مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 2587|ئىنكاس: 8

ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى (2) [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 106141
يازما سانى: 48
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى : 1975
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 107 سائەت
تىزىم: 2014-4-17
ئاخىرقى: 2014-8-9
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-2 07:02:28 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى

-2-

كەڭرى رايونلارنى تارايتىۋېتىش مەيدانلىرى

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* n' A. i  Q9 o
ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى ئىنسان، ھۆججەت ۋە رېئاللىق ئارىسىدا پەيدا بولىدۇ. نەتىجىدە  ئىنساننىڭ چۈشەنچىسىنى تار قىلىپ قويىدۇ ۋە كۆپلىگەن كەڭرى رايونلارنى تارايتىپ قويىدۇ. ئەسلى كەڭ بولۇپ تارايتىلغان مەيدانلارنىڭ مۇھىملىرى تۆۋەندىكىچە:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 R. E+ Z+ i0 |; v  a5 X

(1)

بىرىنچى:بىلىم- مەرىپەت دائىرىسىنى تارايتىۋېتىش:


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! B0 L6 p1 b5 ^- @* W$ b( B" j( Pقايسى بىر ئادەم ئىسلامنىڭ مەقسەتلىرىگە بىر قاتار نەزەر تاشلىسا، ئىسلام دىنىنىڭ مەيلى ئاللاھنىڭ ھەققىگە مۇناسىۋەتلىك بولسۇن ياكى ئىنسانلارنىڭ ھەققىگە مۇناسىۋەتلىك بولسۇن ئاللاھغا بەندىچىلىك قىلىشنى ۋۇجۇتقا چىقىرىدىغان ھەر قانداق ئىشقا قاتتىق ھېرىسمەن ئىكەنلىكىنى بايقايدۇ. شۇنىڭ ئۈچۈن ئىسلام ئىدىيىسى ئاللاھنىڭ ھوقۇقىنى رېئاللىققا ئاشۇرىدىغان دىنىي پەنلەر بىلەن كىشىلەرگە خىزمەت قىلىدىغان تەبئىي پەنلەرنىڭ ئارىسىنى ئايرىپ قارىمايدۇ. لېكىن مۇسۇلمانلارنىڭ رېئاللىقىغا قارايدىغان بولساق، ئىككى ھەق ئارىسىنى قىسمەن ئايرىۋەتكەنلىكىنى كۆرەلەيمىز:بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 [) R& T+ R. Y: A$ M- v- x
(1). بىلىم- مەرىپەتنى دىنىي پەنلەرگە چەكلەپ قويۇش:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- A" M8 ?( m0 V4 c" L" R# _! Mكەمتۈك دىيانەتچلىك غەربنىڭ دىن بىلەن ھاياتنى ئايرىپ قارىغانلىقى ئۈچۈن ئىلمانىزملىق(Secularist)نى  تەنقىد قىلىدىغان بىر تۈركۈم ياشلارنى پەيدا قىلدى، شۇنداق تۇرۇقلۇق بۇ ياشلارنىڭ بىر قىسمى مۇشۇنداق دىن بىلەن ھاياتنى ئايرىيدىغان ئىشلارغا ئىسلام ئىدىيىسى بايرىقى ئاستىدا ئاڭسىزلارچە ئىسلام پەرز قىلغان بىلىم مەرىپەتنى شەرىئەت بىلىملىرىگە قىسقارتىپ، كىشىلەرگە خىزمەت قىلىش ۋە ھاياتنى گۈللەندۈرۈشكە ھەسسە قوشىدىغان تەبىئي پەنلەردىن ئايرىپ ئاساس سالماقتا. بۇ ياشلارنىڭ نەزىرىدە ئىسلام پەرز قىلغان بىلىم-مەرىپەت پەقەت ئاللاھنىڭ ھەققىگە مۇناسىۋەتلىك بولغان بىلىملەر بولۇپ كۆرۈنمەكتە، ھاياتنى گۈللەندۈرۈشكە ئالاقىدار بىلىم-مەرىپەتلەر پەرز قىلىنغان بىلىملەر دائىرىسىگە كىرمەيدىغاندەك تۈرلۈك قاراشتا بولۇشماقتا. بۇرۇنقى ئالىملارغا قارايدىغان بولساق، تۈرلۈك ئىلىم-پەنلەرنى ئۆگىنىشنى پەرز كۇپايە، مۇسۇلمانلار ھەر بىر پەندە مىللەتنىڭ ھاجىتىدىن چىقىدىغان مۇتەخەسسىسلەرنى يېتىشتۈرۈشنى پەرز دەپ قارايدىغان ئىدى.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @& g0 n. m0 o  l
بۇرۇنقى ئالىملارنىڭ ئىدىيىسىدە دىن بىلەن دۇنيا ئىبادەت ئۇقۇمىدا بىرلىشىپ ماڭغان، ھاياتقا ئالاقىدار پەنلەر دىنى پەنلەردىن ئايرىلمىغان. ئەپسۇسكى بۇ مەسىلە بۈگۈنكى مۇسۇلمانلاردا پەيدا بولۇپ، مۇسۇلمانلارنىڭ ھەزارەتتە ئارقىدا قېلىشنىڭ سەۋەبلىرىنىڭ بىرى بولۇپ قالدى. مۇسۇلمانلارنىڭ ھەزارەت ئويغىنىشتىكى چىقىش يولى دىنىي پەنلەر بىلەن تەبىئىي پەنلەرنى بۇرۇنقىدەك بىرلەشتۈرۈش ۋە بىلىم- مەرىپەتلەرنى بىر بىرىدىن ئايرىماسلىقتىن ئىبارەت. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* M, N1 C1 N; w8 I7 t& ^! [
(2). فىقھى(چۈشەنچە) دائىرىسىنى يەككە فىقھىگە چەكلەپ قويۇش:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @  W1 T' v7 U! G3 Nقۇرئان كىرىم فىقھى ئۇقۇمىغا ئىشارەت قىلىپ:«ئايەت ۋە مۆجىزلىرىمىزنى چۈشىنىدىغان ۋە تەپەككۇر يۈرگۈزىدىغان كىشىلەر ئۈچۈن تەپسىلى بايان قىلدۇق» (ئەنئام سۈرىسى ،98- ئايەت). رەسۇلۇللاھمۇ فىقھى ئۇقۇمىنى ئىشلىتىپ:«ئاللاھ كىمگە ياخشىلىق ئاتا قىلسا، ئۇنىڭ دىنغا قارىتا چۈشەنچىسىنى ئاشۇرىدۇ» (مۇسلىم ۋە تىرمىزى بايان قىلغان)دېگەن ئىدى. چۈنكى فىقھىنىڭ دائىرىسى كەڭرى بولۇپ ئىسلام ۋە ھاياتنىڭ بارلىق ساھەلىرى سىغقۇدەك كەڭ ئىدى، بىراق فىقھى ئۇقۇمى تارىيىپ كۆپلىگەن كىشىلەرنىڭ نەزىرىدە «ئىبادەت فىقھىسى» ۋە بەزى «سودا سېتىق فىقھىسى» بىلەن چەكلىنىپ قالدى. ئىنسان پىسخىكىسى، ھايات مەيدانى، كائىنات قانۇنىيەتلىرى ۋە بۇ قانۇنىيەتلەرنىڭ جەمئىيەتلەردىكى سەۋەبلىرىنى تەتقىق قىلىدىغان فىقھى،، ھەزارەت پىقھىسى،  شۇنداقلا سىياسى چۈشەنچە فىقھى دائىرىسىدىن چىقىپ كەتتى. شۇ سەۋەبتىن ئىبادەت فىقھىسىدىكى تەتقىقات چوڭىيىپ، سېمىزلىكتىن ئۆلگىلى تاسلا قېلىۋاتىدۇ،  بىراق ھايات قانۇنىيەتلىرى ۋە سىياسىي فىقھى كەمچىللىك ۋە نادىرلىقىدىن ئۆلۈپ تۈگەپ كەتكىلى تاس قېلىۋاتىدۇ. مانا بۇ ئەھۋال مۇسۇلمانلارنىڭ ئارقىدا قېلىشى ۋە مەدەنىيەت مۇستەملىكىسىگە مۇناسىپ شارائىت يارىتىپ بېرىشكە ھەسسە قوشۇپ كەلمەكتە.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @$ d8 K) @3 b/ d& C* S+ E- Iكېيىنكى دەۋرلەردە ئىدىيە يېتەكچىلىرى بىلەن سىياسىي يېتەكچىلەر ئارىسىدا تەدرىجى ئايرىلىش باشلىنىپ، قاتماللىق ۋە دورامچىلىقنىڭ نامايان بولىشىغا شارائىت ھازىرلاپ بەرگەن نىسبىي ئىدىيە ئايرىمچىلىقىنى كەلتۈرۈپ چىقاردى. قاتماللىق ۋە دورامچىلىق سىياسى يېتەكچىلەرنىڭ مۇستەبىتلىكى بىلەن بىرلىشىپ ھەزارەت جەھەتتىن ئارقىدا قېلىشنى كەلتۈرۈپ چىقاردى، چۈنكى ئالدىغا ئىتتىرىش ۋە يېڭىلىق يارىتىش كۈچى ئاجىزلىشىپ، دورامچىلىققا مايىل بولۇش ۋە ھەۋەسكە ئەگىشىش كۆرۈنۈشكە باشلىدى. ئىدىيە يېتەكچىلىرى دىنىي ھۆججەتلەرنى تەتقىق قىلىش مەسىلىسىنى ئەقىدە بىلىمدىن ۋە بىر پۈتۈن پرىنسىپال ھەزارەت قارىشىدىن ئايرىم ھالدا ئىبادەت ياكى سودا سېتىق تېمىلىرىدىكى فىقھى پەنلەرگە مەركەزلەشتۈرۈۋالغان.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- _: {, N' j2 ~. {: K* Y6 _
ئىجتىمائىي ھاياتنى يېتەكلەيدىغان ۋە ھايات ھەرىكىتىگە ھىدايەت ۋە كۆرسەتمە تەقدىم قىلىپ تۇرىدىغان ئەقىدە ئىلمىنىڭ رولىنىڭ يوقلىقى ئىسلام دىنىنى-بولۇپمۇ ئەقىل بىلەن نەقىل ئارىسىدىكى ئالاقە مەيدانىنى-خاتا چۈشىنىۋېلىش سەۋەبىدىن يۈز بەرگەن. بۇ ھالەت ئىسلام ئېقىملىرى ئارىسىدا يەككە فىقھى بىلەن كوللېكتىپ فىقھى ئارىسىنى ئايرىپ قاراشقا سەۋەب بولغان، ئۇنىڭدىن سىرت زامانىۋىلىشىش ۋە ھاياتنى بېيىتىش ھەرىكىتىنى ئاجىزلاشتۇرۇش بىلەن بىرلىكتە كوللېكتىپ ئېڭىنىڭ ئاجىزلىشىشىغا سەۋەب بولغان. چۈنكى كوللېكتىپ ئەخلاقنىڭ زىيىنىغا يەككە ئەخلاق كېڭىيىپ، ئۈممەتنىڭ بىرلىكىنى ئاجىزلاشتۇرۇشقا ۋە ئىختىلاپتىن باشقىسىغا ئىتتىپاقلاشمىغان تۈرلۈك ئېقىم ۋە پارتىيىلەرنىڭ كۆرۈنۈشىگە ئاكتىپ ھەسسە قوشقان.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @7 ]9 J% L$ r. T4 K) w7 uمۇشۇ زۇلمەتلىك شارائىتتا كۆپلىگەن پەرز كۇپايىلەر گەرچە ئۇلارنىڭ كۆپىنچىسى باشقىلارغا پايدا يەتكۈزىدىغان ئىبادەتلەرگە مۇناسىۋەتلىك بولسىمۇ سەل قارىلىپ، پەرز ئەينى بولغان ئىبادەتلەرگە مەركەزلەشتۈرۈلدى، بولمىسا بۇرۇنقى ئالىملىرىمىزنىڭ نەزىرىدە باشقىلارغا پايدىسى يېتىدىغان ئىبادەت پايدىسى يالغۇز بولىدىغان ئىبادەتتىن ياخشى ئىدى.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @9 J5 R5 i" m  o  y/ i3 `* Sفىقھى دائىرىسىنىڭ تارلىقى ئىجتىمائىي ۋە سىياسىسى فىقھىگە سەل قاراشتىكى ئاساسلىق سەۋەبتۇر، ئىجتىمائىي ۋە سىياسى فىقھىنىڭ سەل قارىلىشى قايسى ئىشلارنى بۇرۇن قىلىشنى بىلىش ئۇقۇمىنى ئاجىزلاشتۇرۇۋەتكەن.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# G8 ^( o: Z1 g- c
(3). ئاسانلاشتۇرۇش دائىرىسىنىڭ تارلىقى:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* t2 N, f0 C* Q7 q% S6 ^2 n+ iئورۇنسىز چىڭ تۇرۇۋېلىش ۋە ئىجتىھادى مەيداندا قاتتىق كەسكىن تۇرۇۋېلىشنىڭ يىلتىزىغا قارىساق، ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى ئىكەنلىكىنى بايقايمىز. ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى بىلەن ئاشقۇنلۇق ئارىسىدا زىچ مۇناسىۋەت بار، چۈنكى ئىدىيە ساۋاتسىزلىق ئىگىسىنى مېتودسىز مەلۇمات توپلاشقا ھېرىسمەن قىلىپ قويىدۇ، شۇڭا مەلۇماتنى مېتودلۇق ھالدا رېئاللىققا تەتبىقلاشقا ئىقتىدارى يەتمەيدۇ، شۇ سەۋەبتىن بۇلار باسقۇچقا ۋە نىسپىيلىككە قاراپ ئىش قىلىشنى بىلمەيدۇ. توپ نەرسە ساتىدىغان تىجارەتچىلەرگە ئوخشاش كىشىلەردىن كۆز قاراشلىرىنى بىر پۈتۈن قوبۇل قىلىشنى ياكى بىر پۈتۈن رەت قىلىشنى تەلەپ قىلىدۇ. شەخسلەر، ئىدىيىلەر ۋە نەرسىلەر بىلەن ئاق ياكى قارا دېگەن ئىككى تۈرلۈك رەڭ بىلەنلا مۇئامىلە قىلىدۇ. بۇ رەڭدە يا ياخشى يا يامان دېگەن سۆز چىقىپ تۇرىدۇ، يا پەرز يا ھارام دېگەن ئاتالغۇ كۆرۈنۈپ تۇرىدۇ، بۇلارنىڭ خەرىتىسىدە باشقا رەڭ ۋە باشقا ھۆكۈملەر كۆرۈنمەيدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! W& `, I  o! P7 rئاشقۇنلۇق ۋە ھارام تەرىپىنى كۈچلەندۈرۈش ئىدىيە ساۋاتسىزلىقنىڭ نەتىجىسى، شۇڭا قۇرئان كىرىم ئاللاھ ھالال قىلىپ بەرگەن كۆپلىگەن نەرسىلەرنى ھارام قىلىپ راھىبلىشىپ كەتكەن خرىستىئانلارنى ئازغۇن دەپ سۈپەتلىگەن. ئاللاھ پەيغەمبىرىنى بۇ خىل تۈردىكى ئاشقۇنلۇقتىن توسۇشقا بۇيرۇپ:« (ئى مۇھەممەد!)ئى ئەھلى كىتاب! (يەنى يەھۇدىيلار ۋە ناسارالار)دىنىڭلاردا ھەقسىز رەۋىشتە چەكتىن ئېشىپ كەتمەڭلار، ئىلگىرى ئۆزلىرى ئازغان، نۇرغۇن كىشىلەرنى ئازدۇرغان ۋە توغرا يولدىن ئاداشقان قەۋمنىڭ نەپسى خاھىشلىرىغا ئەگەشمەڭلار» دېگىن»دەيدۇ(مائىدە سۈرىسى، 77-ئايەت).
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 @; F/ b/ G& D/ o' i+ I: sئىسلام دىنى تەسلەشتۈرۈش ئەمەس، ئاسانلاشتۇرۇش ئۈستىگە قۇرۇلغان بىر دىن. ھازىرقى مۇسۇلمانلارنىڭ نەچچە خىل كۆز قاراشنى قوبۇل قىلىدىغان مەسىلىدە ئاشقۇنلۇق قىلىشى، ۋە ئىختىلاپى مەسىلىلەرنى جەمئىيەتتە قوزغىشى ئىسلامنى چۈشەنمىگەنلىك ۋە رېئاللىقنى ھېس قىلمىغانلىقنىڭ دەلىلى. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 f/ V- o( p3 b' @" n
ئاشقۇن كىشى ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى سەۋەبىدىن ئازغىنا ئۆزگەرمەس پرىنسىپال رايونلارنى ھېسابقا ئالمىغاندا، ئىزدىنىش ئېلىپ بېرىشنىڭ يوللۇق ئىكەنلىكىنى بىلمەيدۇ، بەزى مەسىلىلەردە توغرا كۆز قاراشنىڭ نەچچە خىل بولىدىغانلىقىنى ئۇقمايدۇ، مۇجتەھىد ۋە مۇتەپەككۇرنىڭ ئىزدىنىش جەريانىدا خاتالىشىپ قالغان تەقدىردىمۇ ئەجرىگە ئېرىشىدىغانلىقىنى بايقىمايدۇ. شۇنداقلا ساھابىلەرنىڭ ئىجتىھاد ۋە ئىزدىنىش ئېلىپ بارغانلىقىنى، رەسۇلۇللاھنىڭ مۇشەققەت پەيدا قىلىدىغان ئىزدىنىشنى ياقتۇرمايدىغانلىقىنى، ئاسانچىلىق ئېلىپ كېلىدىغان ئىزدىنىشنى تەستىقلايدىغانلىقىنى تونۇمايدۇ. ئىدىيە ساۋاتسىزلىققا ئۇچرىغان كىشى مۇنازىرە قىلىشنىڭ ئەدەب-ئەخلاقىنىمۇ بىلمەيدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @8 n  f% ]( B' i1 C2 k
دېمەك، ئاڭسىزلىق ۋە بىلىمسىزلىك بىلەن ئاشقۇنلۇق ئارىسىدا قويۇق مۇناسىۋەتنىڭ بارلىقىنى رەسۇلۇللاھنىڭ مۇنۇ ھەدىسى تەكىتلەيدۇ:« ئاللاھ مېنى قىيىنلاشتۇرغۇچى ۋە جاپا سالغۇچى قىلىپ ئەۋەتمىدى، مېنى ئاسانلاشتۇرغۇچى مۇئەللىم قىلىپ ئەۋەتتى»(مۇسلىم بايان قىلغان).
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' {- S: i9 i' t% M1 lدېمەك، رەسۇلۇللاھ ئاسانلاشتۇرغۇچى مۇئەللىم، شۇڭا ئاشقۇنلۇق نادان، ساۋاتسىز ياكى ئاڭسىز كىشىلەر بىلەن باغلاندى. ئاسانلاشتۇرۇش فۇقاھالار ۋە ئالىملار بىلەن باغلاندى. مانا رەسۇلۇللاھ دىندا ئالىم بولۇشقا دۇئا قىلغان ۋە قۇرئاننىڭ تەرجىمانى دەپ ئاتالغان ئابدۇللاھ ئىبنى ئابباس دىننىڭ مەقسەتلىرىنى بەكرەك ئاڭقىرىش نۇقتىسىدىن ساھابىلەرنىڭ ئەڭ چوڭ ئالىمى ۋە ئاسانلاشتۇرۇش مەكتىپىنىڭ يېتەكچىسى دەپ ئاتالدى.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @/ h9 d; `: t# ~) m; h9 J
مۇجتەھىد، ھەدىسشۇناس ۋە ئالىملارنىڭ ئۇستازى دەپ نام ئالغان كاتتا ئالىم سۇفيان سەۋرى:«ئىلىم دېگەن ئىشەنچ ئاساسىدا رۇخسەت تەرىپىنى تۇتۇشتۇر، ئاشقۇنلۇقنى ھەممە ئادام قىلالايدۇ»دېگەنىكەن. دېمەك، ئاشقۇنلۇق -مەيلى ئۇ ئادەم نادان بولسۇن ياكى چۈشەنمەي يادلىغۇچى بولسۇن- چۈشەنمەسلىكنىڭ يەنە بىر يۈزى. دىيانەتلىك ئادەمدە چۈشەنچە ئاجىزلاپ كەتسە، بوش ئورۇننى ھېسسىيات ئىگىلىۋالىدۇ. شۇ سەۋەبتىن ياشلار ياخشى نىيەت بىلەن، ئىسلامغا كۆيۈنۈش، شەرىئەتنىڭ بۇيرۇقلىرىنى تەتبىقلاش ۋە چەكلىگەن ئىشلىرىدىن يېنىش تۇيغۇسى بىلەن تارماق ئىشلارغا پرىنسىپال مەسىلىدەك، ۋاسىتە-چارىلارغا مەقسەتلەردەك مۇئامىلە قىلىدۇ. مۇنكەر(چەكلەنگەن ئىشلار)نى ھەجمىدىن چوڭايتىۋىتىدۇ، ئىشنىڭ ئالدىنى ئېلىش ياكى جىددى ئىشلار فىقھىسىنى چوڭايتىشقا مايىل بولىدۇ، دائىم ئېھتىيات ئۇسۇلىغا قىزىقىدۇ، ئۆزى بىلەن كۇپايىلەنمەي باشقىلارنىمۇ شۇ يولغا پۈتۈن كۈچى بىلەن چاقىرىدۇ. بۇ ئىشلار نەتىجىدە قىيىنلاشتۇرۇش دائىرىسىنى كېڭەيتىپ، ئاسانلاشتۇرۇش دائىرىسىنى تارايتىشقا ئېلىپ بارىدۇ. مۇسۇلمانلار سەپىرىدىكى ئاشقۇنلۇق ۋە باشقىلارنى كاپىرغا چىقىرىۋېتىش تارىخىغا قارىساق بۇ كېسەل نەخ بار ئىدى. مەسىلەن، خاۋارىجلارغا قارىساق ئۇلاردا ئىخلاس كرىزىسى ئەمەس، فىقھى كرىزىسى بار ئىدى، ئۇلارنىڭ ۋىجدانى بۇزۇق ئەمەس، ئىدىيىسى بۇزۇق ئىدى. بۈگۈنكى دەۋردىكى ئاشقۇنلۇقنىڭ بىرىنچى سەۋەبى دىننىڭ مەقسىتى ۋە ھەقىقىتىنى ئېنىق بىلمەسلىك ئىكەنلىكىنى ھېس قىلالايسىز.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; q8 G, p; N3 w4 H* U
خاۋارىجلار توغرىسىدا رەسۇلۇللاھ:«ئۇلار ئۆزلىرىگە سېلىشتۇرۇپ سىلەرنىڭ نامىزىڭلار، روزاڭلار ۋە قىرائىتىڭلارنى تۆۋەن كۆرىدۇ. ئۇلار قۇرئان ئوقۇغان بىلەن گېلىدىن ئۆتمەيدۇ (تەپەككۇر بىلەن ئوقۇمايدۇ)، ئوق ياچاقتىن چىقىپ كەتكەندەك تېز چىقىپ كېتىدۇ»دېگەن ئىدى(بۇخارى ۋە مۇسلىم بايان قىلغان). شەيخۇل ئىسلام ئىبنى تەيمىيە بۇ ھەدىسكە ئىلاۋە بايان قىلىپ:«رەسۇلۇللاھ دېگەندەك، خاۋارىجلارنىڭ ئىبادەت ۋە تەقۋالىقتا ساھابىلەردىنمۇ ئارتۇق تېرشىدىغانلىقىدا شەك يوق، لېكىن ئۇلارنىڭ ئىبادىتى شەرىئەتكە ئۇيغۇن بولمىغاچقا، ئۇلارنى دىندىن چىقىپ كېتىشكە باشلاپ بارغان»دېگەن.(ئىبنى تەيمىيە: ئىستىقامە، 138-بەت).
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' N) v& s. y: j$ F* D0 w0 g& uھەدىسىنىڭ سۈپەتلىشى ۋە ئەمەلىي رېئاللىققا قارىساق ئىدىيە بۇرۇلۇشنىڭ سەۋەبى قۇرئان كىرىمنى قوبۇل قىلىشتىكى قۇسۇر ئىكەنلىكى ئېنىق چىقىپ تۇرىدۇ. چۈنكى ئۇلار قۇرئاننى تەپەككۇر قىلماي ئوقۇيتتى، مەنىسىنى ئاڭقىرماي يادلايتتى، شۇڭا قۇرئان بۇلارنىڭ گېلىدىن ئۆتمىگەن،يەنى رەسۇلۇللاھنىڭ چېكىدىن ئاشۇرۇۋەتمەي ياكى پەرۋاسىزلىق قىلماي ئوتتۇراھال يول تۇتۇش مېتودى بويىچە ئۇلارنىڭ ئەقلىدە ئاڭ ۋە قەلبىدە بويسۇنۇش پەيدا بولمىغان. شۇ سەۋەبتىن كۆپلىگەن-رەسۇلۇللاھ رازى بولۇپ ئۆلۈپ كەتكەن ساھابىلەرمۇ بار- مۇسۇلمانلارنى كاپىرغا چىقىرىۋەتكەن. مانا بۇ ئۇ كىشىلەردە توغرا فىقھىنىڭ بولمىغانلىقىغا پاكىت.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( ^9 V) N( S! {" u6 fيېڭى دەۋرىدىمۇ  بىر بۆلەك مۇسۇلمان ياشلار ئارىسىدا ئاشقۇنلۇق ۋە كاپىرغا چىقىرىۋېتىش ئىدىيىسى بىلىمسىزلىك ۋە ئىدىيىنىڭ ئاجىزلىقىدىن كۆرۈنمەكتە. بۇنىڭ ئاساسلىق سەۋەبى ئىدىيە ساۋاتسىزلىقىدۇر، بەزى ئەللەردىكى تۈرلۈك قىيىن قىستاق كاپىرغا چىقىرىۋېتىش ئىدىيىسىنى تېز پۇشۇرۇۋەتكەن ھارارەتتىن باشقا نەرسە ئەمەس. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 ^) I  z5 @- L5 b8 r& m* B; Z
ئاسانلاشتۇرۇش دائىرىسىنى تارايتىشقا ھەسسە قوشقان ئامىللارنىڭ قاتارىدىن، ئاساسلىق مەسىلىلەرنى بىلمەي تۇرۇپ تارماق مەسىلىلەردە چوڭقۇرلاپ كېتىش ۋە شەرىئەتنىڭ مەقسەتلىرىنى ياخشى چۈشەنمەي تۇرۇپ كىچىك ئىشلاردا كۆپ ئىزدىنىشتىن ئىبارەت. شۇڭا توغرا چۈشەنچىنىڭ ئاساسلىرىنىڭ بىرسى بۇندىن كېيىن بىرەر ئىشقا ئاساس بولمايدىغان پايدىسى يوق ئىشلاردا كۆپ ئاۋارە بولۇشتىن ساقلىنىش بىلەن بىرگە رېئاللىقنى چۈشىنىشكە مەركەزلەشتۈرۈش لازىم.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( Y& x  x2 D- ?ئىدىيە ساۋاتسىزلىقىغا يولۇققان كىشىلەر قۇرئان ئايەتلىرىنى ياخشى چۈشىنەلمەيدىغان بولسا، ئەلۋەتتە بۇلار ئالىملار، فۇقاھا(قانۇنشۇناس)لار ۋە مۇتەپەككۇرلارنىڭ قاراشلىرىنى خاتا چۈشىنىۋېلىشى تۇرغانلا گەپ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @: G$ w! p# {& E1 _8 o+ Y* c+ s
دېمەك، ئاسانلاشتۇرۇشتىن قىيىنلاشتۇرۇشنى كۈچلەندۈرۈش ۋە قولايلىقلاشتۇرۇشتىن تەسلەشتۈرۈشنى ئالدىغا قويۇش ئىدىيە ساۋاتسىزلىقىغا مۇناسىۋەتلىك ئىدىيە يىلتىزى بار ئىشلاردىن ئىبارەت.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" ?1 I1 x3 s$ K# P

(2)

ئىككىنچى: ئەمەل دائىرىسىنى تارلاشتۇرۇش:


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; \4 d6 O+ z; C. qبىلىم-مەرىپەت دائىرىسى تارايغاندا خىزمەت ۋە ئەمەل دائىرىسىنىڭ تارىيىدىغانلىقى ئېنىق بىر مەسىلە. كۆپلىگەن كىشىلەرنىڭ نەزىرىدە «ھايات مەيدانى»دىكى ئاللاھغا ئىبادەت قىلىش «ناماز مېھرابى»بىلەن چەكلىنىپ قالغان. كۆپلىگەن كەڭرى دائىرىلەر نادانلىق سەۋەبىدىن تارىيىپ كەتكەن. تۆۋەندە بىر قانچە مىسال كەلتۈرۈپ كۆرەيلى:بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 E6 `9 i% ^+ B2 L+ s/ m
1.خىزمەت دائىرىسى دۇنيانى ئۆز ئىچىگە ئالماي ئاخىرەتنىلا ئۆز ئىچىگە ئالغان:بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; c% L, g: U" b$ @  v% y
ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى ئالىملارنى ھاكىملاردىن ئايرىشتىكى ئاساسلىق سەۋەبتۇر. دۇنيا ۋە ئاخىرەتلىك ئەمەللەرنى ئايرىپ قاراش ئالىملار بىلەن ھاكىملار ئارىسىدىكى ھاڭنى تېخىمۇ  كېڭەيتىۋەتتى.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 _4 s' h- F$ a8 x2 b% d
مىلادىيە 12-ئەسىردىن تارتىپ ئىلىم-پەن دائىرىسىنىڭ تارىيىپ كېتىشى دۇنيا ئەمەللىرى بىلەن ئاخىرەت ئەمەللىرىنى ئايرىپ قارايدىغان ئىشنىڭ كۆرۈنۈشىگە ئېلىپ باردى. مۇسۇلمانلارنىڭ ئەقلىدە ئىبادەت ئۇقۇمى ھايات مېھرابىدىن ناماز مىھرابىغا تارىيىشقا باشلىدى، ھاياتنى گۈللەندۈرىدىغان ۋە ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقىغا مۇناسىۋەتلىك تېمىلار ئىبادەت دائىرىسىدىن چىقىپ كەتكەن. بۇ خىل ئەھۋال ئىبادەتنىڭ ئومۇميۈزلۈك كەڭرى ئۇقۇمىنى ئەسلىگە كەلتۈرۈشكە بىر قانچە يېڭىلىق ھەرىكەتلىرىنىڭ مەيدانغا كېلىشىگە سەۋەب بولغان. بۇلارنىڭ قاتارىدىن ئىبنى تەيمىيە«ئىبادەت ئۇقۇمى»ناملىق كىتابىدا دۇنيا بىلەن ئاخىرەت ئارىسىدىكى ئالاقىنى ئەسلىگە كەلتۈرگەن ۋە ئاللاھنىڭ ھوقۇقى بىلەن ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقى ئارىسىنى ماسلاشتۇرغان.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( t  j9 K2 \5 u, S9 X, @20- ئەسىردە بىر قانچىلىغان ئىسلاھات ئېقىملىرى مەيدانغا كېلىپ مۇشۇ ساھەدە ماڭغان. مۇتەپەككۇر مەۋدۇدى«تۆت ئاتالغۇ»ناملىق كىتابىدا (ئىلاھ، پەرۋەردىگار، دىن ۋە ئىبادەت)دېگەن ئاتالغۇدىن چاڭ توزانلارنى تازىلاشقا ئۇرۇنغان. دوكتۇر يۈسۈپ قەرزاۋى «ئىسلامدىكى ئىبادەت»ناملىق كىتاۋىدا ئىبادەت پەلسەپىسىنى كەڭرى تونۇشتۇرغان.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" ?3 [  r9 G1 d# |; ^3 v; }% gچۈشەنچىنىڭ ئازلىق كۆرۈنۈشلىرىنىڭ قاتارىدىن كوللېكتىپ ئىبادەتنىڭ زىيىنىغا يەككە ئىبادەتكە ئەھمىيەت بېرىش؛ ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقى ۋە ھاياتنى گۈللەندۈرۈشنىڭ زىيىنىغا ئاللاھنىڭ ھوقۇقىغا مەركەزلەشتۈرۈشتۇر. ئىدىيە ساۋاتسىزلىقىغا دۈچ كەلگەن كىشىلەر ئىسلامنى پارچە شەكىلدە تەقدىم قىلىشقا ئامراق بولۇپ، ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقىنى ئاللاھنىڭ ھوقۇق دائىرىسىدىن چىقىرىۋېتىشكە بەك مايىل بولىدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ C. y% Y9 v  }6 |
دېمەك، ئاخىرەتنى گۈللەندۈرۈش باھانىسى بىلەن دۇنيانى خاراب قىلىشقا مايىل بولۇش ئېغىر خاتالىقتىن ئىبارەت. ھاياتنى گۈللەندۈرۈپ ۋە كىشىلەرگە خىزمەت قىلىپ تۇرۇپمۇ ئاللاھنىڭ ھوقۇقىنى تولۇق ئادا قىلغىلى بولىدۇ. شۇنى بىلىش كېرەككى، ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقىمۇ ئاللاھنىڭ ھوقۇقىنىڭ قاتارىغا كىرىدۇ، شۇ سەۋەبتىن قانۇنشۇناس ئالىملار كوللېكتىپنىڭ ھوقۇقىنى ئاللاھنىڭ ھوقۇقى دەپ قارىغان.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @8 D+ P1 O% v$ F6 Xبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 Y  J# n: J# k" s/ s1 G
2. ئاللاھ يولىدا پۇل خەجلەش دائىرىسىنىڭ تارلىقى:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @4 K1 _1 Z& d6 D' U5 v" }( R# Oئاللاھ يولىدا پۇل خەجلەش ئۇقۇمىمۇ كۆپ تارىيىپ كېتىشكە ئۇچرىغان، مانا بۇمۇ ئاللاھنىڭ ھوقۇقى بىلەن ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقىنى ئايرىشنىڭ زىيىنىدىن كېلىپ چىققان. مەسىلەن، كۆپلىگەن بايلار مەسچىت سېلىش ۋە مەسچىتنى ياساشقا بەسلىشىدۇ. بىراق كىشىلەر مۇھتاج بولىدىغان جىددى بولمىسا بولمايدىغان مەكتەپ،  دوختۇرخانا، ئۇنۋېرسىتېت، تەتقىقات ۋە مەدەنىيەت ئورگانلىرى، كۈتۈپخانا ۋە يېتىم يېسىرلەرگە كۆڭۈل بۆلۈشكە ئوخشاش...ئاممىۋى مەنپەئەتلىك ئىشلارغا كۆپلىگەن ئادەملەر پەرۋا قىلمايدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ c: Q4 {& @. {4 @2 H1 n& Xمانا بۇمۇ دىننى خاتا چۈشىنىۋالغانلىقنىڭ سەۋەبى، چۈنكى ئاللاھنىڭ ھوقۇقى بىلەن ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقىنى ئايرىۋېتىش، ئىسلام دىنىنى ھاياتنى گۈللەندۈرۈش ۋە ئومۇميۈزلۈك ئىنسان ھوقۇقىغا ئەھمىيەت بەرمەيدىغان پەقەتلا ئاخىرەتلىككە كۆڭۈل بۆلىدىغان دىنغا ئوخشىتىپ قويغاندەك بىر ئىش بولۇپ قالىدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @: G& \5 D3 Y4 ~7 S  D7 G) F
ئاللاھ يولىدا پۇل خەجلەش ئۇقۇمىنى تارايتىۋەتكەنلىك سەۋەبىدىن زاكات مەسىلىسىدە بەزى بىر قاتمال كۆز قاراشلار پەيدا بولغان. چۈنكى بۇلار دىننىڭ مەقسىتى، كىشىلەرنىڭ ھاجىتى ۋە رېئاللىقنىڭ ئۆزگىرىشلىرىگە رېئايە قىلماستىن ھۆججەتلەر بىلەن مۇئامىلە قىلىدۇ. مەسىلەن بەزىلەر ھەدىستە كەلگەن ئەرەب دىيارىدىكى چەكلىك يېزا ئىگىلىك ۋە مېۋە-چىۋە زاكاتلىرىدا چىڭ تۇرىدۇ. پاختا، چىلان، ياڭاق، مېۋە-چىۋە، قاشتېشى، ئالما، مېھمانخانا، ئاشخانا...دېگەندەك ئىقتسادىي ئۈنۈمى كۆپ نەرسىلەرگە سەل قارايدۇ.(«ئىسلامدىكى مەسئۇلىيەت پەلسەپىسى» دېگەن ماقالەمگە قاراڭ).بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* m, s1 y! u/ |/ ?0 ~! ]5 [( i  z9 E7 K
3.غەلىبە سەۋەبلىرىنىڭ دائىرىسىنى تارايتىۋېتىش:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ r" ^7 G- j1 n9 E' w- \7 }; ~/ P. Dئىدىيە ساۋاتسىزلىقىغا يولۇققان بىر قىسىم كىشىلەر، مۇسۇلمانلار غەلىبە قىلىشى ئۈچۈن ئاللاھغا بولغان ئىمانىنى كۈچەيتىشكە ئەھمىيەت بېرىپ، ھاياتنى گۈللەندۈرۈش، سىياسى ئەركىنلىك ۋە ئىجتىمائىي ئادالەتتىن ئىبارەت ئاللاھ زېمىندا ياراتقان قانۇنىيەتلەرگە كۆڭۈل بۆلمىسىمۇ بولىدۇ دەپ قارايدۇ. غەلىبە بۇ دۇنيا ۋە ئۇ دۇنياغا مۇناسىۋەتلىك، ئىككىلى دۇنيادا غەلىبە قىلىش كېرەك. مۇسۇلمانغا بۇ دۇنيادىمۇ بەخت-سائادەت لازىم. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# \4 y# W" E4 [+ ~
بەزى زاھىدلار: تەۋەككۈلچىلىكنى سەۋەب قانۇنىيىتىدىن پۈتۈن ئۈزۈپ تاشلاش لازىم دەپ قارايدىغانلار بار، بۇ دىننى چۈشەنمىگەنلىكتۇر. مانا رەسۇلۇللاھ سەۋەب قانۇنىيىتىنى قوللىنىپ غارغا كىرىۋالغان، ساۋۇت چاپانلارنى كىيگەن ۋە ئۇرۇشتا تاكتىكا ئىشلەتكەن. قەلبىنى ئاللاھغا باغلاپ تۇرۇپ بارلىق سەۋەبنى قوللىنىش شەرىئەتنىڭ كۆرسەتمىسىدۇر. بىزدىكى نادانلىق ۋە ساۋاتسىزلىق بىلىم- مەرىپەت چىراغلىرى بىلەن ياخشىلىنىدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- o( J! Q6 g" ]% V+ zئىبادەت ئىشلىرىدا بەسلەشكەندەك ھايات ئىشلىرىدىمۇ بەسلىشىش ۋە رىقابەتلىشىش لازىم، بولمىسا ھازىرقىدەك ھەزارەت ۋە مەدەنىيەتتە باشقىلارغا گاداي بولۇپ قالىمىز.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; V2 X. V8 s/ Y2 X0 l8 c# [بىز «چۈشىنىش ۋە پىكىر قىلىش» دائىرىسىنى كېڭەيتىشكە مۇھتاج. ھەر بىر مۇسۇلمان ئۆز كەسپىدە بىر نۇقتىنى ھىمايە قىلىشى ۋە مىللەتنىڭ ئېھتىياجىنى قاندۇرۇشى زۆرۈر. بىلىم مەرىپەت دائىرىسىنىڭ تارىيىپ كېتىشى، خىزمەت دائىرىسىنى، قىممەت قاراش ۋە پرىنسىپ دائىرىسىنىمۇ تارايتىۋەتتى.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) o( {( [' \4 Q2 L7 L# O

(3)

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( s& R' A! r- U% h; w+ U: W! P- `% Y

ئۈچىنچى: قىممەت قاراش ۋە پرىنسىپ دائىرىسىنى تارايتىۋېتىش:

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' ]) C4 M* ^+ T& C
ئەخلاق دائىرىسىنىڭ تارىيىپ كېتىشى:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 Q! _. c- a9 Kئىسلامدىكى ئەخلاق ناھايىتى كەڭرى دائىرە، ئەخلاق مۇسۇلمان جەمئىيىتىنىڭ قۇرۇلمىسىنى تۇتۇپ تۇرىدىغان سېمونتقا ئوخشايدۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 A. ]& R( [) y0 b+ d  X
ئىسلام شەرىئىتى پەرزلىرى، ھارام قىلغان ئىشلىرى، سۈننەت ۋە مەكرۇھلىرى بىلەن ئەخلاقنىڭ ئەمەلىي قانۇنىيىتىدىن ئىبارەت. ئىسلامدىكى ھەر قانداق بىر ھۆكۈمنىڭ ئەخلاق ئاساسىي ۋە ئەخلاق مەقسىتى بار.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- h' a  Z$ T8 Z9 u! u0 v- D
ئىسلام دىنى دۇنيا ۋە ئاخىرەتلىك ئىشلارغا زىيانلىق دەپ قارالغان ناچار ئەخلاقلارنىڭ ھەممىسىنى چەكلىدى. ھاياتنى گۈللەندۈرىدىغان ۋە ھەزارەت تىكلەيدىغان ئەخلاقلارنى تەشەببۇس قىلدى. مەسىلەن، ۋاقىتلىق نەرسىدىن دائىم نەرسىنى ئارتۇق كۆرۈش، ھۆرمەت-شەرەپنى كۈچ-قۇۋۋەت ئۈستىدە قويۇش، مەسئۇلىيەتنى ھېس قىلىش، پايدىلىق يېڭى نەرسىلەرنى قوبۇل قىلىش، ھەمكارلىشىش، ئادالەتنى بەرپا قىلىش، زۇلۇمغا قارىشى تۇرۇش، چىرىكلىك ۋە ئەسكى ئىشلارنىڭ ئالدىنى ئېلىش، ئىشلەپچىقىرىشنى ھۆرمەتلەش ۋە خەلقنىڭ مال- مۈلكىنى قوغداش دېگەندەك.. گۈزەل ئەخلاقلارغا بۇيرۇدى ۋە قىزىقتۇردى.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 X: R. O3 d$ M% x
ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى تۈپەيلىدىن بۈگۈنكى مۇسۇلمانلاردا يەككە ئەخلاق تېپىلسىمۇ، ھەزارەت ئەخلاقلىرى يوقالماقتا. ئەخلاق ۋە قىممەت قاراش دائىرىسى تارىيىپ كەتكەنلىكى سەۋەبىدىن گۈزەل ئەخلاقلارنىڭ كۆپىنچىسى شەرىئەت ئۇقۇمىدىن غايىب بولماقتا. شەرىئەت كۆپىنچە كىشىلەرنىڭ نەزىرىدە 6 تۈرلۈك جىنايى ئىشلار جازاسى بىلەن چەكلىنىپ قېلىپ، جەمئىيەتنى ئىسلاھ قىلىدىغان ۋە ھىمايە قىلىدىغان نۇرغۇن ئەخلاقلار يىراقلاشتۇرۇلماقتا.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% J; f8 h  y0 s3 V$ F& xمەسىلەن، «ياخشى ئىشلارغا بۇيرۇش ۋە يامان ئىشلاردىن چەكلەش»تىن ئىبارەت ئەخلاق ئىسلامنىڭ ئەڭ چوڭ قىممەت قاراشلىرىنىڭ بىرسى. بۇ ھەقنى ھەق قىلىش، ناھەقچىلىككە قارىشى تۇرۇش، ئادالەتنى رېئاللىققا ئاشۇرۇش، يامان ئىشلارنى يوقىتىشتىن ئىبارەت بارلىق مۇسۇلمانلارغا پەرز مەجبۇرىيەتتىن ئىبارەت. بۈگۈنكى كۈنلۈكتە بۇ مەجبۇرىيەت كۆپلىگەن مۇسۇلمانلارنىڭ ئېڭىدا ئىنسانلارنىڭ ھوقۇقى بىلەن كارى بولماي ئاللاھنىڭ ھوقۇقى بىلەن چەكلىنىپ قالدى.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @. z! |( L- m5 ~2 ^3 M: I  T

(4)

تۆتىنچى: ئەزا بولۇش دائىرىسىنى تارايتىۋېتىش:

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @, `( Z- \7 Z6 i# o8 Q
مۇسۇلمانلار بىر پەيغەمبەرنىڭ ئۈممىتى بولۇش سۈپىتى بىلەن بىر ئۈممەت ئىدىيىسى ئەتراپىدا ئايلىناتتى. مانا  ھازىر بىر ئېقىم، بىر گۇرۇھ ياكى بىر مەزھەپ ئەتراپىدا ئايلىنىدىغان بولدى. ئىلگىرى ئىدىيە ۋە قىممەت قاراش ئاساسىدا ئايلىنىدىغان بولسا، ھازىر شەخسلەر بىلەن ئايلىنىدىغان بولۇپ قالدى.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ J# A- _' \: `+ J/ m# w: e) d
1.گۇرۇھ، مەزھەپ ۋە ئېقىم ئەتراپىدا ئايلىنىش:بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @: ^' f) O( d  [/ a# R( S1 q# S
مۇسۇلمانلار دەلىل ۋە پاكىت بىلەن ئايلىنىدىغان ئىدى، ھۆججەت قېشىدا توختايتتى. مۇسۇلمانلار چۈشكۈنلەشكەن دەۋرلەردە مەزھەپ مۇتەئەسسىپلىكى ئەۋج ئالدى. مۇستەقىل تەپەككۇر قىلىش ئەقلى ئىقتىدارىغا ئىگە بولالماسلىق سەۋەبىدىن «فىقھى مەزھەپلەر»شەرىئەتكە خىزمەت قىلغۇچىدىن، مىڭلىغان مۇتەئەسسىپ ئالىملار تەرىپىدىن خىزمەت قىلىنغۇچىغا ئايلىنىپ قالدى. «ئىدىيە ئېقىملىرى» ئەقىدىگە خىزمەت قىلغۇچىدىن مىڭلىغان مۇتەئەسسىپ ئالىملار تەرىپىدىن خىزمەت قىلىنغۇچىغا ئايلىنىپ قالدى. نەتىجىدە ۋاسىتە غايىگە، ئۇسۇل-چارىلەر مەقسەتلەرگە ئايلىنىپ قالدى.(تاھا جابىر ئۇلۋانى:ئىسلام ئىدىيىسىنى ئىسلاھ قىلىش، 55- بەت).
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @$ Z8 b+ r/ q; s9 S* D* H1 E+ r3 Q1 Vئەجەبلىنەرلىك يېرى شۇكى، ھەر ئېقىم ئۆزىنى مۇتلەق ھەقىقەتكە ئىگە دەپ قارايدۇ. مانا بۇمۇ دىننى چۈشەنمىگەنلىك. دىن بىلەن گۇرۇھۋازلىق ئارىسىدىكى پەرق بىلىم بىلەن نادانلىق، ئىمان بىلەن ئاسىيلىق قىلىش ئارىسىدىكى پەرقتۇر. چۈنكى «دىن» دېگەن قېرىنداشلىق، تونۇشۇش، ئۇچرىشىش، ئۆز-ئارا مۇھەببەت قىلىش، ئۆز-ئارا ھۆرمەتلەش، كۆيۈنۈش، تىنچلىق، ۋاپادارلىق، گۈزەل ئەخلاق ۋە كەڭ قورساق بولۇشتىن ئىبارەت. گۇرۇھۋازلىق دۈشمەنلىشىش، ئالاقىنى ئۈزۈش، قوپاللىق، باغرى تاشلىق، خۇسۇمەتلىشىش، يامان ئويدا بولۇش، ناچار ئەخلاق ۋە رەزىل قىلمىشتىن ئىبارەت.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @. Y* @, ]" ]: f- a; M9 T5 P4 _
2. پرىنسىپ ۋە ئىدىيىنىڭ زىيىنىغا شەخسلەر ئەتراپىدا مەركەزلىشىش:بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; o' Z! x1 B" A/ T4 q
ئىدىيە ئاجىزلاشقاندا شەخسلەرنىڭ ئورنى ئاشىدۇ، ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى ئەۋج ئالغان مۇھىتتا ئىدىيىنىڭ رولى ئاجىزلاپ كېتىدۇ. ئىسلام  ئىدىيىسى بۈگۈنكى كۈنلۈكتە ئىدىيە بىلەن شەخسلەر ئارىسىنى ئارىلاشتۇرۇۋېتىش كېسىلىگە ئۇچرىماقتا. ئەمەلىيەتتە پرىنسىپ ۋە مېتود شەخسلەرنىڭ ئۈستىدە تۇرۇشى لازىم ئىدى. ئەمدى شەخسلەر ئىدىيە بىلەن بىرلىشىۋالغاندا شەخس ئىدىيىدىن مۇقەددەسلىكنى ئېلىۋالىدۇ، شۇڭا ئۇنى ھېچكىم تەنقىد قىلالمايدۇ، كىم ئۇنى تەنقىد قىلسا، ئىسلامنى تەنقىد قىلغاندەك بولۇپ قالىدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 ]- c9 X4 l  e+ w0 X  Yشەخسلەردىن خاتالىشىش ئېھتىماللىقنى ئىنكار قىلىش شەكلى بەزى ئىسلام ئەللىرىدە ئاشقۇنلۇق دەرىجىسىدە ئورناپ كەتكەن، بۇ پەقەتلا ئەقىلنىڭ كىبىرلىكىنى يارىلاندۇرۇپ قالماستىن، تەۋھىدنىڭ ساپلىقىنى دۇغلاشتۇرۇپ قويىدۇ. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @$ a0 }( [3 ~1 H) [! V1 L" x
مۇسۇلمانلار چۈشكۈنلىشىش دەۋرىدىن باشلاپ مەزھەپ مۇتەئەسسىپلىكىنى مىراس ئالغان، ئىدىيە ساۋاتسىزلىقى مۇتەئەسسىپلىكنى قەۋەت ئاشۇرۇۋەتتى. ئىسلام تارىخىدا ھۆججەت ۋە ئىدىيىنىڭ زىيىنىغا تەسەۋۋۇپ ئېقىملىرى ۋە ئازغۇن شىئەلەردە شەيخ، ياكى مەزھەپ ياكى بىرەر تەرىقەتكە مۇتەئەسسىپلىك كۆرۈنۈشى تارقالدى. بۇلارنىڭ كۆپلىرى پرىنسىپ ياكى ئىدىيەنىڭ زىيىنىغا شەخس بىلەن ئايلىنىپ يۈردى.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ `6 T  x9 Q' rمۇسۇلمان ئەقلى تار دائىرىدىكى يۈزەكىلىككە قەدەم قويغان، شۇ سەۋەبتىن ئىماننىڭ ئارقىدا تۇرىدىغان تارماقلىرى ئالدىنقى ئورۇننى ئېلىۋالغان، ئالدىدا تۇرىدىغان تارماقلىرى ئارقىدىن ئورۇن ئالغان. سۈننەت ۋە نەپلە خاراكتېرلىك تارماق ئىشلار پەرز ئەين ۋە پەرز كۇپايە ئالمىغان ھەجىمنى ئېلىۋالغان. ھەر بىر ئېقىم ئۆزىنىڭ كۆز قارىشىغا مۇتەئەسسىپلىك قىلىپ، باشقىلارنىڭ كۆز  قارىشى بىلەن ئىچى سىقىلغان ۋە باشقا قاراشتىكىلەرنىڭ كۆڭلىنى يارا قىلىشقا يۈزلەنگەن.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 B2 R' M  B$ q: zئىدىيە ۋە پرىنسىپ بىلەن شەخسلەرنى ئارىلاشتۇرۇۋېتىش سەۋەبىدىن شەخسلەر تەنقىدتىن ئۈستۈن ئورۇندا تۇرۇپ كەلدى، ئىدىيە بولسا كۆپلىگەن مۇسۇلمانلارنىڭ خاتا قىلمىشى سەۋەبىدىن تەنقىدكە ئۇچرىدى. مانا بۇمۇ مەزھەپ ۋە گۇرۇھۋازلىق مۇتەئەسسىپلىكىنىڭ، ئىدىيە بىلەن شەخسلەرنى ئارىلاشتۇرۇۋەتكەنلىكنىڭ بىر زىيىنى، بۇلارنىڭ ھەممىسى ئىدىيە ساۋاتسىزلىقنىڭ مەنبەسىدىن كەلگەن. شۇنىڭ ئۈچۈن ئەقىدىمىز ۋە ھاياتىمىزغا تەھدىت سېلىۋاتقان بۇ خىل كۆرۈنۈشلەردىن قۇتۇلۇش ئۈچۈن ئىدىيە ساۋاتسىزلىقىنى تۈگىتىش لازىم. بۇ ۋەزىپىنى ئالىملار، مۇتەپەككۇرلار ۋە دەۋەتچىلەر ئۆز ئۈستىگە ئېلىشى كېرەك.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @7 H% d; M$ f3 j) A4 K. Bبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @2 k6 @" A3 H( z, p4 F2 ?

ئابدۇراخمان جامال كاشىغەرى
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" z- a7 E8 J: w1 K0 e(دوكتۇر ئاسپىرانتى)
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @$ `# E/ ~6 f1 l5 Q$ b" |2014- 7- 2 كۈنىبۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* ]' c! Z; G7 |5 F  o' B. T. }
قاھىرە شەھىرى، مىسىر.


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 [  g5 d- E4 C: y6 P9 @/ d8 T بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   kashgari تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-7-2 07:03 AM  
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" g. K% S0 {, F* \
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @& n& H1 N# H6 M6 C% E9 d

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 108013
يازما سانى: 401
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1238
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 402 سائەت
تىزىم: 2014-6-24
ئاخىرقى: 2014-8-13
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-2 10:05:01 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تۈنجى بۇلۇپ مەن ئوقۇپ چىققان ئوخشايمەن ، ھەقىقەتەن ئوقۇپ قۇيۇشقا تىگىشلىك ماقالە
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @5 E( A2 t4 Y- xئىكەن ، داۋاملىق يوللاپ تۇراسىز .

مەن ھەقىقەتنى تېخىمۇ ئېنىق كۆرۈش ئۈچۈن كۆزلىرىمنى چىڭ يۇمىمەن .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 107967
يازما سانى: 5
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 62
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 26 سائەت
تىزىم: 2014-6-22
ئاخىرقى: 2014-7-26
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-2 11:06:37 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇ تېمىنى ئۇقۇۋېتىپ قاايسى بىر كىتابتىن ئۇچرىغان سۆلەر خىيالىمدىن كەچتى.‹‹ دىنسىزلىقنىڭ بىرىنچى قۇربانى ياۋروپا››  . شۇ  چاغلاردىكى ياۋروپا دىنىي سېتىلمىلار............

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 10551
يازما سانى: 278
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9152
تۆھپە نۇمۇرى: 340
توردا: 1200 سائەت
تىزىم: 2010-9-16
ئاخىرقى: 2014-8-13
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-2 11:52:27 AM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
نۇتۇق قىلىپ سۆزلىگىدەك ئېسىل ماقالە، سىزگە كۆپ تەشەككۈر!

باشقىلارغا تەبە

مۇنبەر باشقۇرغۇچىسى

Rank: 8Rank: 8

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 18033
يازما سانى: 2090
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7263
تۆھپە نۇمۇرى: 306
توردا: 7194 سائەت
تىزىم: 2010-11-18
ئاخىرقى: 2014-8-13
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-2 12:31:25 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بىلىم ئېلىش ئىستىكىمىز توغرا  بولسا ،تار دائىرىدە چەكلىنىپ قىلىشىتىن ساقلانساق جەمىيەتنى توغرا كۆزىتەلىسەك،بىزگە نېمىنىڭ ھەقىقىي لازىم ئىكەنلىگىنى تونۇيمىز.

ئۆزىڭىزنىڭ خاسلىقى بولسۇن.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 92783
يازما سانى: 176
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 551
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 82 سائەت
تىزىم: 2013-3-6
ئاخىرقى: 2014-8-10
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-2 12:47:45 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئوتتۇرىغا قويۇلغان بايانلارنىڭ ھەممىسى توغرا ئەمەلىيەتكە ئۇيغۇن، ئەگەر ھەممە ئادەم مۇشۇنداق كۆز قاراشتا بولغان بولسا دىننىمۇ مۇكەممەل ئۈگىنىپ، پەننىمۇ ئەستايىدىل ئۈگىنىپ بېرەلەشتۈرۈپ   كۆرسە بەزى نادانلىق ساۋاتسزىلىقتىن بىر قىسىم ئۇقۇشماسلىق سەۋەبىدىن ئەتراپلىق ئويلىماسلىق چېقىۋاتقان ئىشلارمۇ چېقمىغان بولاتتى.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 103400
يازما سانى: 271
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2379
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 354 سائەت
تىزىم: 2014-2-10
ئاخىرقى: 2014-8-13
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-3 01:49:41 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
قەلمىڭىزگە ئۇتۇق تىلەيمەن. ئۇستاز

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 96547
يازما سانى: 539
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2580
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 199 سائەت
تىزىم: 2013-7-30
ئاخىرقى: 2014-8-13
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-3 02:01:56 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تۇنۇگۇن ئىنكاس يازسام يوللانمىدى......بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @/ J, E  H. T' E% H+ \( ~

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% R2 B' z" f' Pسىزنىڭ بۇ ئىلمى ماقالىڭىز بەك يۇقىرى سەۋىيەدە يېزىلىپتۇ ...قايتا -قايتا ياكى ئالدىرماي ئوقۇمىسا چۇشەنگىلى بولمايدىكەن....

كىم بولشىدىن قەتئى نەزەر - ئۈزلۈكسىز ئىزدىنىپ ئالغا بېسېشىنى تەۋسىيە قىلىمەن.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 100776
يازما سانى: 488
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 1561
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 87 سائەت
تىزىم: 2013-12-12
ئاخىرقى: 2014-8-11
يوللىغان ۋاقتى 2014-7-3 08:03:55 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
نادىر تىمىلار ئىنكاسسىز قاپتۇ.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @8 t3 B- a9 B4 v1 w" U) D
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @3 O6 p$ w0 O. S
رەخمەت سىزگە قېرىندىشىم.

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش