇق سۆزلەشكە مەجۇرمىز. ئاللاھ  ئىگەم  زىيالىيلىرىمىزنى  بىزدن ئايرىمىسۇن، زىيالىيلىرىمىزغا جاسارەت، ماغدۇر، ئۆتكۈر  زېھىن ئاتا قىلسۇن.
   مېنىڭ  بۇيازمامدا ئوتتۇرىغا قويماقچى  بولغىنىم،بىزنىڭ  مۇتەخەسسىس  زىيالىيلىرىمىزنىڭ  كەسپى دائىرىسىدىن  سىرتقى، ئۆزلىرىنىڭ  قىزىقىشلىرىدىن  پىكىر يۈرگۈزۈۋاتقان، قارىماققا بەكلا ئاددى، لېكىن  دىققەت قىلىش  بەكمۇ  زۆرۈر بولغان « بالىلار تەربىيىسى » ھەققىدىكى تېمىلارغا  بولغان  كۆز- قاراشلىرىمدۇر.
     ۋەتەن سىرتىدىكىلەر   ئېنژىنېر،دوكتور  ئەركىن  سىدىق ئەپەندىمدىن  تارتىپ، ۋەتەنئىچىدىكىلەر  پىسخولوگ  ئەلى قۇربان  ئەپەندىگىچە  بولغان ئارىلىقتىكى  نۇرغۇنلىغان  زىيالىيلىرىمىز، بالا تەربىيىسى  توغرىسىدا كۆپلىگەن  قىممەتلىك  پىكىرلەرنى ( ياكى بىۋاستە  ھالدا ئۆزلىرىنىڭ  بايقىشىغا  ئاساسەن، ياكى باشقا  مىللەتلەرگە  تەۋە  مۇتەخەسسىسلەرنىڭ  بايانلىرىغائاساسەن ) تەقدىم   قىلىپ  كەلدى ۋە  داۋام  قىلىۋاتىدۇ. بۇ  ئەلۋەتتە ئالىجاناپ، ئېسىل  پەزىلەتتىن  بولسىمۇ، لېكىن  زامانىمىزدە ، بىلىملەرنى  كەسىپكە ئايرىش  پەۋقۇلئاددە يۇقىرى  تەلەپ  بىلەن، ئىنچىكىلەپ  كۈزىتىش نەتىجىسىدە  يولغا  قويۇلۇۋاتقان بولغاچقا، بىزنىڭمۇ  كەسىپكە  ھۆرمەت قىلىشىمىز، ھەرگىزمۇ  پەرۋاسىزلارچە ، خۇددى  يوقتىن  بېرى ياخشى- دېگەندەكلا  مۇئامىلىدە  بولماسلىقىمىز،جەزمەنكى  ئۆزىمىزنىڭ  ئارزۇ- ئارمانلىرىمىزنىڭ  تەقەززاسىدۇر.
   بۇ  يەردە  تېما بىلەن  مۇناسىۋىتى  بولمىسىمۇ، چۈشىنىشكە ئاسان  بولسۇن ئۈچۈن، قىستۇرۇپ  ئۆتىدىغان  بىر سېلىشتۇرما بار.  بىزنىڭ كلاسسىك  ئۇيغۇر  مائارىپىمىز ئاساسەن  مەدرىس   مەركەز قىلىنىپ، قانات  ياياتتى. « قارى  بولماق ئالتە يىل، موللا بولماق ئوتتۇز  يىل »- دەيدىغان  سۆز، مۇنداقچە دەپ  قويۇلغان  قۇرۇق پاراڭلاردىن  ئەمەس  ئىدى ئەلۋەتتە. مەدرىستە قانچە ئۇزۇن  يىل  تىرىشىپ ئوقۇغان  ئۆلىمانىڭ  بىلىدىغان كەسپىلىرىمۇ  شۇنچىلىك  كۆپ بولاتتى. ئۇ چاغدىكى  دىپلوم  ئۇنۋانلىرى بويىچە :  دىنى  ئىلىملەردە باشلانغۇچ   ئوقۇغۇچىلارغا  دەرس ئۆتەلىگۈدك  دەرىجىدە ئىلىم تەھسىل  قىلغانلار  خەلپەت، يۇقىرى  سەۋىيىدە ئىلىم  تەھسىل  قىلىدىغانلارغا  دەرس بېرەلىگۈدەك  سەۋىيىگە ئىگە  بولغىچە ئوقۇپ، ئىلىم  خەتمە  قىلغانلار مۇدەررىس، ئومۇمى  نام  بولسا  داموللا - دەپ  ئاتىلاتتى. قەشقەر  خانلىق مەدرىسىدە   يىگىرمە يىلدىن- ئوتتۇزيىلغىچە ئارا  بەرمەي  ئىلىم تەھسىل  قىلغانلار   ئەرەب تىلى، پارىس  تىلى  بويىچە دىنى  بىلىملەرنى  مۇكەممەل تەھسىل  قىلغاندىن  سىرت، شۇ دەۋرىگە  خاس  شەكىلدە  ئاسترونومىيە، ئالگېبرا، قانۇنچىلىق، تىبابەت، پىسخىكا ( كەيپىياتۇل  بەشەر)، مۇزىكا، ( نەزەرىيە ) ئىسلام  تارىخى، جۇغراپىيە، ماتېماتىكا، ئەدەبىيات (شېئىرىيەت ) نەزەرىيىسى، لوگىكا، ئىستېتىكا، ئىستىلىستىكا، پەلسەپە، خېمىيە،گرافىك ( خەتتاتلىق) ، شەرھىشۇناسلىق، ئىسلامى نۇقتا  بويىچە  جەمئىيەتشۇناسلىق .. قاتارلىق  نۇرغۇنلىغان كەسىپلەردە  خېلە  ۋايىغا يەتكۈزۈپ   بىلىم  تەھسىل قىلاتتى. ئۇ  زاماندىكى  داموللىلار كەسپى  جەھەتتىن  كۆپ قىرلىق  مەلۇماتقا ئىگە بولغاچقا،جەمئىيەت  دۇچ  كەلگەن تۈرلۈك  قىيىنچىلىقلارغا  ئىلمى يوسۇندا  جاۋاپ  بېرەلەيتتى. ھەم  شۇنداق قىلىشقا  بىردىن  بىر ھەقلىق  كىشىلەر  ئىدى.
    ئەلۋەتتە غەرب  ئەللىرىدىمۇ  تېخى ئەللىك  يىل  ئاۋال كۆپلىگەن  ئىجتىمائىي  نەزەرىيە بىلىملىرى، شۇنىڭدەك  تەبىئى  پەن تۈرلىرىمۇ ھازىرقىدەك مۇكەممەل  شەكىلدە تۈرگە ئايرىلىپكەتمىگەن. ئۇ  چاغلاردا  بىرەر كەسىپتە دوكتورلۇق  ئۇنۋانى ئالغان  كىشى، ھازىرقى  پارچىلىنىپ كەتكەن  تۈرلەردىن  خېلە كۆپلىرىدە سۆز  ھەققىگە  ئىگە ئىكەنلىكىدە شەك  يوق. كېيىنكى ئىنتېرنېت  دۇنياۋىلاشقان، ئۇچۇر-ئالاقە چىگراسىزلاشقان  دەۋرىدە ،كەسىپلەرنىڭ  تۈرلىرى  مىكرو بۆلەكلەرگە ئايرىلىشقا باشلىدى. باشلىدىلا  ئەمەس،  خېلە مۇكەممەل  شەكىلدە پارچىلىنىپ،تولۇق  كاتېگورىيەلەرگە ئىگە بولدى. «قوينى  قاسساپ  سويسۇن»- دېگەن،  بۇ قىممەتلىك پەلسەپە  زامانىمىزدا ئۇيغۇردىن  باشقا ( تەرەققى  تاپمىغان، ئۈچىنچى  دۇنيا ئەللىرىگە  مەنسۇپ مىللەتلەردىن  باشقا )مىللەتلەرنىڭ  جەمئىيەتلىرىدە،مائارىپلىرىدا، ئىلمىي كەسىپ ئەھلىلىرىدە   چوڭقۇر  قانات يايغان  بولىشى  مۇمكىن. لېكىن   بىز گەپدانلىق  يۈزىسىدىنمىكىن، پەقەتلادەپ  قويىمىزكەن.
    ئەمدى ماۋزۇنىڭ  ئۆزىگە قايتىپ  كەلسەك، بالىلارنىڭ  قىزىقىشىغا ھۆرمەت  قىلىش كېرەك، بالىلارنىڭ  تاللىشىغا  دەخلى- تەرىز قىلماسلىق  لازىم، بالىلارنىڭ   ئەركىن تاللاشنى  ئۆگىنىشلىرىگە ئاتا-ئانىلار ئىمكانىيەت  بېرىشلىرى  شەرت، شۇنىڭدەك  سان - ساناقسىز « كېرەك، لازىم، شەرت..»لەر  تور يۈزىدىمۇ، نەشرىياتلاردىمۇ  خېلەئوبدانلا يورۇق  كۆرمەكتە. قىزىق  يېرى شۇكى، ( « شەھەر  كۆرگەن  ئىتتىن قورق! » - دېگەندەك) چەتئەلدە ئالى   بىلىم تەھسىل  قىلغان ، ئىناۋەتلىك  زىيالىيلىرىمىزدىن  تارتىپ، چەتئەلدە  بىلىم ئاشۇرغان  زىيالىيلىرىمىزغىچە،ھەتتا  چەتئەلگە قانچە  كۈنلۈك، تېز سۈرئەتلىك  ساياھەتكەچىقىپ  كىرگەن  پۇلدارلىرىمىزغىچە، ( چەتئەلدە كۆرگەن،ئاڭلىغانلىرىنى  مىسالغا ئېلىپ )  ئاتالمىش « بالا تەربىيىلەش» ئۈستىدە ، شۇ  كەسىپكە ئائىت مۇتەخەسسىسلەرگە  خاس  سۆز ھەققىگە  ئىگە  كەيپىياتتا، دەۋىرىدىغان  بولۇپ  كەتتى. بولۇپمۇ « قوينى  قاسساپ سويسۇن »- دېگەن  بۇ قىممەتلىك  پەلسەپە ھۆكمىگە  زىيالىيلىرىمىز  ئەمەل قىلىشى، ھۆرمەت  قىلىشى  كېرەك ئىدى. « بالا  تەربىيىلەش، بالىلارنىڭ  قىزىقىشىغا ھۆرمەت  قىلىش  ۋە ياراملىق پەرزەنت  يېتىلدۈرۈش »نەزەرىيىسى  شۇنچىلىك  ئاددى، كۆرگەن- بىلگەنچىلىكلا  دەپ ئۆتۈپ  كېتىدىغان  ئىشلاردىنمىدۇر بىزچە؟
   بىر قانچە ئاي  ئىلگىرى  پىسخولوگ ئەلى  قۇربان  ، بېجىن مىللەتلەر  ئۇنىۋېرستېتىدا  ئوقۇغۇچىلارغا بەرگەن  لېكىسيەسىدە : « بىزدەمۇنداق  بىر  گەپ بار- قېرىغاندا  كۆرگەن  بالا ئەقىللىق بولىدۇ-  دەپ» دېگەندەك، بىر  ئاقتۇرما سۆزنى  مىسال  ئېلىپ ئۆتىۋىدى، بېجىن- ئىستانبۇل- ۋاشىڭگتونغىچە  نارازىلىق پىكرى  قوزغالدى. ئۇنىڭ  مەزكۇر سۆزىنىڭ  ھېچقانداق  ئىلمىي ئاساسى  بولمىغانلىقىغا، بېئولوگىيەپەنلىرى ( غول ھۈجەير تەتقىقاتچىسى ) دوكتورى ھۆرمەتلىك  تۇرسۇنجان  نۇرمەمەت ( بىلگەجان ) ئەپەندى ئىلمىي  نۇقتىدىن ئاساس  كۆرسىتىپ  رەت قىلدى. بۇ دەل « قوينى  قاسساپ سويسۇن»- دېگەن، ئەجداتلىرىمىزنىڭ پەلسەپىۋى  ھۆكمىگە   ئىگە بولغانلىقنىمۇ  كۆرسىتەتتى. ئەجەبا  ئۇيغۇرلاردا  « ئەۋلاد تەربىيىلەش» قوي سويغانچىلىكمۇ ئېتىبارى  يوق  ئىشمىدۇر.  
( داۋامى بار )
ئۇلۇق  رۇزا ھېيتىڭلارغا  مۇبارەك بولسۇن، ئاللاھ  ھەممىمىزگە  خاتىرجەملىك نەسىپ  قىلسۇن' m0 y" `+ ]' w& g

ئىنكاس

جابدۇق پاش قىلىش

3

تېما

59

يازما

62

جۇغلانما

ئادەتتىكى ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 110500
يازما سانى:
59
نادىر تېما :
0
مۇنبەر پۇلى :
275
تۆھپە :
0
باھا :
0
توردا:
80 سائەت
تىزىملاتقان :
2014-10-10
ئاخىرقى:
2015-11-17
 ئىگىسى| ۋاقتى: 2015-7-19 23:34:16 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بالىلارنىڭقىزىقىشىنى چۈشىنىش كېرەك
(1– بۆلۈم )
   پىكرىمنىڭ مۇقەددىمىسىدە « ھەر ئىشنى ئۆزئەھلىگە تاپشۇرۇش لازىم ئىدى » - دېگەندەك، دارىتمىلاپ ئۆتكەن. ئەمدى گەپنىڭ تەپسىلاتىغا كىرەيلى. بىز-  بالىلارنىڭ قىزىقىشىنى چۈشىنىش كېرەك- دېيىشتىنئاۋال،  ئالدى بىلەن  بىزنىڭ قىزىقىشىمىز نېمىلەردىن ئىبارەت؟- دېگەنسوئالنى يېشىپ كۆرىدىغان بولساق، شۇنداقلا ئۆزىمىزنىڭ كەسكىن تەلەپپۇزلار بىلەن ،قەتئى ئىشەنچ بىلەن – بالا تەربىيلەش توغرىسىدا  كۆپچىلىككە سۇنىۋاتقان  تەكلىپ، تەۋسىيەلىرىمىزنى كەسپى خاسلىقىمىزغاسېلىشتۇرۇپ قارايدىغان بولساق، نېمىگە قىزىقىپ قالغانلىقىمىزنى، نېمىشقا قىزىقىپقېلىۋاتقانلىقىمىزنى چۈشىنىش قىيىن ئەمەس.
    ئىلمىي تەتقىقات نەزەرىيىلىرى، تەجىربىچىلىك،تېخنىك ، ئېنژىنېرلىق، ئىشلەپ چىقىرىش ۋە سېتىشقىچە ھەممە تۈرلەر فاكولتېتلىشىپ،كەسىپلەرگە بۆلۈنۈپ كەتكەن، ھەتتا ئۆزىمىزمۇ مەلۇم بىر كەسىپتە ئېنژىنېر،مۇتەخەسسىسلىك ئۇنۋانىغا ئىگە بولىۋاتقان ۋە شۇنىڭ سايىسىدە ھۆرمەتكەئېرىشىۋاتقان، تۇرمۇشىمىز شۇنىڭ سايىسىدە باياشاتلىققا چۆمۈلىۋاتقان بىر مەزگىلدە،قانداقتۇر، ئۆزىمىزگە ناتونۇش بىر ساھەگە بۇرنىمىزنى تىقىپ، تىمىسقىلاپيۆرۈشلىرىمىز، قىممەتلىك ۋاقتىمىزنى سائەتلەپ، كۈنلەپ ئىسراپ قىلىپ، يازماتەييارلىشىمىز، جامائەت سورۇنى تەشكىللەپ، « كۆز- قارشلىرىمىز »نى خەلق ئاممىسىغاتەقدىم قىلىشلىرىمىزغىچە قەدەر  بىر قاتارھاياجانلارغا، تەر ئاققۇزۇشلارغا نېمە تۈرتكە بولىۋاتقاندۇر؟
   ئۆز كەسپىمىزدىن سىرتقى ، ياكى كەسپىمىزگەيېقىندىن، يىراقتىن ئالاقىسى بولمىغان ئىشلارغا قىزىقىپ قېلىشىمىز، ئەلۋەتتەئىنسانىي خۇسۇسىيەتلىرىمىزنىڭ  بىرپارچىسى. لېكىن كىشىلىك قىزىقىپ قېلىشلىرىمىزنى پىكىرلەشتۈرۈپ باشقىلارغا، بولۇپمۇئېھتىياجلىق بولىۋاتقانلارغا يەتكۈزۈش  ئىشىغا كەلسەك، بۇنىڭئېتىنى خالىس ئەمگەك، ئىلىمنىڭ زاكىتى، خەلق ئۈچۈن مېھنەت سىڭدۈرۈش... دەمدۇق؟ياكى  باشقىچەرەك بىرەر مۇۋاپىق نامبارمىدۇر؟
     بىزدە « چاپىقىنى ئالىمەن دەپ، كۆزىنى قارغۇ قىلىپتۇ» دەيدىغان بىر پەلسەپە بولىدىغان.زامانىمىزدا جىسمانى جەھەتتىن كېسەل داۋالاش كەسپىمۇ ئۇششاق پارچىلار بويىچە تۈرگەبۆلۈنۈپ كەتتى. ئوتتۇز يىل ئاۋالقى چاغلاردىكىدەك، بېشى ئاغىرسىمۇ، چىشىئاغىرسىمۇ، قورسىقى ئاغىرىپ، ئىچى سۈرۈپ كەتسىمۇ، كۆزى ئاغرىپ چاپاق بېسىپ كەتسىمۇ  ئوخشاش دوختۇرغا كۆرۈنىدىغان،  ئوخشاش  دورا بېرىدىغان ئىش  ئاللىبۇرۇن تارىخقا ئۆتۈپ كەتتى. ئۇ زامانلاردادوختۇرخانىلار ئىچكى كېسەللىك بۆلۈمى، تاشقى كېسەللىك بۆلۈمى، بەش ئەزا بۆلۈمى-دېگەنچىلىكلا بىر قانچە بۆلۈم بىلەن چەكلىنەتتى. زامانىمىزدا  ئادەم بېدىنىدە قانچە تۈر ئەزا بولسا،دورختۇرلۇق كەسپىمۇ شۇنچە تۈرگە ئايرىلدى. چىشى ئاغىرسا، قۇلاق دوختۇرىغابارمايدۇ. كۆزى ئاغىرسا چىش دوختۇرىغا بارمايدۇ. چوڭلار -  ئاياللار، بالىلار  كېسەللىك دوختۇرلىرى،  داۋالاش سىستېمىسى جىددى  بىر شەكىلدە تۈرگە ئايرىلدى ۋە يەنە تولۇقلىنىپئايرىلىۋاتىدۇ. بۇ خىل سەزگۈرلۈك « چاپىقىنى ئالىمەن دەپ، كۆزىنى قارغۇقىلىۋالمىسۇن» - دېگەن پىرىنسىپ بويىچە ئەمەلىيلىشىۋاتقانلىقىنى بىلمەيدىغان كىشىيوقتۇر بەلكىم .
   ئەجەبا، ئادەملەرنى جىسمانى جەھەتتىنداۋالايدىغان كەسىپلەر شۇنچىلىك زىغىرلاپ تۈرگە ئايرىلىۋاتقان، تۈر بويىچەمۇكەممەللىشىۋاتقان، بىر كەسىپتە مۇتەخەسسىس بولغان كىشى ئۆز كەسپىدىن ھالقىپ،ئۆزىگە ناتونۇش باشقا بىر كەسىپكە بۇرنىنى تىقمايدىغان ، مۇشۇ ئاڭلىق دەۋرىمىزدە،نېمىشقىدۇر  بىلىملىك، زىيالىي،ئالىملىرىمىزنىڭ ئادەملەرنىڭ روھىنى، ئەقلىنى، ئېڭىنى داۋالايدىغان ، تېخىمۇسەزگۈر مەسىلىدە شۇ قەدەر پەرۋاسىز مۇئامىلىدە بولۇشلىرى  يەنىلا  « خالىس ئەمگەك، ئىلىمنىڭ زاكىتى، خەلق ئۈچۈنمېھنەت سىڭدۈرۈش...» تىن ئىبارەت ئالىجاناپلىقمىدۇر!
     تورلاردا ئادەتتىكى  قىزىقىشنىڭ تۈرتكىسىدە پىكىر يۈرگۈزۈپ بېقىش،جەمئىيەت مەسىلىلىرنى دە- تالاش قىلىش، كۆز-قاراش بايان قىلىش پۈتۈنلەي نورمالئەھۋال. شۇنداقتىمۇ ئۆزى تەكشۈرۈپ، ئېنىق مەلۇماتقا ئىگە بولمىغان ساھەدە كۆز-قاراش بايان قىلسا،  كۆپىنچە ھاللاردا تېمائىگىسىنى ئوسال ھالغا چۈشۈرۈپ قويىدىغان ئەھۋاللار مەۋجۇت. مەسىلەن: تۇرپانلىقلارقاپ قارا، خۇددى ئافرىقىلىققا ئوخشاپ كېتىدۇ. غۇلجىلىقلار  ئاقپىشماق، ئۆڭى سۈپسۈزۈك .... دېگەندەكگەپلەر، تۇرپاننىڭ ھەددىدىن زىيادە ئىسسىق بولغانلىقى ئۈچۈنلا ، ئۇيەردەياشايدىغان ئادەملەر ئاپتاپتا كۆيۈپ چىچىلىدەك قارداپ كېتىدۇ- دېگەندەك خاتاچۈشەنچىنى كەلتۈرۈپ چىقارغان. غۇلجا تەرەپنىڭ ھاۋاسى ھۆل، سوغاقراق، يۆل- يېغىنكۆپ بولغانلىقىنى ئاڭلاپلا، ھە، ئۇيەردە ياشايدىغان ئادەملەر ئاقپىشماق بولىدۇ- دەپ،خاتا پەرەز قىلىۋالغان. ئەمەلىيەتتە بولسا ئەھۋال تامامەن باشقىچە. ئافرىقىمۇ ئۇنچىۋالا قاقاس، چۆللۈك ئەمەس. ھەددىدىنزىيادە ئىسسىقمۇ ئەمەس. پەقەت كىشىلەرنىڭ ئېڭىدا يەرلىشىپ قالغان خاتا ئۇچۇر،ساختا مەلۇمات تۈپەيلى، ئافرىقا- دېسە سۇسىز، گىياسىز قاقاس چۆللۈك- دېگەن خاتاچۈشەنچە تەسەۋۋۇر ھۆكۈم سۈرگەن. شۇنىڭدەك تۇرپانمۇ بەك ئىسسىق بولغاچقا، ئادەملەرئافرىقىلىقتەك قارا بولىدۇ- دېگەن خاتا يەكۈن  ئوتتۇرغا چىققان. دېمەك، تولۇق مەلۇماتقا ئىگەبولمىغان نەرسە ئۈستىدە، پەرەز بىلەن، تەخمىنى كۆز- قاراشقا تاينىپ پىكىر يۈرگۈزۈش( گەرچە تەسادىپى توغرا چىقىپ قالسىمۇ )  جەزمەنكى ئەسلىدىنلا خاتالىقتۇر.
    ئەمدى ئۆز گېپىمگە كەلسەم، « ئەۋلاد  تەربىيلەش » كە  مۇناسىۋەتلىك پىكىرلەردە،  كىشىلەر ھەقىقەتەن ناتوغرا  تەرەپكە كۈچەۋاتىدۇ. ئەۋلاد تەربىيلەش- دېگەن بۇگەپ، يەسلىدە بالا باققانچىلىك، باشلانغۇچتا بالىلارنى ئوقۇتقانچىلىك، تولۇقسىزدا،تولۇق ئوتتۇردا ، كەسپى مەكتەپلەردە  دەرسسۆزلىگەنچىلىك، دوكتور ئاسپىرانتلىرىنى يېتەكلىگەنچىلىك، سېختا تېخنىك يېتەكچىسىبولغانچىلىك، ئىدارىدە ئادەم باشقۇرغانچىلىك ئاسان ئىش ئەمەس. چۈنكى يەسلىدە ئىشلەيدىغانلاردىنتارتىپ، دوكتور ئاسپىرانت ېتەكچىلىرىگە قەدەر  ئارىلىقتىكى بارلىق ئىلمى كەسىپ خادىملىرى ، شۇساھەدە ئۇزۇن يىللاپ ئوقۇغان، بىلىم ئاشۇرغان، خىزمەت قىلىش جەريانىدا مول  سىناق ۋە تەجرىبىلەرگە ئىگە بولغانلاردۇر. شۇنىڭدەك،سېخلاردا، ئىدارە ئورۇنلىرىدا كەسىپ، تېخنىك يېتەكچىلىكى ۋە ئادەم باشقۇرۇش ئىشلىرىمۇ،ئوخشاشلا ئىگەللىگەن تەجرىبە، سىناقلار ئاساسىدا يۈرۈشۈپ ماڭىدىغان ئىشلاردۇر. لېكىنبالا تەربىيلەش بولسا، شۇ بالا مەنسۇپ بولغان ئاتا، ئانا بىلەن بالائوتتۇرسىدىلا  داۋاملىشىدىغان، ئائىلەئىچىدىكى مۇناسىۋەتنىڭ كۈندىلىك ھەرىكەت جەريانىدۇر. بۇ ھەرىكەت جەريانى  مەلۇم تەرەپلەردىن ئېيتقاندا ئىجتىمائىيمۇناسىۋەت شەكلىدىن ھالقىغان، بەلكى تەبىئەتكە يېقىنلاشقان، تەبىئى مۇناسىۋەتكەمەنسۇپ بولىدىغانلىقىنىمۇ نەزەردىن قاچۇرماسلىق لازىم.
     بۇ يەردە  قىسقا بىر مىسالغا مۇراجىئەت قىلىشنى لايىقكۆردۈم . ئالدىنقى يىللىرى رىياسەتچى ئۈمۈت غېنى ئەپەندى، كېرىم ئاتۇش ئەپەندىبىلەن ئۆتكۈزگەن بىر قېتىملىق  جانلىقئىكران سۆھبىتىدە، كېرىم ئاتۇش ئەپەندى ئۆزىنىڭ چەتئەل ساياھەتلىرىدىكى تەسىراتلىرىنىسۆزلەپ كېلىپ : « ياۋرۇپالىقلارنىڭ بالا تەربىيلىشىگە سېلىشتۇرغاندا، بىز بالىنىباقتۇق دېسەكلا بولىدىكەن. ئۆزىمىزچە بالامنى مۇنداق تەربىيلەيمەن، ئانداقيېتىشتۈرۈمەن- دەۋالىدىكەنمىز. ئەمەلىيەتتە بولسا، بىز بالىنى ئاچ قويماي، تالاداقويماي، پەقەتلا ئاش نان بېرىپ، بېقىپ چوڭ قىلىدىكەنمىز. ئادەتتە ھايۋانمۇبالىسىنى باقىدۇ، تاشلىۋەتمەيدۇ......»- دېگەندەك، كۆز- قاراشلىرىنى بايان قىلىدۇ.ئۇنىڭ مەزكۇر بايانلىرى ياۋرۇپا سەپىرىدىكى، ئوچۇق ئېيتقاندا تەرەققى تاپقان، كۈچلۈك ئەللەر  كىشىلىرىدىن ئالغان تەسىراتلىرى بولۇپ، بۇپەقەت  مەسىلىگە سىرىتتىن، پەنجىرىدىن قارىغان،ھە - ئىش ئەسلىدە مۇنداقكەن – دە  دەپ،يېڭى، پەرقلىق بىر  تونۇشقا كېلىپ قالغانلىقتىنئارتۇق نەرسە ئەمەس . ئەمەلىيەتتە بولسا، سىرىتتىن كۆرگەن ھەر قانداق مەنزىرىنىڭئارقىسىدا سىز تەسەۋۋۇر قىلىپ باقمىغان، ئاڭلاپ باقمىغان، ئاڭلىسىڭىزمۇ ئىشىنىپبولالمىغۇدەك دەرىجىدە لاھىيىلەر يوشۇرۇنغان بولىشى تەبىئىدۇر. يەنى مەيلى شەرقمىللىتى بولسۇن، مەيلى غەرب مىللىتى بولسۇن، ياۋرۇپالىق، ئاسىيالىق، ئافرىقىلىقبولسۇن، ئاتا- ئانا، بالا مۇناسىۋىتىدە ئۇيغۇر جەمئىيىتىدىكىگە ئوخشاشلا ، دەسلىۋىدەتەبىيئەتكە مەنسۇپ بولغان تەبىئىيلىك  مەۋجۇتتۇر. ئەر خوتۇن مۇناسىۋىتى، ئاتا-ئانا،بالا مۇناسىۋەتلىرى  ماھىيەت جەھەتتىنئوخشاشلىققا ئىگە بولۇپ، پەرق ئاساسەن جەمئىيەتكە يۈزلەنگەندىن ئېتىبارەن باشلىنىشى مۇمكىن. بۇ يەردە  ھەرگىزمۇ  : غەربلىكلەر، ياكى تەرەققى تاپقان كۈچلۈكمىللەتلەرمۇ بالىسىنى بېقىپلا قويىدۇ، ئارتۇق پەرۋىش قىلمايدۇ- دېمەكچى ئەمەسمەن.ئەلۋەتتە  كۈچلۈكلەر پەرزەنتلىرىگە كۆپئەجىر سىڭدۈرىدۇ. لېكىن بۇنداق ئەجىر سىڭدۈرۈشنىڭ جەمئىيەتكە ئومۇملاشقان، مىللىيئەخلاق دەرىجىسىدە يىلتىز تارتىپ كەتكەن بولىشىدا، بىز بىلەن ئۇلارنىڭ ئارىسىدىكىپەرقنىڭ بۇنچىۋالا چوڭىيىپ كېتىشىدىكى مەسىلە ، پەقەت  ئاتا- ئانا، بالا ئارىسىدىكى ئائىلەمۇناسىۋىتىنىڭ  ھەرىكەت جەريانىلا  ئەمەس، بەلكى پەردىنىڭ ئارقىسىدىكى  سان-ساناقسىز لاھىيىلىگۈچى ۋە ھەرىكەتلەندۈرگۈچى كۈچلەرنى  تەسەۋۋۇر قىلىشىمىز  كېرەك- دېمەكچىمەن .
« ئەۋلاد تەربىيلەش »  تېمىسىدىكى يازمىلارنىڭ كۆپلىكىنى،ئىنكاسلارنىڭ موللىقىنى، تەكلىپ، پىكىر، تەۋسىيە، تەنقىدلەرنىڭ رەڭگا- رەڭلىكىنى،ئەگەر ئۇيغۇر تىلىنى ئۇيغۇردەكلا  ئۇجۇر-بۇجۇرىسىغىچە بىلىدىغان ، لېكىن ئۇيغۇر جەمئىيىتىگە چۆكۈپ ياشاپ باقمىغان چەتئەللىك،جۈملىدىن تەرەققى تاپقان كۈچلۈكلەر ئوقۇپ قالسا، جەزمەنكى ئۇيغۇرلارنىڭھەمىسىلا  بالا تەيربىيلەش كەسپىدەمۇتەخەسسىس  مىللەتكەن- دەپ، خاتا  تونۇشقا كېلىپ قېلىشى  مۇمكىن. بۇ نورمال ئەھۋال. چۈنكى بىزمۇ «غەربلىكلەر، ئامېركىلىقلار، كۈچلۈكلەر باللىرىنى ئاجايىپ تەربىيلەپ قويىدىكەن، بىزبولساق بېقىپلا قويىدىكەنمىز» دەپ قالدۇق ئەمەسمۇ. بۇنداق دەپ قېلىشىمىزغا سەۋەپبولغان نەرسە، دەل مەسىلىنىڭ ئارقا يۈزىنى كۆرۈشكە پۇرسەت بولمىغانلىقى  ئىدىغۇ. دېمەك، بىزنىڭ : ئامېرىكىلىقلاربالىسىنى مۇنداق تەربىيلەپ قويىدىكەن، ياپونلۇقلار بالىسىنى ئانداق چوڭ قىلىدىكەن،يەھۇدىلار بالىسىنى ۋايىغا يەتكۈزۈپ يېتىشتۈرىدىكەن، گېرمانلار بالىسىنى ئاجايىپسىستېمىلىق  يېتىشتۈرىدىكەن...» دېگەندەك،ھەيرانلىقىمىز، ئاشۇ جەمئىيەتنى سىرىتتىن، پەنجىرىنىڭ يورۇقلىرىدىن  كۆرگەنلىكىمىزنىڭ نەتىجىسىدۇر. بۇ ھېلىقىئۇيغۇر تىلىنى مۇكەممەل بىلىپ، ئۇيغۇر جەمئىيىتىدە ياشاپ باقمىغان چەتئەللىكنىڭ،ئۇيغۇر تورلىرىدىكى « ئەۋلاد تەربىيلەش لاھيىلىرى » نى ئوقۇپ، ئۇيغۇرلارنىڭھەممىسىلا بالا تەربىيلەش مۇتەخەسسىسسى ئىكەن- دەپ قالغىنىدەكلا بىر ھەيرانلىقدۇر.
   پىكرىمگە   مۇشۇ يەردە  قىسقا بىر  ئىزاھات بېرىپ ئۆتسەم، زىيالىيلارنىڭ،مۇتەخەسسىس، ئېنژىنېرلارنىڭ ئاتا-ئانىلارغا، ئۇيغۇر جەمئىيىتىگە سۇنىدىغانتەكلىپلىرى، بالىنى قانداق ۋە قايسى مىللەتتەك تەربىيلەشنىڭ ئۇسۇل، چارە، قائىدەتەرتىپلىرى  توغرىسىدا  ئەمەس، بەلكى بالىنى جەمئىيەتكە، مىللەتكە،ئائا- ئانىغا، ئائىلىگە زىيانكەشلىك قىلمايدىغان، ئەكسىچە مەنپەئەتلىك، ياراملىق  ئادەم بولىشى ئۈچۈن ياخشى تەربىيلەش  توغرىسىدا تەۋسىيە قىلىشلىرى مۇھىمدۇر. بۇ ئۇلارنىڭكەسپى خاسلىقىغا نىسبەتەن يات، ناتونۇش نەرسىمۇ ئەمەس. بۇ پەقەتلا ئاممىباپتەۋسىيەلەرنىڭ بىر تۈرىدۇر.
( داۋامىبار)
   
8 P9 i+ F" j  l3 B: ]

16

تېما

1077

يازما

1093

جۇغلانما

دائىملىق ئــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نومۇرى: 119068
يازما سانى:
1077
نادىر تېما :
0
مۇنبەر پۇلى :
3228
تۆھپە :
0
باھا :
0
توردا:
321 سائەت
تىزىملاتقان :
2015-5-12
ئاخىرقى:
2015-12-8
ۋاقتى: 2015-7-20 16:19:55 | ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش
بەكمۇ ئېسىل تېمىدىن بىرنى ئۇقۇدۇمغۇ بۈگۈن.تېما ئىگىسى كۆوپ رەھمەت سىزگە.مەن ئادەتتە بالىلارنى تەربىيلەش توغىرلىسىدىكى كىتاپلارنى كۆپرەك كۈرىمەن بۈگۈن يېڭى بىر بىلىمگە ئىگە بولغىنىمدىن بەكمۇ خۇش بولدۇم.داۋامىنى ساقلايمەن.رەھمەت.

مىننەتدار بولۇشنى ئۆگىنىۋېلىڭ، ھەم ئۆگىتىڭ، بۇ ھايات تولىمۇ قىسقا، مىننەتدارلىقىڭىز ئۆزىڭىزگەئ ەڭ يېقىن كىشىلىرىڭىزدىن باشلانسۇن
كىرگەندىن كېيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

سەھىپە جۇغلانما قائىدىسى

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى ( 黔ICP备15011399号

GMT+8, 2015-12-27 05:49 AM, Processed in 0.051122 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.2(NurQut Team) © 2001-2013 Comsenz Inc.
شىنجاڭ مىسرانىم مەدەنىيەت تارقىتىش چەكلىك شىركىتى

تېز ئىنكاس چوققىغا قايتىش سەھىپىگە قايتىش