مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1404|ئىنكاس: 17

شەرق تىللىرى ئىنىستىتۇتىدا [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 100698
يازما سانى: 15
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 132
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 75 سائەت
تىزىم: 2013-12-10
ئاخىرقى: 2014-7-3
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 11:50:10 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

شەرق  تىللىرى  ئىنىستىتۇتىدا


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 o% d: N. f5 l

دۈشەنبە   كۈنى  سەھەردە مېترو  ئارقىلىق  سىتوكھولىم ئۇنىۋېرسىتىتىنىڭ  شەرق  تىللىرى ئىنىستىتۇتىغا  باردىم .   ھاۋا يەنىلا  تۇتۇق ،سۇس  تۇمانلار ئەتراپتىكى  قويۇق  ئورمانلىق ئۈستىدە  لەيلەپ  تۇراتتى . ئىنىستىتۇت  كۆل  بويىغا  جايلاشقان بولۇپ  ،  غەربچە ئۇسلۇبتا  سېلىنغان  ئۈچ قەۋەتلىك چىرايلىق  بىنا  ئىكەن .

     بىرگىت  خانىم ئىنىستىتۇت  ئالدىدا  مېنى ساقلاپ  تۇرغان  ئىكەن ، يىراقتىن  مېنى كۆرۈپلا  ئالدىمغا  كەلدى ۋە   تۈرۈكچە  سالام بەردى  :

-    مەرھابا گۈزەل  كۈنلەر  !  

-    گۈزەل كۈنلەر  ! – دېدىم   مەنمۇ تۈركچە  جاۋاب  قايتۇرۇپ .

-   ئالدى  بىلەن بىز  ئۈچىنچى  قەۋەتتىكى ئىشخانىغا  چىقايلى ، سىز  ئىشخانىڭىزنى كۆرۈڭ  ، ئاندىن  مەن سىزنى  ئىنىستىتۇتتىكىلەرگە  تونۇشتۇراي .

-     بۇلىدۇ !

مەن بىرگىت  خانىمنىڭ   كەينىدىن  ئەگىشىپ ئۈچىنچى  قەۋەتكە  چىقتىم . بۇ  بىنانىڭ  بىرىنچى قەۋىتىگە  ياپۇن  تىلى فاكۇلتېتى بىلەن  ھىندى  تىلى   ۋە مەدەنىيتى  فاكۇلتېتى ؛ئىككىنچى  قەۋىتىگە  جۇڭگو تىل – ئەدەبىياتى  فاكۇلتېتى .ئىنىستىتۇت باشلىقى  ئىشخانىسى  ھەمدە كاتىپ ۋە  باشقا مەمۇرىي  خادىملارنىڭ ئىشخانىلىرى  ؛ ئۈچىنچى  قەۋەتكە بولسا  كورىيان  تىلى ۋە  مەدەنىيتى  فاكۇلتېتى بىلەن  ئوتتۇرا  ئاسيا تىل مەدەنىيتى  بۆلۈمى  جايلاشقان ئىكەن . پۈتۈن ئىنىستىتۇت  قارمىقىدا  ئاسيادىكى چوڭ  تىللاردىن  خەنزۇ ، ھىندى ، ئەرەب ، ياپۇن ،  كورىيان ۋە  تۈكىي  تىللىرى ئۈچۈن  مەخسۇس  فاكۇلتېت – بۆلۈملەر  تەسىس قىلىنغان  ئىكەن . ئاسيا  تىللىرىدىن يەنە  پارىس  تىلى ئۇپسالا  ئۇنىۋېرسىتېتىدا  ، موڭغۇل  تىلى  لۇند ئۇنىۋېرسىتېتىدا  تەسىس قىلىنغانلىقى  ئۈچۈن  مەزكۇر ئىنىستىتۇتتا  مەخسۇس  بۆلۈم تەسىس  قىلىنمىغان  ئىكەن .

ئۈچىنچى قەۋەتتىكى  ئانچە  چوڭ بولمىسىمۇ  ، لېكىن  پاكىز ۋە  رەتلىك  ئۇرۇنلاشتۇرۇلغان  ئىشخانىلارغا كىردۇق . زالنىڭ  سول  تەرىپىدىكى ئىشخانىنى  ماڭا  ئورۇنلاشتتۇرغان  ئىكەن ، ئىشىككە  ئالدىن ئېسىپ  قويۇلغان  ئىسىم كارتىسى  كۆزۈمگە  چېلىقتى :

بۇ ئىشخانا  ئوتتۇرا  ئاسيا بۆلۈمىگە  تەۋە  بولۇپ ، ئۈچ  تامدىكى جاھازدا  لىپمۇلىق كىتاب تىزىلغانىدى  .ئىشخانىنىڭ   خىزمەت  ئەسلىھەلىرى تولۇق ، مۇھىتى  ئازادە ئىدى .

-   مانا  بۇ سىزنىڭ  ئىشخانىڭىز  ! – دېدى بىرگت  خانىم  ئىش ئۈستىلدىكى  كومپىيوتىرنى  قوزغىتىپ ، - ئالدى  بىلەن كومپىيوتېرنى  سىناپ كۆرۈڭ ،ئىشخانىدىكى  بارلىق  كومپىيوتېرلار ئادەتتە  24 سائەت  ئىنتېرنىت تورىغا  ئۇلاقلىق  تۇرىدۇ . سىز كىلىشتىن  ئىلگىرىلا  بىزنىڭ ئىنىستىتوتنىڭ ئومۇمىي  تور  پونكىتىدىن سىزگە  ئېلېكتىرونلۇق  خەت ساندۇقى  ئىچىپ  قويغان . ئىنىستىتوتتىكى  ھەممەيلەننىڭ ئادېرىسىمىز  ئوخشاش  بۇلۇپ ، پەقەت ئىسىم  - فامىلىمىزلا  پەرقلىنىدۇ . سىزنىڭ  ئادېرىسىڭىز مانا  مۇنداق  ، ئېسىڭىزدە  بولدۇن ، « asad。sulayman@orient.su.se  .   .ئادەتتە  ئىنىستىتۇتنىڭ  ئۇقتۇرۇش ۋە  ھۆججەتلىرى  ، تەتقىقات ئۇچۇرلىرى  ، دەرسلىك  پىلانلىرى ، ئىلمىي  مۇھاكىمە  يىغىنلىرىنىڭ چاقىرىقلىرى  ۋە  باشقا زۆرۈر  ئىشلار  ئاپتوماتېك ھالدا  ھەر  كۈنى مۇشۇ  ئادىرېسىڭىزغا يوللىنىپ  تۇرىدۇ . شۇڭا ھەر  كۈنى  ئىشقا كىلىپ  بىرىنچى  قىلىدىغان ئىشىمىز  ئېلىكتېرونلۇق  خەت ساندۇقىمىزنى  ئېچىپ  كۆرۈش بۇلىدۇ . سىزنىڭ پايدىلىنىشىڭىزغا  ئاسان  بولسۇن ئۈچۈن   كومپىيوتېرىڭىزغا   ئىنگىلىزچە ۋە  شىۋېتچە  ئىككى خىل  سىستېما  قاچىلاپ قويغان . ئىنگىلىزچىنى  ئىشلەتسىڭىز  بولىدۇ .

    بىر  ئازدىن  كېيىن بىرگىت  خانىم مېنى  ياندىكى بۆلۈمگە  باشلاپ  چىقتى . بۇ يەردە  چوڭ  تىپتىكى پرىنتېر  ، فاكىس  ماشىنىسى ۋە  باشقا  ئەسلىھەلەر قويۇلغان  ئىكەن . بۇلارنى  قانداق ئىشلىتىشنى  ئۆگەتتى . ئاندىن  ماتېرىياللارنى  كۆپەيتىش توغرا  كەلگەندە ھەر  ۋاقىت ئىشلىتىشىم  ئۈچۈن كۆپەيتىپ  بىسىش ماشىنسىنىڭ  خاس  نۇمۇر تاختىسىدىن  بىرنى  بەردى . ئادەتتە  ئىنىستىتوتتىكىلەرنىڭ   ھەممىسىنىڭ ھېساباتى  ئايرىم  بۇلۇپ ، مۇشۇ مەخپىي  نۇمۇرغا  ئاساسەن ھېساباتى  ئاپتوماتىك  ھېسابلىنىپ ماڭىدىكەن .

  ئاندىن  ئوتتۇرىدىكى زالغا  يانداش سېلىنغان  ئاشخانا ئۆيگە  كىردۇق . بۇ ئۆيمۇ ئازادە  ۋە  پاكىز ئورۇنلاشتۇرۇلغان  بۇلۇپ ،ئادەتتە  تاماقلارنى  ئىسسىتىپ يېيىش ئۈچۈن ئىشلىتىدىغان مىكرو  دولقۇنلۇق قىزىتقۇ ،توك  ئوچاق ، توڭلاتقۇ ، قەھۋە قايناتقۇچ ،چاي قايناتقۇچ ، ۋېلكا – پىچاق  ۋە  ئاشخانىغا مۇناسىۋەتلىك  باشقا ھەممە  ئەسلىھەلەر تەل  ئىكەن . بىرگىت  خانىم ماڭا  بۇلارنى  بىر قۇر  كۆرسەتكەندىن  كېيىن ، قەھۋە  دەملەشكە تۇتۇش  قىلدى .

-   سۇلايمان بەي ،قەھۋە  ئىچەمسىز  ياكى چايمۇ ؟

-     چاي ئىچەي ! – دېدىم  مەن كۈلۈپ  تۇرۇپ ، - قەھۋە  ئىچىشكە ئادەتلىنىپ  كېتەلمىدىم ، بىز  ئادەتتە چاي ئىچىشنى  ياخشى  كۆرىمىز .

-       شۇنداق  ، بۇنى بىلىمەن ! تاشكەنتتىن  ئۆتكەن قېتىمئالغاچ  كەلگەن  ياخشى چېيىم  بار ، شۇنىڭدىن  ئىچىپ بېقىڭ ، ئۆزبېكلەرمۇ ئۇيغۇرلارغا  ئوخشاشلا  چاي ئىچىشنى  ياخشى  كۆرىدىكەن . مانا  بۇ چەينەك  بىلەن پىيالىلەرمۇ  تاشكەنتتىن ئالغانمەن .

-      ئەمسە  ئۆزۈمنى تاشكەنت  ياكى  ئۈرۈمچىدە ئولتۇرغاندەك ھېس قىلىدىكەنمەن – دە !

-     ئەلۋەتتە  شۇنداق ھېس  قىلسىڭىز  بولىدۇ ، لېكىن  ئۇزاق ئۆتمەيلا چاينى  تاشلاپقەھۋەگە  ئۆگىنىپ  كېتەمسىزكىن – تاڭ ؟!  ئىككى يىل ئاۋۋال قاراقالپاقىستاندىن كەلگەن  بىر  كىشى بىز  بىلەن  بىر تەتقىقات  تېمىىسى  ئىشلەش ئۈچۈن بۇ  يەردە ئالتە  ئاي تۇرغان . دەسلەپ  قەھۋە  ئېچەلمەيمەن دەپ  كۈندە  ئۆزى ئەكەلگەن  چاينى  ئىچىپ يۈردى ، كېيىن  قارىسام  چاينى تاشلاپ قەھۋە  ئىچكىلى تۇرۇپتۇ . «نېمە  بولدى ، سۇلتان  بەي ! قەھۋە ئىچەلمەيتتىڭىزغۇ ؟ » دەپ سورىسام ، كۈلۈپ  كىتىپ :«  شىۋېتلارنى نېمىشقا  قەھۋەگە  خۇمار بولغاندەك كۈندە  ئىچىدىكىن  دېسەم مىجەزنى تەڭشەيدىكەن ئەمەسمۇ ! بۇنداق  ھاۋاسى  نەم  سۇغۇق  جايدا  قەھۋە يارىشىدىكەن »  دەپ  جاۋاب بەرگىنى  ھېلىمۇ  ئسىمدە .

-       شۇنداق  ،  مەنمۇ  ھەيران قالىمەن ، ياۋرۇپادا  ، بۇلۇپمۇ  شىمالىي  ياۋرۇپادا كىشىلەر  قەھۋەدىن ئايرىلالمايدىكەن . خۇددى ئوتتۇرا  ئاسيادا  كىشىلەر چايدىن  ئايرىلالمىغاندەك .

-      توغرا  ئىيتىسىز ، قەھۋە  شېۋىتلار تۇرمۇشىنىڭ  مۇھىم  بىر تەركىبىي  قىسىمى  ، بۇ  يەردە  كىشىلەر كۈندە ئىككى  - ئۈچ  قىتىم قەھۋە  ئىچىشكە  ئادەتلەنگەن . كىشىلەر  گويا  قەھۋەسىز ياشىيالمايدىغاندەكلا . ئەمدى ئىشىمىز  مۇنداق ، سۇلايمان  بەي ، مەن سىزنى  ئىنىستىتوتتىكى  خىزمەتداشلارغا  تونۇشتۇرماقچىمەن ، بولۇپمۇ  ئىنستىتۇت باشلىقى ، باش  كاتىپ  ۋە بىزنىڭ  پېشقەدەمپروفېسسورىمىز  سىتافان  ئەپەندىلەر بىلەن  تونۇشىشىڭىز بەكمۇ  زۆرۈر ، باش كاتىب  ۋە  بىزنىڭ پېشقەدەم  پىروفېسورىمىز سىتافان  ئەپەندىلەر بىلەن  تونۇشىشىڭىز  بەكمۇ زۆرۈر . ئاندىن جۇڭگو  تىل –ئەدەبىيات فاكولېتىتىنىڭ  پروفېسسورى  ، مېنىڭ يىقىن  دوستۇم مارىيە  كايكونېن خانىم  سىزنى چۈشلۈك تاماققا  تەكلىپ  قىلدى . چۈشتە  ئۈچىمىز  بىللە تاماق  يېگەچ  پاراڭلىشىدىغان  بولدۇق . سىزچە  قانداق ؟

-      بولىدۇ ، رەھمەت !

  مەنبىرگىت  خانىمغا ئەگىشىپ  ئالدى بىلەن ئىنىستىتوت  باشلىقىنىڭ  ئىشخانىسىغا كىردىم . ئالمكۇۋېست   ئەپەندى  مېنىڭ كىرىدىغىنىمنى  بىلگەندەكلا  ئورنىدىن تۇرۇپ قىزغىن  قول  ئېلىشىپ كۆرۈشتى . بۇ  كىشى  سېمىز ھەم  يوغان  كىشى  بولۇپ  ، چاچلىرى  چۈشۈپ تولۇق  ئايپاڭ  بولۇپ كەتكەن بېشى  چىراغ  نۇرىدا مايلاپ  قويغاندەك  پارقىرايتتى . بىز  بەش مىنۇتچە  پاراڭلاشقاندىن  كېيىن ، كاتىپنىڭ  ئىشخانىسىغا  كىردۇق . كاتىپ  ئايال ئېگىز  بوي ، 45 ياشلار  چاممىسىدىكىسېرىق  چاچلىق  ئايال بولۇپ  ، پۈتۈن  ئىنىستىتۇتىنىڭ   مەمۇرىي  ئىشلىرىنى ئۆزى  يالغۇز  بىر تەرەپ  قىلىدىكەن . ئۇ  ماڭا ئىنىستىتۇت بىناسىنىڭ  چوڭ   ئىشىكىدىن كىرىدىغان  ماگىنىتلىق كارتا  بىلەن ئىشخانامنىڭ  ئاچقۇچىنى ، پوچتا  ساندۇقۇمنىڭ نومۇر  كارتىسىنى  ۋە باشقا  لازىملىق  نەرسىلەرنى بەردى . بىز  ئۇ  يەردىن جۇڭگو  تىل – ئەدەبىياتفاكولىتېتىغا  ، ھىندى  ، ياپۇن  ، ئەرەب  فاكولىتىتلېرىغا  كىرىپ ، بۇ يەردە  ئىشلەيدىغان مۇناسىۋەتلىك پىروفېسىرلار ، لېكتورلار ۋە  دوكتورانتىلار بىلەن  بىرمۇ بىر تونۇشتۇق . بولۇپمۇ  جۇڭگو  تىل – ئەدەبىيات فاكولېتىتىنىڭ  دوكتور ئاسپرانتى فېدرىك  فولمان  مەندە چوڭقۇر  تەسىر  قالدۇردى . ئۇ مېنى  كۆرۈپلا « ئەسسالامۇ  ئەلەيكۇم ! » دەپ  ئۇيغۇرچە  سالام بەردى . ئاندىن  ناھايتى  راۋان خەنزۇ  تىلىدا :

-    مەن سىزنىڭ  كېلىدىغانلىقىڭىزنى  بۇرۇنلا ئاڭلىغان ، ناھايتى  ياخشى بولدى . مەن  قەشقەر ۋە  يەركەنلەرگە  بارغانمەن . شىنجاڭنىڭ  ئەھۋالىدىن ئاز – تولا  خەۋىرىم  بار . بىز يەنە  تەپسىلىي  پاراڭلىشىمىز . مەن  شىۋىت مىسسىئونېرلىرىنىڭ  20 – ئەسىرنىڭ باشلىرىدا  خۇبېي ئۆلكىسى  بىلەن شىنجاڭ  رايونىدىكى  پائالىيەتلىرى ھەققىدە بىر  پارچە  ماقالە ئېلان  قىلغان . سىزگە  شۇ ماقالەمنىڭ خەنزۇچە  ۋە  ئېنگىلىزچە نۇسخىسىدىن  كوپىيە قىلىپ  بېرەي ! ، - دېدى .

-      رەھمەت  سىزگە ، سىز  بىلەن  تونۇشقانلىقىمدىن خۇشالمەن ! . – دېدم  مەن ئۇنىڭغا  جاۋابەن .

ئۇ  يەردىنبىز  ئۈچىنچى  قەۋەتكە قايتىپ  چىقتۇق . ئەمدى  بىرگىت خانىم  مېنى  پىروفېسسور سىتافان رۆسېن  ئەپەندىنىڭ  ئىشخانىسىغا باشلاپ  كىرمەكچى  بولدى . مەن بىرگىت  خانىمنىڭ تامدىكى  ئەينەك ئالدىغا  بېرىپ  ئۆزىنى قايتا  تۈزەشتۈرۋاتقانلىقىغا  ھەمدە   كەيپىياتىنىڭ بىردىنلا  جىددىيلىشىپ  كېتۋاتقانلىقىغا  دىققەت  قىلدىم . مەن  ئىچىمدە  بۇ خانىم تەمتىرىگۈدەك  قانداق  سۈرلۈك كىشى  بولغىيدى دەپ  ئويلىدىم . ئىشىك  بوش چېكىلگەندىن  كىيىن « كىرىڭ ،رۇخسەت ! » دېگەن  ئاۋاز  ئاڭلاندى . بىز  ئىچكىرىگە كىردۇق . پىروفېسسور   سىتافان  ئەپەندى ئورنىدىن  لىككىدە  تۇرۇپ بىز بىلەن  قول  ئېلىشىپ كۆرۈشتى  .  بىرگىت خانىم  مېنى  تونۇشتۇرغاندىن  كېيىن سىتافان ئەپەندى كۈلۈمسىرەپ تۇرۇپ  ئىنگىلىزچە  گەپ قىلدى :

-   ھە ، قارشى  ئالىمىز ! سىزنىڭ  كېلىدىغانلىقىڭىزدىن  خەۋىرىم بار . ئەمدى  ياخشى  بولدى ، ئوتتۇرا  ئاسيا بۆلۈمىنىڭ  سىز  بىلەن ھەمكارلىشىدىغان  نۇرغۇن  ئىشلىرى بار . مەن  شىنجاڭغا  بارغان ، 1994-يىلى تەكلىماكان  چۆلىدە ئېلىپ بېرىلغان  جۇڭگو – شۋېتسىيە  بىرلەشمە ئېكىسپېدىتسىيە  ئۆمىكى تەركىبىدە خوتەن  ۋىلايىتى  تەۋەسىدىكى يارتوڭگۇز دەرياسىنى  بويلاپ  تەكشۈرۈش ئېلىپ  بارغانمىز . مانا  بۇ ئىشلارغىمۇ  10 يىل  بولاي دەپتۇ . ھەر  قانداق  مەسىلە بولسا بىۋاستە  دېسىڭىز  بۇلىدۇ . بىزنىڭ  ئوتتۇرا ئاسيا  بۆلۈمىمىز  يېڭىلا قۇرۇلغان ، بىز ئۇنى كۈچەيتىشكە  تىرىشۋاتىمىز .سىزنىڭ  كېلىشىڭىز بىزگە  كۆپ جەھەتتىن ياخشى  بولدى .

-     رەھمەت ، پىروفېسسور !-دېدىم مەمنۇنلىقىمنى  بىلدۈرۈپ ، - مەنمۇمۇشۇ  بىر يىل  جەريانىدا بۇ  يەردە كۆپ  ھاسىلاتلارغا  ئېرىشەلەيمەن دەپ  ئىشىنىمەن .

-     پىروفېسسور سىتافانئەپەندى مەرھۇم گۇننار ياررىڭنىڭ ھايات چېغىدىكى ئەڭ  يىقىن  دوستلىرىنىڭ بىرى ، ياررىڭ  ئەپەندى  باش ئەلچىلىك  خىزمىتىدىن  بوشاپ پىنسىيىگە چىققاندىن  كېيىنسىتافان  ئەپەندى  بىلەن بىللە  مۇشۇ  ئىنىستىتۇتتا ئۆزىنىڭ  كۆپ  ۋاقىتلىرىنى ئۇيغۇر  تىلى  ۋە مەدەنىيتى ھەققىدىكى  تەتقىقاتلارغا  سەرپ قىلغان ، - دېدى  بىرگىت  خانىم قوشۇمچە  قىلىپ .

-   شۇنداق ، - دېدى  سىتافان ئەپەندىمۇ  بىرگىت خانىمنىڭ  گىپىنى  تەستىقلاپ ، - ياررىڭ  ئەپەندىنىڭ ماتىرياللىرىنى  كۆرمەكچى  بولسىڭىز مەندە  ھەممىسى تۇلۇق ، خالىغانچە  كۆرسىڭىز  بۇلىدۇ ، ياررىڭ  ئەپەندىنىڭ ۋەسىيتى  بويىچە  ئۇنىڭ ئۆمىرىدە  يغقان ۋە ئۆزى  تەتقىق  قىلغان بارلىق  ماتېرياللىرىنى  ئائىلسىدىكىلەر   بىزنىڭ ئوتتۇرا  ئاسيا  بۆلۈمىمزگە تەقدىم  قىلدى . ھازىر  بىز ئۇنىڭ  ياۋرۇپا  تىللىرىدىكى ماتېرىياللىرىنىڭ  كاتالوگىنى  ئىشلەپ تۈگەتكەن  بولساقمۇ ، لېكىن  زور كۆلەمدىكى ئۇيغۇرچە  كىتاب –ماتىرىياللىرىنىڭ  كاتالوگى  تېخىچە ئىشلەنمىدى  . بۇ  جەھەتتە بىز  ئەلۋەتتە  سىزنىڭ ياردىمىڭىزگە  مۇھتاج !

-      مەن  بۇنى خۇشاللىق  دەپ  بىلىمەن ،- دېدىم  مەن قىزغىنلىق  بىلەن ،- ياررىڭ  ئەپەندىنىڭ ئۇيغۇر  تىلى ۋە  مەدەنىيتى ساھەسىدە  ئېلىپ  بارغان بۈيۈك ئىلمىي  ئەمگەكلىرىنى  كۆرۈش ۋە  ئۇنى  ئۇيغۇر خەلقىگە  تۇنۇشتۇرۇش  مېنىڭ بۇ  يەردىكى  تەتقىقات پىلانلىرىمنىڭ  بىرى .

سىتافان ئەپەندى  ماڭا  گۇننار ياررىڭنىڭ ئۆمىرىنىڭ  ئاخىرىدا ،يەنى  95 ياشقا  كىرگەن يىلى نەشىر  قىلدۇرغان  زور ھەجىمىلىك  ئەمگىكى  « ئوتتۇرا ئاسيا يەر  ناملىرى  : لوپنور ۋە  تارىم ئويمانلىقى  مىسالىدا » ناملىق  قېلىن بىر  توم  كىتابنى سوۋغا قىلدى . مەن  سىتافان  ئەپەندىنىڭ ئىشخانىسىدىن  خۇشال  كەيپىيات ئىچىدە  قايتىپ  چىقتىم .

چۈشتە بىرگىت  خانىم  بىلەن بىللە  ئىنىستىتۇتتىن  ئانچە يىراق  بولمىغان جايدىكى  رېستورانغا باردۇق . جۇڭگو  تىل –ئەدەبىيات  فاكولېتىتىنىڭ  پىروفېسسورى  مارىيە كايكونېن  خانىم  بىزنى ساقلاپ  تۇرغان  ئىكەن ، بىر ئۈستەلنى  تاللاپ ئولتۇردۇق .بۇ  خېرىدارلار  خالىغانچە تاللاپ  يەيدىغان  غەربچە رېستۇران بولۇپ ، ئازادە  ۋە  پاكىز ئىدى . مارىيە  خانىم مېنىڭ  ئىككىلىنىپ تۇرغانلىقىمنى كۆرۈپ  قېشىمغا  كەلدى ۋە  ناھايتى  راۋان خەنزۇ تىلىدا :

-   كەچۈرۈك ، بۇ  ئەتراپتا مۇسۇلمانچە ئاشخانا تېپىش ناھايتى تەس . شۇڭا تاللاپ  يەيدىغان بۇ  رېستۇراننى تاللىدىم . قاراڭ ، ماۋۇ  كالا  گۆشى ، ماۋۇ بېلىق ،  ئاۋۇ  سالات ۋە مىۋە  چېۋىلەر ، ئۆزىڭىزنىڭ  كۆڭلى كۆتۈرگەن تائاملارنى  تاللاپ  ئېلىڭ ، ئادەتتە  ئەرەب تىلى  فاكولتېتىدا  ئىشلەيدىغان مىسىرلىق  خىزمەتداشلىرىمىزمۇ  مۇشۇ ئاشخانىدىن تاماق  يەيدۇ ، - دېدى .

  دېگەندەك  ئۇدۇلدىكى ئۈستەلدە  بىر قانچە  ئەرەبلەرمۇ  غىزالىنىپ ئولتۇراتتى . مېنىڭ  دېلىغۇل  بولۇۋاتقان كۆڭلۈم  سەل  ئەمىن تاپقاندەك  بولۇپ  ، بېلىق گۆشى ، تۇخۇم  پوشكىلى  ، سالات ۋە  مېۋە – چېۋىلەردىن  تاللاپ ئالدىم .

  پروفىسسور  مارىيە  كايكونېن خانىم 50 ياشلارغا  كىرگەن  ئوتتۇرا بوي ، چىرايلىق  ئايال  ئىدى . قىزغۇچ سېرىق  كەلگەن   دولقۇنلۇق چاچلىرى  بىلەن  ئۆزىگە ياراشتۇرۇپ  قىلغان  گىرىملىرى بۇ ئايالنىڭ  ياش  چاغلىرىدىكى گۈزەللىكى  ۋە  ئاياللىق لاتاپىدىن دېرەك  بېرىپ  تۇراتتى . بۇلۇپمۇ  ئۇنىڭ ناھايتى  راۋان خەنزۇ  تىلى بىلەن  سۆزلىشى  مېنى خېلىلا  ھەيران  قالدۇردى .

-   كايكونىن  خانىم ، خەنزۇچىنى  تولىمۇ چىرايلىق  سۆزلەيدىكەنسىز !سىز  نەدە ئۆگەنگەن  ؟ - دەپ  سورىدىم ئۇنىڭدىن .

-      ماختىغىنىڭىزغا  رەھمەت ! مەن  فىنلاندىيىلىك ،خەنزۇتىلىنى  60 – يىللارنىڭ  ئاخىرلىرى خېلىسىنكى  ئۇنىۋېرسىتېدا  ئۆگىنىشكە باشلىغانمەن ، كېيىن ، يەنى ، 73 – يىلىدىن 76 –يىلنىڭ  باشلىرىغىچە بېيجىڭ  ئۇنېۋېرسىتىتىدا  داۋاملىق ئۆگەندىم . شۇندىن  باشلاپ  مۇشۇ ئۇنىۋېرسېىتىتا   ئىزچىل  ھالدا خەنزۇتىلى ئوقۇتۇشى  ۋە  جۇڭگو ئەدەبىياتى  تەتقىقاتى  بىلەن شۇغۇللىنىپ  كىلىۋاتىمەن .

-     بېيجىڭدا  ئوقۇۋاتقان چاغلىرىڭىزدا   شىنجاڭغا   بېرىپ باقتىڭىزمۇ ؟

-     ياق ، بېرىش  نىسىپ بولمىدى ، ئۇنىڭ  ئۈستىگە  ، مەن بېيجىڭدا  ئوقۇۋاتقان  70 – يىللارنىڭ   بېشىدا چەت ئەللىكلەرنىڭ  چېگرا  رايونلارغا بېرىشىغا  ، بولۇپمۇ  شىنجاڭ بىلەن  شىزاڭغا  بېرىشىغا روخسەت  قىلىنمايتتى .

-   شۇنداق ، جۇڭگونىڭ  ئاز سانلىق مىللەتلەر  توپلىشىپ  ئولتۇراقلاشقان  چېگرا رايونلىرى  80 – يىللاردىن  كىيىن  ئاندىن  چەت ئەللىكلەر ئۈچۈن  ئېچىۋىتىلدى . ھازىر  بۇ جايلارغا  چەت  ئەللىكلەرنىڭ ساياھەت  ياكى ئىلمىي  تەكشۈرۈشكە بېرىش  ئىمكانىيتى  بار .

-      توغرا  دەيسىز ، ھازىر  ھەممىلا  جايغا بېرىش مۇمكىنچىلىقى  بار .لېكىن  مېنىڭ  تەتقىقات يۆنىلىشىم  ئاساسەن  خەنزۇ ئەدەبىياتى  بولغاچقا ،شىنجاڭغا  بېرىش  ئارزۇيۇم بولسىمۇ  ، بىراق  ھەر قېتىم جۇڭگوغا  بارغىنىمدا  ئىچكى ئۆلكىلەردە  تەكشۈرۈشتە  بولۇپ ، پۇرسەت  چىقىرالمىدىم .

-     كايكونېن  خانىم ، سىز ئاساسلىقى  جۇڭگو  ئەدەبىياتىنىڭ قايسى  دەۋىردىكى بۆلىكىنى  تەتقىق قىلىسىز ؟

-     مېنى  مارىيە دەپ  بىۋاستە  ئاتىسىڭىزلا بولىدۇ ، -  دېدى  ئۇ ماڭا قاراپ ، - دەسلەپ  چىڭ  دەۋىردىكى جۇڭگو  ئەدەبىياتىنى ئاساسىي  يۆنىلىش  قىلىپ تاللىغانىدىم . كېيىنچە  ئاستا – ئاستا جۇڭگو  ھازىرقى  زامان ئەدەبىياتىغا  قاراپ يۈزلەندىم . مەن  شىنخەي  ئىنقىلابىدىن 1940 – يىللارنىڭ  ئاخرغىچە بولغان  ئارلىقتىكى جۇڭگوئەدەبىياتىغا  بەكمۇ  قىزىقىمەن . مۇشۇ  ۋاقىتتىكى يازغۇچىلارنىڭ  ئەسەرلىرىنى ئوقۇشنى  ياخشى  كۆرىمەن . بۇ دەۋىردىكى  جۇڭگو يازغۇچىلىرى  ئۆلىرىنىڭ سەنئەت  قىممىتى يۇقىرى  بولغان بىر يۈرۈش  ئەسەرلىرى  ئارقىلىق جۇڭگو ھازىرقى  زامان  ئەدەبىياتىنى يۇقىرى  پەللىگە  كۆتۈردى ئۇيغۇر  ئەدەبىياتىنىڭ بۇدەۋىردىكى  ئەھۋالى  زادى قانداق ، بۇ ھەقتە  مەن  ھىچقانداق ساۋاتقا  ئىگە  ئەمەسمەن . ئۇنىڭ  ئۈستىگە ، ئاز سانلىق  مىللەتلەرنىڭ  ، بولۇپمۇ ئۇيغۇرلارنىڭ  خەنزۇ تىلىغا  تەرجىمە قىلىنغان  ئەدەبىي  ئەسەرلىرى ناھايتى  ئازكەن . ئەگەر  خالىسىڭىز ، بىزنىڭ  فاكولېتىتتا  ئۇيغۇر ئەدەبىياتى  ھەققىدە  بىر – ئىككى قىتىم  لېكسىيە  بەرگەن بولسىڭىز  تولىمۇ  ياخشى بۇلاتتى . بۇ  بىزنىڭ جۇڭگو  تىل – ئەدەبىياتىنى يۆنىلىش  قىلىپ ئوقۇۋاتقان ئاسپىرانتلىرىمىز  ئۈچۈن  ياخشى  دەرس بۇلۇپ  قالاتتى !

-      بۇنى  ئەلۋەتتە خۇشاللىق  دەپ  بىلىمەن . لېكسىيىنى  ئىنگىلىزچە سۆزلىشىشىم  ئۈچۈن  بىر ئاز  ۋاقىت  تەييارلىق قىلىشىم  كېرەك .

-      سىزگە  رەھمەت ! ئالدىرماي  تەييارلىق  قىلىڭ ، ئىككى قىتىملىق لېكسىيىنى  كېلەر  يىلى ئاپرې؛  بىلەن  سېنتەبىر ئايلىرىغا  ئورۇنلاشتۇرايلى .

-   كايكونېن خانىم  بىلەن بىر  ھازا  خەنزۇچە پاراڭلاشقاندىن  كېيىن  ، بىرگىت خانىمنى  كۆزدە تۇتۇپ  يەنە  ئىنگىلىزچە پاراڭلىشىشقا  باشلىدۇق . شۇ  ئارىدا كايكونېن خانىم  مەندىن :

-      سىز  ئىشلەۋاتقان شىنجاڭ  ئۇنىۋېرسىتېتىنىڭ  فىلولوگىيە ئىنىستىتوتىدا  قانچىلىك  ئوقۇغۇچى ئوقۇيدۇ ؟ ، - دەپ  سورىدى .

-     مىڭدىن  ئارتۇق ئوقۇغۇچى  ئوقۇيدۇ .

-     ئۇنداقتا ، ئۇيغۇر  ئەدەبىياتى كەسپىدە  قانچىلىك  ئوقوغۇچى بار ؟

-     ھەر  يىلى بىر ياكى ئىككى  سىنىپ  ئوقۇغۇچى ئوقۇش  پۈتتۈرىدۇ ، بىرسىنىپتا  ئادەتتە  30 دىن ئارتۇق  ئوقۇغۇچى  ئوقۇيدۇ .

-     ئۇنداقتا ، ئوقۇش  پۈتتۈرگەنلەرنىڭ  ھەممىسى خىزمەت  تاپالامدۇ ؟

-     ئىلگىرى  بىر تۇتاش  خىزمەتكە  تەقسىم قىلاتتى ، ھازىر  ئوقۇش  پۈتتۈرگەن ئوقۇغۇچىلار  ئۆزلىرى  خىزمەت ئىزدەيدۇ . بۇلۇپمۇ  يىقىنقى  يىللاردىن بۇيان بىزنىڭ  بۇ  كەسىپتە ئوقۇيدىغانلارنىڭ  خىزمەت  تېپىشى بارغانسېرى  تەسلىشىپ  كېتىۋاتىدۇ .

-      شۇنداق ، مەنمۇ  ھەيران قالدىم . شىۋېتسىيىدە ئۇنىۋېرسىتېتقا  كىرىپئوقۇيدىغانلار  ئالدى  بىلەن ئۆزى تاللىماقچى  بولغانكەسىپتە  ئوقۇسا  كەلگۈسىدە خىزمەت  تاپالامدۇ – يوق ، مۇشۇ  ئىمكانىيەتنى  مۇقىملاشتۇرغاندىلا ، ئاندىن شۇ  كەسىپنى  تاللايدۇ . ئەگەردە  سىلەرنىڭ ئىنىستىتۇتنىڭ  ئۆزىدىلا  ئۇيغۇر ئەدەبىياتى  بويىچە  يىلدىلا 30 – 60 قىچە  ئوقۇغۇچى ئوقۇش  پۈتتۈرسە   ، شىنجاڭدەك ئۆلكە  دەرىجىلىك  رايۇندا خىزمەتكە  ئورۇنلىشىىش ئەلۋەتتە  تەس  بۇلۇشى مۇمكىن . قىسقىسى  ، مەن بۇنى  تەسەۋۋۇر  قىلالمايمەن .

  بىرگىت  خانىممۇ  مارىيە كايكونېننىڭ  سۆزىنى تەستىقلىدى . مەن  رېستۇراندىن  قايتىپ چىقىۋىتىپ ، ئۇلارنىڭ  سۆزلىرى  ھەققىدە ئويلىنىپ  قالدىم .

     مەنبە: ئەسەت  سۇلايماننىڭ  « ئۆزلۈك ۋە كىملىك »  ناملىق  كىتابىدىن ئىلىندى .


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" \9 R- L4 `. w- X7 g& ? بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   شەبنەم52 تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-6-5 11:50 AM  
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @4 @. B! A, K. j, j/ @بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @$ T. Q: w' u7 v! w% Q, ~9 ~

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 34707
يازما سانى: 138
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3616
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 445 سائەت
تىزىم: 2011-3-21
ئاخىرقى: 2014-8-1
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 01:58:14 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
شېۋىت خاراكتېرى يورۇتۇلغان بىر ئابزاس ھېلىمۇ ئېسىمدە تۇرۇپتۇ...

يولدىن چىقما ،خاندىن قوقما

دائىملىق ئــەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 20827
يازما سانى: 1453
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8447
تۆھپە نۇمۇرى: 300
توردا: 2724 سائەت
تىزىم: 2010-12-5
ئاخىرقى: 2014-7-28
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 02:07:12 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
مەن تۇللۇق ئوقۇپ چىققان ئۇ كىتاپنى .

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 96811
يازما سانى: 195
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3010
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 107 سائەت
تىزىم: 2013-8-7
ئاخىرقى: 2014-8-1
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 02:33:06 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئوقۇۋاتقان ۋاقتىمدا نەچچە  كىچە ئۇخلىماي ئوقۇپ تۈگەتكەن ئىدىم ... م

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 105524
يازما سانى: 785
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 2159
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 629 سائەت
تىزىم: 2014-3-31
ئاخىرقى: 2014-7-29
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 02:53:09 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئادەمگە كۆپ مەنپەئەت بېرىدىغان كىتاپ بۇ……ئۆيىمىزدە ساقلاپ قويۇشقا تېگىشلىك.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 90534
يازما سانى: 892
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 9233
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 1634 سائەت
تىزىم: 2013-1-24
ئاخىرقى: 2014-8-2
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 03:59:17 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئىسىل كىتاب ئۇ........ئۆزلۈك ۋە كىملىك   دىگەن كىتاب..

ئۇلۇغ اللاھتىن ك

ئالىي ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 120
يازما سانى: 8163
نادىر تېمىسى: 7
مۇنبەر پۇلى : 33930
تۆھپە نۇمۇرى: 2986
توردا: 3568 سائەت
تىزىم: 2010-5-20
ئاخىرقى: 2014-8-2
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 04:09:15 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
كىتابخانىدىن تاپقىلى بولارمۇ بۇ كىتابنى.....؟

تىرىكلىك پەيتىنى غەنىيمەت بىل،دەم -ئۇشبۇ دەمدۇر،بۇ بىھۇدە ئۆتۈپ كەتكەن ۋاقىتنى ياندۇرغىلى بولىدىغان دۇنيا ئەمەس.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 101693
يازما سانى: 34
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 647
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 43 سائەت
تىزىم: 2014-1-3
ئاخىرقى: 2014-7-27
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 04:26:12 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
بۇ كىتاپنى ھەربىر ئادەم ئوقۇشقا تىگىشلىك كىتاپ  ....

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 107153
يازما سانى: 5
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 64
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 19 سائەت
تىزىم: 2014-5-26
ئاخىرقى: 2014-7-25
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 04:41:19 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
راسلا بەك يااخشى كىتاب بۇ.

چىراقپاي

تىرىشچان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 64123
يازما سانى: 541
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 8450
تۆھپە نۇمۇرى: 100
توردا: 1210 سائەت
تىزىم: 2011-11-8
ئاخىرقى: 2014-7-21
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-5 06:05:17 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
         مەن بۈگۈنكى دەۋىر ئوقۇرمەنلەر توپىمىزغا بۇ  قىممەتلىك كىتاپنى ئوقۇپ چىقىشنى
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @& Z7 j# _, T4 I/ P تەۋسىيە قىلىمەن...

△《ھەقىقەت ئىجازەتسىز ساياھەت  ...》قىلىپ بولغۇچە،رەزىللىك ئۇنىڭ يوللىرنى توساپ تۇردۇ.
كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش