مىسرانىم مۇنبىرى

كۆرۈش: 1338|ئىنكاس: 9

تەقدىرنىڭ مەنىسى ۋە ئۇنىڭغا ئىشىنىشنىڭ مۇھىملىقى [ئۇلانما كۆچۈرۈش]

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 106141
يازما سانى: 47
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى : 1923
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 98 سائەت
تىزىم: 2014-4-17
ئاخىرقى: 2014-7-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-5-31 03:13:46 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

تەقدىرنىڭ مەنىسى ۋە ئۇنىڭغا ئىشىنىشنىڭ مۇھىملىقى

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- R# Y! \, b& @

«قازا» ئاللاھنىڭ ئىلىم ۋە ئىرادە سۈپىتى بىلەن سۈپەتلگەنلىكىنىڭ تارمىقى، «تەقدىر» بولسائاللاھنىڭ قۇدرەت سۈپىتى بىلەن سۈپەتلگەنلىكىنىڭ تارمىقىدۇر.

قازا ۋە تەقدىرنىڭ تونۇشتۇرۇلۇشى:

«قازا» : ئاللاھنىڭ ئەزەلدىن تارتىپ نەرسىلەرنىڭ ھەممىسىنىڭ كەلگۈسىدە قانداق بولىدىغانلىقىنى بىلىشى دېگەنلىك بولىدۇ.

«تەقدىر»:ئاشۇ نەرسىلەرنى ئاللاھنىڭ ئەزەلى ئىلمىگە ئۇيغۇن ھالەتتە بارلىققا كەلتۈرۈش دېگەن بولىدۇ.

دېمەك، تەقدىردىن مەقسەت: ئۆزلۈك، سۈپەت، زامان، ماكان، ھۆكمى ۋە ھەممە نەرسىنىڭ مىقدارىنى بەلگىلەش كۆزدە تۇتۇلىدۇ. چۈنكى ھەممە نەرسە ئاللاھنىڭ نەزىرىدە مىقدار ۋە ئۆلچەم بويىچە بولىدۇ. تەقدىردىن مەقسەت: بىلىمى ۋە ھېكمىتى بويىچە مىقدارى بەلگىلەنگەن نەرسىلەرنى ئىرادىسىگە ئۇيغۇن ھالدا جارى قىلدۇرۇش دېگەن بولىدۇ.

قازا ۋە تەقدىرگە ئىشىنىشنىڭ مەنىسى:ئاللاھنىڭ ئىنسانلارنىڭ بارلىق ئىشلىرىنى، مەخلۇقاتلارغا ئالاقىدار بولغان ئىشلارنى ۋە كەلگۈسىدە يۈز بېرىدىغان ئىشلارنى ئالدىن بىلىدىغانلىقىغا ئىمان كەلتۈرۈش دېگەن بولىدۇ.

مۇشۇ نۇقتىدىن ئېلىپ ئېيتقاندا قازا ۋە تەقدىرنىڭ مەجبۇرلاش بىلەن مۇتلەق ئالاقىسى يوق. چۈنكى ئاللاھ ئىلاھلىق سۈپىتى بىلەن بەندىلەرنىڭ نېمە ئىشلارنى قىلىدىغانلىقىنى ۋە نېمىنىڭ يۈز  بېرىدىغانلىقىنى بىلىشى كېرەك، ئەگەر ئۇنداق بولمىسا ئاللاھنىڭ سۈپەتلىرىدە نوقسان بولۇپ قالىدۇ. ئاندىن يەنە بۇ ئىشلار ئاللاھنىڭ ئىلمىگە ئۇيغۇن ھالدا سادىر بولىشى كېرەك. ئۇنداق بولمىسا، ئۇ بەزى ئىشلارنى بىلمەي قالغان بولۇپ بولىدۇ، بۇ ئاللاھ ھەققىدە مۇمكىن بولمايدىغان مەسىلە.

ئاللاھنىڭ «بىلىش» سۈپىتىنىڭ ئىنسانلار تەرىپىدىن سادىر بولىدىغان ئىشلارنىڭ مەجبۇرى ياكى ئىختىيارى ھالدا سادىر بولۇشى بىلەن ئالاقىسىنىڭ يوقىلىقىمۇ ئېنىق. ئاللاھنىڭ بىلىش سۈپىتى پەقەت ئىشلارنىڭ ئاقىۋىتىنى ئېچىپ بېرىدۇ. ئۇ سۈپەت(يەنى بىلىش)پەيدا بولغان ياكى پەيدا بولماقچى بولغان ئىشلارنى ئۆز ماھىيىتى بويىچەئېچىپ بېرىدۇ، بۇ سۈپەتنىڭ مەجبۇرلۇق ياكى ئىختىيارلىق مەسىلىسى بىلەن ئالاقىسى يوق.

يەنى بۇنىڭ مەنىسى ئاللاھنىڭ بەندىلەرنىڭ ئىشلىرىنى ئالدىن بىلىپ تۇرىدىغانلىقىنى خەۋەر قىلغانلىقتىن ئىبارەت.

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @6 U- v+ Z$ u& ]5 A

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# h0 p- i' q* w' A1 k2 F4 u  ^+ Y7 o

(1)

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @% ^5 ?1 v( h/ u

ئاللاھنىڭ ئىنساننىڭ ئىشلىرىنى ياراتقانلىقى ئىنساندىن ئىختىيارلىقنى تارتىۋالمايدۇ

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ L' k' x: d+ \5 \

ئەگەر سەن بۇنى بىلگەن بولساڭ، بىرسى ساڭا: ئاللاھنىڭ «بىلىش» سۈپىتىنىڭ نەرسىلەرنى ئېچىپ بېرىشتىن باشقا ئالاقىسى يوق دەپ پەرەز قىلىپ باقايلى، لېكىن ئاللاھ يارىتىشنى ھۆكۈم قىلغان نەرسىلەر ئاللاھنىڭ يارىتىشى ۋە ئۇنىڭ ئىرادىسى بىلەن بولمىدىمۇ؟ ئۇنداقتا مەسىلە «بىلىش» سۈپىتىگەمۇناسىۋەتلىك بولمىسىمۇ، يارىتىش ۋە ئىرادىگەمۇناسىۋەتلىك بولغانلىقى ئۈچۈن مەجبۇرلاش ۋە زورلاش سۈپىتىگە بېرىپ قالىدۇ، دەپ سورىشى مۇمكىن.

جاۋاب: كائىناتتىكى ھەممەنەرسە ئاللاھنىڭ يارىتىشى ۋە شەكىللەندۈرۈشى بىلەن مەۋجۇد بولىدۇ، ھەر قانداق نەرسە ئاللاھنىڭ ئىرادىسى بىلەن يارىتىلىدۇ. ئەمما مەجبۇرلاش ۋە زورلاشتىن ئىبارەت سېنىڭ كاللاڭغا پەيدا بولۇپ قالغان نەرسىنىڭ ئورۇنسىزلىقىنى ساڭا بايان قىلىپ بېرەي. بىرىنچىدىن يارىتىش مەسىلىسى، ئىككىنچىدىن ئىرادە مەسىلىسى ئۈستىدە توختىلىمىز.

ئاللاھنىڭ مەخلۇقاتلىرى ئىككى تۈرگە بۆلۈنىدۇ:

بىرىنچى تۈرى :ھېچ بىرسى ئۆز ئىختىيارى بىلەن كەسىپ قىلالمايدىغان مەخلۇقاتلاردۇر. ئۇ ئوربىتلارنىڭ ھەرىكىتى، يىل پەسىللىرى، ئۆسۈملۈك ۋەئىنساننىڭ ئۆسۈپ يېتىلىشى؛ ئىنساننىڭ ئۇخلاش، ئويغىنىش، تىترەش ۋە ئۆلۈشكە ئالاقىدار ۋەزىپىلىرى ۋە ھەرىكەتلىرىگەئوخشاش كائىناتتا مەجبۇرى تۈردە سادىر بولىدىغان نەرسىلەرنىڭ ھەممىسىدۇر. بىز مەخلۇقاتلارنىڭ بۇ قىسمىدا توختالمايمىز، چۈنكى بۇ ھەممىگە چۈشىنىشلىك ئېنىق مەسىلە. بولۇپمۇ ئىنسان يۇقىرىقىغا ئوخشاش مەجبۇرى تۈردە سادىر بولىدىغان قىلمىشلىرىنىڭ ھېچقايسىسىدا مەسئۇلىيەتكە تارتىلمايدۇ، ساۋاب ياكى جازاغا ھەقلىق بولمايدۇ.

ئىككىنچى تۈرى : ئىنسان ئۆز ئىختىيارلىقى بىلەن كەسىپ قىلىدىغان ۋە ھەرىكەت قىلىدىغان ئىشلار. مەسىلەن،تاماق يېيىش، ئىچىش، مۇزاكىرە قىلىش، ئويناش ۋە ئۇندىن باشقا ئۆزى تاللايدىغان ئىستىل ۋە ئىشلارغا ئوخشاش.

دەسلەپتە شۇنى بىلىش كېرەككى، ئىنساننىڭ ئىختىيارى ئىشلىرى ئاللاھ ياراتقان مەخلۇقاتلارنىڭ قاتارىدىن. چۈنكى ئاللاھ سەندە دەرس ئوقۇش ۋە ئوقۇماسلىق قىزىقىشىنى يارىتىدۇ، ئۇ سېنىڭ قىلمىشلىرىڭدىكى ئىتائەت ۋە ئاسىيلىق ياكى ياخشى ۋەيامان قىلمىشلىرىنى ياراتقۇچىدۇر. ئەگەر يامان ئىشلارمۇ ئاللاھنىڭ يارىتىشى ۋە قۇدرىتى  بىلەن بولمىسا، ئۇ چاغدا ئاللاھ كامالەت سۈپىتى بىلەن سۈپەتلەنمىگەن بولاتتى. ئۇ چاغدا يامان ئىشلار ئۆزى مۇستەقىل پەيدا بولۇپ قالغان بولاتتى،بىراق نەرسىلەرنىڭ ئۆزى پەيدا بولۇپ قېلىشى مۇمكىن بولمايدىغان مەسىلە. ئاللاھ قۇرئان كىرىمدە:«ئاللاھ ھەممە نەرسىنى ياراتتى، ئاندىن (ئۆزىنىڭ خاھىشى بويىچە) ئۇنىڭغا مۇناسىپ ئۆلچەمنى بەلگىلىدى»(فۇرقان سۈرىسى، 2-ئايەت)دەيدۇ.

يەنە:«ھالبۇكى، سىلەرنىۋە ياسىغان(قىلغان)نەرسەڭلارنى ئاللاھ ياراتقاندۇر»، (سافات سۈرىسى، 96-ئايەت) دەيدۇ.

ئىش ھەرىكەتمۇ شەكسىز ھالدائاللاھ ياراتقان نەرسىلەرنىڭ قاتارىدىن. ئاللاھنىڭ سېنىڭ قىلمىشلىرىنى ياراتقانلىقى، سېنى شۇ ئىشلارنى قىلىشقا مەجبۇرلاشنى تەقەززا قىلمايدۇ. يارىتىش بىر گەپ، ئىختىيارلىق بىلەن قىلىش يەنە ئايرىم گەپ.

چۈنكى سېنىڭ بىر ئىشنى قىلىشىڭ ئىككى ئىشقا باغلىق. بىرسى سەن قىلماقچى بولغان ئىشنىڭ سىرتقى مەۋجۇتلۇقى (يەنى ماددى ۋە مەنىۋى قىممەت قارىشىنىڭ) نىڭ تېپىلىشى، ئاندىن سېنىڭ ئۇ ئىشنى ئۆز قىزىقىشىڭ بىلەن قىلىشىڭدىن ئىبارەت. ئەلۋەتتە سەن بۇ مەسىلىدە-ياراتقۇچى ۋە ئامىللىرىنى يوقتىن پەيدا قىلغۇچى سۈپىتىڭ بىلەن ئەمەس-قىلغۇچى ۋە ئىنتىلگۈچى بولۇش سۈپىتىڭ بىلەن ئىرادە قىلغۇچى ۋە تاللىغۇچى.

مىسال ئېلىپ كۆرەيلى:
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @* e/ G' N  C* U5 K

مەسىلەن، بىر ئادەم زەھەر قاچىلانغان شېشىنى كېسەل ئادەمنىڭ دورىلىرى بار ئورۇنغا قويۇپ قويسا، كېسەل كىشى ئۇ زەھەرنى بىلمەي يەپ ئۆلۈپ قالسا، ئۇ ئادەم-گەرچە كېسەلنى بىۋاستە ئۆلتۈرگۈچى بولمىسىمۇ-شۇ ئىشنى قىلغۇچى ۋە ئۇنىڭ بىلەن چېتىشلىقى بولغانلىقى ئۈچۈن جازاغا تارتىلىدۇ ۋە قىساس ئېلىنىدۇ. يەنى كېسەلنى ئۆلتۈرگەن نەرسە زەھەر، بىراق ئۆلتۈرۈشنى نىيەت قىلغۇچى ۋە كېسەلنىڭ ئۆلۈپ كېتىشىگە سەۋەب بولغۇچى زەھەرنى قويۇپ قويغان كىشىدۇر.  

يەنە بىر مىسال:ماشىنىسى بىلەن بىر ئادەمنى ئۇرۇۋېتىپ ئۆلتۈرۈپ قويغان كىشى، ئىشنىڭ ئۆزىگە ھېسابقا تارتىلمايدۇ، چۈنكى ئۇ ئۆلتۈرگۈچى ئەمەس، ھەقىقى ئۆلتۈرگۈچى ماشىنا، لېكىن ئۇئادەم شۇ ئىشقا سەۋەب بولغانلىقى ئۈچۈن ھېسابقا تارتىلىدۇ.

ئاللاھ تائالا بەندىلەرنى كەسىپ قىلىش يەنى بىر ئىشنى قىلىشقا پىسخىكا جەھەتتىن ھەرىكەتلىنىش دېگەن نەرسىگەئاساسەن ھېسابقا تارتىدۇ:«كىشىنىڭ قىلغان ياخشىلىقى(نىڭ ساۋابى)ئۆزىگىدۇر، يامانلىقى(نىڭ جازاسى مۇ) ئۆزىگىدۇر»، (بەقەرسۈرىسى، 286-ئايەت).

دېمەك، مۇكاپات ۋە جازائىنساننىڭ كەسىپ قىلغان يەنى ئىنتىلىپ قىلغان ئىشىغا قارىتا بولىدۇ.

مەقسەت قىلىش، نىيەت قىلىش ۋە كەسىپ قىلىش ئىنساندىن بولىدۇ. ئىشنى يارىتىش، ئۇنىڭ يېقىن ۋە يىراق سەۋەبلىرىنى يارىتىش ئاللاھ تەرەپتىن بولىدۇ.

دېمەك، ئاللاھنىڭ بارلىق نەرسىلەرنى يارىتىش سۈپىتى مەجبۇرلاش ياكى زورلاشتىن ھېچ نەرسىنى تەقەززا قىلمايدۇ.

ئاللاھنىڭ ئىرادىسى سېنىڭ ۋۇجۇدۇڭدا ئىرادە ۋە ئىختىيارلىق سىرىنى يارىتىشقا ئالاقىدار. ئاللاھ ساڭا بەرگەن ئىرادىنىڭ تەقەززاسى بويىچە سەن تاللاۋاتقان ۋە ئىختىيار قىلىۋاتقان ئىشلار ئاللاھنىڭ ئىرادىسگە مۇناسىۋەتلىك.سېنىڭ ئىشلىرىڭنىڭ ئاللاھنىڭ ئىرادىسىگە باغلىنىشى ياكى مۇناسىۋەتلىك بولىشى سېنىڭ مەجبۇرى ھالدا قىلىشڭىنى ياكى ئىختىيارلىقىڭنى يوقىتىشنى كەلتۈرۈپ چىقارمايدۇ.ئاللاھ ساڭا ئىختىيارلىق ۋە ئىرادە قىلىش سىرىنى بېرىپ تۇرۇپ، سېنى مەجبۇرلاپ قويسا، ئۇ چاغدا زىتلىق كېلىپ چىقمامدۇ!

ئەلۋەتتە سەن يۇقىرىقى بايانلاردىن كېيىن ئاللاھنىڭ كىتابىدا، ئىنساننىڭ ئىرادىسىنى ئاللاھنىڭ چاڭگىلىدا ئەسىر قىلىپ قويىدىغان ئايەت بار ئىكەن:«مۇبادائاللاھ خالىسا ئىدى، سىلەرنىڭ ھەممىڭلارنى ئەلۋەتتە توغرا يولغا سالغان بولاتتى» ،(نەھل سۈرىسى،9-ئايەت)بۇنى قانداق چۈشىنىمىز؟، دەپ سوراپ قالىسەن.

جاۋاب شۇكى، بۇ ئايەتنىڭ بىز ئىزدىنىۋاتقان تېما بىلەن چېتىشلىقى يوق، ئۇ ئايەت باشقا بىر مۇستەقىل ھەقىقەت ئۈستىدە توختىلىۋاتىدۇ. يەنى ئەگەرئاللاھ خالىغان بولسا، بارلىق كىشىلەرنى ھاۋايى-ھەۋەس، ئازدۇرۇش ئامىللىرى ۋە شەيتاننىڭ ۋەسۋەسىلىرىگە ئاۋاز قوشماي ئىماننى تاللايدىغان قىلغان بولاتتى ياكى ئىشەنچىگە ئىختىيارسىز ھالدا مەجبۇرى ماڭدۇرغان بولاتتى، لېكىن ئاللاھ بۇنى خالىمىدى. ئىنساننىڭ ئاللاھغا ئىتائەت قىلىشتىكى نەپسى بىلەن كۆرەش قىلىشى ۋە مەسئۇلىيەتنىڭ مەنىسىنىڭ نامايان بولىشى ئۈچۈن ئاللاھ ئىنساننى نەپسىنىڭ شەھۋىتى ۋە ئەقلى ئارىسىدا تارتىشىپ تۇرىدىغان ئىككى رېئاللىق ئارىسىدائىختىيارلىققا ئىگە بولىشىنى خالىدى. ئىختىيارلىق بولمىغان بولسا نەپسى بىلەن كۆرەش قىلغۇچىلار ئەجىرگە ئېرىشەلمىگەن بولاتتى.

مانا بۇ يۇقىرىقى ئايەتنىڭ ئىپادىسى، بۇ ئايەتنىڭ بىز توختىلىۋاتقان تەقدىر مەسىلىسى بىلەن ئالاقىسى يوق.


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @- ]( f" Y, e) k) x: S/ J

(2)


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @# o! B; E& _5 p7 m3 H: i7 p) S

ئىنساننىڭ ئىرادىسى ئاللاھنى رەھمىتى ۋە غەزىپىگە بويسۇنىدۇ

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' v8 o- ?1 b8 @6 @2 a

شۇنى بىلىش كېرەككى، سېنىڭ ئىرادەڭ ئاللاھنىڭ رەھمىتى ۋە غەزىپىگە ئۇچراپ تۇرىدۇ. بەزى ئىنسان ئاللاھنىڭ رەھمىتىگە ئېرىشىدۇ، ئاللاھ ئۇنىڭغا ياخشىلىق قىلىش ۋە ھەق يولغا ئىنتىلىشتىن ئىبارەت رىغبىتىگە مۇۋەپپەقىيەت ئاتا قىلىدۇ. بەزى ئادەم دۇنيادا ئاللاھنىڭ غەزىپىگە ئۇچراپ قالىدۇ، چۈنكى ئۇ ئادەم يامانلىقتىن باشقىسىنى ئويلىمايدۇ. ئاللاھ بەندىلىرىگە قارىتا قانۇنىيىتى ئۆزىنىڭ رەھمىتىگە ئېرىشكىلى بولىدىغان مۇئەييەن سەۋەبلەرنى ۋە غەزەپكە دۇچار قىلىدىغان مۇئەييەن سەۋەبلەرنى بەلگىلەپ بەرگەن.

شۇڭا قايسى بىر ئادەم يولنىڭ دەسلىپىدە ھەقىقەتكە تەرسالىق قىلماسلىق ۋە ئاللاھ ئاتا قىلغان ئەقلىنى كېرەكسىز قىلىپ قويماسلىققا بەل باغلاپ، ئاللاھغا ئىمان كەلتۈرۈپ، ئۇنىڭ ئىلاھلىقى ۋە ئۆزىنىڭ بەندىلىكىنى ھېس قىلىپ يېتىپ، ئاللاھغا ئىككى قولىنى سوزۇپ تۇرۇپ،ئىبادەت ۋە ھاياتلىق ئىشلىرىغا مۇۋەپپەقىيەت بېرىشنى تەلەپ قىلسا، ئاللاھنىڭ رەھمىتى ئۇنىڭغا ياغىدۇ، ئۇنىڭ كۈچ-قۇۋۋىتىنى تېخىمۇ ئاشۇرىدۇ، ئۇنىڭغا ھىدايەت ئەقلىدىن ئىبارەت يەنە بىر ئەقىلنى قوشۇپ بېرىدۇ، ئىرادىسىنى ئۆتكۈر ۋە چىداملىق قىلىدۇ:«ھىدايەت تاپقانلارنى ئاللاھ تېخىمۇ ھىدايەت قىلىدۇ، ئۇلارغا تەقۋادارلىقنىڭ مۇكاپاتىنى بېرىدۇ»، (مۇھەممەدسۈرىسى،17-ئايەت).

يەنە:«ئاللاھ شۇ كىتاب(يەنى قۇرئان)ئارقىلىق رازىلىقىنى تىلىگەنلەرنى سالامەتلىك يوللىرى(ئاللاھنىڭ شەرىئىتى ۋە ئۇنىڭ ئەھكاملىرى)غايېتەكلەيدۇ، ئىرادىسى بويىچە ئۇلارنى(كۇفرى) قاراڭغۇلۇقىدىن(ئىماننىڭ) نۇرىغا چىقىرىدۇ»، (مائىدە سۈرىسى، 15-ئايەت).

دېمەك، ئاللاھ ھەقىقەتنى تونۇشقا  ھەقىقى يۈزلەنگەن ۋە ئاللاھغا دۇئا قىلىپ تەلپۈنگەن ئادەمگە ئىككىنچى ئەقىلنى ئاتا قىلىدۇ.

قايسى بىر ئادەم يولنىڭ دەسلىپىدىلا توغرا پرىنسىپ ۋە گۈزەل ئىستىللارغا تەرسالىق قىلىدىغان، ئەقلىنىڭ كۆرسەتمىلىرىگە كۆز يۇمىدىغان، نەپسى ۋە ھەۋىسىنىڭ ئارقىسىدىن يۈگۈرىدىغان، مۇشۇ ئازغۇن يولدا كەسكىن ئىرادە بىلەن ماڭىدىغان ئادەمگە كەلسەك، ئاللاھ بۇنداق ئادەملەرنى زالالەت ۋە ئەقلى ئازغۇنلۇق قاينىمىغا تېخىمۇ تاشلايدۇ، ئۇلاردا شەھۋەت ۋە يېنىپ تۇرغان ھەۋەس ئوتلىرىنى ئۇلغايتىپ، ئىرادىسىنى ئېرىتىپ تاشلايدۇ ۋە ئۇلارنى نەسىھەت قىلغۇچىلارنىڭ نەسىھىتىدىن تېخىمۇ يۈز ئۆرۈش بىلەن سىنايدۇ:«پەرۋەردىگارىنىڭ ئايەتلىرى بىلەن پەند-نەسىھەت قىلىنغان، ئۇ ئايەتلەردىن يۈز ئۆرۈگەن ۋە ئۆزىنىڭ قىلغان گۇناھلىرىنى ئۇنتۇغان كىشىدىنمۇ زالىم كىشى بارمۇ؟ شۈبھىسىزكى،بىزئۇلارنىڭ دىللىرىغا قۇرئاننى چۈشىنىشكە توسقۇنلۇق قىلىدىغان پەردىلەرنى تارتتۇق،قۇلاقلىرىنى ئېغىر قىلدۇق، ئەگەر ئۇلارنى ھىدايەتكە دەۋەت قىلساڭ، ئۇلار ھەرگىز ھىدايەت تاپمايدۇ (يەنى ئۇلارنى ئىمانغا، قۇرئانغا دەۋەت قىلساڭ، ئۇلار دەۋىتىڭنى ھەرگىز قوبۇل قىلمايدۇ)»،(كەھف سۈرىسى،57-ئايەت).

يەنە:«يەر يۈزىدە ناھەق تەكەببۇرلۇق قىلىدىغانلارغا مېنىڭ ئايەتلىرىمنى چۈشىنىش ئىقتىدارىنى بەرمەيمەن، ئۇلار بارلىق مۆجىزىلەرنى كۆرگەندىمۇ ئۇنىڭغا ئىشەنمەيدۇ، ئۇلار ئەگەر توغرا يولنى كۆرسە، ئۇنىڭدا ماڭمايدۇ، گۇمراھلىق يولىنى كۆرسە ئۇنىڭدا ماڭىدۇ. بۇ شۇنىڭ ئۈچۈنكى، ئۇلار بىزنىڭ ئايەتلىرىمىزنى ئىنكار قىلدى ۋە ئۇنىڭدىن غاپىل بولدى»، (ئەئراف سۈرىسى،146-ئايەت).

مانا بۇ ئىلاھى قانۇنىيەت ئاللاھنىڭ «ئاللاھ ھەقىقەتەن خالىغان كىشىنى ئازدۇرىدۇ، خالىغان كىشىنى ھىدايەت قىلىدۇ»،(فاتىر سۈرىسى،8-ئايەت)دېگەن سۆزىنىڭ ئەمەلىيئىزاھاتى.

ئاللاھ ئازغۇنلۇق سەۋەبلىرىگە دۇچار بولغان ۋە ھىدايەت سەۋەبلىرىدىن يۈز ئۆرۈگەن ئادەمدىن باشقىسىنى ئازدۇرمايدۇ. ئاللاھنىڭ پەرمانى ۋە كۆرسەتمىسىگە بويسۇنۇشقا ئىرادە باغلىغان ھەر قانداق ئادەمگە ھىدايەت ۋە مۇۋەپپەقىيەت سەۋەبلىرىنى يېقىنلاشتۇرۇپ بېرىدۇ.

ئازغۇن پاسىق ئادەمنىڭ تۇغما خاراكتېرى ۋە ئىنسانپەرۋەرلىكى ئويغانغاندا، ئۇنىڭدىن بىرەر ياخشى خىسلەتلەر چىقىپ قالىدۇ، مۇشۇ ياخشى خىسلەت ئاللاھنىڭ ئۇنى ھىدايەت قىلىش سەۋەبى ۋە ھايات يولىنى ئۆزگەرتىشتىكى چوڭ ئامىل بولۇپ قالىدۇ.

بەزىدە ياخشى ئادەمدىن چوڭ قەبىھ ئىشلاردىن بىرەرسى يۈز بېرىپ قالىدۇ، ياخشى ئادەم ئۇ يامان ئىشنى پىسەنت قىلماي تەكرار قىلىۋېرىدۇ، ئاندىن قىلغان يامان ئىشلىرىغا تەۋبە ۋە پۇشايمان قىلىش دېگەن چاقىرىقنى ھېس قىلمايدۇ، شۇ سەۋەبلىك ئاللاھنىڭ غەزىپىگە ئۇچرايدۇ ۋە بۇ ئىش ھايات يولىنىڭ باشقا ئېقىمغا ئۆزگىرىپ كېتىشىنىڭ چوڭ ئامىلى بولۇپ قالىدۇ.

مانا بۇ رەسۇلۇللاھنىڭ مۇنۇ ھەدىسىدىكى مەقسەتتۇر، رەسۇلۇللاھ مۇنداق دېگەن ئىدى:«ئاللاھ بىلەن قەسەمكى، سىلەرنىڭ بىرىڭلار جەننەت ئەھلىنىڭ ئىشىنى قىلىپ كېتىۋېتىپ، جەننەتكە كىرىشكە بىر گەز قالغاندا، كىتاۋى(يەنى تەقدىرى يەنى ئاللاھنىڭ بىلىشى)ئىلگىرى كېلىپ قالىدۇ، شۇنىڭ بىلەن دوزىخىلارنىڭ ئىشىنى قىلىپ دوزاخقا كىرىپ كېتىدۇ. سىلەرنىڭ بىرىڭلار دوزىخىلارنىڭ ئىشىنى قىلىپ كېتىۋېتىپ، دوزاخقا كىرىشكە بىر گەز مىقدارى قالغاندا، تەقدىر ئىلگىرى كېلىپ، جەننەت ئەھلىنىڭ  ئىشىنى قىلىدۇ، شۇنىڭ بىلەن جەننەتكە كىرىدۇ».(بۇخارى ۋە مۇسلىم بايان قىلغان).

ھەدىستىكى ئاللاھنىڭ كىتاۋى دېگەن سۆزدىن مەقسەت، ئاللاھ ئۇنىڭ شۇ مەزگىلگە كەلگەندە، ئۇنىڭ ياخشى ياكى يامان يولنى تاللاپ سالىدىغانلىقىنى بىلەتتى، شۇنى يېزىپ قويغان دېمەكچى. ئاللاھنىڭ يېزىپ قويغانلىقى ئۇنىڭ ھايات يولىنىڭ ئۆزگىرىپ كېتىش سەۋەبى ئەمەس، چۈنكى ئاللاھ ئۇنى مۇئەييەن ئىشنى قىلىشقا مەجبۇرلىمىدى، ئۇ ئىنسان ئىشلىرىنى ئۆز ئىختىيارى بىلەن قىلدى.


بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @9 I, \& C6 t4 X4 C+ q4 c% V/ D' i

ئابدۇراخمان  جامال كاشىغەرى

(دوكتۇر ئاسپىرانتى)

بۇ ماقالە 2007- يىلى 6- ئاينىڭ، 25- كۈنى يېزىلغان.

قاھىرە شەھىرى، مىسىر.

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @8 n) W7 G5 Y- [4 @9 i
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @  O) D! K4 W2 \. {5 P( M
بۇ يازمىنى ئاخىرىدا   kashgari تەھرىرلىگەن. ۋاقتى  2014-5-31 03:31 AM  بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @  {  U8 Q* Y2 q; L* q3 d# j

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 [1 [2 `, [4 r# V$ I, }# L+ l

ھازىرغىچە 2 ئادەم باھالىدىمۇنبەر پۇلى يىغىش سەۋەبى
tiwep + 50 ئاللاھ رەھمەت قىلسۇن !
heslirim + 100 ئېسىل

ھەممە باھا نومۇرى : مۇنبەر پۇلى + 150   باھا خاتىرىسى

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 106093
يازما سانى: 90
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 412
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 173 سائەت
تىزىم: 2014-4-16
ئاخىرقى: 2014-7-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-5-31 04:48:30 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەسسالامۇئەلەيكۇم،ئاللاھ ئەززەۋە جەللە ئىلمىڭىزنى زىيادە قىلسۇن،

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 82720
يازما سانى: 1280
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 5096
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 1029 سائەت
تىزىم: 2012-7-10
ئاخىرقى: 2014-7-24
يوللىغان ۋاقتى 2014-5-31 06:28:00 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئەسسالامۇ ئەلەيكۇم

ھايات بىر شام ئۇ

ئاكتىپ ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 60842
يازما سانى: 689
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3855
تۆھپە نۇمۇرى: 688
توردا: 337 سائەت
تىزىم: 2011-10-17
ئاخىرقى: 2014-7-24
يوللىغان ۋاقتى 2014-5-31 08:29:11 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ئېسىل    .  

ئۆتكەن كۈنۈڭ  جەبرىنى،  يالغۇزلۇقنىڭ دەردىنى، مەن تاتلىقنىڭ قەدرىنى ، بىل

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 105026
يازما سانى: 42
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 288
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 221 سائەت
تىزىم: 2014-3-19
ئاخىرقى: 2014-7-10
يوللىغان ۋاقتى 2014-5-31 10:31:00 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
تەغدىر دىگەنلىك ئىلاھى قانۇنىيەت دىگەنلىكتۇر

دىنىمنىڭ ئۇستۇن

تىرىشچان ئەزا

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 34992
يازما سانى: 441
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7906
تۆھپە نۇمۇرى: 208
توردا: 3809 سائەت
تىزىم: 2011-3-23
ئاخىرقى: 2014-7-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-1 12:42:39 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
  ئۇستازىمىزنىڭ مىۋىسىگە تەشەككۇر ...
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @, Y" `: P) b9 N7 [1 _  تەقدىرنى روبۇبىيەت ۋا ئۇلۇھىيەت ھاسىلاتى بويىچە چۇشەنسە ئىنساندا دۇنيالىق غەم قايغۇ بولمايدۇ ،ئاللاھقا بولغان چىن ئەقىدە يەر ئالىدۇ .

دىنىمنىڭ ئۇستۇنلىكى  -مىنىڭ شان-شەرپىم

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 82856
يازما سانى: 19
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 3221
تۆھپە نۇمۇرى: 90
توردا: 79 سائەت
تىزىم: 2012-7-22
ئاخىرقى: 2014-7-22
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-1 03:18:45 PM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
رەخمەت. ياخشى تىما يوللاپسىز.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 98054
يازما سانى: 253
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 719
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 271 سائەت
تىزىم: 2013-9-21
ئاخىرقى: 2014-7-12
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-1 09:01:22 PM يانفوندا يوللانغان |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
ezaliq ismim big menisini emdi chuxnivaldim rehmet..he he he he.

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 106141
يازما سانى: 47
نادىر تېمىسى: 1
مۇنبەر پۇلى : 1923
تۆھپە نۇمۇرى: 0
توردا: 98 سائەت
تىزىم: 2014-4-17
ئاخىرقى: 2014-7-23
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-2 05:07:27 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |

‏«ئاللاھ كىمنى ئازدۇرغان بولسا، ئۇنىڭغا توغرايول بولمايدۇ»دېگەن ئايەتنىڭ تەپسىرى

ئاللاھ:«ئاللاھ كىمنى ئازدۇرغان بولسا،ئۇنىڭغا توغرا يول يوق» دەيدۇ. (سۈرەشۇرا، 46- ئايەت).

ئاللاھ كىمنى ئازدۇرغان بولسا، ئۇنى توغرايولغا باشلىغۇچى بولمايدۇ. ھىدايەت ۋە ئازدۇرۇش ئاللاھنىڭ قولىدا. ئىنسان قىلغانئىشلىرىغا قارىتا بىر تەرەپ قىلىنىدۇ.

ئايەت كىرىمىدە «ئاللاھ ئازدۇرىدۇ» دەپكەلسە، ئۇ جازالاپ ئازدۇرۇش بولۇپ ئىختىيارى ئېزىش ئاساسىدا بارلىققا كەلگەن.

ئاللاھ تائالا- سابىق ئەزەلى ئىلمىي بلەنئىنساننىڭ قىلماقچى بولغان جىنايەتلىرىنى بىلگەنلىكى ئۈچۈن- قايسى بىر ئىنساندىنمۇۋەپپەقىيەتنى توسۇۋەتسە، ئۇ ئىنسان نىجاتلىق يولىنى تاپالمايدۇ.

ئاللاھ تائالا ئىمان ۋە ياخشىلىققاتەييارلىقى يوق. گۇناھقا ياتقان ئادەملەرنى ئازدۇرىدۇ. بۇنداق ئادەملەرنى ھېچكىمھىدايەت ۋە غەلىبىگە باشلاپ بارالمايدۇ. كائىناتتا ھىدايەت ۋە ئازدۇرۇشتىن ئىبارەت بىر نەرسە ئاللاھئىرادە قىلمىسا يۈز بەرمەيدۇ. ئاللاھ خالىغان نەرسە بولىدۇ، خالىمىغان نەرسەبولمايدۇ.

ئاللاھ تائالا بىر ئادەمنىڭ نېمىنىتاللايدىغانلىقى ۋە قانداق گۇناھ ئىشلارنى قىلىدىغانلىقىنى بىلگەنلىكى ئۈچۈن، ئۇئادەمگە ئىمان مۇۋەپپەقىيىتىنىبەرمىگەن بولسا، ئۇ ئادەمنىڭ جەننەتكە كېرىش يولى بولمايدۇ. چۈنكى ئۇلار ئىمان ۋەھەقىقەت يولىدىن بۇرۇلۇپ ئازغانلار.

******

‏ئىنسان بەخت-سائادەت، خاتىرجەملىك ۋەمۇقىملىقنى ئىزدەيدۇ، شۇنداقلاچۈشەنچە ۋ ئېنىقلىقنى ئىزدەيدۇ.

‏بۇ ئايەت كەرىمە بەخت-سائادەتنىڭ ھەقىقىسەۋەبىگە كۆزىمىزنى ئاچىدۇ. يەنى ئىنسانلارنىڭ ئاللاھنىڭ ھىدايىتىدىن يىراق ھالدانىجاتلىق يولىنى ئىزدەشنىڭ ئاقىۋىتىنىڭ قانداق بولىدىغانلىقىنى ئىزاھلىماقتا.

‏ئايەت ھىدايەت يولىنىڭ پەقەت بىرلا يولئىكەنلىكىنى، ئىنسانىيەتنىڭ مۇشۇ بىرلا يولنى مېڭىشى كېرەكلىكىنىمۇقەررەرلەشتۈرمەكتە. ئىنسانىيەت مۇشۇ يولدىن چەتنىگەندە باشقا غەلىبە ۋە نىجاتلىقيولى بولمايدۇ.

‏ئايەتنىڭ مەنىسى: ئاللاھ كىمنى ئازدۇرغانبولسا، ئۇنى دۇنيادا ھەقىقەتكە، ئاخىرەتتە جەننەتكە يەتكۈزىدىغان يول يوق، چۈنكىئۇ ئادەمگە ھىدايەت يوللىرى ئىتىلدى، دېمەكچى.

‏ئازغۇن ئادەم كۆپ يول تاپىدۇ، لېكىن ئۇنىڭتاپقان يوللىرىنىڭ ھەممىسى ئارزۇسىغا يەتكۈزەلمەيدۇ. ئايەتنىڭ بۇ مەزمۇنىنىئاللاھنىڭ تۆۋەندىكى سۆزىدىن چۈشەنگىلى بولىدۇ:«مۇشۇلا توغرا يول، مۇشۇ يولغىلائەگىشىپ مېڭىڭلار. ئۇنىڭدىن باشقا يوللارغا ئەگەشمەڭلار، باشقا يوللار سىلەرنىئاللاھنىڭ يولىدىن ئايرىۋېتىدۇ، بۇ ئاللاھنىڭ سىلەرگە قىلغان ۋەسىيىتى، مۇشۇۋەسىيەت بويىچە ماڭساڭلار تەقۋا بولىسىلەر» دەيدۇ.(ئەنئام سۈرىسى، 153- ئايەت).

     ئىنسانىيەت دۇنياسىدا كۆپلىگەن ئىمكانىيەتلەر ۋە كۆپلىگەنھەرىكەت يۆلىنىشلىرى تېپىلىدۇ. لېكىن ھىدايەت تېپىلمىسا، بۇ ئىمكانىيەتلەرئىنسانىيەتكە ئاپەتكە ئايلىنىدۇ، ھازىر بولۇۋاتقان ئىش دەل بۇنىڭ ئۆزى.

‏ئىنسانىيەترېئاللىقىدا كەشپىيات، تېخنىكا ۋە ئىنتىزام ساھەلىرىدە ئاجايىپ زور نەتىجىلەرقولغا كەلدى.بىراق كىشىلەر روھى، مەنىۋى ۋە ئىجتىمائىي ۋەزىيەتلىرىدە راھەت ۋاستىلىرىنىڭ تولۇقتېپىلىشىنى ئۈمىد قىلماقتا.ئەپسۇسكى، بۇ ئۈمىد ئارزۇ رېئاللىققا ئاشمىدى.

‏ئىجتىمائي پەنلەر ساھەسىدە كىشىلەر ھەرقانچە كۈچلىرىنى سەرپ قىلىپ، بىر قانچە مېتودلارنى كەشىپ قىلغان بولسىمۇ، بىراقمەۋجۇتلۇقنىڭ ئاخىرقى غايىسىنى بەلگىلەشكە قادىر بولالمىدى ھەم بولالمايدۇ.

ئىنسان ئەقلى-گەرچە زور ئىمكانىيەتلەرگەئىگە بولسىمۇ-مەۋجۇدىيەتكە ئالاقىدار مەسىلىلەرنى تەتقىق قىلغاندا ئەقىلنىڭۋەزىپىسى ئىجرائىيە مۇدىرىنىڭ ۋەزىپىسىگە ئوخشاپ قالىدۇ. ئەقىل ھايات سەپىرىنىڭنىشانى ۋە يۆلىنىشىنى بەلگىلەپ بېرەلمەيدۇ. نىشان ۋە يۆلىنىش بەلگىلەش يېتەكچىرەھبەرنىڭ ۋەزىپىسى، يېتەكچى رەھبەر خاتالىقتىن خالى بولغان «ئىلاھى ھايات مېتودى»دامۇجەسسەملىشىدۇ. 20-ئەسىرنىڭ بۈيۈك پەيلاسوپى ئەينىشتىن (ھەزارىتىمىز تولۇق سايمانلارغائىگە، لېكىن چوڭ نىشانلار ئېنىقسىز غۇۋا بولماقتا) دېگەنىكەن.

‏ئىلىم-پەن «ئالەم»نى ياخشى تونۇششارائىتىگە ئىگە قىلىدۇ، شۇنداقلا ۋاسىتە-چارىلەر، قولايلىق ئىمكانىيەتلەرتوغرىسىدا قىلىشقا تېگىشلىك  ئىشلارھەققىدە يولنى يورۇتۇپ بېرىدۇ. ئەمما «ئىمان»ھاياتىمىزنىڭ «مەنىلىك ھايات» بولۇشىئۈچۈن قىلىشقا تېگىشلىك ئىشلارنى كۆرسىتىپ بېرەلەيدۇ. ئۇ مەۋجۇتلۇق، قىممەت-قاراش،ئۈمىد سەۋەبلىرى ۋە خىزمەت يوللىرى ھەققىدە بىزگە غايە تەقدىم قىلالايدۇ.

‏ئىسلام ئۈممىتى ئاللاھنىڭ پەزلى بىلەنھىدايەت ۋە ئاللاھنىڭ يولىنى بىلىش نېمىتى ئىچىدە ياشىماقتا. بۇ نېمەتمۇسۇلمانلارغا بىر خىل ئالاھىدىلىكنى يارىتىپ بېرىدۇ، شۇنداقلا ھاياتنىڭمۇشەققەتلىرىنى يەڭگىللىتىپ بېرىدۇ. مانا قارايدىغان بولساق ئىسلام جەمئىيەتلىرىدەئۆزىنى ئۆلتۈرۈۋالىدىغان ئىشلار مەۋجۇد ئەمەس، تەرەققى قىلغان ئەللەردە ئۆزىنى ئۆلتۈرۈۋالىدىغانئىشلار كۆپ ئۇچرايدۇ.

‏نەتىجە شۇنداق بولسىمۇ، كۆپلىگەنمۇسۇلمانلاردىكى ئاڭسىزلىق تۈپەيلى سۇنئىي ھەمراھنىڭ تەسىرىدە مۇسۇلمانلارپرىنسىپال مەدەنىيتىدىن چەتنىمەكتە...

ھەر ساھە ‏زىيالىيلىرى بۇ مەسىلە توغرىسىدامەسئۇلىيەتنىڭ ھۆددىسىدىن چىقىشى ۋە ئاللاھغا بەرگەن ۋەدىسىگە ۋاپا قىلىشى كېرەك. «مەدەنىيەت»دېگەن پەقەتلا يۈز ئابروي مەسىلىسى ئەمەس، بەلكى «يېتەكىچلىك ۋە مەسئۇلىيەت روھى» دىنئىبارەت.

داۋامى(ئاللاھ خالىغان ئادەمنى ھىدايەتقىلىدۇ، خالىغان ئادەمنى ئازدۇرىدۇ) دېگەن ئايەتنىڭ تەپسىرىدە بايان قىلىنىدۇ.

ئابدۇراخمان جامال كاشىغەرى

(دوكتۇر ئاسپىرانتى)

2013-11-21

قاھىرە شەھىرى، مىسىر.

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @( p1 f! d: Q% r) D1 I

ئەزا ئۇچۇرى
تىزىم نۇمۇرى: No. 25090
يازما سانى: 266
نادىر تېمىسى: 0
مۇنبەر پۇلى : 7822
تۆھپە نۇمۇرى: 1117
توردا: 126 سائەت
تىزىم: 2011-1-5
ئاخىرقى: 2014-6-4
يوللىغان ۋاقتى 2014-6-4 11:35:35 AM |ھەممە قەۋەتنى كۆرۈش |
«تەقدىر» ياكى «ئىلاھىي بۇيرۇق» نى قانداق چۈشىنىش كېرەك؟بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ p' X& z- c) S% Q% j
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @+ t8 ^4 a5 X9 t# t+ [% x5 |# F
قۇرئان بىلەن سۈننەت بىزدىن «تەقدىر» (qadar, predestination, fate, destiny) توغرۇلۇق بەك كۆپ ئويلىنىپ كەتمەسلىكنى تەلەپ قىلىدۇ. چۈنكى ئۇ بىزنىڭ ئىنسانىي چۈشىنىش ئىقتىدارىمىزنىڭ دائىرىسىدىن چىقىپ كېتىدۇ (beyond our human comprehension). «تەقدىر» ئاللاھنىڭ ئۆزى بىلەن مۇناسىۋەتلىك بولغاچقا، بىز ئۇنى چۈشىنەلمەيمىز. خۇددى بىز ئاللاھنى چۈشىنەلمىگەندەك، بىز ئۇنىڭ كۈچ-قۇدرەتلىرىنىمۇ چۈشىنەلمەيمىز. يەنى، تەقدىر ئاللاھنىڭ كۈچ-قۇدرەتلىرىنىڭ بىر نامايەندىسىدۇر. بىز ئۇ توغرىسىدىكى ئاساسىي بىلىملەرنى بىلىمىز. ئەمما بىز ئۇ توغرۇلۇق بەك كۆپ ئويلىنىپ كەتسەك، بىز قايمۇقۇپ قالىمىز. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @! w; E$ v$ N( _

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @: g6 I) m! }6 V% C, f7 s6 ~3 P  Qپەيغەمبىىرىمىز سەللەللاھۇ ئەلەيھى ۋەسەللەم بىر قېتىم ساھابىلەرنىڭ تەقدىر توغرىسىدا مۇنازىرىلىشىۋاتقانلىقىنى كۆرىدۇ. شۇنىڭ بىلەن ئۇ ئاشۇ ساھابىلەرگە ئاچچىقلىنىدۇ. ئۇ مۇنداق دەيدۇ: «ئاللاھ سىلەرنى مۇشۇ ئىش ئۈچۈن ياراتقانمۇ؟ ئاللاھ سىلەرنى مۇشۇنداق قىلىشقا بۇيرۇغانمۇ؟ بۇ ئىشقا ئارىلاشماڭلار. ئۇ توغرىسىدا مۇنازىرىلەشمەڭلار.» بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @8 v9 x7 U! {$ A
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @0 b, i! ^  d/ r* |) y, K, {$ e
ئەگەر سىز تەقدىر ئۇقۇمىنى تەكشۈرۈپ باقىدىغان بولسىڭىز، دىنلارنىڭ ھەممىسى مۇشۇ مەسىلە تۈپەيلىدىن نۇرغۇن گۇرۇھلارغا بۆلۈنۈپ كەتكەنلىكىنى بايقايسىز. كاتولىك دىنىنىڭ ئوخشىمىغان گۇرۇھلىرى ئوتتۇرىسىدىكى پەرق تەقدىردىن كېلىپ چىققان. جۇدائىزم گۇرۇھلىرىدىكى پەرقمۇ تەقدىردىن كېلىپ چىققان. بۇ تېما ئىنسانلارنىڭ كۆڭلىنىڭ سىرتىدىكى، ئىنسانلارنىڭ چۈشىنىشىنىڭ سىرتىدىكى بىر نەرسىدۇر. قۇرئان تەقدىر ھەققىدىكى ئاساسىي بىلىمنى بىزگە دەپ بەرگەن. شۇنداقلا بىزدىن ئۇ توغرۇلۇق بەك كۆپ ئويلىنىپ كەتمەسلىكنى تەلەپ قىلغان. ئاللاھ نېمە ئىش بولىدىغانلىقىنى بىلىدۇ، ھەمدە شۇنى بۇيرۇيدۇ. ئەگەر بىز «ئۇنداق بولمايدۇ»، دەيدىكەنمىز، بىز ئاللاھنىڭ سالاھىيىتىنى تۆۋەنلەتكەن بولىمىز. ئاللاھ بىزنىڭ ياراتقۇچىمىز. ئەگەر ئۇ خالىمايدىكەن، ھېچ قانداق ئىش ئۆزلۈكىدىن يۈز بېرىپ قالمايدۇ.
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @" N9 b2 o8 X6 V5 L0 K; Y# Z2 J; X/ k' _بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 j+ A& O1 K+ j# v, u# w
ئەمما بىز ئىككى خىل خالاشلارنى پەرقلەندۈرىمىز. بىرى ئاللاھنىڭ رازىلىقىنى كۆرسىتىدىغان خالاش، يەنە بىرى بولسا ئاللاھنىڭ رازىلىقى ياكى خۇشاللىقىنى كۆرسەتمەيدىغان خالاش (A will that shows Allah’s pleasure, and a will that does not show Allah’s pleasure). مۇسۇلمانلار قىلىدىغان ياخشى ئەمەللەر ئاللاھ رازىلىق كۆرسىتىدىغان خالاشقا كىرىدۇ. بىر مۇسۇلمان ياخشى ئەمەللەرنى قىلغاندا، ئۇنى ئاللاھ خالىغان بولىدۇ، ھەمدە ئاللاھ ئۇنىڭ ئۈچۈن خۇشال بولىدۇ. ئاللاھ خالىغان، ئەمما ئۇ رازىلىق كۆرسەتمەيدىغان ئەمەللەرمۇ بار.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @1 v; O% y7 P5 ?! o3 A( V. G& n

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @) V6 D; C8 l. ?& \1 j2 V/ Gئاللاھ ئىنسانلارغا ئەركىن ئىختىيارلىق (free will) لارنى ئاتا قىلغان. ئىنسانلار ياخشىلىق بىلەن يامانلىقتىن ئىبارەت ئىككى ئىشتىن بىرنى ئۆزى تاللىيالايدۇ. ئاللاھ مۇنداق دەيدۇ: «ھىدايەت گۇمراھلىقتىن ئېنىق ئايرىلدى (سۈرە بەقەرە 256-ئايەتنىڭ بىر قىسمى.)» (Truth has been made clear from falsehood). يېتەكلىنىشنى ئىستەيدىغانلار يېتەكلىنىدۇ. يېتەكلىنىشنى رەت قىلىدىغانلارنىڭ يېتەكلىنىشى رەت قىلىنىدۇ. مانا بۇ «تەقدىر» نىڭ ئەڭ ئاددىي شەكلىدۇر. بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @9 ?& H' o; [7 W6 E* x8 J9 P( v
بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @; `7 x9 K7 p9 q
ئەمما، تەقدىرنىڭ ھەقىقىي مەنىسىنى مەڭگۈ چۈشەنگىلى بولمايدۇ. بۇ خۇددى ئاللاھنىڭ ئۆزىنى مەڭگۈ چۈشەنگىلى بولمايدىغانلىق بىلەن ئوخشاش. شۇڭا، بۇ بىز بەك كۆپ ئويلىنىپ كېتىدىغان ئىش ئەمەس.بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @7 R8 u+ R7 m8 L' D

بۇ مەزمۇنلار پۈتۈنلەي مىسرنىم مۇنبىرىدىن كۆچۈرۈلگەن @' p: b6 w0 s+ Y--------- ئەركىن سىدىق

كىرگەندىن كىيىن ئىنكاس يازالايسىز كىرىش | تىزىملىتىش

مۇنبەر باش بېتىگە قايتىش|رەسىمسىز نۇسخا|يانفۇن|مىسرانىم مۇنبىرى
Powered by Discuz! X2(NurQut Team)© 2001-2011 Comsenz Inc. For misranim.com ( 苏ICP备:11007730号 )
چوققىغا قايتىش