قۇرئان نېمە ئۈچۈن ئەرەب زېمىنىغا چۈشۈرۈلگەن؟بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @7 F" |" ~$ c! W: i/ Z& E
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ I1 N$ `1 C3 m, w) |3 \( i% q6 N6 tبىلىمخۇمار بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 G$ x |) J, Q* p5 [
2014-يىلى 9-ئاينىڭ 22-كۈنىبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @9 R4 P( ~) A& r: Z v1 F' } S5 ]4 N( w
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @. e4 p! B: R* b% Dنۇرغۇن ئوقۇرمەنلەرگە ئوخشاش، مەنمۇ ئۇزۇندىن بۇيان ئاللاھنىڭ نېمە ئۈچۈن قۇرئاننى ۋەھىي قىلىپ چۈشۈرۈشتە ئەرەب زېمىنى بىلەن ئەرەب مىللىتىدىن بولغان مۇھەممەد ئەلەيھىسسالامنى تاللىغانلىقىنى بىلىۋېلىشنى ئويلاپ كەلگەن ئىدىم. يەنى، مىلادىيدىن كېيىنكى 600-يىللىرى ئەرەب زېمىنى ۋە ئۇ يەردە ياشاۋاتقان ئەرەبلەر بىلىم جەھەتتە، سىياسىي جەھەتتە، جەمئىيەت تەرەققىياتى جەھەتتە، ئىقتىساد جەھەتتە، ۋە دىن جەھەتتە بىر ئارقىدا قالغان زېمىن ۋە مىللەت ئىدى. ئەرەبلەر ئۇ ۋاقىتتا مەنىۋىي ۋە ئەخلاقىي جەھەتتە روھىي تاشتەك قېتىپ كەتكەن تاش-يۈرەك ئىنسانلارغا ئايلىنىپ كەتكەنىدى. شۇنداق تۇرسىمۇ، نېمە ئۈچۈن ئاللاھ ئەڭ ئاخىرقى ۋە ئەڭ مۇھىم ھەق بولغان ئىسلامنى ۋەھىي قىلىش ئۈچۈن يەر يۈزىدىكى باشقا بىر دۆلەت ياكى باشقا بىر جەمئىيەتنى تاللىماي، مۇشۇ ئەرەب زېمىنىنى تاللايدۇ؟ ئاللاھ نېمە ئۈچۈن باشقا بىر تېخىمۇ مەدەنىيەتلەشكەن ۋە تېخىمۇ گۈللەنگەن زېمىننى تاللىمايدۇ؟ ئەگەر ئاشۇنداق بىر زېمىننى تاللىغان بولسا ئۇ زېمىن ئىسلامنى تارقىتىشقا تېخىمۇ ياخشىراق ماس كەلگەن بولمامتى؟ مەسىلەن، ئاشۇ دەۋردە شەرىقى ئاسىيادا جۇڭگو بار ئىدى. جەنۇبىي ۋە ئوتتۇرا ئاسىيادا ھىندىستان ئەللىرى بار ئىدى. ئوتتۇرا ۋە شەرىقى ئاسىيادا پېرىسىيىلىكلەر بار ئىدى. شىمالىي ئاسىيادا رۇسلار بار ئىدى. ئۇنىڭدىن باشقا يەنە ياۋروپالىقلار، ئاق-تەنلىكلەر ئەللىرى، ئافرىقا ئەللىرى، رىم ئىمپېرىيىسى، ۋە گرېتسىيە قاتارلىقلارمۇ بار ئىدى. ئاشۇ ئەللەرنىڭ ھەممىسى ئىسلامنى تارقىتىشتىن ئىبارەت بۇ بىر ئۇلۇغۋار داۋانى ئېلىپ بېرىشتا ئەرەبلەرگە قارىغاندا تېخىمۇ كۈچلۈك، ئىنسانلار ئۆلچىمى بويىچە تېخىمۇ مۇۋاپىق، ھەمدە مەزكۇر شەرەپكە تېخىمۇ مۇناسىپ ئەمەسمىدى؟ شۇنداق تۇرۇقلۇق مەزكۇر شەرەپ بىلەن مەزكۇر ئالاھىدە ئىمتىيازنى ئاللاھ نېمە ئۈچۈن ھەممە جەھەتتىكى تەرەققىياتلىرى يۇقىرىدىكى ئەللەردىن كۆپ ئارقىدا قالغان ئەرەبلەرگە ئاتا قىلىدۇ [1]؟
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 ^7 | Y- m+ S9 d
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) |+ Q9 a) }- ^! Z/ ?$ _شەيخ ۋە دوكتۇر ياسىر قازى [2] شەرق ئەللىرى بىلەن غەرب ئەللىرىنىڭ ھەر ئىككىسىدە 20 يىل ۋاقىت سەرپ قىلىپ، ئىسلام دىنى ئۈستىدە ئۆگىنىش، ئىزدىنىش ۋە ئىلمىي تەتقىقات ئېلىپ بېرىش جەريانىدا يۇقىرىدىكى سوئاللارغا جاۋاب تاپقان بولۇپ، ئۇ ئۆزىنىڭ ئاشۇ جاۋابلىرىنى «مۇھەممەد پەيغەمبەرنىڭ تەرجىمىھالى» دېگەن 130 نەچچە قىسىملىق لېكسىيىلىرىنىڭ ئىچىدىكى 5-قىسىمدا قىسقىچە خۇلاسىلاپ ئوتتۇرىغا قويىدۇ [3]. ياسىر قازى بۇ لېكسىيىلەر ئامېرىكىدىكى «ئەلمەغرىپ ئىنستىتۇتى» [4] دەپ ئاتىلىدىغان ئالىي مەكتەپتە دەرس قىلىپ سۆزلەۋاتقان بولۇپ، ئۇ ھازىر مەزكۇر لېكسىيىلەرنىڭ 80 نەچچىنچى قىسمىغا كەلدى. ياسىر قازى بۇ ئىنگلىزچە لېكسىيىلەرنىڭ نەق مەيدان كۆرۈنۈشىنىڭ سىن ھۆججەتلىرىنى تور ئارقىلىق پۈتۈن دۇنياغا تارقىتىۋاتىدۇ. مەن مەزكۇر ماقالىدا يۇقىرىدىكى سوئاللارنىڭ ياسىر قازى يەكۈنلەپ چىققان جاۋابلىرىنى قىسقىچە تونۇشتۇرۇپ ئۆتىمەن.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 q. q* U A4 f+ O& k
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 X. u: S# C" a1 ]/ U7 p
تۆۋەندىكىسى ياسىر قازىنىڭ دېگەنلىرى. ئەگەر مەن ئۆزەمنىڭ ئويلىغانلىرىنى قوشۇپ قويماقچى بولسام، ئۇنى بىر «ئىلاۋە» شەكلىدە قوشۇپ قويىمەن.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 k4 A1 N1 R/ k9 T- D' j/ xبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @ K N% t1 `6 i9 X# m0 [( {3 V
قۇرئان ۋە ئىسلام دىنىنى ۋەھىي قىلىپ چۈشۈرۈشتە، ۋە ئاخىرقى پەيغەمبەرنى چۈشۈرۈشتە، ئاللاھ نېمە ئۈچۈن ئەرەب زېمىنى بىلەن بىر ئەرەب مىللىتىدىن بولغان مۇھەممەد ئەلەيھىسسالامنى تاللىغان؟
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @$ w- B6 q, @3 G/ Uبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @9 ]( j1 {1 n/ w6 l/ ]( R; C
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* }; w" D3 G6 R$ O' x+ W0 c+ `3 h1. ئەرەب زېمىنىنىڭ جۇغراپىيىلىك ئورنى
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @, o; d- }; {- @* ]
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- f4 b( }. |0 Vئەرەبلەر بىلەن ئەرەب زېمىنى ئەينى ۋاقىتتىكى ئىككى دەرىجىدىن تاشقىرى چوڭ دۆلەتنىڭ ئوتتۇرىسىغا جايلاشقان. ئۇلارنىڭ بىرى ساسسانىد (ساسسانىد) ئىمپېرىيىسى، يەنە بىرى بولسا بىزانتىن (بيزانتىنە) ئىمپېرىيىسى بولۇپ، ئۇلارنىڭ ناملىرى كېيىنچە پېرسىيە ئىمپېرىيىسى بىلەن رىم ئىمپېرىيىسىگە ئۆزگەرتىلگەن. ئەينى ۋاقىتتا ساسسانىد بىلەن بىزانتىن ئوتتۇرىسىدا قاتتىق ئۇرۇش بولىۋاتقان بولۇپ، بۇ ئۇرۇشلار داۋاملاشقىلى 400 يىل بولغانىدى. ئەرەب زېمىنى بۇ ئىككى دەرىجىدىن تاشقىرى كۈچلەرنىڭ زېمىنى بىلەن تۇتۇشۇپ تۇرغان، ئەمما بىر ئايرىم زېمىن بولۇپ مەۋجۇت بولۇپ تۇرىۋاتقانىدى. ئاللاھ ئەرەب زېمىنىغا مۇھەممەد پەيغەمبەر ئارقىلىق ئىسلام دىنىنى چۈشۈرۈپ، 30-40 يىل ئۆتكەندىن كېيىن، ئەرەبلەر بۇ ئىككى دەرىجىدىن تاشقىرى ئىمپېرىيىلەرنى ئۆزلىرىگە بوي سۇندۇرىدۇ. ئەگەر ئەرەبىستان جۇڭگوغا جايلاشقان بولسا، بۇ ئىككى دەرىجىدىن تاشقىرى كۈچلۈك ئىمپېرىيىلەرنى بوي سۇندۇرالمىغان بولاتتى. ئەرەبلەرنىڭ بۇ ئىككى ئىمپېرىيىلەر بىلەن تۇتۇشۇپ تۇرۇشى، ھەمدە ئاللاھنىڭ بۇيرىشى بىلەن ئەرەبلەر كېيىنكى 30-40 يىل ئىچىدە بۇ ئىككى ئىمپېرىيىلەرنى ئۆزلىرىگە بويسۇندۇرىۋالىدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 A1 [8 r0 n* V
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) x. A3 t" i j" D9 \
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 `/ f- G" W0 y
2. ئەرەبلەرنىڭ باشقىلارنىڭ زېمىنىنى بېسىۋالىدىغان ئادىتى يوق ئىدى
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @ y3 _9 I0 d3 Y+ n$ w( u# I' ?% Eبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 t' y7 n) j3 E7 P
ئاشۇ ۋاقىتقىچە ئەرەبلەر پەقەت ئۆز-ئارا ئۇرۇش قىلغان بولۇپ، ھەرگىزمۇ رىمغا ياكى پېرىسىيىگە جەڭ ئېلان قىلىپ باقمىغان. شۇڭلاشقا، ئەرەبلەرگە ئىسلام ۋەھىي قىلىنىپ، ئەرەبلەر قوشۇن تەشكىللەپ، تۇنجى قېتىم رىم بىلەن پېرىسىيىگە قارشى جەڭگە ئاتلانغاندا، ئۇ ئىككى زېمىندىكى كىشىلەر ئەرەبلەرنى زاڭلىق قىلىدۇ. ساسسانىد ھۆكۈمىتى ئەرەبلەرگە كىچىك بالىلارغا مۇئامىلە قىلغاندەك مۇئامىلە قىلىدۇ. ئۇلار ئەرەبلەرگە «سىلەر ساراڭ بولۇپ قالدىڭلارمۇ؟ سىلەر بىزگە ھۇجۇم قىلماقچىما؟ بىز سىلەرگە ئازراق پۇل بېرەيلى، سىلەر كىشىنى ئاۋارە قىلماي قايتىپ كېتىڭلار»، دەيدۇ. ئەرەبلەرنىڭ رىم بىلەن پېرسىيىگە ھۇجۇم باشلىشى ئۇلار ئۈچۈن بىر كىشىنى ھاڭ-تاڭ قالدۇرىدىغان، ئۆزىنىڭ كۆزى بىلەن ئۆزىنىڭ قۇلىقىغا ئىشەنمەيدىغان ئىش بولۇپ تۇيۇلىدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" ?0 h" |. V; w& y, a _& Q
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% l2 L) | Z8 p9 V* c3 W! a5 Vبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @7 }1 A( b3 h5 @" l! I
3. ئەرەبلەر بىر مەدەنىيەتلەشمەي، ئارقىدا قالغان ھالەتتە تۇرغان
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 [" _. J$ W! [' Dبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 e( m2 N+ c d: ^5 h3 ^ T
بۇ يەردىكى «مەدەنىيەتلەشمىگەن» دېگەن سۆز مۇنداق بىر قانچە تەرەپلەرنى ئۆز ئىچىگە ئالىدۇ: (1) شۇ چاغقىچە بىرەر قېتىممۇ ئەرەبلەرنىڭ بىر بىرلىككە كەلگەن ھۆكۈمىتى قۇرۇلۇپ باقمىغان. ئەگەر بىر جەمئىيەتنىڭ بىر بىرلىككە كەلگەن ھۆكۈمىتى بولمايدىكەن، ئۇ جەمئىيەتتە قانۇن بىلەن تەرتىپمۇ مەۋجۇت بولمايدۇ. (2) ئەرەبلەردە ئەدەبىيات، سەنئەت، ۋە بىناكارلىق ئىشلىرى مەۋجۇت بولمىغان. ئۇ چاغدا ئەرەبلەردە شېئىرىيەت ئىشلىرى تەرەققىي قىلغان. ئەمما، شېئىرىيەت ئەدەبىياتتىن بىر دەرىجە تۆۋەن تۇرىدۇ. مەسىلەن، ئۇ چاغدا ئەرەبلەردە يازما ئەدەبىيات يوق ئىدى. سەۋەبى، ئۇلاردا يېزىش ۋە ئوقۇشمۇ مەۋجۇت بولمىغان. ئەرەبلەرنىڭ چوڭ بىنالىرىمۇ بولمىغان. ئۇلار ئۇزۇن ۋاقىتلارغىچە ساقلىنىپ تۇرالايدىغان بىنالارنى ياساپ باقمىغان. ئاللاھ ئىسلامنى ۋەھىي قىلىپ چۈشۈرۈشتىن 100 يىللار بۇرۇن ھازىرقى ئىستانبۇلدا ياۋروپالىقلار تەرىپىدىن ياسالغان ئىمارەتلەرنىڭ بەزىلىرى ھازىرغىچە ساقلىنىپ كېلىۋاتىدۇ. ئىسلامدىن بۇرۇن ياسالغان پېرسىيە پادىشاھ ئوردىلىرىنىڭ بەزىلىرىمۇ ھازىرغىچە ساقلىنىپ كېلىۋاتىدۇ. ئەمما ئەينى ۋاقىتتا ئەرەبلەرنىڭ ئۇنداق نەرسىلىرى مەۋجۇت بولۇپ باقمىغان. ئەرەبلەرگە ئىسلام كېلىشتىن بۇرۇن ئۇلار بىر ئارقىدا قالغان قالاق ھالەتتە ياشاۋاتقان بولۇپ، ئىسلام ئۇلارغا ئىززەت-ھۆرمەت ئېلىپ كەلگەن. ئاللاھ قۇرئاندا «مەن سىلەرگە بىر مۇقەددەس كىتابنى چۈشۈردۈم، ئۇنىڭدا سىلەرنىڭ ئابىدە ياكى مىراس (لەگاكي) لىرىڭلار بار» دەيدۇ. ئىسلامنىڭ كېلىشى ئەرەبلەرنىڭ ئۆز زېمىنىدا ئۆزىگە خاس بىر خىل مەدەنىيەتنى ۋۇجۇتقا كەلتۈرۈشىگە سەۋەب بولدى. بۇ ئىشتا ئەرەبلەر مەدەنىيەت توقۇنىشىغا دۇچ كەلمىدى. يەنى، ئۆز مەدەنىيىتىنى ھېچ نېمىسى يوق يەردىن تەرەققىي قىلدۇردى. ئەگەر ئىسلام رىملىقلارغا چۈشكەن بولسا، ئۇلار ئۈچۈن مەدەنىيەت توقۇنۇشى بىر چوڭ مەسىلە بولۇپ قالغان بولار ئىدى. چۈنكى، ئۇ چاغدا رىملىقلارنىڭ ناھايىتى تەرەققىي قىلغان، بىر مۇكەممەل شەكىلگە كىرگەن مەدەنىيەت قۇرۇلمىسى مەۋجۇت ئىدى. ئەگەر ئىسلام رىمغا چۈشكەن بولسا، ئىسلام بىلەن رىمدا بۇرۇن مەۋجۇت بولۇپ كەلگەن نەرسىلەر ئوتتۇرىسىدا توقۇنۇش يۈز بېرەتتى. مۇشۇ نۇقتىدىن قارىغاندا، ئاللاھ ئىسلام دىنىنى بىر بوشلۇققا، بىر ۋاكۇئۇمغا، سوقۇشمىسا بولمايدىغان نەرسىلىرى مەۋجۇت بولمىغان بىر بوش زېمىنغا چۈشۈرگەن. ئاشۇ ۋاقىتقىچە ئەرەبلەر بىرەر قېتىممۇ بىرلىككە كېلىپ باقمىغان بولۇپ، شۇ سەۋەبتىن مۇھەممەد ئەلەيھىسسالام ئۆزىنىڭ دەسلەپكى مەزگىللىرىدە بىرەر چوڭ ھۆكۈمەت بىلەن كۈرەش قىلمىسا بولمايدىغان ئىشلارغىمۇ دۇچ كېلىپ باقمىغان. ئەرەبلەر پەقەت ئىسلامنىڭ ئاستىدىلا تۇنجى قېتىم تولۇق بىرلىشىشنى ئەمەلگە ئاشۇرغان.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @4 D2 s i7 A+ d1 Y% A: G
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 w" d: m4 L- R6 E
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @, s2 T1 Z" B* C) o
4. دۇنيا ئەرەب زېمىنىدا بىر سىياسىي كۈچنىڭ ۋۇجۇتقا كېلىشىدىن قىلچە گۇمانلانمىغان
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @/ y; `5 Y1 Z7 M1 }( A& ~. L* K' Zبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) Y- Y; o3 W% z
ئەرەب زېمىنىدىكى ئىچكىي ئۇرۇش ۋە قالاق ھالەت تۈپەيلىدىن، ئەرەب زېمىنىدا بىر سىياسىي كۈچنىڭ باش كۆتۈرۈپ چىقىدىغانلىقىنى ھېچ كىم پەرەز قىلىپ باقمىغان. ئەرەبىستاندا بىر سىياسىي كۈچنىڭ پەيدا بولىدىغانلىقىنى ھېچ كىم ئالدىن مۆلچەرلەپ باقمىغان. ھازىر سىز دۆلەتنىڭ ئومۇمىي كىرىمى جەھەتتە ئەڭ تۆۋەندە تۇرىدىغان بىر دۆلەتنى كۆرسىتىپ، «مۇشۇ دۆلەت يەنە 5 يىلدا دۇنيانىڭ ئەڭ ئالدىغا ئۆتىدۇ»، دېسىڭىز، ئۇنىڭغا ھېچ كىم ئىشەنمەيدۇ. ئۇنداق بىر دۆلەتنى ھېچ كىم بىر خىل تەھدىت، دەپ ھېسابلىمايدۇ. شۇڭلاشقا ئەينى زاماندا رىم بىلەن پېرسىيە ئەرەبلەرنىڭ ئۆزلىرىنى يېقىن كەلگۈسىدە بويسۇندۇرىدىغانلىقىنى ھەرگىزمۇ خىيالىغا كەلتۈرۈپ باقمىغان.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @7 C; s- Z! h4 f/ b; H( {
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 N* `* A3 S7 W0 I
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; B: q" ~ b- C& L1 b% O5. مەخسۇس ئاللاھغا ئىبادەت قىلىش ئۈچۈن ياسالغان 1-ساراي مەككىدە ياسالغانبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# r7 G6 B' b4 P* ]
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ R, {# T B+ e$ ?4 `
مەخسۇس ئاللاھغا ئىبادەت قىلىدىغان تۇنجى ساراي سېلىنغان جاي مەككىدۇر. شۇنداقلا ئىبراھىم ئەلەيھىسسالام بىلەن ئىسمائىل ئەلەيھىسسالامنىڭ يۇرتىمۇ مەككىدۇر. شۇنداق بولغاچقا، ئىسلامدىن ئىبارەت بىر دۇنياۋى دىن ئەڭ دەسلىۋىدە چۈشۈرۈلگەن جاي ئۈچۈن مەككىنىڭ تاللىنىشى بىر تەبىئىي ئەھۋال بولۇپ ھېسابلىنىدۇ. ئاللاھ ۋەھىي قىلىپ چۈشۈرگەن بارلىق دىنلارنىڭ ئىچىدە پەقەت ئىسلام دىنىلا بىر دۇنياۋى دىندۇر. ھازىر خرىستىئان دىنى ۋە جۇدائىزم دەپ ئاتىلىدىغان باشقا دىنلارنىڭ ھەممىسى دۇنيانىڭ مەلۇم بىر قىسىم جايلىرىغىلا تەۋە بولغان. بىزنىڭ چۈشىنىشىمىزچە ئەيسا ئەلەيھىسسالام پۈتۈن دۇنيا ئۈچۈن كەلگەن ئەمەس، ئۇ پەقەت ئىسرائىلىيىنىڭ بالىلىرى ئۈچۈن كەلگەن. مۇسا پەيغەمبەرمۇ پۈتۈن دۇنيا ئۈچۈن كەلگەن ئەمەس، ئۇ پەقەت يەھۇدىلار ئۈچۈن كەلگەن. مۇھەممەد پەيغەمبەر بولسا پۈتۈن دۇنيا ئۈچۈن ئىۋەرتىلگەن. شۇڭلاشقا ئۇنىڭ كەلگەن يېرى دۇنيادىكى تۇنجى قېتىملىق ئىبادەت سارىيى ياسالغان جاي بولۇشىدا بىر ناھايىتى كۈچلۈك ھېكمەت بار. قۇرئاندىمۇ تۇنجى مەسچىت سېلىنغان جاينىڭ «مەدكە» ئىكەنلىكى ھەققىدە بىر ئايەت بار بولۇپ، ئۇ جاينىڭ ئىسمى كېيىن «مەككە» گە ئۆزگەرتىلگەن.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) b: M0 `9 I& F8 Y
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ |' @! V+ @2 ~7 C/ T6 {
1-رەسىم